Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Ei sen vertaa kirjautuminen kestänyt, että laitoin kirjoittamisen välillä kahvit tippumaan. Mrrrr.

Minulle tulee vähän väliä muikkari, että en ole kirjautunut OneDriveen, enkä kirjaudukaan. Älysin kyllä vastanyt, että se onkin MS:n pilvi, ei Googlen, johon siis puhelimestani kiskotaan kaikki ilman lupaani?! Härskiä. Olenkin aina ollut sitä mieltä, että meistä maanmatosista hatun ja kengännumeroa myöten kaikki tiedot ovat jonkun plakkarissa, ihan turhaa enää keuhkota mistään yksityisyysvaatimuksista.

Minä olen läpi puhelinhistoriani käyttänyt vain nokioita. Ne vastaavat hyvin minun, aika yksoikoisiin tarpeisiini. Ekan nokian (taisi olla se 3310) aikoinaan sain palkaksi eräältä isolta kiholta, jolle pidin pari sääopin rästituntia kopterilupaansa varten. Puhelin oli kyllä uusi, vielä kaupan paketissakin, ei siis äijän oma, vanha! Sittemmin hankkimistani nokioista vain yhteen (nyt kämähtäneen lisäksi) on tullut semmoinen vika, että meni takuussa vaihtoon koko värkki. Ja kestihän nytkin edellkin jo melkein viisi vuotta. Eikös se ole aika lähellä puhelimien yleistä eläkeikää, ehkä jo ylivuosillakin. Yleensähän ne kestävät noin takuuajan verran.

Juu, paperihesari meille tulle joka yö n. klo yksi. Kun koirat ovat yökylässä, niin ihmetellä täytyy, ettei lehdenkantaja ole joutunut silloin soittamaan kelloa ja pyytämään vessan (siellä ihan oikeaa veskipaperia) lainaa, kun koirat huutavat tapahtumaa niin hirveällä äänellä.
  2. Pyhäaamu oli ja meni. Lapsena nekin olivat jotenkin erilaiset, ainakin eri tuntuiset kuin arkiaamut, jopa silloin kun en vielä ollut koulussa. Ei meillä mitään erikoisia pyhärutiineja ollut, mutta silti sunnuntait jostain syystä tuntuivat sunnuntailta. Itse omassa perheessäni yritin pitää arjen ja pyhän jotenkin erilaisina, vaikka parikymmentä vuotta itse tein vuorotöitä ja usein siis pyhänäkin ansioon läksin. Pyhää yritin arjesta erottaa mm. vähän paremmalla ruoalla. Ja useimmiten siippakin oli sentään pyhäisin kotimaisemissa, mikä oli pojillemme silkkaa juhlaa.

Nykyään ei päivillä juuri eroa ole. Päivät vaihtuvat niin nopeasti, että hyvä kun vaihtumisen huomaan. Etenkin jos satun nukkumaan yöllä, niin aamulla tulee usein ihmeteltyä päivän nimeä. Nyt kun siipan, aiemmin tiettyinä päivinä toistuneet toimet ovat ohi, niin päivien nimikin on minulla usein hakusessa. Onneksi tulee luukusta sanomalehti, mistä asian voin tarvitessani tarkistaa:) Ja kyllä tietsikkakin vähän auttaa, jopa kellonajan kertomalla🤣. Siis tietsikka pitää olla. Enkä olisi koskaan kuvitellut laittavani pyhänä lounaaksi makkarasoppaa. Tänään niin tapahtui. Siipan toiveesta. Soppa on hyvää, itekin tykkään, mutta että sunnuntainakin...! Nonni, sekin kynnys on nyt ylitetty.

Vihdoin sain uuteen puhelimeenikin kaikki toiminnot toimimaan. Työläintä oli sähköpostiosoitteiden asennus, mutta sekin vihdoin onnistui. Niissä oli/on tehtävä joitakin valintoja, joiden merkityksistä en ymmärrä höykäsen pölähdystä. En tykkää kokeilemalla tekemisestä, haluan tietää, mitä teen, mutta niissä sitten oli pakko kokeilla ja jossain kohdassa osuinkin sitten oikeaan. Olivat jotain Elisan käyttämiä suojauskoodeja. Mutta nyt siis toimii, ja eemeliä alkoi pukata heti kohta kun homman sain tehtyä.

Kun en näitä digiasioita ymmärrä, niin ihmettelin suu ammollaan, miten tietojen kopiointi vanhasta puhelimestauuteen onnistui, vaikka vanha puhelin oli täysin kuollut, vain fikkari toimi. Silti kaikki yhteystiedot, omat muistiinpanoni, äppejä ja vanhoja viestejä myöten kopioituvat uuteen värkkiin. Pankkiyhteydetkin olivat valmiina muuten paitsi salasanat piti laittaa uudestaan. Lisäksi toisen pankkini PIN tulee pankista kirjeenä, edellisen kerran sain itse valita PIN:n. Jossain siis kaikki tiedot on tallella, vaikka en pilvipalvelua puhelimessa (enkä tietsikassakaan) koskaan ottanut käyttöön. Oisko Nokialla oma "pilvensä"; uusikin puhelin on nokialainen lähinnä siksi, että varjellun mahdollisimman paljon uuden opettelulta😂

Leppoisaa pyhäpäivää!
  3. Haaveita:
    "Inkluusio tarkoittaa jokaisen oppilaan oikeutta päästä opetuksen piiriin tavallisissa koululuokissa riippumatta siitä, onko hänellä oppimisvaikeuksia tai jokin vamma tai sairaus. Inklusiivisessa opetuksessa oppilaita kohdellaan tasaveroisesti, eikä heitä luokitella ominaisuuksien tai taipumusten mukaan. Inkluusio tarkoittaa jokaisen oppilaan oikeutta päästä opetuksen piiriin tavallisissa koululuokissa riippumatta siitä, onko hänellä oppimisvaikeuksia tai jokin vamma tai sairaus. Inklusiivisessa opetuksessa oppilaita kohdellaan tasaveroisesti, eikä heitä luokitella ominaisuuksien tai taipumusten mukaan. Inklusiivisessa koulutusjärjestelmässä ei ole erillisiä erityiskouluja tai erityisluokkia, vaan lähikoulu on kaikkien oppilaiden yhteinen koulu alusta asti.[1][2]

Inkluusion toimimisen edellytyksenä on se, että lähikouluille taataan resurssit vastata kaikkien oppilaiden tarpeisiin.[1] Inkluusio vaatii joustavia ja kaikkien oppilaiden osallisuutta korostavia opiskelujärjestelyjä.[2]

Suomessa vuonna 2014 julkaistussa ja vuosina 2016–2019 käyttöön tulleessa perusopetuksen opetussuunnitelmassa edellytetään, että perusopetuksessa noudatetaan inkluusioperiaatetta. Inkluusion käsitettä ei opetussuunnitelmassa avata tai tulkita, eikä suunnitelmassa kuvata, miten inkluusion edellyttämä oppilaille annettava tuki tulee toteuttaa.[8]

Ja sitten elävää elämää:
    Suomen kunnat ovatkin toteuttaneet inkluusiota eri tavoin. Erityiskoulujen määrä on laskenut. Joissain tapauksissa erityisoppilaan aiemmin pienryhmissä saama tuki on katkennut, kun hänet on integroitu.[9] Opettajien ammattijärjestön mukaan inklusiivisuutta onkin käytetty kunnissa säästökeinona, vaikka inklusiivisuus vaatii resursseja. Lisäksi käytöshäiriöisten ja tukea tarvitsevien lasten integroinnin on katsottu heikentäneen oppimisrauhaa."

Mistähän puolueesta mahtoi olla opetusministeri vuosina 2011-2015?

Et tainnut tietää itse, että iso osa koulujen vaikeuksista poikii juuri em. kaiketi hyvää tarkoittavista, mutta ah niin utopisista inkluusioaatteista. Eli sinäkin ymmärrät inkluusion vain omasta vasemmistolaisesta näkövinkkelistäsi, vai ymmärrätkö edes sen kautta? Muistan, kun joskus tästäkin asiasta kirjoittelimme, niin totesit suunnilleen, että häiriköt ulos luokasta ja lopuille digiopetusta.

Jos vähän raottaisit niitä punaisia umpilasejasi, ja lukisit muutakin kuin pankonpoikaa tai tiedonantajaa, niin huomaisit että ongelmia kouluissa on pitkin Suomea, mutta kaiketi eniten täällä "rintamailla". Minä en kuitenkaan muualta voi esimerkkejä tänne ottaa. Vai pitäisikö säveltää Kihniön koulujuttuja ja kuvitella asioita. Sinä kyllä itse fiktioiden kehittämisen osaat viimeisen päälle.

Vai onko se vain niin, että esimerkit elävästä elämästä eivät sovi aatteesi läpipieraisemiin käsityksiisi?
  4. Vähän vielä koulusta. Miniäni sanoi hyvästi melkein 20-vuotisell päiväkotiuralleen. Ei enää jaksanut taistelua hyvän lastenhoidon=varhaiskasvatuksen puolesta, kun se ei pätkääkään kiinnostanut työnantajaa. Hän siirtyikin toiseen kuntaan opettajan sijaisuuksia tekemään. Ja niitä töitä piisaa, voi itse valita, minkä pestin ottaa.

Miniä siis otti tämän syyslukukauden ajaksi pestin peruskoulun kolmannelle luokalle (siis 9-10-vuotiaiden), luokanopettajaksi. Luokallaan on kolme nk. vaikeata tapausta - se hieno sana inkluusio! Kyseisille lapsille on kyllä myönnetty kouluavustaja, mutta tosiasiassa yksi avustaja yhteensä kaikille kolmelle käy luokassa kaksi kertaa viikossa kaksi tuntia.

Heti lukuvuoden alussa miniältä otettiin luulot pois: "sai turpiinsa" yhdeltä oppilaaltaan, joka ilmaisee siten tunteitaan; mikä lie tunne silloin ollut kysymyksessä. Toisen oppilaan jotenkin rauhassa pitämiseksi hänen käskettiin vain antaa tämän tehdä omia juttujaan, koska saa raivarin, jos se estetään, ja siinä on silloin muidenkin oppilaiden turvallisuus kyseessä. Kolmas vaikea livistää paikalta aina, kun vain mahdollista. Poliisikin on pari kertaa joutunut lasta etsimään.

Opettajalla menee ajasta suurin osa näiden kolmen lapsen jotenkin hallinnassa pitämiseen. Muille hän pääasiassa kerkiää vain antaa tehtäviä ja jotain muuta viisasta tekemistä, varsinaiseen opettamiseen ei juuri jää aikaa. Kiroamis- ja herjaamisryöppyjen kuuntelu on luokassa jokapäiväistä. Miniä kertoi, että hän ei koskaan aiemmin ole kuullut sellaisia haukkumanimityksiä, joita nuo veijarit hänelle syytävät, mieto "huoramummo" niistä kuitenkin suosituin - miniä on 44v! No, kolmikymppinenkin on lapselle aina ollut jo mummo, saati sitten ikäloppu 4-kymppinen.

Ennen oli tarkkiksia ja erityisopettajia. Tarkkikset lopetettiin, kun haluttiin pois erottelusta nk. hyvien ja kamalien lasten välillä, siis tasapäistämistä, mikä on joidenkin puolueiden yksi päämäärä. Erilaisten sairauksien, etupäässä psyykisten ja eri asteisten neurologisten häiriöiden piinaamatkin lapset nykyään useimmiten sijoitetaan normaaliin luokkaan, missä heidän tarvitsemansa oikeanlainen käsittely ja hoito puuttuvat.

Kaikin puolin onnetonta koululaitoksen toimintaa. Niin erityiset kuin "tavallisetkin" lapset jäävät vaille sitä, mitä tuon ikäinen lapsi koulussa tarvitsee, kun opettajan kaikki aika menee erityislasten aisoissa pitämiseen. Onko järkeä!?
  5. Juuri riisipuurossa kuten kaurapuurossakin, joita kumpiakin syön kyllä aika harvoin on voisilmä - ja todellakin kunnollisen kokoinen!! - ainoa oikea lisuke. Mannapuuroa teen silloin tällöin siipalle iltapalaksi, mutta itse en siitä niin perusta. Puolukkavispipuuro sen sijaan on myös minun herkkuani, mutta ei maitoa eikä sokeria sen kanssa. Nykyään saa myö kauramannaryynejä. Luulin, että ovat kokonaan vain kauraa ja meinasin jo tehdä niistä puuron pojantytöllekin, mutta onneksi luin pussin kylkeä, missä sanottiin, että ryyneissä on myös vehnää. Hittoako sitä vehnää joka paikkaan tuupataan. Soijakastikkeissakin sitä on, ellei ole vartavasten gluteeniton versio.

Nuo sinun sairaalassa otetut sokeriarvot ovat ihan käypäsiä sormenpäästä. Minä otin semmoisen juuri äsken ja näytti 7.3:a. Hoidolla arvojen pitäisi pysyä ainakin 7:n alapuolella, mieluummin reilusti. Se sokerirasituskoe on kyllä niin ello, että en kellekään sitä soisi. Itse melkein puklasin. Mnä kyllä tein vain yhden rasituskokeen, Whoo
    näköjään kaksi.

Minulta ei nyt viimeksi otettu kokonaiskolesterolia lainkaan, ei myöskään HDL:ää joka aina on ollut hyvä. LDL oli 2,2. mikä arvo minulle liian korkea, aina on ollut reilusti alle kahden. Ehkä samojen ruokien syöminen siipan kanssa on sitä nyt sitten nostanut. Kolesterolilääkettähän olen popsinut jo vuosikaudet päässäni olevan aneurysman takia, en kolesteroliarvojen takia, jotka hyvin ovat vielä kestäneet päivänvalon.
  6. Juu, minulla perintötekijät ovat vahvat. En tosin kovasti siitä ole ollut huolestunut. Olen lähinnä ajatellut, että tulee se kuitenkin. Lähes kaikille isäni puolen sukulaisille se on tullut, ja joukossa on laihaa, lihavaa ja siltä väliltä. No, en kyllä ihan hulvattomastikaan ole elänyt. Syömisiäni olen aina jonkin verran vahtinut - omasta mielestäni. Liikkuminen sen sijaan ihan liian vähäistä. Se melkein lopahti ensimmäiseen bursiittiin nelisen vuotta sitten. Sittemmin se on vaivannut joka syksy. Nyt olisikin taas aika:) Nyt teen useamman kerran viikossa kettis- tai kävelylenkin, joka on lyhentynyt aika pieneen siipan huonon jaksamisen vuoksi. Jonkinmoinen kuntopoljinkin meillä on, mutta enimmältään sekin saa levätä. Ehkä nyt alan sitä kurittaa.

Tuosta näköasiasta silmälääkäri kyllä sanoi, että minulla on tyypillinen ikärappeuman alku (näkyi kuvissa sekin jo nelisen vuotta sitten). Siihen aikaan sokeriarvoni olivat vielä ok. Meinaan häneltä vielä asiaa varmistella. Systeriltäkin asiaa kysyin, hänelläkin on ikärappeuma, joka onneksi edennyt tosi hitaasti, mutta ei minkäänlaisia diabeteksen aiheuttamia verkkokalvon vaurioita, jotka erilaisia kuin iän aiheuttamat, vaikka diabeteslääkkeitä on syönyt jo parikymmentä vuotta. Diabetespotilas pitäisi kuulemma heti kohta diagnoosin saamisen jälkeen lähettää silmänpohjakuvaukseen, joten kaiketi itsekin sinne saan lähetteen, kunhan tästä hoiturin juttusille pääsen. Lääkärin aikakin ehkä järjestyy. Äsken kävin jo hakemassa sokerimittarin, jonka käyttöön sain pikaohjeet. Lukemia pitää ruveta ottamaan ja merkkaamaan ylös, että on jotain "kättä pidempää", kun menen tapaamaan hoituria. Saa nähdä, koska saan ajan.

Pitää kyllä todeta, että oma terveydenhoitoni ei juuri nyt kovasti innosta. Tämä meidän tilanteemme tuppaa viemään minultakin energiaa niin paljon, että hyvä kun saan normaalit kuviot hoideltua. Tiedän, että on olemassa ihmisiä, etenkin naisia, jotka elämän kovissa vastuksissa lähtevät juoksemaan maratonia, kiipeävät Himalajalle tjm. ekstreemiä. Minä en kuulu heihin. Päinvastoin, lamaannus on minulle tyypillinen reagointitapa.

Täällä sataa rojottaa. Siitä huolimatta toivotan luannikasta viikonlopun aloittelua.
  7. Minäkin+olen+säilönyt,+etupäässä+pakastimeen,+kaikkia+marjoja,+omenaviipaleita,+kurpitsaa.+Vanhojakin+on+jonkin+verran+jäjellä+,+mutta+muihin+vuosiin+nähden+tosi+vähän.+Siipan+kun+on+pitänyt+syödä+-+jopa+väkisin+-+kaiken+aikaa,+niin+siihen+tarpeeseen+on+mennyt.+Nyt+näyttää+siltä,+että+hän+enää+haluaa+syödä+vain+kun+ruokahalua+on.+Käänne+syövän+hoidossa+vaikutti+siihenkin.+Lääkehoidon+aikanahan+energian+tarve+oli+todella+suuri.+Olisi+se+vieläkin,+tautihan+vie+ihmisestä+kaiken,+mutta+mieliala+vie+nyt+halun+syödä.++En+siis+nyt+tiedä,+kuka+kaikki+pakasteemme+syö,+kun+siipan+rooli+siinä++pieneni+huomattavasti.+No,+täytyy+jaella+niitä+tarvitseville.+En+itsekään+kaikkea+jaksa+tuhota.Vaikka+mittari+näyttää+edelleen+aika+kylmää,+niin+aivan+ihanan+lämpöisen+lenkin+teimme+koirien+kanssa.+Teimme+myös+uusia+jälkiä,+jotka+kulkivat+viljapellon+läpi+kulkevan+puron+rantaa+pitkin.+Siellä+runsas+pensaikko+suojasi+kylmältä+tuulelta.+Aurinko+paistoi+ja+oli+lämmintä+kuin+kesällä+konsanaan.+Kettiksetkin+välillä+vain+istuskelivat+kaikessa+rauhassa+raikasta+syksyä+nuuskien,+ja+me+vanhat+nautimme+auringon+lämmöstä.+Harmi,+ettei+ollut+kahvitermosta+mukana.+Puron+töyräällä+olisi+ollut++hyviä+istumapaikkoja+ihmisellekin.Juuri+kuulin,+että+pojantyttö+on+ryhtynyt+kevytyrittäjäksi.+Alkaa+erään+mummon+avustajaksi.+Kevytyrittäjä+on+kuulemma+joku+uusi+työllistymismuoto,+jota+suositellaan+erikoisesti+nuorille.+En+kyllä+oikein+ymmärrä,+millä+meinaa+keritä,+kun+abivuosi+koulussa+on+aika+tiukka.+Toisaalta+hänelle+koulun+käynti+on+helppoa,+eikä+siihen+kulu+ihan+kaikki+aikansa,+kerkiää+vähän+muutakin.+On+vissiin+huomannut,+että+raha+ei+kasva+puussa+vanhemmillekaan.+Kertoi+myös+eilen,+että+on+nyt+alkanut+pähkäillä+urasuunnitelmaansa,+johon+vielä+pari+vuotta+sitten+kuului+luonnontieteen+lukio,+lääkikseen+pyrkiminen+ja+tutkijan+työ.+Jospa+onkin+vanhempiensa+ala+iskenyt+ja+ryhtyy+bisneksen+tekoon.+Lääkis+olisi+kyllä+parempi.+Sanoo+mummu.+Ugh.Nyt+päiväkahveelle.+Jospa+se+tyrmäisi+päikkäreiden+kutsun;+uni+painaa+silmää+happihyppelön+ja+broilerilounaan+jälkeen.
  8. Ja+se+on+taas+sunnuntai.+Jo+paremmalla+puolella.+Minun+laskuissani+pitäisi+olla+torstai,+koska+eilen+elin+keskiviikkoa.+Päivät+ovat+menneet+minulta+ihan+sekaisin+sen+jälkeen,+kun+siipan+lääkkeiden+saanti/otto+loppui.+Tähän+saakka+on+tiedetty+ainakin+milloin+on+maanantai+keskiviikko+ja+perjantai,+kun+niinä+päivinä+joka+toinen+tai+joka+viikko+oli+labrat,+röntgenit+ja+lääkitys.+Nyt+ei+ole+niistäkään+apua.+Pitää+aina+aamulla+HS:sta+katsoa,+missä+mennään,+koska+herätessäni+en+ole+ollenkaan+varma+päivästä.+No,+nyt+mukaan+on+tullut+mittapuu,+miten+tällä+viikolla+siipan+olo+ja+tauti+kehittyy.+Silkkaa+odotusta,+loppuun+asti,+koska+se+sitten+lienee.+Kukaan+ei+osaa+sanoa.+Olemuksesta+päätellen+pian.Tänään+päästiin+yllättäen+ystävien+rakentamaan+lounaspöytään.+Se+oli+ihana+juttu.+Tosin+olihan+minulla+valmiina+suunnitelma+kotilounaaksi.+Mutta+nyt+se+vain+toteutetaan+huomenna.+Maanantai+on+muutenkin+plääh-päivä,+ja+pieni+virkistys+tunnelmaan+tulee,+kun+ruoka+on+jo+puoliksi+tehty;+hyvin+suunniteltuhan+on+sitä.+Meininkini+-++heikkohermoinen+älköön+lukeko+tätä+-++on+tehdä+SIENIrisotto+ja+paistaa+possupihvit.Tänään+olisi+myös+ollut+mahdollisuus+mennä+taas+katsomaan+jefu:n+SM-peliä+(vaikka+tuntuu,+että+vastahan+olimme+-+siis+vuosi+sitten!).+Nyt+oli+kuitenkin+liian+kylmää+ainakin+siipalle,+jonka+pitää+tarkkaan+varoa+vilustumista.+Minulla+taas+ei+meinaa+niitä+pelejä+sydän+kestää.+Tälläkin+kertaa+"meiän"+pojat+voittivat.+Aateltiin,+että+häviö+tulee,+kun+joukkueesta+lähti+neljä+juoksijaa+USA:an+kouluun+ja+pelaamaan+-+täällä+heillä+olisi+ollut+edessä+lukio+tai+muut+toisen+asteen+koulut.++Minä+en+kyllä+16-vuotiastani+päästäisi+sinne+yksikseen.+Eivät+edes+mene+perheeseen,+vaan+sisäoppilaitokseen.+No,+minä+olenkin+vain+mummu.Aika+kylmä+on+ulkona.+Sen+verran+ilmaa+haistelin,+että+kävin+roskiksella,+ja+meinasi+sielukin+jäätyä.+Sielu+kyllä+on+jäässä+jo+muutenkin,+kun+tuota+siipan+hiipumista+katselen.+Ei+hän+taida+joulua+enää+nähdä.+Mutta+luultavasti+vielä+huomenna+on+uusi+päivä.+Siitä+ainakin+pitää+lähteä.Rauhallista+pyhäiltaa!
  9. Nyt+pitää+toivoa,+ettei+uni+kesken+k-kirjaimen+piirtämisen+minua+kaada.+Juuri+söin+lounaan,+ja+sitäe+ennen+olin+neljä+ja+puoli+tuntia+ulkona,+tuossa+raikkaassa,+melkein+syysilmassa.+Asoy;ssä+oli+(piti+oleman)+ylimääräiset+talkoot,+missä+muutama+erikoishomma,+jotka+olisi+pitänyt+saada+tehtyä+ennen+syksyn+märkiä.+Vaan+eipä+mukaan+tullut+voimamiesporukkaa.+Meitä+"kryck+o'+protes"-+jengiä+(=eläkeläisiä+ja+muita+vajaavaltaisia)+kyllä+oli+läsnä.Yhden+nuoren!+naisen+kanssa+puhdistin+jonkun+mitään+rikkaruohoista+tietämättömän+insinööriplantun+keksimät,+(kuulemma)+pakolliset,+rakennusten+seinien+vierille+raketut,+vettä+salaojiin+läpäisevät+sepelireunukset.+Samoin+käytävien+laattasaumoja+puhdistimme+nurmikkotuppaista+ja+muista+kasviksista.+Ja+olihan+ne+hommia.+Selkä(ni)+huutaa+leipää,+ja+jatkaa+huutamista+ainakin+vielä+alkuviikon;+tiedän+kokemuksesta.+Huomenna+täytyy+vähän+vielä+rääkätä+lisää.+Emme+tänään+saaneet+kaikkea+hoidettua.Happimyrkytys+ja+sen+aiheuttama+"eteerinen"+olo+katkoo+synkkiä+ajatuksiani.+Eilen+olimme+siipan+kanssa+sairaalassa+sopimassa+palliatiivisen+hoidon+kuvioista.+Vaikka+kaikki+on+ollut+tiedossa+jo+vuosi+sitten,+kun+siipan+sairaus+todettiin+(itse+asiassa+sen+ilmaantumista+kerkisimme+odottaa+jo+vuosikymmenet),+niin+tosi+masentavalta+asia+näytti,+kun+sen+luki+tietsikan+ruudulta.+Mutta+elämä+on....,+sanoo+DNAkin:(Tasapuolisuudesta.+Eikös+(kaupallinenkin)+vesiliikennekin+käytä+verotonta+polttoainetta.+Ainakin+joskus+on+niin+ollut.+Lapsilisistä+ja+juuri+erikoisesti++nyt+puheissa+ollut+jouluukuun+ylimääräinen+lapsilisä+on+aiheuttanut+keskustelua,+kuten+koko+lapsilisä+yleensäkin.+Itse+soisin,+että+lapsilisiä+saisivat+vain+niitä+tarvitsevat.+Mutta+tasapuolisuudesta+tässäkin+halutaan+pitää+kiinni.+Ja+kuka+määräisi,+mikä+se+toimeentuloraja+siinä+on.+Vaan+veti+tukasta+tai+parrasta+niin+ain'+on+yhtä+harrasta.Huopikkaat,+huopatöppöset,+huopaset,+jne++oli+minullakin+lapsena,+mutta+ihan+vain+ne+harmaista+harmaimmat.+Minä+en+muista+silloin+edes+nähneeni+niitä+enkä+kyllä+++kumisaappaitakaan+punaisina.+Itse+muistan+myös+kumisaappaani+harmaina.+Onko,+muuten+kukaan+teistä+kuullut+huopikkaista+käytettävän+sanaa+"nullit"?+Tätini+perhe+aikoinaan+asui+Kuusankoskella+ja+siellä+vallan+puhuttiin+nulleista.+Missään+muualla+en+sitä+nimitystä+ole+kuullut.+Ara+jos+olisi+täällä+voisi+tietää,+hänhän+ainakin+kävi+koulunsa+niissä+murremaisemissa.++Googlesta+en+ko.+sanaa+löytänyt.Nyt+pitää+turauttaa+iltapäiväkaffet,+muuten+menee+päiväuniksi.+Ja+voipa+nukuttaa+siltikin.+Tässä+hapetustilassa.
  10. Minä+en+auringossa+elämäni+aikana+ole+paljonkaan+aikaa+viettänyt.+Lapsuudessa+sentään+kesämökillä+elettiin+ulkoelämää,+mutta+silloin+vielä+käytettiin+tavallisia+vaatteita,+vaikka+ei+auringon+vahingollisuudestakaan+tiedetty.:+tytöillä+mekko,+usein+myös+hattu+ja+pojilla+paita+ja+polvihousut.+Vain+uimista+varten+puettiin+uimapuku.+Sittemmin+nuoruudessanikaan+en+uimarannoilla+juurikaan+käynyt.+En+tiedä+mistä+se+johtui,+mutta+silloiset+kaverinikaan+eivät+olleet+uimarantafaneja.Vanhemmilla+vuosilla+vähänkin+pidempi+auringossa+oleilu+on+aiheuttanut+ja+aiheuttaa+aina+huonon+olon.+Pojan+perheen+mukana+olin+kyllä+takavuosina+monella+reissulla,+mitkä+suuntautuivat+aurinkomaihin,+mutta+sielläkin+lymyilin+varjossa+aina+kun+sellainen+löytyi.+Peittävät+vaatteet,+aurinkohattu+ja+-varjo+olivat+vakiorekvisiittaani.+Lasten+päiväunien+aika+sisällä+viilennetyssä+hotellihuoneessa+sopi+minulle+oikein+hyvin.Tänään+ei+enää+ole+lämmin.+Yli+kymmenen+asteen+pudotus+tuntuu.+Villatakki+oli+tarpeen+kauppareissulla.+Hetken+autoon+hypättyäni+mietin+jopa+istuinlämmittimen+päälle+laittoa,+mutta+sitten+potkaisin++itseäni+sääreen+ja+kysyin,+miten+aion+talvella+selvitä.Eilen+sain+vihdoin+nurmikon+ilmaushomman+tehtyä+loppuun.+Pojanpoikakin+kävi+vähän+jelppimässä+-+niillä+ilmauskengillä+kävely+olikin+yllättävän+työlästä.+Lopuksi+vielä+latasin++sata+litraa+lantavettä+käsitellyille+nurmikon+kohdille:+kymmenen+kymmen+litran+kannullista.+Saa+nähdä+onko+mitään+apua.+Jos+ei,+niin+nurmikon+keskellä+kasvava+mänty+on+syyllinen,+kuten+kaiken+aikaa+olen+epäillyt,+mutta+sitähän+ei+siippa+anna+kaataa.+Voi+olla,+että+keväällä+joudumme+uusimaan+koko+nurtsin.+No,+se+jää+nähtäväksi.Nyt+pitää+lähteä+puolukoita+survomaan.+Ostin+kaupasta+laatikollisen.+En+alkanut+tutkia+millä+hinnalla+mistäkin+kaupasta+niitä+saisi.+Laatikollisen+hintaerot+kaupoissa+ovat+aina+täällä+päin+olleet+vain+muutaman+euron,+enkä+niiden+perässä+juokse.+No,+metsästä+niitä+saisi+vielä+halvemmalla,+mutta+kun+minusta+ei+siihen+enää+ole,+niin+hyödynnän+toisten+ahkeruutta+ja+maksan+siitä.+Olisi+kuitenkin+kiva+tietää,+mitä+poimija+on+minun+32€:lla+ostamastani+5kg+laatikollisesta+saanut.+Varmasti+ei+32€:a.Koleudesta+huolimatta+mukavaa+kesän+lopetteluviikkoa!
  11. Tänään+on+olo+jo+himpun+parempi,+Jobin+postia+sai+siippa+lääkäriltä+eilen.+Minä+jotenkin+sen+tiesin,+vaistosin,+mutta+siippa+oli+tosi+pettynyt.+Enkä+vielä+tähän+mennessä+ole+häntä+niin+maahan+lyötynä+nähnyt.+Tänään+hänkin+on+jo+virkeämpi.Lääkärin+mukaan+syöpä+on+levinnyt,+ei+paljon,+mutta+kuvissa+se+näkyy+selvästi,+ja+siksi+hoidot+lopetetaan+turhina.+Toisaalta,+kukaan+ei+kerro,+mihin+verrattuna+kasvain+on+levinnyt.+Mikä+olisi+tilanne,+jos+lääkitystä+ei+olisi+ollut+lainkaan?+Minua+sen+näkökohdan+puuttuminen+suututtaa.+Ja+kun+olen+kovin+skeptinen+meidän+vanhojen+hoitamisien+suhteen,+niin+pistän+tämänkin+siihen+piikkiin:+ei+kannata,+potilas+vanha.+No,+se+voi+olla+minun+ongelmani,+mutta+en+ainakaan+vielä+pääse+siitä+ajatuksesta.Itse+lääke+maksaa+viitisen+sataa/kerta.+Niitä+saisi+jonkun+sotejohtajan+palkalla+kymmenittäin😣+Tietenkään+hoidossa+ei+ole+kyse+pelkästään+lääkkeen+hinnasta,+vaan+tulee+monta+muutakin+kustannusta:lääkärit,+hoitajat,+kuvantamislaitteet,+labrat,+sairaalakiinteistön+ylläpito,+jne.+Silti+olen+vihainen,+mutta+enemmän+kyllä+surullinen.Kai+tämä+mielentila+pisti+minut+kiukuttelemaan+kunnallekin.+Joka+päivä+tulee+uutinen+jostain+uudesta,+rakenteilla+tai+vasta+suunnittelupöydällä+olevasta+"kampuksesta".+Inhoan+jo+pelkkää+sanaa.+Kunnan+viskaalit+on+vallannut+mammuttiajattelu+-+joku+kon()sul(en)tti+tietysti+saanut+lanseerattua+ajattelun+tarjottuaan+kaupunkimaisuutta+ajaville+päättäjäpomoillemme+hyvät+illalliset.+Tai+oisko+illallinen+jo+vanhanaikainen;+ehkä+menneetkin+ajamaan+cartingia+-+sehän+on+liikuntaa+-+sieltä+Kilpisjärvelle+pyydystämään+rapuja+ja+syömään+ne+siellä+-+siinäkin+on+liikuntaelementtejä.+Kampus+ja+liikunta,+siinäpä+tehopari!Nyt+siis+täällä+rakennetaan+ihan+suhteettoman,+tolkuttoman+isoja+rakennuksia,+myös+asuintaloja,+kaupunkikuvan+aikaansaamiseksi.+Puretaan+vanhat+koulut+ja+päiväkodit+muka+sisäilmaongelmien+ja+pienten+yksiköiden+kannattamattomuuden+takia.+Rakennetaan+uudet+vierekkäin+ja+aletaan+niitä+kutsua+kampuksiksi,+yliopistoalueiksi!!+Voi+pyhä+sylvi,+mitä+suuruudenhulluutta.+Ja+artistit+maksaa!!Ja+voih!+Surkeinta+kaikista+on+Sannan+itku.+Niin+säälittävää.+"Olen+ottanut+opikseni,+mutta+uusiakin+kuvia+vapaa-ajan+vietostani+varmaan+tulee".+Ja+höh,+onko+se+opiksi+ottamista?+Nainen+saisi+pistää+mietintämyssyn+päähänsä,++istuskella+jonkin+aikaa+erakkona+kannon+nokassa+kasvattamassa+itsensä+aikuiseksi.+Ellei+se+ole+jo+myöhäistä.Hyvää+iltaa!