Vapaa kuvaus

Aloituksia

43

Kommenttia

766

  1. Panssareiden+heikoin+kohta+on+katto.+On+olemassa+ainakin+1+ohjus+joka+lentää+panssarin+päälle+ja+ampuu+alas.+Kyseessä+on+norjalainen+parin+vuoden+ikäinen+juttu.Drone+pystyy+tuhoamaan+panssarin+lentämällä+sen+päälle+ja+ampumalla+alas.Lentonopeus+on+kova+mutta+2000-luvun+tutkan+ja+prosessorititekniikan+avulla+toteutettuna+ihan+toimiva+juttu.Ylhäältä+alas+panssarintuhoaminen+ei+vaadi+läheskään+yhtä+paljon+tulivoimaa+ja+kuljetettavaa+massaa+kuin+alta+tai+sivulta+tuhoaminen.Eli+panssarit+ovat+heikoilla+jos+vihollisella+on+modernit+dronet.
  2. Jos+palataan+tuohon+luijyhaulikieltoon,+niin+tässä+oma+näkemykseni.Lyijy+kiellettävä+kaiken+syötävän+riistan+metsästyksessä!Lyijy+on+lihan+syöjälle+huomattava+riski.+Sorsastuksessa+pienempi+riski+kun+se+on+ihmisen+havaittava+kuula+jota+tuskin+kukaan+syö.+Hirvi-+ja+peurahommissa+se+on+isompi+asia.+Luodin+lyijy+näkyy+röntgenkuvasa+lyijypölynä+ja+sirpaleina+joiden+syömistä+ei+osaa+varoa+koska+ne+ovat+yksittäisinä+niin+pieniä+siruja.+Lapsille+erittäin+vaarallisia!+Koiralle+verilihan+syöttämisestä+pitäisi+tehdä+metsästysrikos!+Koiran+erittäin+herkät+aistit+vahingoittuvat+jo+pienistäkin+lyijyaltistumista.Sorsastukseen+on+jo+vuosikymmeniä+kehitetty+lyijyä+korvaavia+rautahauleja.+Itse+käytän+USA:n+tarjontaa+koska+heillä+lie+pisin+historia+ja+osaaminen+näiden+kanssa.++Olen+oppinut+toimimaan+noiden+kanssa+ja+tulokseni+ovat+yhtä+hyviä+kun+lyijyaikaan.+Hirvihommissa+käytän+vain+täyskupariluoteja+jotka+ovat+omien+lahtivajahavaintojeni+mukaan+myös+tehokkaampia+kuin+osavaipat.Nyt+sitten+tuo+suoksi+luettavalla+alueella++metsästäminen+jossa+olen+myös+itse+käyttänyt+lyijyhauleja.+Rautahauli+on+helppo+juttu+mutta+jos+siellä+kasvaa+puuta+joka+mahdollisesti+viedään+joskus+sahalle.+Sitten+on+otettava+käyttöön+joku+korvaava+haulimateriaali????+Itsellä+hätävarana+kaapissa+jotain+vanhoja+kokeilupakkauksia+ajalta+ennen+rautahauliin+ihastumista.+Noita+käytän+jos+tuo+tilanne+eteen+tulee.+Jos+tulee+reissua+tuollaiseen+paikkaan+lintujahtiin,+niin+siirrän+sen+myöhemmäksi+syksyyn+ja+otan+kiväärin+ja+kupariluodit+mukaan.Tuo+nyt+kielletyllä+alueella+oleva+haulikkorata+onkin+sitten+vaikeampi+juttu.+Skeetin+24g+rajoitukseen+menee+vissiin+melkoisesti+rautahauleja?+Joko+rata+kiinni+tai+sitteen+isoja+muutoksia+harrastukseen.+Kokonaisuutena+pidän+hyvänä+sitä,+että+me+metsästäjät+olemme+mukana+edistämässä+kalojen+ja+lintujen+lyijyttömämpää+elinympäristöä.