Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Meilläkin+siippa+harrastaa+kulujemme+tilastointia.+Mitään+ei+kuitenkaan+printtaa+ja+arkistoi+-+vaikka+aika+hiljakkoin+hankki+toisenkin+printterin;(.++Kaikki+on+excelillä+koneessaan.+Jos+kone+tilttaa,+niin+sitten+tilttaa.+Hän+ei+edes+käytä+pilvitallennusta+back-up'ina.+Nettipankin+palveluissa+on+myös+kirjanpito+kuluistamme,+joten+omaa+ei+tarvitsisi+pitää.+Siitäkin+saisi+tuloista+ja+menoista+aika+tarkan+tiedon.Nyt+on+maisema+kaunis.+Olimme+koirien+kanssa+pitkästä+aikaa+lenkillä+ja+pojat+olivat+aivan+innoissaan.+Ojan+pohjilla++möyrivät+lumessa+niin,+että+pinnalla+oli+vain+osa+takapuolta+ja+häntä.+Silmin+nähden+nauttivat.+Lapissa+kerkisivät+tottua+lumikeleihin,+ja+kun+sieltä+tulivat+oli+täällä+pettymykseksi+vain+musta+maa.+Kyllä+tuossa+näkymässä+nyt+silmä+lepää,+etenkin+just+nyt+kun+on+sininen+hetki+menossa.Jostain+sattui+silmääni+netissä+seikkaillessani,+että+kasvisyöjillä+on+luvattoman+paljon+hammasvaurioita.+Hammaslääkärien+mukaan+yli+70%:lla+on+havaittu+kiilteen+kulumista+ja+jotain+toistakin+vaurioita+(en+muista+sen+nimeä,+oli+ammattisanastoa).Äsken+riisuskelin+joulujuttuja+viikonloppuna+poistamieni+tonttujen+ja+pukkien+lisäksi.+Joulukukat+ja+kuusi+kukoistavat+edelleen.+Yleensä+olen+kukat+heittänyt+roskikseen+kun+ovat+hehkunsa+menettäneet,+mutta+nyt+ajattelin+rakentaa+niistä+pariin+ruukkuun+asetelmat+pitkäaikaisemmaksi+silmäniloksi.+Jos+vain+sitten+muistan+niitä+kastella.+Onneksi+siippa+puuttuu+nykyään+sihenkin+hommaan,+ja+heiluu+vähän+väliä+hänkin+kastelukannun+kanssa.+Se+on+hyvä+juttu.+Minä+kun+tuppaan+kastelun+unohtamaan.+Paitsi+kesällä,+jolloin+hukutan+sisäkukat.Nyt+papuja+pannuun.+Siippa+läksi+pullaostoksille.+Omat+pullat+olivatkin+jo+loppuneet+pakastimesta.+Varmaan+täytyisi+virittää+uusi+taikina+ja+tehdä+kahvipullia.+Ehkä+pitäisi+kaivaa+ruunekreenienkin+ohje.+Olen+niitä+tehnyt+aikoinaan+itse,+ja+voisin+kehumatta+sanoa,+että+melkein+olivat+parempia+kuin+kaupan+kreenit.Hyvää+alkanutt+viikkoa.+Älkää+särkekö+itseänne+lumitöillä!+No,+hyvä+minun+sanoa,+kun+on+naapurissa+reipas+nuoripari,+joka+kuntoillakseen+tekee+lumitöitä.+Eilenkin+kahteen+kertaan.+Tänään+kerran,+mutta+siippa+oli+siinä+apuna+vapisemassa.
  2. Jaa+että+oikeaan+uuniin!+HS:n+Elämä-ketjulla+aikoinaan+oli+aika+kiivaskin+keskustelu+mikron+käytöstä+ruoan+laitossa.+Jotkut+suunnilleen+pitivät+pyhäinhäväistyksenä+valmistaa+ruokaa+mikrossa.Itse+olen+tässä+asiassa+kai+ns.+Turun+ja+Åbon+välillä.+Aikoinaan,+olen+laittanut+paljonkin+mikrossa+ruokaa+ihan+von+Adam+her.+Siinä+tulivat+keitot,+laatikot,+makkara-+ja+kanakastikkeet+jne.+Jopa+joulukinkun+olen+siinä+tehnyt.+Ja+hyviä+olivat.+Nykyään+hellalla+ja+uunissa+laitan+enimmät+ruoat,+mutta+pientä+siirtymistä+on+taas+tapahtunut+mikron+suuntaan.+Kahden+hengen+sapuskalle+ison+uunin+lämmittäminen+on+melkein+tuhlausta.Voisin+luetella+useitakin+esimerkkejä,+missä+mikro+antaa+vähintään+yhtä+hyvän+tuloksen+(ja+nopeammin).+Valkosipuliperunat+on+yksi+oiva+esimerkki.+Mikrossa+ne+kypsyvät+nopeammin+ja++pysyvät+muhevina,+eikä+tarvitse+välillä+kermoja+lisäillä+kuten+uunissa+kypsytettäessä.+Siis+tulee+terveellisempääkin+-+vähemmällä+kermalla!+Toinen+esimerkki+on+hyvin+hautunut+kaurapuuro.+Mikron+oma+ohje+on+kuumentaa+vettä+ja+ryynejä+kaksi+minuuttia+täydellä+teholla.+Siten+ei+tule+kypsää+puuroa.+Itse+kuumennan+sen+kaksi+minuuttia+ja+toiset+kaksi+tai+jopa+kolme+haudutusteholla.+Eikä+tulos+eroa+kattilassa+monin+verroin+kauemmin+keittyneestä+puurosta.Ruokakin+on+makuasia.+Mutta+ruoasta+nipottaminen+on+niin+ärsyttävää,+että+joskus+sellaiseen+pöytään+joutuessani+tekisi+mieli+läimäyttää+valittajia.+Jos+on+terveydellinen+syy,+niin+se+on+ok,+mutta+kun+kouluissakin+hyväksytään+kaikenmaailman+idelogisia+syitä+erikoisruokavalioihin,+niin+se+menee+jo+liian+pitkälle.+Helsingissä+tehtiin+muistaakseni+viime+talvena+tutkimus,+paljonko+maksaa+tavallinen+kouluruoka+vs.+vegeannos.+Ja+tulos+tavallisen+ruoan+eduksi+2€-5€!+Nuorilla+naisilla+ja+murkkutytöillä+näitä+kronaamistaipumuksia+on+vaikka+muille+jakaa.+Nyt+on+heidän+keskuudessaan+muotia+vaatia+vegen+lisäksi+gluteenitonta+ruokaa.+Haistakoon+kukkaset.+Menkööt+ensin+keliakiatutkimukseen.+Ja+sen+jälkeen+selvittäkööt+mitä+keliakia+on.Mutta+kukin+taaplaa+tyylillään+ruoan+laitossakin.+Niin+minäkin.+Välillä+mikrossa+välillä+uunissa+tai+liedellä.
  3. Ovatkohan+porukat+saaneet+joululahjaksi+paljonkin+vaatetavaraa,+vai+vainko+muillekin+iskenyt+innostus+siivota+kaappeja.+Kävin+äsken+viemässä+UFF:n+laatikoihin+kaapeistamme+kaikenlaista+tekstiilitavaraa,+ja+melkein+jouduin+jonottamaan+luukulle.+Siippa+ei+tykkäisi,+että+sinne+vien.+On+lukenut+jostain,+että+sen+hyväntekeväisyyskohteet+Afrikassa+saisivat+vain+rippusen+tuotoista,+loput+menisivät+omistajille.++Toisaalta+eivätköhän+kaikki+hyväntekeväisyysjärjestöt+tee+sitä+samaa,+suuruusluokat+voivat+vaihdella.+Pöllimisepäilysten+torjumiseksi+usein+kuulee+sanottavan,++että+järjestöjen+hallinto-+ja+yleiskulut+ovat+suuret,+mitä+kuluja+niihin+sitten+piilotetaankin.+Ja+tuskin+niistä+kirjanpidoista+kovin+selkokielistä+selostusta+saa+ainakaan+tavallinen+kansalainen.Joulukuusia+oli+melkoinen+määrä+taloyhtiömme+roskakatoksen+ulkopuolella+odottamassa+pois+vientiä.+Meillä+kuusi+seisoo+vielä+täydessä+loistossaan+olkkarin+nurkassa.+Se+ei+kovasti+vieläkään+varise,+joten+saa+olla+siinä+vielä+muutaman+päivän,+Nuuttiin+saakka.+Tondet+ja+pukit+pistin+jo+tauolle.Joulukukat+kukoistavat,+paitsi+hyasintit.+Ne+ovat+jokseenkin+kulahtaneet.+Jotkut+pistävät+sinttien+sipulit+keväällä+maahan,+mutta+itse+en+ole+sitä+kokeillut.+Olen+lukenut,+että+sipulit+jalostetaan+siten,+että+niistä+ei+maahan+laitettuna+enää+kukkaa+tule,+vartta+kyllä.+Tosin+nykyään+kaupankin+sintit+tuoksuvat,+jos+ollenkaan,+niin+ainakin+niin+miedosti,+että+nokka+pitää+niihin+työntää+kiinni,+että+tuoksun+tuntee.+Iso+harmi+minulle,+koska+joulun+tuntu+tulee+juuri+hyasintin+tuoksusta.+Pitäisiköhän+opiskella+kasvinjalostusta.+Erikoistuisin+vain+synnyttämään+tyrmäävän+tuoksuisia+hyasintteja,+ja+saisin+siinä+sivussa+itse+viettää+ainaista+joulua.+-+Ihmisellä+pitää+olla+haaveita🤣Nyt+kalan+paistoon.+Siippa+läksi+yhden+kaverinsa+uutta+tietsikkaa+rustaamaan++käyttökuntoon,+joten+kun+kissa+on+poissa+niin+hiiret+hyppii+seinällä.+Pitää+vaan+muistaa+tuulettaa+hyvin+paiston+jälkeen.+Tosin+hoidan+homman+mikrossa,+joten+kovin+isoja+hajuja+ei+siitä+tule.Mukavaa+lauantai-iltaa!
  4. Totisten+asioiden+väliin+nyt+vähän+pitsinnypläystäkin.+Eilen+aloitin+urakan,+joka+on+odottanut+tekijäänsä+jo+kauan.+Kaivoin+korin,+missä+minulla+kaikenlaisia+lankoja+ihan+tuhoton+määrä.+Useimmat+kerät+tai+vyyhdit+ovat+ihan+kunnossa,+mutta+seassa+on+myös+purkautuneita,+sotkeentuneita+ym.+muuten+vain+epäjärjestyksessä+olevia+lankasykkyröitä,+joiden+setviminen+kysyy+kärsivällisyyttä,+joka+eilen+illalla+loppui+kesken.+Tänään+pitäisi+jatkaa.Sain+iiilin+kyseiseen+hommaan,+kun+kudottuani+pojantytölle+pitkän+huivin+kysyin+pojanpojalta,+mitä+kudonnaisia+hän+tarvitsisi,+huivi+kun+ei+ole+toivottu.+Villasukkia+toivoi+hän.+Sukkalankoja+on+paljonkin,+erivärisiä,+mutta+kaikki+suht+pienissä+erissä.+Yhdestäkään+kerästä+ei+yksinään+kahteen,+kengännumeroltaan+viulukotelon+suuruista+jalkaa+peittävään+sukkaan+riitä.+Eli+keräilyeriin+pitää+turvautua.Taivaalla+on+joku+valonheitin,+jonka+viimeksi+näin+jouluaattona+vilaukselta.+Noinkohan+se+meinaa,+että+kevät+on+jossain+jo+tulossa+kuhan+näistä+talvipakkasista+päästään.+Jos+Rapuseen+on+uskomista,+niin+kevät+alkaa+ensi+kuussa.+Missähän+vaiheessa+talvi+on+LiisaO:n+maisemissa.+Toivottavasti+L+on+jo+kunnossa+kaatumisensa+jäljiltä.+Mielenkiintoista+kuulla,+mikä+on+seuraava+uutinen+Rumpun+toimista.+Nythän+hän+on+pahoitellut+tapahtunuttta,+mutta+ehkä+pakon+edessä+niin+on+joutunut+tekemään.+Eli+vaikka+mitä+vielä+voi+tapahtua+ennen+vallanvaihtopäivää.+Elämme+mielenkiintoisia+aikoja.
  5. Minulla+on+nyt+päivät+sekaisin.+Eilen+illalla+-+kävimme+kyllä+saunassa+-+tykkäsin,+että+oli+lauantai.+Silti+aloin+miettiä+tämän+päivän,+perjantain+kauppalistaa.+Torstaita+en+tiennyt+olevan+olemassakaan,+ja+tänään+olenkin+elänyt+edelleen+perjantaita.+Saas+nähdä,+mikä+päivä+huomenna+on.+Vaan+mitäpäs+noilla+päivillä+oikeastaan+onkaan+merkitystä+eläkeläiselle.+Varsinkaan+kun+ei+ole+mitään+aikataulun+mukaista+tekemistä.+Onneksi+ei+ole.On+tässä+ollut+tavallisella+tallaajalla+ihmettelemistä+noissa+USAn+meiningeissä.+Trumpin+oikea+paikka+olisi+hulluinhuone;+on+jo+vaarallinen.+Ties+vaikka+valtansa+viimeisillä+hetkillä+vielä+näyttäisi+maailmalle,+kuinka+tärkeä+hän+on+(omasta+mielestään).+Kammottaa+jo+pelkkä+ajatus.+Hullun+kiilto+silmissään+on+kuvissa+ja+videoissa+hänen+tajuttomilla+kannattajillaankin.+Melkoisesta+tilanteesta+lähtee+Bidenkin+uutta+postiaan+toteuttamaan.Hittolainen+kun+omatunto+alkaa+kolkuttaa.+Ulkoilu+on+nyt+ollut+minimissään.+Eilenkin+nokkani+pistin+vain+saunan+jälkeen+hetkeksi+ulos+terassille.+Sitten+kiireesti+sisälle.+Olen+kai+jo+sisäolento.+Sisäerontoon+pitäisi+pyrkiä+päästäkseni+ulkotulentoon;).Mutta+nyt+setvimään+päivän+pyykkipinoa.+Silittämistäkin+on+kertynyt.+Toisaalta+juuri+nyt+ei+ole+muutakaan+tekemistä+ja+päiväkahviinkin+on+vielä+aikaa.+Toivon+torstaita!
  6. Minä+asuin+Hesassa+25v.+En+osaa+kaivata+sinne+yhtään.+Vaikka+kotoani+ei+sinne+matkaa+ole+kuin+kolmisenkymmentä+kilometriä,+niin+käyn+siellä+ehkä+muutaman+kerran+vuodessa+ja+niilläkin+vain+jossain+kippolassa+tapaamassa+"vanhoja+tovereita".+Musiikkitalon+keikkoja+en+edes+laske+stadissa+käynniksi.+Shoppailemassa+olen+siellä+käynyt+viimeksi+varmaan+parikymmentä+vuotta+sitten.Mitä+tulee+Edsoninkin+mainitsemiin+Hesan+läheisen+luonnon+ja+saarten+suomiin+-+tulevaisuudessa+ehkä+lisääntyviinkin+-+virkistyspaikkoihin,+niin+niihinkään+en+kaipaa+tippaakaan.+Niissä+olisi+joka+tapuksessa+minulle+ihan+liikaa+väkeä.+Yhdellä+makkaranpaistopaikalla+voi+olla+vaikka+kuinka+monta+tikunpitelijää+ja+jos+vaikka+pikkumökkejäkin+pykättäisiin,+niin+nurkka+kiinni+nurkassa+nekin+luultavasti+olisivat.Ei+Hesaan+landen+makua+saa+vaikka+kuinka+virkistysalueita+rakentamalla+rakennettaisiin.+Landella+on+omat+juttunsa,+mitä+ei+tekemällä+saada.+Hesa+on+kaupunki,+ja+ne+jotka+kaungissa+viihtyvät+ovat+oma+rotunsa,+maalla+asumisesta+tykkäävät+omansa.Juuri+tuo+kaupungin+ihmisten+paljous+ja+melske+minuakin+vaivaavat+mitä+suuremmassa+määrin+jo+ajatuksen+tasolla.+Vaikka+aikaa+on+jo+paljon+Hesan+kansalaisuusajoiltani,+niin+jo+silloin+tuskailin+ihmisten+ja+liikenteen+paljoutta.+Ja+nyt+se+on+ihan+toisissa+lukemissa.+Ei,+ei+ja+ei+minulle.+Tässäkin+kylässä,+missä+nyt+asun+alkaa+olla+jo+liikaa+menoa.+Ja+kunta+havittelee+vähintään+15+tuhatta+asukasta+lisää.+Ei+hyvä.
  7. Tämä+päivä+onkin+taas+mennyt+lähes+kansanterveydelle.+Mitään+en+ole+saanut+aikaan+muuta+kuin+viimesteillyt+pojatytölle+kutomaani+2m+pitkää+kaulahuivia.+Piti+saamani+se+joulupakettiin,+mutta+niin+vain+venyi.+No,+nyt+se+talvi+vasta+alkoikin,+joten+ehkä+sillä+on+käyttöä+vielä+ennen+juhannusta.+Mistäs+tietää+vaikka+tulisi+vuosisadan+takatalvi;)Ai+niin,+olenhan+sentään+jotain+hyödyllistä+tehnyt.+Olen+raivannut+liinavaatekaappia.+Meillä+on+ihan+tolkuttomasti+lakanoita+ja+pussilakanoita+tyynyliinoista+puhumattakaan.+Minimissään+yhdelläkin+satsilla+pärjäisi:+aamulla+kun+ne+sängystä+kiskoo+ja+pistää+pesukoneeseen,+niin+illalla+ovat+taas+jo+käyttövalmiit.+Kolme+satsia+olisi+jo+aika+runsaskin+varasto,+yksi+kaapissa,+yksi+pesuun+menossa+ja+yksi+käytössä.+Ihan+niin+tiukille+en+vedä.+Lapsetkin+saattavat+vielä+joskus+yöpyä,+joten+pieni+ylimäärä+jäi+vielä+lisäksi.+Poika+kelpuutti+niistä+jotain+ja+loput+vein+uffaffaan+lootaan.Miten+ihmeessä+po.++tavaraa+onkin+kertynyt+niin+paljon.+Mökilläkin+sama+juttu.+Siellä+kuitenkin+sitä+sorttia+menee,+kun+tulee+enempi+porukkaa.+Olen+kaikille+kävijöille+sanonut,+että+ei+tarvitse+raahata+omia+liinavaatteita,+kun+niitä+riittää+siellä+vaikka+komppanialle+ry...iä.+Pyykin+pesu+on+tänä+päivänä+niin+helppo+juttu,+että+joudan+oikein+hyvin+pesemään+muutamat+lakanat+enemmän+kuin+normaalisti.Se+on+sitten+loppiaisaatto.+Shakespearella+saman+niminen+näytelmä,+jonka+muistelen+nähneeni+Kansallisessa,+mutta+mitään+siitä+en+muista.Rauhallista+iltaa!
  8. Ja+niin+käydään+vääjäämättä+kohti+pyhäkauden+loppua.+Enää+jokunen+vuorokausi+ja+sitten+alkaa+harmaantotinen+arki.+Toisaalta+itse+aion+kyllä+pitää+kuusen+sisällä+Nuuttiin+saakka,+jos+siinä+siihen+saakka+yksikään+neulanen+pysyy.+Yksi+ystäväni+sanoi,+että+hän+mieluusti+kärsii+allergista+nuhaansakin,+kaunista+kuusta+katselee+ihan+hyvän+mielen+takia.Mutta+kun+sen+kuusen+sitten+saa+jossain+vaiheessa+heitettyä+ulos,+niin+kummasti+vain+kämppäänkin+tulee+lisää+neliöitä.+Ikäänkuin.+Minulle+vielä+vuosien+mittaan+on+tullut+tapa+hakea+tulppaaneja+maljakkoon,+mieluiten+keltaisia,+sinä+päivänä+kun+kuusi+häipyy.+Siitähän+alkaa+jo+melkein+kevät:)Pitää+vielä+kehua,+minkälaisen+herkullisen+iltapalan+saimme+eilen+nauttia.+Söimme+juustoja,+keksejä+ja+keksien+päällä+naapurilta+joulutervehdyksenä+saatua+tryffelivoita.+Tuossa+voissa+oli+mukana+meille+parikin+ihmettä:+en+koskaan+tiennyt,+että+tryffeleitä+kasvaa+Suomessakin,+ja+se,+että+naapurin+koira+ne+tryffelit+on+löytänyt,+asuntoyhtiömme+tontilta!+Olen+joutunut+syömään+omat+sanani.+Jossain+vaiheessa+olin+sitä+mieltä,+että+en+koskaan+siirrä+pankkihommien+hoitoa+mobiilipankkiin.+Vaan+niin+vain+on+käynyt.+Äsken+juuri+hoidin+kuukauden+maksut.+Kätevää+ja+helppoa+(niin+kauan+kuin+numerosarjoja+kykenee+pitämään+mielessään;++onhan+ne+sarjat+kyllä+salasanavihossani,+mutta+voihan+olla+etten+vihkoakaan+löydä).+Helppous+on+kai+etupäässä+siinä,+ettei+tarvitse+noiden+tunnuslukujen+kanssa+enää+pelleillä.Mutta+nyt+on+pakko+lähteä+kauppaan.+Jääkaapissa+on+enää+lähinnä+vain+valo.Hyvää+alkanutta+viikkoa!
  9. Toivottavasti+teillä+kaikilla+on+uusi+vuosi+lähtenyt+käyntiin+hyvien+tähtien+alla.+Minulla+ainakin,+etenkin+kun+juuri+nyt+kuulen+radiosta+Mahleria,+viidennen+sinfonian+kauneinta+osaa.+Lähes+jumalaista+musiikkia.Ja+siksikin+hyvät+ovat+minun+tähteni,+kun+likaisen+harmaa,+märkä+mätänevä+luonto+on+saanut+pehmeän,+puhtaan+peiton.+Ainakin+vähäksi+aikaa.+Jopa+täällä+kotikulmilla+näyttää+kauniilta.+Mökillä+juuri+nyt+vielä+paremmalta,+kun+katselimme+äsken+maisemia+kameran+kuvasta.+Yöllä+siipan+puhelimen+hälytin+kurahti,+kun+liiketunnistin+havaitsi+liikettä.+Se+liike+oli+vain+lumisadetta,+mitään+muuta+ei+näkynyt.+Kohta+pitää+laittaa+pihalle+kynttilälyhtyihin+valkea,+nyt+lumitaustassa+nekin+näyttävät+joltain.Teillä+ollut+muutamakin+aihe+framilla.+On+kulutusta,+kulunutta+t-paitaa,+Ilmastoa,+kalenteria,+landea+vs.+stadia,+jne.+En+ennen+koronaakaan+kaupoissa+pahemmin+juoksennellut,+ja+nyt+koronan+aikana+vielä+vähemmän.+Ruokakaupassa,+apteekissa+ja+nyt+joulun+aikana+kukkakaupassa.+-+Ja+käytän+puhelimen+kalenteria!Tänään+oli+HS:ssa+Sipilän+hyvä+kolumni.+Siinä+hän+toi+lukijoiden++tietoisuuteen+mm.+sen,+että+introvertitkin+ovat+ihmisiä.+Extroverttejähän+kiitellään+joka+asiassa,+ja+vievät+kaikki+työpaikatkin.+Korona-aikana+me+introt+olemme+totelleet++suosituksia+ja+rajoituksia,+jotka+taas+extroja+ovat+rassanneet+niin,+että+ovat+viipoittaneet+paikasta+toiseen+kuin+hartin+hurjat+-+ja+levittäneet+tautia.+-+Ehkä+hieman+liioittelua.Mukavaa,+ku+kohta+alkaa+härkäviikot.+Tai+voishan+ne+aloittaa+milloin+vaina,+vaikka+jo+ennen+joulua,+mutta+eipä+ole+sellaista+tullut+koskaan+tehtyä.+Hauskoja+ilmaisuja+netissä+po.+viikoille+löytyy+eri+murrealueilta.+Äsken+niitä+lueskelin.Nyt+täytyy+lähteä+tekemään+pieni+lenkki+roskien+viennin+yhteydessä.+Ulkona+olen+ollutkin+tosi+vähän.+Koirat+ovat+juuri+nyt+matkalla+Lapista+kotiin,+joten+ensi+viikolla+viimeistään+pääsemme+taas+normaaliin+päiväjäjrestykseen.+Se+sopii+eläkeläisellekin.Pyhäillan+rauhaa+toivottelen.
  10. Nyt+sitten+vain+onnittelut+kaikille+uuden+vuoden+jjohdosta.+Tulkoon+siitä+monin+verroin+parempi+kuin+vasta+kuopatusta!HS:n+jutussa+(jota+en+vielä+ole+lukenut)+otsakkeen+mukaan+kerrotaan,+miksi+Suomi+selvisi+koronasta+paremmin+kuin+muut+maat.+Eihän+tässä+mistään+vielä+ole+selvitty.+Tauti+roihuaa+edelleen+ja+monin+paikoin+on+vain+kiristänyt+otettaan.+Pitää+lukea+juttu+het+kohta.Mitä+tulee+YLEn+rahoitukseen,+niin+rahaa+taitaa+rutkasti+olla,+kun+lähes+kaiken+aikaa+on+kaksi+toimittajaa+äänessä,+juontamassa+ohjelmia.+Luulisin,+että+kaksi+toimittajaa+duunissa+maksaa+myös+kaksinkertaisesti.+Olen+kuitenkin+sitä+mieltä,+että+uutisia+pitää+ylen+saada+lähettää.+Rahan+kanssa+silti+pitäisi+olla+tarkka.+Ei+sen+pidä+olla+mikään+automaatti,+että+n.+500milj+indeksikorotuksineen+(joka+nyt+taittiin+jäädyttää+pariksi+vuodeksi)+pullahtaa+joka+vuosi+kuin+manulle+illallinen.Äsken+nauratti,+kun+juuri+nuo+radion+miehet+kertoivat+ilotulitusjuttuja.+En+kuunnnellut+sitä+ihan+tarkalla+korvalla,+mutta+joku+kuuntelija+oli+kertonut+nähneensä+turistikohteen+mainoksessa+kerrottavan,+että+po.+paikalla+nähdään+suunnilleen+maailman+paras+ilotulitus+uunna+vuonna.+Ja+kuulemma+olikin,+kun+raketit+sytyttivät+hotellin+lähellä+banaanipellon+liekkeihin+ja+putoillessaan+parkkipaikalla+autojen+päälle+aiheuttivat+kunnon+kipinöinnit.+Pah.+Täällä+mökkirannalla+illalla+ennen+puoli+yhdeksän+uutisia+paukahti+vain+muutama+raketti.+Ja+se+siitä.+Ihan+kivoja+katsella.+Itse+emme+raketteja+koskaan+ammuskele.+Olemme+vähän+niinkuin+siivellä+siinä+asiassa.Mutta+nyt+kuohista+kuppiin+ja+telkan+eteen+katsomaan+ja+kuuntelemaan+mitä+pressalla+sanottavaa.
  11. En+minäkään+voi+sanoa+olevani+uskonnollinen,+vaikka+jollain+(lapsellisella)+tasolla+olen+kodin+perinnön+säilyttänytkin.+Uskon+kuitenkin+vahvasti,+että+on+olemassa+jokin+ihmistä+suurempi+vaikuttaja+elämässäme.++Sitä+en+hyväksy,+että+ihminen+olisi+kaikkivoipainen.+Jotkut+väittävät,+että+ihminen+voi+mennä+vaikka+läpi+harmaan+kiven+ja+rakentaa+oman+elämänsä+itse.+Omissa+suht+pienissäkin+ympyröissäni+on+montakin+esimerkkiä,+että+niin+se+ei+vain+mene.+Joku+puuttuu+asioihin,+jotka+sitten+kääntyvätkin+ihan+muuksi+kuin+ihminen+on+tarkoittanut.Siippani+aina+sanoo,+että+tähdet+määräävät+hänen+elämänsä.+SIlti+olen+sitä+mieltä,+että+hänkin+voisi+hieman+paremmin+huolehtia+terveydestään.+Kieltäytyy+esim.+D-vitamiinista+ja+tähän+elämänsä+päivään+saakka+rokotuksista+(armeijassa+oli+kai+pakko+jotian+ottaa).+Olen+nyt+saanut+hänet+ylipuhuttua+ottamaan+koronarokotuksen,+kun+se+on+saatavilla.+Saas+nähdä,+miten+käy+kun+asia+on+ajankohtainen.Noista+lapsen+ajatuksista,+Cee.+En+muista+tarkkaan+sitä+kohtaa+eilisessä+ohjelmassa,+mutta+se+liittyi+kuusivuotiaan+lapsen+ajatuksiin+tilanteessa,+missä+hän+oli+jollain+matkalla+tai+tapaamisessa+kuuromykän+isänsä+kanssa.+Joku+siinä+tilanteen+kuvauksessa+kuusivuotiaan+ajatuksista+pisti+minut+epäilemään+,+tokko+kuusivuotias+vielä+noin+ajatuksiaan+pystyi+ruotimaan+kuten+haastateltava+kertoi.+Tai+jos+pystyi,+niin+on+ollut+todella+smartti+lapsi.+Siinä+oli+joku+tämän+päivän+sanallinen+ilmaisukin,+joka+ei+varmasti+kuulunut+sanavarastoon+50-luvulla.+No,+tämän+päivän+sanoja+tietysti+voi+käyttää+nyt+asioista+kerrottessa,+mutta+lapsen+havainnointikyky+ja+havaintojen+analysointi+oli+luultavasti+myös+silloin+lapsenomaista,+ei+nykypäivän+aikuisen+kaltaista.Ehkä+tuo+edellinen+on+vain+minun+käsitykseni.+Itse+lapsena+en+muista+asioita+kovin+aikuismaisesti+tuumineeni.+Esim.++kun+naapurin+setä+tarjosi+minulle+sipulia+uskotellen+sen+olevan+omenaa+(tiesi,+että+meillä+omena+oli+harvinainen+herkku).+Muistan+vain,+että+petyin+ihan+kamalasti,+itketti+mutta+en+kehdannut+toisten+nähden+itkeä.+Tänä+päivänä+sanoisin,+että+se+oli+yhden+sortin+lapsen+henkistä+pahoinpitelyä+ja+lapsen+täydellistä+nolaamista.+Silloin+harmitti+vain+se,+että+en+saanutkaan+omenaa.+En+analysoinut+saamaani+kohtelua,+koska+en+siihen+olisi+kyennyt.++Suunnilleen+tätä+tarkoitan,+kun+sanon,+että+muisteluissa+lapsen+ajatuksia+muistelijakin+tulkitsee+helposti+tämän+päivän+kriteereiden+ja+ilmaisujen+mukaan.+Vastaavia+episodeja+oli+Hietamiehen+kirjoissa.Nyt+on+käyty+saunassa+ja+syöty+maukas+poroateria+hyvän+punkun+painelemana.+Poroa+jäi+vieläkin+huomiseksi.+Tosin+muutakin+olisi,+mutta+poro+pitää+ensin+saada+syödyksi,+ei+sitä+uudelleen+pakkaseen+voi+laittaa.+Lauantainakin+tarvitaan+ruokaa.Mukavaa+iltaa!
  12. Ja+taas+viimeistä+viedään!+Jos+on+jotain,+mikä+jäänyt+tänä+vuonna+tekemättä+niin+nyt+pitäisi+jo+ottaa+kiirus+käteen,+jotta+ehtisi+sen+tehdä+vielä+vuonna+2020:)Tuolla+ylempänä+ihmettelette+Aran+hävinnyttä+kirjoitusta.+Minähän+sitä+kai+ensiksi+ihmettelin,+mutta+luulen+nyt,+että+kyseessä+oli+joku+aiempien+päivien+kirjoitus,+joka+vain+vilahti+selatessani+viestejä,+jotka+jääneet+minulta+lukematta.+Eli+luultavasti+mitään+ei+ole+viety.+Mutta+nythän+LiisaO+on+kirjoittanut+tänne,+ja+pääasia+se,+että+hän+on+kyhyllään+eikä+ole+lisää+ongelmia+kaatumisestaan+koitunut.Tuolla+ylempänä+Edson+luetteli+sää-+tai+säähän+liittyviä+ilmiöitä,+joita+autoilija+kohtaa.+Ne+kaikki+ovat+kyllä+myös+lentämiseen+vaikuttavia,+jopa+vaarallisia+ilmiöitä,++niin,+että+kaikille+laadittu+toimintaohjeet,+mitä+tehdä+jos+niihin+joutuu.+Kaikki+po.+ilmiöt+ovat+olleet+ainakin+osana+kuolemaankin+johtavissa+onnettomuuksissa,+vaikeat+tuuliolot+listalla+ykkösenä.Huu+mainitsi+kaksi+muutakinmusan+tunnistusohjelmaa+(itse+mainitsemani+Shazamin+lisäksi).+Siippa+käyttää+usien+sitä+Googlen+omaa,+itse+en+sitä+ole+ladannut.+Tehdessäni+uuden+puhelimeni+asennuksia+tuli+ruudulle+mainos+tuosta+Lens'istä,+mutta+sivalsin+sen+pois.+Pitääpä+kokeilla,+mitä+sillä+on+annettavanaan.Shazamissa+minua+ihan+äsekttäin+tosiaan+ilahdutti+tuo+kappaleiden+sanojen+lisääminen+palveluun.+Tuskin+kuitenkaan+kaikkia+sanoja+sinne+on+ympätty,+mutta+monesta+ranskalaisesta+kappaleesta+niitä+löytänyt.+Meillä+nimittäin+kuunnellaan+lähes+joka+päivä+Sonosilla+ranskalaista+Nostalgie-kanavaa,+missä+tulee+usein+vanhoja+lemppareitani,+ja+on+kiva+joskus+hoilata+mukana,+kun+on+sanat+nokan+edessä.MInäkin+katselin+eilen+tuota+Tervon+ohjelmaa.+En+tunne+Soile+Yli-Mäyryn++taidetta+kovinkaan+kummoisesti,+mutta+tiedän+hänet+Orimattilassa+asuvien+siipan+sukulaisten+kautta+ja+vähän+sen+takia+aloin+ohjelmaa+katsellakin.+Aikamoinen+nainen.Po+ohjelmassa,+kuten+niin+monessa+muussakin+vanhojen+muistelussa+korvassani+särähtää+aina+siinä+kohdassa,+kun+muistelija+analysoi+pikkulapsena+kokemiaan+tunteita+tämän+päivän+aikuisen+tietämyksensä+avulla.+Eilen+olin+yhden+tuollaisen+kokemuksen+kuvauksen+painavinani+mieleeni,+mutta+nyt+se+on+jo+hävinnyt++muististani.+Juuri+kirpparille+kuskaamissani+Hietamiehen+kirjoissa+sellaisia+kohtia+löysin+useitakin,+enkä+tykännyt.LiisaO+mainitsi+viettäneensä+aikaa+Fannyn+ja+Alexandran+kanssa.+Huomasin,+että+se+on+Areenassa+vielä+lähes+kuukauden+katsottavana.+Olen+elokuvan+nähnyt+jo+monta+kertaa,+mutta+tuntuu+että+kerta+kerralta+parantaa.+On+ehkä+paras+koskaan+näkemäni.Nyt+täytyy+vielä+siipaista+lyhyesti+kaupalla.+Olemme+taas+mökillä+ja+vuoden+viimeisellä+aterialla+syömme+poroa+ja+eikös+vain+valkosipuli+unohtunut.+Ilman+sitä+poroa+ei+voi+syödä.+Punaviininkin+voi+jättää+pois,+mutta+ei+valkosipulia.+No,+samalla+ostamme+iltapäivälehden,+missä+todennäköisesti+taas+paljon+ristikoita+ja+muuta+pientä+päänvaivaa+myöhemmin+saunaa+odotellessa.Isäni+aikoinaan+pruukasi+näin+uudenvuoden+aattona+toivottaa+kivutonta+loppua.+Samat+sanat,+mutta+lisäksi+hyvää,+parempaa+alkavaa+vuotta!Ps.+Surkea+systeemi.+Tämän+kirjoituksen+aikana+kirjautuminen+jo+katosi.