Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Minä+en+enää+unelmoikaan+ylös+noususta+ennen+yhdeksää.+Viime+aikoina+on+mennyt+jopa+kymmeneen.+Valvon+yöllä+niin+paljon,+että+jossain+välissä+on+pakko+nukkua,+etten+vallan+tule+vielä+pörrömmäksi+kuin+muuten+olen.++Yritän+kuitenkin+nykyään+vältellä+päikkäreitä,+koska+myöhäisen+aamunousun+takia+nekin+siirtyvät+myöhäiseen+iltapäivään.+Tänään+oli+pakko+ottaa+pikkunokkarit,+oli+huonon+yön+jälkeen+niin+töötti+olo.+JA+kun+en+nuku,+niin+pumppukin+tuppaa+lyödä+mitä+sattuu,+eikä+se+ole+kivaa.+Onneksi+puhelin+soi,+joten+en+kerinnyt+nukkua+kuin+vajaan+puoli+tuntia.+Siippa+taas+on+nykyään+kovin+väsynyt+ja+nukkuu+monena+päivänä+kahdetkin+nokkarit.+Yöllä+onneksi+nukkuu+kuitenkin+suht+hyvin.Juuri+laitoin+omenapiirakan+uuniin,+vuoden+vanhoista+ompuista+ja+omppusoseesta.+Niitä+on+vielä+jäljellä+aika+paljonkin.+Pitää+vielä+väsätä+vaniljakastike,+ja+niistä+saakin+sitten+hyvän+iltapalan.+Yleensä+iltapala+on+minulla+jotain+muuta+kuin+makeaa,+mutta+lämmin+piirakka+ja+vaniljakastike+houkuttaa+tänään.Whoo+ihmetteli+(kiva+kun+hoidit+meille+uutta+tilaa)+mistä+tauti+olisi+tullut.+Minusta+tuntuu,+että+se+tosiaan+tulee+jo+diginäkin;))+Sitä+joku+aika+sitten+jo+täälläkin+epäilin.+Ei+voi+olla+muutoin.+Yksi+tuttu,+joka+eilen+kertoi+positiivisen+testituloksen+saaneensa,+kertoi,+ettei+ole+käynyt+missään+muualla+kuin+kaupassa,+ei+edes+apteekissa.+Eli+virusta+on+kaikki+paikat+täynnä.+Muuhun+johtopäätökseen+ei+voi+tulla.Toivotan+kauniita+unia,+tai+edes+unia,+ettei+ketään+vaivaisi+sama+ongelma+kuin+minua.
  2. Aurinko+taas+paistaa+niin,+että+näköä+haittaa.+En+melkein+näe+kirjoittaa+ruudulle.+Mutta+pölyt+kyllä+näen+liiankin+selvästi.+Olen+kyllä+havainnut+näkemisessäni+pieniä+muutoksia,+joten+tarttis+ehkä+mennä+silmälääkärille.+Viimeksi+kävin+kaksi+vuotta+sitten,+eikä+silloin+edes+laseja+määrätty.+Olenkin+pärjännyt+"tiimarin"+1,5:n+lukulaseilla+jo+vuodesta+-87,+joten+lasien+vahvuutta+ehkä+pitäisi+vähän+tarkistaa.Potuttaa,+kun+taas+STM+paasaa+etäkouluun+siirtymisestä.+Kerrankin+olen+samaa+mieltä+Li+Anderssonin+kanssa,+joka+eilen+vai+olikos+se+jo+toissapäivänä+ihmetteli,+että+miksi+aikuiset+saavat+ryypiskellä+ravintoloissa,+mutta+lapset+laitetaan+etäkouluuun.+Ei+tässä+koronatilanteessa+enää+kai+auta+mikään+rajoite.+Tauti+käy+läpi+suurimman+osan+kansasta+ja+sitten+alkaa+heiketä+-+ainakin+joksikin+aikaa.Tauti+kaataa+väkeä,+mikä+näkyy+jonkun+verran+jo+ruokakaupassakin.+Saapas+nähdä+iskeekö+vielä+kerran+vessapaperin+hamstrausvimma.+Niin+voi+käydä,+jos+uutisissa+aletaan+puhua+kauppojen+tyhjistä+hyllyistä,+joita+meidänkin+kaupassa+näkyi+keskiviikkona.+Mutta+kyllä+silti+sapuskaa+oli+saatavilla+niin+paljon,+että+veikkaan+osan+siitäkin+jo+riittävän+hävikkiin.Jaa,+että+seuraus+ja+syy.+Käänteistä+prosessia+voisi+ehkä+lyhentää+ja+keskittyä+vain+seurauksiin+-+välillä+kyllä+niin+on+käynytkin,+kun+jo+melkein+pelkkä+nimmari+on+johtanut+seurauksiin🤣Pitäisi+lähteä+käymään+kaupassa.+Poika+oli+jostain+kehittänyt+nostalgiahetken+ja+tilasi+lihapiirakoita.+Aineksia+niihin+pitää+hankkia.+Aikoinaan+laskettelureissuilla+meillä+oli+aina+eväänä+tekemiäni+lihapiirakoita+kaakaon+tai+kahvin+kaverina.+Olikin+tosi+mukavaa+parkkeerata+sukset+vähäksi+aikaa,+nautiskella+kunnon+energialataus,+ja+sitten+taas+jatkaa+menoa.++Kettisporukka+ei+täällä+etelässä+niinkään+laskettele,+mutta+tekevät+koirain+kanssa+pitkiä+lenkkejä,+joskus+kävelevät+jopa+kotijärven+ympäri,+n.+22km.++Lihapiirakat+ja+lämmin+juoma+on+talvisella+tauolla+poikaa,+ja+siitä+koiratkin+saavat+nauttia.Mukavaa+alkanutta+viikonloppua!+Paitsi+että+ainakin+minusta+tuntuu,+että+sitten+jouluaaton+on+tämä+elo+ollutkin+vain+pelkkää+viikonloppua.
  3. En+ole+minäkään+kyseisistä+vaaleista+kiinnostunut,+vaikka+pitäisi.+Niiden+tuloshan+koskee+"meitä"+mitä+suurimmassa+määrin.+Eilen+osui+silmääni+uutisissa+asiaa+koskeva+haastattelunpätkä,+missä+yksi+haastateltava+puhui+kaikkien+puolesta:+"kukaan+ei+tiedä,+mikä+tämä+uusi+systeemi+on",+tjms,+en+ihan+santarkkaan+muista.+Se+juuri+hirvittää,+että+kansalaisten+pitää+valita+porukkaa+sellaiseen+toimintoon,+mistä+ei+tiedeteä,+monet+ehdokkaatkin+ihan+outoja+tyyppejä.+Ja+jos+valituksi+tulee+ihmisiä,+joilla+ei+ole+tietoa+ja+osaamista,+niin+voi+meitä.+No,+se+tullaan+näkemään,+tuleeko+"takki+vai+tuppi,+kangasta+on+paljon.Eilein+samaisissa+uutisissa+näytettiin+pätkä+jossain+käynnisssä+olevasta+hiihtotapahtumasta.+Siinä+kilpailijat+kiipesivät+suksineen+lähes+pystysuoraa+(ehkä+hieman+liitoiteltuna)+seinämää.+Ja+sitten+sellaista+kutsutaan+hiihdoksi!!+Ymmärrän,+että+noissa+nousuissa+kilpailijat+punnitaan+ja+pistetään+järjestykseen+mutta+laji+ei+mielestäni+enää+ole+hiihtoa,+vaan+joku+extremen+osa-alue.+Juu,+minä+tietysi+olen+hiihtoekspertti+ja+sanani+on+laki🤣.Meillä+hernerokka+porisee.+Satuin+illalla+kaupassa+käydessäni+löytämään+vihdoin+savuluita,+joita+ehdottomasti+tarvitaan+rokkaan,+pelkästä+kinkun+lopusta+se+ei+synny.+Ei+minulla+kyllä+niitä+kinkun+loppujakaan+ole,+mitään+ei+jäänyt,+eikä+edes+luuta.+Eli+pussi+herneitä+ja+pussi+luita+pataan+ja+kohta+voin+pistää+parasta+pöytään.+Meidän+kummankin+herkkua+on+juuri+itse+tehty+hernari.+Purkista+sitä+kyllä+joskus+mökillä+syömme,+sekin+on+ihn+OK,+mutta+reilusti+häviää+itse+tehdylle.+Armeijan+soppatykkisoppa+kyllä+kisaa+vakavasti+kotisopan+rinnalla+mutta+ohi+ei+sekään+mene.+Sanoo+tämä+kokki.Huomenna+sitten+joulu+loppuu.+Paitsi+meiltä.+Lopetan+sen+vasta+Nuuttina.+Se+on+ollut+tapani+jo+vuosikymmenet.+Joinakin+vuosina+kuustamme+pois+vietäessä+neulasia+on+ollut+siinä+vähemmän+kuin+lattialla.+Ihan+sama+siivoaminen+kuitenkin,+hävittää+kuusen+nyt+tai+sitten+kolmastoista+päivä.+Joten+vielä+muutaman+päivän+kuusen+kynttilät+valaisevat+olkkariamme.+Onneksi+tämän+vuoden+kuusemme+ei+varise+juuri+lainkaan.Toivotan+leppoisaa+loppiaisaattoa!
  4. Isäni+usein+sanoi,+että+mitä+sellaisella+tekee,+millä+ei+mitään+tee.+Olen+hyvin+pitkälle+samaa+mieltä.+Oiskohan+minulla+naisen(kin)+logiikka+hakusessa.Minä+haluaisin+päästä+pistämään+kiertoon+huushollistamme+sen+kaman,+millä+ei+mitään+tee.+Ja+sitä+meillä+on.+Aiemminkin+olen+tainnut+täälläkin+mainita,+että+siippani+on+oravan+sukua,+sen+lisäksi+että+on+sukua+isälleen+ja+äidilleen.+Hän+säästää+kaiken+mahdollisen.Minä+tulisin+vähällä+toimeen.+Kai+opin+sen+omassa+lapsuudenkodissani,+missä+oli+vain+tarpeellinen.+Kun+enempään+ei+ollut+varaa,+aina+ei+siihen+tarpeelliseenkaan.+Siipalla+taas+tilanne+oli+ihan+toinen,+tavaraa+oli+joka+lähtöön.Joskus+olenkin+enempi+huolissani+siitä,+että+hautaudumme+jätetavaraan+ennen+kuin+ilmastonmuutoksen+sulavesiin.
  5. Nykyään+ei+tarvitse+opetuslupaa+hakevan+mennä+edes+teoriakokeeseen.+Aioinaan+opetuslupaa+varten+itse+kävin+teoriakokeessa.++Nykyään+lupaa+vain+haetaan+tietyin+kriteerein,+ja++sopivuus+opettajaksi+tarkistetaan+rekisteristä,+mistä+käy+selville+mm.+liikennerikkomukset,+jotka+saattavat+evätä+luvan+saannin.Olen+netistä+tilannut+tavaraa+tosi+harvoin,+vain+kaksi+kertaa+ennen+taannoista+kattilakauppaani.+Sekin+sujui+käsittämättömän+nopeasti:+ti-iltana+tein+oston+ja+to+n.+klo+17+tavara+tuotiin+kotiovellemme,+mihin+toimituksen+olin+tilannutkin.+Kotiin+tuonti+maksoi+vain+3,80€!!+Olen+kyllä+kuullut+tosi+pitkistäkin+toimitusajoista.Ruokakauppojen+kotiintuontipalvelu+on+kyllä+hieno+homma.+Etenkin+nyt+korona-aikana+se+on+näyttänyt+tarpeellisuutensa,+mutta+myös+silloin+se+on+oiva+apu,+kun+on+vaikeuksia+muuten+kaupassa+käynnissä.+Kun+korona++Suomessa+puhkesi+selvitin+minäkin+ruokaostosten+kotiin+tilaamista,+mutta+tavaroiden+valinta+kaupan+kuvastosta+tuntui+niin+työläältä,+että+luovuin+hommasta.+Siippa+kävi+kaupassa+ihan+mielellään.+Myös+poikamme+hoitivat+ruoka-ostoksiamme.++Nyt+kaupassa+käyn+vuorostani+minä.+Siipan+on+parempi+pysytellä+kotosalla.+Pienikin++flunssa+voi+pistää+hänet+sellaiseen+kuntoon,+ettei+tiputusta+voida+ajallaan+tehdä.Vallilassa+palaa+Meiran+tehdas.+Eräs+ystäväni+oli+siellä+aikoinaan+töissä.+Hän+kertoi,+että+mausteosastolla+ihmisille+tuli+työstään+ongelmia,+jotka+vaikuttivat+mm.+heidän+sosiaaliseen+elämäänsä.+Erityisesti+vaikeuksia+tuotti+valkosipulijauhe.+Haju+tarttui+kuulemma+ihmiseen+niin,+että+se+ei+lähtenyt+pois+pesemälläkään,+meni+ihon+alle,+ja+ko.+ihminen+ei+enää+halunnut+mennä+ihmisten+ilmoille.+Melkoinen+työperäinen+ongelma.
  6. Eilisestä+kai+johtuu,+että+aamulla+kun+heräsin+tuntui,+että+oli+jouluaamu.+Kunnes+sitten+keksin,+että+jouluhan+on+vasta+tulossa.+Onneksi+on+vielä+"toinen+joulu"+lahjojen+kera.+Tänään+pitää+vielä+pari+joulumuistiaista+käydä+hakemassa,+niin+sitten+on+sekin+homma+hanskassa.+Aamun+hommiin+kuului+tänään+illalla+koneen+tiskaaman+viimeisen+astialastin+sijoitteleminen+kaappiin.+Harmittaa+vietävästi+yhden+ison,+kauniin+lasikulhon+hajoaminen.+Kuten+ennenkin+kulho+ei+ollut+koneessa+kosketuksissa+minkään+muun+astian+kanssa,+ja+ajattelenkin+nyt,+että+olisiko+se+tullut+muuten+vain+matkansa+päähän;+vanhahan+se+jo+oli.+Se+oli+haljennut+kahteen+osaan+ja+kun+toista+osaa+nostin+koneesta,+niin+se+hajosi+kädessäni+vielä+moneen+pienempään+pirstaleeseen.+Harmi+rikkoutuminen+on+siksi,+että+kyseistä+astiastoa+ei+enää+saa+mistään,+ehkä+korkeintaan+yksittäisiä+kappaleita+netin+torilta+tai+huutokaupasta,+jos+tuuri+käy.+No,+tuli+kaapin+hyllylle+vapaa+tila.+Vaan+pian+se+täyttyy.+Siipan+mielestä+on+olemassa+tyhjän+tilan+täyttyvyyden+laki;)Aurinko+paistaa+niin,+että+on+vaikea+nähdä+ruutua.+Tänään+piti+lukea+HSkin+netistä,+kun+jostain+syystä+jäi+paperinen+lehti+tulematta.+Siippa+soitti+jakelun+asiakaspalveluun+ja+sieltä+kuulemma+tarjottiin+heti+kolmen+päivän+pidennystä+tilaukseen+-+ei+sillä+kuitenkaan+tämän+päivän+lehteä+enää+saa.+On+tainnut+olla+joku+isompikin+jakelukatko,+kun+niin+hövelisti+tilausta+pidensivät.+No,+johan+tässä+monta+kuukautta+on+lehti+tullutkin+ilman+huomautuksia;+edellisen+valituskierroksen+jälkeen.Pitäisi+tästä+lähteä+asioille.+Unohdin+kuitenkin+eilen+illalla+pistää+oman+autoni+lämmitykseen,+joten+se+varmaan+on+aika+jäässä.+Onhan+tuo+siipankin+auto+olemassa,+mutta+minun+vanhalla+hopallanikin+pitää+välillä+ajella,+ettei+ihan+paikoilleen+hyydy.++Saas+nähdä,+koska+siitä+luovun.+Vanha+on+jo+kuin+taivas.Siipan+piti+ryhtyä+pojan+tyttöä+sitikallani+ajattamaan,+kun+hänellä+olisi+aikaa+ja+lupa,+ja+tyttö+lähentelee+jo+ajokortti-ikää.+Korttihan+kannattaa+ajaa+käsivaihteisella+autolla,+koska+silloin+saa+ajaa+myös+automaattia.+Toisin+päin+se+ei+onnistu.+Ainakaan+vielä.+Mutta+ajoharjoittelu+nyt+sitten+jäi.+Aikoinaan+itse+opetin+toisen+poikamme+ajamaan+ja+siippa+toisen.+Näillä+vuosilla+en+enää+ala+opetuslupaa+hankkimaan.+Siipalla+se+on,+mutta+jää+nyt+sitten+käyttämättä.+Onneksi+tyttö+ei+ole+kovin+harmissaan.+Hän+sanoo,+että+koulu+vie+niin+paljon+aikaa.+Olisi+kuitenkin+hyvä,+jos+ennen+ajokortin+saamista+nuori+kerkiäisi+harjoitella+aikuisen+kanssa+mahdollisimman+paljon.+Vaan+"ei+aina+käy+niin+kuin+haaveillaan".Hyvää+alkanutta+jouluviikkoa!
  7. Jos+en+tietäisi,+mitä+kello+on+ja+mikä+päivä,+niin+voisi+kuvitella,+että+on+varhainen+alkukevään+aamu:+taivas+on+sees,+aurinko+valaisee+maisemaa,+ei+tuulen+virettäkään.+Vain+linnut+ruokapötkälettä+nokkimassa+rikkovat+kevätidyllin;+kevääälä+ei+semmoista+näe.Huomenna+piti+oleman+perheen+"jouletkot",+mutta+se+siirrettiin+sunnuntaiksi.+Jouluetkoilla+syömme+koko+porukalla+jouluaterian.+Kettisporukka+lähtee+taas+Lappiin+jouluksi,+ja+meillä+on+ollut+jo+vuosia+tapana,+että+saavat+syödä+myös+meidän+huushollin+jouluruoat;+Lapissa+syövät+hieman+toisenlaisen+aterian.++Po.+ateria+on+syöty+usein+vasta+joulun+jälkeen,+mutta+tällä+kertaa+jo+ennen,+kettisporukan+aikatauluista+johtuen.Eilen+toinen+poika+toi+meille+jo+kuusen+ja+huomenna+sen+aiomme+nostaa+jo+sisälle+ja+koristellakin.+Kerrankin+kuusi+olisi+valmiina+ajoissa.+Yleensä+se+kovalla+kiireellä+hoituu+vasta+aattoaamuna.+Pojan+lapset+tulevat+sen+koristelemaan+ja+laittamaan+siihen+ostamani+johdottomat+kynttilät.+Niitä+on+kaksikymmentä+ja+jokaiseen+kynttilään+pitää+laittaa+sisälle+patteri.+Minun+sormeni+ovat+sellaisessa+kunnossa,+että+mikää+en+niissä+pysy,+kun+kaikki+vähänkin+puristamista+vaativa+sattuu+niin+peijoonasti.+Parempaan+päin+onneksi+ovat+kyllä+menossa,+mutta+hitaasti+tuntuu+se+käyvän.Tänään+oli+HS:ssa+laaja+artikkeli+nuorten+pahoinvoinnista.+Vihdoin+aletaan+puhua+niiden+syistä,+eikä+keskitytä+pelkästään+hoitoon+ja+sitä+vaivaavaan+resurssipulaan.+Itse+olenkin+pitkään+ihmetellyt,+miksi+syitä+ei+perata+tarkemmin.Lehdenkin+jutussa+kiinnitettiin+huomiota+mm.+lasten+liian+aikaisin+omilleen+jättämiseen;+onhan+hienoa+kun+"meiän+lapsi+tekee+kaiken+ihan+itse".++Vahemmat++jätetään+ja+jäävät+sivuun+hyvin+varhain,+ja+jo+alakoululaisen+pitäisi+olla+itsenäinen:+10-vuotiaan+lapsen+terveydentilasta+vanhemmat+saavat+tiedon,+jos+lapsi+antaa+siihen+luvan,+jo+alakoulussa+aletaan+vaatia+itseohjautuvuutta,+15-vuotiaana+lapsen+pitäisi+tietää,+miksi+haluaa+isona,+jne.+Vanhemmille+jääkin+hyvin+aikaa+keskittyä+omiin+tekemisiinsä,+työhön+ja+harrastuksiinsa,+kun+lapsi+hoitaa+itse+itsensä.+Sellaisesta+ei+hyvä+seuraa,+eikä+ole+seurannut.+Järkyttävää,+että+yli+viidesosa+nuorista+kärsii+mielenterveysongelmista.+Mutta+jospa+vihdoin+alettaisiin+tehdä+jotain.Vaan+nyt+nauttimaan+kauniista+"kevät"päivästä.+Saas+nähdä,+onko+kettiksilläkin+kevättä+rinnassa.+Mukavaa+viikonlopun+aloittelua!
  8. Minäkin+lopetin+jo+aika+kauan+sitten+Elisan+kotipuhelimen.+Sillä+oli+minulle+joku+ihme+nostalginen+merkitys.+Senhän+aikoinaan+ostin+ensimmäiseen+yhteiseen+kotiimme+HPY:ltä.+Vähän+tuntui+keljulta+siitä+luopua+-+oli+kuulunut+kalustoomme+vuosikymmenten+ajan+-+mutta+se+oli+vain+liiallista+hentomielisyyttäni.+Puhelimen+pitohan+tuli+loppuaikoina+tosi+kalliiksi+ollakseen+vain+kone+eteisen+pöydällä.+Maksut+piti+maksaa,+mutta+käyttöä+sillä+ei+ollut,+kun+kaikki+tutut+ja+tuntemattomat+olivat+siirtyneet+kännyköihin.+Osakkeet+lahjoitin+pojillemme.Nuo+chat-robotit,+joita+kohta+kai+joka+ikinen+instanssi+tarjoaa+vastaajaksi+asiakkaiden+kysymyksiin,+ovat+minusta+aika+turhia.+Eivät+ne+ymmärrä+mitään+muuta+kuin+tietyssä+kaavassa,+tunnetuin+sanoin+tehdyt+kysymykset.+Yritin+taannoin+tervarista+saada+vastauksen+yhteen+koronarokotusta+koskevaan+kysymykseen.+Tuloksena:+"en+ymmärrä,+ottakaa+yhteys+puhelimitse".++Pankin+robotti+joku+aika+sitten+oli+yhtä+tyhmä.Tänään+kävin+eräässä+maalaismyymälässä,+jossa+myydään+ko.+paikan+lähiympäristöstä+hankittuja+maalaistuotteita,+ruokia,+leivonnaisia,+käsitöitä,+koruja,+kynttilöitä,+jne...+kaikkea+maan+ja+taivaan+välillä.+Löysin+sieltä+mukaani+maalaisjuustojen+ja+-maalaismakkaran+lisäksi+myös+kauniit,+jouluiset+kuivakukka-asetelmat+joulutervehdykseksi+parille+ystävälle.++Näin+vältyn+jonottamasta+aatonaattona+kukkakaupan+ryysiksessä.+Itselle+käyn+jossain+välissä+ensi+viikon+alussa+ostamassa+ihan+tuoreet+hyasintit+joulun+tuoksua+tuomaan.Nyt+listaamaan+leivontatarvikkeiden+puutoksia.+Ainakin+ruisjauhot+ovat+lopussa.+Niitä+tarvitaan+joululeipien+tekemiseen.+Huomenna+taidan+ryhtyä+siihen+hommaan.+Tai+sitten+ylihuomenna,+tai+viikonloppuna,+tai...Mukavaa+iltaa!
  9. 32 / 86