Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
amummu
profiilit
amummu
amummu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
6
Kommenttia
1720
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Pitkästä+aikaa+voi+päivällä+pitää+terassin+ovia+auki.+Ne+ovat+tähän+saakka+melkein+viikon+päivät+olleet+visusti+kiinni,+koska+jäähdytys+on+on+ollut+päällä;+ei+kannata+ulkoilmaa+jäähdyttää.+Minua+kyllä+tarkkaan+suljetut+ovet+näin+kesäaikaan+melkein+ahdistavat,+tuntuu,+että+olen+kodin+vanki,+mutta+siippa+on+ovien+kanssa+supertarkka.+Toivottavasti+ei+enää+hirmulämpöjä+tule.+
Tänään+olen+vain+velttoillut.+Pari+tallennekrimiä+olen+katsonut,+Hesaria+luin+aamulla+pitkään+ja+hartaasti.+Ruokaakaan+ei+tarvinnut+laittaa,+kun+oli+tähteitä+lämmitettävänä.+Iso+kulhollinen+omenia+kyllä+odottaa+käsittelyä,+mutta+taidan+jättää+nekin+huomiseen.+Lisää+omppuja+luultavasti+saan+tulevalla+viikolla,+joten+se+homma+jatkuisi+muutenkin.
Paistetut+silakat+ovat+minunkin+suurta+herkkua,+heti+muikkujen+jälkeen.+Koronavuoteen+saakka+kävimmekin+joka+kesä+jossain+päin+Itä-Suomea+ja+Savoa,+missä+saa+herkullisia+muikkuja.+Parhaat+olen+saanut+Savonlinnassa+eräässä+ravintolassa.+Siipan+kanssa+oli+puhe,+että+tänä+kesänä+menisimme+lyhyelle+visiitille+Kuopioon,+missä+voisimme+tavata+pari+vanhaa+ystävää+Sampossa+muikkuja+syöden.+Paitsi,+että+siippa+söisi+varmaan+pihviä,+hän+kun+ei+kalaa+voi+syödä.+Mutta+saa+nähdä+toteutuuko+reissu.+Siippa+on+kyllä++sairautensa+takia+aika+haluton+mihinkään+kotoa+lähtemään,+mökillekään+ei+ole+halunnut,+vaikka+tiedän+hänen+sinne+kovasti+kaipaavan.
Kamalaa+on+taas+kun+keväällä+pitäisi+löytää+ehdokas,+jota+äänestää.+Kerta+kerralta+se+tulee+vain+vaikeammaksi.+Ties+vaikka+joutuisin+ottamaan+käytöön+tikkanuolen;+eli+heittämään+tikalla+ehdokaslistaan,+ja+sieltä+sitten+äänestyslipulle+se+numero,+mihin+tikka+osuu;+yksikään+puolue+ei+vastaa+minun+ajatuksiani,+mutta+äänioikeus+pitää+silti+käyttää.+Ja+pian+alkaa,+tai+on+jo+alkanutkin,+kilpailu+siitä,+kuka+eniten+lupaa+hyvää,+jos+valtaan+pääsee.+
Alkava+viikko++tuo+taas+jännitystä,+joka+välillä+on+minulle+liikaa.+Tiistaina+johonkin+aikaan+pitäisi+siipan+lääkärin+soittaa+ja+lukea+madonluvut+viime+viikolla+otetuista+CT-kuvista,+ja+niiden+perusteella+kertoa,+jatketaanko+nykyistä+sytohoitoa,+vai+lopetetaanko+sekin+ja+ryhdytään+vain+odottamaan,+että+luonto+tekee+tehtävänsä.+Ei++ole+lainkaan+mukavaa,+mutta+otettava+on+se+mitä+annetaan.
Rauhallista+pyhäiltaa!
21.08.2022 18:27
Sen+verran+vielä+Sannasta,+että+minua+kyllä+suuresti+ihmetytti+hänen+kiukkuinen+puhe+toimintakykynsä+epäilijöille+po.+biletila(ntee)ssaan.+Hänhän+melkein+sähisten+valisti+meitä+pöljiä,+että+kyllä+Suomen+rajat+ovat+niin+vahvassa+valvonnassa,+että+varmasti+huomattaisiin,+jos+rajan+tuolla+puolen+joukot+olisivat+järjestäytyneet+hyökkäykseen.+Kai+se+oli+ainut+mahdollinen+"työtehtävä",++joka+olisi+voinut+johtaa+bilettämisen+äkkilopetukseen:+känni+seis,+nyt+duuniin!++Nuoruus+ja+hulluus,+vanhuus+ja+viisaus??
Kumma+keli+jatkuu.+Melkoinen+tuuli,+joka+ainakaan+äsken+ulkona+käväistessäni+ei+yhtään+tuntunut+vilvoittavalta.+Taitaa+olla+ilma+niin+kosteaa,+ettei+haihtuminekaan+enää+oikein+onnistu.+Mökillä+voisi+olla+mukavaa+nyt:+ei+itikoita,+uimavesi+sopivaa+ja+saunan+jälkeen+voisi+halutessaan+vilvoitella+sisälläkin+eikä+vain+järvessä.+No,+jonkun+ajan+päästä+laitamma+täällä+kotonakin+saunan+palamaan.+Vielä+sitä+ennen+olisi+meininki+leipaista+omenapiirakka,+joten+tiedossa+on+herkkuva+saunakahvin+kanssa.+Minä+kyllä+ensin+löylyn+jälkeen+hemmottelen+itseäni+taas+tölkillisellä+Pukkia.
Mutta+nyt+piirakan+tekoon.+Maistuis+varmaan+teillekin!
20.08.2022 14:18
Täälläkin+pienen+ajan+oli+pilvessä,+vettäkin+tuli+tippa.+Muuten+on+helle+"hellinyt"+jopa+yli+tarpeen.+Välillä+onneksi+kyllä+tuuli+niin,+että+puutkin+huokailivat.
Olin+iltapäivällä+poimimassa+ystävän+puskista+herukoita.+Onneksi+miehensä+oli+niin+kiltti,+että+jo+etukäteen+oli+niitä+poiminut+ison+satsin,+joten+minun+ei+tarvinnut+kovin+pitkään+hikoilla+helteessä.
Nyt+on+sitten+edessäni+säilömisurakka.+Herukoiden+lisäksi+sain+monta+kiloa+kurpitsoita,+joista+spagettikurpitsa+on+tosi+jännä+kasvis,+oikein+hyvää+täytettynä.+Siippakin+sellaista+syö.+Tai+ainakin+viime+kesänä+söi.+Muuta+säilöttävää+ovat+saamani+omenat,+joista+huomenna+aattelin+tehdä+piirakkaa.+No,+katsotaan+nyt+mikä+on+into+huomenna.+Onneksi+poikamme+ottavat+osaa+saamani+tuotteiden+kuluttamiseen,+joten+kaikkia+ei+tarvitse+tunkea+meidän+pakastimeemme,+joka+muuten+juuri+hiljakkoin+täytti+36v!!+Ei+taida+enää+tänään+saada+yhtä+pitkään+kestävää+vehjettä.
Tänään+kuulimme+huonoja+uutisia+pojapojan+koulusta.+Pidennetty+oppivelvollisuus+toimii(:.++Siellä+ei+ole+tarpeeksi+opettajia.+Poika+on+ollut+koulussa+pari+tuntia+päivässä+ja+esim.+tänään+kokonaan+"vapaalla".+Mm.+tässä+näkyy+tämä+pidennetyn+oppivelvollisuuden+haitta:+opettajia+ei+ole+saatu+vastaamaan+oppilaiden+määrää.+
Peruskoulussa+lusmuamista+ja+häiriköintiä+harjoittavat+jatkavat+toimintaansa+-+mitenkäs+sellainen+yhdessä+kesässä+muuttua+voisikaan+-+ja+heitä+nyt+siirrellään+luokasta+toiseen.+Kun+pojanpoika+ekana+päivänä+meni+kouluun,+niin+luokallaan+oli+18+oppilasta,+joista+seitsemän+siirrettiin+heti+ensimmäisenä+päivänä+toiseen+luokkaan.+He+olivat+kouluun+päässeet+sisäänpääsyrajaa+huonommalla+keskiarvolla.+Seuraavana+päivänä+siirrettin+vielä+kolme+oppilasta+pois.+ko.+luokasta.+Nyt+pojanpojan+luokalla+on+enää+vain+kahdeksan+oppilasta.+Tuskin+säilyy,+joten+yhdistäminen+johonkin+muuhun+luokkaan+on+edessä.+Lukio-osuus+hänellä+alkaa+vasta+lokakuussa,+joten+jos+opettajapula+jatkuu+on+hänellä+ja+luokkakavereillaan+edessään+vain+märän+polttelua.+Tosi+huono+ratkaisu,+myös+niitä+nuoria+kohtaan,+joiden+on+ollut+pakko+toiselle+asteelle+hakea.+mutta+joilla+ei+ole+mitään+intressiä+opiskella.+Lisää+tällaista+opetussuunnittelua!!
Ja+nyt+saunan+lämmitykseen.+Siippa+lähti+ajattamaan+pojatyttöä+ja+lupasin+saunan+siksi,+kun+hän+siltä+reissulta+kotiutuu.
Lempeätä+elokuun+kesäiltaa!
17.08.2022 18:35
Meidänkin+ensimmäinen+siipan+liikuteltava+työpuhelin+oli+tuo+samainen+Mobira.+Sen+jälkeen+onkin+sitten+"muutama"+muukin+ollut.+Melkein+kaikki+siipan+puhelimet+ovat+meilläkin+tallella;+niitä+ei+saa+hävittää?!?🤬+Omat+vanhani+olen+hävittänyt,+ja+vain+tällä+hetkellä+käytössä+olevan+edellinen+kapula+on+tallella.++Mutta+kuten+ehkä+olen+joskus+kertonut,+niin+puhelimet+ovat+vain+murto-osa+vanhasta+kamastamme,+mikä+ehdottomasti+pitää+säilyttää.
Äänentoistolaitteitakin+meillä+on+ollut+ja+on+vaikka+minkälaisia.+Juuri+nytkin+olkkarissa+on+kajareita+moneen+lähtöön.+Telkkarinkin+ääni+on+niihin++liitetty.+Minä+en+niitä+säätele,+mutta+siippa+sitäkin+enemmän.+Onhan+tietysti+hienoa,+että+esim.+musiikkia+kuunnellessa+äänen+toisto+on+huippua,+mutta+itselleni+se+ei+ole+nii+hirveän+tärkeää.+Siipalle++esim.+orkesterin+eri+soittimien+kuuleminen+on+oleellista,+minulle+taas+oleellista+on+niiden+yhteissoitto+-+sitähän+konserteissakin+menen+kuuntelemaan.+Solistiosuudet+ovat+asia+erikseen.+No,+juu.+Minä+olen+muutenkin+vähän+omituinen,+niin+mennee+tämäkin+sen+piikkiin.+
Mutta+ihana+on+kesäpäivä.+Me+kyllä+lymyilemme+sisällä+ovet+ja+ikkunat+tiukasti+kiinni,+jäähdytin+puhisee,+ja+siippa+istuu+villatakki+päällä+ja+villasukat+jalassa.+Hän+pelkää+liikaa+lämmintä,+mutta+tässä+kylmässä+(+20C+sisällä),+hirveästi+laihtuneena+muuten+palelee.+Mutta+kun+ehdotan,+että+voisiko+jäähdytystä+pistää+vähäksi+aikaa+tauolle,+niin+pudistaa+vain+päätään.+Minä+käyn+välillä+lämmittelemässä+terassilla🤣.++No,+näillä+mennään+ainakin+niin+kauan+kuin+itse+olen+kunnossa+kestämään+niin+kylmät+kuin+kuumatkin.+Minulle+ei+oikeastaan+muulla+ole+väliä,+mutta+kuumassa,+edes+lämpimässä+en+nuku,+jos+muuta+valita+voin.
Siipan+myöhästyneet+synttärit+eilen+olivat+todella+mieltä+kohottava+tilaisuus.+Sen+tunnelmilla+pärjään+taas+pitkään.+Yhden+ystäväni+lapsi+perheineen+muutti+joitakin+aikoja+sitten+Singaporeen,+ja+hän+aina+tavatessamme+tai+puhuessamme+puhelimessa+itkee+ikäväänsä.+Itselleni+kävisi+ihan+samoin.+Ja+olenkin+kiitollinen+siitä,+että+koko+perheeni+on+tässä+ihan+lähellä.+
Mutta+nyt+syömään+ihan+omatekemää+proosallista+broileria+ja+pottua.+EIiset+ihanat+kalaruoat+ovat+kyllä+ihanassa+makumuistossa.
Hyvää+pyhäpäivää!
14.08.2022 13:55
Minäkin+pidin+pitkään+lankapuhelinta+vain+yhden+soittajan+takia.+Sitten+kun+hänkin+siirtyi+kännykkään,+niin+luovuin+siitä.+Olit+tosiaan+jo+melko+kallis.+Kotipuhelinta+minullekin+tarjottiin,+mutta+en+sitä+ottanut.
Alkuun+minulla+oli+toinenkin+kännykkä+varanumerona,+mutta+kun+en+sitä++koskaan+käyttänyt+puhelimena,+niin+lopetin+senkin+sopimuksen.+Kone+oli+kyllä+välillä+lainassa+lapsenlapsilla,+kun+heidän+puhelimessaan+jotain+vikaa.+Nytkin+puhelin+on+olemassa,+usein+jopa+ladattuna.+Sillä+pääsen+nettiin,+jos+joku+tarve+tulee,+ja+yhteyden+saan+sitten+vaikka+sähköpostilla,+ja+WAkin+sillä+toimii,+jos+osaa+sitä+käyttää,+minä+en+osaa.
Tänään+oli+juttua+lehdessä+lentoaseman+lähellä+olevasta+sorakuopasta,+minkä+pohjalla+makaavasta+auton+raadosta+on+nyt+alkanut+vuotaa+öljyä.+Tuli+lapsuus+mieleen.+Serkkuni+asuivat+lähellä+tuota+paikkaa,+ja+usein+vietin+heidän+luonaan+kesälomapäiviä.++Silloin+tuolla+alueella+oli+useampiakin+sorakuoppia,+joissa+me+kakarat+kävimme+uimassa.+Kuoppia+nimitettiinkin+Ruduksen+(sorafirma)+kuopiksi,+joista+"Hyrylän+hävittäjät"+kuskasivat+soraa+mihin+milloinkin.+Vesi+oli+puhdasta,+ja+hiekkarannat+hienot.
Monet+päivät,+aamusta+iltaan+siellä+vietimme.+Evästäkin+joskus+oli+mukana;+mehua+ja+ruisleipää,+muuta+ei+juuri+ollut.+Kukaan+ei+peräämme+kysellyt,+vaikka+usein+vasta+lähempänä+illansuuta+palasimme.+Eikä+kukaan+käskenyt+vedellä+aurinkosuojavoiteita+nahkaamme.+Joskus+auringonpolttamia+tulikin.+Ainakaan+vielä+ei+kenelläkään+meistä+ole+melanoomaa+todettu,+ja+vanhin+meistä+on+kohta+80,+ja+nuorin+70v.+No,+tulevasta+ei+tiedetä.+Onneksi.+Täytyy+koputtaa+maalamatonta+puuta.
Kohta+lähdemme+koko+porukka+vihdoin+ja+viimein+syömään+siippani+synttäriateriaa.+Jota+jo+kahteen+kertaan+on+siirretty.+Yhdentoista+ihmisen+aikataulujen+sovitus+on+vaikeatakin+vaikeampaa.+Tilaisuuden+toteutuminen+tarkoittaa+myös+sitä,+ettei+minun+tänään+tarvitse+heiluttaa+itse+soppakauhaa.
Hyvää+päivää!
13.08.2022 12:58
Yksi+ystävättäreni+on+aika+karmea+kuski.+Ei+aja+ylinopeuksia,+mutta+ei+esim.+huomaa/huomioi+mitään+liikennemerkkejä.+Ajonopeudet+hän+päättää+miten+milloinkin.+Yleensä+ajaa+niin+paljon+alinopeutta,+että+kerää+jonoja.+Aika+konua+istua+hänen+kyydissään,+välillä+pelottaakin.+Mutta+olen+huono+sanomaan+mistään.+Kellekään.
Minä+en+ole+tainnut+koskaan+nähdä+unta+autolla+ajamisesta.+Lentämisestä+sen+sijaan+monesti,+tosin+vain+kyydissä+istuen.
07.08.2022 17:13
Tässä+kohdassa+on+pakko+kertoa+anekdootti+erään+ystävättäreni+ensimmäisestä+yksin+ajosta+kauan+sitten+(toisen+jälkeen+lopetti+ajamisen+kokonaan).+Hän+lähti+hakemaan+miestään+lentokentältä.+Kotoaan+oli+sinne+n.+viisi+km.+Tuo+matka+kulki+suurimmaksi+osaksi+aika+vilkasta+tietä,+joten+liikennettä+piisasi.+Hirveästi+ajamista+pelkäävä+nainen+pysähtyi+joka+kerta+pientareelle+antamaan+tietä,+kun+toinen+auto+tuli+takaa+ja+niitähän+sillä+tiellä+tuli.+Hänet+sitten+pysäytti+poliisi,+puhallutti+ja+alkoi+kysellä+ajotyylistään.+Nainen+selitti,+että+autokoulussa+käskettiin+hidasta+antamaan+tilaa+nopeammin+takaa+tuleville.+Poliisi+sitten+kysyi,+mihin+hän+oli+matkalla,+ja+kun+rouva+kertoi,+että+lentoasemalle,+niin+poliisi+oli+todennut:+kuulkaa+rouva,+jos+te+tätä+menoa+jatkatte+niin+olette+lentoasemalla+vasta+huomenna.+Ei+ihan+niin+kauan+mennyt,+mutta+kuulemma+melkein+kaksi+tuntia+tuo+viiden+kilsan+matka+kesti.+Paluumatkan+ajoikin+miehensä.
Totta+on,+että+naiset+yleensä+ajavat+vähemmän.+Onneksi+minulla+on+lähes+aina+ollut+omakin+kulkuneuvo,+joten+ajaa+olen+saanut+yllinkyllin.+Kovin+usein+en+siis+ole+joutunut+mieheni+"neuvomisia"+kuuntelemaan;)+enkä+hänen+mukana+ollessaan+edes+ajakaan.+Eräs+ystävättäreni+otti+aikoinaan+neniinsä+niin+kovasti+miehensä+neuvomiset,+että+tykkänään+lopetti+ajamisen.+Sillä+seurauksella,+että+mies+joutui/joutuu+häntä+kuskaamaan+joka+mahdolliseen+paikkaan.
Lasten+lähteminen+kotoa+on+varmaan+useimmille+vanhemmille+kova+paikka,+luonnollista+vaikka+tosiaan+onkin.+Meille+poikien+armeijaan+lähtö+oli+vaikea,+etenkin+minulle.+Toinen+poika+kaiken+lisäksi+läksi+Sodankylään+saakka+ja+se+oli+ihan+kamalaa.+Kumpikin+kuitenkin+sittemmin++perustivat+oman+kotinsa+näille+kulmille,+joten+ne+kotoalähdöt+eivät+enää++tuntuneet+niin+ankeilta.
Tässä+iässä+huomaan+silloin+tällöin,+että+jokin+on+lopullisesti+ohi,+jokin+tapahtuu+viimeistä+kertaa.+Omakin+luovuttaminen+alkaa+olla+jo+näköpiirissä,+ja+jälkipolven+murhe+siitä+vähän+huolettaa.++Kuitenkin+uskon,+että+luultavasti+nuoremman+reaktio+vanhempien+lähtemiseen+ei+ole+niin+maata+kaatava+kuin+äkkiseltään+voisi+ajatella.+Elämän+jatkuminen+pitää+huolen,+että+siihen+suruun+ei+voi+jäädä.+Ajan+kulu+on+moneen+asiaan+oiva+lääke.
Pitää+tästä+lähteä+pienelle+iltalenkille.+On+tullut+tänään+istuttua+liikaa.+Olen+setvinyt+taas+Asoy:n+asioita,+ja+nyt+täytyy+pääkoppaa+tuulettaa,+että+saan+suuttumuksen+aiheet+mielestäni+edes+vähäksi+aikaa.
07.08.2022 17:06
Jotkut+vanhat+nimet,+kuten+juuri+esim.+Kaino+oli/on?++joko-tai-nimi.+Mutta+nykynimistä+ei+todellakaan+tiedä,+keiden+oletettujen+nimiä+ovat.+Jos+nimi+on+naisoletetun+nimi+ja+se+on+annettukin+miesoletetulle.+Niin,+mitäa+sitten!+En+tiiä.+Kun+jonkun+uuden+nimen+kuulee,+niin+siitä+helposti+tekee+oman+päätelmän,+joka+voi+mennä+ihan+poskelleen.+Mutta+ei+nimi+miestä+pahenna+(ellei+mies+nimeä).+Mutta+jos+nimi+onkin+naisella!?
Sukunimiäkin+tuntuu+nykyään+olevan+ihan+vaikka+mitä.+Niitähän+ihminen+saa+muutella+ja+ottaa+käyttöön+halunsa+mukaan.+Teennäisiä+nimiä+onkin+paljon.+Ensimmäisenä+tulee+mieleen+esim.+Helmenkalastaja+ja+Järvenhelmi.+Pyritty+kauniiseen+nimeen,+ja+hyvin+onnistuttukin.+Mutta+aitous+on+jossain.+Vaan+mitäpä+se+minulle+kuuluu.
06.08.2022 16:45
Kuningaslaji??+Malviina+on+naisen+nimi.+Mutta+nykyäänhän+on+kai+sama+nimienkin+kanssa,+kuten+on+sukupuolienkin.++Hitto.+Ja+minä+pakastin+5kg+Polkaa.+Mistäs+nyt+saan+tilalle+Malviinaa!😂
06.08.2022 15:15
Just+mainitsemistas+oireista+olen+minäkin+lukenut+ja+sisareltani+kuullut.+MInulla+vetämättömyys+on+varmaan+syntymävika,+enkä+siitä+niin+ole+huolissani.+Noita+neuropaattisia+oireitakaan+ei+ole.+Nukun+esim.+aina+jalat+peiton+ulkopuolella+(ja+meillä+makkarissa+talvella+parhaimmillaan+16+graadia).++Jos+muuten+palelenkin,++niin+koivet+eivät+koskaan.+Olen+kotona+aina+avojaloin+tai+niissä+korkeintaan+hotellista+pöllityt+froteetossut.+Jostain+luin,+että+jos+jaloissa+tuntuu+nk.+sukat,+niin+kyseessä+voisi+olla+joku+munuaisten++juttu.+Minulla+joskus+on+jopa+kuumottavat+jalkaterät,+sukat,+eli+koivet+normaalia+lämpimämmät,+ja+se+tunne+on+lähes+aina+yöllä.+Voihan+se+olla+niinkin,+että+kun+yöllä+aivoni+jymähtävät+huonojen+asioiden+luuppiin,+niin+verenkierto+vastaavasti+kiihtyy+toisessa+päässä+ja+jalat+alkavat+kiehua.
06.08.2022 15:00
Oman+omaisuuden+käyttäminen+hoitomaksuihin+on+minullekin+(vielä)+epäselvää.+Kun+sisareni+mies+aikoinaan+joutui++muistisairaana+pitkäaikaishoitoon,+laskettiin+hoitomaksu+vain+hänen+tulojensa,+siis+eläkkeensä+mukaan.+Siitä+sitten+vietiinkin+kaikki+muu+paitsi+se+noin+satanen+jäi+potilaalle+(=asiakkaalle)+"taskurahaksi".+Niin+po.+asiakasmaksu+taidetaan+vieläkin+laskea.+Viime+kesänä+esitys+kyllä+oli,+että+omaisuuskin+kuuluisi+maksun+määrittelyyn,+mutta+se+ei+mennyt+läpi+eduskunnassa.+Varmaan+seuraavan+kerran+maksuja+määritettäessä+jo+menee.+Eivät+rahat+muuten+riitä.
Se,+että+tulot+menevät+omaan+hoitoon+on+ihan+ymmärrettävää.+Mutta+se+hieman+ainakin+minua+tökkii,+että+samassa+hoitolaitoksessa,+samaa+hoitoa+saavat+maksavat+siitä+euroina+eri+hinnan:+isomman+eläkkeen+saaja+enemmän+kuin+pienen+eläkkeen+saaja.+No,+kai+siinäkin+joku+järki+on.
Hoidettavan+kotiin+jäävä+puoliso+voikin+sitten+olla+liemessä,+kun+menot,+jotka+aiemmin+maksettiin+kahden+tuloista,+ovatkin+hoitomaksujen+jälkeen+vain+sen+kotiin+jäävän+maksettavina.+Silloin+kai+voisi+asunnon+myyntikin+tulla+eteen.
Nopeastihan,+Whoo+olet+edennyt+diabeteksen+hoidossasi.+Muistan,+kun+sisareni+hoidon+aloitti,+niin+kesti+melkein+vuoden+ennen+kuin+arvonsa+asettuivat+hoitotasolle.+Sopivaa+lääkettä+ja+sen+annostusta+etsittiin+pitkään.+Nykyään+hänellä+on+käytössään+joku+harvinaisempi+lääke,+kun+niistä+tavallisimmista+ei+oikean+sorttista+löytynyt.
Kovasti+kakksodiabetespotilaillekin+tolotetaan+laihtumista+hoitokeinona.+Sekin+lienee+yksilökohtaista.+Sisarellani+oli+joitakin+ylikiloja,+ja+lääkäri+käski+laihduttaa+ylimääräiset.+Niin+tapahtui,+mutta+sokeriarvoille+ei+tapahtunut+mitään.+Sen+sijaan+sisareni+mies+hoitolaitaitokseen+jouduttuaan+laihtui+ihan+itsekseen+ja+sai+jättää+kaikki+diabeteslääkkeet;+hän+olikin+jo+pistosten+varassa.
Minullekin+Kannassa+on+jo+labralähete.+Saas+nyt+nähdä,+koska+sinne+jaksan+vääntyä.+Veikkaan+että+kakkosdiabeetikoksi+minäkin+pääsen.+Viime+vuonna+lääkäri+sokeriarvojani+jo+osoitteli+sormellaan.+Kun+olen+lueskellut+po.+taudin+oireita,+niin+siihen+kuuluu+ainakin+jano+ja+laihtuminen.+Kumpikin+oire+minulta+puuttuu.+Itse+asiassa+minä+juon+aivan+liian+vähän,+kun+minulla+ei+ole+koskaan+jano.+Puoli+purkkia+silliäkään+ei+janota.+Ja+on+tyhmää+juoda+turhaan.+Paitsi+hyvää+valkkaria🤣
Mukavaa+lauantaihuumaa!
06.08.2022 12:16
Nonni,+siitä+se+makeilukin+hiipuu,+kun+koko+ajan+seuraa+imelyyden+astetta😁.
Nuo+nykyiset+ilmaisut+ihmisen+suvulle+alkavat+olla+niin+merkeleellisiä,+että+ei+tiedä+ovatko+tarkoitettu+huumoriksi+vai+todeksi.+Eikä+kohta+tässä+tavallinen+taavi+tiedä,+mikä+missäkin+yhteydessä+on+oikea+ilmaisu.+Varmaan+mik+tahansa+voi+mennä+pieleen+ja+loukata+yhtä+ja+toista+ja+kolmatta+ei+ehkä+yhtään.+Mutta+elämässä+pitää+joskus+ottaa+riskejä.
Painepesurilla+voi+matoista+saada+todella+puhtaat.+Eräälle+ystävälle++se+puhtaus+syntyi+niin,+että+kun+pesurilla+päästeli+vanhan+hetekan+päällä+makaavaa+mattoaan,+niin+kas,+kuteet+lentelivät+pitkin+laituria+ja+järveä+mutta+loimet+hohtivat+puhtauttaan.+Ja+ihan+oikeesti:+ei+ollut+meidän+matto,+laituri+eikä+järvi,+ei+edes+heteka.+Minä+olen+viimeksi+mattoja+pessyt+käsin+joskus+neljäkymmentä+vuotta+sitten,+järvessä+seisten,+harjalla+laiturilla+makaavaa+mattoa+jynssäten.+Ihana+tuoksu+siitä+tulee,+mutta+liian+vaivalloista+hommaa.+Pesulat+on+sitä+varten,+että+niissä+pestään.
02.08.2022 14:15
Voi+hyvä+isä+tätä+maailmaa!+Nyt+pelkäävät+Kiinan+ja+USAn+johtajat+kasvojensa+menetystä+Taiwanin+suhteissaan.+Aseellisestakin+konfliktistä+jo+puhutaan+sielläkin+.+Ja+USA+on+kukistanut+terroristijärjestön+nokkamiehen;+mitä+siitäkin+seurannee.+Putleri+riehuu+Ukrainassa+ja+pelkää+menettävänsä+hänkin+kasvonsa,+ja+siksi+vain+nostaa+panoksia.+Ja+niin+edelleen...
On+tämä+maailma+täynnä+herkkänokkaisia+valtion+päämiehiä.+Miten+sellaiset+päässeetkin+valtaan.+Saisivat+kaikki+saada+raketin+takapuoleensa+ja+menolipun+kuuhun,+tai+paremminkin+vielä+pidemmälle.
Samaan+aikaan+kauhistelen+ja+suren+eilen+kuulemiani+tapahtumia+eräässä+tutussa+perheessä.+Tämä+maailma+on+monille+käynyt+todella+kamalaksi+paikaksi.+Ja+sitten+em.+ja+monet+muutkin+vallanpitäjät+vain+parkuvat+omaa+arvovaltaansa,+eläen+itse+kuin+siat+pellossa,+varastaen+kansaltaan+ja+muiltakin+kansoilta,+tapattaessaan+niitä+kun+itse+ovat+turvassa+bunkkereissaan+kyljyksiä+ja+täytekakkuja+ahmien,+sylki+suupielestä+valuen.+Oksettaa+ja+vihattaa.+Ei+ole+noissa+"mahti"miehissä+yhtä+ainutta+oikeaksi+aikuiseksi+kasvanutta+ihmistä+-+isolla+iillä.+Kaikki+samanlaisia+turvamiesverkkojen+ympäröimiä+velliper...isiä+surkimuksia.
Mutta+nyt+lounaalle.+Varsin+proosaruokaa+siipan+toivomuksesta:+makkarakastiketta,+pottua+ja+salaattia.+Minäkin+tykkään.
02.08.2022 13:14
Hauskaa+kuulla,+että+muillakin+on+outoja+ruokayhdistelmiä.+Vielä+viime+syksyyn+saakka,+jolloin+siipalle+vielä+ruoka+maistui,+hänen+feivorittiaan+oli+pannukakku+ja+sen+päällä+nakki+tai+kaksi,+pannukakun+palan+koosta+riippuen.+Ja+välitti+tämän+"perinteen"+pojanpoikaankin😂,+eikä+äitinsä+tykkää+yhtään.++No,+pannukakkua+on+enää+harvoin.+Kun+pojanpoika+tulee+käymään+niin+silloin+siippa+saattaa+tehdä+puolikkaan+annoksen+pannaria.+Nakkeja+ei+kuitenkaan+nykyään+ole+juuri+milloinkaan.+Niin+oli+vielä+viime+syksyyn+saakka;+Kivikylän+nakkeja+oli+aina+jääkaapissa.+Mutta+siipan+pannari+on+herkullista+ilman+nakkejakin.+Parasta+se+on+kuitenkin+(minun+mielestäni)+omena-+tai+mansikkahilloin+kanssa.
31.07.2022 13:02
Muistan+minäkin+jättikorvarit,+mutta+paikkaa+en+muista,+missä+niitä+nautiskeltiin.+Hesassa+asuessamme+joskus+kävimme+siipan+kanssa+"ulkokahveilla"+ja+jossain+siellä+kai+sitten+noihin+jättipulliin+tuhlasimme+pieniä+opiskelijan+rahojamme.+Tänne+landelle+muutettuamme+sellainen(kin)+ylellisyys+jäi,+kun+kun+ryhdyimme+pitämään+pystyssä+pankkia+asuntolainan+tolkutonta+korkoa+ja+lyhennystä+maksellessamme.+No,+ei+täällä+siihen+aikaan+kyllä+kahviloitakaan+ollut.
Nykyään+käyn+kaffelassa+ehkä+kerran+kuussa+turisemassa+ystäväni+kanssa,+mutta+siinä+paikassa+ei+varmaan+edes+tiedetä,+että+korvari+voisi+olla+kahden+hengen+korvari.+Ja+kyllä+kaffe+on+hinnoissaan.+Kaupassakin+paketin+hinta+on+jo+aikamoinen.+Jossain+lehtijutussa+eräs+paahtimoihminen+sanoikin,+että+hinta+on+tullut+jäädäkseen,+vaikka+kertoi+maailmalla+kahvin+hinnan+jo+lähteneen+laskuun.+Sehän+on+täällä+meillä+kaiken+maailmalta+tulevan+kanssa+aina++sama:+hinta+kyllä+nousee+vikkelästi+milloin+milläkin+argumentilla+perustellen,++mutta+laskuun+lähtee+hitaasti+jos+ollenkaan.
Tänään+tuntuu+taas+kesältä.+Pitänee+tehdä+vähän+pihahommia.+Leikata+nurtsia+yhtiönkin+mailta,+kun+vakileikkaaja+on+lomareissullaan+ja+lupasin+toimia+sijaisenaan.
Suloista+sunnuntaita+kaikille!
31.07.2022 11:26
Noita+festareita+on+tänä+kesänä+ollut+ihan+älytön+määrä,+ja+joitakin+kai+on+vielä+tulossakin.+Millä+ihmeellä+niihin+kaikkiin+riittää+porukkaa!+En+ole+yhtään+seurannut+juttuja+niistä,+mutta+olisikohan+joissakin+peruutuksissa+syynä+se,+että+lippuja+ei+ole+mennyt+tarpeeksi,+eivätkä+bändit+halua+esiintyä+vajaille+katsomoille.+Sehän+saattaa+kertoa+vaimenneesta+suosiosta.+No,+se+on+vain+omaa+pähkäilyäni.
Siipan+kanssa+ainoat+festarit,+missä+koskaan+olemme+käyneet+on+Pori+Jazz.+Viitenä+kesänä+kerkisimme+siellä+käydä.+Se+loppui+siihen,+että+jo+vuotta+aiemmin+piti+päättää+osallistumisesta;++piti+varata+majoitukset+ja+lomat+(töissähän+sitä+silloin+vielä+käytiin).+Varatun+majoituksen+varmaan+olisi+saanut+peruutettua,+koska+kysyntää+oli,+mutta+lomien+varmistaminen+niin+kauan+etukäteen+oli+mahdotonta.+Kerran+vuokrasimme+asuntoauton,+jonka+parkkeerasimme+työpaikkani+pihalle.+Olin+Porissa,+eräässä+opinahjossa+juuri+tuon+viikon+opetushommissa,+ja+niin+läiskin+kaksi+kärpästä+yhdellä+iskulla:+päivät+taoin+oppia+sällien+kaaliin+illalla+jammailin+jälkiruoaksi.
Paul+Ankan+konserttiin+Linnanmäellä+olisin+aikoinani+halunnut+mennä.+Hänhän+oli+niin+iiiiiiiihana!+Mutta+olin+silloin+vasta+vähän+toisella+kymmenellä,+joten+vanhemmat+eivät+suostuneet.+Ja+kyllä+otti+pannuun,+etenkin+kun+tiesin+muutamien+luokkakavereideni+-+saman+ikäisten+-+sinne+menevän.+Mutta+silloin+ei+rettelöity+vanhemmille.+Ei+ainakaan+meillä.+Onhan+PA+käynyt+Suomessa+myöhemminkin+monta+kertaa,+mm.+Porissa,+mutta+eipä+ole+tullut+lähdetyksi+konsertteihinsa.+Ihan+hyvin+hän+musisoi+vanhoillakin+päivillään,+joten+olisi+ehkä+kannattanut+mennäkin,+mutta+suurin+intoni+oli+jo+hävinnyt+siinä+vaiheessa.+Vieläköhän+hän+esiintyy,+on+jo+yli+80v.
Tänään+vihdoin+sain+hakea+sen+tilaamani+mustikkaämpärin.+Poimija+oli++kaiken+lisäksi+vielä+putsannut+ne.+En+kuuna+päivänä+itse+myisi+50:llä+poimimaani+ja+vielä+silpimääni+kukkuraämpärillistä+mustikoita!+500+olisi+oikeampi+hinta.+Nyt+vielä+pitäisi+vakuumipakata+ne+ja+pistää+pakastimeen.++Viimeksi+pakastin+mustikoita+kesällä+-19.+Silloin+olin+poiminut+ne+itse.+Ja+jälkeenpäin+konkkasin+viikon,+kun+selkä+nk.+"huusi+leipää".
Eli+nyt+mustikkahommiin.+Taidan+leipasta+mustikkapiirakankin.+Sen+ainoan+oikean:+pullataikinapohjalle.+Ja+illalla+saan+sitten+taas+palkinnoksi+ahkeruudestani+katsoa+Lewis'tä:)+Mukavaa+lauantai-iltaa+muillekin!
30.07.2022 16:11
Kannattaa+maistella+hapankaalia.+Se+on+todella+hyvää,+ja+minunkin+mielestäni+Whoon+mainostama+Rasilaisen+kaali+on+tosi+herkkua.+Sitä+voi+itsekin+tehdä,+mutta+itse+en+ole+kokeillut.+Sisareni+sen+sijaan+on+sitä+tehnyt+ailloin+tällöin;+aika+työläs+homma.+Mutta+voipi+olla,+että+siitä+huolellisella+työllä+saa+Rasilaisenkin+kaalia+paremmin.+Niin+on+monen+muunkin+omatekemän+syötävän+laita.
Meilläkin+syödään+kaalia+paljon,+juuri+kaalilaatikkona+ja+mm.+cole+slaw'na.+Jälkimmäistä+voisin+syödä+aamulla,+illalla+ja+keskipäivälläkin.+Kaalipiirakkaa+olen+viimeksi+tehnyt+varmaan+joskus+80-luvulla.+Pitäisikin+taas+väsätä,+se+on+hyvää.+Kaikkea+uunissa+tehtävää+kai+pitäisi+tehdä+nyt+pakkaseen,+varastoon,+jos+syksyllä+ja+talvella+tulee+sähkötoimituksissa++katkeamisia+ja+sähkö+maksaa+maltaita.+Voisi+osallistua+talkoisiin+ja+silti+syödä+uuniruokia+ja+leivonnaisia.+Sulamiseen+ei+tarvita+sähköä,+mutta+lämmittämiseen+kuitenkin+jonkin+verran.+Tulee+mielenkiintoinen+syksy+ja+talvi.
29.07.2022 12:21
Juu,+kaura+on+hyvää+ja+näkyy+olevan+muotiakin.+Meillä+on+kauraa+syöty+jo+ainakin+kahdenkymmenen+vuoden+ajan.+Kauraa+minäkin+käytän+monissa+leivonnaisissa,+mutta+sitten+on+leivonnaisia,+mihin+kuuluu+joku+tietty+juttu.+Ja+minulle+mustikkapiirakka+on+sellainen.
Sokerista+siippa+on+tykännyt+ja+tykkäisi+vieläkin,+mutta+jostain+luki,+että+sokeri+toimii+syövän+ravitsijana+-+tiedä+sitten+pitääkö+paikkansa+-++ja+hän+onkin+vähentänyt+sokerin+käyttöään+merkittävästi.+Nuorena+sokerin+käyttö+hänellä+oli+tolkutonta,+mutta+isältään+kai+oppi+(senkin).+Itse+olen+aina+esim.+leipomisissa+käyttänyt+paljon+vähemmän+sokeria+kuin+resepti+käskee.+Eikä+se+johdu+terveellisyysseikasta+(tärkeä+tietysti),+vaan+ensisijaisesti+siitä,+että+itse+en+tykkää+kovin+makeasta.+Se+on+vähän+niinkuin+suolan+kanssa,+että+sitä+tarvittaessa+saa+lisää,+mutta+pois+ei+saa,+mikä+kerran+ruokaan+on+sekoitettu.
Höh,+radiossa+joku+antoi+sähkönsäästöohjeen:+ei+kannata+koko+yötä+puhelinta+pitää+latauksessa:)
29.07.2022 12:05
Eilen+reteesti+kerroin+käyttäväni+tuotteita+hajun+ja+maun+perusteella,+en+päivämäärän.+Joka+paikkaan+en+nokkaani+kuitenkaan+kerkiä(!)+työntää.+Aiemmin+kesällä,+kun+piipahdimme+päiväseltään+mökillä+otin+sieltä+mukaan+sinne+jääneen,+avaamattoman+muropaketin,+pojanpojan+lemppariaamupalaa.+Vein+sen+sitten+täällä+hänelle.+Jossain+vaiheessa+sain+pojalta+viestin:+hei,+mummu,+sen+muropaketin+pe-päivä+on+20.6.2021!!+Murot+maistuivat+kuulemma+merkilliseltä.++-+Täytyy+myöntää,+että+vähän+meni+överiksi+päivämääräpelleilyni.+Mutta+olivatpahan+ainakin+"kypsyneitä"+muroja.
Saas+nähdä+saadanko+siipan+kanssa+tänään+ruokamyrkytys.+Söimme+eilen+riisiä+kanakastikkeen+kanssa.+Täksi+päiväksi+tarkoitetut+loput+riisit+unohdin+illalla+laittaa+jääkaappiin.+Eli+kohta+lounaalla+syömme+kylmäketjusta+poikennutta+ruokaa,+tosin+kypsytettyä,+mutta+sittenkin.+Saatankin+seuraavan+kerran+kirjoitella+sairaalaan+myrkytysosastolta:)
Kiihkeästi+odotan+soittoa+mustikkametsästä.+Tutuntuttu+lupasi+poimia+minulle+ämpärillisen+tällä+viikolla,+ja+nyt+on+jo+perjantai.+Saas+nähdä+pääsenkö+mustikkapiirakan+tekoon,+vai+siirtyykö+se+ensi+viikolle.+Tavalliseen+pullataikinaan+tehty+mustikkapiirakka+on+paras.+Jos+pullataikinan+kaulitseminen+on+hankalaa,+niin+piirakka+siitä+tehtynä+on+sitäkin+herkullisempi.
29.07.2022 10:45
Tritonus+oli+mielestäni+hienoa+luettavaa,+musiikillinenkin+anti+oli+maittava.+Tosin+Westön+ihailuni+hieman+saattaa+vaikuttaa+arviooni.+Westö+on+ainut+kirjailija,+jonka+kaikki+romaanit+ovat+hyllyssämme.+Toivottavasti+löydät+kirjasta+saman+lukemisen+nautinnon+kuin+minä.
Onpa+hyvä,+että+kermapurkistani+syntyi+varoittava+esimerkki+siitä,+miten+jääkaapin+järjestystä+ei+kannata+sotkea🤣+Toisaalta+sinulla+on+yksinvalta+oman+kaappisi+käyttöön.+Eli+kun+itse+kysyy+ja+itse+vastaa,+niin+ei+tule+jälkipuheita.
Tavallinen+maito+ei+mene+miksikään+vielä+viikossakaan+päiväyksestä,+sitä+varmemmin+jos+tölkki+on+avaamaton.+Useimmat+maitotuotteet+säilyvät+hyvin.+Minä+en+katso+päivämääriä,+vaan+maistelen.+Kaupan+tuotteissa+päivämäärä+on+käyttökelpoisuuteen+nähden+aika+väljä+-+mutta+tietysti+pakollinen.+Ainoat+tuotteet,+joissa+itse+noudatan+päiväystä+aika+tarkkaan+ovat+kala+ja+kana+(niissä+usein+päivämäärä+viittaakin+viimeiseen+käyttöpäivään),+tietyt+juustot+ja+avatut+leikkeleet.+Avatut+eineksetkin+voi+syödä,+kun+kuumentaa+uudelleen.+
Jälkipolveni+sen+sijaan,+ehkä+vastareaktiona+minulle,+on+hysteerisen+tarkka+päivämääristä.+Tunkiolle+maitokin+menee+jo+tänään,+jos+se+on+pakkauksen+päivämäärä;+kamalaa+tuhlausta.+Pyörittelevät+päätään,+kun+minä+leivon+pullaa+jauhoista,+joiden+päiväys+meni+jo+kuukausi+sitten,+tai+laitan+kastikkeeseen+kermaa,+joka+"vanheni"+eilen.+No,+sen+olen+oppinut,+että+jos+heille+jaan+jotain+itse+tekemääni+syömistä,+niin+niissä+ainekset+ovat+tuoreita+heidän+vaatimustensa+mukaan.
28.07.2022 15:17
20 / 86