- Hyvää Ystävänpäivää minultakin!
Tervehdyksiä on tullut puhelimeeni jo monta. Mutta yhden kortinkin vielä sain; viime vuonna niitä tuli vielä neljä. Ihanaa, kun joku vielä jaksaa kirjoitella oikeita kortteja ja hoitaa niiden postituksenkin. Itse en enää aikoihin ole YP-kortteja lähettänyt, mutta joulukortit hoitelen vielä täysin manuaalisesti, en käytä edes osoitetarroja.
Hieman huolettaa yksi ystäväni, jolta tänään tervehdys tuli vain omalla allekijroituksellaan. Aina aiemmin oli mukana myös miehensä nimi. Jouluna jo huomasin, että miehensä oli kirjoittanut nimensä korttiin ihan pikkulapsen tavoin, horjuvin tikkukirjaimin. Ajattelin, että onkohan miehelle tullut jo vanhuuden terveysongelmia, sellaisia tuppaa meidän ikäisllä olemaan. En kehtaa ystävältäni suoraan kysyä. Hän on aika tarkka omista asioistaan, ja saattaisi pahoittaa mielensä jos suoraan kysyisin. Kertonee aikanaan, jos kertomista on.
Kyllä raittiissa ilmassa pienikin viivähdys friskaa kummasti. Äsken käytiin pitkästä aikaa taas kettiksiä työntämässä, ja nyt on tosi virkeä olo. Koronan takia olikin pitkä tauko. Ja kyllä olivat koiratkin iloisia tapaamisestamme. No, ilo ehkä siksi, että tänään taas oli lenkkiherkkupäivä. Herkun saavat aina sisälle tultaessa.
Sää ja etenkin keli (oisko se siis yhteensä sääkeli😉) on kyllä aika haastava. Minulle ei liikkuminen ole vaikeaa, kun on nuo piiikkikengät, mutta siipan puolesta olen kaiken aikaa sydän syrjällään. Itsepäisenä (joku sanoisi itsellisenä:) miehenä ei voi Icebugeja hankkia. Tänäänkin meinasi useamman kerran "vetää skebat", mutta sanoo vain kävelleensä huolimattomasti, muuten ei mitään hätää. Ja silkkaaveden peittämää jäätä oli koko kävelytie, hiekan rippusia ripoteltu säästellen vain keskelle väylää.
Nyt tulee uunista semmoiset tuoksut, että lounas on valmis: lihamakaronilootaa, missä mukana paljon porkkanaraastetta. Meidän kummankin mahat ovat ruvenneet pistämään hanttiin raakoja kasviksia. Minulla oli maha kipeä pitkään, ja nyt on kivut poissa, kun olen syönyt viikon ajan kasviksia vain kypsennettyinä. Sitä pitänee jatkaa. Hedelmistä, kumma kyllä, ei tule minkäälaisia.mahatuntemuksia. - Siis pitäis ängetä korvan reikiin tavaraa!! Lääkärini myös ehdotti äänimaiseman kuuntelua, esim. veden loisketta tai tuulen suhinaa. Vähän epäilen, että häivyttää tinnituksen. Silloin tutkimuksessa "mittamies" totesi, että onpa voimakas tinnitus. Siinä mitattiin, paljonko desibelejä pitää korvaan työntää, että tinnitus peittyy.
Joo, kiitos, oon kokeillut vastamelukuulokkeita, mutta en oikein koe tarvetta niidenkään käyttöön. Lentsikassa ne saattaisivat olla hyvät??
Meillä nykyään siippa nalkuttaa enempi, kun sillä on nyt aikaa🤣. - Tinnitus luultavasti itse belsebuubin kehittelemä vaiva vihollisilleen. Olin joitakin vuosia sitten mukana eräässä tutkimuksessa, josta en vieläkään ole saanut raporttia - kysynyt olen, mutta ei ole vielä valmis. Siihen kuitenkin kuului säännöllisin väliajoin paljon kyselykaavakkeiden täyttöä liittyen mm. henkiseen hyvinvointiin. Itse asiassa ne kysymykset olivat enemmistönä. Jotain siihen suuntaan kuin armeijaan menijöiltä joskus kysyttiin : "tuntuuko sinusta, että sinua seurataan, jne." Enkä ihmettele, jos jostakusta niin tuntuisikin. Ja sekin kai aika mietoa. Olen lukenut ihan kaameita juttuja tinnituksen aiheuttamista sivuoireista.
Minun on kyllä mahdoton kuvitella nukkuvani kuulokkeiden kanssa, kun en niitä käytä koskaan valveillakaan. Niistä tulee ahdistunut ja rajoitettu olo. En käytä koskaan korvatulppiakaan, vaikka olisi tarviskin. Esim. aiemmin siippani sananmukaisesti nukkuessan veteli kai vastatuuleen hirsiä, mutta nyt se on melkein jo hävinnyt. Siippa aina välillä tuputtaa kuulokkeita, kun kuuntelen musiikkia, mutta en niitä siihenkään hommaan halua. Mutta kiitos linkistä. Pitääpä lukea se. - Luin myös jutun. Kirjeen toteamus, että Venäjää ei uhkaa kukaan ulkopuolinen, on niin totta. Uhat tulevat sisältä. Ainakin tämmöisen tavallisen pulliaisen mielestä. Kuka sinne haluaisi mennä. Toivottavasti kirjoittajat eivät joudu autoonnettomuuteen, tai juomaan kupposta teetä toveruuden merkiksi.
- Minä käytän välillä melatoninisuihketta. Tuntuu, että sillä on joku vaikutus, pillereillä ei ole. Ehkä kielen alle suihkautettuna aine imeytyy nopeammin. Eikös joku sydänlääkekin (nitro?) pistetä kielen alle juuri siksi, että vaikutus nopeutuisi. Suihke vain on turkasen kallista. Melkein 30€ pieni puteli.
Meillä on nyt muutamana iltana kokeiltu jättää vähäksi aikaa valojen sammuttamisen jälkeen soimaan yksi nettiradioasema, josta tulee rauhaisaa piano- ja orkesterimusiikkia ja naisäänen laulantaa tyyliin Norah Jones. Siippa sanoo, että siihen keskittyessään pään häly vaimenee ja uni tulee. Ja niin todella käy: alkaa mieto kuorsaus, joka sekin pian vaimenee.
Minäkin olen yrittänyt samaa (en kuorsausta;), ja kyllä musiikki tosiaan rauhoittaa, kun se on hiljaisella. Minulla kuitenkin on tuo riesa suoraan hel...tistä, tinnitus, joka tarvitsee aika kovan äänen ennen kuin peittyy. Mutta musiikki rauhoittaa tajunnan virtaaa, kun keskittyy siihen. Välillä sitten nukahdankin, mutta normaali kuvio minulla on, että valvon aamuneljään, -viiteen ja sen jälkeen kai sitten uni tuleekin, kun jossain vaiheessa aamulla huomaan herääväni.
Oiskohan tuossa musiikkiin keskittymisessä sama juju kuin Rapusen aikoinaan neuvomassa yhden sanan hokemisessa; ei kerkiä ajatella muuta. Olen sitäkin kokeillut, mutta tajunnan virtaani on niin turkasen vaikea saada seisahtamaan. Siihen sanan hokemiseen pitäisi todella keskittyä ankarasti, ja se taas vaatii kärsivällisyyttä. Minulla se on nykyään aika huono. - OIskoos siihen venttiiliin päässyt sulanutta lunta eli vettä, ja sit on jäätynyt.
Kyllä minäkin jo kakarana oli aamu-uninen, joten ei se kyllä kehittynyt työolojen takia vaan: "Ma isiltäni perinnöksi unten lahjan sain", sanoo V.A. Koskenniemikin runossaan, ja oikeassa on, ainakin mitä tulee minuun.
Aikoinaan syksyisin koulun alkaminen oli minulle kauhistus, kun edessä oli lähes loppumaton määrä aikaisia aamunousuja. Silloinhan vielä käytiin koulua lauantainakin, joten viikonloppunakaan en saanut armoa kuin yhtenä päivänä. - "...niihin hykertelyihin ei minulla ole mitään halua antaa mitään." Oho, meinaatkos, että
muuhun kuin hykertelyihin sinulla on jotain annettavaa, Kovat on luulot kyvyistään papparaisella🤣 - Jaahas, pitäisiköhän olympialaisten kunniaksi minunkin sanoa "röyh". Eikös kiinalaisten kulttuuriin kuulu, että kokkia kiitetään röyhtäilemällä . No, en ole guugeloinut po. väitettä, mutta olen joka tapauksessa syönyt maittavan lounaan: täytettyjä paprikoita, uunissa paahdettuja lohkopottuja ja -porkkanoita, salaatti tietysti lisukkeena. Itse asiassa paprikoita oli vain yksi, jonka puolitin, ja siinäkin oli täytettynä yhdelle jo aikamoinen annos.
Luin aamusella jostain lehdestä usalaisen asiantuntijan ihmettelyn siitä, että putleri on nyt niin agressiivinen. Se ei hänen mukaansa ole lainkaan tyypillistä sikäläiselle diplomatialle. - Dementian alkaessahan agressivisuuden mukaan tuleminen on yleinen oire.
Taivaalta heittelee jo lunta, tosin ainakin vielä aika heikosti. Saas nähdä, mikä on taas tilanne aamulla. Vähän jo hirvittää naapureiden puolesta, kun taitavat melkein jo lapion kanssa nukkuakin; heillä on aina aikainen lähtö, kun koiraa pitää kuljettaa ennen etätöidensä alkamista. Toisella heistä etätyöt alkavat jo seitsemältä. Olisi kaameata joutua heräämään joka aamu niin aikaisin. Aikoinaan työelämässä jo yhdeksäksikin meno oli meikäläiselle tankeata. Toisaalta, tiedän, mitä on mennä töihin aamuneljäksi tai valvoa töissä koko yö, niin en pyytele anteeksi aamu-unisuuttani.
Rauhaisaa pyhäiltaa! - Näin kirjoitin edelliseen ketjuun.
"Me emme paikallista jätteenkeruuta ole käyttäneet enää vuosiin. Kotona ne saa just sinne, mihin kuuluvatkin. Täälläroskikset hoidetaan toisin kuin siellä peräkylillä, ei tartte oksennella jätteitä viedessään. Jäteasemakin on täällä auki joka päivä, iltaisinkin, siellä jopa kerran viikossa pari tuntia; keruuseen kannustavaa toimintaa. Jätemaksu on meidän on tietysti maksettava. No, pientä hyväntekeväisyyttä. - Tässä tämä minun "tosi paksuni", lähes 9v. vanhasta koulujupakasta. Voisin kopioida tänne ko. ketjusta muutaman muunkin kirjoituksen, mutta en sitä tee, kun eivät ole minun käsialaan.
"Kaunista iltapäivää!
Aikalailla silmät ymmyrkäisenä olen minäkin seurannut tuota Alppilan koulun tapausta. Olen todella tuohtunut opettajan potkuista ja koko tapauksen seurauksista, joita varmaan vielä nähdään lisää.
Jos häirikölle puhe ei auta, eikä mietoa pakkoa (mikä kuulemma on luvallista ääritapauksissa) saa käyttää, niin miten ihmeessä häirikkö saadaan häiritsemästä koko muuta kouluyhteisöä. Ai, että toimisiko: "no olepa kiltti ja mene tuonne käytävään, ei täällä saa riehua". Sillaihan ne vaikeat tapaukset saadaan hoidettua?? Mutta muistettava olisi myös, että muillakin oppilailla on oikeutensa!
Jossain yhteydessä ymmärsin, että po. oppilas olisi nauttinut erityisopetusta - eli vastaisiko se entistä tarkkailuluokkaa, missä monet lapset voivat olla hyvinkin vaikeita tapauksia. Ja monet "tarkkislaiset" ovat todellakin sitä aikuisten, useimmiten omien vanhempiensa takia, jotka eivät ole lapsestaan välittäneen huolehtia ja lastaan rakastaneet. Moni "tarkkislainen" tarvitsisi kuitenkin ihan oikeata ammattiapua, mitä harvemmin koulussa voi saada, ja mitä kohta ei saa muuallakaan, kun säästetään niin hemmetisti - ja väärissä paikoissa.
Eräs sukulaiseni toimi yläasteen opettajana kymmenet vuodet. Hänkin sitä usein suri, että jo yhdenkin härikön takia koko muun luokan elämä menee pipariksi. Eikä suinkaan ole läheskään aina kyse opettajan auktoriteetin puutteesta. Jos suurimmalle osalle oppilaista auktoriteetti toimii, niin yleistetäänkö siis, ettei sitä ole, jos yhtä häirikköä ei pelkällä auktoriteetillä saa ojennukseen.
Totta on, että meidän kouluaikanamme (kuten monen lapsen kotonakin) fyysinen kuritus oli yleistä, lähes maan tapa. Itse en sitä kokenut, mutta muistan kyllä että opettaja saattoi tukistaa ja todellakin räpätä karttakepillä sormille mistä syystä milloinkin. Monille jäi traumoja, mutta vastaavasti on monia, nyt siis aikuisia, jotka eivät asiaa sen kummemmalla kiihkolla muistele.
Itse en hyväksy minkäänlaista ruumiillista kuritusta. Miedoinkin sellainen on väkivaltaa. Mutta luetaanko väkivallaksi sekin, jos opettaja tuuppaamalla selästä poistaa nuoren paikalta, kun puhe ei auta ja tilanteessa on monia muita, selkkaukseen täysin osattomia. Ymmärsin, että opettaja ei lyönyt, retuuttanut tai
viskellyt oppilasta, mikä todella olisi ollut väkivaltaa. Jos ymmärsin väärin, niin sitten asia on toinen.
Ja on kyllä fakta, että noissa yläasteikäisissä on sellaisia, jotka tasan tarkkaan tietävät oikeutensa (velvollisuuksiahan laissa ei olekaan) ja tietävät, miten opettaja saadaan näyttämään syylliseltä. Eikä sellaisissa tapauksissa auta mitään, vaikka maailman kaikki opppilaiden edessä auktoriteettia nauttivat opettajat ryhtyisivät yhdessä asiaa hoitamaan.
Opettajana minäkin toimin pari vuosikymmentä. Oppilaat kuitenkin olivat jo aikuisia. Silti melkein joka kurssilla oli heissäkin joku,useimmiten siitä nuorimmasta päästä, joka pyrki häiriköimään - ei kuitenkaan ihan murkun tavoin. Niiden tapausten hoitoon ei kuitenkaan tarvittu opettajan auktoriteettiä; uhka potkuista oli melko tehokas pelote. Mutta laitapa vaikea häirikkö koulusta muutamaksi päiväksi lomalle (kokonaan ei kai saa erottaa), niin ei taida sekään tehota.
Toivottavasti tapauksesta kuitenkin seuraa jotain hyvääkin."
, - Iltapäivä on taas jo käsillä. Kohta lounas, sitten iltapäiväkahvi, ja aika pian siitä päivällinen, iltapala ja nukkumaan🤣 ja huomenna ohjelma uusiksi. Onneksi ei tarvitse tänään kokata, kun eilen tein kahden päivän edestä. Sen verran kuitenkin pitää kohta ryhdistäytyä, että surautan taas uuden litran satsin salaatinkastiketta. Saan itse tekemällä juuri sen makuista kuin haluan.
Tänään ei tarvitse illalla katsoa telkkaakaan. Radiosta tulee kolme tuntia, nimenomaan vanhojen suosimaa "Muistojen bulevardia". Se on ohjelma, mitä siipan kanssa kuuntelemme joka aamu. Ihme, että se on saanut jatkaa näin kauan. Vanhemmat henkilöthän eivät ole radio-ohjelmien ykköskohderyhmä, olkoonkin että juuri tänään oli lehdessä pieni uutinen, että eniten radiota kuuntelevat yli 55-vuotiaat. Tosin sitä ei ohjelmien perusteella aina voisi uskoa. Ei vanhempi ihminen ymmärrä sitäkään, että studiossa yhtaikaa kolme toimittajaa kälättää toistensa päälle ja nauraa rätkättävät toistensa jutuille. Ei ole kauankaan, kun kälätyksiä ja nauramista hoitivat pääasiassa naiset, nyt usein miehet. Rahaa näämmä ylellä piisaa, tuskin toimittajatkaan ruokapalkalla hommaansa tekevät.
Mukavaa talvilauantaita toivottelen! - Minun motivaationi täällä käymiseen on se, että täällä on muutama ihminen, joiden kanssa olen jo vuosien ajan kirjoitellut kaikenlaista, ja joiden kanssa on kiva vaihtaa kuulumisia (se ei sitten kai ole keskustelua!) vaikka "puhelinpylvään henkisestä elämästä". Jos oikeaa keskustelua kaipaa, niin tämä on väärä paikka siihen. Meidän mummojen jutut tietysti lähes säännönmukaisesti torpataan solvauksien säestämänä, mutta jos joku sellaisesta hyvän mielen saa, niin kivat hälle. Jollain konstillahan jokaisen pitää paineitaan päästellä.
Mukava kuulla, että olet taas reippaana hommissasi. Eiks armeijassa sanottu että: jatkakaa! - Kylläpäs+teki+taas+sauna+"kutaa".+Olin+koko+päivän+elänyt+torstaita,+ja+yllätys+olikin,+kun+siippa+hihkaisi+saunan+olevan+valmis.+Näin+ne+päivät,+jotka+nykyään+ovat+lädes+100%sesti+samanlaisia,+kuluvat.+Aamulla+ylös,+aamupala,+lenkki,+lounas,+päikkärit,+iltapäiväkahvi,+telkkaa,+iltapal,+nukkumaan,+että+pääsee+taas+aamulla+aloittamaan+saman+rundin.+No,+lukemista,+ruoan+laittoa+ja+käsitöitä+minulle+välipaloiksi,+mutta+siipalla+vähän+köyhempää,+kun+on+tottunut+hommaamaan+yhtä+ja+toista+fyysistä,+mihin+nyt+ei+enää+oikein+rahkeet+riitä,+kun+henki+ei+kulje+kunnolla.+Kotonakin+pitää+lymyillä+aika+visusti,+nimenomaan+ennen+tiputuspäivää,+että+pysyisi+korona+loitolla;+sinne+ei+mennä+tartunnan+kanssa.+Samassa+tilassa+on+aina+kahdeksan+tiputuspotilasta,+ja+heidän+kuntonsa+vaihtelee.
+Nyt+on+sitten++mukava+kuunnella+ja+katsoa+RSO:n+konserttia.+Välillä+kyllä+tulee+ihan+hirveä+ikävä+elävää+musiikkia.+Telkasta+katsottuna+konsertista+puuttuu+paljon,+se+tunnelma.+Sitä+ei+TVstä+löydy.++Olisi+minulla+kausilippu+HKO:n+konsertteihin,+muttä+en+niihin+nyt+lähde.+Sisko+on+onneksi+saanut+kaverin+eräästä+serkustamme,+joten+lippu+ei+jää+käyttämättä.+
Mutta+nyt+Brahmsia;+kyllä,+pidän+siitä.+Sitten+punkkaan+kirjaa+lukemaan+ja+toivottavasti+sen+jälkeen+unten+maille.+Kauniita+unia+muillekin! - Kyllä tänä päivänä koronankin voi saada ihan mistä vain. Äärimmäinenkin varovaisuus voi pettää. Naapurin rouvan vanhemmat (vielä alle 70v) saivat tartunnan luultavimmin kaupasta. Heillä on myös perussairaudet, jotka eivät koronaa lisäkseen tarvitsisi. He eivät ole sitten joulukuun alun käyneet missään muualla kuin kaupassa, eivät läheisiään tavanneet edes jouluna. Ja silti tuli tartunta. He ovat olleet kuulemma tosi kipeitä, mutta nyt toipumassa. Tyttärensä kertoi, että heidän lääkärinsä oli sitä mieltä, että vähintään teholla olisivat olleet ilman kolmea rokotusta. Ja sitten jotkut järjen jättiläiset blokkaavat kadut rokotteita vastustaessaan.
- Se on sitten talvi nyt! Lunta tulee, ja on tullut koko yön - onneksi katto ei ropise. Ystävälliset naapurit ovat kaivaneet meille ovelle saakka uoman, mitä pitkin kulkea, jos tulisi joku pakko ulos lähteä. Vielä ei ole tullut tarvetta.
Poika soitti äsken ja kertoi, että vaimonsa oli saanut vanhemmiltaan synttärilahjaksi lumilingon. Se tulikin tarpeeseen. Heillä on julmetun paljon lapioitavaa. Ovat kyllä tähän mennessä ahkerasti tehneetkin sen käsin, mutta nyt koronan takia eivät ole voineet- koronan, kuten ei minkään muunkaan (hengitystie)infektion vaivatessa ei pidä koviin fyysisiin suoritteisiin ryhtyä. Naapuri on muutaman kerran käynyt avaamassa heidän pihansa pienellä aurallaan, mutta nyt sitten voivat itse lingollaan voittaa lumen vallan. Poika lupasi meillekin tulla linkoamaan, jos naapureiden selkä taittuu.
Hyvää tuossa lumen tupruttamisessa juuri nyt, meillä, on se, että eilisen mattojen lumessa pieksännän jälkeen uusi lumi taas peittää siinä hommassa syntyneet jäljet. Silmiä hivelevän kaunis hanki on taas katseltavissa.
Kauniin lumihangen katselunautinto on kyllä monilla omakotiasujalla nyt hakusessa, kun katua putsaava aura tulee ja rakentaa portille metrin korkuisen vallin. Siitä on pakkaslumen keveys ja kauneus kaukana. Moni vanha ihminen on nyt ongelmissa, jos ei jostain apua tule. Kaikilla ei ole auttavia naapureita eikä läheisiäkään.
Ja taas joutuu poliisi käyttämään rajallisia resurssejaan kanniskellessaan ihmisiä ja siirrellessään autoja tukkimasta Satadin liikennettä. Tapa sekin tuhlata verovaroja. Mutta ehkä nämä mielenosoittajat ovatkin työssä käyviä ja veronmaksajina kokevat toimintansa luontaisedukseen. Minun pulestani osoittakoot mieltään, vaikka juhannukseen saakka, mutta menkööt vaikka meren jäälle hillumaan. Siellä sentään tukkisivat ja rikkoisivat vain ladut.
Nyt kylppärin ja saunan siivoukseen, ne jäivät eilen; siivousinspiraatio loppui eilen, kun olin muun kämpän saanut hoidettua.. En taida kuitenkaan lauteita viedä hankeen piestäviksi niin kuin eilen matot.
Leppoisaa lauantaita! - Löytyisiköhän netistä palvelu, jollaista sinä nyt tarvitsisit. Jos joku hoitaisi - tietysti maksusta, mikä saattaisi kelvata kotitalousvähennykseenkin - kamojesi haun luotasi, kun olet ensin kaiken pois vietävän kerännyt yhteen läjään kodissasi. Tuo tavaroiden roudaaminen asunnosta ulos ja kuljetukseen on melkoinen työ. Etenkin kun sinullakin kädet ovat huonossa kunnossa; niitä tarvitaan kyseisessä hommassa kaiken aikaa.
Minunkin pitäisi ryhtyä jonkinlaiseen raakkaukseen ennen kuin siipan kunto menee niin huonoksi, ettei hänestä ole apua . Ongelmani kyllä on siinä, että siippa ei antaisi mitään tavaraa hävittää, joten voi olla etten häneltä apua siihen hommaan saisi. Juuri joku päivä sitten laskin vanhat läppärit yhden kaapin uumenista. Niitä oli viisi ja lisäksi yhden pöytäkoneen "konehuone". Niillä ei tee mitään, mutta poiskaan ei saisi viedä. Niin, ja kuudes läppäri siipan "työhuoneen" pöydällä jonottaa paikkaa po. kaappiin. Siippa joutui ostamaan itselleen uuden, kun vanhasta alkoi jo osat irtoilla.
Tsemppiä ihan hurjalta kuulostaviin "askareisiin"! - Siippakin käyttää vallan Maisaa. Omakanta on paljon huonompi, tai ainakin jostain syystä paljon hitaampi. Kun Maisaan tulee joku tieto tänään, niin voi olla että Kantaan se tulee vasta ensi viikolla. Lisäksi siipalle tulee aina puhelimeen SMS, joka ilmoittaa Maisaan tulleesta uudesta infosta. Ei tosiaan tarvitse itse kysellä perään.
Siippa käy joka kolmas viikko aina aamukahdeksalta röntgenissä ja labrassa. Aikaisin pitää mennä, jotta yksi siellä otettu näyte kerkiää mukaan aamun kuljetukseen täältä sairaalalle, missä paikan päällä määritetään joku spesiaali veriarvo, jota varten täällä ei ole tarvittavaa vehjettä. Muut arvot alkavat tulla Maisaan heti kohta, kun näytteet on otettu, viimeiset tulevat aina puolen päivän huitteilla. Kätevä systeemi. Sehän on HUS:n systeemi. Oma kuntamme ei ainakaan vielä ottanut huippukallista ja toimimatonta Apottia käyttöönsä. No, voi olla, että joutuu ottamaan jos hyvinvointialueella sellainen päätös tehdään. Siihenkin uppoa rahaa kuin mustaan aukkoon.
Ulkona on ihana talvipäivä. Paljon kauniimmaksi ei luontokaan tuosta voi enää muuttua. Ja kun on tyyntä, pysyvät puidenkin talvipuvut ehjinä. Mietiskelin, missä linnut mahtavat viettää nyt aikaansa - silloin kun eivät ole ruokaa etsimässä. Ainakin yksi paikka selvisi. Yhtiön autokatoksessa on ihan tuhottomasti linnun varpaiden jälkiä (ja linnunköntsää). Kun peruutin autoni katoksesta, niin koko loosi oli aivan lintujen tepastelema, ja niin näkyivät olevan muutkin loosit. Varmaan autojen alla on vähän lämpimämpää, etenkin kohta sen jälkeen, kun auto on tullut ajosta. - Nyt kyllä ylitit törkeilyssä jo itsesikin. Pidä vaan omasta muodostasi huoli, et ole sinäkään kovin kummoinen äijän käppänä. Jos muuta kuvittelet, niin putsaapa peilisi.
- Poika ja miniä ovat täälläkin koronassa - toinen poika jo parantunut. Pojalla vain nuhaa, miniä sen sijaan on melko kipeä, kuumettakin paljon. Kummallakin kolme rokotusta.
Hirvittelen kovasti kevättä 2020, kun miniä ja kollegansa komennettiin moneksi viikoksi päiväkodista lentoasemalle vastaanottamaan kotimaahansa koronaa pakenevia, ulkomailla asuvia suomalaisia. Ei ollut näillä lastentarhan työntekijöillä maskeja, kertakäyttöhanskoja, tai muitakaan suojauksia. Ihme, ettei hän silloin jo koronaa saanut, testeissä kyllä kävi viikottai, joskus useammankin kerran viikossa. Jos olisi sairastunut, niin veikkaan että olisi vähintään teholle joutunut. Hänellä on perussairaus, ja jo tavallinen influenssa vie hänet ihan tajuttomaksi. Nytkin on todella kipeä, mutta jos sairaalahoitoon joutuu, niin koronaa kyllä osataan nykyään hoitaa. - Taitaisi jäädä minultakin syömättä. Ainekset muuten näyttivät herkullisilta. Ihmettelin, että eikö po. paikassa tunneta reikäkauhaa, millä alkukiehumisvaiheessa saa sen vaahdon pois. Jos ruoka jo näyttää karmealta, niin ei se ruokahalua nosta. Toisaalta nälässäänhän sitä syö vaikka pieniä kiviä.
Olimme kerran Toulousessa tosi hienoilla illallisilla (tai sellaisiksi ne kai oli ainakin tarkoitettu), missä pääruoaksi tarjottiin johonkin kaalin tapaiseen lehteen käärittyä hanhenmaksaa. Lautasella "koristeena" oli katkaistu hanhen koipi. Järkyttävän näköistä. Olen yleensä kaikkiruokainen, mutta se meni himpun yli. Silloin vain maistoin ruokaa ja loppu jäi lautaselle. Enkä oikein osannut mieltää tuota jalkaakaan hienon illallisen rekvisiitaksi. No, en kyllä sikäläisistä tavoistakaan tiedä/tiennyt, joten siinä(kin) näytin ymmärtämättömyyteni.
Mutta lunta on nyt vaikka muille jakaa. Lehdessä luki, että koko Suomi on nyt "samaa liigaa", joka paikassa lunta melkein enemmän kuin laki sallii. Ja uutta kai tulee taas loppuviikolla. Telkassa eilen näytettiin lasten talviriemuja, ja taisi siinä joku aikuinenkin laskea pulkkamäkeä. Tämmöisiä talvia aina lapsuudessa oli. Vai olikohan? Aika kultaa muistot.
Huomenna alkaa jo helmikuu. Tänään puoli kahdeksan aikaan lähdettiin viemään siipan autoa huoltoon ja kun sieltä ajelimme takaisin, niin päivä alkoi jo vaalentua. Eli kevättä kohti ollaan menossa. Kunpa tuo korona nyt jo antaisi periksi, ja ihmiset pääsisivät nauttimaan suht normaalista keväästä. Pojantytön vanhojentanssitkin siirrettiin huhtikuun loppuun, kun halusivat omaistenkin pääsevän riemuaan jakamaan. Saas nädhä pääsevätko abit tänä vuonna ajelulleen. Siihen ei enää ole kovin kauan. Olisi sääli, jos se jouduttaisiin perumaan. Nuo kivat koulutapahtumat ovat myös ikimuistoisia aikamerkkejä, joita nuorten soisi päästä kokemaan.
Hyvää alkanutta viikkoa!