Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
amummu
profiilit
amummu
amummu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
6
Kommenttia
1720
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
No,+ilmankos+nuoruus+aina+välillä+huokuu+kirjoituksistasi🤣.+Mutta+hienoa,+että+teet+kotitöitä.+Minun+siippani+aikoinaan+ei+niihin+juuri+osallistunut,+koska+oli+aina+poissa.+Silloin+minä+tein+remontit,+lumityöt,+kodinhoidon,+lastenhoidon,+hoidin+raha-asiat,+sosiaaliset+suhteet+jne..+.
Sittemmin,+jäätyään+eläkkeelle+vähän+vajaa+7-kymppisenä,+alkoi+siippa+osallistua+kotitöihinkin.+Ja+kun+sitä+on+nyt+vajaat+viisi+vuotta+tehnyt,+niin+on+jo+ihan+"pro",+minuakin+tuppaa+neuvomaan😖+Mutta+käsittämättömintä+on+se,+että+hän+usein+kysyy+jostain+keittön+kapineesta,+missä+se+on.+Ja+meillä+samat+paikat+tavaroille+ovat+olleet+käytössä+kohta+30v!
17.07.2022 18:39
En+ole+urheilija,+en+edes+penkki-sellainen.+Isoista+urheilukisoista+katson+satasen+juoksun,+jos+telkan+lähellä+olen.+Siinä+minun+urheiluni.+Moottoriurheilu+on+vain+tajutonta+mökää.+Muu+(huippu-)urheilu+muuten+vain+tajutonta.+Pikkupoikien+ja+-pikkutyttöjen+fudis+on+parasta.+Jefuakin+olen+jonkun+kerran+käynyt+katsomassa,+mutta+se+se+vasta+on+tolkutonta.+Pojanpoika+pelaa+sitä,+ja+meidän+vanhojen+ei+paljon+kannata+kommentoida.
Perjantaina+koin+sellaisen+mökäpainajaisen,+jota+ei+rallissa+tai+vormuloissakaan+voi+kokea.+Sen+voi+kokea+vain+kaupan+kellarin+parkkihallissa.+Murkkupojat+tykkäävät++siellä+parkkeerata.+Ja+kun+siellä+taas+pakkasin+autoani,+niin+eikös+juuri+silloin+pojat+tulleet+viritetyillä+mopoillaan+ja+huudattivat+niitä+tahallaan;++kellarissa+kaikuu+niin+mukavasti.+Pää+meinasi+haljeta.+Ja+kävi+kuten+joskus+aiemminkin:+tinnitukseni+yltyi+tuosta+kuulemasta+vähäksi+aikaa+ihan+hirvittäväksi.+Kommentoin+kyllä+pojille+tekemisiään,+mutta+nehän+vain+haistattelivat,+minkä+tietysi+tiesinkin.+Mutta+käämi+meinasi+minullakin+siinä+palaa.+Toisaalta,+ei+kai+ole+poikien+vika,+jos+moottoreista+ääntä+lähtee.+Minun+päässänihä+se+vika+on.+Lääkäri+sanoi,+että+kuuloni+on+lähes+liian+hyvä.+
Ja+nyt+iltapäiväkahveille+ja+sen+kanssa+juuri+uunista+ottamaani+omena-sitruunajuustopiirakkaa.+Kermavaahtoakin+olisi,+mutta+jääköön+minun+osaltani.+Siipan+pitää+mättää+kaikkea+lihottavaa.
17.07.2022 16:43
Ihan+hirveään+sateeseen+heräsin+tänä+aamuna.+Kuulosti+siltä,+että+katto+putoaa+niskaan.+Ei+kuitenkaan+niin+käynyt,+vaan+varmaan+ei+paljonkaan+puuttunut.
Juu,+kyllä+minä+eilenkin+katselin+Lewisiä.+Mitäs+ovat+laittaneet+niitä+Areenaan😝+Tosin+minulla+on+niistä+suurin+osa+tallennettunakin,+mutta+Areenasta+niitä+on+helpompi+selata.+Omat+tallennukseni+kun+ovat+täysin+järjestämättä,+siinä+järjestyksessä,+kun+ovat+telkasta+tulleet.+Eli+lauantai-iltani+eilenkin+oli+lähes+täydellinen:+sauna,+hyvää+musiikkia+ja+pisteeksi+i:n+päälle+Lewis.+No,+joo,+leikki+sikseen.+Kyllä+ilta+olisi+sujunut+ilman+niitäkin.+Saunan+puuttuminen+kyllä+olisi+voinut+ahdistaa.
Lapsenlapset+ovat+varmaan+suurimmalle+osalle+isovanhempia+tärkeä+osa+elämää.+Kaikille+heitä+ei+ole+suotu,+mikä+on+monille+murhe.+Jotkut+isovanhemmat+taas+haluavat+elää+omaa+elämäänsä+ja+kintaalla+viittaavat+lapsenlapsilleen,+mikä+myöskin+voi+olla++iso+murhe.+Itse+olen+sitä+mieltä,+että+isovanhemmuus+on+hieno+elämän+vaihe+ja+olen+onnellinen,+että+senkin+olen+saanut+elää+ja+kokeaa.
Siippa+ja+minä+hoidimme+lapsenlapsiamme+monta+vuotta,+ja+olemme+kiitollisia,+että+saimme+niin+tehdä.++Ja+että+se+oli+mahdollista.+Tuskin+muuten+olisi+niin+läheiset+suhteet+heidän+kanssan+kuin+nyt+on,+vaikka+jo+käyvät+kohti+aikuisuuttaan.+Kovin+usein+emme+valitettavasti+tapaa,+kun+on+yritettävä+edelleenkin+vältellä+koronaa+ja+kaikkia+muitakin+tauteja.+Nuorillahan+on+paljon+omia+menojaan+muiden+nuorten+parissa,+missä+pöpö+t+voivat+liikkua.+Mutta+useamman+kerran+viikossa+olemme+yhteydessä+viestein+ja+puheluin.+Ja+usein+kahdestaan+ollessamme+me+vanhat+muistelemme+entisiä+aikoja+valokuvia+selaten.
Monesti+olen+miettinyt+tuliko+omienkaan+lasten+kanssa+oltua+niin+tiiviisti+kuin+lapsenlastemme+kanssa.+Siipalla+oli+matkatyö+ja+oli+paljon+poissa.+Itse+tein+noihin+aikoihin+vuorotöitä,+mutta+sen+etuna+oli+paljon+arkivapaita,+joten+kotona+saatoin+olla+paljon+enemmän+kuin+tavallista+virka-aikaa+tekevä.+Tosin+olin+kroonisesti+väsynyt,+koska+en+milloinkaan+kerinnyt+nukkua+pois+yövuorojen+aiheuttamaa+univajetta+-+nyt+vanhana+yritän+kai+sitä+vieläkin+paikata🤣.
Jalkapallo+kun+tuli+poikien+harrastukseksi,+niin+siinä+siippakin+oli+paljon+mukana.+Yritti+järkätä++reissunsa+niin,+että+pääsi+useimpiin+peleihin++ja+mahdollisuuksine+mukaan+kuskasi+treeneihinkin.+Sitä+kesti+kymmenen+vuotta.+Silti+tuntuu,+että+enemmän++olisi+voinut+heille+olla+aikaa+etenkin,+kun+jossain+vaiheessa+itsekin+aloin+tehdä+paljon+työmatkoja.
Kaikille+nuoremmmille+vanhemmille+olemmekin+aina+antaneet+neuvon+(jos+neuvomaan+olemme+päässeet,+ja+vähän+muulloinkin;):+antakaa+lapsillenne+aikaa.+Ei+niitä+tarvitse+kuskata+eestaas+sinne+ja+tänne.+Riittää+kun+olette+kotona+ja+käytettävissä,+kun+lapset+tarvitsevat+teitä.
Leppoisaa+pyhää!
17.07.2022 12:53
Terveys+ja+sähköfillari.+Varmaan+ihan+hyvä+yhdistelmä,+kun+yhdistää+osaa.+Itsekin+joskus+mielin+kolmipyöräistä+sähköpyörää,+mutta+aina+se+vain+on+mielessä,+kaukana+toteutuksesta.+
Eilen+sentään+tuli+suoraan+ovelle+kevyt+polkumasiina+sisäkäyttöön,+siis+eräänlainen+kuntopyörä.+Siinäkin+istutaan+ja+poljetaan,+mutta+istutaan+penkillä,+tuolilla,+sohvalla,+mikä+parhaiten+takapuolen+alle+sopii.+Ja+sitten+aletaan+polkea.+Vastusta+saa+lisätä+kunnon+ja+halun+mukaan.+Sitä+voi+myös+polkea+käsillä,+eli+on+siinä+mielessä+jopa+parempi+kuin+varsinainen+kuntopyörä.+Vempele+korvaa+osittain+kävelylenkkimme,+jotka+vain+vähenevät.+Tosin+koirien+täällä+ollessa+tuli+tehtyä+neljäkin+lenkkiä+päivässä.+Nyt+kun+ovat+muualla+hoidossa+ei+tule+tehtyä+yhtäkään.+Ensi+viikolla+taas+uudet+lenkit+niiden+kanssa,+muutamana+päivänä.
Eilen+nautin+jo+etukäteen+tästä+päivästä:+hienoa+musiikkia+kahdessa+kahden+tunnin+erässä.+Merikanto-laulukilpailu+suorana+tv-lähetyksenä+Mäntyharjun+kirkosta;++harvinaista+herkkua+tänä+pänä.+Vaan+mitäpä+keksi+naapuriyhtiön+väki:+puunkaatotalkoot.+Moottorisaha+on+laulanut+aamukahdeksasta+ja+herätti+meidät.+Äsken+tuli+tontille+joku+hirveästi+möyryävä+vehjes,+joka+siirtää+sahalla+pätkittyjä+pöllejä.+Saas+nähdä+millä+vehkeellä+klapittavat,+ja+milloin+se+tule+ulajamaan+tuohon+piha-aitamme+taakse.+Ääni+ei+häviä,+vaikka+kaikki+ikkunat+ja+ovet+ovat+umpikiinni.+En+olisi+hommasta+moinaankaan,+kyllä+maailmaan+ääntä+mahtuu,+mutta+että+juuri+silloin,+kun+haluaisin+keskittyä+Merikannon+hienoon+musiikkiin+ja+samalla+katsastaa+mahdollisia+nousevia+suomalaislaulajia.+
Ja+urheilua+tulee+toosasta+taas+kaiken+aikaa.+Olen+jo+alistunut+siihen,+että+kakkonen+on+urheilukanava.+Vaan+eikäs+mitään,+tänään+ykkönenkin+sitä+tuuppaa,+ja+vielä+Lewis'in+esitysaikaan😡+Jos+oisin+Edson,+niin+sanoisin...+eiku+Nasse-täti+on+hyvin+vihainen.+Mikä+ilo+näyttää+matsia,+minkä+lopputuloksesta+suomalaisittain+ei+ole+mitään+väliä;+jatko+joka+tapauksessa+jo+menetetty.+
Onneksi+kohta+pääsee+saunaan,+ja+sitten+vielä+illan+iloksi+em.+laulukilpailun+finaali.
Hyvää+lauantai-iltaa+muillekin!
16.07.2022 16:28
Luultavasti+kipulääkettä+sentään,+mutta+varsinaiseen+tautiin+ei+mitään.+Ja+sitä+potilas+ei+ollut+ymmärtänyt.+Lääkäri+ei+ehkä+selittänyt+asiaa+kunnolla.+Kyllä+siipalle+on+nyt+jo+selitetty,+miten+palliatiivisessa+hoidossa+viimeisimpiä+kärsimyksiä+lievitetään.
Juu,+kohta+pistetään+Polkkaa+Pakkaseen.+Kunhan+nyt+ensin+niitä+syömme+napamme+killilleen.+Jää+mitä+jää.+Huomenna+saa+kaupasta+uutta.+Tänään+ensimmäistä+kertaa+kaupassamme+oli+Polkaa.+Aiemmin+oli+jotain+muuta,+jonka+nimeä+en+muista,+oli+niin+vieras+nimi.
Jostain+taannoin+luin,+että+diabeetikko+ei+voi+mielin+määrin+syödä+hedelmiäkään.+En+kyllä+muista,+oliko+siinä+mainittu+jotain+määriä+tai+nimeltä+hedelmiä,+joita+pitäisi+rajoittaa.+Marjoja+siinä+ei+ainakaan+jutussa+mainittu.+Onhan+niissäkin+tietysti+sokereita,+mutta+kuinka+paljon,+en+tiedä.+Sen+tiedän,+että+mansikka+on+n.+85%-sti+vettä+(+siis+jonkin+verran+vähemmän+kuin+kurkussa).+Tuskin+kuitenkaan+loppu15%+on+vain+sokeria
15.07.2022 14:59
Juuri+tuli+pojalta+pari+kuvaa+ja+viesti.+He+ovat+lomalla+Kreikassa,+Skorpioksen+läheisellä++saarella.+Onassiksen+tyttärentytär,+joka+ainut+suvusta+jäljellä+oleva+on+myynyt+sen(kin)+venäläiselle+raharuhtinaalle.+Ettäs+kehtasi.+Kauppa+kuulemma+tehtiin+vähän+ennen+Krimin+valtausta.+Voi+olla+että+tänä+päivänä+ei+sellainen+kauppa+toteutuisi.
15.07.2022 14:32
Pumpun+ryppyily+on+tosi+inhaa.+Minullakin+sitä+on+mutta+ainakin+vielä+tostaiseksi+aika+harvoin,+kaiketi+jatkuvasti+käyttämäni+beetsalpaajan+takia.+Yleensä+niitä+on+yöllä,+jolloin+kyllä+niihin+herään.+
Minä+olen+jo+kauan+syönyt+17-prosenttisia+juustoja,+alemmaksi+prosenttia+ei+aio+tiputtaa,+silloin+olisi+kyse+jo+kumista,+Kolesteroliongelmaa+minulla+ei+ole,+kun+joudun+syömään+jatkuvasti+statiineja+kaalissani+olevan+aneurysman+takia.+Hyvä+kolesteroli+oli+viimeksi+paljon+yli+kahden+ja+huono+vähän+yhden+päälle.+Rasvaa+olen+joutunut+ruoan+laitossa+lisäämään,+kun+siipan+pitää+syödä+aina+energiatiheä+ruokaa+laihtumisen+estämiseksi.+Sitä+useimmiten+syön+itsekin,+kun+en+niin+monia+sapuskoita+jaksa+laittaa.+Mielenkiintoista+onkin+mitä+sanoo+kolesteroolini+seuraavissa+labroissa.
Vai+on+Whoo+sitten+diabeetikko.+Diagnoosi+varmaan+tosiaan+selventää+monta+asiaa.+Sinäkin+olet+ymmärtääkseni+aikamoinen+liikkuja+ja+vegeäkin+harrastat+paljon.+Eli+aina+eivät+elintavatkaan+tautia+estä.+Itsekin+olen+henkisesti+(fyysisestikin+pitäisi,+mutku...)+valmistautunut+po.+diagnoosiin,+ja+labroihin+menenkin+joskus+elokuussa.+Minulla+on+tautiin+vahva+perimä,+ja+olen+huono+hoitamaan+itseäni.
Sisarellani+tauti+puhksei+jo+30v+sitten,+mutta+selviää+edelleen+pillereillä.+Hänellä+on+annostuskin+pysynyt+viimeiset+kymmenen+vuotta+samana.+Mitään+lisäsairauksiakaan+hänelle+ei+-+vielä+-+ole+tullut,+ja+on+jo+yli+80v.+Ei+ole+mikään+hikuliikkuja,+nuorempana+käveli+työmatkansa,+muutaman+kilsan+päivittäin.+Eläkkeelle+ruvetessaan+jatkoi,+mutta+sauvojen+kanssa,+ja+nyt+jo+harventaen+viikottaisia+kertoja.
Luultavasti+2-diabeteksen+muotoja+ja+oireita+on+suunnilleen+yhtä+paljon+kuin+on+sitä+sairastaviakin.+Muistelen+jossain+lukeneeni,+että+alatyyppejä+olisi+jo+määriteltykin+monta,+Minunkin+suvussani+tosiaan+sitä+on+lähes+kaikilla+serkuillani.+Joillakin++se+on++aiheuttanut+iän+myötä+lisäsairauksia,+mutta+osa+voi+oikein+hyvin+pillereillä+tautia+hoitaen.
Sisareni+elää+lähes+terveen+ihmisen+mallilla,++syö+kohtuullisesti+kaikkea,+välillä+kunnon+juustojakin,+lihaa,+kanaa,+kalaa,+pullaa,+kakkua,+jne.+Juuri+hiljakkoin+todettiin++taas+veriarvojen+olevan+kohdallaan,+ei+edes+munuaiset+hällä+vingu.+Miehensä,+2-diabeetikko+hänkin,+joutui+loppuelinvuosinaan+insuliinipiikeille+ja+jotain+muutakin+lääkitystä+hänellä+oli.+Muistisairaus+hänet+kuitenkin+vei.+Mies+oli+intohimoinen+liikkuja+koko+elämänsä,+kunnes+muistisairautensa+takia+hoitolaitokseen+joutui.+Siellä+kukaan+ei+häntä+joutanut+ulkona+juoksettamaan.+Hän+sitten+käveli+osaston+käytävää+edes+takaisin,+aamusta+iltaan.+Onneksi+pystyi+itse+liikkumaan.
15.07.2022 14:23
Edellinen+teksti+läksi+lähes+itsekseen,+taas+varmaan+sohin+näppäimiä.++Kirjoitan+nimittäin+hanskat+kädessä.
Kerroin+työkaverini+kohtalosta.+Hänen+poikansa+oli+kertonut,+että+äiti+ei+ollut+ymmärtänyt+tilannettaan.+Oli+kuulemma+vain+ihmetellyt,+miksi+ei+saanut+enää+mitään+lääkkeitä,+joita+oli+syönyt+kaikenlaisia+purkkikaupalla+ennen+tuota+viimeistä+lääkärin+vastaanottoa.+Olikohan+lääkärikään+ollut+ajan+tasalla,+tai+sitten+ei+osannut+asiaa+oikein+esittää.
Nyt+näyttää+jo+tiputtelevan.+Se+helpottaa+minua:+ei+tarvitse+roudata+mattoja+ulos.+Ei+niitä+niin+monta+roudattavaa+ole,+mutta+välillä++pistän+ne+ulos+tuulettumaan+siksi+aikaa+kun+imuroin.+Tänään+siis+vain+imuroin.
Leppoisaa+alkavaa+viikonloppua!+Toivottavasti,+Cee,+pumppusi+on+taas+jo+rauhoittunut.
15.07.2022 11:31
Kiitos,+Cee+taas+puhtaasta+pöydästä!+Täälläkin+on+nyt+aurinkoista,+mutta+pilviä+alkaa+jo+kertyä+taivaalle.+No,+sadetta+niistä+voi+tulla,+mutta+minulle+käy+hyvin;+ei+tarvitse+ryhtyä+kasteluhommiin+niin+isolla+vaihteella.+Hoidossani+ovat+seinänaapurin+kasvit+samoin+kuin+pojan+ja+miniän+istutukset,+joita+on+melko+paljon.+Eilen+kävin+juuri+poimimassa+heidän+mansikkansa,+viipaloin+ne,+pussitin+ja+pisin+pakastimeensa.+Käskivät+kyllä+syödä+ne,+mutta+en+tietenkään+raaskinut.+Onhan+itse+kasvatetut+aina+arvokkaampia+kuin+kaupasta+ostetut,+joten+talteen+ne+pitää+laittaa.+Itse+en+vieläkään+sitä+mansikkalootaa+ole+hankkinut.+Ajattelin+tänään+tehdä+sen,+mutta+laiskottaa.+Kyllähän+ne+helposti+käy+ostamassa,+mutta+kun+ne+pitää+valmistella+pakastimeenkin,+ja+siinä+on+vähän+puuhaa.+Yleensä+viipaloin+mansikat,+mutta+nyt+joudun+åistämään+ne+soseeksi.+Sormeni+eivät+siedä+nyt+veistelyä.+Eilinen+mansikoiden+pilkkominen+kävi+niin+pahasti+sormien+iholle+(kun+en+pöllö+ottanut+hanskoja+mukaan),+että+nyt+sattuu+jo+trikoohanskojen+käsissä+pitäminen.
Erään+entisen+työkaverini+kuolinilmoitus+oli+taannoin+lehdessä.+Hänen++ystävänsä,+toinen+työkaverini+kertoi,+että+oli+kuollut+levinneeseen+rintasyöpään.+Kertoi+myös,+että+työkaverinsa+oli+ollut+aivan+ihmeissään,+kun+lääkäri+viimeisellä+vastaanotolla+oli+vain+kylmästi+todennut,+että+nyt+ei+sitten+ole+enää+mitään+lääkitystä.+Eli+vain+palliatiivinen+hoito+oli+edessä.++Saa+nähdä,+milloin+meillä+mennään+samaan.+Varmaan+muutaman+viikon+sisään+todetaan+CT-kuvalla,+onko+siipan+syöpä+rauhoittunut+vai+edennyt+vanhaan+tahtiin.+Jos+jälkimmäinen+tapahtuu,+niin+palliatiivinen+hoito+hänelläkin+enää+on+edessään.
15.07.2022 11:14
Tuntuu+kettispäivien+jälkeen+niin+lomapäivältä+tänään,+että+en+ole+saanut+mitään+muuta+aikaan+kuin+kiukustuttanut+siippani.+Hän+on+nykyään+melko+kärsimätön+hoidettavien++asioiden+kanssa,+joita+aina+piisaa+oli+sairautta+tai+ei.+Meillä+on+yksi+vakuutusasia+ollut+vireillä+jo+kuukausia,+eikä+mitään+tietoa+asian+käsittelystä+ole+tullut.
Kyseinen+vakuutus+on+siippani+nimissä,+joten+en+pääse+sitä+itse+yhtiön+sivuilta+penkomaan,+kun+sinne+pitää+olla+pankkitunnukset+ja+ne+taas+on+"siipan+tyynyn+alla";).+Olen+jo+useamman+kerran+asiasta+maininnut,+mutta+tuloksetta.+Tänään+sitten+taas+otin+asian+esiin,+kun+tykkään,+että+on+korkea+aika+saada+tietoa+asian+käsittelystä.+Siitä+odotusteni+mukaisesti+seurasi+siipan+ärtyminen,+mutta+vastaavasti+siitä+taas+seurasi+se,+että+hän+kiukuspäissään+alkoi+vihdoin+noita+sairauskulujaan+setviä+toista+vakuutusyhtiötä+varten+(niissä+on+joku+aikaraja,+mihin+mennessä+pitää+ilmoittaa),+mistä+myös+välillä+olen+häntä+muistuttanut.+Onneksi+siippa+on+Edsonin+tapaan+myös+melkoinen+tilasto-+ja+excel-friikki,+joten+datan+liittäminen+korvaushakemukseen+oli+vain+muutaman+painalluksen+takana+sen+jälkeen,+kun+koneestaan+datan+kaivoi+esille.+Mutta+se+on+se+ryhtyminen...+-+hänellekin,+ja+nyt+ehkä+vielä+enemmän+kuin+minulle.
Ryhtyminen+on+tosiaan+minullekin+ollut+jo+kauan+yksi+työläimmistä+tekemisistä.+Lähes+kaikki+on+siitä+kiinni.+Tällä+hetkellä+minua+työllistää+mansikkalaatikon+kaupasta+hakemiseen+ryhtyminen+-+siis+ihan+totta!+Hinnat+ovat+pudonneet+viime+viikkoisista,+joten+tämä+viikko+on+ehkä+optimi+sen+puolesta.+Jos+ilmat+kylmenevät+kuten+metelookit+povaavat,+niin+ensi+viikolla+voivat+hinnat+taas+jo+nousta.+Tosin+muutama+euro+laatikolta+ei+talouttamme+kaada,+mutta+ihan+periaatteesta+en+halua+maksaa+hintoja,+jotka+nousevat,+kun+tuottajat+ja+mainokset+hokevat,+että+juuri+nyt+kannattaa+hankkia+mansikat,+kohta+kausi+loppuu.+Joka+kesä+sama+juttu.
Nyt+melkein+iltakahville.+Iltapäivä+meni+minulta+asoy:n+talousjuttuja+penkomiseen+ja+siipan+ärsyttämiseen🤣+ja+siis+vasta+nyt+kaffet+ja+pullat+naamaan.+Parempi+myöhään+kuin+ei+milloinkaan.+Mukavaa+iltaa+muillekin.
14.07.2022 17:53
Pitkästä+aikaa+hyvin+nukuttu+yö+takana.+Koirat+kyllä+puolen+yön+aikaan+herättivät+haukkumalla+lehden+tuojaa,+mutta+nukahdin+pian+uudestaan.+Uskon,+että+nukkumiseeni+vaikuttavat+koirien+kanssa+tehdyt+neljä+lenkkiä+päivässä.+Tosin+kaksi+niistä+on+ihan+lyhyitä,+mutta+ovat+silti+lisänä+enempi+vain+raittiin+ilman+saannissa,+liikkumisen+lisänä+ei+niinkään,+kun+koirat+silloin+hoitavat+enimmäkseen+vain+nuuskimis-+ja+koivennostotehtäväänsä.+No,+voin+tehdä+loppuviikon+aikana+vertailevaa+unitutkimusta,+kun+kettikset+huomenna+menevät+toiseen+hoitopaikkaansa,+enkä+niiden+poissa+ollessa+ulkoile+kuin+ehkä+kerran+päivässä,+jos+sitäkään.+Laiskuus+on+niin+mukavaa,+vaikka+sillä+tekee+itselleen+vain+hallaa.
Kohta+pitäisi+alkaa+sataa.+Sekin+auttaa+laiskotteluun+taipuvaista+mieltäni,+Ei+tarvitse+kastella+kukkia+kuin+vain+niitä,+jotka+ovat+terassin+katoksen+alla.+Pojalla+ja+miniällä+on+melkoinen+määrä+kasteltavaa,+ja+heidän+poissa+ollessan+hoitelemme+niitä.+Kukkia+ja+kasvimaan+hyötykasveja+on+vaikka+muille+jakaa.+Kumpikin+tykkäävät+tehdä+puutarha-+ja+pihahommia.+Niihin+on+riittänytkin+heillä+aikaa,+kun+ovat+koko+kesän+"vapaalla+jalalla":+poika+on+vuorotteluvapaalla+ja+miniä+lopetti+päiväkotihommat+ja+läksi+pääasiassa+ala-asteen+opettajan+sijaisuuksia+tekeväksi+free-lanceriksi.+Hän+kertoi,+että+ratkaisu+tuntuu+niin+hyvältä,+että+ihmettelee+hieman+miksei+tehnyt+sitä+jo+aiemmin.+Yritti+vuosikaudet+omalta+osaltaan+vaikuttaa++varhaiskasvatuksessa+niin,+että+se+alkaisi+houkutella+lisää+ammattilaisia.+Mutta+kunnan+muut+kehitystarpeet+veivät+voiton;+ala+ei+inspiroi+johtajia,+ei+ole+"mediaseksikästä".+Ja+niin+taitaa+olla+useimmissa+muissakin+kunnissa.+Se+on+iso+virhe.
Mutt+nyt+kiiruusti+ulos.+Tutkakaiku+alkaa+jo+olla+kohdalla.
12.07.2022 10:04
Vormulakuskeja+piisaa+tuolla+liikenteessäkin.+Ja+ne+on+usein+ihan+nuoria+kuskeja,+joilla+vauhdin+hurma+vie+vaikka+läpi+harmaan+kiven+-+sen+sisälle??+Eräs+pojantytön+kaveri,+tyttö,+sai+tämän+vuoden+alussa+kortin+17-vuotiaana.+Likka+ajoi+heti+kolmannella,+kortillisella+ajokerrallaan,+vauhdinhurmassaan+isin+virka-autolla+80:n+alueella+180:tä.++Kortti+kuivumaan+loppuvuodeksi,+kunnes+täyttää+18,+merkintä+rikosrekisteriin+ja+sakkoja+isille+iso+summa+maksettavaksi.+Ei+onneksi+sentään+sen+harmaan+kiven+sisään+joutunut.+Tai,+no,+se+olisi+ehkä+opettanut+enemmän.+Pojantyttömme+itse+harjoittelee+parhaillaan+ajamista.+Tavoitteena+ajokortti+syyskuussa,+jolloin+täyttää+18v.+Oli+kyllä+oikeasti+kahuissaan+kaverinsa+touhuista.+Toivottavasti+pysyy+mielessä+kun+itse+rattiin+lähtee.
10.07.2022 15:45
No+huhhuh.+En+pyörällä+ala+tasapainoa+harjoitella.+On+minulla+kyllä++tapaturmavakuutus,+joka+korvaa+nimenomaan+kaatumisessa+syntyviä+vammoja,+mutta+pyörällä+kun+kaatuu,+niin+voi+tulla+tosi+rumaa+jälkeä,+mitä+ei+vakuutuskaan+paranna.+Minä+harjoitan+tasapainoa+ihan+vain+kotioloissa+ja+apuna+minulla+on+mm.+tasapainotyyny,+joka+on+aika+oiva+kapine+siinä+puuhassa.
10.07.2022 15:14
Juu,+asia+on+juuri+niin+kuin+sanot.+Tai+ainakin+niin+saa+ymmärtää,+kun+puhutaan+lasten+ja+nuorten+osaamisesta,+nimenomaan+äidinkielen.+Kyllä+se+on+harjoitus,+joka+tekee+mestarin.+Matikkaakin+oppii,+kun+jaksaa+laskea+ja+taas+laskea+ja+vielä+kerran+laskea.+Voi+kuitenkin+olla,+että+hektiseen+elämänmenoon+oppineen/opetetun+nykyihmisen+pinna+on+niin+lyhyt,+että+kärsivällisyys+riittää+vain+max+puolen+tunnin+sessioihin.
Mutta+ehkä+nautinto+lukea+hyvää+tekstiä+(ja+kuulla+puhetta)+onkin+sitä+suurempi,+mitä+vähemmän+sitä+on+esillä.+Iso+sääli,+jos+kieli+ja+sen+käyttö+kehittyy+negatiivisesti.+Käyn+aika+usein+lukemassa+FB:ssa+Aristoteleen+kantapään+kommentteja+ja+juttuja.+Monesti+siellä+huonoakin+suomea+puolustellaan+kielen+kehittymisellä,+ja+monet+taas+sitä+kritisoivat+pistetään+mummo-+tai+pappakastiin,+jotka+eivät+pysy+kehityksessä+mukana.
10.07.2022 15:09
Juuri+luin,+että+esim.+Savonlinnan+oopperajuhlissa+on+annettu+maskisuositus,+samoin+Kuhmon+kamarimusiikkipäivillä.+Koronahan+taas+on+vain+lisinyt,+ja+uusien+virusmuunnosten+reaktioista+rokotuksiin+ja+sairastettuun+tautiin+käyvät+asiantuntjat+keskustelua,+jopa+vastakkaisin+mielipitein.+Mihin+tässä+sitten+tavallinen+pulliainen+voi+uskoa?
Minä+käytän+maskia+joka+paikassa,+missä+on+muita+ihmisiä.+Mulkoilujakin+saan+osakseni;+suurin+osa+esim.+kaupassa+kävijöistä+ovat+ilman+maskia.+Toisaalta,+taisin+itsekin+mulkoilla,+kun+joskus+Pekingissä+käydessäni+myös+maskinaamaisia+kiinalaisia+katselin.+Silloin+tuumasin,+että+varmaan+ihan+kamalaa+liikkua+maski+naamalla,+mutta+ei+se+kamalaa+olekaan,+kun+siihen+tottuu.+Minun+puolestani+ihmiset+voivat+mulkoilla,+mutta+vastaavasti+itse+mulkoilen+maskittomia.+Suututtaa,+kun+levittävät+tauteja+ja+minä+ehkä+vien+ne+mukanani+kotiin,+missä+siippa+voi+sairastua+pahasti+jo+tavalliseen+flunssaan.+No,+se+on+tietysti+meidän+yksityinen+ongelmamme.
10.07.2022 14:04
Aika+hyvin+tyylillä+kuin+tyylillä+pitää+jalkaa+tangon+yli+heittää.+Ei+onnistuisi,+jos+olisi+lonkkanivelen+ongelmia.+Ehkä+tekonivelkin+pistäisi+hanttiin.
Aikoinaan,+kun+meidän+perheessä+oli+vain+yksi+polkupyörä,+isän,+niin+systeri+ajoi+sillä+tangon+välistä+polkien.+Minäkin+istuin+kerran+tarakalla+kyydissä,+kun+kahahdimme+vaihdilla+kaseikkoon+kesken+matkan,+kun+jarruttaminen+jostain+syystä+meni+syteen.+Kun+sitten+itse+opettelin+ajamaan+oli+meillä+jo+naistenkin+pyörä,+ja+se+oli+helppo+vehjes.+Ei+tarvinnut+heittää+koipea+eikä+vengottaa+tangon+välistä.
MInulla+meneillään+jo+viides+pyörätön+kesä.+Tasapainoilukykyni+alkoi+olla+sen+verran+hentterä,+etten+enää+rohjennut+kaksipyöräisellä+seikkailemaan.+Suoraa+tietä+kyllä+menen,+mutta+heti+jos+pitää+kääntyä+katsomaan+vaikka+vain+takaviistoon,+niin+huonosti+käy.+Annoinkin+sitten+valkoisen,+kauniin+Peugeottini+pojantytölle,+mutta+ei+hänkään+sillä+kovin+paljon+ole+ajanut.+Pyörä+on+melkein+(ei+siis+ihan+Aino)++mummopyörä,+vain+kolme+vaihdetta,+joten+muodikkaan+Joponsa+selkään+tyttö+useimmiten+hyppää,+kun+pyöräkyytiä+tarvitsee.
Kyllä+koirat+tekevät+ihmisestä,+hämäläisestäkin,+reippaan.+Tänään+olin+jo+kahdeksan+aikaan+ensimmäisellä+kettislenkillä,+tosin+lyhyellä,+mutta+normaalisti+siihen+aikaan+käännän+vain+kylkeäni+ja+jatkan+nukkumista.+Toisen,+pitkän+lenkin+tein+pari+tuntia+myöhemmin.+Nyt+makaavat+koirat+lähes+elottomina+keskellä+lattiaa.+No,+kun+siitä+heräävät+alkavat+taas+kärttää+ulos.+En+vastusta.+Ilma+on+sopiva,+ei+tule+kylmä+eikä+hiki.+Huomenna+voi+olla+taas+jo+lämpimämpää,+joten+tänään+kerätään+liikuntaa+varastoon.+Koiratkaan+eivät+liian+lämpimässä+tykkää+tallustaa,+heittävät+helposti+kyljelleen+varjoisaan+ojaan.+Helteellä+voisin+tehdä+saman,+mutta+pelkään+punkkeja🤣
Leppoisaa+pyhää!
10.07.2022 13:50
Juu,+ja+joka+ikinen+patteri/akku+vaihtuu+ainakin+meikältä+usein+mietojen+voimasanojen+saattelemana.+Kaikki+luukut,+joiden+taakse+em.+kappaleet+on+eri+vekotuksissa+piilotettu,+ovat+niin+hankalasti+avattavia,+että+siipaltakin+välillä+pääsee+ähke+jos+toinenkin,+kun+yrittää+niitä+kynsiä+auki.+Omat+sormeni+tällä+erää+eivät+sellaiseen+kärsi+ryhtyä.+Nivelkipuihin+sain+apua+eräästä+kollageenivalmisteesta,+mutta+se+ei+auta+sormien+ihottumaan,+mikä+kuorii+sormenpäät+kipeälle+veriniljulle,+eikä+apua+ole+löytynyt+reseptilääkkeistäkään.
Festarit+ovat+varmaan+konsti+siitä+selkeimmästä+päästä+hankkia+musiikillisia(kin)+elämyksiä.+HS:ssa+oli+juttua+tänään+nykymusiikista.+Joku+jo++aikoinaan+johti+joessa+seisten,+perhovavalla,+ja+orkesteri+soitti+sillalla+(tekstisssä+kyllä+luki+"orkesteri+soitti+joen+ylittävää+siltaa",+ja+tulkitsin+virheeksi,+mutta+ei+ehkä+olekaan+sellainen;+jospa+ovatkin+kolistelleet+ja+kilkutelleet+siltakaiteita).+Se+tapahtui+jo+80-luvulla!!+Ihmisille+ei+riitä+musiikki+sellaisenaan,+vaan+pitää+olla+kaikkea+oheisjännää,+ja+mitä+älyttömämpää+sitä+kiinnostavampaa+(ja+kehutumpaa).+Samassa+lehdessä+oli+myös+mielipidekirjoitus+yliopistojen+matkasta+kohti+perinteisen+toiminnan+loppua,+kun++markkinat+on+tullut+mukaan+kuvaan.+Silti+raha+niille+tulee+pääosin+verovaroista.+Itkettää+ja+suututtaa.+Mutta+elämyksiä+kai+yliopistojenkin+pitää+tarjoilla;+ei+riitä+enää+tiede+ja+tutkimus.
Yllä+oleva+varmaan+kuvastaa+omaa+kyvyttömyyttäni+nauttia+asioista+sekamelskana.+Minulle+kalastusta+kalastuksena,+musiikkia+musiikkina,+tiedettä+tieteenä,+puhetta+puheena,+jne.+Kuvastaa+myös+sitä,+etten+ole+koskaan+seurannut+muotia;+nythän+hybridi+on+päivän+sana.
SK:sta+luin+eilen+iltalukemisekseni+kolme+valioainetta.+Ne+luettuani+totesin,+että+ehkä+en+enää+kehtaa+kirjoittaa+muualle+kuin+oman+tietsikkani+uumeniin.+Käsittämätöntä+kirjoitustaitoa+ja+kielen+hallintaa+18-kesäisiltä!
Mutta+nyt+lenkittämään+kettiksiä.+Omistajansa+läksivät+kahden+viikon+lomareissuun+ja+sällit+ovat+hoidossa+vuoroon+meillä+ja+vuoroon+pojan+appivanhempien+luona.+Saas+nähdä,+koska+alkaa+näkyä+ikävöimisoireita.+Sitten+vain+pitkiä+lenkkejä,+että+väsyvät.
Lokoisaa+lauanta-iltapäivää!
09.07.2022 14:54
Tänään+kaupan+kassajonossa+edelläni+olevalla+asiakkaalla+ihan+varmasti+oli+kamala+olo.+Hän+hengitti+tosi+raskaasti,+jalat+näyttivät+olevan+samaa+paksua+pötköä+crocksien+reunasta+hameen+helmaan.+Näytti+siltä,+että+kohta+hän+putoaa+jaloiltaan.+Selvisi+kuitenkin+kassalta+ulos,+ja+kun+itse+tuli+ulos+kaupasta+hän+seisoi+jalkakäytävällä+ja+viittoili+jonkin+matkan+päässä+olevalle+autolle.+Kerkisinkin+jo+ajatella,+miten+pääsee+kotiinsa.+Tai+tervariin+hänen+ehkä+olisi+pitänyt+päästä.+niin+heikolta+olonsa+vaikutti.
Tänään+onneksi+on+ollut+ihan+kohtuullinen+ilma.+Helteet+ovatkin+koituneet+monille+suomalaisellekin+kohtaloksi.+Mutta+helteiden+kohkaajat+eivät+sitä+ymmärrä+ja+melkein+parkuvat+niiden+taas+loppumista.+Metelookitkin+välillä+kosiskelevat+kansaa,+kun+väkisin+yrittävät+kartoilta+kaivaa+merkkejä+Suomeen+mahdollisesti+osuvasta+helteestä+ja+sitten+anteeksi+pyydellen+toteavat,+ettei+taida+onnistua.
08.07.2022 20:16
Minäkin+vetäsin+äsken+ison+kipollisen+jäätelöä.+Harvoin+sitä+syön,+mutta+jostain+syystä+äsken+iski+himo.+Ja+kun+pakastimessa+sitä+oli,+niin+sieltä+apua+hakemaan.+Ja+hyvinhän+se+maistui,+mutta+nyt+sitten+saan+rangaistukseksi+kärsiä+hampaiden+vihlonnasta+loppuillan.+Yllätys+se+ei+ole,+vanha+vitsaus,+mutta+aina+yhtä+inha+kokemus.+No,+itepähän+kärsimykseni+aiheutin.
Kyllä+tämä+maailma+on+mennyt+melko+kamalaksi.+Sotaa,+ampumista+"huvin+vuoksi",+terroristeja,+sairaita+itsevaltiaita+kansojen+johdossa,+nälkää,+tappavia+helteitä+ja+tulvia...+Onhan+niitä+ollut+kautta+aikain,+mutta+ei+ehkä+niin+kaikkea+yhtaikaa+kuin+juuri+nyt.+Ja+tietoa+tulee+enemmän+kuin+tavallinen+ihminen+pystyy+omaksumaan.+
Surettaa+ja+huolettaa+eniten+lasten+ja+nuorten+takia,+miten+pystyvät+kaikkien+pelkojen+kanssa+pärjäämään.+Mediaa+kun+lukee+ja+kuuntelee,+niin+perin+negatiivinen+on+se+kuva,+mikä+siinä+luodaan.+Ei+ole+ihme,+että+festareille+virtaa+nuorta+kansaa.+Pakenemaan+ainakin+vähäksi+aikaa+todellista+maailmaa,+hukuttamaan+kamaluudet+mielestään?++Toisaalta+ihmetyttää,+että+joka+niemeen+ja+notkoon+festareita+tänä+kesänä+viritetäänkin;+piisaako+kuitenkaan+niihin+kaikkiin+porukkaa.+No,+se+jää+nähtäväksi.
Kohta+on+tämäkin+päivä+käsitelty.+Miten+voikaan+aika+mennä+tämmöisellä+vauhdilla.+Pitää+mennä+ajoissa+nukkumaan,+että+ollaan+hyvin+hereillä+aamulla,+kun+kettikset+rynnistävät+pistämään+meidänkin+tossuihin+vipinää.
08.07.2022 19:55
Voi+itku+noita+Ceen+ongelmia!+Kunpa+nyt+ensi+viikolla+jotain+ratkaisuja+löytyisi+niihin.+Onneksi+on+flimmeri+pysynyt+aisoissa+edes+vähän+aikaa.+Minulla+ei+(ainakaan+vielä)+niitä+ole+ollut,+mutta+kyllä+muunlaisia+rytmihäröjä+harva+se+yö.+Mitään+kipuja+tai+huonoa+oloa+ei+niihin+liity,+mutta+valvottavat+tekevät+uupuneen+olon.
Juuri+äsken+selasin+HUS-labrojen+aikoja+netissä.+Siippa+oli+unohtanut,+että+tarvitsee+ajan+maanantaiaamuksi+ja+joutui+äkkiseltään+lähtemään+mökille+hakemaan+pojantytärtä+ja+tämän+kaveria+kotiin.+Minä+sitten+täällä+kotona+hänelle+aikaa+varaamaan.+Likat+olivat+koko+viikon+mökillä+luku"lomalla"+pänttäämässä+syksyn+kirjoituksiin,+ja+kotiin+lähtö+tulikin+pari+päivää+suunniteltua+aikaisemmin.+Toinen+tyttö+on+saanut+jonkun+allergiareaktion+ja+tarvitsee+siihen+lääkinnällistä+apua,+mikä+ei+nyt+siellä+onnistu.+Tytöillähän+ei+siellä+ole+kulkuneuvoa,+ei+edes+vanhanaikaista+velosipeediä,+sähköpyörästä+puhumattakaan.+Ja+polkemista+lähimpään+terveysapuun+olisi+nelisenkymmentä+kilometriä.
Eilinen+taidepläjäys+Iittalassa+oli+pieni+pettymys.+Ei+itse+taiteen+kannalta,+mutta+ihmismäärän+kannalta.+Ikinä+ei+niin+paljon+ole+siellä+ollut+porukkaa+kuin+eilen+oli.+Joitakin+teoksia+en+nähnyt+ollenkaan,+kun+en+halunnut+mennä+kovin+lähelle+muita+ihmisiä.+FP2-maski+oli+meillä+molemmilla,+mutta+suurin+osa+näyttelyvieraista+oli+ilman.+Ja+korona+eikun+taas+kiristää+otettaan.+Omasta+näkökohdastani+katsoen+tietysti+potuttaa,+mutta+minkäs+teet,+kun+suositukset+ovat+mitä+ovat.
Nyt+täytyy+lähteä+keittämään+huomenna+hoitoon+tuleville+kettiksille+"mummun+keittiön"+koiranruokaa.+Normaalisti+ne+syövät,+kuten+moni+muukin+koira+niitä++pahuksen+nappuloita+-+jos+olisin+koira,+pistäisin+pe...eet+penkkiin,+ja+tiedän,+että+ne+ikävissään+syövät+niitä+tosi+huonosti,+ja+haluan+että+edes+joinakin+päivinä+olisi+tarjolla+täällä+jotain+muuta.+Siis+riisiä,+vettä,+porkkanaa+ja+jauhelihaa+kattilaan,+hippu+suolaa+ja+yksi+valkosipulin+kynsi+ja+kiehumaan.+Siinä+koiranherkku.
Leppoisaa+viikonlopun+aloitusta!
08.07.2022 17:09
22 / 86