Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
HeIIäkoukku
HeIIäkoukku
HeIIäkoukku
Vapaa kuvaus
Aloituksia
140
Kommenttia
2366
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Edustat kaiketi nuorempaa ikäluokkaa, jolla ei ole palstahistoriaa täällä paljoakaan, etkä myöskään ole kiinnostunut tutkimaan ufotapauksia syvällisemmin?
Minä olen suomikaksnelosella hengaillut enemmän tai vähemmän vuodesta 2004. Tein toimistohommia tietokoneella ja tuli katseltua mistä ihmiset juttelee ja mitä ajattelee.
En muista minä vuonna kirjoitin ekaa kertaa tänne ufopalstalle, mutta sen muistan että täällä oli hyviä väittelyitä, tieteellisesti orientotuneita skeptikoita mutta myös näitä pilailijoita joita on edelleenkin.
Pilailijat ja uskontonsa kummallista kantaa puolustavat eivät ymmärrä sitä että he saavat meidät "ufouskovaiset" vain perehtymään tarkemmin käsiteltäviin aiheisiin ja tapahtumiin.
Jos siis tarkoitus on häiritä tai estää keskustelua, pilailla "ufouskovaisten" kustannuksella, harjoittaa debunkkausta ja koettaa tuoda koko aihealueelle epäuskottavuutta suojellessa omia käsityksiään ja jumaliaan, niin se missio on epäonnistunut täydellisesti.
Nämä kotikutoiset hassuttelijat ovat saaneet minutkin kiinnostumaan näistä asioista lisää, ja ilman heitä en todennäköisesti olisi niin selvillä että selkeä mielipide on muodostunut ja tulee selviteltyä useammasta lähteestä taustatiedot.
Kiitän siis näitä Ford- ja Opel- poikia innostavan ilmapiirin luomisesta! Aikoinaan samaa asiaa ajeli monet nimimerkit, kuten kekko123nen, kekek-kekek, varaktori ja muut andromeda-antit.
Exäni oli korkeasti Cambridgen yliopistossa koulutettu väittelijä, jonka kanssa tuli keskusteltua kotioloissa monenlaisista asioista antropologiasta astronomiaan.
Koulutuksestaan johtuen hän osasi kyllä rakentaa keskustelut ja löytää pointit, tehden keskusteluista rakentavia ja älyllisiä, mutta hänen tietopohjansa oli erittäin rajallinen, kun taas itse olin päntännyt historiaa ja tieteitä pienen ikäni omaehtoisesti.
Palaten asiaan niin se oli jotakin 2010- luvun alkua kun Porin tapauksesta oli kovaa väittelyä ja olisiko ollut silloin tuo af Grannin ohjelmakin tapetilla jossa tämäkin tapaus esiteltiin.
Muistan ulkomuistista että vähintään kerran vuodessa tämä on noussut tapetille ja siksi pidän outona että jonkun tarvitsee tutkailla lähdetietoja skeptisessä mielessä, sillä tämä asia löytyy samanlaisena kaikista mahdollisista lähteistä.
Esimerkiksi tässä lehtiuutisessa tapaus on varsin tarkkaan kerrottu.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b40c8eb4-5cb8-48f0-80ac-06b6a4645ae1
Satakunnan lennoston komentajan Heikki Nikusen videoitu haastattelu löytynee tapauksesta esim Yle Areenasta.
28.01.2026 09:38
Oli kovat väittelyt joskus täällä jonkun skeptikoksi pyrkivän kanssa, joka alkoi väittää että tuntee jonkun tutkaoperaattin, jonka mielipide oli että avaruusromu oli kyseessä.
Vastasin hänelle suurinpiirtein näin:
-Avaruusromu tulee kosmisella nopeudella jättövanan kanssa vain sekunneissa, useita kymmeniä kilometrejä sekunnissa. Tämä tapaus kesti minuutteja siitä, kun lennoston tutka ja operaattori visuaalisesti havaitsi "valolautaset" leijumassa Porin lennoston yllä.
-Avaruusromu ei leiju, eikä ole laskettavissa kappalemäärällisesti kaikessa rauhassa.
-Avaruusromu ei lähde pakenemaan vaakasuoraan kohti pohjoista vasta sitten, kun Tukevan kone niitä lähestyi.
-Avaruusromu ei muuta suuntaa. Se tulee maahan ja kovaa.
-Kokeneet lentäjät ja tutkaupseerit tietää mikä on tunnistettavissa ja mikä ei. Kukaan asianosainen ei tunnistanut objekteja ja sanoivat kaikki että mitään luonnollista selitystä on vaikeaa keksiä.
-Lennoston komentaja (video löytyy) totesi että "Tässä meillä on ufotapaus sanan varsinaisessa merkityksessä"
25.01.2026 19:34
Kuinkahan paljon sinä lahkolainen kuvittelet tietäväsi näistä kokeista? Minä en kuulu lahkoihin, mutta olen lukenut aiheesta tiedejulkaisuista melkoisen paljon ja aika paljon ymmärtänyt pointin.
Sinä et ole lukenut etkä ymmärtänyt.
Se pointti kun on se, miten vähän me todellisuudessa ja todellisuudesta ymmärrämme.
Minulla ei ole ufoja.
24.01.2026 21:08
Kirjautuminen epäonnistui. Minulla ei ole todisteita juuri mistään ihmeellisestä, mutta tiedettä tulee lueskeltua.
24.01.2026 19:53
Tuossa on linkki ohjelmaan vielä, jos joku haluaa kuunnella.
https://areena.yle.fi/1-76900113 Tuo taisi jo olla täällä, mutta kertaus on opintojen äiti.
24.01.2026 16:11
Kiitän vinkistä, se oli aivan loistava haastattelu ja tällä kertaa haastattelija ei ollut uskovainen tosikko skeptikko, kuten Ylellä yleensä on tapana ollutnäihin laittaa.
Olen kaikesta samaa mieltä kuin haastateltava astrofyysikko Sissi Enestam ja havaitsin olevani hieman jopa ylpeä itsestäni, sillä tiesin kaiken jo etukäteen mistä hän puhui ja näitä asioita on tullut kelattua omassa pikku päässä ilman lähdetietojakin.
Sitäkin on tullut funtsittua mitä Sissi sanoi, että ehkä nämä mahdolliset simulaation luojat kunnioittaa meidän itsemääräämisoikeutta eikä enää puutu elämäämme, taikka sitten he vain tekaisivat meidät ja jättivät oman onnemme nojaan.
Jos he olisivat rakentaneet kaiken tämän omaksi viihteekseen, niin aikamoisia perverssejä siellä heidän joukossaan on, jotka sallii kaiken kärsimyksen ja hädän.
Uskon ehdottomasti että kaiken takana on jotakin suurempaa ja mullistavaa. Se ehkäpä valkenee joskus. Se on myös hyvä kysymys että jos simulaatioteoria paljastuisi todeksi, niin miten se vaikuttaisi meidän elämiimme?
Vaikka sanoin tuon fifty-fifty, niin en usko simulaatioteoriaan, mutta en voi sitä kiistää tieteellisesti. Kiistän sen siksi että todellisuudesta on niin valtavasti todisteita.
24.01.2026 16:09
Olen samaa mieltä kuin deGrasse Tyson ja tuo haastateltava kirjailija. Eli simulaatioteoriaa ei voida tieteellisesti todistaa, eikä sitä voida tieteellisesti kumota, joten se on fifty-fifty tlanne.
Mistään lahkouskosta ei ole kyse silloin, jota tätä objektiivisesti tutkailee. Uskoa se on silloin jos siihen uskoo ilman todisteita tai vain siksi että tuntuu siltä että asia on näin.
Kaksoisrakokokeessa on yksi erittäin mielenkiintoinen piirre, nimittäin hiukkaset eivät muodosta interferenssikuviota silloin jos paikan päällä on ihmisiä tarkkailemassa. Kuvio muodostuu vain kun tarkkailijat ovat muualla.
Siinäpä kysymys että miten hiukkaset käyttäytyy kuin niillä olisi tietoisuus? Ikäänkuin ne haluaisivat salata sen että ne eivät toimi loogisesti. Testiä on tehty niin paljon jo vuosikymmeniä että tulokset eivät ole satua eikä uskoa.
Edelleen on hyväksyttävä se että on paljon suuria asioita, joita emme ymmärrä. Suurimmat kysymykset on edelleen auki.
Fermin paradoksi on mennyt vanhaksi jo aikoja sitten, sillä muukalaiset ovat jo täällä.
24.01.2026 14:18
Jos suht tiukka ufoskeptikko Neil deGrasse Tyson pitää simulaatioteoriaa todennäköisenä ja sanoo että hänellä ei ole yhtään hyvää syytä sille miksi emme olisi, niin se on varsin vahva argumentti https://www.youtube.com/shorts/_nwDTaJdJMQ
Hän on ottanut tuohon kantaa lukemattomia kertoja ja tubesta löytyy pitkiäkin haastatteluja aiheesta. Hänellä on taito pukea asiat ymmärrettävään muotoon meille tavallisille tallaajillekin.
Hän siis hyväksyy ajatuksen että on kenties vain yksi "masterkansa" ja kaikki muut ovat heidän luomaa simulaatiota ja he ovat tehneet sen huvikseen, kuten mekin teemme videopelimme ja elokuvamme.
Kaksoisrakokokeen avulla todettiin hiukkasten aaltoluonne, mikä oli tärkeä havainto uuden fysiikan alan, kvanttimekaniikan syntymisessä.
https://onlinecourses.jyu.fi/mod/page/view.php?id=8669
Jälleen kerran, kuten vaikkapa painovoiman suhteen, voimme kertoa seuraukset, mutta emme syytä. Eihän hiukkasilla ole aivoja eikä niiden pitäisi mennä sekaisin jos levyssä onkin yhden raon lisäksi toinen?
Hiukkasten kuuluisi muodostaa selkeät kaksi viivaa, eikä interferenssikuviota.
https://onlinecourses.jyu.fi/mod/page/view.php?id=8669
23.01.2026 20:40
Silmät ummessa kulkeminen ei ole koskaan johtanut totuuteen, eikä sitä tee herran pelkokaan, ja puhun nyt maallisista herroista. Mustan ja valkoisen lisäksi pitää nähdä ne harmaan sävyt.
Yksi suurimmista kirkon uhkaajista oli Galileo Galilei, joka uhmasi kirkkoa väitteellään että Maa kiertää Aurinkoa eikä päinvastoin. Maakeskeisyys kun oli pyhiin kirjoihin kirjoitettua tekstiä, niin muun väittäminen oli pakanallista juonittelua.
Einsteinin lukemattomia teorioita vastustettiin aluksi ja pelättiin, koska ne tuhosivat monien muiden teoriat jotka niin ikään olivat jo kirjoissa ja kansissa.
Salaliitoissa on varsin usein kyse siitä että "missä määrin".
USA tiesi jossakin määrin tai enemmän että WTC- iskut ovat tulossa.
Osa kuukävelyistä oli todistetusti lavastettuja kuin myös laskeutuminen sekä nousu.
Ne tehtiin NASAssa siltä varalta jos ne olisivat epäonnistuneet. Tuho olisi sitten myönnetty myöhemmässä vaiheessa käynnin jälkeen.
Roswellin tapaus julistettiin salkkareiden höpinäksi, toisin todistettiin.
Troya piti olla kansantarua ja sepitettyä eeposta, kunnes se löytyi.
Väestönvaihtoa on kutsuttu salaliittoteoriaksi, vaikka se on koko ajan käynnissä jossakin määrin ja sille löytyy vasemmistolaisista piireistä laajaa kannatusta vaikka keksintö on oikeiston.
Area 51 ei pitänyt olla olemassakaan, vaan olipas sittenkin.
Irakissa piti olla joukkotuhoaseita, joiden vuoksi persianlahdelle hyökättiin, mutta eipäs sitten ollutkaan. Se olikin vain ryöstöretki.
Estonian uppoamisessa on osittain täysin auki olevia mysteerejä ja katoamisia täysin kiistattomasti, ja miksi omaisia on uhkailtu ja kielletty selvittämästä totuutta?
Tuulivoimassa on Suomessa mielenkiintoinen kuvio. Ensin ne rakennetaan veronmaksajien rahoilla tuettuina, sitten ne myyvät ylihintaista tuulisähköä kansalaisille ja saavat edelleen tukea, sitten ne myydään eteenpäin valtavalla voitolla yksityisille tahoille ja ne saavat sielläkin tukea.
Voidaan siis sanoa että meille myydään se sama tuulivoima vähintään 3-4 kertaa eikä hankkeen perustajat tarvitse laisinkaan omaa pääomaa kun rahaa alkaa tulla ovista ja ikkunoista.
Jotkut jopa kiistää vieläkin että JFK:n veljensä murhien takana ei ole salaliittoa vaan yksittäiset asemiehet.
Bilderberg on kaikin puolin laiton salassa pidettävä kokoontuminen, kun ottaa huomioon että siellä pitäisi olla koolla demokraattisesti valitut päättäjät, valtioiden ja yhtiöiden edustajat.
Venäjästä lienee turha lähteä erittelemään mitä siellä tapahtuu, sillä se koko maa on yksi suuri salaliitto, johon USA näyttää olevan nyt kytköksissä.
USA:lla ei näytä olevan aikomustakaan lopettaa sotaa, vaan hämätä se vaan jatkumaan ja olla vain tekevinään kovia toimia.
Mikäli lopputulos on se että sekä USA että Venäjä saavat rauhassa perustaa etupiirinsä ja ryöstää naapurit ja jatkaa toimintaa entisellään sodan jälkeen, niin kyse on selkeästä salaliitosta.
Euroopan tahallinen heikentäminen on käynnissä ja heikko Eurooppa on sekä Venäjän että USA:n unelma, joka on jo toteutunut aika pitkälti. Muutama miljoona siirtolaista vielä lisää niin Eurooppa siirtyy elintasoltaan toisen maailmansodan aikaan.
20.01.2026 08:52
PS: Lukemattomat salaliittoteoriat ovat osuneet kohdalleen.
19.01.2026 19:53
Ylimielisyys asuu kylläkin ihan muualla kuin niin sanotuissa hörhöissä. Se asuu kieltäjissä ja wannabe- skeptikoissa, joita tälläkin palstalla on.
Oikeaa skeptikkoa ei ole näkynyt noin viiteentoista vuoteen täällä. Uskovaisia kieltäjiä ja debunkkaajia ei voida laskea skeptikoiksi, sillä skeptikon määritelmä edellyttää asiantuntemusta ja asiantuntemusta ei tule kieltämällä selkeät faktatkin.
Näiden kieltäjien kannattaa tutustua argumentointivirheisiin, sillä he harjoittavat lähestulkoon niitä kaikkia. Näin totesi Närväkin.
En ole itse kiinnostunut kanavoinneista enkä siirtymäteorioista, syystä että arvioin niiden olevan lähes täysin feikkiä joka muistuttaa lottoarvontaa. Yksi mahdollisuus miljoonista osua oikeaan.
Mutta koska en ole asiantuntija, en ala tuomitsemaan heitä jotka näihin on perehtynyt, varsinkin kun kyseessä on useimmiten positiiviset suunnat kuten ihmisen kehitys henkisesti.
Jos täällä alettaisiin elää körttiläisten ja muitten lestojen ehdoilla, niin täällä ei olisi kuin sisäsiittoisia paviaaaneja jotka kusettaisi toinen toistaan satuineen ja kuolisivat sukupuuttoon.
Uskonnot on palvoneet hierarkioita ja valtaa niin kauan, ettei se ole lähtenyt lahkoista mihinkään, ja ne jotka ajattelee olevansa hyviä Herran palvelijoita, ovat vain useimmiten hyödyllisiä idiootteja lahkolleen.
19.01.2026 19:52
Putosin hieman kärryiltä että miten minun vartalonmalli liittyy siihen, miten tieteilijät ovat arvioineet evoluution muokkaavan ihmistä tulevaisuudessa?
Loukkaannuitko koska koet itsesi liikalihavaksi ja katsot ettei liikalihavuudesta saisi puhua koska olet kehopositiivisuuden kannalla joka tarkoittaa usein työkyvyttömyyseläkettä viiskymppisenä?
Kyllä se on suuri kansanterveydellinen ongelma ja jopa viisi miljardia euroa maksaa Suomelle vuosittain. Hyvinvoinnin olennaisin asia on itsestään huolehtiminen eli terveellinen ravinto, säännöllinen liikunta ja hyvät yöunet.
Sattumoisin aktiiviurheilin 26 vuotta ja opiskelin ravitsemusterapeutiksi ja toimin juniorivalmentajana vuosikausia, joten tiedän aika paljon asiasta.
19.01.2026 19:36
Niin, jos kehität hieman lukutaitoasi, niin huomaat että selostin vain sen miten tähdet ja planeetat syntyy meidän parhaimman tieteellisen havaintopohjaisen käsityksen mukaan.
En ole suinkaan kieltänyt sitä etteikö se voisi olla älykästä suunnittelua ihan painovoimasta lähtien. Olemassaoloa ja elämää pidän vahvimpana todisteena älykkäästä suunnitelmasta.
Vielä tuosta tähden synnystä, niin tähdet (kuten meidän Aurinko) on se kokoava voima sille tähtikunnan synnylle, sen pyöriminen ja sen kiekkomaiselle radalle muodostuva materia asettuu paikoilleen ja muuttuu planeetoiksi samaisen painovoiman ansiosta.
Muualla ympärillä oleva kaasu ja pöly suuntaa sitten kohti näitä vetovoimaisia kappaleita ja näin on siivottu tähtikunta. Meidän Aurinkokuntaan jäi siivoamaton alue nimeltään asteroidivyöhyke.
En ole siitä lukenut että muuttuuko asteroidivyöhyke miksikään ennen Auringon kuolemaa, mutta moni asia muuttuu kyllä, kuten että Kuu loittonee meistä sentin vuodessa.
18.01.2026 16:49
Rendlesham on todellakin yksi suurimmista todistetuista ja tarkkaan kirjatuista tapauksista.
Lyhyesti AI-yhteenveto
"Rendleshamin ufo-tapaus on joulukuussa 1980 tapahtunut sarja ilmoituksia tunnistamattomista valoista ja esineistä Ison-Britannian Suffolkissa, lähellä Yhdysvaltain ilmavoimien (USAF) RAF Woodbridge -tukikohtaa, ja se on yksi Britannian tunnetuimmista ufo-ilmiöistä, jota kutsutaan usein "Britannian Roswelliksi". Tapaus käsitti useiden sotilashenkilöstön, mukaan lukien varakomentaja Charles Haltin, todistamia outoja valoja ja mahdollisen laskeutumisen, mutta puolustusministeriö ei tutkinut sitä kansallisen turvallisuuden vuoksi, ja skeptikot selittävät sen valaistuksella, kuten majakalla, tähdillä ja mahdollisesti satelliitin putoamisella"
Skeptikoiden selitykset tässä keississä ovat naurettavia, kuten lähes aina.
Haltin tapauksen aikaan nauhoittama ääninauha / liveselostus on kuunneltavissa netissä useissa lähteissä.
18.01.2026 16:39
Tieteilijät ovat ennustaneet evoluution menevän meillä Maassa niin että pituus ei ole enää niin tärkeää ja niinpä ihmisten keskimitta on kääntynyt jo takaisin laskuun.
Koska emme ole enää metsästäjä-keräilijöitä niin voimakkaalla vartalolla ei ole urbaaneissa oloissa niin suurta merkitystä, paitsi jos aletaan tapella oikein urakalla.
Tämä arvio 12 vuoden takaa on jo vanhentunutta tietoa, että aivoistamme tulisi suurempia ja meistä pidempiä. Nykyarvio on päinvastoin. Meistä tulee pienempiä ja hoikempia, mutta silmistä suurempia.
https://www.is.fi/tiede/art-2000000620256.html
Aivojen ei tarvitse enää olla niin suuria, koska käytämme niin paljon tekoälyä, älypuhelimia ja muuta informaatiota korvaamaan omaa aivokapasiteettia. Puhumattakaan jos Muskin aivoimplantit jatkaa kehittymistään pitkälle.
Havainnointiin tarvitaan suurempia silmiä kuten hyvissä kameroissa on laajempi linssi.
Liikalihavuus tullaan saamaan kuriin ihan lähivuosikymmeninä ja sen myötä tulevat sairaudet, joten elinikä tulee pitenemään.
Putin ja Xi Jingping juttelivat ikuisesti elämisestä keskenään tässä taannoin, että seitsemän vuoden sisällä on valmis sellaiset tropit jotka sen mahdollistaa.
18.01.2026 16:31
Tuo teoria pitää siltä osin paikkaansa, että tähti on se joka kokoaa planeetat ympärilleen, mutta ei suinkaan tähden sisältä ne tule, vaan ympärillä olevasta aineksesta, kaasusta ja pölystä.
Tähtitieteilijät ovat tähtitaivasta tarkkailemalla tietäneet jo kauan miten tähdet syntyy.
"Tähdet ja planeetat syntyvät tiivistymällä tähtienvälisestä aineesta, jota on kaasu ja pöly. Jotta synty lähtisi käyntiin, tähtienvälisen aineen on oltava riittävän tiheää. Linnunradassa on monia molekyylipilviä, joiden lämpötila on alhainen ja joissa olevat tiheät ytimet saattavat alkaa kutistua tähdiksi.
Laukaisevana tekijänä voi olla esimerkiksi aikaisemmin syntyneen tähden räjähtäminen. Räjähdys tuottaa tiheää pilveä kokoon puristavan paineaallon. Molekyylipilven osa alkaa kutistua, kun sen sisäinen paine on pienempi kuin pilven oma painovoima.
Sisäinen paine aiheutuu muun muassa magneettikentistä, pyörimisestä ja kaasun osasten lämpöliikkeestä. Kun pilvi kutistuu, sen tiheä ydin kutistuu hyvin nopeasti kuumentuen. Kuumeneminen johtuu kaasun putoamisesta ja pyörimisestä sekä pyörteilystä aiheutuvasta kitkasta.
Pilven pyörimisliike kiihtyy, kun se kutistuu. Keskipakoisvoima pitää pilven päiväntasaajan suunnassa olevaa osaa kaukana keskustähdestä, napojen suunnassa kutistuminen on nopeaa. Näin ytimen ympärillä oleva kaasu litistyy kiekoksi.
Kiekkoa ohentavat entisestään kiekon osasten sisäiset törmäykset. Tiheä keskus kuumenee kutistuessaan jatkuvasti, ensin kaasumolekyylit hajoavat ja lopuksi ionisoituvat. Kuuma ionisoitunut kaasu säteilee ympäristöön ensin infrapunasäteilyä, lopulta näkyvää valoa"
Tähden pyörimisen tuottama keskipakovoima siis aiheuttaa tähtikunnalle kiekkomaisen rakenteen jossa planeetat ovat "linjassa", eivätkä poukkoile ja ole törmäyskurssilla keskenään.
Vaikka radat ovat elliptisiä, ne eivät ulotu naapuriplaneetan radalle saakka etäisyyksien vuoksi.
Seurannassa on valtavia kaasu / pölypilviä, joihin putkahtelee nuoria tähtiä mainitun prosessin seurauksena. Vie jokusen miljardia vuotta, että ne ovat "siivonneet" ympäristönsä ja "tuottaneet" ne planeetat kiertoradalleen.
Nykyarvio on että jokaisella tähdellä on vähintään kaksi planeettaa, joidenkin mukaan enemmän.
18.01.2026 08:41
Kaikelle mainitsemallesi löytyy erittäin pätevä tieteellinen selitys. Myös Kuun paikallaan oloon. Kaikki johtuu jo mainitsemistani asioista.
Toistan vielä kerran sinulle että nämä tieteelliset selitykset eivät poista kuitenkaan sitä mahdollisuutta, etteikö kaiken takana ole jonkinlainen Luoja.
Mutta jos olet pohtinut Auringon sisäistä planeettatehdasta, niin en katso tarpeelliseski jatkaa keskustelua kanssasi, anteeksi.
17.01.2026 21:08
Kuuluu fysiikan lakeihin ja liittyy asioihin gravitaatio, massa, nopeus, liike-energia ja etäisyys.
Esimerkkinä vaikkapa se että sidot narun päähän mutterin ja alat pyörittää sitä kuin lassoa.
Jos pyörität liian hitaasti, naru löystyy ja kiertorata pettää. Jos taas liian kovaa, niin se pyrkii pakenemaan "kiertoadaltaan".
Kun aikoinaan miljardeja vuosia sitten Aurinkokunta alkoi järjestyä, niin siellä tapahtui kaikenlaista. Tapahtui massan kertymiä, tapahtui törmäyksiä, materiaa sinkosi ulkoavaruuteen ja Aurinkoon.
Ne suuret kappaleet jotka olivat menestyksekkäillä radoilla fysiikan lakien mukaisesti, pääsivät kasvamaan planeetoiksi. Vaikka ne jatkoivat kasvuaan törmäyksien ansiosta, niin rata ei olennaisesti muuttunut, koska niiden oma painovoima Aurinkoon nähden kasvoi myös.
Aurinko siis pitää niistä sitä lujempaa kiinni, mitä suurempia ne ovat ja keskipakovoima ei kykene niitä siksi suistamaan.
Systeemi on kertakaikkisen nerokas ja muutokset tapahtuvat kosmisen pitillä aikajänteillä.
Törmäykset harvenee harvenemistaan massan kerääntymisen johdosta radoilleen.
Yksinäiset vaeltajat Aurinkokunnan ulkopuolelta ovat harvinaisia ja Maasta niitä on toistaiseksi kyetty havaitsemaan vain kolme. Mukaanlukien Oumuamua ja tuore tapaus
3I/Atlas.
Mutta vaikka meidän havainnointikyky on kasvanut valtavasti, niin se on silti varsin rajallinen avaruuden valtavien mittasuhteiden johdosta ja valonnopeuden rajallisuuden johdosta, jota ei pystytä teleskoopeillakaan ylittämään.
Meillä ei ole varmuutta siitä, etteikö Orionin kuvioon kuuluvat tähdet olisi "sammuneet" eli laajentuneet ja räjähtäneet 700-2000 vuotta sitten, paitsi että tähtitieteilijät kykenevät laskemaan noin lähellä olevien tähtien koostumuksen, koon, massan, etäisyyden ja eliniän.
Jos Valtava tähti Betelgeuze räjähtäisi supernovaksi, se näkyisi Maassa uskomattoman kirkkaana taivaanilmiönä, kirkkaampana kuin täysikuu jopa päivällä, mutta räjähdys ei ole vaarallinen Maalle noin 640 valovuoden etäisyytensä vuoksi.
Kuten aiemmin todettua, sitähän me emme tiedä onko joku luonut kaiken painovoimasta alkaen aina mikrotasosta makrotasoon saakka, mutta systeemin on nerokas.
Jos takana on "Kaiken Luoja", niin duunia piisaa, sillä tuo päälle 3600 uutta planeettaa sekunnissa Universumiin ei ole mikään helppo rasti.
17.01.2026 09:58
Olen samaa mieltä. Noilla omasta mielestään hupiveikoilla vaan on jokaisella jokin vinouma päässä. Taso on kuin päiväkotilapsella, joka hyppää kuralammikkoon koska se pärskähtää ja sotkee kivasti.
Pakkoajatuksia, uskonnollista aivopesua, vainoharhaisuutta, pelkotiloja, taipumista panikointiin, epävarmuutta ja ikävin asia heidän psyyken ja ympäristön kannalta on älyllinen epärehellisyys sekä itsepetoksessa kieriskely.
Näitä on ollut aina täällä ja tulee aina olemaan. Eipä he mihinkään kykene vaikuttamaan, kun ei älli riitä edes kunnolliseksi trollaajaksi.
Siitä täytyy nostaa hattua vanhalle varaktorille, että hän oli suht taitava kieltäjä ja osasi esittää erilaisia hahmoja, joista tosin jäi kiinni aina kiivastuttuaan. Hän oli hieman aiemmin puusta laskeutunut, kuin nämä mainitsemasi "automiehet" dieseleineen.
15.01.2026 18:59
Painovoima luo kuut, planeetat ja tähdet. Tarpeeksi suuri painovoima luo myös mustat aukot.
Keskimäärin noin 100 miljardia uutta tähteä syntyy vuosittain havaittavassa maailmankaikkeudessa. Tämä tarkoittaa noin 3 170 tähden syntymää sekunnissa.
Linnunradalla (meidän kotigalaksissa) syntyy keskimäärin yksi tai kaksi tähteä vuodessa. Tähän asti tämä tarkin arvio on julkaistu tiedejulkaisuussa 13.7.2024 ja sitä saatiin tarkennettua uusien avaruusteleskooppien avulla.
Painovoiman mekanismia ei tunneta, mutta sen vaikutukset kyllä. Ilman painovoimaa ei olisi mitään muuta kuin irtonaisia atomien hiukkasia.
Painovoima toimii siten että mitä suurempi massa on materialla, sitä enemmän sillä on painovoimaa ja sitä enemmän se vetää puoleensa pienempiään.
Painovoima muodostaa pallon koska raskain materiaali vajoaa pallon keskelle ja pallo vetää siten tasapuolisesti ympärillään olevaa pölyä. Siksi Maapallonkin ydin on sulaa rautaa, koska siellä on valtava paine ja kuumuus.
Tähdet vaativat syntyäkseen että niillä on noin 80 Jupiterin massaa jolloin paine ja kuumuus on niin hirvittävä, että tähti "syttyy" fuusioreaktion ansiosta. Tähdetkin muodostuu samoin kuin planeetat, eli pölypilvistä.
Kun nuori tähti vangitsee kiertoradalleen massaa, se massa kerääntyy ajan mittaan planeetaksi, mikäli massaa on riittävästi.
Toinen planeetan syntytapa tähden kiertoradalle on kosmiset törmäykset. Törmäyksistä sopivalle etäisyydelle kerääntynyt massa kuten pöly tai isommat partikkelit päätyy kiertoradalle
Tämä on ihan perus fysiikkaa jota opetetaan jo alaluokilla.
Mutta tämä painovoima on edelleen mysteeri, eikä sitä voida mitenkään poissulkea etteikö painovoima voisi olla Luojan työkalu / keksintö, kuten ei mitään muutakaan fysiikan lakia.
Vastausta kysymykseen "Miksi", ei useinkaan saada.
15.01.2026 18:48
8 / 119