Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Minäkin+ostan+suomalaista+aina+kun+vain+mahdollista.+Kun+täälläkin+voidaan++tosiaan+suht+puhtaasti+kasvattaa+aika+monipuolistakin+valikoimaa,+niin+miksi+ihmeessä+kannattaisin+muiden+maiden+tuotantoa+ja+niistä+tänne+lennätettyjä+tuotteita.+Suomalainen+tietysti+maksaa+enemmän,+mutta+jos+minulla+rahaa+niihin+vielä+piisaa,+niin+se+sopii+minulle.+Männä+talvena+yhden+poikkeuksen+tein:+en+ostanut+suomalaista+kurkkua,+joka+pitkään+maksoi+melkein+6€/kg+-+vedestä+ei+niin+paljon+kannata+maksaa.+Mutta+en+ostanut+ulkomaistakaan.Kummastakaan+meistä+ei+tule+kasvissyöjiä+ainakaan+tässä+elämässä.+Siippa+ennen+kaikkea+tarvitsee+kaikki+proteiinit,+mitä+vain+saatavilla+on,+joten+lihaa+ja+maitotuotteita+syömme.+Kasviksiakin+paljon.+Niissä+ei+kuitenkaan+kaikkia+proteiinin+muotoja+ole.+Sitäpaitsi+tavallisia+kasviksia+pitäisi+proteiinitarpeen+tyydyttämiseksi+mättää+niin+hirmuisia+määriä,+ettei+kenekään+maha+sellaisia+vedä.+Palkokasvit,+pähkinät+ja+siemenet+poikkeavat+tietysti+tavallisista+kasviksista.+Minulle+oleellista+on,+että+suht+vähällä+tekemisellä+tulee+maukasta+ja+hyvää+ruokaa.+Itse+voisin+elää+vesielävien+varassa,+mutta+siipan+allergian+vuoksi++se+ei+oikein+käy.Gentley-sarjaa+olen+katsonut+joka+kerta,+kun+sitä+telkasta+on+tullut.+Tämän+kertainen+uusintakin+menee+kyllä+tallennukseen.+Esitysaika+arkisin+klo+17+on+vähän+huono,+ja+jokainen+jakso+on+siinä+pätkäisty+kahteen+osaan.+Siitä+en+tykkää.+Elokuva+on+elokuva+eikä+sitä+pidä+pätkiä.+Tänään+tulee+taas+iltamyöhään+Beck,+joka+on+jo+uudempaa+tuotantoa.+Tosin+näissä+uusissa+Beckin+rooli+on+aika+olematon.+Suosikkini+Gunvald+poistui+jo+aikaa+sitten.+Toinen+suosikki+on+Beckin+seinänaapurina+asuva+Schanz-kauluksinen+mies.
  2. Nyt+sitten+taas+pilvi+peitti+auringon.+Päivällä+oli+kerrassaan+upea+kevätsää.+Saatiin+kettislenkillä+hankikannosta+nauttien+kävellä+ihanassa+auringonpaisteessa+pitkin+peltosarkoja.+Ja+koiranpojatkin+nauttivat+uusista+hajuista.+Joutsenia+oli+yhdessä+paikassa+ollut+taas+lauma,+koska+räpylän+jälkiä+oli+joka+paikassa.+Monia+muitakin+eläinten+jälkiä+näimme.+Parasta+auringon+jälkeen+oli,+että+sain+kerättyä+maljakkoon+ison+kimpun+ihania+pajunkissoja.+En+tiedä+kestävätkö+pääsiäiseen+saakka,+mutta+ovatpa+ainakin+nyt+sitä+ennakoimassa.Lakkojuttua+sotauutisten+lisäksi+on+piisannut+radiossa+ja+telkassakin.+Kyllä+minäkin+hoitajille+korotukset+mielelläni+suon.+Tilastojenkin+mukaan+parantamisen+varaa+on.+Toisaalta,+kun+Puosu+tuolla+ylempänä+mainitsi+siivoojat+ja+kaupan+työntekijät,+niin+monilla+heistäkin+tosiaan+on+niin+huonot+palkat,+että+yhden+palkalla+ei+hevin+tule+toimeen,+etenkin+jos+on+perhettä.+Se+on+tietysti+tyypillistä+matalapalkka-aloille,+mutta+itse+olen+sitä+mieltä,+että+(kokoaikaisen)+palkalla+pitää+tulla+toimeen+niin,+ettei+tarvitse+tehdä+kahta+työt,+tai+mennä+"luukulle"+hakemaan+täydennystä,+jotta+saisi+normaalit+kulunsa+maksettua.+Kyllä+ihmisellä+pitäisi+olla+mahdollisuus+tehdä+muutakin+kuin+työtä+vapaa-ajallakin.Alille:+Kiitos+kysymästä,+siippa+voi+olosuhteisiin+nähden+hyvin.+Painoahan+häneltäkin+läks+pienellä+ajalla+parikymmentä+kiloa,+joten+nykyään+asettuessaan+seisomaan+rautakangen+taakse+vain+korvat+näkyvät😂+.+Enempää+ei+saa+laihtua,+sanoi+tohtori,+ja+niinpä+vaimon+paikka+tässä+huushollissa+on+pääasiallisesti+hellan+edessä.++Ei+kuitenkaan+sen+ja+nyrkin+välissä.+Virtuaalisella+nyrkillä+niin+minua+kuin+muitakin+mummoja+kyllä+sinä+ja+edsonni+mätkitte+ihan+riittävästi.+Mikä+lie+huvitus+ja+nautinto+siitäkin+teille+irtoaa.++Mummotko+täällä+ovat++kaiken+pahan+alku+ja+juuri??Oli+muuten+se+eilinen+Muistojen+bulevardi-konsertti+aika+aneeminen.+En++kuunnellut+sitä+kuin+vähän+aikaa.++Ceen+ilmaisu+"lattea"+oli+ihan+oikea.+Kumpikin+solisti+lauloi+ykstotisesti+jolisten.+Tietystikään+vertauskohtani+ei+heille+oikein++ole+reilu,+mutta+minkäs+sille+voi;+alkuperäiset+on+alkuperäisiä.Pitää+tästä+vielä+siipaista+kauppaan,+oikein+isoon+sellaiseen.+Lähikaupassa+ei+myydä+keraamisen+lieden+skraboja,+ja+sen+takia+pitää+nyt+ajaa+naapurikaupunkiin,+vanha+kun+hajosi.+No,+muutaman+muunkin+isomman+kauppa-asian+pistän+toimittaen+samalla+reissulla.+Käyn+lisäksi+hakemassa+"perjantaipullon🤣".+Sain+vinkin+hyvästä+tammisesta+valkkarista,+ja+sellainen+maistuisikin+taas+pitkästä+aikaa.+Iltapalaksi+aion+nimittäin+nautiskella+kylmäsavustettua+siikaa+hapankorppujen+ja+creme+fraichen+kanssa,+ja+siihen+kylkeen+kylmä,+maukas+valkkari+on+poikaa,+eiku+henkilöä.++Siippa+saa+parmankinkku-melonisalaattia.+Viiniä+hän+ei+valitettavasti+voi+nautiskella+syöpähoitojen+takia.+No,+eipä+hän+niitä+juuri+nautiskellut+ennen++sairastumistaankaan.Leppoisaa+viikonlopun+aloittelua!
  3. Aika+kylmää+tosiaan+on,+mutta+kunnon+tamineissa+lenkki+varmasti+virkistää.+Niin+kävi+ainakin+meille,+kun+taas+koiranpoikia+"työntelimme".+Niilläkin+kovasti+kevättä+rinnassa.Paikallislehdessä+oli+tänään+luettavissa+täkäläisten,+kahden+uuden+sotealueen+luottamushenkilöiden+palkkiot+ja+kokouspalkkiot+-+itse+pääsevät+niistä+päättämään!!+Sen+lisäksi+sotealuiden+johtajat+saavat+jopa+korkeampaa+palkkaa+kuin+ministerit+-+pienellä+laskutoimituksella+jo+heidän+palkkansa+vievät+vuodessa+yli+4milj€!+No,+pikkurippunenhan+se+on+koko++n.+20mrd:sta.+Siistejä+sisätöitä.+Kavereillekin.Lehdessämme+julkaistut+luvut+koskivat+siis+vain+kahta+sote-aluetta.+Niihin+kun+lisätään+muu+Suomi,+niin+hallintoon+menevä+rahasumma+kohoaa+taivaisiin,+Joku+sanoi+joskus,+että+sote+pitäää+uusia,+että+saadaan+säästöjä.++Sittemmin+kyllä+alettiin+hokea,++että+ei+säästy,+vaan+kustannusten+korotuspaine+pienenee🤣Tuttua+juttua.+Tällä+hetkellä+sote+ei+toimi+täällä+ollenkaan.+Sitä+kaiken+ratkaisevaa+hoitajan+vastasoittoa+on+jo+nyt+(siis+ennen+lakkoakin)+saanut+odottaa+jopa+viikon,+monille+soittoa+ei+ole+tullut+lainkaan.+Siippa+eilen+labrareissulla+käydessään+sai+tietää+labrahoitajalta+huoneen,+missä+aikoja+setvitään.+Hän+siis+paineli+paikan+päälle+ja+pääsi+siihen+jonoon,+mikä+saa+vastasoiton+suoraan+lääkäriltä,+hoitaja+jää+välistä+pois.+Soitto+luvattiin+kolmen+päivän+sisällä,+tänään+on+ensimmäinen+odotuspäivä.+Saa+nähdä,+kuinka+äijän+käy.Tänä+iltana+tulee+radiosta+Muistojen+bulevardin+10-vuotiskonsertti,+esittäjinä+UMO+ja+kaksi+suomalaista+laulajaa.+Vähän+kyllä+epäillyttää,+että+tunnelma+kohoaisi+samaan,+jos+kappaleet+kuulisi+alkuperäisinä+versioina.+Saa+nähdä+kuuntelenko;+Areenassahan+se+on+tallella+pitkään.+Telkassa+alkaa+tänään+taas+Diili,+jota+olen+katsonut+joka+kerta+alusta+saakka.+Kilpailuun+osallistuvat+ihmistyypit+kiinnostavat,+ei+niinkään+varsinainen+kilpaileminen.+Viime+kerralla+voittaja+valitettavasti+selvisi+jo+parin+ekan+jakson+aikana.+Häntä+ja+hänen+kommenttejaan+esiteltiin+läpi+koko+ohjelman+moninkertainen+aika+muihin+kilpailijoihin+verrattuna.+Toivottavasti+sama+ei+toistu.Mukavaa+loppupäivää!
  4. Olisi+äsken+ollut+huominen+lounas+käden+ulottuvilla:+ikkunan+edessä,+terassin+pöydällä+toljotti+fasaani,+kun+nostin+katseeni+sanomalehdestä.+Viipyi+siinä+kymmenisen+minuuttia+katsellen+joko+meitä+täällä+olkkarissa+tai+sitten+omaa+kuvajaistaan+lasista.+Pyrähti+oitis+pois,+kun+siippa+nousi+sohvalta;+kaiketi+siis+näki+ainakin+liikkeen+täällä+sisällä.+Fasaania+olenkin+viimeksi+syönyt+kauan+sitten,+varmaan+joskus+80-90-lukujen+taitteessa,+Fiskiksellä,+kun+olimme+kerran+siellä+kuuntelemassa+Juliette+Gréco'ta.+En+kyllä+luultavastikaan+osaisi+itse+fasaania+laittaa+syötävään+kuntoon.Taas+on+melkoinen+tuuli,+Lenkillä+katselimme,+kun+ihan+lähellämme+melkoinen++joutsenparvi+taiteili+kuuluvasti+kailottaen+itsensä+maahan+tuossa+tuulessa.+Vastatuuleen+sen+tekivät+kuin+lentsikat+ainakin.Hanhiparvikin+lensi+ylitsemme,+mutta+jatkoi+jonnekin+pidemmälle.+Niissä+maisemissa+viime+syksynä+oli+ihan+tuhottomasti+hanhia.+Ei+mennyt+kuin+hetki,+kun+olivat+tuhonneet+yhdeltä+pellolta+kasvuun+lähteneen+syysviljan+oraan.+Vain+muutaman+metrin+levyinen+sarka+ihan+autotien+vieressä+oli+jäänyt+koskematta.+Tällä+viikolla+on+taas+tarvetta+lämpimille+ulkovaatteille.+Ovat+mokomat++luvanneet+päivisin+korkeintaan+parin+asteen+lämpöä+koko+viikoksi,+ja+vielä+ensi+viikollakin+jatkuisi.+No,+kevättalveahan+tämä+vielä+on,+joten+isot+vaihtelut+kuuluvatkin+asiaan.+Ihminen+on+vain+niin+kumma+otus,+että+oleentuu+niin+helposti+kevääseen,+kun+siitä+vain+vähänkin+on+havaintoja.+Ja+lämmöllähän+meitä+hellittiin+jo+aika+pitkään.+Vaan+tuleehan+se+lämpö+vielä+uudestaankin.+Ellei+naapurin+bunkkeriukko+sitä+ennen+pistä+hävitykseen+koko+maailmaa.+Sekin+varmaan+onnistuu+häneltä,+jos+vihassaan+ja+katkeruudessaan+lopunkin+järjen+valon+menettää+ja+niin+päättää;+onhan+"vastapelurinsa"+sanonut+hänestä+ääneen+totuuksia,+joista+pitää+ankarasti+rangaista.Päiväkahveen+aika!+Hyvää+alkanutta+viikkoa!
  5. Nuo+edsonin+jutut++vaikuttavat+siltä,+että+hänellä+ei+ole+edes+kotonaan,+saati+sitten+muualla,+ketään,+jolle+voisi+"tietämyksillään"++keulia.+Kotona+onkin+ehkä+joku+viisaampi,+joten+parasta+pitää+siellä+suu+kiinni,+ja+keulia+täällä,+missä++meitä+on+helppo+halveksia,+kun+aina+voi+kommenteillemme+ja+etenkin+niiden+kirjoittajille+haistatella+mitä+milloinkin+ja+solvata+meitä+kaikin+mahdollisin+ilmaisuin.+Kotona+se+ei+luultavasti+onnistu,+tai+sitten+eukkonsa+on+narunukke.Karmea+tuuli+ulkona.+Äsken+naapuritontin+puusta+lensi+melkoinen+oksa.+Jos+tuuli+olisi+toisesta+suunnasta,+niin+luultavasti+terassimme+lippa+olisi+säpäleinä.+Sen+verran+muhkea+oli+oksa+ja+pitkä+sen+lento.Meillä,+tai+luultavasti+vain+minulla+on+ollut+taas+jännitettävää+-+siippa+vain+on++käsittämättömän+rauhallinen.+Siipalla+alkoi+nyt+uusi+syövän+hoito+sytostaateilla,+ja+nyt+vain+odotetaan,+siis+minä+odotan,+koska+ja+kuinka+rajuina+tulevat+sivuvaikutukset.++Edellinen+immunologinen+hoito+ei+kuulemma+antanut+toivottua+vastetta,+ja+siksi+lääkkeen+vaihto.+Po.+syöpämuotoon+erikoistunut+yksityislääkäri+kyllä+oli+sitä+mieltä,+että+se+hoito+lopetettiin+liian+aikaisin,+koska+kokemuksesta+tiedetään,+että+hoito+alkaa+tehota+viiveellä.+No,+kyllähän+syy+julkisella+puolella+oli+yhdistelmä+vanha+mies-kallis+lääke.+Kyseinen+immunolääke+maksoi+21000€/satsi!!+Tiedän+kyllä,+että+vanhojakin+hoidetaan.+Yksi+tutun+tuttu,+siipan+ikäinen,+sairastaa+samaa+tautia+ja+hänelle+on+kaikkien+hoitojen+päälle+vielä+tehty+leikkaus,+missä+poistetut+keuhko-+ja+sydänpussi+on+korvattu+goretexistä+tehdyillä.+Kuulostaa+kyllä+hurjalta,+että+kyseistä+materiaalia+on+sisuskaluissa,+tärkeimpien+elimien+ympärillä.++Kenkiä+ja+ulkoiluvaatteitahan+siitä+tehdään!+Mutta+tiede+on+ihmeellistä.Kohta+pääsen+kahvikupillisen+kanssa+katsomaan+telkasta+Taloa+jalavan+varjossa.+Se+on+nyt+katseltavissa+neljän+satsin+sarjana.+En+oikein+ole+siihen+päässyt+sisälle.+Olen+nähnyt+sen+elokuvana,+missä+erinomaiset+Anthony+Hopkins+ja+Emma+Thompson+esittivät+pääosia,+ja+vertauskohde+telkan+sarjaan+on+liian+hyvä.+Hopkinsista+tykkään+kovasti.+Kaikki,+mitä+häneltä+telkasta+tulee+katson+varmasti,+vaikka+useampaankin+kertaan,+jonkun+filmin+olen+joskus+vuokrannutkin.+Elokuvateattereissahan+en+enää+ole+vuosiin+käynyt+niiden+hirveän+melutason+takia.+Louhimiehen+Tuntemattoman+kyllä+kävin+katsomassa+kaksikin+kertaa+pojatyttären+kanssa,+hänen+pyynnöstään.+Sitä+ennen+olin+käynyt+katsomassa+elokuvan+Howard+Hughesista+v.+2005.Hyvää+pyhän+aattoa!am
  6. Rapusella+niskan+puutuminen+uhkasi.+Minä+sain+silmänpohjan+kuvauksessa+niin+kauhean+niskakivun,+että+pilleri+oli+pakko+ottaa.+Pään+asento+kuvauksessa+on+ihan+kamala.+Ennenkin+olen+kokenut+saman,+mutta+näköjään+sietokykyni+on+heikentynyt,+kun+pilleriin+jouduin+turvautumaan.+Nyt+alkaa+sentään+jo+näkökyky+palautua.Sain+vihdoin+tilattua+ihotautilääkärinkin,+kun+eivät+nuo+neljä+sormenpäätä+ota+parantuakseen.+Olen+täysin+tuskastunut+siihen,+että+en+voi+käyttää+käsiäni+normaalisti.+Jokainen+kosketus,+tarttumisesta+puhumattakaan+mihin+tahansa+tavaraan+on+kivulias,++ja+niinpä+sitten+jatkuvasti+poimin+tavaroita+lattialta,+mikä+ei+enää+tuskastuta+vaan+raivostuttaa.++Ja+hanskoja+joudun+pitämään+yölläkin.+Lääkäriajankin+tilaaminen+netistä+raivostutti,+kun+siihenkin+piti+taas+kirjautua/rekisteröityä.+Puheluun+verrattuna+tarvitaan+monta+toimenpidettä.+Minä+käytän+mobiilivarmennetta+-+ei+tarvitse+pankin+tunnitusrituaaleja+-+mihin+onneksi+pääsee+aina+samalla+tunnuksella,+jonka+muistan+vaikka+unissani+-+ainakin+vielä🤣
  7. Tuo+"sitku+jään+eläkkeelle"+oli+meilläkin+yhteen+aikaan+tunnussana.+Meillä+on+varastossa+esim.+vanha+viritinvahvistin,+levysoitin+ja+videokasettien+katselukone+,+jotka+siippa+uhosi+laittavansa+käyttökuntoon+sitku+jää+eläkkeelle.+Lisäksi+kirjoituspöydän+alla+on+vanhan+pöytätietsikan+"konehuone",+minkä+hän+suunnitteli+käyttävänsä++pöytäkoneen+pykäämiseen+(läppärinsä+lisäksi+sellainen+on+jo,+mutta+paljon+uudempi).++Samaten+on+varastossa+monta+vanhaa+läppäriä,+joista+"vielä+saa+käyttökelpoisia".+Joskus+kysyin,+jotta+kuka+niitä+käyttää,+mutta+siihen+en+ole+saanut+vastausta.+Kyseiset+tavarat+ovat+edelleen+varastointipaikoissaan,+mutta+niitä+ei+saa+viedä+minnekään.+Totisesti+lumet+häviävät+silmissä.+Normaalin+kettislenkkimme+varrella+kinokset+ovat+enää+murto-osa+vielä+joku+viikko+sitten+olemassa+olleista.+Omaltakin+pihaltamme+viikonloppuna+hävisi+suurin+osa.Toissa+viikolla+kummastelin,+kun+meteorologi+radiossa+selitti+ihan+vakavissaan,+että+vaikka+aurinko+paistaa,+niin+lumet+eivät+sula,+kun+ilma+on+niin+kuivaa.+En+tiedä+tarkoittiko+hän,+että+lumen+sulamisvesiä+ei+synny.+Aurinko+ja+tuuli+yhdessä+haihduttavat+lumen,+ja+mitä+kuivempaa+ilma+on+sitä+enemmän+sinne+mahtuu+kosteutta=lunta.+Eikä+silloin+tosiaan+sulamisvesiä+kerry.+Tai+sitten+fysiikkakin+on+muuttunut+ilmastonmuutoksen+myötä.+Mutta+niinhän+laulukin+sanoo:+kaikki+muuttuu,+kaikki+muuttuu,+ei+entiselleen+mikään+jää...Ja+pyykinkin+kosteus+haihtui+melkein+yhdessä+humahduksessa.+Huomenna+uusi+satsi+tulemaan.
  8. Taas+on+ihan+mahtava+kevättalven+päivä.+Ovat+luvanneet+kevään+lämpöennätyksiäkin.++Mutta++todella+liukkaita+ovat+vielä+ne+kulkuväylät,+jotka+jo+eivät+ole+sulaneet.+Hiekat+eivät+niillä+kauan+auta,+kun+pinnan+pehmetessä+painuvat+jään+sisään.+Mutta+se+ei+saisi+johtaa+siihen,+kuten+ainakin+täällä+meidän+kylillämme+on+käynyt,+että+hiekkaa+ei+sitten+laiteta+lainkaan.+Säästetään+siinäkin.+Lenkillä+itse+edelleen+käytän+icebugeja,+vaikka+sitten+osan+matkasta+rouskuttelenkin+paljaalla+asfaltilla.+Se+kyllä+tylsittää+piikkejä,+ja+luulen,+että+ensi+syksynä+joudunkin+ostamaan+uudet+piikkikengät.+Nykyisillä+olen+nyt+talsinut+neljä+talvea.Minäkin+olen+itse+asiassa+koko+ikäni+käynyt+yksityisellä.+Tuo+yli+30v+tuli+siitä,+että+olen+34+vuoden+ajan+käynyt+yhdellä+ja+samalla+lääkärillä,+joka+varmaan+pian+jääkin+jo+eläkkkeelle,+ja+uuden+lääkärin+hakua+alkaa.++Nuorempana+hammikseen+menin+useimmiten++jonkun+vaivan+takia+ja+lääkäri+vaihtui+joka+kerta;+menin+sinne,+mihin+ajan+sai+nopeimmin.+Minulla+ei+ole+muistikuvaa,+milloin+julkinen+puoli+alkoi+tarjota+hammaslääkäripalveluitaan+aikuisille.+Vuosikaudet,+ellei+vuosikymmenet,+sinne+pääsivät+vain+lapset+ja+nuoret.Itse+olen+viime+vuosina+muutaman+kerran+yrittänyt+saada+aikaa+tervarin+hammaslääkärille,+mutta+joka+kerta+sanottiin,+että+ei+ole+aikoja,+soittakaa+puolen+vuoden+päästä+uudelleen.+Eikä+sitä+aikaa+löytynyt+sen+puolenkaan++vuoden+päästä.+Siippa+pääsi+sinne+asiakkaaksi+muutama+vuosi+sitten,+kun+lääkäri+totesi+haljenneen+hampaan+juuren+aiheuttaneen+sairaalahoitoa+vaatineen+muun+sairauden.+Suun+kautta+ihmiseen+ne+pahimmat+pöpöt+tulevatkin.Itse+varmaan+jatkan+yksityisellä+niin+kauan+kuin+rahat+piisaavat.+Haluan+kerran+vuodessa+kunnon+tarkistuksen+röntgeniä+myöten.+Sitä+ei+julkisella+saa.+Tarkastus+siellä+tehdään+vain+joka+toinen+vuosi,+eikä+röntgeniä+oteta+kuin+tarvittaessa.+Minusta+säästämistä+höhlässä+kohdassa.+Kahdessa+vuodessa+vanhan+ihmisen+hampaissa+voi+tapahtua+melkein+mitä+vain,+ja+ajoissa+aloitettu+hoito+voi+olla+huomattavasti+halvempaa+kuin+pitkälle+ehtinen+vaivan+hoito.Tänään+suunnittelin+tekeväni+lounaaksi+sipulikeittoa+oikein+ranskalaiseen+tyyliin,+mutta+siirtyy+huomiseksi,+kun+eilistä+ruokaa+taas+jäi+niin+reilusti.+Sipulikeitto+olisi+juuri+tällaisen+sään+sapuskaa,+etenkin+lenkin+jälkeen,+mutta+eiköhän+säätä+riitä+vielä+huomiseksikin.Leppoisaa+pyhää+kaikille!
  9. Kaunista+päivää!+Auringossa+ja+vielä+vitivalkoisten+peltojen+kimalluksessa+unohtuivat+lenkillä+maailman+pahuudet+ja+omatkin+murheet+kummasti+lievenivät.+Lumi+sulaa+isommilta+kulkuväyliltä+kohisten,+ja+piikkikengät+ovat+tarpeen+enää+vain+peltojen+keskellä+kulkevilla+poluilla.+Silti+en+meinaa+kengistä+vielä+luopua.+Siippa+mokoma+kuitenkin+jo+tänään+pisti+tavalliset+jalkineet.+Vähän+kyllä+pelotti+mahdollinen+uusi+kaatumisensa.+Mutta+pystyssä+pysyi,+vaikka+välillä+askeleen+alla+oli+kirkasta+jäätä.Minäkin+sain+tänään+vihdoin+tilattua+kevätsiivouksen.+Onnistuin+saamaan+sen+vielä+pääsiäisviikolle.+Sitä+ennen+täytyy+hommata+osa+matoista+pesulaan,+että+saan+ne+sitten+tuoda+siivottuun+huusholliin.+Ikkunoiden+pesu+pitäisi+vielä+jotenkin++saada+hoidettua.+Se+on+muuten+helppo+homma,+mutta+sisältä+puhdistus+on+hankalaa+muutaman+painavan+huonekalun+takia.+Huomenna+minulla+itselläni+on+hyvä+päivä+siivoilla+muuta;+parista+kaapista+ylimääräistä+tavaraa+kierrätykseen.+Kun+kissa+on+poissa+niin+hiiret+hyppii+pöydälle:+siippa+lähtee+anivarhain+aamulla+ajelemaan+mökille,+eikä+siis+ole+vahtimassa+mitä+tavaraa+kaseeraan.+Mökille+tulevat+myös+auton+latauspaikan+asentaja+ja+lämpöpumpun+korjaaja,+ja+jonkun+täytyy+olla+paikalla+availemassa+ovia,+ja+keittämässä+kahvia.Emme+puoleen+vuoteen+olekaan+mökillä+käyneet+muuten+kuin+yhden+kerran+kääntymässä.+Lämpöpumppu+ei+ollut+toiminut+täydellä+teholla,+eikä+saatu+sisälle+tarpeeksi+lämmintä.+Siipalla+ei+ollut+varaa+ottaa+kylmettymisen+riskiä,+joten+teimme+180:iset+(emme+siis+entisten,+huonoon+säähän+joutuneiden+lentäjien+tavoin:+"let's+get+out+of+this,+let's+make+threesixty";).+Huomenna+pumppu+siis+korjataan,+ja+viikonlopuksi+sinne+menevä+nuoriso+saa+nauttia+lämpimästä+mökistä+laskettelupäivänsä+jälkeen.+Tällaisilla+keleillä+itsekin+tykkäisin+olla+rinteessä,+mutta+vanhojen+aikojen+muistelu+korvaa+mieliteot.++-+Nyt+lounaalle.
  10. Tuohon+23v+ikään+törmäsi+juuri+hiljakkoin+siippakin,+jonka+syöpä+on+työperäistä.+Siitä+on+lailla+säädetty+tietyt+korvaukset.+Ongelma+siipan+kohdalla+on+juuri+tuo+alle+23v+ikä.+Kun+ei+ikä+oikeuttanut+eläkekertymään,+niin+voi+olla+vaikeaa,+ellei+mahdotonta+löytää+dokumenttia+siitä,++että+hän+on+ollut+töissä+kyseisessä+autokorjaamossa.+Vakuutusyhtiön+virkailija+soitti+juuri+tänään,+ja+kyseli+siipalta+po.+työpaikasta.+Kyseinen+firma+on+edelleen+olemassa,+mutta+onko+55v+vuotta+vanhoja+tietoja+kesätyöläisestä+enää+missään,+kun+omistajakin+on+vaihtunut+moneen+kertaan+näinä+vuosikymmeninä.+Ainut+toivo+on,+että+silloinen,+firman+työntekijöidensä+vakuuttamiseen+käyttämä+vakuutusyhtiö+on+taltioinut+tiedot.+Sillä+jos+dokumentteja+ei+löydy,+ja+pistetään+siipan+sana+vastakkain+työtapaturmavakuutusyhtiön+sanan+kanssa,+niin+ei+kovin+vaikeaa+ole+arvata+kumman+sana+painaa.+No,se+jää+nähtäväksi.
  11. Kyllä+näköjään+kivet+kuluvat.+Ja+samalla+kun+myllynkivi+kuluu,+niin+alkaa+vastaavasti+rahina+aivoissaan:+samoja+fraaseja+jankkaa+kerrasta+toiseen.+Ilmeisesti+hän+kokee+itse+nuo+fraasinsa+niin+hauskoiksi,+että+ne+pitää+vähän+väliä+"pistää+paperille",+tulee+painetun+sanan+vaikutelma.+Hohhohhoo.Tänään+oli+aivan+mahtava+ulkoilupäivä.+Teimme+koirain+kanssa+suunnilleen+mitaltaan+saman+lenkin+kuin+aina+-+siippa+ei+jaksa+kovin+pitkiä+matkoja+kävellä+-+mutta+aikaa+vierähti+paljon+enemmän+kuin+normaalisti.+Kävelimme+hitaasti+ja+välillä+seisoskelimme+odottamassa,+kun+koirat+tekivät+töitään,+kavelivat+jänöjen+jälkiä.+Niitä+onkin+siellä+tuhottomasti.Tänään+on+monessa+kodissa+jännä+päivä.+Abit+alkoivat+kirjoitusurakkansa.+Koulu+on+ollut+monelle+nyt+rankka+kokemus,+kun+korona+pisti+kaikki+uusiksi.+Nyt+sitten+Ukrainan+sodasta+on+tullut+monelle+nuorelle+vain+lisää+ahdistusta.+Tänä+vuonna+kirjoituksia+tekee+vain+yksi+sukulaisperheen+nuori,+mutta+vuoden+päästä+heitä+on+jo+monta,+pojantyttömme+yksi+heistä.+Toivottavasti+maailma+on+silloin+edes+jotenkin++mallillaan.+Vaan+tuosta+bunkkeristaan+käsin+rohkeasti+hallitsevasta+naapurin+äijän+pätkästä+ei+tiedä,+vaikka+pistäisi+hävitykseen+kaiken.+Hän+on+myös+surkimus,+joka+haluaa+muille+vain+pahaa.+Vihansa+vihoviimeinen+purkaus+länttä+kohtaan+saattaa+kyllä+iskeä+omaankin+nilkkaan.+No,+niin+hän+sitten+elää+bunkkerissaan+onnellisena+elämänsä+loppuun+saakka.Tänään+törmäsin+uutiseen,+joka+kertoi,+ett+öljyn+hinta+on+jyrkässä+laskussa.+Heti+syntyy+ajatus,+onko+huijuuta+vai+totta.+Jos+on+totta,+niin+saas+nähdä+näkyykö+lasku+mittarihinnoissa.+Meillä+ei+sillä+ole+merkitystä,+mutta+on+monelle,+joka+joutuu+työkseen+istumaan+autossa,+isossa+tai+pienessä.Pitääpäs+tarkistaa+onko+ensi+yöksi+ennustettu+revontulia.+Toissa+yönä+oli+ollut+komeata+katseltavaa.+En+ollut+hereillä,+mutta+naapuri+näytti+äsken+ottamiaan+kuvia.+Hän+oli+kuulemma+kolme+tuntia+parhaaseen+nukkuma-aikaan+paarustellut+järven+jäällä+ja+katsellut+taivaan+näytelmää.