Vapaa kuvaus

Aloituksia

218

Kommenttia

3834

  1. Venäjä sotii naapuriaan vastaan alistaakseen naapurinsa alamaisvaltiokseen. Suomen onneksi kyseinen naapuri ei ole Suomi, mutta voisi olla. Jotta Suomi ei olisi liian liian helppo hyökkäyskohde niin Suomen olisi pidettävä huolta puolustusvoimistaan. Hyvin suurella todennäköisyydellä puolustautuminen liittoutumattomana tulisi kalliimmaksi kuin Nato-jäsenyys eikä se silti riittäisi. Liittoutumattomuus tarkoittaisi käytännössä Venäjän armoille heittäytymistä. Volodja-sedän kiltteyteen Suomea kohtaan voi uskoa kuka haluaa. Minä en usko. Putin on todennut, että hänen esikuvansa on Stalin. Oliko Stalin kiltti Suomelle? Oliko Stalin kiltti kellekään?

    Putinistitrollit palstalla hehkuttavat kuinka hyvä Suomen olisi olla ystävällisissä väleissä Venäjän kanssa, käydä kauppaa ja vaikka matkailla valtavalla Venäjänmaalla. Olisihan se mukavaa, mutta se ei ole Suomesta kiinni vaan Venäjästä. Suomi ei voi olla vapaaseen maailmaan kuuluva itsenäinen demokraattinen valtio ja samaan aikaan Venäjän ystävä - se on seurausta Putinin valinnasta. Putin olisi voinut valita toisin ehkä vielä Krimin valtauksen jälkeenkin. Putin olisi voinut hyvitellä, lepytellä, rauhoitella ja sovitella Ukrainan ja lännen kanssa ja olisi lopulta ehkä hyvinkin onnistunut saamaan tunnustuksen Krimin liittämiselle Venäjään. Niin uskon. Putin kuitenkin valitsi toisen tien ja siihen Suomen on ollut pakko sopeutua.
  2. En ole fyysikko enkä kosmologi, mutta minulla on aika hyvä yleinen käsityskyky ja arviointikyky. Sen perusteella, mitä tietoa nyt on tullut tästä JWST-kohusta näyttäisi siltä, että BB-teoria on ja pysyy. BB-teorian voi kyllä nähdä vähän eri tavoin. Jos BB-teorian ymmärtää oikeasti teoriana kaiken alusta niin se ehkä horjuu. Jos BB:n ymmärtää vain teoriana sille miten se maailmankaikkeus, jossa me elämme on syntynyt niin BB on vankalla pohjalla eikä JWST:n havainnot sitä mihinkään kaada. BB selittää varsin vakuuttavasti sen, miten universumimme aine, tähdet ja galaksit ovat syntyneet. Universumin laajeneminen on niin vahvasti todistettu, että sitä voi pitää faktana. Avoimia kysymyksiä kuitenkin on, niitä on ollut ja JWST on tuonut niitä lisää. Oliko BB ihan oikea alkuräjähdys vai oliko se vain se iso pamaus kaikkeudessa, joka synnytti tämän meidän universumimme? Oliko jotain olemassa ennen BB:tä ja roikkuuko se jokin vielä mukana sotkemassa kuvioita on nyt kosmologien pähkäilyn kohteena. On myös silmiini osunut vaihtoehtoinen teoria, joka jättäisi BB:n jokseenkin entiselleen. Sen teorian mukaan nämä hyvin vanhat tähdet ja galaksit, joita JWST on löytänyt ja joita BB:n mukaan ei pitäisi olla ovat sittenkin selitettävissä. Niiden selitys voisi olla, että kehitys oli nopeampaa avaruudessa, jossa aine oli pienempään tilaan pakkautuneena - siis hyvin paljon pienempään tilaan ja hyvin tiheässä. Nyt 13 miljardia ja risat vuotta BB:n jälkeen ainetta on todella harvassa. Laajentunut avaruus on pääosin tyhjää tilaa.
  3. Joo joo, persutrolli. Olet hemmetin ärsyttävä. Olet ärsyttävä siksi, että kun olen sympatisoinut persuja niin en tykkää yhtään siitä, että persut alkavat käyttäytyä niin kuin muutkin puolueet. Haluaisin persujen olevan rehellinen puolue. Mielestäni persu saa sanoa asioista niin kuin ne kokee. Mielestäni persu saa puhua ja kirjoittaa niin kuin tuntee vaikka se ei aina maaliin osuisikaan. Mielestäni rehellisyys on ihmisoikeus. Järjestelmällisen mielipidevaikuttamisen, missä totuutta tarkoituksellisesti pimitetään, pantataan tai vääristellään ei pitäisi kuulua persupolitiikkaan. Voi olla, että vaadin liikaa, politiikka on, mitä se on. Tiedän kyllä mitä se on. En ole herkkäuskoinen enkä herkkätunteinen. Sitä mieltä kuitenkin olen, että persujen pitäisi olla erilainen puolue. Mielestäni persut voivat olla väärässä. Persut voivat tehdä virheitä, jopa hölmöillä - silti voin kannattaa persuja kunhan persut ovat rehellisiä, tunnustavat erehtyneensä ja korjaavat virheensä. Järjestelmällinen epärehellisyys pakottaa minut luopumaan persujen kannattamisesta.

    Viimeisimmät gallupit kertovat, että puolueiden kannatus junnaa nyt paikallaan. Ei suuria muutoksia suuntaan eikä toiseen. Se voi kertoa siitä, että aika monet kokevat samaa kuin minä. Totuus on täysin hukassa kun kaikki vaan trollaavat. Ne ihmiset, jotka eivät ole sitoutuneet minkään puolueen faniksi eivät enää tiedä, mitä ajatella. Minä kyllä tiedän mitä ajatella, mutta silti olen ihmeissäni. Mitä hemmetin puoluetta tässä enää voi kannattaa jos haluaa, että asioita hoidetaan Suomen ja suomalaisten hyväksi eikä vain puolueiden ja ideologioiden hyväksi.
  4. En nyt tiedä, kai se tieto olisi kaivettavissa jostain, mutta arvioin, että valtion tulomenetykset ovat tuloveron alennusten seurauksena vähintään 10 miljardia - sen suuruiseksi valtiovarainministeri on arvioinut valtiontalouden sopeutustarpeen nyt. Se ei siis ole se määrä, jonka hyvätuloiset veronmaksajat ovat liiveihinsä käärineet vaan mukana on kaikki ne "dynaamiset vaikutukset", jotka käynnistyivät tulonsiirroista köyhiltä rikkaille.
  5. Suomi on jälkiteollinen maa. Sellaisessa maassa ei välttämättä tarvita mitään suurta talouskasvua. Pairikin prosenttia riittää hyvin jos osataan ja HALUTAAN hoitaa taloutta oikein. Ihan helppoa se ei ole globalisaation maailmassa kun eletään epävarmoja aikoja, missä politiikka sotkee asioita. Pitää osata sopeutua ja reagoida muuttuviin olosuhteisiin ketterästi. Ääri-ideologiat ovat pahinta myrkkyä tällaisina aikoina. Niillä mennään laput silmillä ympärille katsomatta jotain etäistä päämäärää kohti. Se päämäärä on joku kuvitelma, mikä ei koskaan voi toteutua.

    Suomella olisi vahvuuksia pärjätä jos niitä vain käytettäisiin. Vahvuuksilla pitäisi kompensoida heikkoudet. Suomen ehdoton vahvuus olisi yhteiskunnan rakenteet, toimiva demokratia ja sen instituutiot. Niillä voitaisiin sopeutua muuttuviin tilanteisiin. Nyt kuitenkin polarisaation takia demokratia on rikki ja jumissa. Kun vahvuuksia ei kyetä käyttämään niin heikkoudet alkavat vaikuttaa. Suomessa ei ole suuria luonnonrikkauksia muuta kuin metsät. Suomi on syrjässä markkinoista. Suomen yrityskulttuuri ei ole samaa tasoa kuin kilpailijamaissa eikä sitä tasoa nosteta ideologista taikasauvaa heilauttamalla.

    Historiallisesti Suomessa valtio on ollut kehitysvoima, joka on vetänyt perässään yksityistä yrittämistä. Tätä oikeistolaisesti ajattelevan on vaikea myöntää. Liberaali globalistinen vasemmistolainen ajattelu taas aiheuttaa isoja ongelmia koska se vastustaa kansallista ajattelua. Juuri kansallinen ajattelu on ehdoton edellytys selviämiselle nykymaailmassa. Sen ovat yhä useammat EU-maatkin huomanneet. Ei kansallinen ajattelu estä yhteistyötä - päinvastoin. Jos jokainen maa hoitaa omat asiansa omista lähtökohdistaan eikä sysää ongelmiaan toisten kannettavaksi niin yhteistyö voi keskittyä asioihin, joita on parasta tai jopa välttämätöntä hoitaa yhdessä.
  6. Purra ja Virta ovat kaksi naispoliitikkoa, joille ideologia tuntuu olevan kovin kovin tärkeä. Virta on kovilla kun puolueen kannatus on alamäessä. Periksi ei anneta - on kuitenkin hänen asenteensa. Ideologiasta ei tingitä tuuman murto-osaakaan. Ideologia ja identiteetti ovat tärkeämpiä kuin Suomi ja suomalaiset, tärkeämpi kuin järki.

    Valitettavasti Purra on myös omaksunut ideologian ja identiteetin, mielestäni sellaisen, joka on perussuomalaisille aivan väärä. Ei jenkkimallinen reunaoikeistolaisuus sovi perussuomalaisten kannattajille ollenkaan. Kokoomus saakoon pitää sen itsellään jos haluaa.

    Mielestäni Purra on väärä johtamaan PS:ää jos hän haluaa jääräpäisesti pitää kiinni reunaoikeistolaisuudesta. Sen seuraukset ovat Suomessa karmeat. Se 10 miljardin leikkaustarve on seurausta Orpon hallituksen politiikasta. Jollei olisi alennettu tuloveroa vaan päinvastoin korotettu sitä väliaikaisesti niin MITÄÄN leikkaustarvetta ei enää olisi - ei ainakaan sellaista, joka kohdistuu "köyhien" ostovoimaan. Marinin hallituksen susisote on eri juttu.

    On syytä pitää mielessä, että hyvinvointivaltio-Suomessa "köyhä" ei tarkoita samaa kuin mitä se maailmalla - jopa USAssa - tarkoittaa. Jos Suomessa miljoona tai jopa kaksi miljoonaa kansalaista luokitellaan köyhiksi niin se ei tarkoita, että suomalaisilla köyhillä ei ole taloudellista merkitystä. Suomalaiset köyhät eivät ole rutiköyhiä, suomalaiset "köyhät" haluavat elää kunnon elämää ja kuluttaa. Sillä on PIRULAUTA merkitystä, se on nyt nähty.
  7. Mikähän vasemmistolainen russofiili tämänkin kummallisen aloituksen takana on? Putinia kannattavaan venäjämielisyyteen ainakin viittaa suurin piirtein kaikkien isänmaallisten suomalaisten luokittelu natseiksi.

    Kyllähän Ahon hallitus sentään jotenkin hommansa hoiti. Paremminkin olisi voinut hoitaa, pitkät jäljethän hommasta jäi. Totuus kuitenkin on, että 1990-luvun lama oli todella paha. Siihen oli johtanut 1980-luvun kasinotalous. Kasinotalouden takana olivat Suomen talouden hallinnasta kamppailevat liikepankit KOP ja SYP. SKOPkin siinä yritti vähän sekaan sotkea. Holkerin sinipunahallitus seurasi katseella. Nyökytteli vain, että hyvin menee. Koivisto ei tullut väliin ehkä a) siksi, että ei halunnut olla uusi Kekkonen tai b) siksi, että ulkopolitiikka oli nyt Manun hommaa ja siinä piti olla tarkkana. Oliko neukkuimperiumi todella romahtanut vai vieläkö se nousisi pystyyn raivoamaan naapureilleen? Tietysti on mahdollista sekin, että Manukaan ei ymmärtänyt kuinka hillitöntä ja holtitonta pankkien touhu oli. Ehkä Manunkin mielestä se oli vain uuden markkinavapauden huumaa.

    KOPpia ja SYPpiä ei enää ole. On Nordea, jota johdetaan Tukholmasta. Postipankki - tai Leoniako se loppuaikoinaan oli - on nyt tanskalaisten hallussa. Suomen ikioma pankkikriisi oli ehkä Suomen pahin talouskriisi ennen Orpon hallituksen aikaa. Se ei ollut maan hallituksen vaan pankkien aikaansaama. Nykyinen kriisi, jonka lopulliset seuraukset eivät ole vielä tiedossa on omassa luokassaan siinä suhteessa, että se on maan hallituksen itsensä aikaansaama. Millaiset jäljet tästä kriisistä jää - sitä emme vielä tiedä. Paljon riippuu tulevasta hallituksesta. Siinä suhteessa ei hyvältä näytä. Odotettavissa näyttäisi olevan joko vihervasemmistolaista holtittomuutta tai sinipunaliberaalia lepsuilua reunaoikeistolaisen holtittomuuden jatkoksi.