Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
amummu
profiilit
amummu
amummu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
6
Kommenttia
1720
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hyvää+Ystävänpäivää+minultakin!
Tervehdyksiä+on+tullut+puhelimeeni+jo+monta.+Mutta+yhden+kortinkin+vielä++sain;+viime+vuonna+niitä+tuli+vielä+neljä.+Ihanaa,+kun+joku+vielä+jaksaa+kirjoitella+oikeita+kortteja+ja+hoitaa+niiden+postituksenkin.+Itse+en+enää+aikoihin+ole+YP-kortteja+lähettänyt,+mutta+joulukortit+hoitelen+vielä+täysin+manuaalisesti,+en+käytä+edes+osoitetarroja.
Hieman+huolettaa+yksi+ystäväni,+jolta+tänään+tervehdys+tuli+vain+omalla+allekijroituksellaan.+Aina+aiemmin+oli+mukana+myös+miehensä+nimi.+Jouluna+jo+huomasin,+että+miehensä+oli+kirjoittanut+nimensä+korttiin+ihan+pikkulapsen+tavoin,+horjuvin+tikkukirjaimin.+Ajattelin,+että+onkohan+miehelle+tullut+jo+vanhuuden+terveysongelmia,+sellaisia+tuppaa+meidän+ikäisllä+olemaan.+En+kehtaa+ystävältäni+suoraan+kysyä.+Hän+on+aika+tarkka+omista+asioistaan,+ja+saattaisi+pahoittaa+mielensä+jos+suoraan+kysyisin.+Kertonee+aikanaan,+jos+kertomista+on.
Kyllä+raittiissa+ilmassa+pienikin+viivähdys+friskaa+kummasti.+Äsken+käytiin+pitkästä+aikaa+taas+kettiksiä+työntämässä,+ja+nyt+on+tosi+virkeä+olo.+Koronan+takia+olikin+pitkä+tauko.+Ja+kyllä+olivat+koiratkin+iloisia+tapaamisestamme.+No,+ilo++ehkä++siksi,+että+tänään+taas+oli+lenkkiherkkupäivä.+Herkun+saavat+aina+sisälle+tultaessa.
Sää+ja+etenkin+keli+(oisko+se+siis+yhteensä+sääkeli😉)+on+kyllä+aika+haastava.+Minulle+ei+liikkuminen+ole+vaikeaa,+kun+on+nuo+piiikkikengät,+mutta+siipan+puolesta+olen+kaiken+aikaa+sydän+syrjällään.+Itsepäisenä+(joku+sanoisi+itsellisenä:)+miehenä+ei+voi+Icebugeja+hankkia.+Tänäänkin+meinasi+useamman+kerran+"vetää+skebat",+mutta+sanoo+vain+kävelleensä+huolimattomasti,+muuten+ei+mitään+hätää.+Ja+silkkaaveden+peittämää++jäätä+oli+koko+kävelytie,+hiekan+rippusia+ripoteltu+säästellen+vain+keskelle+väylää.
Nyt+tulee+uunista+semmoiset+tuoksut,+että+lounas+on+valmis:+lihamakaronilootaa,+missä+mukana+paljon+porkkanaraastetta.+Meidän+kummankin+mahat+ovat+ruvenneet+pistämään+hanttiin+raakoja+kasviksia.+Minulla+oli+maha+kipeä+pitkään,+ja+nyt+on+kivut+poissa,+kun+olen+syönyt+viikon+ajan+kasviksia+vain+kypsennettyinä.+Sitä+pitänee+jatkaa.+Hedelmistä,+kumma+kyllä,+ei+tule+minkäälaisia.mahatuntemuksia.
14.02.2022 14:10
Siis+pitäis+ängetä+korvan+reikiin+tavaraa!!+Lääkärini+myös+ehdotti+äänimaiseman+kuuntelua,+esim.+veden+loisketta+tai+tuulen+suhinaa.+Vähän+epäilen,+että+häivyttää+tinnituksen.+Silloin+tutkimuksessa+"mittamies"+totesi,+että+onpa+voimakas+tinnitus.+Siinä+mitattiin,+paljonko+desibelejä+pitää+korvaan+työntää,+että+tinnitus+peittyy.
Joo,+kiitos,+oon+kokeillut+vastamelukuulokkeita,+mutta+en+oikein+koe+tarvetta+niidenkään+käyttöön.+Lentsikassa+ne+saattaisivat+olla+hyvät??
Meillä+nykyään+siippa+nalkuttaa+enempi,+kun+sillä+on+nyt+aikaa🤣.
13.02.2022 19:56
Tinnitus+luultavasti+itse+belsebuubin+kehittelemä+vaiva+vihollisilleen.+Olin+joitakin+vuosia+sitten+mukana+eräässä+tutkimuksessa,+josta+en+vieläkään+ole+saanut+raporttia+-+kysynyt+olen,+mutta+ei+ole+vielä+valmis.++Siihen+kuitenkin+kuului+säännöllisin+väliajoin+paljon++kyselykaavakkeiden+täyttöä+liittyen+mm.+henkiseen+hyvinvointiin.+Itse+asiassa+ne+kysymykset+olivat+enemmistönä.+Jotain+siihen+suuntaan+kuin+armeijaan+menijöiltä+joskus+kysyttiin+:+"tuntuuko+sinusta,+että+sinua+seurataan,+jne."+Enkä+ihmettele,+jos+jostakusta+niin+tuntuisikin.+Ja+sekin+kai+aika+mietoa.+Olen+lukenut+ihan+kaameita+juttuja+tinnituksen+aiheuttamista++sivuoireista.
+Minun+on+kyllä+mahdoton+kuvitella+nukkuvani+kuulokkeiden+kanssa,+kun+en+niitä+käytä+koskaan+valveillakaan.+Niistä+tulee+ahdistunut+ja+rajoitettu+olo.+En+käytä+koskaan+korvatulppiakaan,+vaikka+olisi+tarviskin.+Esim.+aiemmin+siippani+sananmukaisesti+nukkuessan+veteli+kai+vastatuuleen+hirsiä,+mutta+nyt+se+on+melkein+jo+hävinnyt.+Siippa+aina+välillä+tuputtaa+kuulokkeita,++kun+kuuntelen+musiikkia,+mutta+en+niitä+siihenkään+hommaan+halua.+Mutta+kiitos+linkistä.+Pitääpä+lukea+se.
13.02.2022 18:44
Luin+myös+jutun.+Kirjeen++toteamus,+että+Venäjää+ei+uhkaa+kukaan+ulkopuolinen,+on+niin+totta.+Uhat+tulevat+sisältä.+Ainakin+tämmöisen+tavallisen+pulliaisen+mielestä.+Kuka+sinne+haluaisi+mennä.+Toivottavasti+kirjoittajat+eivät+joudu+autoonnettomuuteen,+tai+juomaan+kupposta+teetä+toveruuden+merkiksi.
13.02.2022 17:50
Minä+käytän+välillä+melatoninisuihketta.+Tuntuu,+että+sillä+on+joku+vaikutus,+pillereillä+ei+ole.+Ehkä+kielen+alle+suihkautettuna+aine+imeytyy+nopeammin.+Eikös+joku+sydänlääkekin+(nitro?)+pistetä+kielen+alle+juuri+siksi,+että+vaikutus+nopeutuisi.+Suihke+vain+on+turkasen+kallista.+Melkein+30€+pieni+puteli.
Meillä+on+nyt+muutamana+iltana+kokeiltu+jättää+vähäksi+aikaa+valojen+sammuttamisen+jälkeen+soimaan+yksi+nettiradioasema,+josta+tulee+rauhaisaa+piano-+ja+orkesterimusiikkia+ja+naisäänen+laulantaa+tyyliin+Norah+Jones.+Siippa+sanoo,+että+siihen+keskittyessään+pään+häly+vaimenee+ja+uni+tulee.+Ja+niin+todella+käy:+alkaa+mieto+kuorsaus,+joka+sekin+pian+vaimenee.
Minäkin+olen+yrittänyt+samaa+(en+kuorsausta;),+ja+kyllä+musiikki+tosiaan+rauhoittaa,+kun+se+on+hiljaisella.+Minulla+kuitenkin+on+tuo+riesa+suoraan+hel...tistä,++tinnitus,+joka+tarvitsee+aika+kovan+äänen+ennen+kuin+peittyy.+Mutta+musiikki+rauhoittaa+tajunnan+virtaaa,+kun+keskittyy+siihen.+Välillä+sitten+nukahdankin,+mutta+normaali+kuvio+minulla+on,+että+valvon+aamuneljään,+-viiteen+ja+sen+jälkeen+kai+sitten+uni+tuleekin,+kun+jossain+vaiheessa+aamulla+huomaan+herääväni.
Oiskohan+tuossa+musiikkiin+keskittymisessä+sama+juju+kuin+Rapusen+aikoinaan+neuvomassa+yhden+sanan+hokemisessa;+ei+kerkiä+ajatella+muuta.+Olen+sitäkin+kokeillut,+mutta+tajunnan+virtaani+on+niin+turkasen+vaikea+saada+seisahtamaan.+Siihen+sanan+hokemiseen+pitäisi+todella+keskittyä+ankarasti,+ja+se+taas+vaatii+kärsivällisyyttä.+Minulla+se+on+nykyään+aika+huono.
13.02.2022 17:41
OIskoos+siihen+venttiiliin+päässyt+sulanutta+lunta+eli+vettä,+ja+sit+on+jäätynyt.
Kyllä+minäkin+jo+kakarana+oli+aamu-uninen,+joten+ei+se+kyllä+kehittynyt+työolojen+takia+vaan:+"Ma+isiltäni+perinnöksi+unten+lahjan+sain",+sanoo+V.A.+Koskenniemikin+runossaan,+ja+oikeassa+on,+ainakin+mitä+tulee+minuun.
Aikoinaan+syksyisin+koulun+alkaminen+oli+minulle+kauhistus,+kun+edessä+oli+lähes+loppumaton+määrä+aikaisia+aamunousuja.+Silloinhan+vielä+käytiin+koulua+lauantainakin,+joten+viikonloppunakaan+en+saanut+armoa+kuin+yhtenä+päivänä.
13.02.2022 15:46
"...niihin+hykertelyihin+ei+minulla+ole+mitään+halua+antaa+mitään."+Oho,+meinaatkos,+että
muuhun+kuin+hykertelyihin+sinulla+on+jotain+annettavaa,+Kovat+on+luulot+kyvyistään+papparaisella🤣
13.02.2022 14:35
Jaahas,+pitäisiköhän+olympialaisten+kunniaksi+minunkin+sanoa+"röyh".+Eikös+kiinalaisten+kulttuuriin+kuulu,+että+kokkia+kiitetään+röyhtäilemällä+.+No,+en+ole+guugeloinut+po.+väitettä,+mutta+olen+joka+tapauksessa+syönyt+maittavan+lounaan:+täytettyjä+paprikoita,+uunissa+paahdettuja+lohkopottuja+ja+-porkkanoita,+salaatti+tietysti+lisukkeena.+Itse+asiassa+paprikoita+oli+vain+yksi,+jonka+puolitin,+ja+siinäkin+oli+täytettynä+yhdelle+jo+aikamoinen+annos.
Luin+aamusella+jostain+lehdestä+usalaisen+asiantuntijan+ihmettelyn+siitä,+että+putleri+on+nyt+niin+agressiivinen.++Se+ei+hänen+mukaansa+ole+lainkaan+tyypillistä+sikäläiselle+diplomatialle.++-+Dementian+alkaessahan+agressivisuuden+mukaan+tuleminen+on+yleinen+oire.+
Taivaalta+heittelee+jo+lunta,+tosin+ainakin+vielä+aika+heikosti.+Saas+nähdä,+mikä+on+taas+tilanne+aamulla.+Vähän+jo+hirvittää+naapureiden+puolesta,+kun+taitavat+melkein+jo+lapion+kanssa+nukkuakin;+heillä+on+aina+aikainen+lähtö,+kun+koiraa+pitää+kuljettaa+ennen+etätöidensä+alkamista.+Toisella+heistä+etätyöt+alkavat+jo+seitsemältä.+Olisi+kaameata+joutua+heräämään+joka+aamu+niin+aikaisin.+Aikoinaan+työelämässä+jo+yhdeksäksikin+meno+oli+meikäläiselle+tankeata.+Toisaalta,+tiedän,+mitä+on+mennä+töihin+aamuneljäksi+tai+valvoa+töissä+koko+yö,+niin+en+pyytele+anteeksi+aamu-unisuuttani.
Rauhaisaa+pyhäiltaa!
13.02.2022 14:30
Näin+kirjoitin+edelliseen+ketjuun.
"Me+emme+paikallista+jätteenkeruuta+ole+käyttäneet+enää+vuosiin.+Kotona+ne+saa+just+sinne,+mihin+kuuluvatkin.+Täälläroskikset+hoidetaan+toisin+kuin+siellä+peräkylillä,+ei+tartte+oksennella+jätteitä+viedessään.+Jäteasemakin+on+täällä+auki+joka+päivä,+iltaisinkin,+siellä+jopa+kerran+viikossa+pari+tuntia;+keruuseen+kannustavaa+toimintaa.+Jätemaksu+on+meidän+on+tietysti+maksettava.+No,+pientä+hyväntekeväisyyttä.
12.02.2022 13:51
Tässä+tämä+minun+"tosi+paksuni",++lähes+9v.+vanhasta+koulujupakasta.+Voisin+kopioida+tänne+ko.+ketjusta++muutaman+muunkin+kirjoituksen,+mutta+en+sitä+tee,+kun+eivät+ole+minun+käsialaan.
"Kaunista+iltapäivää!
Aikalailla+silmät+ymmyrkäisenä+olen+minäkin+seurannut+tuota+Alppilan+koulun+tapausta.+Olen+todella+tuohtunut+opettajan+potkuista+ja+koko+tapauksen+seurauksista,+joita+varmaan+vielä+nähdään+lisää.
Jos+häirikölle+puhe+ei+auta,+eikä+mietoa+pakkoa+(mikä+kuulemma+on+luvallista+ääritapauksissa)+saa+käyttää,+niin+miten+ihmeessä+häirikkö+saadaan+häiritsemästä+koko+muuta+kouluyhteisöä.+Ai,+että+toimisiko:+"no+olepa+kiltti+ja+mene+tuonne+käytävään,+ei+täällä+saa+riehua".+Sillaihan+ne+vaikeat+tapaukset+saadaan+hoidettua??+Mutta+muistettava+olisi+myös,+että+muillakin+oppilailla+on+oikeutensa!
Jossain+yhteydessä+ymmärsin,+että+po.+oppilas+olisi+nauttinut+erityisopetusta+-+eli+vastaisiko+se+entistä+tarkkailuluokkaa,+missä+monet+lapset+voivat+olla+hyvinkin+vaikeita+tapauksia.+Ja+monet+"tarkkislaiset"+ovat+todellakin+sitä+aikuisten,+useimmiten+omien+vanhempiensa+takia,+jotka+eivät+ole+lapsestaan+välittäneen+huolehtia+ja+lastaan+rakastaneet.+Moni+"tarkkislainen"+tarvitsisi+kuitenkin+ihan+oikeata+ammattiapua,+mitä+harvemmin+koulussa+voi+saada,+ja+mitä+kohta+ei+saa+muuallakaan,+kun+säästetään+niin+hemmetisti+-+ja+väärissä+paikoissa.
Eräs+sukulaiseni+toimi+yläasteen+opettajana+kymmenet+vuodet.+Hänkin+sitä+usein+suri,+että+jo+yhdenkin+härikön+takia+koko+muun+luokan+elämä+menee+pipariksi.+Eikä+suinkaan+ole+läheskään+aina+kyse+opettajan+auktoriteetin+puutteesta.+Jos+suurimmalle+osalle+oppilaista+auktoriteetti+toimii,+niin+yleistetäänkö+siis,+ettei+sitä+ole,+jos+yhtä+häirikköä+ei+pelkällä+auktoriteetillä+saa+ojennukseen.
Totta+on,+että+meidän+kouluaikanamme+(kuten+monen+lapsen+kotonakin)+fyysinen+kuritus+oli+yleistä,+lähes+maan+tapa.+Itse+en+sitä+kokenut,+mutta+muistan+kyllä+että+opettaja+saattoi+tukistaa+ja+todellakin+räpätä+karttakepillä+sormille+mistä+syystä+milloinkin.+Monille+jäi+traumoja,+mutta+vastaavasti+on+monia,+nyt+siis+aikuisia,+jotka+eivät+asiaa+sen+kummemmalla+kiihkolla+muistele.
Itse+en+hyväksy+minkäänlaista+ruumiillista+kuritusta.+Miedoinkin+sellainen+on+väkivaltaa.+Mutta+luetaanko+väkivallaksi+sekin,+jos+opettaja+tuuppaamalla+selästä+poistaa+nuoren+paikalta,+kun+puhe+ei+auta+ja+tilanteessa+on+monia+muita,+selkkaukseen+täysin+osattomia.+Ymmärsin,+että+opettaja+ei+lyönyt,+retuuttanut+tai
viskellyt+oppilasta,+mikä+todella+olisi+ollut+väkivaltaa.+Jos+ymmärsin+väärin,+niin+sitten+asia+on+toinen.
Ja+on+kyllä+fakta,+että+noissa+yläasteikäisissä+on+sellaisia,+jotka+tasan+tarkkaan+tietävät+oikeutensa+(velvollisuuksiahan+laissa+ei+olekaan)+ja+tietävät,+miten+opettaja+saadaan+näyttämään+syylliseltä.+Eikä+sellaisissa+tapauksissa+auta+mitään,+vaikka+maailman+kaikki+opppilaiden+edessä+auktoriteettia+nauttivat+opettajat+ryhtyisivät+yhdessä+asiaa+hoitamaan.
Opettajana+minäkin+toimin+pari+vuosikymmentä.+Oppilaat+kuitenkin+olivat+jo+aikuisia.+Silti+melkein+joka+kurssilla+oli+heissäkin+joku,useimmiten+siitä+nuorimmasta+päästä,+joka+pyrki+häiriköimään+-+ei+kuitenkaan+ihan+murkun+tavoin.+Niiden+tapausten+hoitoon+ei+kuitenkaan+tarvittu+opettajan+auktoriteettiä;+uhka+potkuista+oli+melko+tehokas+pelote.+Mutta+laitapa+vaikea+häirikkö+koulusta+muutamaksi+päiväksi+lomalle+(kokonaan+ei+kai+saa+erottaa),+niin+ei+taida+sekään+tehota.
Toivottavasti+tapauksesta+kuitenkin+seuraa+jotain+hyvääkin."
,
12.02.2022 13:37
Iltapäivä+on+taas+jo+käsillä.+Kohta+lounas,+sitten+iltapäiväkahvi,+ja+aika+pian+siitä+päivällinen,+iltapala+ja+nukkumaan🤣+ja+huomenna+ohjelma+uusiksi.+Onneksi+ei+tarvitse+tänään+kokata,+kun+eilen+tein+kahden+päivän+edestä.+Sen+verran+kuitenkin+pitää+kohta+ryhdistäytyä,+että+surautan+taas+uuden+litran+satsin+salaatinkastiketta.+Saan+itse+tekemällä+juuri+sen+makuista+kuin+haluan.
Tänään+ei+tarvitse+illalla+katsoa+telkkaakaan.+Radiosta+tulee+kolme+tuntia,+nimenomaan+vanhojen+suosimaa+"Muistojen+bulevardia".+Se+on+ohjelma,+mitä+siipan+kanssa+kuuntelemme+joka+aamu.+Ihme,+että+se+on+saanut+jatkaa+näin+kauan.+Vanhemmat+henkilöthän+eivät+ole+radio-ohjelmien+ykköskohderyhmä,+olkoonkin+että+juuri+tänään+oli+lehdessä+pieni+uutinen,+että+eniten+radiota+kuuntelevat+yli+55-vuotiaat.++Tosin+sitä+ei+ohjelmien+perusteella+aina+voisi+uskoa.+Ei+vanhempi+ihminen+ymmärrä+sitäkään,+että+studiossa+yhtaikaa+kolme+toimittajaa+kälättää+toistensa+päälle+ja+nauraa+rätkättävät+toistensa+jutuille.+Ei+ole+kauankaan,+kun+kälätyksiä+ja+nauramista+hoitivat+pääasiassa+naiset,+nyt+usein+miehet.+Rahaa+näämmä+ylellä+piisaa,+tuskin+toimittajatkaan+ruokapalkalla+hommaansa+tekevät.
Mukavaa+talvilauantaita+toivottelen!
12.02.2022 12:52
Minun+motivaationi+täällä+käymiseen+on+se,+että+täällä+on+muutama+ihminen,+joiden+kanssa+olen+jo+vuosien+ajan+kirjoitellut+kaikenlaista,+ja+joiden+kanssa+on+kiva+vaihtaa+kuulumisia+(se+ei+sitten+kai+ole+keskustelua!)+vaikka+"puhelinpylvään+henkisestä+elämästä".+Jos+oikeaa+keskustelua+kaipaa,+niin+tämä+on+väärä+paikka+siihen.++Meidän+mummojen+jutut+tietysti+lähes+säännönmukaisesti+torpataan+solvauksien+säestämänä,+mutta+jos+joku+sellaisesta+hyvän+mielen+saa,+niin+kivat+hälle.+Jollain+konstillahan+jokaisen+pitää+paineitaan+päästellä.
Mukava+kuulla,+että+olet+taas+reippaana+hommissasi.+Eiks+armeijassa+sanottu+että:+jatkakaa!
12.02.2022 12:15
Kylläpäs+teki+taas+sauna+"kutaa".+Olin+koko+päivän+elänyt+torstaita,+ja+yllätys+olikin,+kun+siippa+hihkaisi+saunan+olevan+valmis.+Näin+ne+päivät,+jotka+nykyään+ovat+lädes+100%sesti+samanlaisia,+kuluvat.+Aamulla+ylös,+aamupala,+lenkki,+lounas,+päikkärit,+iltapäiväkahvi,+telkkaa,+iltapal,+nukkumaan,+että+pääsee+taas+aamulla+aloittamaan+saman+rundin.+No,+lukemista,+ruoan+laittoa+ja+käsitöitä+minulle+välipaloiksi,+mutta+siipalla+vähän+köyhempää,+kun+on+tottunut+hommaamaan+yhtä+ja+toista+fyysistä,+mihin+nyt+ei+enää+oikein+rahkeet+riitä,+kun+henki+ei+kulje+kunnolla.+Kotonakin+pitää+lymyillä+aika+visusti,+nimenomaan+ennen+tiputuspäivää,+että+pysyisi+korona+loitolla;+sinne+ei+mennä+tartunnan+kanssa.+Samassa+tilassa+on+aina+kahdeksan+tiputuspotilasta,+ja+heidän+kuntonsa+vaihtelee.
+Nyt+on+sitten++mukava+kuunnella+ja+katsoa+RSO:n+konserttia.+Välillä+kyllä+tulee+ihan+hirveä+ikävä+elävää+musiikkia.+Telkasta+katsottuna+konsertista+puuttuu+paljon,+se+tunnelma.+Sitä+ei+TVstä+löydy.++Olisi+minulla+kausilippu+HKO:n+konsertteihin,+muttä+en+niihin+nyt+lähde.+Sisko+on+onneksi+saanut+kaverin+eräästä+serkustamme,+joten+lippu+ei+jää+käyttämättä.+
Mutta+nyt+Brahmsia;+kyllä,+pidän+siitä.+Sitten+punkkaan+kirjaa+lukemaan+ja+toivottavasti+sen+jälkeen+unten+maille.+Kauniita+unia+muillekin!
09.02.2022 21:17
Kyllä+tänä+päivänä+koronankin+voi+saada+ihan+mistä+vain.+Äärimmäinenkin+varovaisuus+voi+pettää.+Naapurin+rouvan+vanhemmat+(vielä+alle+70v)+saivat+tartunnan+luultavimmin+kaupasta.+Heillä+on+myös+perussairaudet,+jotka+eivät+koronaa+lisäkseen+tarvitsisi.+He+eivät+ole+sitten+joulukuun+alun+käyneet+missään+muualla+kuin+kaupassa,+eivät+läheisiään+tavanneet+edes+jouluna.+Ja+silti+tuli+tartunta.+He+ovat+olleet+kuulemma+tosi+kipeitä,+mutta+nyt+toipumassa.+Tyttärensä+kertoi,+että+heidän+lääkärinsä+oli+sitä+mieltä,+että+vähintään+teholla+olisivat+olleet+ilman+kolmea+rokotusta.+Ja+sitten+jotkut+järjen+jättiläiset+blokkaavat+kadut+rokotteita+vastustaessaan.
05.02.2022 15:40
Se+on+sitten+talvi+nyt!+Lunta+tulee,+ja+on+tullut+koko+yön+-+onneksi+katto+ei+ropise.+Ystävälliset+naapurit+ovat+kaivaneet+meille+ovelle+saakka+uoman,+mitä+pitkin+kulkea,+jos+tulisi+joku+pakko+ulos+lähteä.+Vielä+ei+ole+tullut+tarvetta.
Poika+soitti+äsken+ja+kertoi,+että+vaimonsa+oli+saanut+vanhemmiltaan+synttärilahjaksi+lumilingon.+Se+tulikin+tarpeeseen.+Heillä+on++julmetun+paljon+lapioitavaa.+Ovat+kyllä+tähän+mennessä+ahkerasti+tehneetkin+sen+käsin,+mutta+nyt+koronan+takia+eivät+ole+voineet-+koronan,+kuten+ei+minkään+muunkaan+(hengitystie)infektion+vaivatessa+ei+pidä+koviin+fyysisiin+suoritteisiin+ryhtyä.+Naapuri+on+muutaman+kerran+käynyt+avaamassa+heidän+pihansa+pienellä+aurallaan,+mutta+nyt+sitten+voivat+itse+lingollaan+voittaa+lumen+vallan.+Poika+lupasi+meillekin+tulla+linkoamaan,+jos+naapureiden+selkä+taittuu.
Hyvää+tuossa+lumen+tupruttamisessa+juuri+nyt,+meillä,+on+se,+että+eilisen+mattojen+lumessa+pieksännän+jälkeen+uusi+lumi+taas+peittää+siinä+hommassa+syntyneet++jäljet.+Silmiä+hivelevän+kaunis+hanki+on+taas+katseltavissa.
Kauniin+lumihangen+katselunautinto+on+kyllä+monilla+omakotiasujalla+nyt+hakusessa,+kun+katua+putsaava+aura+tulee+ja+rakentaa+portille+metrin+korkuisen+vallin.+Siitä+on+pakkaslumen+keveys+ja+kauneus+kaukana.+Moni+vanha+ihminen+on+nyt+ongelmissa,+jos+ei+jostain+apua+tule.+Kaikilla+ei+ole+auttavia+naapureita+eikä+läheisiäkään.+
Ja+taas+joutuu+poliisi+käyttämään+rajallisia+resurssejaan+kanniskellessaan++ihmisiä+ja+siirrellessään+autoja+tukkimasta+Satadin+liikennettä.+Tapa+sekin+tuhlata+verovaroja.+Mutta+ehkä+nämä+mielenosoittajat+ovatkin+työssä+käyviä+ja+veronmaksajina+kokevat+toimintansa+luontaisedukseen.+Minun+pulestani+osoittakoot+mieltään,+vaikka+juhannukseen+saakka,+mutta+menkööt+vaikka+meren+jäälle+hillumaan.+Siellä+sentään+tukkisivat+ja+rikkoisivat+vain+ladut.
Nyt+kylppärin+ja+saunan+siivoukseen,+ne+jäivät+eilen;+siivousinspiraatio+loppui+eilen,+kun+olin+muun+kämpän+saanut+hoidettua..+En+taida+kuitenkaan+lauteita+viedä+hankeen+piestäviksi+niin+kuin+eilen+matot.+
Leppoisaa+lauantaita!
05.02.2022 12:27
Löytyisiköhän+netistä+palvelu,+jollaista+sinä+nyt+tarvitsisit.+Jos+joku+hoitaisi++-+tietysti+maksusta,+mikä+saattaisi+kelvata+kotitalousvähennykseenkin+-+kamojesi+haun+luotasi,+kun+olet+ensin+kaiken+pois+vietävän+kerännyt+yhteen+läjään+kodissasi.++Tuo++tavaroiden+roudaaminen+asunnosta+ulos+ja+kuljetukseen+on+melkoinen+työ.++Etenkin+kun+sinullakin+kädet+ovat+huonossa+kunnossa;+niitä+tarvitaan+kyseisessä+hommassa+kaiken+aikaa.
Minunkin+pitäisi+ryhtyä+jonkinlaiseen+raakkaukseen+ennen+kuin+siipan+kunto+menee+niin+huonoksi,+ettei+hänestä+ole+apua+.+Ongelmani+kyllä+on+siinä,+että+siippa+ei+antaisi+mitään+tavaraa+hävittää,+joten+voi+olla+etten+häneltä+apua+siihen+hommaan+saisi.+Juuri+joku+päivä+sitten+laskin+vanhat+läppärit+yhden+kaapin+uumenista.+Niitä+oli+viisi+ja+lisäksi+yhden+pöytäkoneen+"konehuone".+Niillä+ei+tee+mitään,+mutta+poiskaan+ei+saisi+viedä.+Niin,+ja+kuudes+läppäri+siipan+"työhuoneen"+pöydällä+jonottaa+paikkaa+po.+kaappiin.+Siippa+joutui+ostamaan+itselleen+uuden,+kun+vanhasta+alkoi+jo+osat+irtoilla.
Tsemppiä+ihan+hurjalta+kuulostaviin+"askareisiin"!
02.02.2022 16:55
Siippakin+käyttää+vallan+Maisaa.+Omakanta+on+paljon+huonompi,+tai+ainakin+jostain+syystä+paljon+hitaampi.+Kun+Maisaan+tulee+joku+tieto+tänään,+niin+voi+olla+että+Kantaan+se+tulee+vasta+ensi+viikolla.+Lisäksi+siipalle+tulee+aina+puhelimeen+SMS,+joka+ilmoittaa+Maisaan+tulleesta+uudesta+infosta.+Ei+tosiaan+tarvitse+itse+kysellä+perään.
Siippa+käy+joka+kolmas+viikko+aina+aamukahdeksalta+röntgenissä+ja+labrassa.+Aikaisin+pitää+mennä,+jotta+yksi+siellä+otettu+näyte+kerkiää+mukaan+aamun+kuljetukseen+täältä+sairaalalle,+missä+paikan+päällä+määritetään+joku+spesiaali+veriarvo,+jota+varten+täällä+ei+ole+tarvittavaa+vehjettä.+Muut+arvot+alkavat+tulla+Maisaan+heti+kohta,+kun+näytteet+on+otettu,+viimeiset+tulevat+aina+puolen+päivän+huitteilla.+Kätevä+systeemi.+Sehän+on+HUS:n+systeemi.+Oma+kuntamme+ei+ainakaan+vielä+ottanut+huippukallista+ja+toimimatonta+Apottia+käyttöönsä.+No,+voi+olla,+että+joutuu+ottamaan+jos+hyvinvointialueella+sellainen+päätös+tehdään.+Siihenkin+uppoa+rahaa+kuin+mustaan+aukkoon.
Ulkona+on+ihana+talvipäivä.+Paljon+kauniimmaksi+ei+luontokaan+tuosta+voi+enää+muuttua.+Ja+kun+on+tyyntä,+pysyvät+puidenkin+talvipuvut+ehjinä.+Mietiskelin,+missä+linnut+mahtavat+viettää+nyt+aikaansa+-+silloin+kun+eivät+ole+ruokaa+etsimässä.+Ainakin+yksi+paikka+selvisi.+Yhtiön+autokatoksessa+on+ihan+tuhottomasti+linnun+varpaiden+jälkiä+(ja+linnunköntsää).+Kun+peruutin+autoni+katoksesta,+niin+koko+loosi+oli+aivan+lintujen+tepastelema,+ja+niin+näkyivät+olevan+muutkin+loosit.+Varmaan+autojen+alla+on+vähän+lämpimämpää,+etenkin+kohta+sen+jälkeen,+kun+auto+on+tullut+ajosta.
01.02.2022 16:05
Nyt+kyllä+ylitit+törkeilyssä+jo+itsesikin.+Pidä+vaan+omasta+muodostasi+huoli,+et+ole+sinäkään+kovin+kummoinen+äijän+käppänä.+Jos+muuta+kuvittelet,+niin+putsaapa+peilisi.
31.01.2022 14:18
Poika+ja+miniä+ovat+täälläkin+koronassa+-+toinen+poika+jo+parantunut.+Pojalla+vain+nuhaa,+miniä+sen+sijaan+on+melko+kipeä,+kuumettakin+paljon.+Kummallakin+kolme+rokotusta.
Hirvittelen+kovasti+kevättä+2020,+kun+miniä+ja+kollegansa+komennettiin+moneksi+viikoksi+päiväkodista+lentoasemalle+vastaanottamaan+kotimaahansa+koronaa+pakenevia,+ulkomailla+asuvia+suomalaisia.+Ei+ollut+näillä+lastentarhan+työntekijöillä+maskeja,+kertakäyttöhanskoja,+tai+muitakaan++suojauksia.+Ihme,+ettei+hän+silloin+jo+koronaa+saanut,+testeissä+kyllä++kävi+viikottai,+joskus+useammankin+kerran+viikossa.+Jos+olisi+sairastunut,+niin+veikkaan+että+olisi+vähintään+teholle+joutunut.+Hänellä+on+perussairaus,+ja+jo+tavallinen+influenssa+vie+hänet+ihan+tajuttomaksi.+Nytkin+on+todella+kipeä,+mutta+jos+sairaalahoitoon+joutuu,+niin+koronaa+kyllä+osataan+nykyään+hoitaa.
31.01.2022 13:32
Taitaisi+jäädä+minultakin+syömättä.+Ainekset+muuten+näyttivät+herkullisilta.+Ihmettelin,+että+eikö+po.+paikassa+tunneta+reikäkauhaa,+millä+alkukiehumisvaiheessa+saa+sen+vaahdon+pois.+Jos+ruoka+jo+näyttää+karmealta,+niin+ei+se+ruokahalua+nosta.+Toisaalta+nälässäänhän+sitä+syö+vaikka+pieniä+kiviä.
Olimme+kerran+Toulousessa+tosi+hienoilla+illallisilla+(tai+sellaisiksi+ne+kai+oli+ainakin+tarkoitettu),+missä+pääruoaksi+tarjottiin+johonkin+kaalin+tapaiseen+lehteen+käärittyä+hanhenmaksaa.+Lautasella+"koristeena"+oli+katkaistu+hanhen+koipi.+Järkyttävän+näköistä.+Olen+yleensä+kaikkiruokainen,+mutta+se+meni+himpun+yli.+Silloin+vain+maistoin+ruokaa+ja+loppu+jäi+lautaselle.+Enkä+oikein+osannut+mieltää+tuota+jalkaakaan+hienon+illallisen+rekvisiitaksi.+No,+en+kyllä+sikäläisistä+tavoistakaan+tiedä/tiennyt,+joten+siinä(kin)+näytin+ymmärtämättömyyteni.
Mutta+lunta+on+nyt+vaikka+muille+jakaa.+Lehdessä+luki,+että+koko+Suomi+on+nyt+"samaa+liigaa",+joka+paikassa+lunta+melkein+enemmän+kuin+laki+sallii.+Ja+uutta+kai+tulee+taas+loppuviikolla.+Telkassa+eilen+näytettiin+lasten+talviriemuja,+ja+taisi+siinä+joku+aikuinenkin+laskea+pulkkamäkeä.+Tämmöisiä+talvia+aina+lapsuudessa+oli.+Vai+olikohan?+Aika+kultaa+muistot.
Huomenna+alkaa+jo+helmikuu.+Tänään+puoli+kahdeksan+aikaan+lähdettiin+viemään+siipan+autoa+huoltoon+ja+kun+sieltä+ajelimme+takaisin,+niin+päivä+alkoi+jo+vaalentua.+Eli+kevättä+kohti+ollaan+menossa.+Kunpa+tuo+korona+nyt+jo+antaisi+periksi,+ja+ihmiset+pääsisivät+nauttimaan+suht+normaalista+keväästä.+Pojantytön+vanhojentanssitkin+siirrettiin+huhtikuun+loppuun,+kun+halusivat+omaistenkin++pääsevän+riemuaan+jakamaan.+Saas+nädhä+pääsevätko+abit+tänä+vuonna+ajelulleen.+Siihen+ei+enää+ole+kovin+kauan.+Olisi+sääli,+jos+se+jouduttaisiin+perumaan.+Nuo+kivat+koulutapahtumat+ovat+myös+ikimuistoisia+aikamerkkejä,+joita+nuorten+soisi+päästä+kokemaan.
Hyvää+alkanutta+viikkoa!
31.01.2022 11:29
30 / 86