Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Niin+se+on,+että+täällä+Suomessa+mikä+tahansa+liikennettä+koskeva+maksu,++tilapäiseksikin+tarkoitettu+(=kansalle+uskoteltu),+jää+vakioksi.+Dieselverokin+aikoinaan+lanseerattiin+tasoittamaan+dieselin+ja+bensan+välistä+hintaeroa.++Tällä+erää+taitaa+hintaero+olla+jo+nurinpäin.Puuta+kävi+äsken+siippakin+tuuppaamassa+saunan+uuniin,+jo+valmiiksi+iltaa+varten.+Siis+kotisaunan+puukiukaaseen+-+taannoin+oli+jossain+lehdessä+kuva+puukiukaasta,+ihan+hauskan+näköinen+(kertakäyttö)vehjes🤣+Mökkisaunassa+emme+itse+ole+tänä+kesänä+vielä+kertaakaan+saunoneet.+Siipan+hoidot+ovat+pitäneet+meidät+aika+tarkkaan+kotinurkissa+mahdollisten+hoidoista+johtuvien+sivuoireiden+takia,+niihin+voi+tarvita+nopeaa+apua,+ja+se+on+täällä+lähempänä+kuin+möksällä.Meillä+piti+tänään+olla+juhlapäivä+ja+juhla-ateria+siipan+synttärin+kunniaksi,+mutta+piti+perua,+kun+koronauhka+änkesi+väliin.+No,+uusi+yritys+jonain+toisena+päivänä.+Mutta+11+hengen+aikataulun+sovittaminen+yksiin+ei+ollut+helppo+homma,+eikä+yhtään+helpotu,+vaikka+ajankohta+nyt+siirtyy.+Nyt+sitten+kotona+käkimme+iltaan+saakka+kahdestaan+tätä+kesäläauantaita.+Illalla+tulevat+kettikset+yökylään.+Ulkona+on+aika+kuuma,+joten+viileät+sisätilat+tuntuvat+mukavilta.+Äsken+söimme+kaupasta+ostamani,+kypsentämistä+vailla+olleen+intialaistyyppisen+lounaan;+siis+paistoin+sen+ensin+uunissa:).+Minustakin+kai+sitten+on+tullut+vanha.+Yleensähän+teen+lähes+kaiken+itse+alusta+saakka,+mutta+miten+nyt+sitten+haksahdinkaan+valmiiseen.+Helppous+houkutti.+Tänään+olisimme+menneet+valmiille,+ja+huomenna+sen+jatkoksi+toinen+valmis+olisi+sopinut+oikein+hyvin.Saas+nähdä,+missä+tänään+paukkaa.+Juuri+katselin+tutkakuvaa+ja+Turkuhan+se+siinä+on+hollilla+kaikujen+etenemisreitillä.+Jotta+Whoo+ja+Ruusu-Jimmy,+pitäkääs+hatustanne+kiinni.+"Se+tulee+jo+suolla".
  2. Aamusella+nautiskelin+taas+aamukahvini+terassilla.+Ja+siinä+tuli+vilu!+Mittari+näytti+vain+22:a.+Eikä+eilinenkään+ollut+ihan+niin+kuuma+kuin+viime+päivät+yleensä.+Eilen+myös+tuuli+kovasti+koko+päivän.+Vielä+illallakin,+istuessani+saunan+jälkeen+terdellä+tuplapukkini+kanssa+puhalteli+mukavasti.+Tänäänkin+tuulee.Yritin+eilen+saada+vanhaa+hoppaani+katsastettua.+Kuten+aikaisempinakin+kesinä+ponkaisin+lähimmän+katsastuskonttorin+ovelle,+joka+olikin+lukossa:+lomat.+Toisen+ovella+tuli+vastaan++odottajien+jono.+Kolmannessa+ei+ollu+jonoa,+mutta+kaikki+ajat+varattu.+Niinpä+sitten+itsekin+jouduin+varaamaan+ajan,+ja+vasta+huomiseksi+sen+sain.+Katsastaja+oli+sitä+mieltä,+että+korona+on+vähentynyt+ja+pistänyt+ihmiset+liikkeelle.+Nyt+toivon,+ettei+ainakaan+isoja+vikoja+löydy,+koska+niin+käydessä+autoa+ei+ehkä+saa+ajaa+korjaamolle,+vaan+se+pitää+hinauttaa.+Toisaalta+äskettäin+tehdyn+määräaikaishuollon+lisämääritykseksi+annoin,+että+auto+katsastuskuntoon.+Eikä+kyllä+mitään+vikaa+löytynytkään.+Joten+toivoa+on.+Vaikka+auto+on+jo+17v,+mutta+ajettu+vasta+112000km.Eilen+meinasin+myös+tuskastua+erääseen+tuttuun,+joka+marisi+itikoista.+Ne+syövät+suunnilleen+vain+häntä,+ja+hän+kärsii+niistä+ihan+hirveästi.+Samalla+suulla+hän+moitti+ihmisiä,+jotka+valittavat+kuumuutta.+Kuumuutta+hänen+mielestään+Suomessa+on+niin+vähän+aikaa,+että+ei+pitäisi+valittaa,+kylmää++-+jota+hän+ei+siedä+-+sen+sijaan+kuukausikaupalla.+Niin+itikoista+kuin+kuumasta+ja+kaiketi+kylmästäkin+kärsiminen,++on+paljolti+kiinni+ihmisen+oman+kropan+sietokyvystä.+Eilen+juuri+oli+HS:ssa+kirjoitus+ihmisen+fysiologian+vaikutuksesta+esim.+helteestä+kärsimisessä.+Tämä+tuttunikin+oli+sen+lukenut,+mutta+tykkäsi,+että+itikoiden+pistojen+vaikutus+on+eri+juttu.+Ja+höh,+sanon+minä.Viikonloppuna+vietämme+perheen+kesken+siipan+syntymäpäivää.+On+melkoinen+palapeli+saada+11+ihmistä+samalle+paikalle+yhtaikaa.+Sama+on+tarjoilun+tilaamisessa,+kun+on+diabeetikkoa,+laktoosikkoa,+keliaakikkoa,+kala-allergikkoa.+Yhtään+tiukkaa+vegaania+ei+porukassa+(onneksi)+ole,+yksi+vegetaristi+kyllä,+mutta+hän+kertoi+syövänsä+sitä,+mitä+tarjolla+on+paitsi+ei+"suoraa"+lihaa,+kala+käy+hyvin.Ei+ennen+ollut+näin+monia+ruokarajoitteita+kuin+nykyään.+Tai+ehkä+olikin,+mutta+niistä+ei+tiedetty.+Kärsittiin+vain.+Ykkösdiabetes+oli+ennen+yksi+hankalimmista+syöjän,+mutta+myös++tarjoilun+tekijän+ongelmista,+mutta+nykyään+sitäkin+voi+aika+hyvin+hallita+insuliinin+annostelulla.++Muissa+yllä+luettelemissani+rajoitteissa+ei+ole+muuta+keinoa+kuin+olla+syömättä+tiettyjä+ruoka-aineita.Ruoasta+kronaaminen+sen+sijaan+on+nykyisin+tosi+yleistä,+ja+ikävä+kyllä+aika+usein+niin+tekee+nainen/tyttö.+Milloin+joku+ruoka+pömpöttää+mahaa,+joku+toinen+on+epäeettistä,+kolmas+taas+on+muuten+vain+vastenmielistä.+Ja+sellainen+minua+kyllä+pännii.+No,+hyvä+minun+puhua,+kun+voin+syödä+kaikkea,+enkä+kronaa+mistään+(paitsi+jos+maksalaatikossa+tai+porkkanaraasteen+seassa+on+rusinoita🤣)Mutta+nyt+tekemään+sienikastiketta+lounaspihvien+kanssa.Hyvää+kesäpäivää,+ja+Ceelle+myös+pikaista+toipumista.
  3. Hittolainen,+olen+tullut+vanhaksi+-+itse+asiassa+olen+kyllä+vanhana+syntynytkin;+käytin+ensimmäistä+kertaa+eläissäni+valmiita+lettujauhoja.+Olen+aina+itse+sen+tehnyt,+mutta+muurinpohjalettujen+resepti,+jolla+olen+tehnyt+ihan+pannullakin+paistettavat,+on+vanhetessaan+niin+kulunut,+että+en+siitä+erota+vehnä-++ja+ohrajauhojen+keskinäistä+suhdetta.+Se+on+meinaan+grammalleen+tärkeä,+kun+haluaa+saada+rapeita,+pitsireunaisia+plättyjä.+Niitä+ei+voita+mikään.Aikoinaan+teimme+letunpaistohommia+KuPS:in+hyväksi.+Paistoimme+ja+myimme+muurinpohjalettuja+joka+ikisessä+urheilutapahtumassa,+mikä+vain+oli+käynnissä++50km:n+säteellä+Kuopiosta.+Siinä+oppi+saamaan+ison+muuripannun+kokoisia,+ihana+pitsireunaisia+lättyjä+ehjinä+pannulta+ja+ostajan+käteen,+voipaperiin+käärittynä.+Ja+urheilukansa+osti.+Myös+Kuopion+satamatorin+turistit+niitä+oikein+jonottivat.Tänään+siis+jälkkärinämme+valmisjauhoista,+tavallisella+lettupannulla+paistettuja.+Pitsien+puutteen+ehkä+korvaa+tuoreista+mansikoista+tehty+salaatti+ja+kermavaahto.Jaa,+että+heinäsirkkoja.+Minun+piti+taannoin+oikein+pyytää+poika+kuuntelemaan,+kun+"meidän"+pellollamme+EI+ole+sirkkoja.+Luulin,+että+en+enää+niitä+kuule,+mutta+niin+ei+kuullut+poikakaan.+Kai+ne+ovat+lähteneet+asutusta+ja+vimmattua+rakentamista+karkuun.+Toisaalta,+tänä+keväänä+moneen+vuoteen+oli+töyhtöhyyppiä+tuossa+lähipellolla.Mittarissa+äsken+27,6+graadia.+Pitää+vielä+miettiä+syömmekö+ulkona+vai+sisällä.+Pöytä+on+kyllä+juuri+nyt+varjossa,+mutta+tunnin+päästä+jo+aurinko+porottaa.+Aurinkovarjo+kyllä+estää+suoran+porotuksen,+mutta+ilman+lämpenemistähän+ei+se+tietenkään+estä.+Saas+nähä+meneekö+30+rikki+tällä+pihalla.+Kettiksetkin+taitavat+tänään+olla+voipuneita.+Toinen+lenkilläkin+helposti+heittää+kuumalla+ojan+pohjalle+oikosekseen,+ja+taluttaja+saa+puhua+linnunkielillä,+että+saa+sen+sieltä+ylös.+Kukas+nyt+viileitä+välttelisi+näillä+keleillä.+Ceestä+olisi+kyllä+hyvä+kuulla,+miten+jaksaa.+Toivottavasti+on+kuitenkin+kunnossa,+vaikka+ei+nyt+täällä+olekaan+käynyt.+Jospa+on+ollut+pyhiä+viettämässä+läheistensä+seurassa.Leppeää+pyhäpäivää!
  4. Se+on+sitten+juhannus+aikalailla+paikoillaan;+tänään+nimipäiväänsä+viettävät+kaikki+Juhanin+johdannaiset.+Onnea+heille!Whoo+kerto,+että+"ei+linnut+liiku,+ei+oks'+ei+puu".+Täällä+tuulee+ihan+mukavasti.+Juuri+äsken+terassin+ovi+ihan+paukahtamalla+lehahti+tuulenpuuskassa+levälleen.+Ulkona+täsyin+sopiva+juhannusilma.Meillä+siipan+pelko+helteestä+on+saanut+lähes+absurdin+muodon.+Sisällä+viilennys+päällä,+miehellä+päällään+verkkarit,+t-paita+ja+villatakki🙃,+kun+on+vilu.+No,+siippa+tosin+on+nykyään+niin+laiha,+että+pelkästään+jo+se+viluttaa,+kun+ei+läski+lämmitä+mistään+kohdasta.+Mutta+silti+jäähdytys+puhisee.+Yritän+varovasti+vihjata,+että+voisiko+sen+sulkea+ainakin+vähäksi+aikaa.+Mutta+se+ei+käy,+se+ei+kertakaikkiaan+käy,+huusholli+pian+kerkiää+lämmetä+ja+sitten+taas+kestää,+kun+se+jäähtyy.Hieman+hirvittää+tämä+keli+ihmisten+puolesta.+Varmaan+taas+hukkuneiden+määrä+tilastoissa+nousee.+Juuri+tuli+viesti+pojantytöltä,+joka+on+etelässä+jussia+viettämässä+äitinsä+ja+veljensä+kanssa.+Lähteä+nyt+sinne+hautumaan,+kun+täälläkin+sen+voisi+tehdä!+Äitinsä+on+matkustuskärpäsen+purema.+Lapset+ovat+vuoroon+hänen+ja+isänsä+kanssa.+Isän+kanssa+jussi+vietetään+aina+mökillä,+äitinsä+taas+vie+heidät+mahdollisimman+pitkälle+Suomesta.+Lapsille+mökkijuhannus+on+ainoa+oikea,+muuten+kyllä+tykkäävät+maailmallakin+kulkea,+tyttö+etenkin.+Poika+on+enempi+tullut+vaariinsa,+joka+ei+lähde+mihinkään,+ellei+ole+ihan+pakko.Nyt+on+vielä+lähdettävä+käymään+torikojulla+hakemassa+mansikoita+ja+kaupasta+pari+kunnon+pihviä.+Meillähä+ei+juhannuksena+vegemakkaraa+syödä😠.+Lehdessä+oli+niiden+arvostelu,+ja+joku+siinä+sanoi,+että+vegemakkara+on+kuin+kuoreen+ahdettua+paistettua+porkkanlaatikkoa.+Ei+meillä+kyllä+vegemakkaraa+syödä+koskaan+muulloinkaan,+joten+siinä+suhteessa+jussi+ei+ole+poikkeus.Leppoisaa+yöttömään+yöhön+valmistautumista!
  5. Nonni,+Onnea+uusille+kiville!+En+kyllä+minäkään+voisi+kuvitella+saunatonta+jussia.Tänään+yksi+ystävä+yllätykseksemme+toimitti+meille+tekemänsä+saunavihdan.+Hän+tietää,+että+semmoisesta+tykätään,+mutta+meillä+ei+nyt+itsellämme+ollut+mahdollisuutta+sitä+rakentaa.+Huomenna++saa+sitten++vihta+kyytiä.+Mökillä,+savusaunassa+ei+vihtaa+voi+käyttää:+sen+jälki+olisi+lähes+valokuviin+ikuistettavaa+ainesta.+Aikoinaan+eräät+tutut+siihen+haksahtivat,+mutta+totesivat,+että+paree+se+sauna+ilman+vihtaa.Minä+olen+nyt+aivan+voipunut🤣+Siivosin+huushollia+pitkän+tovin,+ja+nyt+voi+sitten+Jussi+tulla.+Huomenna+vielä+pitää+silittää+juhannusliina+terden+pöydälle.+Uskon+sääennusteita+(tähän+on+tultu!!!)++että+sateita+ei+ole+näkyvillä+ja+po.+pöytäliina+pysyy+kuivana.Huomenna+ja+ylihuomenna+olemme+vain+tässä+kotinurkilla++kahteen+pekkaan.+Sunnuntaina+saamme+nuoremman+pojan,+vaimonsa+ja+kettikset+lounaalle.+Grillattavaa+olen+varannut+aika+paljon,+jotta+kukin+voi+valita+mieltymyksiensä+mukaan.+Siipan+sunnuntaista+makua+ei+vielä+kukaan+tiedä,+ei+hän+itsekään,+joten+monesta+on+hänenkin+parempi+valita.+Kettiksille+on+pala+makkaraa+pyhän+kunniaksi.Kesäilta+on+ihana.+Terassilla+äsken+nautiskelin+lasillisen+hyvää,+tammista+valkkaria.+Mutta+kohta,+siivouksen+ryydyttämänä+menen+punkkaan+tekemään+ristikkoa.+Eilen+siippa+oli++käsistäni+vienyt+lehden+ja+nenältä+lasit,+kun+olin+simahtanut+kesken+aivovoimistelun.Aamulla+kyllä+oli+hyvin+nukkunut+olo.+Toivottavasti+huomenna+sama.+Leppeitä+kesäillan+tuulosia!
  6. Kyllä+nyt+lämpöä+piisaa+vaikka+toisille+jakaa.+Ja+lisää+tulee.+Siipan+kanssa+emme+tykkää,+mutta+moni+muu+tykkää+kuin+hullu+puurosta.+Monillehan+vain+helle+on+enää+Suomen+kesää,+muut+lämpötilat+vain+-++kai+-+lumetonta+talvea.+Onneksi+on+huushollissamme+jäähdytys.Poikamme,+naisystävänsä+ja+tämän+lapset+(omansa+ovat+reisussa),+ystäväpariskunta+ja+kolme+koiraa+on+lähtemässä+mökillemme+jussia+viettämään.+Mukavaa+heillä+varmasti+on+paitsi+niillä,+jotka+nukkuvat+vieraskammarissamme,+jossa+ei+ole+viilennystä+kuten+itse+mökissä.+No,+nuorehkoa+väkeä+vielä+ovat,+joten+tuskin+niin+kuumasta+kärsivät.+Ja+pääseehän+jonkkaan+viilennystä+hakemaan,+jos+vaikeaksi+käy.+Yöuintia(kaan)+ei+ole+rannallamme+kielletty.Lounaaksi+söimme+tänään+siipan+toivomuksesta+lähes+proosaa:+muusia+ja+nakkikastiketta.+Siipan+makuaisti+on+totaalisesti+mennyt+sekaisin+syöpähoitojen+seurauksena.+Minä+alan+olla+vaikeuksissa,+kun+en+pysty+muuttamaan+ruoan+laittoani+samassa+tahdissa.+Tänään+laittamani+nakkikastike+voi+jo+huomenna+maistua+hänen+suussaan+pythonilta.+Siitä+jäi+niin+paljon,+että+kahdelle+huomennakin+riittää,+mutta+voin+joutua+sitä+maustamaan+jotenkin,+jos+tämänpäiväinen+maku+huomenna+häntä+jo+ellottaa.+Jännittävää+on+tämä+elämä.+Välillä+vähän+liiankin.Voi+itku,+lempikesälauluni+Suviserendi+tulee+juuri+radiosta,+mutta+sitä+ei+laula+Kauko+Käyhkö,+joka+on+sen+ainoa+oikea+esittäjä,+vaan+Pasi+Kaunisto,+plääh.Kesäistä+aatonaattoa!
  7. Hyvää+aamupäivää!+Oikein+piti+miettiä,+mikä+päivä+tänään+on.+Eilen+aamulla+minulla+oli+perjantai+ja+illalla+taas+jo+sunnuntai.+Ovat+viikonloput+mökillä+painaneet+jälkensä.+Eilen+teimme+poikiemme+kanssa+taas+pikavisiitin+mökille,+missä+pojat+tekivät+raksahommia+ja+uusivat+osan+savusaunan+kiuaskivista.+Siippa+johti+töitä,+minä+taas+häärin+herrana+kyökissä.++Hyttysiä+oli+myriadeittain!+Muistoja+vain+ovat+ajat,+jolloin+piti+pysyä,+että+mitä+ne+itikat+ovat,+kun+muut+ihmiset+valittivat+niiden+invaasioista.+No,+eilen+itikoita+oli+sitten+kaikkien+aiempien+kesien+edestä.Tänään+on+alkaa+siipalla+uusi+lääkitys+-+viimeinen+tässä+tapauksessa,+muita+ei+enää+ole+tarjolla,+ainakaan+julkisella+puolella.+Saa+nähdä,+minkälainen+olo+hänellä+niistä+tulee.+Itse+mietin,+että+kumma+jos+ei+kapselina+nielty+sytostaatti+aiheuta+ainakin+mahaongelmia.+Onhan+po.+läääkkeet+melko+vahvaa+sorttia.+Jää+nähtäväksi.Itse+toistaiseksi+olen+nivelongelmia+lukuunottamatta+keskimäärin+suht+terve.+Korvien+välissä+tietysti+omat+juttunsa.+Aneurysman+takia+joudun+kyllä+napsimaan+kolesterolipillereitä,+vaikka+itse+kolesteroliongelmaa+ei+olekaan.+Mutta+diabetestä+kyttään;+isän+suvun+ainut+perintö.+Sokeriarvoni+"liputti"+jo+vuosi+sitten.+Seuraavissa+labroissa+ehkä+jo+"napsahtaa".++Äitini+suvun+serkuissa+taas+ei+(ainakaan+vielä)+ole+yhtään+diabeetikkoa.+Eikä+suvussa+oikein+muitakaan+kansatauteja,+syöpääkin+äitini+sisaruksilla+ja+serkuillani+(yhteensä+20+ihmistä)+vain+kolmella,+niistäkin+yksi+itse+aiheutettu.+Äitini++ja+viisi+sisarustaan+elivät+yhtä+keuhosyöpään+kuollutta+tupakkamiestä+lukuunottamatta+pitkälle+yli+90v:ksi,+yksi+oli+kuollessaan+päivää+vaille+100v.+Sisaruksia+oli+alunperin+kahdeksan,+sota+vei+kaksi.Mutta+nyt+sairaalareissuun.+Vähän+jännittää,+miten+menee.++Mukavaa+keskistä+kesäviikkoa!
  8. Eilisen+jatkoksi+sain+tänään+iloista+mieltä+lisää.+Naapurissamme+asuu+pariskunta,+jonka+rouva+on+britti.+Emme+kovin+monesti+ole+olleet+heidän+kanssaan+puheissa,+vaikka+kauan+ovat+täälä+jo+hekin+asuneet.+He+ovat+kumpikin+enempi+omissa+oloissaan+viihtyviä.+Asoyn+asioissa+kyllä+olemme+olleet+yhteydessä+ja+heiltä+olemme+yhtiökokouksiin+jo+monena+vuonna+saaneet+valtakirjan+-+kai+joku+osoitus+luottamisesta.Pari+viikkoa+sitten+po.+rouva+kertoi,+että+häneltä+jäi+yli+omista+istutuksistaan+muutama+tuija+ja+ulkoruukku,+ja+lupasi+tuoda+ne+tähän+meidän+käytävällemme,+minkä+varrella++kukaan+asukkaista+ei+ole+kovinkaan+viherpeukalo,+eikä+istutuksia+käytävällämme+siten+ole+kuin+muutamassa+ruukussa.+Tänään+sitten+hän+tuli+ovellemme+kainalossaan+kolme+hyväkasvuista+tuijaa,+kuusi+säkkiä+multaa,+muutama+metri+suojakangasta+ja+kolme+valtavaa+istutusruukkua.+Nyt+sitten+silmäilonamme+on+tuijakuja,+kun+minunkin+laittamissani+kolmessa+ruukussa+on+pallotuijia.+Tänään+ostin+niiden+juurille+vielä+kesäkukkia,+joten+juhannuskukatkin+on+jo+asennettu.Juhannuskukista+paras+ja+kaunein+olisi+kuitenkin+koivu+ovenpielessä,+mutta+sellainen+tuntuu+tänä+päivänä+jo+melkein+rikokselta.+Mökillä+vielä+muutama+kesä+sitten+sellainen+rapun+pieleen+laitettiin,+ja+siitä+tuli+-+ja+tulisi+edelleenkin+-+todella+oikean+juhannuksen+tuntu.+Ja+tuoksu!+Nyt+siis+tyydymme+tuijiin+ja+kesäkukkiin.+Saunavihdan+kyllä+käyn+naapurikaupungin+torilta++hakemassa+torstaina.Tämänkin+kylän+tori+toimi+juhannuksen+alla+vielä+muutama+kesä+sitten,+mutta+loppui,+kun+siellä+ei+enää+ollut+kuin+metrilakun,+kebabin,+jätskin+ja+kahvin+myyjiä.+Ei+mitään+varsinaista+toritavaraa.+Kun+ei+kannata,+sanottiin.+Niinhän+se+on,+että+kauppa+se+on+joka+kannattaa,+mutta+voitolla+eletään.Nyt+iltapäiväkaffet+naamaan+ja+HS:n+sudoku.+Punkkaa+varten+illaksi++olen++säästänyt+viikonlopun+SK:n+törkeän+vaikean+piilosanan.
  9. Pilvistä+huomenta!Onpa+vieläkin+eilisen+teatterin+jälkeen+kepoisa+mieli.+Esitys+oli+ratkiriemukas.+En+muista,+koska+olisin+niin+makeasti+nauranut.+Ko.+ensemblessä+on+muutama+erikoinen+tyyppi,+jotka+pistävät+roolissaan+itsensä+ja+ominaisuutensa+niin+likoon,+etten+sellaista+omistautumista+ole+nähnyt+missään.+Aiemmilta+kesiltä+kyllä+jo+tuttu+ilmiö,+mutta+näyttää+vain+paranevan.+Ja+Kekkosestahan+tarinaa+riittää.+Myös+traagisia+kuvia.Lueskelin+äsken+juttua+juhannusviikon+säästä.+Minua+alkaa,+tai+on+alkanu+jo+kauan+sitten+tuo+ainainen+helteen+hokeminen.+Nytkin+jutussa+kommentoinut+metelooki+ikäänkuin+valitteli,+kun+ei+helteen+tuloa+voida+luvata.+Helteestä+on+tehty+kesäsään+ainoa+autuaaksi+tekevä+ominaisuus.+Useimmille+kuitenkin+riittää+normaali+kesäsää.+Ainakin+jussina+on+vain+hyvä,+että+sääkin+pysyy+aisoissaan.+Muuten+uhalla+on+taas+monta+turhaan+hukkunutta.Just+katselin+kuvaa+mökin+kamerasta.+Näyttää+siellä+olevan+kaunis+kesä.+Täällä+jo+viittä+vaille+sadetta,+ja+aika+kalsaa,+mitä+nyt+terassilla+kukkia+kastellessani+kerkisin+äsken+tunnistella.+Mutta:+ei+tuule!!!+Eilen+teatterissa+tuuli+kyllä+pelasti+itikoilta.+Samoin+kävi+hyvä+säkä+sateen+kanssa.+Muutama+minuutti+ennen+loppua+alkoi+sataa.+Joskus+siellä+olen+ollut+melkoisen+sateenkin+aikana.+Katsomossa+on+katos,+mutta+näyttämöllä+ei,+ja+kun+oikein+on+vettä+pudottanut,+niin+näyttelijät+ovat+olleet+kuin+uitetut+koirat.+Vaatteet+ja+hiukset+vettä+valuen+ovat+jatkaneet+tekemistään+tehtävälleen+110:llä+omistautuen.Meinasin+tänään+käyttää+autoni+katsastuksessa,+mutta+taidan+siirtää+vielä.+Pakko+siihen+on+vasta+ensi+kuun+alussa,+mutta+en+halua+viime+tinkaan+jättää.+Jos+vaikka+löytyykin+isompi+juttu,+eikä+sitten+saisi+ajaa+ennen+korjaamista.+Oma+sitikkani++on+jo+17v,+mutta+ajettu+sillä+ei+ole+kuin+himpun+päälle+100000km,+ikäänsä+nähden+siis+vähän.+Eikä+siinä+vikoja+juuri+ole+ollutkaan.+Joku+vetoakselin+nivel+tjms+(en+auton+osien+nimityksistä+oikein+hyvin+ole+perillä,+en+kuitenkaan+mene+ostamaan+varaosakaupasta+tuulilasin+viipsottimia+kuten+eräs+toinen+rouva)+on+uusittu+ja+pieni+pala+peltiä+hitsattu+kuskin+puolen+astinlaudan+alle.+Mitenhän+meidän+"maanantaipotilaat"+saaneet+apua+vaivoihinsa.+Whoolla+muistaakseni+lääkärin+madonlukujen+kuuntelu+ja+Ceellä+suun+katsastus.+Rapunen+ja+Edson+lienevät+ainakin+terveysasiointien+suhteen+vapaapäivällä.+Niin+olen+itsekin,+kunhan+beetsalpaajani+muistan+ottaa.Hyvää+juhannusviikon+aloittelua!
  10. Se+yksi+vuorokausi,+minkä+mökillä+taannoin+olimme+osoitti,+että+hyttysiä+on+runsaasti,+koska+niitä+riittää+vihdoin+sinnekin.+Niitä+olikin+paaaaljon.+Mökkimme+ei+ole+aiemmin+vetänyt+niitä+puoleensa,+mutta+ehkä+tämä+kesä+on+poikkeus.+Viime+kesänä+hieman+näyttivät+lisääntyneen,+mutta+yleensä+itikoita+on+ollut+vain+sen+verran,+että+voi+sanoa+siellä+niitä+nähneensä,+mutta+siinä+se.+Paikka+ei+suo+itikoille+kelvollista+elinympäristöä,+puhumattakaan+jokapäiväisestä+"leivästä",+kun+siellä+suht+harvakseen+olemme.+Tänä+kesänä+vielä+vain+kutistuu+aika,+jonka+siellä+voimme+viettää.Illemmalla+aion+viettää+pari+tuntia+kesäteatterissa.+Luvassa+on+kuulemma+hauska+näytelmä+Kekkosesta.+Miniääni+puri+teatterikärpänen+jo+murkkuikäisenä+(siis+miniän+ikä;)+ja+on+kyseisen+teatterin+kantava+voima.+Hauskaa+nähdä+kovin+tuttu+ihminen+ihan+muuna+kuin+normaalissa+elämässä.++Siipankin+piti+lähtemän,+mutta+totesi+juuri,++ettei+jaksa+istua+selkänojatta+kahta+tuntia.+Esitys+kuulemma+kyllä+videoidaan+jossain+vaiheessa,+joten+katsominen+on+mahdollista+sitten+ihan+kotioloissakin.+Täälläkin+tuulee,+toivottavasti+vielä+illallakin.+Pysyvät+itikat+loitolla.Kyllä+inflaation+ja+nousevien+korkojen+piiskatessa+valtion+kassavarantojen++jako+vaikeutuu+entisestään.+Säkin+suuta+on+väkisinkin+pistettävä+pienemmälle.+Voi+olla+että+hyvin+vaahdotusta+sotesta+tulee+tällä+menolla+torso.+No.+pääasia+on,+että+hallinto+uudistui;).+Poliitikot+kautta+puolueiden+vannoivat+hallinnon+uusimisen+nimeen.+Säästöthän+olivat+lähtökohtaisesti+yksi+uuteen+soteen++ajava+tekijä,+toinen+oli+ihmisten+pääsy+lääkäriin,+kun+tarvis+tulee.+Kummankin+toteutuminen+näyttää+utopialta.+Tai+itse+asiassa+säästöistä+ei+enää+ole+aikoihin+puhuttukaan.+No,+ans+kattoo+kuin+käy.+Voi+olla,+että+meikä+ei+lopputulosta+kerkiä+nähdä,+sen+verran+hitaasti+homma+on+edennyt+ja+etenee.+Onneksi+yksityistä+voi+käyttää++edelleen.Leppoisaa+pyhäpäivää!
  11. Kuten+pelkäsin,+meillä+kuunneltiin+yöllä+basson+jytkettä+puolille+öin.+Makkarissamme+yöradio+pistettiin+poikkeuksellisen+kovalle,+ja+saatiin+sillä+jytke+ajoittain+häipymään.+Tapahtumapaikan+vieressä+on+paljon+asuinrakennuksia.+Mitenhän+niiden+asukkaat+ovat+suhtautuneet+mekkalaan.+Ja+miksi+yleensä+noissa+"konserteissa"+äänen+volyymi+pitää+olla+niin+tolkuttoman+kovalla,+ikäänkuin+vähemmällä+ei+kansa+kuulisi.+No,+tutkimusten+mukaan+kova+basson+jytke+vaikuttaa+kuulijoihin+psyykenkin+kautta.En+itse+voi+käsittää,+että+joku+keksii+rockfestarin+asutuksen+keskelle.+Täällä+olisi+esim.+urheilukeskus+isossa+montussa,+mihin+mahtuisi+keposasti+tuhansia+ihmisiä.+Sieltä+äänetkin+voitaisiin+suunnata+niin,+etteivät+ne+asutusta+edes+hipoisi,+ympäristö+on+pääasiassa+metsää+ja+teollisuusalueita.+Ehkä+haluttiin+varjella+isoja+nurmikenttiä+ja+itse+urheilukenttää.+Tai+kuplahallin+romahtamista,+kun+känniset+sen+katolle+kuitenkin+yrittäisivät+kiipeillä.++Niin,+ja+onhan+siellä+kesäinen+uimalammikkokin.+Jospa+viranomaiset+pelkäsivät+kunnassa+hukkumalla+kuolleiden+osuuden+jyrkkää+nousua,+jos+alueelle+johdatellaan+ihmislaumoja.+Se+olisi+huonoa+mainosta+kunnalle,+jonka+resurssit+menevät+tällä+erää+uusien+talojen+rakennuttamiseen+ja+uusien+asukkaiden+haalimiseen.Kuulostavat+ihan+pelottavilta+taas+nuo+Ceen+ongelmat.+Toivottavasti++maanantaina+jotain+selviää.+Hammaskiven+poisto+vanhaan+tapaan+on+kyllä+ihan+kaamea+toimenpide.+Sen+jälkeen+oli+olo+aina++kuin+vampyyrillä,+veri+vain+ikenistä+tirisi,+ja+kipu+toimenpiteen+aikana+oli+kaamea.+Minulla+se+helpotti,+kun+siirryin+lääkärin+tekemään+ultrakäsittelyyn+(Whoo+sitä+kysyi).+Se+on+nopea+eikä+niitä+"sirppejä+ja+vasaroita"+siinä+juurikaan+tarvitse+käyttää.++Minullekin+kiveä+kertyy,+ja+omituisinta+siinä+on+se,+että+niissä+hampaissa,+missä+kiveä+aina+on,+ei+ole+tähän+mennessä+ollut+vielä+koskaan+reikiä.+Kysyinkin+kerran+lääkäriltä,+että+oisko+niin,+että++hammaskivi+suojaakin+reikiintymiseltä.+Hän+tietysti+vain+tuhahti;)Sotesta+vielä+sen+verran,+että+edelleen+ihmettelen,+miksi+koko+homma+pitää+tehdä+"von+Adam+her".+Meillä+oli+suht+käypä+julkinen+terveydenhoito,+ja+siitä+olisi+parantamalla+voinut+saada+hyvän.+Ja+pienemmällä+rahalla.+Enkä+ymmärrä,+miten+uusi+sote+korjaisi+hoitaja-+ja+lääkäripulan.+Onko+tarkoitus+tehdä+heitä+3D-tulostuksella!+Sitäpaitsi+uusi+sote+pitäisi+aloittaa+yhdeltä+alueelta+ja+niiden+kokemusten+avulla+laajentaa+vähin+erin,+samaan+tapaan+kuin+aikoinaan+peruskouluun+siirtyminen+tehtiin.+Miksi+ei+opita!+Hyvä=huono+esimerkki+on+Stadin+palkanlaskenta:+iso+systeemi+uusitaan+kertalaakista,+eikä+mikään+toimi.Nyt+pitäisi+ryhdistäytyä.+Sata+hommaa+odottaa.+Hyvä+jos+tänään+yhdenkin+saan+tehtyä.+"Jos+ei+ikä+muuta+opeta,+niin+ainakin+hiljaa+kävelemään".+Se+toteamus+vain+vahvistuu,+kun+on+kyseessä+hämäläinen+tyyppi.Leppeää+lauantaita!
  12. Jäihinkin+oli+porukkaa+pudonnut,+mutta+useasti+vanhus+oli+lähtenyt+uimaan+saunasta+tai+ihan+muuten+vain,+kännipäissään.+Selviäkin+hukkuneita+heissä+oli,+mutta+silloin+jokus+sairaus+tai+liikkumisvaikeudet+olivat+osasyynä+hukkumiseen.Aikoinaan+anoppini+ihmetteli,+miksi+en+mene+saunan+jälkeen+uimaan.+Hän+suunnilleen+lauteilta+loikkasi+suoraan+veteen.+Minä+en+niin+voinut+tehdä+silloin+enkä+myöhemminkään.+Joku+verenkierrossa+pisti+siinä+yhteydessä+maisemani+mustaksi+vähäksi+aikaa.++Kaiketi+nopea+ja+suuri+lämpötilan+vaihdos+sen+aiheutti.+Ei+ollut+mukava+tunne+ollenkaan.+Niinpä+sitten+vilvoittelin+saunan+jälkeen+pitkään+ennen+kuin+veteen+menin.+Ihan+hyvä+tapa+sekin.+Ainakin+minulle.Jostain+syystä+veden+varaan+joutuminen+on+minulle+aina+ollut+pelon+aihe.+Jäällekään+en+mene+mieluusti,+vaikka+kuinka+minulle+vakuuteltaisiin+jään+kestävän.+Joskus+jouduin+sinne+omien+poikiemme+ja+lapsenlasten+kanssa+menemään,+kun+pieninä+halusivat+esim.+kelkkailla+jäällä.+Ehkä+tuo+hukkumisen+pelko+iski+minuun+traumaksi+kauan+sitten,+kun+poikien+jalkapallojoukkueen+kanssa+matkustimme+Turusta+laivalla+Tukholmaan.+Oli+aivan+karmea+myrsky,+laiva+niitä+vanhoja+Viikkarin+purkkeja.+Olin+silloin+varma,+että+siinä+oli+matkamme+pää.+Lapsenakin+kyllä+muutaman+kerran+soutuveneellä+-+järvellä!+-+perheemme+joutui+kovaan+tuuleen,+ja+aina+silloin+makasin+kokassa,+veneen+pohjalla+joku+viltti+päälläni,+etten+nähnyt+aaltoja.Onneksi+ei+merelle+ole+pakko+lähteä.+Tosin+tulin+jo+luvanneeksi+sisarelleni,+että+käymme+yhdessä+Tallinnassa+loppukesästä.+Katsotaan,+miten+ämmien+käy.
  13. Tässä+istun+ja+laskettelen+hikeä.+Aloin+tänään+helpon+liikkumisohjelman.+Ostin+polkumasiinan,+millä+voi+polkea+sekä+jaloin+että+käsin.+Ei+ole+kuntopyörä,+mutta+ajaa+kuulemma+saman+asian.+Vastusta+vain+lisää,+kun+haluaa+pinnistellä.+Varovasti+aloitin,+kun+en+tiedä,+miten+tuo+bursiittiherkkä+lonkkani+siihen+reagoi.+En+soisi+taudin+uusivan,+on+tosi+kivulias.+Huomenna+näen,+ottiko+itseensä.Polkemisen+jälkeen+ryhdyin+käpysotaan+ilman+vihollista.+Pihamme+mänty+on+pudottanut+käpyjään+urakalla+tässä+tuulessa.+Keräsin+ne+kaikki+käsin+ja+viskelin+metsikköön.+Siippa+usutti+haravalla+niitä+hosumaan,+mutta+otin+tehtävän+liikunnan+kannalta.+Omakin+liikkumiseni+on+nyt+kovasti+vähentynyt,+kun+ei+siippa+jaksa+lenkkeillä.+Kettiksiä+emme+ole+työntäneet+pitkään+aikaan,+ja+viime+viikonloppuna+sen+vasikan+kokoisen+koiran+kanssa+lenkille+tuli+mittaa+vain+puolisen+kilometriä+kerrallaan.+Eli+tosi+vähän.+No,+jos+kankkuni+kestää+tuon+polkemisen+niin+sen+tahtia+aion+vähin+erin+kiristää.Mitään+puoluetta+en+minäkään+koskaan+ole+kannattanut.+Jos+niistä+yhdistettäisiin+minulle+sopivat+puolet+niin+se+puolue+voisi+sopia+minulle+jopa+jäsenyyteenkin+saakka,+mutta+sehän+on+utopiaa,+ei+ellaista+oo,+ei+tuu.+Vaaleissa+sitten+vain+pitää+joku+löytää,+periaatteella+valitse+pienin+paha.++Äänestämättä+ei+passaa+jättää.Minäkin+olen+tuuminut+rohkaistua+tilaamaan+jonkun+kesäretongin+netistä.+Tarvis+kyllä+olisi.+Viime+kesänä+sellainen+seikkailu+meni+syteen.+Tilasin+muka+pellavahousut+ja+-paidan+ja+sandaalit.+Pellavaa+ne+vaatteet+eivät+olleet+nähneetkään.+Vein+sitten+kaikki,+kengätkin+-+olivat+huonot+jalkaani+-++Punaisen+ristin+konttiin.+Saipa+joku+sieltä+ostaa+halvalla+uudet,+vain+kertaalleen+sovitetut+tamineet.Yksi+syy,+etten+nettikaupasta+vaatteita+tilaa+on,+että+vaatteen+ollessa+epäsopiva+minä+olen+huono+hoitamaan+palautuksia.Joillakin+nuorilla+naisilla+on+tapana+tilata+kerralla+monta+vaatetta,+ja+sitten+sovituksen+jälkeen+kuskaavat+ne+postiin+palautettaviksi.+Minusta+ei+ole+siihen;+liikaa+vaivaa.Nyt+täytyy+lähteä+keittämään+taas+jotain+kiisseliä+iltaruoaksi.+Olen+siipan+sairauden+aikana+keittänyt++puuroja+tai+kiisseleitä+melkein+joka+päivä.+On+kerrankin+pakaste+tyhjentynyt+hyvin.+Iankaikkiset+vanhat+omenasoseetkin+on+jo+melkein+syöty.+Minua+pännii+naistenlehtien++jokakesäinen+valistus,+missä+käsketään+ihmisiä+tyhjentämään+ja+putsaamaan+pakastimensa+ennen+uutta+satokautta.+Harva+pakaste+kuitenkin+menee+vuodessa+pahaksi.+Minulla+on+aina+ollut+pakasteessa+vuosiakin+vanhoja+marjoja+tai+esim.+juuri+omenia+ja+hyviltä+ovat+maistuneet.+Ja+jos+niissä+joku+menee+huonoksi,+niin+yleensä+se+on+rakenne.+Juuri+muutama+päivä+sitten+keitin+omenariisipuuroa+ja+omena+oli+vuodelta+2018.+Lihan,+kalan+ja+niitä+sisältävien+valmiiden+ruokien+kanssa+pitää+kuitenkin+olla+vähän+tarkempi.Leppoisaa+kesäiltaa!