Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Tänään+tein+löydön.+Ostin+langattomat+kuusenkynttilät!+Ne+on+tietysti+ledit,+joihin+jokaiseen+kynttilään+tarvitaan+yksi+kolmen+A:n+patteri.+Niitä+säädellään+kakella,+ei+onneksi+tarvitse+jokaista+kynttillä+erikseen+sytytellä.++Ovat+yksinkertaisia+käyttää.+Kuusen+paikka+ei+enää+ole+sidottu+sähköpistokkeen+paikkaan.+Meillä+on+ollut+käytössä+35v:n+ajan+samat+sähkökynttilät,+joiden+virittäminen+on...+sanonko+mistä.+Niissä+on+jotenkin+nurinkurinen+kiinnitys,+ja+sormet+menee+siinä+hommassa+ruvelle:+pyykkipojan+kaltaista+linkkua+ei+painetaakaan+vaan+linkku+väännetään+auki,+ja+se+käy+sormiin.+Hyvin+kyllä+ovat+palvelleet,+yhtään+lamppuakaan+ei+ole+tarvinnut+vaihtaa,+ja+ovat+tosiaan+joka+joulunpalaneet+yhtä+soittoa+kaikki+siitä+hetkestä+kun+ne+on+aatonaattona+sytytetty+aina+pahan+Tuomaan+vierailuun+saakka.+Nyt+tämä+traditio+siis+muuttuu;+päivitetään+joulumme+edes+siinä+kohdassa.Ostin+myös+isänpäiväksi+(lahjoja+ei+meillä+harrasteta)+ison+kimpun+ruusuja,+ja+äsken+viritin+niihin+led-valoketjun,+ja+nyt+vain+ihailen+kimpun+kauneutta+tuossa+olkkarin+pöydällä.Kettikset+ovat+olleet+hoidossa+iltapäivän,+ja+ovat+taas+ilostuttaneet+päiväämme.+Kohta+ne+tullaan+hakemaan,+ja+päästään+pistämään+sauna+palamaan.+Siipalle+on+kova+paikka,+kun+ei+saa+saunoa;+hänellä+on+pysyvä+dreeni+keuhkossa.+Sen+verran+hän+kuitenkin+varovasti+salaa+nautiskelee,+että+nuuskii+puulämmityksen+hajua+istuissaan+alemmalla+lauteella+vähän+aikaa+lämmittelemässä,+löylyä+ei+voi+heittää+eikä+hikoaminen+ole+sallittua.++Surullinen+tilanne+saunafriikille.+Mutta+sekin+vain+täytyy+hyväksyä.+Onhan+esim.+Röyh:llä+sairautensa+takia+makuelämykset+poissa+laskuista,++ja+monella+muulla+jotkut+muut+nautinnot.++Itsekään+en+enää+pysty+nauttimaan+löylyttelystä+entiseen+tapaan.+Pitää+vain+jaksaa+ajatella,+että+onhan+sitäkin+nautintoa+paljon+saanut+jo+kokea.Mutta+nyt+se+kiuas+tuleen,+ja+lämmittelemään.+Koirat+läksivät+justiinsa.+Tulevat+kyllä+huomenna+isänpäiväkahveille.Leppoisaa+lauantai-iltaa.
  2. Minulle+makean+himo+iskee+tosi+harvoin.+Itse+en+osta+karkkia+koskaan+(paitsi+jos+on+jotkut+kekkerit+niin+lapsille+ja+lapsenmielisille),+keksejäkään+meillä+ei+ole+kuin+korkeintaan+jonkun+kaffetilaisuuden+jäljiltä+paketin+jämät.+Siippa+sen+sijaan+ostaa+usein+itselleen+salmiakkia+tai+muuta+vastaavaa.+Mutta+viime+viikolla+hän+innostui+ostamaan+Fazerin+suklaarasioita,++"kun+sai+halvalla",+sanoi+hän.+Oli+saanut+niitä+kympillä+kolme.+Fazerminttien+kukistamiseen+olen+nyt+sitten+minäkin+osallistunut,+minttu+ja+tumma+suklaa+ovat+minun+mieleeni.++Siippa+saa+syödä+muut.Viime+yönä+oli+minulla+taas+"vahtivuoro".+Samoilla+silmillä+pääsin+aamukahdeksaan.+Kerkisin+siinä+valvoessani+miettiä+minäkin+asumisasioita.+Eihän+tässä+meillä+mitään+ongelmaa+vielä+ole+näkyvissä,+mutta+siipan+taudista+ei+tiedetä.+Sehän+voi+edetä+vauhdilla,++ja+jäänkin+sitten+yksin.+Tai,+no,+voihan+minustakin+aika+jättää+vaikka+huomenna.+Yksin+en+tähän+asuntoon+haluaisi+jäädä.+Toisaalta,+tämän+asunnon+vastikkeen+hinnalla+ei+saisi+vuokrattua+kuin+20m2:n++yksiön,+jos+sitäkään.+Asuntomme+myyntihinnallakaan+ei+saisi+kylän+keskustasta+kuin+korkeintaan+kaksion.+Yhtiömme+on+50v+vanha,+eikä+siten+kovin+haluttu+kohde,+ja+keskustan+uudempien+kämppien+hinnat+hipovat+taivaita.+Jostain+syrjemmältä+voisi+saada+paremmin,+mutta+haluan,+että+palvelut+ovat+kävelymatkan+etäisyydellä.+Autoilustani+kun+taas+reilun+vuoden+päästä+päättää+lääkäri.+Vielä+ei+ole+mitään+"vammaa",+mikä+sen+estäisi,+mutta+vuosi+tässä+iässä+on+pitkä+aika+terveysasioissa.No,+ehkä+ja+toivottavasti+tässä+kuitenkin+olisi+vielä+aikaa+miettiä+tulevaisuuden+asumisia.+Kunhan+nyt+selviäisivät+nuo+siipan+hoidot,+niin+oltaisiin+taas+vähän+viisaampia.+Hirveän+kauan+on+kestänyt+prosessi+taudin+toteamisesta+hoidon+alkamiseen,+minkä+ajankohta+ehkä+selviää+ensi+viikolla.+Kun+vielä+siippa+panttasi+koko+kesän+lääkäriin+menoa,+niin+kauhistuttaa+mm.+mahdollisten+metastaasien+kehittyminen+tässä+ajassa.+Mutta+kuten+siippa+rauhallisestit+toteaa,+niin+"se+tulee,+mikä+on+tarkoitettu".+Minä+en+osaa+ihan+noin+rauhassa+suhtautua+asioihin,+mutta+po.+tauti+on+niin+kauan+istunut+apinana+olkapäillämme,+että+en+minäkään+kovin+järkyttynyt+osaa+enää+olla.+Nyt+ainakin+apinan+paino+ja+vaino+ovat+poissa.+Voidaan+keskittyä+konkretiaan.Huh.+Pitäisi+vielä+mennä+imuroimaan+ja+pyyhkimään+makkari.+Muut+tilat+olen+jo+saanut+hoidettua.+Millään+en+jaksaisi,+mutta+pakotan+itseni,+niin+ei+tarvitse+huomenna+enää+siivota,+vaan+voin+keskittyä+keksimään+isänpäiväksi+kahvipöytään+syömistä,+mistä+kaikki+"ruokavammaiseni"+voivat+nauttia.+Niitähän+on:+on+kala-allergiaa,+keliakiaa,+vegaanisuutta,+laktoosi-intoleranssia.+Ja+mitä+vielä...Leppoisaa+viikonlopun+aloittelua!
  3. Kiitos,+Rapunen+itsellesi+uuden+avaamisesta.+En+itse+huomannutkaan,+että+ketjulla+oli+jo+noin+paljon+pituutta.+Kertoo,+että+paljon+on+meillä+sanomista+ollut.Tänään+on+taas+tosi+harmaata.+Jotkut+sanovat,+että+harmaalla+on+monta+säyvä.+Minusta+tuntuu,+että+nyt+on+vain+yksi.+Kettiksetkin+olivat+haluttomia+lenkkeilyyn.+Normaalisti+vetävät+kurkku+koristen+eteenpäin,+nyt+tekivät+niin+vasta,+kun+käännyttiin+kotia+kohden.+Mitenkähän+Aran+pikkukoira+on+talven+vastaanottanut.+Mitenkähän+Ara+itse.+Olisi+joskus+kiva+kuulla.Huomenna+onkin+taas+meillä+piikityspäivä.+Siipan+sairauden+takia+saamme+molemmat+kolmannen+koronapiikin,+vaikka+toisesta+on+kulunut+vasta+vajaat+4kk+3vk.+Olen+tosi+iloinen,+että+minäkin+siipan+siivellä+saan+tuon+kolmannen.+Himpun+varmistaa+oloa,+kun+kuitenkin+nyt+vuorostani+joudun+hoitelemaan+kodin+ulkopuoliset+juoksevat+asiat.+Eristäytymisemme+on+nyt+vielä+vahvempaa+kuin+koronakeväänä.+Ja+tilanne+todennäköisesti+kiristyy+vielä+siipan+hoidon+alkamisen+myötä,+kun+siinä+kropan+immuunipuolustus+menee+nollille.+Rokotuskaan+ei+satavarmasti+estä+lievää+tautia.+Ja+lieväkin+tauti+voi+syöpäiselle+muodostua+vakavaksi.+Saisivat+nuo+rokottamattomat+jo+lakata+hallitsemasta,+että+saataisiin+tauti+vähenemään.+Kokonaanhan+se+varmastikaan+ei+häviä+koskaan+maailmasta,+Suomestakaan.Mutta+nyt,+broilerilounaan+jälkeen+pienille+nokkareille.+Sen+jälkeen,+vihdoin,+vaihtamaan+ulkoruukkuihin+talvisemmat+kasvit:+hortensioiden+sijaan+kanervia.+Kesällä+ruukkuihin+istuttamani+pienet+pallotuijat+saavat+jatkaa+"istumistaan".+Pitää+vielä+erikseen+mainita,+että+toukokuussa+ruukkuihin+istuttamani+yönsiniset+orvokit+ovat+kukkineet+siitä+saakka,+koko+kesän+ja+syksyn,+tauottomasti.+Nytkin+vielä+yhdessä+ruukussa+on+niin+nätit+kukat,+että+leikkaan+ne+sisälle+maljakkoon.+Muut+raaskin+jo+kuskata+roskikseen.Mukavaa+päivää!
  4. Olet,+Cee,+jo+ison+osan+välttämättömistä+asioista+kerinnyt+ja+ennen+kaikkea+jaksanut+hoitaa.+Aika+paljon+sitä+riittääkin,+niin+ennen+kuin+jälkeen+hautajaisten.+Hyvä,+että+poikasi+aveceineen+on+ollut+apuna+ja+tukena.Meilläkin+eilen+oli+musta+päivä.+Tosin+siipan+sairaus+oli+jo+tiedossa,+mutta+eilen+sitten+saimme+patologin+lausunnon,+mikä+varmisti+tuon+keuhkopussin+syövän.+Pienintäkään+toivon+kipinää+ei+siinä+kohdassa+enää+siis+löydy.+Ainut+toivo+on+hoidoissa,+jotka+nekin+huonosti+kyseiseen+sairauteen+tehoavat.+Mutta+näillä+on+selvittävä+niin+pitkälle+kuin+selvitään.Onneksi+oli+eilen+hoidossa+kaksi+villikkokettistä,+ja+niiden+kanssa+ilta+meni+mukavasti.+Niin,+ettei+kovin+kerinnyt+murehtia+tilannetta.+Eihän+se+murehtimisesta+miksikään+muutu,+mutta+luonne+on+mikä+on,+ainakin+minulla.+Siippa+itse+on+kuin+viilipytty.+Sanoo,+että+on+asian+mielessään+työstänyt+niin+pitkälle+kuin+vain+voi.Kohta+tulee+toinen+hoidokki,+vasikan+kokoinen+koira.+Ensi+yönä+ei+koiraakaan+herätä+Hesarin+tuoja,+kun+ei+lehteä+tule.+Viime+yönä+herätti,+ja+niin+kauhea+älämölö+kahdesta+pienestä+koirasta+lähti,+että+luulenpa+lehdenkantajaltakin+lirahtaneen+lusikallinen.+Koirat+eivät+ole+tottuneet+yöllisiin+tapahtumiin,+ja+vahteja+kun+ovat,+niin+sehän+sitten+piti+niiden+kuuluttaa.Tänään+teen+Röyh:n+videon+innoittamana+valkosipulipottukanavuokaa.+Tosin+kana+vaihtuu+possunfileeseen.+Ruoka+ainakin+videolla+näytti+tosi+houkuttelevalta.Leppoisaa+pyhäinpäivän+iltaa!
  5. Mukavaa+kun+olemme+palanneet+taas+normaaliin+aikaan.+Kannatan+auringon+mukaista+eloa.+En+ole+koskaan+ollut+kovin+ihastunut+tähän+kellojen+siirtelyyn,+vaikka+en+siitä+niin+kärsikään.+Paitsi+työelämässä+kesäaikaan+siirtyminen+otti+pannuun+alkukeväällä,+jolloin+ikäänkuin+taas+hypättiin+takaisin+pimeään,+kun+aamuherätyksen+aikaan+olikin+taas+pimeämpää+kuin+mihin+oli+jo+tottunut.+Syksyllä+taas+helpotti,+kun+sai+aamulla+nukkua+tunnin+pidempään.+En+muutenkaan+kärsi+etelän+kaamoksesta,+joksi+tätäkin+pimeyttä++usein+nimitetään.++Oikea+kaamos+Lapissa+on+hieno+kokemus.+Pimeyttähän+nyt+päivitellään+kuin+koronaa+ikään.+Kuinka+se+meitä+kurittaa,+vie+elämän+ilon+ja+tuottaa+vain+kärsimystä.+Sen+torjumiseksi+pitäisi+kuulemma+pistää+villasukat+jalkaan,+kääriytyä+viltteihin,+polttaa+kynttilöitä+ja+latkia+erilaisia+teejuomia.+No,+niin+en+tee.+Villasukkiakin+pidän+vain+äärimmäisessä+hädässä.+Yleensä+kotona+olen+aina+paljain+jaloin.+Uloskin+mennessä+olen+sukkia+pitänyt+vasta+parin+viikon+ajan.+Vilteissä+lymyäminenkään+ei+minulta+onnistu,+kynttilöiden+poltto+tuo+huusholliin+vain+nokea+ja+teetä+juon+kerran+kymmenessä+vuodessa.+No,+kyllä+joskus+iltasella+pistän+kynttilän+palamaan+pöydälle+ja+tällä+viikolla+varmaan+jo+ulko-oven+vierustoillekin+kynttilälyhdyt.Kirjan+todellakin+pitää+olla+oikea+kirja,+mitä+voi+pidellä+käsissään.+E-kirjan+olen+pari+kertaa+ladannut,+kun+HS+tai+Elisa+on+niitä+tarjonnut+asiakkailleen,+mutta+en+ole+niitä+lukenut.+Äänikirjoja+kavahdan.+Siinä+lukijalle+lankeaa+niin+suuri+osa,+että+jos+ääni+tai+tyyli+ei+miellytä,+niin+koko+kirja+menee+syteen.+Ainkin+minulta.+Radiossa+olen+joskus+jotain+pätkiä+kuunnellut,+näyttelijöiden+tai+tv-esiintyjien+lukemana+ja+aika+ankeata+on+ollut.+Yksikään+niistä+ei+ollut+ilmeikästä+lukemista,+vaan+monotonista+jorotusta,+välimerkeistä+tai+painotuksista+ei+ollut+tietoakaan.+Onneksi+paperikirjoja+vielä+on,+ja+jos+ne+kaupoista+loppuisivat,+niin+kirjahyllyssämme+niitä+on+vaikka+muille+jakaa.Siippani+löysi+Lidlistä+silmälasit,+joissa+on+pienet+valot,+samanlaiset+kuin+on+joissakin+lippiksissä+tai+pipoissa.+Niillä+on+hupaisaa+lukea.Leppoisaa+loppuiltaa!
  6. Kiitos+Rapunen!+Ehkä+kateus+on+vienyt+kalat+tästäkin+vedestä.+Tai+sitten+on+vain+käynyt+joku+käpy.Taas+ollaan+aloittamassa+uutta+viikkoa.+Ei+onneksi+sada,+kuten+vielä+illalla.+Tänään+pitäisi+jatkaa+eilen+aloittamaani+lehtien+keräämistä+-+selkä+on+kyllä+aika+jumissa,+vaikka+yön+sai+levätä.+Viikonlopuksi,+yhtiön+talkoita+varten+tulee+asukkaiden+käyttöön+jätelava,+minne+niitä+voi+kuskata.+Ei+tarvitse+itse+kuljetusta+hoitaa.+Maksaahan+tuollainen+lava+tietysti,+mutta+maksaa+sekin,+jos+jokainen+omat+puutarhajätteensä+kuljettaisi.Tänään+tulee+taas+kotisairaanhoidosta+hoitaja,+joka+toimittaa+siipan+dreenin+tyhjennnyksen+ja+sen+uuden+siteen+laiton.+Hän+kävi+jo+kerran+viime+viikolla,+ja+tämän+päivän+jälkeen+toimitus+pitäisi+hoitaa+omin+voimin+niin+kauan+kuin+dreeniä+tarvitaan.+Ei+se+homma+mikään+vaikea+ole,+mutta+pelottaa,+että+joku+pöpö+pääsisi+dreeniä+myöten+menemään+miehen+sisuksiin.+Ensimmäisellä+sairaalakerralla+niin+kävi.+Vaikka+siis+oltiin+sairaalassa!!+No,+pitää+yrittää+olla+tosi+tarkkana.Lapsillakin+alkaa+taas+koulu+syyslomansa+jälkeen.+Koronan+leviäminen+harmittaa+meitäkin,+kun+nyt+sen+kanssa+pitää+olla+jopa+vielä+varovaisempi+kuin+vuosi+sitten+keväällä,+juuri+siipan+sairauden+takia.+Lasten+kanssa+olemme+olleet+yhteydessä+nyt+vain+puhelimitse.+Lapsille+ei+vielä+ole+kerrottu+kaikkea+vaarinsa+sairaudesta.+Kerrotaan+sitten,+kun+on+tietoa+hoidoistakin.+Pelkkää+negatiivista++ei+pidä+heille+kertoa,+mukana+täytyy+olla+toivoa.+Heidän+reaktiotaan+pelkään+kovasti.+Ovat+niin+läheisiä+vaarinsa+kanssa,+etenkin+poika.+Tytön+piti+aloittaa+tänä+syksynä+autolla-ajon+harjoittelu+vaarinsa+kanssa,+mutta+taitaa+jäädä+oman+isänsä+hoidettavaksi.+No,+näin+se+elämä+meitä+vie.Mutta+nyt+pitää+siipaista+ruokakauppaan.+Jääkaapissa+viikonlopun+jälkeen+on+vain+lähes+valo.+Hyvää+syysviikkoa!