Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
amummu
amummu
amummu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
6
Kommenttia
1720
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
En+tiedä,+mikä+on+siellä+käytäntö,+mutta+ainakin+täällä+meillä+vanhan+ihmisen+leikkauksia+vältetään+viimeiseen+saakka.++Käsketään+vain+syömään+ibuprofeiinia+ja+parasetamolia+yhtäaikaa.+Ei+edes+kuviin+lähetetä.+Minustakin+tuntuu,+että+lonkkasi+ei+voi+olla+murtunut,+kun+kävelemään+pystyt.+Kinttusi+kyllä+pitäisi+kuvata.+No,+en+tietenkään+ole+lääkäri,+mutta+huonolta+hoidolta+tuntuu+jos+ei+kuvata+tuommoisen+mällin+jälkeen.
ÄSken+pitkästä+aikaa+ajelin+näillä+kylillä+pimeän+aikana.+Ihan+mahottomasti+ovat+ihmiset+laittaneet+jouluvaloja.+Jotkut+pihat+olivat+ihan+valomeriä.+Meikän+makuun+jo+liiallista.+Meillä+on+yksi+vaivainen+valoketju,+mutta+se+onkin+kai+jo+liian+vähän.+Mutta+jokainen+taaplaa+tyylillään.+Minulta+tuo+noin+vähäinen+valaistus+on+kyllä+lähinnä+laiskuutta.+Siinä+on+hommaa,+kun+niitä+virittelee,+mutta+vielä+isompi+homma+on+kerätä+ne+pois+ja+pakata+taas+vuodeksi+niin,+että+mahdollisimman+vähän+vievät+kaapeissa+tilaa.
07.12.2020 17:10
Ei+ole+Elämälle+kai+vielä+koskaan+tapahtunut+niin,+että+olemme+olleet+vasta+toisella+sivulla.+Nyt+niin+on+käynyt.+Jos+ei+robo+tätä+kirjoitusta+vie,+niin+sitten+varmaan+taas+palaamme+"omalle+paikallemme"+ykkössivulle.
En+ole+lukenut+kaikkia+viestejänne,+mutta+sen+luin,+missä+Ara+kertoi+tapaturmastaan.+Kuulostaa+aika+pahalta+tuommoinen+haaveri.+Toivottavasti+A+toivut+nopeasti,+eikä+jälkiseuraamuksia+tule.+On+aika+rankkaa+rovuta+just+rappusia+kipeän+jalan+kanssa.+Tasaisellakin+maalla+kävely+on+vaivalloista+sanoo+kokenut+kaiken+tietää+ja+vaivainen+kaiken+kokee.
Taas+ollaan+päivä+lähempänä+joulua,+ja+itsenäisyyspäiväkin+meni,+erilainen+sellainen.+Telkan+edessä+olisi+voinut+istua+tuntitolkulla,+ohjelmaa+tuli,+mutta+taisteluväsymys+iski+minuun+ennen+ohjelmien+loppua.+Mökillä+olin+taas+edellisen+yön+valvonut,+enkä+eilen+ottanut+päikkäreitäkään.+Autossa+kotimatkalla+olisin+tietysti+voinut+nukkua,+mutta+minulta+se+ei+onnistu.+Jos+en+päätä+saa+kumoon,+niin+ei+uni+tule.
Tänään+taaas+näyttää+ulkona+siltä+kuin+viime+päivien+harmaita+ei+olisi+ollutkaan.+Mökillä+se+harmaus+oli+suorastaan+päälle+kaatuvaa,+ihan+kuin+niskassa+olisi+ollut+joku+paino.+Siellä+silloin+tällöin+kuuluva+korpin+raakkuminen+sopi+oikein+hyvin+tunnelmaan.
Tänään+paketoin+ensimmäiset+joululahjat.+Meidän+ruokakaupan+aulassa+on+joka+joulun+alla+kuusi,+mihin+sossu+on+ripustanut+joulumuistamista+tarvitsevien+lasten+ikälappuja,+ei+siis+nimiä.+Lappuja+voi+kuusesta+ottaa+ja+hankkia+jonkun+lahjan+niissä++lukevan+iän+ja+sukupuolen+perusteella.+Me+olemme+joka+joulu+hankkineet+jotain+lapsenlastemme+ikäisille+pojalle+ja+tytölle.+Tällä+kertaa+annamme+lahjakortin+karkkiaskin+kera.+Toivottavasti+pientä+ilahdusta+niistä+jouluna+saavat.+
Mutta+nyt+rotsi+niskaan+ja+kettiksiä+työntämään!+Hyvää+alkanutt+viikkoa.
07.12.2020 11:29
Onpas+mukavaa,+kun+Dr:kin+taas+on+ilmaantunut.+Mää+jo+hualestusin,+et+korona+on+käynyt+kaatamassa.+Joillakinhan+se+kestää+tuhottoman+kauan+ja+vielä+pidempäänkin.++Eikun+jatkoja+taudin+välttelyyn!+Sitä+tässä+joka+iikka+joutuu+tekemään.
Kovasti+kuuluu+tuolta+muusta+mediasta,+että+porukat+jo+väsyneet+taistoon.+Mutta+olisi+ehkä+hyvä+suhteuttaa+tätä+taistoa+niihin+taistoihin,+joita+ihmiset+Suomessakin+kauan+sitten+kävivät+ja+niihin+joita+tälläkin+hetkellä+käydään+monessa+maassa.+Meillä+omaa+taistoamme+käydessämme+kuitenkin+on+ruokaa,+juomaa,+vettä,+vaatteita,+lämpöä,+sijat+mille+päänsä+kallistaa,+jne.+Helpottaa+suuresti+taiston+tuoksinoissa.+Vaan+jotkut+laistavat+taiston+ja+elävät+kuin+ei+mitään+koronaa+olisikaan,+vetoavat+yksilön+vapauksiin.+Se+ottaa+pattiin.
Ara+kehuu+HS:n+kuukausiliitettä.+Niin+minäkin.+Viime+vuonna+sain+jonkun+kyselynkin+koskien+po.+liitteen+mainoksia.+Minä+olen+mainosten+suhteen+ylikriittinen+tai+sitten+ne+menevät,+kuten+telkassa,+silmästä+sisään,+toisesta+ulos.+Yksi+mahdollisuus+myös+on,+että+saan+niistä+lähes+primitiivireaktion.+Ja+mm.+ruokakauppojen+mainokset+sen+tekevät:+sata+pientä+kuvaa+yhdelle+lehden+sivulle+aseteltuna+ja+hinta+vieressä.+Kammottavaa.+Kuka+niitä+jaksaa+lukea!+En+ainakaan+minä.+No,+minähän+en+olekaan+kansa.+Mutta+Kuukausiliitteestä+sanon+minäkin,+että+sen+jutut+ovat+hyviä,+mainoksetkin+mainosten+eliittiä.
Vähän+tuntuu+siltä,+että+tuolla+vierusketjun+amomuumilla+on+hirveä+tarve+saada+kavereita.+Ymmärrän+hyvin,+mutta+se+on+vaan+silleesti,+että+valitsemallaan+tavalla+niitä+ei+saa.+Päinvastoin,+kaikki+kaikkoavat.
Leppeää+lauantai-iltaa!
05.12.2020 19:30
Kiitos,+Cee,+kattavasta+selvityksestä.+Olisin+varmaan+jostain+löytänyt+itsekin+tietoa,+mutta+ajattelin+sinun+entisenä+paikkakuntalaisena+tietävän+paikan+taustat.+Ja+niinhän+se+onkin.
+Pari+kertaa+olen+siellä+käynyt,+kun+olen+ollut+siipan+mukana+hänen+työmatkallaan+ja+päivällä+on+ollut+aikaa+haahuilla+paikkoja+katselemassa.+Kerrassaan+ihania+käsitöitä+siellä+olen+katsellut+kuola+suupielistä+valuen.+Että+jotkut+osaavatkin+tehdä+vaikka+mitä!+Hienoa,+että+on+paikka,+mihin+voivat+tuoda+tekemisiään+ja+saada+niitä+myydyksi.
04.12.2020 20:30
Ja+meillä+laulettiin:+juna+jyskyttää-ää+vanhaa+ystävää...
Minun+mieleeni+nuoruusvuosilta+on+ikuisesti+jäänyt+CCR+ja+Salvatore+Adamo.+Meillä+oli+aikoinaan+vanha+"Iidu",+siis+vanha+kunnon,+ihmiselle+tehty+sitikka.+Olin+kesätöissä+Rovaniemellä+ja+siippa+tuli+sinne+yhdeksi+viikoksi+em.+autollamme.+Ajelimme+vapaapäivinäni+pitkin+poikin+sitä+osaa+Lappia+ja+sen+kasettisoittimella+kuuntelimme+CCR:ää+ja+Salvatore+Adamoa.+Niitä+jos+joskus+vielä+sattuu++-+harvemmin+sattuu+-+kuulemaan,+tulee+heti+mieleen+tuo+kesä+ja+Iidu.+Vinyyleillä+meillä+niitä+ei+ole,+koska+kasetit+oli+äänittänyt+eräs+siipan+opiskelukaveri+omilta+levyiltään.+Ei+silloin+tullut+pieneen+mieleenkään,+että+c-kasetit+joskus+kuolisivat.
Jos+oikein+jaksaisin+penkoa+saattaisivat+kyseiset+kasetit+vielä+jostain+varastomme+uumenista+löytyä.+Meillä+on+kylppärissä+poikiemme+ikivanha+radio,+millä+c-kasetteja+voi+vieläkin+soittaa.+Hyvin+siinä+soi+ainakin+vielä+viime+kesänä+c-kasetilta+DBQ:n+The+Brandenburg+Gate.+Sekin+tuo+muistoja+mieleen+vuosilta,+jolloin+yksi+serkkuni+johdatteli+minuakin,+murkkua,+jazzin+maailmaan.
Musiikki+on+yhdenlainen+"aivolääke".+Dementikko+ja+alzheimeristikin+muistavat+lauluja+ja+niiden+sanoja+ja+saattavat+tunnistaa+tutun+sanattomankin+musiikin,+vaikka+mikään+muu+ei+heitä+enää+herättelisi.
Mikkelin+kupeessa+on+paikka+nimeltä+Kenkävero.+Tiedätkö,+Cee,+mistä+se+nimi+on+tullut.+Olen+joskus+käynyt+siellä+syömässä+ja+katselemassa+hienoja,+myytävänä+olleita+käsitöitä.+Siellä+ol+myös+Jukka+Rintalan+suunnittelema,+aivan+ihana+takki.+Taistelin+pitkään+itseäni+vastaan,+etten+ostaisi+sitä.+Ja+voitin+taiston:+en+ostanut.+Oli+niin+turkasen+kallis.
Terveiset+taas+täältä+mökkikorvesta.+Ohut+lumikerros+maassa+hieman+valaisee+pimeyttä,+mutta+kai+se+jo+huomenne+on+poissa,+kun+plussaa+on+luvattu.
04.12.2020 19:08
No+johan+nyt+menee+vaikeeks.+Että+tässä+nyt+tuomaroimaan;)).+En+yksinkertaisesti+jaksa+plärätä+vanhoja+viestejä,+mitä+niissä+lukee,+mutta+muistelen,+että+itse+otin+nuorista+opettajista+esimerkit,+jotka+eivät+ole+kunniaksi+nuorille(kaan)+opettajille,+joita+sinä,+Edson+kyllä+aika+kategorisesti+ylistit+pistäen+vastaavasti+vanhat+opettajat+-+taas+aika+kategorisesti+-+alempaan+kattilaan.+
Vanhemman+ikäluokan+opettajia+oli+minullakin+koulussa+monta,+ei+vain+se+yksi+saksan+maikka,+mutta+oli+kyllä+nuorempiakin.+Pääasiassa+opettajat,+n+vanhatkin,+olivat+mukavia+ja+pidettyjäkin,+mutta+aina+joukkoon+tietysti+mahtui+joku+ikäväkin+tyyppi,+niin+keskikoulussa+kuin+lukiossakin.+Esim.++keskikoulun+matikan+opettaja+oli+aika+karmea,+mutta+matikkaa+opittiin.+Koulun+meininkihän+oli+meidän+nuoruudessa+niin+erilaista+kuin+nykyään.+Tänä+päivänä+sellaista+ei+hyväksyttäisi.+Koulussa+pitää+olla+hauskaa+ja+viihtyisää.
+Itse+en+kuitenkaan+koulusta+mitään+traumoja+saanut,+vaikka+tyttökoulussa+kuri+noiden+"vanhojen",+etupäässä+naisopettajien+pitämänä+oli+melkoinen.+Toisaalta+silloin+myös+kakarat+yleensä+kunnioittivat+(siis+myös+tottelivat)+vanhempia+ihmisiä,+oli+kunnioitus+sitten+ansaittua+tai+ei.+Ei+sellaisia+hienouksia+paljon+mietitty.+Minä+ainakin+kai+toimin+vaistomaisesti+(ja+silloin+lasten+tavoin+tottelemaan+oppineena),+kuten+armeijaan+menijöitäkin+ennen+neuvottiin:+kun+turhia+kyselemättä+tekee+niin+kuin+käsketään,+niin+selviää+helpolla.
Sossuista+ei+omaa+kokemusta+ole.+Ne+sossut+jotka+tunnen+henk.koht.+ovat+tosi+hyviä+tyyppejä+-+ja+vasta+päälle+40v.+Työssään+heitä+tietenkään+en+ole+nähnyt,+joten+siinä+kohdassa+nou+komments.++Mutta+uskon,+että+sossutyö+vaikuttaa+ihan+varmaan+tekijäänsä.++Joten+ei+ole+ihme+jos+heissä+on+tiukkapipojakin.+Etenkin+pitkään+sitä+työtä+tehneeseen+varmasti+jää+jäljet.+Kivi-ihminen+olisi,+jos+ei.+Tiukkapipoisuus+voi+olla+myös+(tiedostamatonta?)+itsensä+suojelua.+No,+en+tiiä.+Kuten+sanoin:+ei+omia+kokemuksia.
Että+tämmöstä+tänään.
03.12.2020 21:28
Tuo+naapuriketjun+äijä+vissiin+saa+jotain+pikkuorkkuja+nähdessään+oikein+"paperille"+kirjoitettuna+solvauksia,+joita+vielä+joitakin+aikoja+sitten+luki+Edsonin+kirjoittamina.+Nyt+Kun+E+ei+niitä+pahemmin+heittele+(minulle),+niin+nyt+sitten+kirjoittelee+niitä+itse+ja+hekumoi+omilla+ammu-jutuillaan.+Ei+mee+jätkällä+lujaa.
Vielä+tuosta+tansakalaissarjasta.+Totta+kai+elokuva,+vaikkapa+kirjakin+kiinnostaa+enemmän,+jos+ne+tulevat+itseä+lähelle.+Sitä+tietysti+minulle+tosiaan+oli+tuo+Holly-tyttö.+Mutta+olen+huolissani+kaiken+ikäisten+lasten+elämästä+tänä+aikana,+jolloin+vain+aikuisen+onni+on+tärkeä,+"lapsethan-kyllä-sopeutuvat"-hokeman+säestyksellä.+Ja+mitä+pienempi+lapsi+sitä+suurempi+on+huoleni.+Isommalla+lapsella+on+mahdollisuus+kertoa+tuntemuksistaan+jollekin,+jos+sitten+vain+uskaltaa,+pieni+ei+siihen+kykene.+Hollykaan+ei+uskaltanut+puhua,+mutta+kirjoitti,+vaikkakin+hieman+totuutta+muunnellen.+Opettajansa+onneksi+oli+fiksu.
Pitkästä+aikaa,+eli+kymmeneen+kuukauteen,+tapasimme+eilen+eräät+ystävämme.+Vähän+siinä+tietysti+uhmasimme+suosituksia.+Saunoimme,+söimme+poroa+ja+joimme+hyvää+punkkua.+Ja+praatasimme.+Sitäkään+ei+kunnolla+ole+tehty+aikoihin.+Puhelimessa+kyllä+silloin+tällöin+olemme+jutelleet,+mutta+se+on+kuitenkin+eri+kuin+nokatusten+keskustelu.
(Minulle)+kunnon+keskustelu+pitää+sisällään+myös+kasvojen+näkemisen.+Se+on+täällä+netissä+tekijä,+joka+voi+johtaa+ihan+vääriin+johtopäätöksiin+toisen+kirjoituksesta.+Ja+kun+täällä+ei+kuule+edes+ääntä,+niin+väärin+ymmärryksen+mahdollisuus+vain+kasvaa.+Erikoisesti+ironia+on+juuri+em.+syistä+täällä+vaikea+laji.+Vaikeutta+tietysti+lisää+se,+ettemme+tunne+toisiamme+oikeasti,+tunnemme+vain+nettikirjoittajan+vain+päällisin+puolin.
No,+kun+ei+toista+näe+eikä+kuule,+niin+sen+varjolla+onkin+helppo+heitellä+toisen+silmille+vaikka+kuinka+haisevaa+skeidaa+-+ihmisestä+tulee+rohkea!Ja+sitähän+tuo+naapurin+pöljäke+taas+tekee.+Ara+on+nyt+kai+ollut+vähän+rauhemmassa+(uusi+sanamuoto?!),+mutta+minua+nyt+tykittää.+No,+senkun+tykittää,+jos+se+hänessä+jotain+kohtaa+helpottaa,+kovin+vaikeetahan+hällä+tuntuu+olevan.
Mutta+olipa+tänään+hyytävän+viiman+synnyttämä+kolea+kylmyys+ylinnä,+kun+kettiksiä+kävimme+työntämässä.+Tänään+niitä+saikin+työntää+kunnolla.+Mikä+lie+iili+niihin+iskenyt,+kun+henki+korskuen,+kuono+maassa+jonkun+hajun+perässä+mennä+kouhottivat+Oisko+sitten+hajun+jättänyt+itse+Kettu+Repolainen.+Taluttajien+kädet+venyivät+puoli+metriä+ja+jalkavoimat+kasvoivat+ainakin+muutaman+newtonin+verran,+Ei+tartte+mennä+salille.
Hyvää+toivon+päivää!
03.12.2020 15:03
Just+äsken+tsekkasin+kolmen+palkitun+kirjailijanaisen+kohdalla,+onko+mukana+tittelit.+Ei+ole,+kerrotaan+vain+nimeltä+mainiten.+Sama+oli+Finlandia-kisassa,+nimeltä+vain+mainittiin.+Mitähän+titteleitä+kirjailijat+sitten+käyttäisivät.+No,+tietysti+voihan+joku+dippeli+tekaista+tietokirjan+tai+herastuomari+dekkarin.+Kirjailija+on+minun+mielestäni+enempikin+ammatti,+kuten+poliisi+ja+opettajakin.
Mutta+se,+että+yhteiskunta+toimisi+vain+teknologian,+insinööritieteiden+varassa+ei+hyvään+johtaisi.+Kuten+Ara+tuolla+ylempänä+jo+kommentoikin,+niin+kyllä+humanistiset+ja+yhteiskunnalliset+näkökulmat+ovat+aivan+yhtä+tärkeitä;+ihmisten+keskellä,+yhteisöissähän+elämä+isoksi+osaksi+tapahtuu.+Jossakin+näin+tekstin,+missä+kritisoitiin+jotakuta+näitä+tämän+päivän+diktaattoreita+ja+todettiin,+että+valtion+pää+ja+hallinto,+jotka+hylkäävät+kulttuurin+vihaavat+kansaansa.
02.12.2020 15:10
Tämä+on+Onnen+päivä.+Jo+melkein+syntymästäni+asti+olen+ottanut+päämääräkseni+elää+niin,+että+jonain+päivänä+olen+hieno+rouva.+Ja+nyt+siihen+päämäärään+olen+päässyt.+Ja+kenen+toteamana?:+Tämän+pallonpuoliskon,+miksei+toisenkin,+kaikkien+alojen+dosentti,+meriä++kyntänyt+mahtava+eiku+mahtaileva+persoona,+joka+ei+omaan+egoonsa+meinaa+mahtua,+on+todennut+että+minä+olen+hieno+rouva.+Upeeta,+mahtavaa!
02.12.2020 11:42
Tanskan+laki+luultavasti+sanelee+käytännönkin+toimista.+Tehdään+meilläkin+pikaisia+huostaanottoja+tarvittaessa.+Ja+se+tyttöhän+oli+kirjoittanut+jo+jollain+alemmalla+luokalla+huolta+herättäviä+asioita+perheestään+samoin+kuin+oman+isänsä+itsemurhasta,+joka+sittemmin+kyllä+osoittautui+valheeksi.+
Minua+jäi+jäytämään+se,+että+lastenuojelu/sossu+oli+valmis+lähettämään+lapset+kotiin+tilanteessa,+missä+lasten+pahoinpitelyn+sijaan+alettiin+uskoa,+että+äiti+olikin+pahoinpitelyjen+kohde.+Onko+sekään+suotavaa+lasten+silmille+ja+korville.
01.12.2020 16:22
Ei+pakota+lukemaan,+ei.+Mutta+teen+hyväntekeväisyystyötä.+Kerään+"parhaimpia"+tökeryyksiäsi+ja+törkeyksiäsi+näytiksi,+miten+somessa+voi+käyttäytyä+sellainen,+jolla+ei+ole+mitään+käsitystä+sivistyksestä,+ja+joka+kuitenkin+uhoaa+sitä+muille+opettavansa.
01.12.2020 14:41
Asiasta+viidenteen.+Vietin+eilisen+vahtaamalla+juuri+telkassa+alkanutta+tanskalaissarjaa+"Tyttö,+joka+huusi+sutta".+Katsoin+samalla+istumalla+kaikki+jaksot,+koska+ensimmäisen+nähtyäni+tuli+tunne,+että+piti+saada+lopputulos+selville.+Onneksi+koko+sarja+oli+jo+areenassa.+
Jännitystä+sarjassa+oli+enemmän+kuin+monessa+varsinaisessa+krimissä.+Eikä+sitä+jännitystä+aiheuttanut++murha+tai+mikään+muukaan+sen+tapainen+kauheus.+Oli+siinä+pari+vaimon+kaltoinkohtelukohtausta,+mutta+ei+muuta+fyysistä+väkivaltaa.+Henkistä+perheväkivaltaa+sitäkin+enemmän,+ja+sen+kammottava+hiljaisuus+naulitsi+katsojan++-+ainakin+minut+-++telkan+eteen+henkeään+pitelemään.++Myös+sosiaalitoimen+vaikeuksia+esitettiin+siinä+toden+tuntuisesti.+Alue+on+minulle+jossain+määrin+tuttua,+kun+lähellä+on+ihmisiä,+jotka+siinä+työtä+tekevät.
Sarjan+nimi+(tanskaksi+"Susi+tulee")+ei+äkkiseltään+kerro,+mitä+tarina+sisältää.+Mutta+susihan+on+mytologiassa+mm.+pahan+vertauskuva,+joten+nimestä+voi+jotain+aavistaa.+Ranskan+kielessä+on+esim.+vanha+ilmaisu+raiskatuksi+tulemisesta,+kuvattuna+sanoilla++raiskattu+"on+nähnyt+suden".+Ei+taida+enää+löytyä+sanakirjasta.+Löytyi+kyllä+vielä+parikymmentä+vuotta+sitten+vanhasta+sanakirjastani,+kun+ranskan+opiskelua+harjoitin.
Muistan+erään+serkkuni+pienenä+peloitelleen+kavereitaan+huutamalla:+"susi+tulee".+Pelkoon+osasi+siis+lapsikin+suden+yhdistää.+Toinen+tytön+keino+hätistellä+kavereita+oli+näyttää+eläinkirjasta+piruapinan+kuvaa.+Viisi+vuotta+sitten+vein+omasta+kirjahyllystämme+roskikseen+eläinkirjan,+jossa+oli+se+samainen+piruapinan+kuva.+Kyseinen+eläinkirjasarja+oli+aikoinaan+kodeissa+aika+yleinen.+Meille+kirjat+tulivat+äitini+huushollista.
Ja+nyt+tyrnikiisselin+tekoon.+Pakastinta+taannoin+siivotessani+löysin+vielä+kaksi+pussia+tyrnejä.+Terveellisiä+mutta+karmean+makuisia.
01.12.2020 13:45
Niin+näyttää+olevan.+On+sääli,+jos+ilkeän+ihmisen+pahansuopuuden+takia+muut+joutuvat+perääntymään.
30.11.2020 14:08
Naurattaa+tuo+"man+cave".+Kaikilla+miehillä+taitaa+jonkunmoinen+semmoinen+olla??++Semmoiseksi+taannoin+muuttui+oma+telkkarihuoneeni+tunnissa:+siippa+kaivoi+kaapista+osan+sinne+tallentamistaan+lähes+myriadeista+tietsikka-+ja+muusta++elektroniikkahärpäkkeistään:+ainakin+kuulokkeet+(3+paria),+kajarit+(3+paria),+monta+kerää+kaikenlaisia+"letkuja",+yhden+näppiksen,+jne+ja+alkoi+niistä+busata+virityksiään.+Lisänä+laulavat+nyt+printterit+ja+porakonekin😣.+Lattialla+näkyy+lojuvan+myös+sähkösaha,+hoitoa+kai+sekin+vailla.+Onneksi+toisella+pojallamme+on+nyt+autotallissaan+iso+varasto/työhuone,+jossa+siippakin+voi+käydä+"askartelemassa".+Tähän+saakka+hän+on+sellaiset+hoitanut+milloin+keittiössä,+milloin+olkkarin+pöydällä.+Kesällä+sentään+terassilla.+
No,+itselläni+on+suunnitelmissa+siirtää+telkkarini+vielä+vapaana+(on+eri+kuin+tyhjä!)+olevaan+huoneeseen.+Siellä+on+jo+nyt+piano,+pianotuoli,+kaksi+kirjahyllyä+ja+kukkapöytä.+Toinen+kirjahylly+takaisin+olkkariin+ja+pieni+telkkarinkatsomissohvani+tuodaan+tilalle.+Puuhaa+se+vaatii+vähän+siipaltakin:+hänen+pitää+vetää+kaapeli+telkkaa+varten+po.+huoneeseen+-+siinä+kai+tarvitaan+sitä+poraakin!!+Man+cave'iinsä+mahtuukin+sitten++poistetun+sohvani+tilalle+vaikka+toinen+työpöytä+tietsikoineen,+printtereineen,+kajareineen,+porineen...,+eli+tulee+tilaa+kaappeihin,+kun+siellä+nyt+oleva+tavara+siirretään+päivänvaloon;))
Lunta+sataa+hissuksiin.+Luonnossa+juuri+nyt+vähän+jo+joulun+meininki,+mutta+ei+se+kauan+kestä,+niin+ainakin+nuo+"ornitolookit"+pelottelevat.+Ohutkin+lumikerros+valaisee+mukavasti+maailmaa.+Se+saisi+pysyä+tuonne+tammikuun+lopulle,+jolloin+päivänvaloa+on+jo+mukavasti+verrattuna+tähän+päivään.
Minäkin+olen+Whoosta+jo+hieman+huolissani,+ettei+olisi+vain+korona+iskenyt,+kun+hän+jäi+pois+täältä+niin+äkkisesti.+Toivottavasti+kaikki+kuitenkin+kunnossa,+ja+on+ehkä+tosiaan+ollut+joku+muu+syy+jättää+nämä+markkinat.
Hyvää+alkanutta+viikkoa!
30.11.2020 13:51
Hyvää+adventti-iltaa!
Hautajaisissa+minäkin+olen+ollut+aika+monissa.+90-luvun+alussa+tuntui,+että+vähänväliä+lähdettiin+liikkeelle+mustissa,+kukkalaite+auton+takapaksissa.+Kahden+vuoden+sisällä+kuoli+viisi+läheistä+ihmistä.+Onhan+noita+jälkeenkin+päin+monet+jo+ollut,+mutta+ei+niin+tiuhassa+tahdissa+kuin+noin+kolmekymmentä+vuotta+sitten.
Hautajaiset+voivat+nykyään+olla+kai+melkein+mitä+vain.+Me+olemme+käyneet+kolmissa+ihan+kummallisissa+hautajaisissa.+Kaikkien+niiden+kutsuissa+jo+sanottiin,+että+ei+puheita+krematoriossa+eikä+muistotilaisuudessa.+Näin+tapahtuikin,+paitsi+yksissä+vainaja+oli+itse+tilannut+arkkunsa+ääreen+puhujan+kannattamastaan+järjestöstä.
Muistotilaisuudetkin+noissa+hautajaisissa+pidettiin.+En+kyllä+ymmärrä+miksi,+koska+mitään+ei+niissäkään+saanut+vainajasta+puhua,+kahvia+juotiin+ja+kakkua+syötiin.+Minun+ymmärrykseni+mukaan+muistotilaisuus+on+juuri+tilaisuus+saattajille+muistella+vainajaa+ja+jakaa+surunsa+sillä+tavalla+toisten+kanssa.+Yhdessä+noista+tilaisuuksista+meidän+nuorempaa+poikaamme+-+silloin+4v+-++pyydettiin+laulamaan+"Mä+olen+niin+pienoinen",+ja+poikahan+lauloi,+koska+tykkäsi+sitä+tehdä.+Laulun+loputtua+joku+pyysi+häntä+laulamaan+vielä+jotain+muuta.+Kappaletta+ei+toivoja+nimennyt+ja+niinpä+poika+laulaa+luikautti++laulun+"Ihhahhaa,+ihhahhaa,+hepo+hirnahtaa".+Ja+tilaisuuden+henki+keveni+laakista.
Nyt+olemme+taas+kotona+mökkiviikonlopun+jälkeen.+Tällä+kertaa+en+ottanut+sinne+tietsikkaa+mukaan,+kun+oli+kaikenlaista+hommaa+listalla.+Puhelimella+kyllä+ketjua+nopeasti+silmäilin,+mutta+kirjoittamaan+en+ryhtynyt;+sillä++kirjoittaminen+on+kankeaa.
Helpotti,+kun+Ceelläkin+enemmän+kuin+yksi+printteri.++Meilläkin+niitä+on+nyt+kaksi,+vaikka+siippa+ei+juurikaan+enää+printtaile,+kun+taloyhtiön+hommat+lopetti.+Siippa+kirjoittaa+kyllä+paljon,+mutta+tallentaa+tarpeelliset+koneeseen,+ei+printtaile+niitä+arkistoitaviksi+tai+jaeltaviksi.++Eli+kahta+printteriä+meillä+ei+tarvittaisi.
Siippa+pystytti+syksyllä+itselleen+yhteen+huoneeseen+itselleen+kirjoituspöydän,+jolle+asensi+pöytäkoneensa,+kaiuttimet+ja+ne+kaksi+printteriä.+Muuta+sille+ei+sitten+mahdukaan!+Pöydälle+oli+tarkoitus+myös+jäädä+tilaa+tarvittaville+papereilleen+ja+kansioilleen.+Nyt+sitten+ne+kaikki+-+ja+niitä+on+PALJON+-+lojuvatkin+telkkaripöydälläNI,+kun+siinä+oli+tilaa.+Siippani++uskoo+tyhjän+tilan+täyttyvyyden+lakiin:))
Äsken+vasta+sytytin+ensimmäisen+adventtikynttilän.+Ja+pelkään+vähän,+että+kun+silmäni+hetkeksi+ummistan,+palaa+jo+toisenkin+adventin+kynttilä.+Aika+todellakin+lentää.
29.11.2020 17:30
Tänään+tajusin,+että+ensimmäinen+adventti+onkin+jo+tulevana+sunnuntaina.+Olin+jotenkin+mieltänyt,+että+vasta+seuraavana.+Näin+aika+kulkee+vähin+erin,+eikun+itse+asiassa++hurjaa+vauhtia+kohti+talvipäivän+seisausta,+ja+sen+jälkeen+alkavaa+päivän+pitenemisrupeamaa.+Kunhan+joulun+saamme+pois+alta,+niin+sitten+katse+jo+kohti+kevättä+ja+toivottavasti+koronattomampaa+elämää.+Hirveitä+tartuntalukemiatänäänkin++ja+hallitus+vain+pähkii+poikkeuslakia.+Eikös+sen+voisi+säätää+valmiiksi+"napin+painallusta"+vaille,+ja+sitten+kun+tartuntamäärät+sitä+vaativat+joku+sitä+nappia+sitten+painaisi.+Vaatisi+minun+mielestäni++sitä+nyt+jo.
Minäkin+sain+vihdoin+katseltua+loppuun+Areenasta+sen+White+Wall'in.+Suht+jännä+se+oli,+mutta+loppu+oli+mielestäni+siihen+nähden+mitättömän+oloinen,+joskin+kaamea+sekin.+Jotain+siihen+olisin+toivonut+lisää+tai+toisin.+En+vain+osaa+sanoa,+mitä.+Jossain+kohdassa+yksi+käännös+kiinnitti+huomioni:+syntyi+kevätpäivän+seisaus.++Käännösvirheitähän+esiintyy+aina+välillä,+ja+niistä+huomaa,+että+joko+niitä+tekee+robo,+tai+sitten+kääntäjälllä+ei+aina+ole+hajuakaan+käännettävästä+asiasta,+ja+käännökseksi+löytyykin+jokin+ihan+omituinen+ilmaisu.+Juuri+nyt+en+muista+esimerkkejä,+mutta+ainakin+sääasioihin+liittyviä+hulluja+sanoja+olen+kuullut+silloin+tällöin.
Pitäisi+lähteä+kaivelemaan+varastosta+jouluvaloja+pihaan+laitettavaksi.+Mitkään+valot,+eivät+sähkö-+eivät+kynttilä-+näytä+kylläkään+miltään+tuossa+märässä+mustuudessa.+Siihen+mustaan+märkään+ne+imeytyvät+ja+vain+pieni+tuikku+jää+näkyville.+Mutta+kai+sekin+on+parempi+kuin+ei+mitään.+Lumimaisemassa+valot+ovat+kaunista+katseltavaa.+Viikonloppuna+pitäisi+jossain+päin+Suomea+sataman+lunta,+mutta+en+muista+oliko+Etelä-+Suomi+siinä+mukana.+Saisi+olla.++Itse+asiassa+siipan+puhelimeen+tuli+juuri+hetki+siten+ilmoitus+kamerassa+näkyvästä+liikkeeestä+ja+se+on+lunta!+Kivaa,+huomenna+on+taas+tarkoitus+mennä+sinne;+voi+olla+että+piankin+menee+tiet+taas+kiinni.+Lumen+valo+siellä+muuttaa+huussimatkankin+huviretkeksi:)
Hyvää+iltaa!
26.11.2020 17:52
Ja+nyt+sitten+vähän+kevennystä;+pitsinnypläystä.
Sain+taas+(ikkunoiden+pesun+lisäksi)+yhden,+pitkin+syksyä+suunnittelemani+inhan,+monta+tuntia+kestävän+projektin+päätökseen.+Se+oli+pakastinarkun+sulatus+ja+sen+sisustan+perkaaminen+ja+järjestäminen.+Pakon+tehdä+se+nyt+saneli+pari+päivän+päästä+Lapista+tuleva+poropaketti.+En+olekaan+moneen+vuoteen+poroa+tilannut,+mutta+nyt+teki+taas+mieli+lisätä+sitä+ruokarepertuaariin.
Poro+on+hyvää,+etenkin+vanhoille:+siinä+on+lihoista+eniten+proteiineja.+Ihmisen+tarvitsemia+vitamiineja,+hiven-+ja+kivennäisaineita+siinä+on+myös+runsaasti+verrattuna+esim.+nautaan+ja+possuun.+Kuuta+siinä+on+tosi+vähän,+ja+se+kannattaa+käyttää+vaikka+paistamiseen,+koska+se+antaa+poron+lihalle+lisää+hyvää+makua.
Tulossa+olevasta+puolikkaasta+porosta+riittää+taas+moneen+ateriaan+ja+jää+vähän+ylikin.++Meinaan+siitä+savustaakin+osan.+Paras+porokeitto+tulee+savustetuista+luista.+Keittoon+ei+sitten+tarvita+kaan+muuta+kuin+sitä+poroa,+perunaa,+sipulia,+katajanmarjoja+ja+viherpippurisulatejuustoa.
En+ole+tämän+päivän+uutisiakaan+ehtinyt+vielä+silmäillä,+HS:kin+lukematta.+Ensin+aamukahvin+jälkeen++kävimme+viemässä+siipan+Valmetin+-+seinäkello,+ei+siis+traktori-+20v:n+käymättömyyden+jälkeen+kellosepälle,+joka+lupasi+sen+korjata+jouluun+mennessä.+
Olen+joka+vuosi+muistuttanut+siippaa+kellon+(vaarinsa+peruja)+korjuuttamisesta,+mutta+se+ei+ole+saanut+tulta+alleen,+joten+eilen+itse+soitin+eräälle+vanhan+liiton+kellosepälle,+joka+lupasikin+sen+ottaa+hoitoonsa.+Tänään+aamukahvin+jälkeen+sen+sitten+kiikutin+korjuuseen.
Minulle+kello+ei+ole+niin+tärkeä,+mutta,+mutta+siipalle+se+on+muisto+vaaristaan.+Kello+mäikääkin+kaksi+kertaa+tunnissa,+eikä+sitä+kuuntele+erkkikään,+vai+olikos+se+koistisen+labradorinnoutaja.+Eli+lyönti+vaimennetaan,+kun+taas+seinällemme+ripustetaan.
Nyt+sitten+sain+tuon+pakastimen+siivottua+ja+myöhäisen+lounaankin+syötyä,+joten+nyt+uutisille.
Mukavaa+loppupäivää!
25.11.2020 15:06
Jaahas,+täällä+taas+sanan+säilä+viuhuu.+No,+kaipa+se+piristää+tätä+koronakäkkimistä.+
Kuka+meistä+on+pätevä+nimittämään+toista+typeräksi+saati+sitten+idiootiksi?+Sitä+on+taas+täällä+nähty.+MInusta+sellaiset+arviot+voisi+jättää+ihan+itselleen.+Yksi+on+typerä+yhdessä,+toinen+toisessa+asiassa.+Yhtään+idioottia+tässä+ketjussa+ei+ole,+vai+pätisikö+johonkuhun+meistä:++Idiootti+=+tylsämielinen,+vaikeasti+kehitysvammainen,+jonka+ÄÖ+on+alle+35!!++-+Onko+meistä+kukaan+kompetentti+antamaan+toisesta+kirjoittajasta+sellaisen+"diagnoosin"?++Ali+ilmeisesti+uskoo+näin+itsestään,+mutta+haukkaa+ison+palan+sitä+itteään.
Myös+typeräksi+nimittelystä+sanon,+että+eikö+voisi+joskus+pitääns.++mölyt+mahassaan?+Ei+kaikkea+aina+tarvitse+laukoa+"ääneen"!+Kuka+meistä+voi+pokkana+ilmoittautua+"viisasten+kerhoon"?
m:lle:+aloitin+uudelleen+Kangastus+38:n+lukemisen.+Luin+sen+silloin+joskus,+kun+se+julkaistiin,+mutta+tosi+vähän+siitä+on+jäänyt+mieleeni.+Melkein+joka+toisella+sivulla+tulee+nyt+ihan+uutta+asiaa.+Siinäkin+kirjassa+musiikki+aika+isossa+roolissa.
Tänään+olen+ollut+muuten+ahkera.+Siivosin+omaa+vaatekaappiani+ja+kummasti+tuli+taas+tilaa,+kun+keräsin+aimo+kasan+kirpparille+vietävää,+ja+roskikseenkin+pääsi+melkoinen+läjä.+Kenkiä+ja+laukkujakin+sain+kerättyä+ison+muovikassillisen.+Siippa+kyllä+vahti+haukkana,+etten+vie+mitään+hänen+vaatekaapistaan;).+Nyt+taas+mahtuisi+kaappeihini+uutta.+Vaan+siihenpä+ei+ole+tarvetta.+Vielä+jäi+hyllyille+ihan+liikaakin+vaatetta,+jota+tuskin+koskaan+käytän.+Eli+uusi+kirpparireissu+on+ehkä+piankin+tarpeen.
Nyt+kauniita+unia+kaikille1
24.11.2020 20:26
Telkkarin+jännäreissä+takaa-ajettu/karkuun+juoksija+tosiaan+usein+menee+eurooppalaistyyliseen+metsään,+missä+pakenijaa+on+helppo+seurata,+ja+saada+kiinni.+Toinen+pakoreitti,+joka+monesti+saa+minut+suutuksen+partaalle+on+jonkun+tyhjilleen+jätetyn+rakennuksen+portaikko,+joka+suunnilleen+loppuu+ässään,+niin+kuin+avaruus;),+mistä+ei+sitten+pääse+mihinkään.+Mikseivät+pakenijat+lähde+juoksemaan+ihmisten+ilmoille!+No,+elokuva+ei+olisi+elokuvaa,+jos+ratkaisut+olisivat+järkeen+perustuvia.
Siippani+kun+on+insinööri,+niin+hänen+kanssaan+jonkun+krimin+katsominen+on+aika+haastavaa.+Siinä+mielessä,+ettei+annan+itsensä+ärsyyntyä,+kun+hän+katselee+elokuvaa+ingenjöörin+kantilta:+vähänkin+epärealistinen+tai+epälooginen+asia+kirvoittaa+häneltä+kipakoita+kommentteja.
23.11.2020 19:37
Kannatan.+Mikä+on+se+totuus+ja+mikä+on+se+suhteellisuus?+Jälkimmäistä+sanaa+tosin+nyt+et+ihan+viimeisimmissä+viesteissäsi+ole+hokenut,+mutta+se+esiintyi+melkein+joka+kerta+kun+mummoista+kirjoitit.+JA+mikä+saamarin+nuorukainen+sinä+kuvittelet+olevasi,+kun+aina+hoet+"mummoista"+ihan+kuin+itse+kuuluisit+johonkin+millenium-porukkaan+tai+vähintään+ysäreihin.
23.11.2020 16:56
55 / 86