Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Huomasin+myös+jo+joitakin+aikoja+sitten+tuon+etjun+tyhjän,+ensimmäisen+laatikon+kirjautuneena+ollessani,+ja+ihmettelin+sitä+täälläkin.+Joku+kyllä+yksoikoisesti+totesi,+että+tietystihän+se+niin+on.+Ei+kyllä+aina+ole+ollut,+vaan+tosiaan+tuli+jonkun+uudistuksen+yhteydessä.Hyvä+kuulla,+että+Arakin+on+kunnossa+eikä+poissolosi+johtunut+esim.+sairasteluista+tai+muista+vastaavista+ikävyyksistä.Sairastelujahan+ihmisillä++piisaa,+tai+ainakin+sellaisen+kuvan+saa,+kun+yrittää+terveydenhoidon+kanssa+jotain+asiaa+selvittää.+Mihinkään+puhelinnumeroon+ei+vastata,+tai+korkeintaan+automaatti+sen+tekee+ja+neuvoo+soittamaan+toiseen+puhelinnumeroon.+Nettiosoitetta,+mihin+voisi+kirjoitta+asiansa+saa+hakea+kissain,+koirain+kanssa.++Yritin+äsken+löytää+yhteystietoa+henkilölle,+jolle+voisin+valittaa+omakannassa+olevien+tietojen+virheistä,+mutta+eipä+sellaista+löytynyt.+Pistinkin+sitten+asiaa+koskevan+SMS:n+omahoitajalleni.+Hän+viime+viikolla+tekstasi+minulle+tulossa+olevista+labroista+ja+siitä+poimin+numeronsakin.+Saa+nähdä,+kenellä+se+numero+on+tänään-+kuulemma+heidän+puhelinumeronsa+vaihtelevat+usein+-+tuleeko+vastausta+ja+jos+tulee+niin+koska.Täällä+meidän+kylällä+on+alkanut+kova+pulina+päälle+7-kymppisten+rokotuksista,+siis+niiden+puuttumisesta,+kun+nuoremmille+aikoja+jaetaan+jo+täyttä+häkää.+A-Z.n+rokote+ei+meille+vanhoille+sovi,+joten+ei+sitten+rokoteta+lainkaan.+Ikä+on++kuitenkin+pahin+riskitekijä+koronassa,+mutta+kun+monilla+ikäisillämme+on+lisäksi+vakavaa+koronan+muotoa+mahdollisesti+indikoivia+perussairauksia,+niin+riskihän+vain+kasvaa,+ellei+eksponentiaalisesti+niin+ainakin+moninkertaiseksi.+Tuntuu,+että+ovat+viranomaisetkin,+poliitikoista+puhumattakaan+jo+pihalla+kuin+lumiukot,+niin++paljon+tulee+kaiken+aikaa+erilaista+tietoa+eri+lähteistä.+Sen+lisäksi+vielä+tiedot+ulkomailta,+eri+maista+sekoittavat+hyvin+pakkaa.Äsken+oli+iloinen+tapahtuma+meillä:+poika+ja+poikansa+kävivät+lounaalla.+Heitä+niin+harvoin+nykyään+näkee,+että+ihan+teki+mieli+korkata+skumppa.+Mutta+en+sitä+tehnyt,+virtuaalisesti+kuitenkin:)).+Sitten+kun+kummatkin+rokotteet+on+takapuoleeni+lyöty++-+olkavarteen+kai+kuitenkin,+meille+vanhoillekin+-+niin+reality-skumpat+sen+kunniaksi.Hyvää+alkanutta+viikkoa!
  2. Minäkin+katsoin+eilen+tuon+laulukisan+ihan+vain+Dannyn+takia.+Ensimmäisellä+kuulemalla+viikkoja+sitten+jo+sanoin+että+D+on+(siis+minun+mielestäni)+paras,+mutta+ei+todellakaan+voita+viisukarsinta:+1)+D:hän+on+jo+vanha+ja+2)+piisi+kaukana+siitä,+mikä+viisuissa+menestyy;+sen+on+vain+muuten+hyvä.+Niin+hyvä,+että+viisukansa+ei+siitä+ymmärrä+sen+enempää+kuin+sika+Muumi-mukista.Voitonhan+sitten+vei+taas+silkka+melske.+Jossain+luin+tänään,+että+joku+bändin+pojista+oli+todennut+onnellisena,+että+nyt+nähtiin,+että+hevi+on+suomalaisten+DNA:ssa.+Jaa-a.Kohta+alan+minäkin+kehitellä+salaliittoteoriaa,+missä+suurimmat+ikäluokat+pienennetään+koronan+avulla,+ja+siten+jää+rokotteita+nuoremmille.+Ja+mistä+tämmöinen+teoria?+Eilen+kuulin,+että+eräs+sukulainen,+isonisossa+naapurikaupungissa+asuva,+57v,+jolla+kaksi+riskisairaudeksi+luokiteltavaa+perussairautta+sai+jo+rokotusajan.+Täällä+meidän+kylillä++70+v.++ystävättäreni,+jolla+samat+kaksi+perussairautta+ja+joka+edelleen+syövän+jälkihoidossa+syö+lääkkeitä,+leikattu+kahden+viimeisen+vuoden+aikana+kahdesti,+kärsinyt+veritulpista,+jne.+vastaavasti+ei+ole+saanut+rokotusaikaa.Kaipa+nuo+kummalliset+rokotusaikataulut+meille+vanhoille+johtuu+siitä,+että+meille+sopivaa+rokotetta+on+saatavilla+vain+vähän.+No,+ehkä+tämä+tästä+vielä+paranee,+kunhan+jaksetaan+odottaa.Tänään+löysin+myös+hyvän+telkkaria+katsovan+palvelusivun.+Harmittelin+äsekn,+kun+huomasin+erään+kiinnostavan+elokuvan+esitetyn+jo+tänä+aamuna.+Eilen+olin+lukevinani,+että+se+tulisi+tänä+iltana.+Kun+sitten+tarkistin+asiaa+sattui+eteeni+linkki,+mistä+näkyi+po.+elokuvan+tulevat+uusinnat,+ja+niitähän+löytyi+jopa+neljä,+Joten+minun+hätäni+ei+olekaan+tämän+näköinen+vaan+se+on+pieni+ja+punainen:)+Tiedon+löysin+Viihde24:n+leffat-sivuilla+(missä+en+koskaan+aikaisemmin+ole+käynyt)+po.+elokuvan+kohdalla+löytyvästä+linkistä.+Luulen,+että+sivuilla+on+ainakin+minulle+käyttöä+vastedeskin.+Iltapulua+käytän+usein,+mutta+siinä+en+kyseiseen+palveluun+ole+törmännyt.+Tai+sitten+en+vain+ole+huomannut+sellaista.Telkkaria+en+juuri+nyt+paljon+katso.+Aikani+menee+pojan+naisystävälle+säärystimiä+kutoessa.+Hän+palellutti+kinttunsa,+ja+veikkaan+että+niiden+suojaaminen+kylmältä+on+hänelle+tähdellistä+elämänsä+loppuun+saakka.+Minulle+on+nyt+kertynyt+ihan+tolkuton+määrä+tallennuksia,+joita+en+ole+ehtinyt+vielä+katsoa.+Lisäksi+Areenasta+löytyy+paljon+katsottavaa.+Niin+paljon+on+kaikkea+kiinnostavaa,+että+saapa+nähdä+kerkiänkö+katsomaan+edes+osaa+niistä+tässä+sfäärissä.Nyt+jatkamaan+tikkuamista!+Hyvää+pyhää.
  3. Voi,+konna!+Kirjoitin+äsken+pitkät+litaniat,+ja+sitten+tein+taas+jotain,+millä+sain+tekstin+häipymään+jonnekin.+Sormeni+ovat+nykyään+semmoiset+sohlot,+että+niillä+teen+melkein+vain+vahinkoja.+Ja+kun+teksti+häipyy,+niin+ikinä+en+muista+ihan+ekana+painaa+eiku-näppäintä,+vaan+alan+sohlata+lisää,+ja+niin+on+tilanne+menetetty.Meillä+pallasta+mittarissa+vain+nelisen+astetta.+Luulin,+että+on+enemmän.+Olin+kuulevinani+eilen+isommista+lukemista,+mutta+voihan+olla,+että+on+sellainen+harvinaisuus+käynyt+että+minä!+olen+kuullut+väärin.Rapunen+reippaana+toivotteli+aamujen+aamuja.+Minulta+aamut+menevät+"ite+eestään"+pitkään+nukkumiseen.+Aamupäiväkin+menee+samaan+syssyyn+kahvin+ja+lehden/lehtien+parissa.+Iltapäivällä+vihdoin+herään.+Nyt+jo+!!+istun+sentään+tauolla,+kun+imurointi+tilttasi+taa+selän.+Onneksi+sain+suurimman+osan+tehtyä+ja+siippa+lupasi+hoitaa+loput.+Kiusaukset,+siipalle+kinkku-+ja+minulle+Janssoni,+ovat+kypsymässä,+joten+kohta+syömään+ja+sitten+peräisille+vähäksi+aikaa.+Kolmen+jälkeen+alkaa+yksi+lempisarjoistani+-++uusintana+tietysti+,+eihän+enää+sellaisia+laatusarjoja+tehdä+-+Nuori+Morse.Kiva,+että+jossain+luvataan+jo+7-kymppisillekin+rokotuksia.+Meillä+ei+tietoakaan.+Kerrankin+olen+Antti+Rinteen+kanssa+samaa+mieltä:+rokotusjärjestys+pitäisi+miettiä+uusiksi.+Olen+alunalkaenkin+ollut+esim.+sitä+mieltä,+että+työssäkävijät+pitäisi+hoitaa+ihan+ensiksi;+hehän+liikkuvat+ja+levittävät+tautia.+Me++vanhat+jaksamme+piileskellä,+johan+sitä+olemme+tehneet+vuoden.+Eiköhän+tässä+vielä+joku+kuukausi+menisi+lisää.Nyt+huutaa+uuni,+ja+pääsemme+lastaamaan+ravintoa+päivän+tulevia+koetoksia+varten,+yksi+sellainen+on+esim.+juuri+Nuori+Morse.+Hyvää+päivää+teillekin!
  4. Oli+totta+vieköön+aamulla,+kymmenen+aikoihin,+kylmää.+Auton+mittarissa+-18C,+kun+läksin+sitä+viemään+huoltoon.+Vanha+jo+vähän+valitti+sitä+käynnistellessäni.+En+illalla+matikan+tuoksinassa+muistanut+käydä+laittamassa+sitä+lämmitysjohtoon,+ja+siitä+johtui+käynnistyksen+kankeus.+No,+huollosta+auto+taas+tulee+entistä+ehompana.Tästä+tietsikkanurkastani+on+mukava+katsella+tapahtumia+linnunruokapaikalla.+Siinä+on+vain+yksi+rasvapötkö+puun+oksassa+roikkumassa,+ja+nyt+se+on+välillä+niin+täynnä+tinttejä,+että+juuri+ja+juuri+löytävät+siinä+varpailleen+sijaa.+Siippa+jo+tökkäsi+siihen+neljä+tikkuakin+helpottamaan+"pöydän"+löytämistä,+mutta+nekään+eivät+välillä+meinaa+riittää.+Mutta+kohta++alkaa+lauhtua,+joten+ruoankin+tarve+linnuilla+ehkä+vähän+loivenee.+Nyt+jo,+vaikka+vielä+ei+todellakaan+ole+lämmin+on++taannoinen+valkoinen+kauneus+häipynyt.+Apua,+käytin+sanaa+valkoinen.+Sehän+on+nyt+Ruotsissa+polemiikin+kohteena.+Hulluksi+menee+tämä+maailma.Karmea+luku+taas+uusia+tartuntoja!+Ja+viranomaiset+ja+poliitikot+senkun+vain+miettivät.+Rajojen+pakkotestauksiakin.+Tuntuu,+että+rajoituksia+vain+mietitään:+"kokous+on+ensi+viikon+perjantaina",+tjms.+Päätöksiä+vain+ei+kuulu.+Ne+olisi+pitänyt+tehdä+mieluummin+jo+viime+viikolla+kuin+ensi+viikolla.+Vaikeatahan+se+kaiketi+on,+mutta+minun+mielestäni+nyt+viimein+pitäisi+mennä+terveys+edellä.+Rahaahaan+saa+tänä+päivänä+hanasta,+joten+talouselämään+apua+kyllä+löytyy.+Kuolleita+ei+raha+auta.Rapunen+jo+toivottelikin+toivon+torstaita,+ja+minä+peesaan.
  5. Ja+niin+alkoi+taas+uusi+viikko+kohti+kevättä.+Aurinkoista+on+luvattu.+Tosin+pakkasta+ainakin+vielä+on+mittarissa+kymmenisen+astetta.+Kettislenkille+saa+kyllä+pistää+kunnolla+päälle,+kun+viimakin+taitaa+vähän+kiusata;+ainakin+puissa+sen+verran+liikettä.+Lenkkimaastomme+kulkee+peltojen+keskellä+ja+siellä+se+viima+tuntuu,+oli+sitten+eteläistä+tai+pohjoista.Mielenkiintoista+nähdä,+miten+ihmiset+ragoivat+tämän+aamun+Hesarin+käppyröihin,+jotka+kertovat,+että+koronatapausten+lukumäärä+ympäri+maailman,+myös+Euroopassa,+on+ainakin+juuri+nyt+voimakkaassa+laskussa.+Toivottavasti+järki+pysyy+päässä,+eikä+porukka+lähde+hallitsemattomasti+liikkeelle.+Rajoilla+pakkotestaamista+koskevat+määräykset+vain+venyvät.+Luulisi,+että+ne+olisi+jo+pitänyt+tehdä,+mutta+aina+vain+odotetaan+"ensi+viikon+perjantain"+kokousta.+Kohta+varmaan+ajankohta+muuttuu+ensi+vuoden+perjantaiksi.+Tänään+on+minulla+ohjelmassa+kukkien+keväthoito.+Tai+niin+ainakin+olen+suunnitellut.+Tänä+vuonna+yrittän+saada+uudellen+kasvuun+muutaman+joulukukka-asetelmissa+olevaa+viherkasvin,+joiden+nimiä+en+tiedä,+enkä+vielä+ole+edes+yrittänyt+selvittää,+mitä+ne+ovat+ja+miten+niitä+pitäisi+hoitaa.+Yksi+niistä+on+joku+mehikasvi,+toinen+muuten+vain+nätti,+paksulehtinen,+aika+pieni.+Sen+lisäksi++on+pari+köynnöstävää+kasvia;+luulen,+että+ovat+jotain+muratin+versioita.Muratista+tuli+mieleen,+että+äitini+tykkäsi+muratin+tuovan+huonoa+onnea,+ennen+kaikkea+sairautta.+En+tiedä,+mistä+moinen+uskomus+oli+peräisin,+mutta+sen+verran+minuun+(ja+sisareenikin)+jäi,+että+kaikki+huusholliimme+tulleet+muratit+olen+antanut+kuihtua+itsekseen.+Nyt+meinaan+katsoa,+mitä+tapahtuu,+kun+pistän+muratit+kasvamaan+parin+ison+kasvin+juurelle.+Ja+ainakin+kastelen+niitä+-+varma+ehkä🤣+Minullahan+ei+ole+viherpeukaloa,+joten+kotimme+kasvit+kyllä+elelevät+aikalailla+omin+voimin.+Siippa+niitä+enimmäkseen+kasteleekin,+välillä+kyllä+liikaa.+No,+veti+tukasta+tai+parrasta+niin+ain'+on+yhtä+harrasta.Aurinkoisia+päiviä+toivottelen!
  6. Eipä+taas+kirjautuminen+kestänyt+kuin+lyhyen+tovin.+Typerä+systeemi.Taas+oomme+kotona.+Matkalla+ihailimme+kaunista+talviluontoa.+Voi+sitä+timanttien+märää,+mikä+valkoisilla+hangilla+kimalsi!+Ei+ihme,+että+Sibbekin+sen+säveliksi+loihti.+Niin+kaunis+tosiaan+tuo+maisema+on,+että+suorastaan+ärsyttää+hohtavien++lumipintojen+-++järvien+jäillä+ja+pelloilla+-++rikkominen+laduilla+ja+moottorikelkkojen+jäljillä.+Olisi+paljon+nautittavampaa+katsella+niitä+"puhtaina",+vain+elukoiden+jäljillä+koristeltuina.+Mutta+niinhän+se+on,+että+kun+jotain+hyvää+saa,+kuten+nyt+tänä+talvena+lunta,+niin+vaatimukset+vain+kasvavat.+Ja+varmaan+ihmisillä+nautinto+on+ylinnä,+kun+noilla+hohtavilla+hangilla+liikkuvat.Ajelimme+kotimatkalla+taas+Lahden+läpi+toista+kautta+kuin+mökille+mennessä.+Ja+näimme+lisää+lämmitettyjä+kevyen+liikenteen+väyliä.+On+lahtelaisilla+rahaa!Melkoisen+pitkään+riittää+jo+päivänvaloa.+Eilen+mökillä+varttia+vaille+kuusi+illalla+näkyi+vielä+viimeisiä+päivänvalon+kajastuksia.+Ja+valohan+tästedes+vain+lisääntyy+kiihtyvällä+vauhdilla.Rapunen+kirjoitti+tuolla+ylempänä+kirjan+hahmon+ja+(melkein)+oikean+hahmon+samastumisesta,+ainakin+jossain+suhteessa.+Mukava+kuulla,+että+muistutan+mielessäsi+jotain+järki-ihmistä!+Minullekin+usein+käy+kirjaa+lukiessa+niin,+että+jostain+sen+henkilöstä+muodostuu+mielessäni+kuva+jopa+hänen+ulkonäöstään.+Aikoinaan,+kun+Agatha+Christien+kirjoista+alkoi+tulla+telkkarielokuvia,+niin+kuva+David+Suchetin+esittämästä+Poirot'sta+aluksi+suorastaan+kauhistutti+minua.+Oma+kuvani+hänestä+oli+aivan+erilainen.+Nyt+en+voisi++oleentua+kenenkään+muun+esittämään+Poirot'hon.+Olen+niin+(liian?)+monta+Suchet-versiota+jo+nähnyt.Vaan+nyt+saunaan+pesemään+mökkipölyt+-+eilen+kyllä+sielläkin+saunottiin+-+niskasta,+että+pääsemme+aloittamaan+uuden+viikon+"puhtaalta+pöydältä".+Näin+talvella+siellä+on+vain+tavallista+pölyä,+mutta+kesällä+savusaunan+tuoksu+seuraa+meitä+kotiin,+eikä+se+lähdekään+ihan+yhdellä+saunomisella.+Toisaalta+savun+haju+on+ihan+hyvä.Kiitos+ystävänpäivätoivotuksista.+Minultakin+melkein+myöhästynyttä+sellaista!
  7. Pakkasta+ei+ole+enää+kuin+kolme+astetta!+Toivottavasti+ei+mene+suojan+puolelle,+koska+silloin+tuo+luonnon+kaunis+valkoisuus+karisee.Mökkimme+sähkövehkeillä+alkaa+kai+olla+käyttöaika+loppusuorallaan.+Ilmalämpöpumppu+toimii+jotenkin,+mutta+tehot+vähenneet.+Lämpöpatteri+vaihdettiin+jo+viime+kerralla.+Viime+kerralla+oireili+myös+kaivosta+vettä+nostava+pumppusysteemi,+ja+luulimme+että+se+on+kaputt.+Mutta+aamulla+koko+yön+lämmityksen+jälkeen+kuitenkin+antoi+vettä.+Eilen+teki+saman+ja+nyt+taas+vasta+aamulla+vesi+lorisi.+Letkussa+on+lämmitys,+joka+ilmeisesti+vetelee+viimeisiään.+Aiempina+talvina+lämmitys+on+tehonnut+pakkasesta+riippuen+tunnissa,+kahdessa,+nyt+menee+tuntitolkulla.+Vaihtoon+menee+sekin+jahka+kevät+koittaa.+Saa+nähdä,+mikä+vehje+seuraavaksi+sanoo+sopimuksen+irti.Katselin+eilen+taas+Voice+of+Finlandia.+Tykkään+katsella+nimenomaan+sen+ns.+ääni+ratkaisee+jaksoja.+Toiveissa+on+jonkun+hyvän+tyypin+mukaan+tulo,+sellaisen+joka+poikkeaa+valtavirrasta:+honottamisesta,+piipittämisestä+ja+vain+muutaman+sävelaskelen+äänialasta.+Eilen+mukana+oli+Edsoninkin+hyvin+tuntema+laulaja.+Hyvin+likka+vetikin+ja+vielä+semmoista+musiikkia,+mitä+vanhakin+jaksaa+kuunnella,+ja+pääsikin+jatkoon.+Vasta+olen+aamukahvit+juonut.+Täällä+mökillä+tulee+nukuttua+aamuisin+vielä+pidempään+kuin+kotona.+Oisko+se+ilmastonvaihdos,+mikä+vaikuttaa+unettavasti;)+Kohta+lähdettävä+kauppaan.+Alkavat+eräät+tykötarpeet+olla+lopussa,+kuten+talous-+ja+huussipaperit,+tiskiaine+ja+saunan+pefletit.+Puutteita+kyllä+merkkailen++listaan,+mutta+en+koskaan+muista+ottaa+sitä+mukaani+kun+täältä+lähdetään,+jotta+voisin+kotikaupoissa+tavarat+hankkia+ja+tuoda+mukanamme.+No,+nuo+puutteet+ovat+hyvä+syy+lähteä+vähän+katsastelemaan+vaikkapa++naapurikaupungin+menoa.+Nythän+siellä+on+hiljaista,+mutta+ensi+viikonloppuna+varmaan+jo+vilinää+-+koronasta+huolimatta+-++kun+etelän+hiihtolomat+alkavat.+Leppoisaa+lauantaita!
  8. Oli+oikein+kiva+lenkkisää,+10+pakkasta+eikä+edes+käynyt+viima,+joka+eilen+melkein+jäädytti+naaman.+Kettiksetkin+olivat+innoissaan+lumimöyrinnöissään.+No,+ei+se+lumi+mitään,+mutta+lumessa+ne+tuhannet+jäniksen+jäljet+ja+papanat!!Pitkästä+aikaan+käytiin+"ulkona"+lounaalla.+Kylällä+on+yksi+paikka,+missä+käy+mmm,+paljon+rekkakuskeja+ja+poliiseja.+Ruoka+on+todella+hyvää+ja+meno+näin+korona-aikaan+on+turvallista.+Sisään+tullessa+on+eteisaulassa+sermi,+missä+ohjaus+käsipesupaikalle+ja+desipullolle,+ennen+niitä+ei+ole+asiaa+soppajonoon+tai+kassalle,+jolla+myös+näköyhteys+sisään+tuleviin+asiakkaisiin.+Systeemi+näkyy+tehoavan.+En+huomannut+yhdenkään+asiakkaan+laistavan+ohjeita.+Ja+kun+vielä+poliisikin+valvoi...+Ei+vais,+syömään+hekin+tulivat+ja+ihan+oikeassa+järjestyksessä.Eilen+oli+taas+uutisissa,+että+lasten+pahoinvointi+ja+kaltoin+kohtelu+ovat+korona-aikana+entisestään+vain+lisääntyneet+eivätkä+resurssit+lasten+auttamiseksi+riitä+missään.+Lapset+tietysti+joutavatkin+odottaa+apua.+Mutta+usein+ne+aikuiset+jotka+lasten+pahoinvoinnin+aiheuttavat+ovat+vain+rassukoita,+joita+pitää+ymmärtää+ja+päätä+silittää,+kuten+nykyään+rikosten+tekijää+muutenkin.+Uhri+selvitköön+omin+voimin.Myös+monet+toisen+asteen+opiskelijat+voivat+huonosti.+Kovin+nuorena+kotoa+lähteminen+on+aiheuttanut+monelle+nuorelle+ison+pettymyksen,+kun+opiskelusta+ei+olekaan+syntynyt+kavereiden+kanssa+vietettävää+uutta,+kivaa+elämän+vaihetta.+Usein+suhteet+kotiinkin+ovat+vähän+niin+ja+näin,+kun+vanhemmat+ehkä+pistäneet+hanttiin+liian+aikaista+kotoa+lähtemistä.+Tuon+ikäisen+nuoren+yksin+jääminen+voi+olla+monen+psyykelle+liikaa,+ja+mielenterveysongelmat+eikun+vain+lisääntyvät.Minua+kyllä+pelottaa,+mikä+Suomi+(ja+muu+maailma)+on+koronan+jälkeen.+Kun+inhimillisten+vaikeuksien+sumaan+lisätään+jo+näkyvissä+olevien+taloudellisten+ongelmien+toteutuminen+täysimääräisinä,+luultavasti+pelättyä+suurempinakin,+niin+siinä+onkin+päättäjille+työmaata,+mihin+käytettävissä+oleva+raha+pistetään.
  9. Turpiin+tulee+niin,+että+tukka+lähtee!+Muistavathan+mummot+sillä+tavalla+paremmin+paikkansa:+kudontaa,+nypälystä+ja+hiljaista+nyökyttelyä+oikeiden+kirjoittajien+följyssä🤣Niin,+äitini+tosiaan+muutti+sinne+"rysänperälle",+tosin+aluksi+ajatuksella,+että+kun+paikka+oli+hänen+kotikylänsä,+sukuaan+ja+entisiä+tuttavia+oli+siellä+vielä+aika+paljon,+joten+kyllä+hänellekin+siellä+elämää+piisaa.+Vaan+niin+ei+käynyt.+Ikätoverit+kuolivat+aika+pian.+Jäljelle+jäi++sisarensa,+jonka+kanssa+välit+olivat+niin+ja+näin.Suvun+nuoremmat+sukupolvet+elivät+omaa+elämäänsä,+eikä+yksi+Hesasta+tullut+mummo+heitä+paljon+hetkauttanut+vaikka+suvun+toiseksi+vanhin+jo+olikin.+Se+olikin+ehkä+äidille+pahin+pettymys.+Aiemmin+suvun+vanhimpia+(nimenomaan+naisia,+vanhojapiikoja)+kyyditeltiin+suunnilleen+kultatuolissa.+Ne+ajat+olivat+ohi;+nuoremmille+sukupolville+ne+tavat+olivat+jo+vieraita.+Äiti+jäi+aika+yksin.Mutta+siellä+hän+kuitenkin+eli+loppuunsa+asti.+Yritimme+häntä+saada+palaamaan+Hesaan+tai+ainakin+jonnekin+meitä+tyttäriään+lähelle,+mutta+ei+hän+enää+sitä+halunnut.+Mutta+ei+tosiaan+viihtynytkään+ja+se+teki+elämänsä+raskaaksi.+Myös+meidän+tyttöjen+elämän,+kun+emme+voineet+häntä+niin+paljon+huomioida+kuin+olisi+tarpeen+ollut;+elämämme+oli+(ja+on)+täällä.Eli+kirjoittele+ja+kertoile+elämästäsi+kun+kerkiät+ja+jaksat.+Toivottavasti+täällä+vallitsisi+edes+jonkinlainen+rauha,+ettei+alvariinsa+tarvitsisi+lukea+asia-aiheisiin+piilotettuja+herjoja.