Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
amummu
profiilit
amummu
amummu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
6
Kommenttia
1720
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tänään sain vihdoin puhelimeni takaisin takuukorjauksesta. Oli kuulemma mikrofoni tukkeessa ja se oli puhdistettu. Se kyllä kuulostaa kummalta, koska Whatsapp-puhelut onnistuivat, mutta tavallisessa Elisa-puhelussa toinen pää ei kuullut ääntäni. Ja puhelin oli vasta viikon verran ollut minulla käytössä. Pitää maanantaina vähän kysellä lisää. Ehkä katsoivat tiedoistani, että vanha ihminen, ei se kuitenkaan mitään muuta selitystä ymmärrä😂.
Aikaa onkin sitten tänään mennyt ennen huoltoreissua poistamieni appien takaisin lataamiseen. Pankkisovellusten kanssa meni aikaa, kun sohelsin tunnuksien kanssa. Toisesta pankista piää vielä odottaa väliaikaista PINiä, joka tulee postissa joskus viikon sisään. Pääasia kuitenkin on, että pääpankkini mobiilisovellukset toimivat, varamobiilipankki joutaa odottamaan.
Kuvien kanssakin olin ihmeissäni, kun kaikki whatsapp'in kuvat olivat hävinneet, mutta muut, itse ottamani ja sähköpostitse saamani olivat tallella. No, kun en noiden systeemien sielunelämästä oikein ymmärrä, niin luultavasti itse olen tehnyt jotain virheliikkeitä, joita en kuitenkaan tiedä tehneeni enkä siis osannut niitä korjata. Mutta sain kaipaamani kuvat pojalta, joka ne alunperin oli lähettänytkin.
Siipan eilisen, viimeisen HUS-käynninkin kanssa tuli ihmettelemistä. Hän sai tänään raportin toissapäiväisestä käynnistä, ja taas vahvistui käsitys. että meitä vanhoja fiilataan linssiin. Siippa antoi siellä ,pyydetyt, kotona otetut verenepainelukemat. Ne lääkäri näytti koneelleen kirjaavan. Tänään tulleessa raportissa luvut olivat jotain muuta kuin siipan eilen antamat. Samoin raportissa väitettiin, että imusolmukkeet kaulalla ja kainaloissa oli tutkittu, mikä ei ollenkaan pidä paikkaansa, lääkäri kuunteli vain keuhkot. Myös kaksi kuukautta sitten lopetetun, viimeisen syton resepti oli uusittu, vaikka palliatiivinen hoito alkoi jo edellisellä käynnillä, kaksi kuukautta sitten.
Virheitä tietysti sattuu kelle tahansa, mutta oudolta tuntuu, että saman potilaan kohdalla niitä yhdellä kertaa on heti kolme. Siippa pisti tänään tulikiven katkuisen sähköpostin kyseiseen HUS:n yksikköön. Saa nähdä tuleeko vastinetta.
Onkohan työntekotavat muuttuneet - ovat kyllä. Pojan kotona sattuneen vesivahingon korjaus alkoi eilen ja tänä aamuna sitä jatkamaan tuli samainen mieskaksikko. Eilen olivat paikalla aamupäivän. Tänään etänä kotonaan töitä tekevä poikamme mittasi heille seitsemän tunnin aikana vajaat kolme tuntia työntekoa. Aikaa kului lounaaseen, konttorilla (4km:n päässä) käyntiin, toiselta pihalla tupakointiin ja puhelimessa pölisemiseen, ja sitten tietenkin ajoissa viikonlopun vieton aloittamiseen. Työtilan eristävät muovit laittoivat tänään ja tellingit kuivureille, mutta ei itse kuivureita puhisemaan. Eilen sentään purkivat toisen huoneen parketin, toisen on edelleen purkamatta. Mutta ei hätää, vakuutusyhtiön piikkiin menee😆. Ei ihme, jos vakuutusmaksut vain nousevat kerta kerralta.
04.11.2022 17:38
"...niin tämä pässi sanoo, että olisi pitänyt siirtyä työntekijäksi." Kun kerran maksuista vinguit, niin juuri niin olisi pitänyt tehdä.
03.11.2022 16:52
"...mieltä, niin olen siis kateellinen vassari." Hyvä että itsekin myönnät.
03.11.2022 16:48
Mutku ei siipan sairautta seurata! Luetun ymmärtämisesi vain mättää aina vain, vaikka jo olen yrittänyt neuvoakin.
03.11.2022 16:40
Tuntuu että kellojen siirron myötä illan pimeneminen nopeutui kyllä enemmän kuin tunnilla. Enää on sen verran ulkona valoa, että juuri erotan oravan, joka hypeksii terasipöydällämme. Se kylläkään ei tainnut nähdä kunnolla, kun kaatoi pajuporon, minkä selässä istui kanerva.
Tänään oli pojantytöllä juhlapäivä: meni inssi läpi ekalla, kehujen kera. Nyt pääsee tyttö sitten ajelemaan isänsä ja äitinsä automaateilla. Käsivaihteisella opetteli, mikä on kuitenkin parempi kuin automaatilla kortin suorittaminen, koska sillä kortilla ei sitten käsivaihteista saa ajaa. Pitäisi suorittaa sitä varten toinen ajokoe. - Pojanpojankin opetuslupa on nyt anottu ja pitäisi tulla ensi viikolla. Pääsevät sitten vuorostaan poika ja vaari viettämään paljon aikaa yhdessä.
Pitäisi vielä lähteä käymään naapurikaupungin cittarissa hakemaan metallinen paistovuoka. Vanhasta alkoi pinnoitus lohkeilla, enkä sillä enää uskalla paistaa. Ties mitä myrkkyjä rikkinäisestä pinnoituksesta irtoaa ja mitä pinnoituksen alla muhii.
Lopputorstaillekin toivoa!
03.11.2022 16:37
"...niin yksityiselle horiop..." Niinhän moni meneekin. Ja lyhentää osaltaan julkisen jonoja. Veikkaan, että harva jos kukaan olemattoman Kela-korvauksen perään kyselisi, jos se poistettaisiin. Sulla taas vassarikuvitelma, että yksityisellä käyvät vain minkkiturkki- ja audikokkarit, jotka ahneuksissaan sitä Kela-korvaustakin vaativat.
03.11.2022 13:19
Kiitos Rapunen, myötätunnosta!
Luulen, että edson ei edes tiedä mitä on häpeäminen. On hän niin hirveä "ihminen".
Eräs tuttu tässä lähellä, 75v, sairastui kesällä leukemiaan, ja kuoli pari viikkoa sitten. Hän pääsi=joutui heti alkuun kotisairaalan potilaaksi, kun sairaus oli heit jo alkuunsa aika pitkällä. Mitään hoitoja ei saanut tautiinsa. Kipulääkettä söi ja makasi kotinsa sohvalla, ja siihen kuolikin. Semmoista vanhusten hoitoa!
02.11.2022 18:48
Olisi surullinen kohtalo joutua johonkin hoitolaitokseen - nykyään käytetään hoito-sanan sijaan sanaa hoiva, joka tämän päivän toimissa on ainakin vanhusten kohdalla po. sanan irvikuva, hoivahan on jotain hyvää ja hellää - jos pää toimii, mutta mikään muu sitten ei toimikaan. Eutanasia on todella vaikea kysymys, mutta olisi yksi mahdollisuus päättää elämänsä loppumetreistä.
02.11.2022 17:45
Ootko ihan varma, ettet itse ole yksi sukurutsan osanen🤣
02.11.2022 16:36
Eutanasiaa siippakin haluaisi, mutta mahdotontahan se ainakin vielä on. Tällä menolla tuskin ehtii tulevienkaan sukupolvien avuksi. Sitä ennen tuo hullu naapurin hirviö - peto on liian hyvä nimitys hänelle - kerkiää tuhota koko maailman.
Taudin seurannan lopettaminen oli kyllä meille melkoinen yllätys, mutta loppujen lopuksi sopii hyvin nykyiseen iäkkäiden ihmisten hoitopolitiikkaan. Olemmehan vain kuluerä, jota saatava pienemmäksi. Mieluiten nollaksi.
Voimia, Cee! Päiväsi on varmaan ollut raskas.
02.11.2022 16:34
Sinä kun kaikki tiedät parhaiten, niin kerro nyt minullekin, mitä omistan muuta kuin puolet tästä 50 v vanhasta kämpästä😮, mökistä en omista parruakaan. Itse omistat enemmän kuin minä, sulla talo, maata ja metsää. Millähän lie nekin olet hankkinut.
Työaikaisia lääkärikäyntejäkin minulla oli lähes nolla; en tarvinnut lääkäreitä, kuten ei siippakaan, kun ei ollut vaivojakaan. Melkoisen summan maksoin aikanaan sairauskassaan, mutta vain murto-osan siitä käytin itse. Eläkemaksuni maksettiin kuten kaikkien muidenkin palkollisten, lakien mukaan. Mitä siitä parut paskakaulussurkimus! Ai niin, sori; en meinannut muistaa, että sinulla ressukalla ollut toinen systeemi, kuten kaikilla muillakin yrittäjillä, lakien mukaan sekin. Olisit ruvennut sinäkin palkolliseksi.
Veroja ollaan siipan kanssa yhteensä maksettu semmoisia summia, joista sinä et osaa edes uneksia. Julkisia (terveys)palveluja emme juuri ole käyttäneet - kun ei ole tarvittu - kuin vasta nyt lopulla matkaamme, ja niitäkin siippa nyt tappavan, parantumattoman taudin takia. Siis meinaat, ettemme saisi verojen vastineeksi saada mitään. Mutta niin tyypillistä vassareille, joille kaikki, koko elämänkatsomus perustuu kateuteen.
am
02.11.2022 16:24
Tähän mennessä tänään kuultu lähes hyviä uutisia, mutta myös tosi ikäviä. Siippa kävi labroissa ja röntgenissä viime viikolla ja tänään sitten kävimme kuulemassa lääkärin madonluvut. Hyvä uutinen oli se, että syöpäkasvain on pysynyt ennallaan, ei edennyt muttei pakittanutkaan.
Ikävä uutinen oli se, että tästä lähtien julkisella puolella ei siipalta oteta enää labroja eikä röntgeneitä kuin poikkeustapauksessa, eli jos joku akuutti lisävaiva ilmenee keuhkoissa tai hengitys menee huonoksi. Keuhkosairauksien osastollekaan ei ole enää asiaa, vaan jos sairaalahoitoa tarvitaan niin se on palliatiivinen osasto, missä itse tautia ei hoideta vaan potilaan muita mahdollisia lisävaivoja ja yleistä olotilaa. Eli tämä palliatiivinen "hoito" kotona on todella nyt sitä löysässä hirressä roikkumista, lopun odottelua ilman, että potilas saisi edes väliaikatietoa sairaudestaan. Luultiin, että verikokeita ja kuvia otettaisiin edes harvennettuun tahtiin, mutta väärin luultu.
Yksityiselle tästä on sitten pakko sonnustautua. Emme ihan pussi päässä halua tätä(kään) vaihetta elää. Sulattelemistahan tässä piisaa ainakin pariksi päiväksi, veikkaan.
02.11.2022 13:10
Eipä tarvinnut kelloja rukata aamulla, kun jo illalla teimme homman. Ei meillä noita viisarikelloja olekaan kuin kaksi. Lisäksi digikellot on hellassa, kahvikoneessa ja mikrossa. Nekin säädin jo illalla ennen nukkumaanmenoa. Ihan täysin typerää hommaa koko kellojen siirto. On vissiin EU:lle liian vaikea asia. Sekin.
Tuulee vieläkin. Illalla ryskäsi oikein kunnolla, Tänään piti viimeiset lehdet vielä haravoimani, mutt ei vielä kannata; tuulihan ne lennättäisi sitä mukaa kuin kasaan saisin. Eli selvisin työpälkähästä vielä tänään. Huomenna on uusi päivä, siinäkin suhteessa.
Ei ole täällä näkynyt karkkeja, ei liioin kepposia. Eilen näytettiin telkasta jonkun perheen kotia, mihin oli levitelty melkoinen määrä kaikenlaista kammotusrekvisiittaa. Meillä ei sellaista ole harrastettu. Eilen radiossa oli juttua kekristä, mikä meni minulta muuten ohi, mutta sen verran tarttui korvaan, että joku siellä kuului kertovan suomalaisen kekrin juhlasuunnitelmistaan.
Tänään aamupalalla saimme syödä harvinaista herkkua. Seinänaapurimme koira oli taas löytänyt tryffeleitä ihan tästä meidän läheltä - täällä kasvaa paljon tammia. Tekevät niistä useimmiten tryffelivoita, jota nyt sitten meillekin aamulla toivat. Huolehdimme heidän kämppänsä lämmöistä, kun ovat lomalla, ja siitä korvaukseksi tuota herkkua saimme. Olemme saaneet sitä ennenkin. Ja hitsi, että on hyvää!
Suomessa kasvaa luonnonvaraisena ainakin yksi lajike, mutta viljellään kahtakin. Katselin juuri, että jos ostaisin 1000 tryffelillä ympättyä tainta, niin saisin ne halvalla😅, vain 10/taimi ALV! Mutta istutuspaikka pitäisi olla omasta takaa. No, taidamme silti suosiolla jäädä naapurin koiran nenän varaan, eiköhän se vastedeskin hoida meidänkin tryffelihampaamme kolotukset. Naapureiden kanssa meillä on om yya-sopimus kämppiemme ja kesällä kasvien vahtimisessa. Joskus vaihdimme myös heidän koiraansa.
Hyvää pyhäpäivää!
30.10.2022 14:17
Ookkonää varma, ettei ollut päinvastoin!
Sukka vielä jotenkin menee, mut ku on villasukka! Kääk. No, kukin taaplaa miten taaplaa. Itselläni on yhdet sandaalit, joissa on niin pehmeä sisäpuoli, että niitä voi pitää ilman sukkia vaikka tuomipäivään saakka, eikä hierrä.
Onhan mulla semmoiset hienotkin - kahdetkin, huomaan nyt - sandaalit, joita varten jalat pitää pukea naisten seittimäisiin sandaalisukkiin, mutta en edes omista sellaisia. Ja jos po. jalkineita kerran kesässä käytän, niin pelkkä jalka saa riittää. Tykkään kunnon kengistä, missä ei jalka lipsu ja lenksu. No, sentään Eulalia-kengät on vielä hankkimatta. Ehkä joku päivä nekin tuossa eteisen lattialla pitämättöminä lojuvat. Kenkiä minulla olisi kyllä vaikka komppanialle ryssiä, mutta vain muutamaa paria käytän. Mukavuus niissäkin ennen kaikkea!
Niin, ja terveisiä saunasta - ei sähkö-. Makiat oli löylyt taas. Saunaillat hoitavat meillä osan allakasta. Välillä ei meinaa ajan kulua tajuta, mutta kun muistelen, milloin olin saunassa, niin siitä se ajan taju palaa het oitis. Siipan mukaan kylypäev on keskiviikkona ja lauantaina.
29.10.2022 18:41
Yksi oli.
Itelläs vain ei taida olla yhtään tolkullista läheistäkään, joka ymmärtäisi sinut toimittaa hoitoon. Minun sukulaisellanipas onneksi oli.
29.10.2022 16:19
Olisit ite yrittänyt vielä kovemmin🤣
29.10.2022 16:16
Huvikseni luin äsken käypähoito-sivuilta diabeetikon jalkaongelmista. Ja niitähän voi olla vaikka mitä. Äkkiä kuitenkin pistin sivut kiinni, en jaksanut juuri nyt niihin perehtyä. Ehkä joku toinen kerta sitten, kun on mieliala suosiollinen sellaiseen; Xminiä muistaa aina välillä järkätä kaikenlaisia mielenkiintoisia juttuja, ja tänään on taas se päivä. No, huomiotahan hänkin vain kalastelee, kuten täällä eräs. Meittii on niin moneks.
Nyt pitäisi vielä jaksaa imureerata muu huusholli. Makkarin hoitui. Siellä olikin melkoinen pölinä, kun untuvapeitteestäni oli ratkennut tikkauksia ja pientä untuvan nöyhtää koko mökki täynnä. Kohta hommien palkaksi saunaan ja sen jälkeen vain olemisen sietämätöntä keveyttä. Ehkä kaivan jonkun tallennuksen, TV:stähän ei juuri mitään tänäänkään tule.
29.10.2022 16:10
Haa, nyt "tunnen" kaksi fossiilia: siippani käyttää myös sukkia sandaaleissa. Viime kesänä villasukkia🤣
PS. voi, itku, nettiradiostamme kuuluu just Sinatran "My Way". Melkein parasta sielunhoitoa!
29.10.2022 14:31
On ruokia, missä pitää olla suolaa, edes säällisesti. Sellaisia minulle ovat jauhelihaa sisältävät ruoat ja kala. Joten "lasse" ja esim. kalasoppa (jota juuri söin, kermalla höystettynä😋) suorastaan huutavat suolaa.
Naisten kanssa tuossa oli puhe jaloista. Diabeetikolle kuulemma yleinen vaiva on jalkojen palelu: oletkos jo havainnut? Sehän ajan kanssa voi pahentua tunto-ongelmiksi. Siinä diabeetikon toinen patia, neuropatia. Isäni sisarelta aikoinaan amputoitiin molemmat jalat, minkä 1-diabetes aiheutti. Se tapahtui joskus 70-luvun loppupuolella. Ei tainnut silloin diabeteksen hoito olla kummoistakaan, en muista, että 2-diabetestä olisi edes mainittu. Tai sitten en vain ole lotkauttanut korvaani, kun asia ei noihin aikoihin mitenkään kiinnostanut, vaikka ehkä olisi pitänyt, kun melkein koko isäni suku sitä on sairastanut ja sairastaa. Tiedän esim. vain kolme sen puolen 23stä serkkuani, joilla diabetestä ei vielä ole; yhtä lukuunottamatta olemme kaikki reippaasti päälle 70v.
29.10.2022 14:27
Olen lukenut, että tuo nukkuminen jalat vähän ylempänä muuta kroppaa on ihan terveellekin hyvä tapa. Etenkin jos päivän mittaan on paljon jalkojensa päällä, niin se helpottaa verenkiertoa ja tietysti jalkojen muutakin, päivän mittaan saamaa raistusta. Rapusen jalkojsen seinälle nosto varmaan helpottaa rasitusta nopeasti.
Itsekin joskus nostelin kinttujani seinälle mutta siinä alkoivat jalat pian palella, kun veri niistä pakeni. Muuten ei jalkojani palele koskaan, nukunkin aina jalat peitteen ulkopuolella. Ei tulisi kuuloonkaan, että nukkuisin sukat saati villasukat jalassani. Syksyisin hyggeilyn nimissä "käsketään" ihmisiä käärimään itsensä huopiin ja jalkansa villasukkiin. Minun villasukkani kuuluvat kumppareihin, ei muualle. Yleensäkin pidän sukkia hyvin harvoin. Nyt ulkonakin olen vasta muutaman kerran käyttänyt sukkia, ja heti ne kiskon jalasta kun sisälle tulen. Kotona tepastelen hotelleista pöllityillä kylpytossuilla, ilman sukkia.
29.10.2022 14:07
15 / 86