Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Jahas,+jahas.+Se+on+sitten+tämän+vuoden+viimeinen+adventti.+Seuraava+pyhä+on+jo+ihan+tavallinen+ja+tämä+joulu+siis+olutta+ja+menyytä,+luoden+meille+siten+tilaisuuden+ruveta+odottelemaan+seuraavaa+joulua.Joskus+takapäivinä+olen+todennut,+että+harmaampaa+ei+voisi+sää+enää+olla,+mutta+näyttää+sekin+onnistuvan.+Susisurkea+keli.+Ei+pitäisi+valittaa,+kun+en+kuitenkaan+tuonne+harmauteen+tänään+aio+sukeltaa+vaan+teen+siistejä+sisätöitäTai+eivät+ne+niin+siistejä+näytä+olevan.+Nytkin+huomaan,+että+puseron+miehusta+on++jauhojen+peitossa.+Aloitin+nimittäin+joululeipien+teon.+Tänä+jouluna+en+aio+jonotella+kukkakaupoissa,+joten+vien+lähiystäville++kukkatervehdysten+sijaan+itse+leipomani+joululeivän.+Onneksi+ystävämme+ovat+tätä+"vanhan+liiton"+väkeä,+jotka+syövät+normaalisti,+eivät+kronaa.+Nuoremmille,+varsinkaan+naisille+ei+syötävää+joulutervehdystä+kannata+viedä.+He+tuntuvat+syövän+kaikenlaisia+erikoisia+aineksia,+joita+itse+en+välttämättä+edes+tunne,+ja+joihin+esim.+tavalliset+jauhot+eivät+kuulu.+Ei+tarvitse+olla+keliakiaakaan,+ja+jo+leivonnaisensakin++muuttuvat+gluteenittomiksi.Olen+parilta+nuorelta+naiselta+ksysynyt,+jotta+sairastavatko+keliaa.+Vastaus+on,+että+eivät+tiedä,+mutta+varmuudeksi+välttävät+gluteenia.+Olen+kehottanut+menemään+tutkimuksiin.+Keliakiahan+ei+ole+mikään+olan+kohautuksella+sivuutettava+tauti,+vaan+vakava+sairaus,+johon+ei+ole+lääkettä.Ja+nyt+sitä+gluteenileipää+tekemään.Hyvää+pyhäpäivää!
  2. Kai+se+on+tämä+jouluaika,+mikä+tuo+lapsuuden+niin+lähelle+-+itse+asiassa+sitähän+tässä+taas+jo+uudelleen+lähestytäänkin.Muistan+erikoisesti+yhden+joulun,+tai+oikeastaan+joulun+lopetuksen.+Kuusessa+oli+roikkunut+neljä+enkelikuvalla+varustettua+koristetta,+joissa+yleensä+oli+kova+karkki+sisällä.+Kieli+pitkällään+odotin+kuusen+riisumista,+koska+me+likat+olimme+saaneet+luvan+syödä+ne+karkit.+Sitten+se+autuus+koitti.+Ja+autuus+muuttui+hirveäksi+pettymykseksi,+kun++koristeen+sisältä+löytyikin+puupalikka+karkin+paikalta.+Joskus+myöhemmin+oman+kodin+ostin+samanlaiset+koristeet,+mutta+ennen+kuuseen+ripustamista+tarkistin,+että+niissä+oli+karkit,+jotka+sitten+pojat+pistelivät+jossain+vaiheessa+suihinsa.+Tuon+pettymyksen+muistan+varmaan+vielä+silloinkin,+kun+muistini+muuten+on+jo+tuntematon+käsite.Meillä+näyttää+nyt+aika+vahvasti+siltä,+että+aaton+me+kaksi+vanhaa+varista+olemme+kahdestaan.+Miniä+kävi+testissä+joka+näytti+miinusta,+ja+niin+hän,+poikamme+ja+kettikset+lähtevät+polkemaan+Lappiin+maanantaina.+Toinen+poika+menee+aattoillaksi+naisystävänsä+luokse,+kun+lapsensa+ovat+nyt+vuorostaan+äitinsä+kanssa.+Itse+olen+tähän+asiain+tilaan+ihan+tyytyväinen.+Aatto+on+aina+niin+hurjaa+rumbaa+ruokahuushollin+takia,+että+uskon++nauttivani+suuresti,+kun+ystäväpariskunnan+kanssa+päivällä+nauttimamme+glögin+ja+telkassta+seuraamamme+joulun+julistuksen+jälkeen+saunomme+ihan+kaikessa+rauhassa+-+yleensä+saunomme+heti+aamusta+juuri+aaton+kiireisen+ohjelman+takia.Jouluaterian+teen+kahdelle+ja+se+on+nyt+perin+yksinkertainen:+siipalle+kinkkua+ja+pottuboxia+ynnä+lisukkeita,+minulle+erilaisia+kaloja+ynnä+lisukkeita+ja+iso+lusikallinen+lanttuboxia+kinkkusiivun+kera,+ja+huom.+Whuu:+yksi+lisukkeistamme+on+SIENIsalaatti!!!!Pitänee+tänä+iltana+vielä+tehdä+kasa+lihapullia,+jotka+kyllä+vielä+pakastan.++Lapset+tulevat+näillä+näkymin+tapanina+syömään+tai+ainakin+sitten+vain+hakemaan+tekemiäni+sapuskoita,+ja+lihapullat+kuuluvat+heidän+jouluunsa.+He+kotiutuivat+eilen+Sallasta+hiihdeltyään+ja+lasketeltuaan+siellä+viikon+ja+sovittiin,+että+ovat+nyt+varmuuden+vuoksi+karanteenissa+ja+tapaamme+vasta+viikon+päästä.+Ei+siellä+kuulemma+ihmisiä+ollut+kuin+kourallinen+ja+asuivatkin+omassa+mökissään,+mutta+silti+pitää+olla+varovainen.+Ja+tyttöhän+tulikin+muusta+porukasta+erikseen+lentsikalla+kotiin,+joten+siellä+hän+ainakin+on+ollut+ihmisten+lähettyvillä.+Eikä+koronaa+voi+liikaa+varoa.Mukavaa+lauantai-iltaa!+Whollekin+lohduksi,+että+kohta+taas+ollaan+päivää+lähempänä+joulun+lopetusta.
  3. Mainitsitkin+tuon+"Taas+kaikki+kauniit+muistot",+ja+nimenomaan+Saaritsin+laulamana.+Se+on+minullekin+lapsuudesta+jäänyt+mieleen+yhtenä+tärkeimmistä+joulumielen+tuojista.+Tosin+mukana+on+vähän+"suhteitakin".+Kävin+nimittäin+aikoinaan+pianotunneilla+rouva+Saaritsin+luona,+ja+muutaman+kerran+siellä+näin+Sulonkin,+joka+oikein+ystävällisesti+tervehti+eteisessä,+tunnin+aloitusta+odottelevaa+koululaistakin.+Saaritsin+laulamana+en+ko.+laulua+ole+kuullut+aikoihin.+Luultavasti+se+kuitenkin+joulun+aikaan+radiossa+soi,+mutta+en+vain+ole+sattunut+juuri+silloin+kohdalle.Kyllä+todellakin+nykyään+joulun+taikaa+saa+hakea,+eikä+sitä+siltikään+löydä.+Kai+se+on+vika+tässä+aikuisen+mielessä,+joka+ei+enää+osaa+satuilla.+Kun+omat+pojat+ja+myöhemmin+lapsenlapset+olivat+pieniä,+niin+totta+olivat+toisen+laulun+sanat+"Tuikkikaa+oi+joulun+tähtöset+kilpaa+lasten+tähtisilmäin+kanssa".+Lasten+kasvaessa+sekin+tuike+himmentyi.+Vai+olikohan+tuo+tuike+aikuisen+mielikuvituksen+tuotetta,+toiveajattelua.Tänään+olisi+vihdoin+leipomispäivä.+Piti+homma+hoitaa+jo+jokunen+päivä+sitten,+mutta+tuli+kaikenlaista+muuta+tekemistä.+Ensi+viikollakin+olisi+vielä+aikaa,+mutta+nyt+on+pakko+se+hoitaa,+kun+meinaan+pojan+ja+miniän+mukaan+pistää+joulupullaa+Lapin+mökille+vietäväksi,+lähtevät+huomenna+tai+pyhänä.++Myös+leipää+aion+leipoa+heidän+mukaansa.Uutisissa+juur+kerrotaan+Kuopion+bussiturman+oikeudenkäynnin+päätöksestä.+Taas+kerran+huomioni+kiinnittyi+jumalattoman+pitkään+aikaan,+minkä+prosessi+on+kestänyt.+Tiedän,+että+tutkinta+ja+niiden+kirjaaminen+vie+aikaa,+mutta+että+kaksi+vuotta+ja+usein+enemmänkin+tuollaiset+jutut+saavatkin+kestää!!+Siinähän+osalliset+roikkuvat+koko+ajan+löysässä+hirressä.+Kovasti+suretti+myös+sen+junan+alle+ajaneen,+varuskavereitaan+kuskanneen+sotapojan+kärsimys,+mikä+varmaan+on+ollut+hirveä+kaikki+nämä+vuodet,+kunnes+vihdoin+nyt+hovikin+jätti+rankaisematta.+Pitäisi+lailla+kieltää+tuommoiset+oikeudenkäyntiajat.+No,+nämä+nyt+olivat+jorinaa+sarjassa+"asiasta+viidenteen"Hyvää+alkanutta,+viimeistä+joulunalusviikonloppua!+Viikon+päästä+joulu+alkaakin+jo+kääntyä+loppupuolelleen.
  4. Minäkin+olen+ennen+kovasti+koristellut+kotiamme+jouluisilla+tavaroilla.+Viime+vuosina+koristeet+kyllä+ovat+vähenneet+kerta+kerralta.+Oikea+kuusi+meillä+on+jo+tuolla+terden+nurkassa+odottamassa+sisälle+tuontia.+Monet+tuttumme+ovat+kertoneet,+että+heillä+kuusi+on+jo+tuotu+sisälle+ja+koristettu.+Meillä+se+otetaan+sisälle+varmaan+alkuviikosta,+kun+nyt+on+siivouksetkin+jo+tehty.Lapsuudenkodissa+minä+määräsin+kuusen+koristelun.+Halusin+tehdä+sen+aattona+radion+musiikkiohjelman+"Kuusta+koristeltaessa"+tahdissa.+Toinen+tärkeä+jouluajan+radio-ohjelma+oli+minulle+"joululahjavalvojaiset",+ja+silloin+väsäsin+tietysti+jotain+käsin,+yleensä+kudoin+tai+virkkasin.+Kaikkeen+sitä+itsensä+sitookin!Noihin+huushollin+koristeisiin+meillä+edelleen+kuuluu+omien+poikiemme+aikoinaan+ekalla+luokalla+koulussa+tekemät+"tondet".+Ne+ovat+pahviset,+n.+50cm+korkeat,+oveen+tai+ikkunaan+teipattavat+tontut.+Viime+jouluina+ne+on+pistetty+seisoskelemaan+eteisen+käytävän+seinään+nojaten.+Pojan+lasten+tekemiäkin+koristeita+on+vielä+muutama+meilläkin.+Suurin+osa+niistä+on+nykyään+pojan+huushollissa.Kun+lapsenlapset+olivat+pieniä,+kävivät+he+koristelemassa+kuusemme,+ja+puussa+sitten+roikkuikin+kaikki+joululaatikon+oravasta+pienemmät+tavarat.+Aika+hurjan+näköinen+oli+tulos,+mutta+meille+kaunis.+Omat+poikamme+myös+tykkäsivät+koristella+kuusta.+Sen+muistan+että+nuorempi+halusi+ripustaa+siihen+pikkuautoja.Poikiemme+ollessa+lapsia+oli++kuusessa+kova+vahtiminen,+kun+käytimme+siinä+oikeita+kynttilöitä+-+vieläkin+ikävöin+niiden+luomaa+aitoa+joulutunnelmaa.+Yhden+kerran+ankarasta+vahtimisesta+huolimatta+syttyi+kuusi+palamaan.+Aika+härdellihän+siitä+tuli.+Onneksi+ei+tarvinnut+palokuntaa+soittaa,+selvittiin+omin+voimin.+Mutta+yhdet+siipan+samettifarkut+siinä+paloivat,+kun+kietaisin+ne+palavan+oksan+ympärille.+Siinä+rytäkässä+kuusi+kaatui,++ja+pojat+huusivat+kuin+paloautot.+Pystytimme+puun+uudelleen+koristeineen++kynttilöineen+päivineen.+Eipä+kuitenkaan+palanut+enää+toista+kertaa.
  5. Eilettäin+en+saanut++kirjoiteltua+muuta+kuin+tuon+vastineen+Alin+törkyihin,+joita+syytää+meille+lähes+joka+"kirjoituksessaan".+Lainausmerkeissä+siksi,+että+enimmältäänhän+hän+isoksi+osaksi+kopioi+jonkun+toisen+juttuj+enemmän+tai+vähemmän+niitä+tuunaten,+paitsi+nuo+ihmisten+solvaamiset+selvästi+ovat+hänen+mustien+aivojensa+tuotoksia-+vai+tarvitaanko+sellaisiin+aivoja,+ehkä+tulevakin+suolesta.Mutta+ette+usko,+miten+oli+eilen+autuas+tunne+tulla+kotiin+vasta+siivottuun+huusholliin.+Kyllähän+itsekin+samanlaista+jälkeä+saan+aikaiseksi+jos+haluan+ja+jaksan,+mutta+useimmiten+minulle+riittää+vähempi.+Nyt+oli+kaikki+paikat+niin+putskliinejä,+että+tuntui+rikokselta+mennä+esim.+hellan+eteen+seisomaan+ja+pistämään+ruokaa+tulelle.+Hella+ja+uunikin+ovat+kuin+uusia+siivoojien+jäljiltä.+Tänään+pitäisi+uuniakin+taas+alkaa+sotkea,+kun+suunnittelen+ryhtyväni+joulupullien+tekoon+jahka+päikkärit+olen+ottanut.Aikamoisia+aineita+-+myrkkyjä+-+ammattilaisilla+täytyy+olla,+kun+sellaista+jälkeä+saivat+aikaan.+Kylppärikin+kiiltää+niin,+että+laatoista+näkisi+oman+kuvansa,+jos+eivät+olisi+mattapintaisia.+Kovasti+nyt+harkitsen+siivouksen+tilaamista+vakiona,+kerran+kuussa+tjms.+Muistelen,+että+Rapunen+sellaisen+palvelun+on+jo+ottanut.+Siitähän+saa+vielä+verottajan+kotitalousvähennyksenkin,+joten+hintakaan+ei+sen+jälkeen+enää+ole+niin+puistattava.Tänään+on+taas+sää+silkkaa+harmainta+harmaata.+Kettiksetkään+eivät+viihtyneet+ulkona+-+viisaita+otuksia.+En+olisi+minäkään,+jos+paljain+tassuin+olisin+siellä+nilkkoja+myöten+sohjossa+joutunut+tarpomaan.+Katselin+juuri+äsken+lemppariennustettani,+jonka+tuottaa+Euroopan+keskipitkien+sääennusteiden+keskus.+Sen+mukaan+joulunpyhiksi+hieman+kylmenisi,+ja+saattaisi+tulla+jopa+pientä+pakkasta,+mahodllisesti+luntakin.+No,+siihen+on+vielä+viikko+aikaa,+joten+tapahtua+voi+vielä+mitä+vain.+Ennusteethan+ovat+suht+luotettavia+vain+parin,+kolmen+päivän+jaksolla,+sään+yleistilasta+riippuen.+Mutta+kuten+tiedetään,+joskus++huomisenkin+sää+on+ihan+jotain+muuta+kuin+tämänpäiväisessä+ennusteessa+kerrotaan.Hyvää+loppupäivää.+Pysykää+tänäänkin+terveinä.
  6. Itsekin+rytmihäröjä+kokeneena+tiedän,+että+tositteeksi:)+niiden+kanssa+menee.+Tuo+sinun+kohtauksesi+kuullostaa+tosiaan+flimmeriltä.+Minulla+häiriöt+ovat+toisenlaisia,+mutta+voimia+niihinkin+uppoaa.+Mikä+kumma+on,+että+niiden+pitääkin+ilmaantua+juuri+yöllä.+Yövalvominen+uuvuttaa+jo+sinällään+ja+kun+siihen+vielä+lisätään+nuo+vaivat,+niin+ei+ole+ihme,+että+väsyttää+kahta+enemmän.Onko+sinulle+lääkäri+ehdottanut+toimenpiteitä+noiden+kohtausten+lopettamiseksi?+Muistelen,+että+olet+aiemminkin+niistä+kertonut.+Ablaatio+ja+rytminsiirto+ovat+kaksi+konstia,+jotka+auttavat,+mutta+niitä+ei+voi+tehdä+kaikille.+Yksi+tuttuni+kärsii+jatkuvasta+flimmeristä,+kun+hänelle+kumpaakaan+toimenpidettä+ei+voi+tehdä.+Kuulemma+hänen++verenkiertolääkkeensä+estävät.+Niinpä+tämä+ihminen+on+jatkuvasti+uupunut,+ei++jaksa+juuri+tehdä+mitään,+ei+edes+kävelyllä+käydä+muuten+kuin++vähän+pyöriä+omalla+pihalla,+ja+sekin+rollaattorin+avulla,+että+on+jotain+mistä+pitää+kiinni.+Hänellä+tuo+flimmeri+kulkee+perintönä.+Omalla+äidillään+se+oli+ja+jokunen+vuosi+sitten,+silloin+vähän+päälle+nelikymppiseslle+pojalleen+se+ilmaantui+myös,+mutta+hänelle+voitiin+tehdä+ablaatio,+minkä+avulla+sydän+on+ainakin+toistaiseksi+pysynyt+rytmissä,+ja+hän+voi+elellä+suunnilleen+normaalisti.
  7. Täälläpä+tosiaan+tiukkoja+aiheita.+En+niihin+puutu,+mutta+minusta+on+virhe,+kun/jos+vanhoja+asioita,+tapahtumia+ja+niihin+osallistuneita+ihmisiä+arvostellaan+tämän+päivän+kriteerien+mukaan.+Tänään+HS:ssa+eräs+toimittaja+kertoi+katsoneensa+6-vuotiaana!+Laineen+Tuntemattoman+sotilaan,+eikä+siitä+paljon+muuta+ymmärtänyt+kuin+sen+sodan+vastaisuuden.+Aika+fiksu+pikkupoika,+jos+noin+on+ollut.+Vai+olisiko+siinäkin+ajankulu+tehnyt+tehtävänsä.+Tai+aikuinen+katselukaveri.Mutt+nyt+on+minun+pakko+kertoa,+että+tänään+tuntui+kuin+olisin+ollut+autokoulussa+esimmäisellä+ajotunnilla:++opettelin+auton+käynnistystä!,++joy+stickiä+ja+käyttöenergian+valintaa.+Näyttöruudun+käyttöä+ja+näyttöjä+sen+sijaan+pitää+vielä++opetella+paljon.++Autolla+ajaminen+sen+sijaan+sujui+ihan+vanhanaikaisesti:+paina+kaasua+ja+ohjaa.+Vilkutus+pitää+kyllä+hoitaa+itse,+samoin+pysähdyksiin+jarruttaminen.+Ajaminen+sujuu+jopa+ilman+käsiä,+jos+vain+ajoväylässä+on+valkoiset+viivat.+Eli+voisin+näpelöidä+puhelintakin+ihan+molemmin+käsin;).Oli+vanhakin+automme+hybridi+(tosi+vanha+omani+ei)++mutta+tässä+on+nyt+kaikkia+kommervenkkejä+paljon+enemmän.+Ei+uudet+autot+ole+tarkoitettu+vanhuksille,+joten+mikään+ei+mene+luonnostaan+niin+kuin+diginatiiveilla.+Joskushan+oli+hokema:+elinikäistä+oppimista.+Tätäkö+se+sitten+on;)!+Ja+nyt+sauna+palamaan,+että+loppuu+tämä+palelu,+joka+alkoi+kun+seisoskelimme+ja+praatasimme+pitkään+pojan+ja+vaimonsa+kanssa+heidän+pihallaan.+Ilma+on+tosi+kolea,+kostea+ja+kylmä.+Siis+inha.Rauhaisaa+pyhäiltaa.PS+taas+hävisi+kirjautuminen+sillä+aikaa+kun+tätä+kirjoitin.+Tosin+välillä+kävin+turauttamassa+kahvit,+mutta+ei+siinä+kauan+nokka+tuhissut,+eikä+sitäkään+taukoa+systeemi+kestänyt.
  8. Jospas+Mannola+ei+ole+opetellut+käyttämää+Skypeä.+Me+olemme+lapsenlapsia+nähneet+korona-aikana+suht+usein+ihan+silmästä+silmään,+mutta+se+on+todella+ollut+tosiaan+vin+näkemista.+Isänpäivänä+kyllä+halattiin.+Nuoremman+pojankin+porukkaa+olemme+nähneet++useinkin,+mutta+vain+koiria+ulos+hakiessamme,+eteisessä.+Miniä+on+töissä+lastentarhassa+ja+hän+elää+korona+suhteen+lähes+"veitsen+terällä".+Onneksi+saa+välillä+tehdä+töitä+kotoa+käsin,+kun+on+enempi+byrokratiahommissa.Rokotuksia+jo+lupaillaan+meilläkin.+Itse+kyllä+voisin+omaa+rokotustani+vielä+odottaa+ja+antaa+etusijan+tuolle+työssä+käyvälle+ikäluokalle,+jolla+usein+vielä+teini-ikäisiä+lapsia,+jotka+myöskin+tykkäävät+hengailla+kaveripiireissään.+Nuoremmat+joka+tapauksessa+huheltavat+tapahtumasta+ja+porukasta+toiseen,+heti+kun+vähän+rajat+löystyvät,++niin+rokotettuina+olisivat+pienempi+riski+meille+vanhoillekin.+Mutta+joku+viisaampihan++rokotusjärjestyksetkin+on+tietysti+tuumannut.Pakko+todeta,+että+minulla+varmaan+on+joku+jouluvimma.+Nyt+kun+pyhien+ruokapuoli+on+aika+kevyttä,+etenkin+aattona+ja+joulupäivänä+(meillä+korkeintaan+kolme+aikuista+pöydässä),+niin+olen+käyttänyt+energiani+huushollin+raivaamiseen.+Ensin+tavaroiden+silpimistä+kirppariin+vietäväksi+ja+tänään+mattojen+pesua.+Joskus+viikkoja+sitten+ajattelin+viedä+ne+pesulaan,+mutta+hämäläisenä+myöhäisherännäisenä+heräsin+vasta+tajuamaan+päivämäärän+todeten,+että+jouluksi+ne+eivät+enää+ehdi.+Kylppärissä+ne+sitten+jynssäsin+kuvitellen+olevani+mökin+laiturilla.+Sen+verran+tuli+tenkkapoota,+että+suurinta+mattoa+en+jaksanutkaan+nostaa+suihkuseinän+päälle+valumaan,+joten+pitää+odottaa+apuvoimaa,+siipan+kotiutumista+autokauppareisustaan.+Apuuvva,+kahvi+meinas+unohtua!+Iltapäivä+on+mennyt+tyystin+kaikenlaisissa+hommissa+ja+kahvi+päässyt+unohtumaan.++Nyt+ei+kyllä+mee+hyvin+amummulla;))
  9. Lucian+päivän+aattoa!Minusta+näitä+koronarajoituksia+tuumataan+ja+diskuteerataan+ihan+liian+kauan.+Tauti+menee+koko+ajan+karkuun+kuin+urheilun+doping.+Ymmärrän,+että+talous+kulkee+noissa+tuumaamisissa+mukana+yhtenä+pääosan+esittäjänä.+Taloutta+kuitenkin+voidaan+ainakin+jossain+määrin+korjata,+kun+taas+(hengissä+selvinneet)+ihmiset+pääsevät+tekemään+asioita+normaaliin+tapaan.+Henkeä+ei+saa+takaisin,+eikä+taudin+mahdollisesti+aiheuttamia+pysyviä++terveysongelmia.Nyt+pitäisi+todellakin+laatia+määräyksiä,+ei+suosituksia.+Kyllä+kansalaisen+terveyden+ja+hengen+pitäisi+mennä+yksilön+oikeuksien+edelle.+Ja+jos+joku+rajoitus+osoittautuisikin+liioitelluksi,+niin+voidaanhan+se+aina+purkaa.+Ei+mikään+ihmisten+muodostaman+konklaavin+laatima+sääntö,+päätös+ole+kiveen+kirjoitettu.+Ja+urheilu+se+vaan++haluaa+touhuta+omalla+sarallaan+vaikka+millä+konsteilla.+Nytkin+juuri+radiossa+puhutaan+suomalaisten+osallistumisesta+johonkin+touriin.+Kisamatkalle+pitää+päästä+johonkin+helkutin+kisoihin+terveyden+menonkin+uhalla.+Tuntuu,+että+kaikenlaisten+tourienkin+tulostilastotkin+kirjoitetaan+kiviin.+Mitään+kisaa+ei+voisi+siirtää,+peruuttamisesta+puhumattakaan.Urheilusta+tuli+mieleen,+kun+eräs+tuttava+lievästi+eilen++paheksui+minua,+kun+avustan+paria+lapsia+ja+nuorisoa+tukevaa+järjestöä,+jonka+työntekijät+kulkevat+tuolla+raitilla+etsimässä+apua+tarvitsevia.+Pitäisi+kuulemma+antaa+tuet+urheilulle,+kuten+tämä+tuttava+itse+tekee.+No,+minäkin+muutaman+rovon+vuodessa+pistän+pojanpoikani+pelijoukkueelle,+mutta+siihenpä+sitten++jääkin+minun+urheilun+tukemiseni.+Mainitsemani+järjestöt+tekevät+työtä+jo+otteensa+elämästä+melkein+menettäneiden+lasten+ja+nuorten+hyväksi.+Jos+yksikin+autettavista+pääsisi+takaisin+normaaliin+-+mitä+nyt+sitten+normaali+enää+tarkoittakaan+-++elämään+kiinni,+niin+järjestö+olisi+saanut+yhden+pienen+voiton+tästä+tolkuttomasta+maailmasta.+No,+tämä+yhtäkkinen+purkaus+urheilua+vastaan+lähti+taas+käyntiin+noista+radiossa+kerrotuista+tolkuttomista+järjestelyistä,+joita+tarvitaan+kun+suomalaiset+lähtevät+kisoihin+terveytensä+(ja+sen+jälkeen+mahdollisesti+monen+muunkin+terveyden)+vaarantaen.+Ugh.Tervettä+päivää!
  10. Tänään+alkoi+päivä+mukavalla+HS:n+jutulla+kielentutkija,+akateemikko+Kaisa+Heikkisestä,+joka+on+työkseen+tutkinut+sanojen+etymologiaa.+Itse+olen+aina+ollut+kiinnostunut+nimenomaan+nimien+etymologiasta,+mistä+se+hissuksiin+on+laajentunut+myös+sanojen+etymologiaan.+Jutun+lopussa+kerrottiin+hauskat+sanojen+"umpimähkä"+ja+"hippulat+vinkuu"++alkuperät.Taidanpa+jutun+innoittamana+hankkia+itselleni+Nykysuomen+etymologisen+sanakirjan.+Siinä+olisi+luettavaa+moneksi+illaksi+ja+pitkäksi+aikaa+muutenkin,+kun+päivittäin+sitä+selaisin.+Sanojahan+piisaa.Po.+Hesarin+jutussa+oli+myös+minut+suutuksiin+saanut+esimerkki+elävästä+elämästä,+miten+joku+poliitikkomme+oli+jossain+puheessaan+sanonut,+että+asiat+nousevat+"nextille+levelille".+Maanpetos+...kele!Aika+outo+tunne+iski+äsken,+kun+tajusin,+että+tietyt+kaksi+jouluhommaa,+jotka+minulta+on+aina+jäänyt+lähes+stressaannuttavasti+viime+tinkaan+on+nyt+jo+tehty.+Olen+kirjoittanut+jo+lähetettävät+joulukortit+ja+pakannut+lähelle+jakeluun+menevät,+syötävätkin+joulukortit.+Tämmöistä+en+muista+aiemmin+tapahtuneen.+Onneksi+kortteja+ja+postimerkkejäkin+oli+jäljellä+viime+vuodelta.+Suklaat+jouduin+kyllä+ostamaan;+viimevuotisia+ei+oikein+kehtaa+antaa;)).+Ulkomaille+meinaan+tänä+jouluna+lähettää+joulutervehdyksen+sähköisenä+kaikille.+Aiemmin+sellaisen+on+saanut+pari+ystävää,+mutta+nyt+saavat+loputkin+minulta+e-joulutoivotuksen.+En+nyt+lähde+jonottamaan+postimerkkejä+"oikeita"+kortteja+varten.Ja+nyt+syömään+eiliseltä+lounaalta+jäänyttä+lohisoppaa.+Napsuu+jo+suussa.+Se+on+niin+pahuksen+hyvää;+ehkä+se+on+se+kerma,+mitä+siihen+lisään+rutkasti;))
  11. Joo,+asioita+ne+on+kaikki+olleet,+mutta+monta+hommaa+samana+päivänä+ja+sitä+ennen+herätys+epäinhimilliseen+aikaan!!+Eläkeläiselle+-+minulle+-+riittäisi+yksi+homma+päivässä+normaalin+heräämisajan+jälkeen.Itse+asiassa+hieman+liioittelin+tuossa+kahden+sopan+mallissa.+Yksi+melkein+valmis+soppa+jaettuna+kahteen:+toiseen+sekaan+makkarat+-+siippa+tykkää+makkarasopasta,+ja+toiseen+kalanpalat,+kalaliemikuutio,+kerma+ja+tilli.+Minä+tykkään+kalasta+ja+sen+laittaminen+on+hieman+rajoitettua+huushollissamme,+koska+tuo+siippa+on+sille+allerginen.+Kalasoppa+em.+metodilla+tuottaa+hyvin+vähän+kalan+hajua,+joten+se+on+yksi+kotona+valmistettavaksi+sopiva+kalaruoka.+Toinen+on+Janssonin+kiusaus,+jonka+teen+mikrossa+ja+siipalle+vastaavasti+kinkkukiusauksen+uunissa.+Tänään+oli+kaupassa+silakat+tarjouksessa+ja+kovasti+mielin+paistetui+silakoi,+mut+niistä+tuleva+haju+on+kamala+ja+pysyy+ikuisuuden+vaikka+pitäisi+kaikki+lävet+auki+vuorokauden+läpeensä.Berner+kyllä+hävis+kuin+kus+lumeen,+kun+se+hetki+koitti,+eikä+hänestä+sen+koommin+ole+kuultu.+Ihan+kuin+satu;+sen+pituinen+se.++No,+hänhän+lupasikin+vain+hoitaa+lupaamansa+(=käsketyt)+tehtävät.+Korkeaan+asemaan+ryhtyessään+ei+ihminen+kuitenkaan+ihan+pöljä+saisi+olla+asioissa,+joita+joutuu+hoitamaan.+Eli+kaikkeen+ei+pitäisi+suostua.+Siinä+antaa+itsestään+huonon+kuvan,+kun+tekee+työtä+käskettyä+ilman+omaa+kritiikkiä.+Mutta+ehkä+B:lle+maksettiin+hyvin+käskyn+noudattamisesta.++Mahtoiko+hallituspaikka+SEB:ssä+olla+yksi+järjestetty+palkkio.Tuleeko+se+HS-neito+aina+samaan+aikaan?+Jos,+niin+sinun+kannattaa+tähdätä+yksi+koirantyöntökeikka+siihen.+On+tuo+nyt+tosi+kurjaa,+kun+et+pääse+normaalisti+liikkumaan.+Koiraahan+on+joka+tapauksessa+käytettävä.+Ulkona+asioilleen+oppinut+koira+ei+varmaankaan+oppisi+kissain+tapaan+laatikolle,+jos+vaikka+ihmisasukki+siihen+voisi+oleentuakin.+Toivottavasti+kinttusi+kuitenkin+tokenee+vähin+erin,+ja+elämä+taas+helpottuu.
  12. En+ole+välttämättä+intohimoinen+kilpailun+kannattaja,+etenkin+kun+tänä+päivänä+siinä+näyttää+määräävän+vain+hinta.+Ennen+vanhaan+yhtenä+kriteerinä+oli+myös+laatu.+Itse+joskus+työelämässä+kilpailuasioihinkin+sekaantuneena+jouduimme+tarkkaan+miettimään+myös+tarjotun+tavaran/palvelun+laatua,+ja+nk.+laatukäsikirjassamme+se+olikin+kriteerinä+hintaa+ennen.+Tänä+päivänä+halvin+tarjous+yleensä+voittaa+ja+usein+sutta+ja+sekundaa+sitten+tuleekin+koko+rahan+edestä.Se+mikä+minut+pistää+pähkäilemään+tuota+rata-+ja+junaprojektia+tai+lähinnä+sen+organisaatiota,+on+yhteisen+rahan+käyttö.+Yhtiöllähän+velvollisuudet+julkistaa+asioita+ovat+erilaisia+kuin+julkisilla+toimijoilla.+Joten+helposti+tällaisen+skeptikon+mieleen+tulee+rahan+sijoitus+asioihin,+joista+ei+sitten+mitään+tulekaan+tai+jos+tulee+niin+takkiin.+Tai+sitten+taas+kerran+joku+taho+(konsulenttitoimisto;)+vetää+välistä.+No,+EU+tosiaan+on+myöntänyt+suunnitteluun+vajaat+50milj.+Mutta+meiltä+itseltämmehän+sekin+raha+on+lähtöisin,+nettomaksajia+kun+olemme.Ja+tänään+on+ollut+eläkeläisen+epätoivepäivä:+herätys+aamulla+jo+0730!!!,+auto+huoltoon,+tavaran+kuskausta+SPR:n+konttiin,+neljän+kaupan+pikaläpijuoksu+tiettyjen+tavaroiden+takia,+kettisten+työntöä,+auton+haku+huollosta,+kahden+sopan+teko,+niiden+syöntiä.+Nyt+kun+tuon+sopan+sain+syötyä+-+jäi+kyllä+vielä+huomiseksikin+-+onkin+niin+uupunut+olo,+ettei+"kissaa"+jaksa+sanoa,+pitää+sanoa+"luontokappale".Huomenna+en+taida+mennä+edes+kettislenkille.+Olen+ansainnut+vapaapäivän.
  13. Työvuosina+minullekin+iski+jäätynyt+olkapää.+Sitä+kyllä+hoidettiin+vain+fysikaalisella+ja+kipulääkkeillä.+En+tiedä,+minkälaisia+käypähoitosuosituksia+siihenkin+tautiin+on/oli,+kun+työkaverini+vastaava+vamma+hoidettiin+leikkauksella.+Minulle+ei+sitä+edes+ehdotettu.+Ehkä+siinäkin+"taudissa"+on+erilaisia+asteita,+ja+minulla+se+oli+lievä+tjms.+Itse+kyllä+leikkausta+vältän+viimeiseen+asti.+Jotenkin+on+käsitys,+että+näillä+vuosilla+toipuminen+on+hidasta,+etenkin+silloin++kun+luita+ja+niveliä+puukotetaan.Liikkuminen,+vähäinenkin,+on+kyllä+yksi+tärkein+pääkopankin+vetreänä+pitäjä.+Olisi+aika+kaamea+kohtalo+joutua+vain+istumaan+tai+makaamaan.+Silloin+voisi+olla+armeliasta,+ettei+enää+tilaansa+niin+tarkkaan+ymmärtäisi.Toisaalta+sekin,+että+kun+pääkoppa+ei+toimi,+mutta+menohalut+ja+-kyvyt+ovat+voimissaan+on+rankka+yhdistelmä+ainakin+omaisille+ja+hoitohenkilökunnalle.+Joitakin+vuosia+sitten+eräs+sukulainen,+silloin+jo+yli+7-kymppinen+sairastui+juuri+kuvatulla+tavalla.+Hän+oli+iso,+voimakas+mies,+ja+muodosti+melkoisen+työmaan+aluksi+kotonaan+ja+sittemmin+hoitolaitoksessa.+Terveenä+ollessaan+oli+ollut+lähes+aina+liikkeellä+ulkona+tai++pelihalleissa+kavereidensa+kanssa+ja+kaipuu+niihin+sairaanakin+oli+voimakas.+Vikkelästi+livahti+hoitopaikan+ovesta+jos+siitä+joku+kulki,+eikä+ollut+valvova+silmä+paikalla.+Hän+oikein+vahti+osaston+ovea+ja+toimi+salamana,+kun+tilaisuus+tuli.+Onneksi+po.+hoitopaikan+ensimmäinen+hoitometodi+ei+ollut+lääkkeillä+tuuperruttaminen.