Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Jännitys+eikun+tiivistyy.+Pitää+varmaan+napata+propralia.+Noin+tunnin+päästä+joudumme=pääsemme+piikille.+Ei+vaiskaan.+Minä+en+piikkejä+pelkää,+en+ole+edes+lapsena+niitä+pelännyt+ja+aikuisikäisenä+olen+joutunut+neulan+heilutteljoiden+käsittelyyn+sen+verran+usein,+että+immuniteetti+piikin+pistoon+on+syntynyt.+Minun+on+siis+vaikea+käsittää,+että+jotkut+ovat+lähes+hysteerisiä+jo+piikin+nähdessään+saati+jouduttuaan+sen+kohteeksi.Kevät+vain+etenee+ja+sen+mukana+alkoi+taas+seuraaviin+lumiin+jatkuva+riesa.+Kettislenkkimme+kulkee+pari,+kolme+sataa+metriä+pyöräilijöidenkin+käyttämällä+väylällä+ennen+kuin+poikkeamme+siltä+toiselle+tielle.+Se+on+hiekkatie,+mikä+onneksi+ei+kelpaa+polkijoille;+sillähän+ei+voi+kaahaata.+Asfalttititellä+pyöräilijät+määräävät+tahdin.+Jalankulkijan,+etenkin+koirain+kanssa+kulkiessa+pitää+olla+tarkkana,+kun+takaa+tulevat+sukkahousuhenkilöt+vain+polkevat+naama+maata+kohden,+ympäristöään+näkemättä.+Hitaammin+ajavat+sentään+osaavat+käyttää+jarruja+ja+tänään+heistä+yksi+jopa+soitti+kelloa.+Toinen+koirista+on+oppinut+rähisemään+pyöräilijöille;+on+kerran+joutunut+kolariin,+mutta+onneksi+selvisi+säikähdyksellä.+Siitä+kai+tuo+rähiseminen+syntyi.+Se+on+huono+tapa,+mutta+en+siinä+kohdassa+moiti,+joku+roti+fillaristeillakin+pitää+olla.+Vaan+nyt+kannat+tanaan+ja+taistoon+koronaa+vastaan!
  2. Minulla+useammastakin+tilaamastani+lehdestä+kokemus+niiden+uudistamisesta++on+ollut+huono.+Niin+huono,+että+olen+lopettanut+tilauksen.+Nykyään+ei+tule+enää+kuin+SK.Uudistamiset+ovat+johtaneet+säläsisältöön,+eli+nk.+makasiiniin:+lehti+on+täynnä+pieniä+juttuja,+joita+yhdelle+sivulle+mahtuu+monta,+kuvia+ja+niiden+yhteydessä+joku+tekstinpätkä.+Joku+sivu+voi+olla+täynnä+kuvia+vaikkapa+vaaleansinisistä+tavaroista,+kun+po.+väri+on+muotia+,+jne.+Kunnollisia,+luettavia+juttuja+on+yleensä+pari,+maksimissaan+kolme.+Kun+lehdet++ovat+vielä+täynnä+mainoksia,+niin+todellakaan+varsinaista+luettavaa+ei+jää+paljon.+Ovatko+lukijat+nykyään+niin+kärsimättömiä,+etteivät+jaksa+lukea+muutamaa+riviä+enempää,+niin+kuin+telkkarin+katsojatkin+jaksavat+vain+puolen+tunnin+pätkiä.Aikakausilehdet,+niin+naisten+kuin+muunkin+tyyppiset,+ovat+vuoron+perään+lähes+kaikki+menneet+säläksi.+Kokeilin+joitakin+parin+kuukauden+tilauksilla,+mutta+lopetukseen+menivät.+Kotiliesi+tuli+minulle+joskus+yli+kaksi+vuotta,+mutta+sekin+uudistettiin+ja+siihen+loppui.+Enää+meille+tulee+vain+SK+(HS:n+lisäksi),+ja+siipalle+TM,+jota+kyllä+minäkin+luen.+Ja+jos+nekin+"uudistetaan",+niin+tervemenoa+minun+puolestani.+Kotiliettä+kyllä+myyjät+tyrkyttävät,+ja+sain+sen+nettilukuoikeuden+houkutuslahjaksi+pariksi+kuukaudeksi.+En+lukenut+sitä+kertaakaan.+Lehden+pitää+olla+lehti,+jotta+sitä+voi+lukea+vaikka+selällään+sängyssä,+tai+kesällä+riippumatossa+maaten.+Ja+siinä+pitää+olla+lukemista!
  3. On+hieno+kevättalven+ilta,+iltaruskokin+oli+komea.+Täällä+mökillä+se+näkyi+oikein+hyvin.+Tultini+tänne,+kun+on+joitakin+hommia+tehtävänä.+Minulla+mm.+puunkantoessujen+teko.+Siippa+on+sellaista+ronkkunut+jo+pitkään,+mutta+nyt+se+toteutuu.+Siippa+osti+kiljuvan+punaista+säkkikangasta+(vaihtoehtona+vain+valkoinen!),+josta+sellainen+on+tarkoitus+tehdä.+Ompelukone+on+mukana.+Kesällä+ostamani+kone+on+aika+kevyt,+joten+sitä+on+helppo+roudata.+Ja+täällä+on+isommat+tilatkin+levitellä+ja+käsitellä+kankaita.+Onpahan+jotain+viisasta+tekemistä.En+ole+minäkään+minkään+puolueen+jäsen,+eikä+minusta+sellaista+koskaan+tule.+Ei+ole+olemassa+puoluetta,+joka+vastaisi+minun+ajatuksiani.+Äänestäessä+minun+pitää+aina+valita+pienimmän+riesan+tie.+Kokkareitakaan+en+ole+koskaan+äänestänyt,+vaikka+siihen+porukkaan+edsonkin+minua+usein+tyrkyttää.Tyhmiähän++me+mummot+tietysti+olemme,+emme+ymmärrä+mitään,+paitsi+oman+nenämme.+Politiikassa,+se+vähäkin+mistä+joskus+jotain+lausumme,++olemme+aina+väärässä.+Mielipiteemme+asioista+(nypläyshän+ei+ole+asia)+pitää+teilata,+jos+ei+muuten+niin+ainakin+periaatteessa.+Persuja+ja+r-+sanaisia+olemme+oitis,+jos+kerromme+faktoja,+joita+ei+pitäisi+kertoa.+No,+mielipiteitä+on+kaikilla+jostain,+mutta+toisilla+ne+ovat+oikein,+toisilla+päin+helkkaria.+Silti+kevät+tekee+tuloaan.+Ensi+viikolla+jo+lämpöasteita.+Ja+maanantaina+saatan+saada+rokotusajankin.+Ellei+nyt+tuo+AZ:n+rokotteen+epäilyn+takia+mene+metsään+koko+ohjelma.+Mukavaa+viikonloppua!
  4. MInäkin+olen+usein+saanut+noita+tyytyväisyyskyselyjä,+mutta+en+vastaa+niihin.++Jos+joku+mättää+asioinnissani,+pistän+yleensä+sähköpostia+suoraan.+Kiitoksia+lähettelen+myös,+kun+aihetta+on.+Haluan+että+kiitos+tavoittaa+henkilön/henkilöt,+joka/jotka+kiitoksen+aihetta+antaneen+palvelun+on/ovat++järjestänyt/järjestäneet.+Nyt+tunnen+jo+kolme+ikäihmistä,+jotka+ovat+saaneet+rokotusajan.+Edelleen+kuitenkin+tunnen+vain+kaksi,+jotka+rokotuksen+ovat+jo+saaneet.+Täällä+meikän+ikäisille+rokotusaikojen+antaminen+aikaistui:+alkaa+ensi+viikolla.+Tosin+eräs+ystäväni+soitti+jo+tänään+varausnumeroon+ihan+kokeilumielessä,+josko+tärppäisi,+ja+tärppäsi.+Eivät+pistäneet+yhtään+hanttiin,+vaikka+hänellä+ei+ole+mitään+THL:n+laatimissa+listoissa+olevia,+koronan+mahdollisesti+vakavaksi+muodostavia+sairauksia,+mutta+hänellä+on+kaikenlaisia+muita+vastustuskykyä+heikentäviä+tekijöitä.+Hyvä,+että+sai+ajan.+Jospa+minullakin+tärppäisi+maanantaina.+Elän+toivossa.+Vielä+enemmän+toivon,+että+miniäni+rokotuksen+saisi+ihan+heti.+Mielelläni+luovuttaisin+mahdollisesti+ensi+viikolla+saamani+ajan+hänelle,+itse+voin+hyvin+vielä+piileskellä.+Mutta+ei+taitaisi+onnistua.Nyt+pistämään+vettä+kuppiin.+Koirapojat+tulevat+iltahoitoon+isäntäväkensä+hiihtoreissun+ajaksi.+Ja+vettä+pitää+olla+heti,+kun+ovesta+sisälle+astuvat.+Koko+matkan+parkkikselta+meille+vohottavat+niin,+että+kurkkunsa+korisee+kuivuuttaan.Mukavaa+iltaa+muillekin.
  5. Onneksi+itselläni+ei+mitään+varsinaista+vikaa+silmissä+ole.+Se+vanhuuden+näkö+vähän+haittaa,+mutta+jo+vuodesta+-86+olen+käyttänyt+"tiimarilaseja",+samalla+1,5+vahvuudella+edelleen.+Joskus+lankaa+neulan+silmään+pujottaessani+pistän+kakkoset+siksi+aikaa.+Lasini+eivät+maksa+juuri+mitään+verrattuna+kalliisiin+optikolta+ostettuihin++laseihin.+Niissä+pokat+ja+tietysti+linssien+hionta+maksaa.+Silmälääkärissä+käyn+kyllä+kerran+vuodessa++glaukooman+vahtimisen+takia.+Sehän+vaanii+melkein+jokaista+vanhaa+ihmistä.Viime+syksynä+olin+mukana+optikko-opiskelijoiden+lopputyöprojektissa,+ja+siinä+kyllä+syynättiin+silmistäni+varmaan+jokaikinen+tappi+ja+sauva.+Mitään+kummia+ei+onneksi+havaittu.+Ihmettelivät,+miten+olen+pärjännyt+kaikki+nämä+35v+samoilla+laseilla.+Yleensähän+tuo+ikäefekti+voimistuu+vuosien+mukana,+mutta+tuo+kehitys+yleensä+jämähtää+paikoilleen+jossain+vaiheessa.+Likinäköisellehän+iän+vaikutuksesta+voi+olla+niin+iso+hyöty,+että+pääsee+laseista+eroon+kokonaan.Silmälasien+pokat+ovat+viime+vuosina+etenkin+naisilla+olleet+hyvin+huomiota+herättäviä:+mustia+tai+hyvin+tummia,+leveäsankaisia.+Itse+olen+tottunut+ns.+hengettömiin+ja+suorastaan+häitritsee,+kun+näkökenttään+ilmestyy+mustaa,+olen+joskus+mallaillut+sellaisia.+Oikein+leveät+sangat+jos+on,+niin+johan+ne+haittaavat+sivulle+näkemistä.+Telkkarissa+usein+kiinnitän+huomiota+ihmisten+laseihin+ja+erään+naistoimittajan+hengettömät+luovat+suorastaan+rauhoittavan+näkymän+katselijalle,+siis+minulle.