Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
amummu
amummu
amummu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
6
Kommenttia
1720
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tuo+vanhusten+pakottaminen+pissavaipoissa+makuuseen+on+minusta+niin+ihmisarvoa+polkeva+toimi,+että+sellaiseen+pakottamisesta+pitäisi+rangaista.+Ja+säästöistähän+siinäkin+on+kyse.+Itselläni+ei+suoraa+tietoa+asiasta+ole,+mutta+olen+kuullut,+että+hoidossa+oleville+vanhuksille+lasketaan+joku+tietty+(=pieni)+määrä+vaippoja+vuorokaudessa.+Voi+vain+kuvitella,+miltä+itse+aiemmin+vessa-asiansa+hoitaneesta+ja+vielä+järjissään+olevasta+vanhuksesta+tuntuu,+kun+hoitolaitoksessa+joutuukin+po.+alennustilaan:+makamaan+usein+pitkäänkin+märissä+ja+mahdollisesti+myös+myös+kakkaisissa+vaipoissaan.
13.11.2020 12:41
Aamupäivää!
Tänään+piti+mennä+pojan+puunkaatotalkoisiin+ulkoilemaan,+mutta+siirtyykin+huomiselle.+Puut+kyllä+kaadetaan,+mutta+raivaushommiin+ei+vielä+tänään.+Minulle+kaiketi+sitten+jää+vapaata+siivoukseen:(.+Tänään+sitä+olisikin+hieman+vähemmän+kuin+tavallisesti.+Siippa+nimittäin+päätti+eilen+pistää+yhden+kaapin+hyrskynmyrskyn+etsiäkseen+sieltä+erinäisiä+kauan+jemmassa+olleita+tavaroitaan.+Ja+nyt+huone,+missä+kaappi+on,+on+todellakin+niin+sekaisin,+että+en+sinne+kuvittelekaan+meneväni+imurin+ja+lattiamopin+kanssa.+Joku+toinen+päivä+sitten.
LiisaO+mainitsi+eilen+Westön+Tritonuksen.+Olen+sitä+lukenut+iltalukemisekseni+ja+nautin+taas,+kuten+kaikista+aiemmistakin+hänen+kirjoistaan.+Tällä+kertaa+olen+joutunut+hidastamaan+lukutahtia,+joten+nautiskelua+onkin+riittänyt+pidempään+kuin+normaalisti+kirjojeni+kanssa.+Sain+niskaani+vanhan+tutun+rasitusvamman+innostuessani+viiden+vuoden+tauon+jälkeen+kutomaan,+enkä+löydä+nyt+semmoista+lukuasentoa,+missä+voisin+olla+pitkään.+No,+kohta+kirja+kuitenkin+on+lopussa.+LiisaO+sitä+suosittelikin+ainakin+sellaiselle,+joka+nauttii+myös+musiikista.+Minä+"komppaan".+
En+kovin+paljon+tiedä+Westöstä,+mutta+aikamoisen+homman+hän+kirjaansa+varten+on+tehnyt+myös+musiikin+parissa,+tai+sitten+on+itse+melkoinen+muusikko.+Liekö+kirjailijalla+ollut+kirjoittaessaan+mielessään+paholainen+-+ehkä+juuri++nuo+LiisaO:n+mainitsemat+tunteet+kateus,+tyytymättömyys+ja+mustasukkaisuus+ovat+sitä+-+sanotaanhan,+että+tritonus+on+paholaissointu,+jota+esim.+hevimusan+tekijät+käyttävät+paljon.
Kohta+Tritonus+on+luettu,+mutta+sen+jälkeen+otan+käsittelyyn+viimeisimmän+Keplerin.+Sen+ostin+LiisaO:n+kehuihin+perustuen+samalla+kirjakauppareissulla+kuin+tuon+Westön+kirjan.+Eli+lukemista+piisaa+vielä+muutamiksi+illoiksi.+Sen+jälkeen+pitää+miettiä,+mitä+seuraavaksi.
Päiväkotiasiaa+vähän.+Suikulaisissani+ja+tuttavissani+on+useampia+lastentarhanopettajia.+Yksi+heistä+on+kiertävä+erityisopettaja,+joka+näkee+useampienkin+tarhojen+oloja.+Kaikki+ovat+jo+vuosien+ajan+kertoneet++saman+suuntaisia+asioita+kuin+esim.+tänään+HS:sta+sai+lukea.
Ongelmat+leimataan+usein+yksittäisiksi+tapauksiksi.+Suurin+osa+ongelmista+syntyy+kuitenkin+siitä,+että+ei+ole+tarpeeksi+henkilökuntaa,+ja+se+on+lähes+kaikkien+tarhojen+ongelma.+Mutta+jotta+työntekijöitä+olisi+tarpeeksi,+niin+se+maksaisi.+Ilmeisesti+liikaa.
Nyt+tonkimaan+jääkaappia,+jos+sieltä+löytyisi+lounasaineksia.+Ainakin+perunoita+on.+Eilen+jonkun+lehden+palstalla+tervehdin+ilolla+perunoiden+uutta+tulemista,+ainakin+ko.+juttu+perunoita+kovasti+kehui.+Enää+ei+olekaan+niin+vanhanaikaista+ja+epäterveellistä+syödä+pottuja.+Hienoa.
Onnekasta+13.p.+perjantaita!
13.11.2020 12:18
Kiva+kun+aloitit+uuden+ketjun,+Edson.+Puhelimellakin+oli+vanha+jo+aika+pitkä+selattavaksi.
Tänään+kävin+ekan+kerran+sitten+maaliskuun+alun+naapurikaupungin+yhdessä+isossa+kauppakeskuksessa,+missä+pruukasin+kerran+kuussa+käydä+katsomassa+oopperaesityksiä.+Oli+outo+kokemus.+Ihmisiä+oli,+mutta+vain+siellä+täällä.+Parkkitalo+ammotti+tyhjyyttään,+kahviloissa+suurin+osa+pöydistä+vapaana,+kaupat+tyhjiä.+Oli+vaikeata+kuvitella,+että+jouluavajaiset+ja+jouluaika+po.+tiloissa+ovat+kohtsillään+käsillä.+Mutta+näin+se+menee.
Mielenkiintoista+nähdä,+miten+mahtaa+rokotteeen+näkvvissä+oleva+apu+vaikuttaa.+Eilenhän+se+näkyi+jo+pörssikursseissa,+joidenkin+firmojen+kohdalla+ihan+isosti.+Nostaako+se+mahdollisesti+myös+ihmisten+huolettomuusastetta;+voidaan+tinkiä+etäisyyksistä,+maskit+hittoon+eikä+käsien+deisnfiointikaan++enää+niin+tarkkaa+ole.+Toivottavasti+niin+ei+käy.
Se+kyllä+minunkin+täytyy+sanoa,+että+maskin+kanssa+toimiminen+on+aika+keljua.+Hengittäminen+sujuu,+mutta+ainakin+ne+maskit,+joita+itse+olen+käyttänyt+ovat+hankalia+katselemisessa.+En+käytä+laseja,+ja+heti+kun+vähänkin+painan+päätäni+alaspäin+katoakseni+jotain+tarkemiin+nousee+maskin+terävä+reuna+silmiin,+ja+se+tuntuu+tosi+konulta.+Maskin+käyttöä+neuvovissa+ohjeissa+sanotaan,+että+maskia+ei+pitäisi+kaiken+aikaa+korjailla+käsin,+mutta+pikkupakko+on,+että+saa+maskin+reunan+pois+silmistä.+
Onpas+amomuumilla+kova+tuska+kopioida+juttujaan+vanhasta+ketjusta+tänne.+Ettei+vain+viisautensa+häipyisi+historian+syövereihin;)+Voihan+vihne!
Tuli+vielä+mieleen+tuosta+OAJ:n+lastentarhaopettajien+etujen+huonosta+hoidosta.+Siihen+varmaan+on+montakin+syytä.+Joku+aika+sitten+varhaiskasvatus+oli+vielä+kuntien+sosiaalitoimen+nyt+opetustoimen+alainen+toiminto.+Ehkä+siinä+oli+joku+pidike+po.+(opettajien)+järjestölle+hoitaa+sossualan+sopimuksia.+Toinen+yksityiskohta,+josta+olisi+saattanut+nousta+haloo+julkisuudessa+oli+se,+että+po+järjestön+ison+viskaalin+puoliso+oli+itse+lastantarhanopettaja.+Jos+sen+alan+sopimuksia+olisi+kovasti+alettu+ajaa,+niin+kyllähän+siihen+media+olisi+tarttunut+isoin+kirjaimin.+No,+en+tiiä,+mutta+mahdollista+on.+Silti+olen+tasan+samaa+mieltä,+että+lastenhoito-+kuten+muillakin+hoitoaloilla,++palkat+ovat+jääneet+pahasti+jalkoihin.+Se+kutsumustyö...
12.11.2020 16:15
Taitaa+mennä+amomuumilta++jo+yli+hilseen.
10.11.2020 21:58
Sen+takia+sitä+suoraan+tokalle+luokalle+siirtoa+minulle+ajateltiinkin,+kun+tammikuussa+syntyneenä+olin+aika+paljon+vanhempi+muita+ekaluokkalaisia,+mutta+se+peruuntui.+Hyvä+niin.+Eipä+sitä+missään+huomannut.+Ainut,+missä+ikäni+tuli+esiin+oli+lukion+vuotuinen+ikäkysely.+Siellä+tehtiin+tilastoa,+minkä+ikäisiä+olimme+maaliskuun+ekana+päivänä+(en+tiedä,+miksi+juuri+tuona+päivänä).+Minä+olin+aina+luokan+vanhimmasta+päästä.+Silloin+se+oli+hienoa.
10.11.2020 21:47
Sisareni,+joka+oli+matikan+opettaja+ja+joutui+tuon+joukko-opin+pahimpaan+buumiin,+sanoi+jo+silloin,+että+täysin+järjetöntä+touhua+sen+opettaminen.+Kukaan+järkevä+oppisuunnittelija+ei+sitä+kursseihin+olisi+työntänyt,+ellei+olisi+ollut+kysymys+joidenkin,+silloisen+(hyvin+poliittisen)+kouluhallituksen+tyyppien+peukalonjäljen+jättämisen+halusta
Nyt+yliopistotasolla,+pojan+tilastotieteen+kurssilla+yksi+joukko-opin+lauseke+antoi+yhteen+harjoitustehtävään+ratkaisun.+-+Heh,+joukko-opissa+on+muuten+olioita.+Tuo+kaiken+tietävä+amomuumi+saisi+mennä+sinne+purkamaan+olio-traumaansa,+sen+sijaan+että+täällä+jatkuvasti+solvaa+araa.
10.11.2020 21:20
Eivät+minunkaan+vanhempani+kovin+kummoisesti+meidän+lasten+elämään+osallistuneet.+Siinä+mentiin+muun+vaivan+lisänä.+Mutta+ei+silloin+aikaan+kai+muutenkaan+ollut+tapana+lapsia+hyysätä.+Jo+lapsista+puhuminen+oli+vähättelevää.+Oltiin+kakaroita,+kersoja+tai+penskoja.+Enoni+puhui+murttipäistä,+ja+hänellä+niitä+murttipäitä+oli+viisi.
10.11.2020 20:32
Kyllä+minulla+isosisko+on,+mutta+meillä+on+niin+iso+ikäero,+että+ei+melkein+jo+naisella+ollut+paljon+intressiä+opastaa+pikkukakaraa.+Enempi+tapeltiin++-+nyt+ei+enää:)+Lukemaan+opin+samalla+metodilla+kuin+oma,+vanhempi+poikamme.+Hän+osasi+kirjaimet,+ja+kun+olin+kärsimätön+hänen+aina+kysyessään,+mitä+jossain+lukee,+niin+neuvoin,että+pistää+suussaan+kirjaimet+peräkkäin+sellaisenaan+kuin+ne+osaa,+ja+siitä+alkoi+pojan+lukeminen.+Vähän+omituistahan+se+aluksi+oli,+esim.+aauuteeoo=+auto.+Mutta+siitä+se+läks.+Akuja+luki+alkuun+monta+päivässä.
Muistan+kerran,+kun+meillä+oli+ollut+joku+pahenpi+erimielisyys+jostain,+niin+yhtäkkiä+huomasin+pojan+hävinneen.+Läksin+kiireesti+ulos+etsimään+ja+sieltähän+poika+löytyi.+Istui+puistossa+ison+kiven+juuressa+nurmikolla,+jaloissaan+muovikassillinen+Akkareita,+ja+yhtä+++luki+parhaillaan.
10.11.2020 19:12
Tohon+sen+verran,+että+juuri+tänään+po.+tutkija+kertoi,+että+varhaiskasvatuksen+vaikutukset+näkyvät+koulun+alimmilla+luokilla.+Jo+muutaman+vuoden+päästä+erot+tasoittuvat+(niihin+nähden,+jotka+eivät+sitä+ole+saaneet).
Juuri+varhaiskasvatuksen+kognitiivisen+puolen+ylivaltaan+ja+sitä+kautta+juuri-+toivottuihin+positiivisiin+-+taloudellisiin+vaikutuksiin+kyseinen+tutkija+kiinnitti+huomiota.+Emotionaalisen+puolen+kehitykseen+pitäisi+panostaa+paljon+enemmän
Sosiaalipolitiikka,+taloustiede...+missä+kasvatustieteen,+psykologian+asiantuntijat?+Niitähän+peräänkuulutettiin+myös+silloin,+kun+uusi+opetussuunnitelma+lanseerattiin+pari+vuotta+sitten.+
Eihän+keskusteluun+tuomani+tutkimus+varhaiskasvatusta+halua+lopettaa,+eikä+kiistä+sen+hyviä+puolia.+Kyseessä+on+mm.+kasvatuksessa+huomioitavien+asioiden+painotusten+uudelleen+tarkastelu,+esim.+juuri+kognitiivisuus/+emotionaalisuus.+Myös+päiväkotien+pahoihin+oneglmiin,+joista+meluisuus,+pitkät+hoitopäivät+ja+hoitajien+suuri+vaihtuvuus,+pitäisi+saada+ratkaisuja,+jotta+niistä+ei+koituisi+enemmän+vaurioita+kuin+hyötyjä.
10.11.2020 18:33
Tuossa,+Edson,+juniorisi+kanssa+elämässäsi+vaiheessa+on+se+isoin+juju+lasten+"kasvatuksessa":+että+on+lapselle+aikaa.+Kunhan+on+saatavilla+ja+välillä+tekemässä+yhdessä+ihan+tavallisia+asioita,+miksei+niitä+kivojakin+tietysti,+niin+ihmejuttuja+ei+tarvita.+
Tänä+päivänä+vaaroja+ja+houkutuksia+lapsille+on+nykyään+niin+paljon,+että+vanhempien+aika+ja+seura+olisi+tärkeämpää+kuin+koskaan.+Mutta+mistäs+sitä+vanhempi+repii,+jos+ei+sitä+ole:+työt,+harrastukset+ja+netti:(
10.11.2020 17:29
Ei+meilläkään+lapsille+iltaisin+luettu.+Itse+opin+lukemaan+nelivuotiaana+ja+siitä+sitten+alkoi+varsinainen+lukukausi,+joka+jatkuu+edelleen.
Minäkin+olisin+voinut+jättää+ekan+luokan+väliin.+Suoritin+jo+sitä+varten+kokeetkin+laskennossa,+lukemisessa+ja+kirjoittamisessa.+Sitten+vanhempani+päättivät,+että+jatkan+kuitenkin+muiden+tahtiin.+Muistan+vieläkin+hyvin+niiden+kokeiden+teon.+Jännitin+ihan+"sikana"+ja+olin+tyytyväinen,+kun+ei+tarvinnut+muuttaa.
10.11.2020 17:18
Kyllä+kaikki+julkisen+puolen,+alle+kouluikäisten+"kasvatus"+on+nimikkeen+varhaiskasvatus+alla.+Esiopetus+on+sitten+sen+sisällä+erikseen+kouluun+valmistautuville+"eskareille"+.+Nykyään+taitaa+myös+"viskareillekin"+(5-vuotialle)+olla+jotain+omaa+kouluun+tähtäävää+opetusta.
10.11.2020 16:58
Ovat+niin+totta+nuo+lapsiin+kohdistuvat+usein+liian+aikaiset+odotukset+eri+asioiden+osaamisessa.+Neuvoloissa+vissiin+edelleen+noudatetaan+kasvu-+ja+kehityskäppyröitä.++Meidänkin+vanhemmalle+pojalle+sanottiin,+että+käden+motoriikka+ei+ole+oikein+kehittynyt,+kun+hänelläkään+väritystehtävän+värit+eivät+oikein+pysyneet+viivojen+sisällä.+Mutta+kyllä+sekin+taito+tuli+sitten+vähän+myöhemmin.+Nuorempi+poika+taas+pisti+samassa+tehtävässä+ihan+överiksi:+joka+ikinen+väriviiva+loppui+lähes+myyn+tarkkuudella+väritettävän+kuvan+ääriviivaan.
Nykyäänhän+vanhemmat+jopa+ylpeilevät+sillä,+että+lapsensa+osaavat+itse+hoitaa+monet+asiat,+jotka+itse+asiassa+kuuluisivat+vanhemmille+tai+ainakin+tehtäväksi+yhdessä+vanhempien+kanssa.+Nykyään+on+niin+tärkeää+tuo+itsenäisyys.+Lapsen+pitää+saada+olla+lapsi.
10.11.2020 16:39
Sekin+on+ihan+tunnettu+juttu,+että+pienelle+lapselle+(konttaaja,+taapero)+rakastavan+aikuisen+syli+ja+muu+hoiva+riittää.+Kaverit+kivoja+sitten+myöhemmin,+kolmasluokkalaiselle+sitä++jo+ihan+varmasti.
Lähi-+ja+tuttavapiirissäni+on+useampikin+lasten+kanssa+töitä+tekevä.+Hekin+sanovat,+että+kolme+ensimmäistä+vuotta+kotihoidossa+(vaikka+olisi+hoitajakin,+ei+siis+välttämättä+vanhemmat)+olisi+lapsen+kehityksen+ja+kasvun+kannalta+useimmille+paras+ratkaisu.+Mutta+sehän+nykyään+on+aika+harvalle+perheelle+mahdollista,+taloudellisesti+ja+nimenomaan+naisen+työuran+kehityksen+takia.+Luulisi+kuitenkin,+että+kun+kaiken+aikaa+keksitään+uutta,+niin+eiköhän+noillekin+ongelmille+joku+ratkaisu+keksittäisi,+jos+haluttaisiin.
10.11.2020 15:55
Lyhyesti+tuosta+itseohjautuvuudesta.+Sehän+on+yksilöllinen+asia,+miten+siinä+lapsi/nuori+kehittyy.+Sanotaan,+että+opettaja+ohjaa+sen+ominaisuuden+kehitystä+lapsessa.+Mutta+kun+kyse+on+yksilöistä+ja+erilaisesta+kehityksestä+jokaisessa+lapsessa,+niin+mistäpäs+ne+tarvittavat+opettajan+resurssit+jokaiselle+oppilaalle!+Ja+kun+on+kyse+murkusta,+niin+se+vain+lisää+opettajan+tarvetta.
10.11.2020 15:38
Olipas+sumuinen+sää.+Välillä+oli+vaikeaa+nähdä+vastaantuleva+autokin+vasta+kun+se+oli+jo+melkein+nenän+edessä.+Lämpöä+auton+mittari+näytti+vain+asteen+verran.+Yhdistelmä+kosteus+ja+kylmyys+meni+kyllä+luihin+ja+ytimiin.+Onneksi+oli+minullakin+suht+kunnolla+päällä;+oli+jopa+(nilkka)sukat+jalassa!+Kettikset+sen+sijaan+eivät+olleet+moinaankaan+kylmästä+ja+kosteasta;+meno+maistui+vanhaan+tapaan.
Rapusella++mukavat+olot,+kun+huusholli+putsplankattu.+Siihen+päälle+vähän+kahvin+tuoksua+ja+sen+kahvin+kanssa+joku+herkkupala,+niin+avot!+Juuri+äsken+minäkin+asioin+siivousfirmaan+päin+joulusiivouksen+tiimoilta.+Olen+kyllä+vähän+myöhään+liikkeellä,+mutta+toivon,+että+vielä+tärppäisi.+Itsekin+vielä+ihan+hyvin+kykenen+siivoamaan,+mutta+meidän+huushollissa+suurempi+siivous+on+niin+pinnaa+vaativa+homma,+että+ei+hämäläinenkään+siinä+oikein+pärjää.+Olen+yrittänyt+siippaa+houkutella+mukaan+tavaroiden+karsimistalkoisiin,+mutta+hän+ei+ole+sellaiseen+halukas;+tykkää,+että+kaikkea+voi+tarvita+jonain+päivänä.+Häneltä+salaa+taas+on+minun+hieman+vaikea+ryhtyä+kantamaan+esim.+piironkia+ulos+huushollista;)
Tuosta+eilen+mainitsemastani+tutkimuksesta+vielä+sen+verran,+että+tänään+oli+tutkimuksen+tekijä+radiossa+haastateltavana.+En+kuullut+sitä+kokonaan,+enkä+tiedä+tuliko+haastattelussa+myös+kouluikäisten+asioita+esille,+mutta+päiväkotihoitoa+koskevan+keskustelun+kuulin.+Mielenkiintoisinta+oli,+että+vastaavanlaisia+tutkimuksia+-+tutkijan+sanoin+"satoja"+-+on+tehty+maailmallakin.+Ja+kaikissa+niissä+on+tullut+voimakkaasti+esille+mm.+päiväkodin+melun,+suurten+ryhmien,+hoitajien+vaihtuvuuden/puutteen+sekä+pitkien+hoitopäivien+negatiivinen+vaikutus.+Meillä+ei+noita+tutkimuksia+ole+pahemmin+esitelty.
Meillä+lisäksi+on+kaiken+aikaa+korostettu+varhaiskasvatuksen+tärkeyttä+lapsen+kognitiivisen+kehityksen+kantilta.+Emotionaalinen+puoli+on+jäänyt+taka-alalle,+mikä+kuitenkin+pikkulapsella+olisi+numero+yksi.+Jossain+aiemmin+täälläkin+sanoin,+että+minusta+lasta+pitää+hoitaa+ja+hoivata+suurella+rakkaudella+ja+ymmärryksellä++juuri+siksi,+että+hän+on+lapsi,+siis+pieni+ihminen,+ei+pieni+aikuinen.+Ettei+vain+nähdä++lapsuuden+yli+suoraan+kasvun+päämäärään,+siihen+aikuiseen.+Se+tulee+sivutuotteena.
Po.+tutkijan+mukaan+Suomessa+on+nyt+ikäänkuin+tullut+yllätyksenä+kyseisen+tutkimuksen+tulos.+No,+toivottavasti+asioita+aletaan+pohtia+uudelta,+lasten+kantilta.+Mutta+ihan+tavallinen+pulliainen+(yleensä+nainen+ja+kaiken+lisäkis+vielä+usein+isoäiti)+on+asianlaidan+nähnyt+jo+aikoja+sitten,+samoin+monet+päiväkotien+työntekijät,+mutta+opetussuunnitelmien+tekijöiden+tavoin+tekevät+varhaiskasvatussuunnittelijat+työpöytiensä+takana+duuniaan+jalat+tukevasti+ilmassa,+uutta+ja+hienoa+keksien.
Jahas.+Tulipas+taas+paasattua.+Lapset+ovat+minulle+aihe,+joka+tuppaa+riistäytymään+käsistäni+=+koneestani.+Ja+vaikka+en+olekaan+siivonnut,+niin+taidan+silti+mennä+turauttamaan+päiväkahveet.
10.11.2020 14:35
Tänään+oli+hyvä+aamu.+Sen+lisäksi,+että+Trumpin+putoaminen+valtaistuimeltaan+ei+ollutkaan+unta,+niin+on+vihdoin+tehty+kunnon+tutkimus++päiväkoti-+ja+kouluelämän+vaikutuksesta+lapsiin+ja+nuoriin.
Tarhaan+vientiä+jo+imeväisinä+puolustellaan++Suomessa+kaikenlaisilla+syillä,+mutta+vahingollisista+seurauksista+ei+juurikaan+puhuta.+Jos+on+vähänkään+talonpoikaisjärkeä,+niin+ne+seuraukset+näkee+jo+otsallaan+-+lapsista.+Tutukimuksessa+todettiin,+että+alle+kaksivuotiaat+saattavat+viettää+päiväkodissa+40-50+tuntiakin+viikossa.+Meillä+keskitytään+pedagogisiin+ohjelmiin,+kun+oikeasti+pitäisi+keskittyä+lapsen+emotionaaliseen+kehitykseen.
Toinen+po.+tutkimustyön+tulos+on,+että+kouluissa+on+todennäköisesti+menty+liian+pitkälle+itseohjautuvuutta+ja+digitaalisia+menetelmiä+korostavissa+opetusmenetelmissä.+Ne+heikentävät+oppimistuloksia.++Perusasiat+opitaan+edelleen+parhaiten+opettajan+ohjauksessa+perinteisillä+opetusmetodeilla.+Itseohjautuva+opiskelu+ja+digitaalisuus+lisäävät+oppilaiden+välisiä+eroja.+Hyvin+muutenkin+pärjääville+se+sopii,+mutta+huonommin+pärjäävät+putoavat+kelkasta.+Niihin+seikkoihin+mm.++prof.+Keltikangas+kiinnitti+huomiota+jo,+kun+uusia+opetussuunnitelmia+oltiin+lanseeraamassa+pari,+kolme+vuotta+sitten.
Kyseisessä+tutkimuksessa+todetaan+lisäksi,+että+kaikki+käsitykset+varhaiskasvatuksesta+eivät+perustu+tutkittuun+tietoon,+vaan+näkemyksiin+vaikuttavat+myös++myytit.+Sama+pätee+koulujen+uusimpiin+opetusmenetelmiin.
Jospa+järki+otettaisiin+uudelleen+noissakin+asioissa+käyttöön+ja+lähdettäisiin+siitä,+että+lapset+ovat+lapsia,+eivät+pieniä+aikuisia.+Kaikista+uusista+aatteista+huolimatta+he+kasvavat+aikuisiksi+ihan+luomuprosessin+kautta;+sitä+ei+ole+vielä+voitu+digitalisoida.+Siihenkin++kai+intomielet+haluaisivat+puuttua.
Ja+hyvä+päivä+jatkui+kettislenkillä.+Ilma+oli+mitä+parhain+ja+koiratkin+näyttivät+olevan+poikkeuksellisen+iloisia.+Nuorempi+kettis+tuli+yhtäkkiä+kesken+kävelyn+jalkoihini+kerjäämään+rapsutuksia.+Niiden+puutteeessa+eivät+kyllä+olleet+viime+viikolla,+kun+molemmat+isännät+olivat+koko+viikon+etätöissä.+Saimme+kuviakin,+joissa+kumpikin+koira+oli+kavunnut+etätyöläisensä+syliin+assisteeraamaan+tietsikan+käytössä.
Ja+päivän+päätteeksi+saamme+vielä+iloisen+asian.+Pojantyttö+ei+päässyt+eilen+vaarinsa+kahveille,+kun+oli+laskemassa+kaverinsa+kanssa+matikkaa+tämän+päivän+kokeita+varten,+mutta+hän+tulee+tänään.+Kun+tuota+tämän+päivän+lukion+käyntiä+vähän+nyt+olen+seurannut,+niin+kovilla+ovat+etenkin+oppilaat,+joilla+on+matikasta+ja+fysiikasta+pitkät+oppimäärät.+Mutta+jos+haluaa++päästä+yliopistoon+vaikkapa+englantia+opiskelemaan+niin+pitkä+matikka+lukiossa+varmistelee+sen!?!.+Järjetöntä,+vaikka+matikan+opiskelua+itse+kannatankin.+Joku+tolkku+kuitenkin+pitäisi+olla.
Nyt+tekemään+neljän+hengen+gluteeniton+kakku!
09.11.2020 15:30
Terveiset+myös+saunasta,+mökkisaunasta!+Hyvät+olivat+löylyt.+Taas.+Ja+Tuplapukki+maistui+pitkästä+aikaa+tosi+hyvältä.
Iloinen+olen,+että+Rapunenkin+on+taas+löytänyt+tänne.+Tuo+kaikkien+amomuumien+äiti+se+vain+yrittää+repiä+meitä.+Rakentamaanhan+hän+ei+kykene.+Kai+se+sitten+niin+on,+että+sitä+pitää+tehdä,+mitä+osaa.+Pari+repliikkiä+tuossa+ylempänä+on+kyllä+mongerrusta,+suoraan+keitetystä+lampaan+päästä.+Ehkä+olisi+paree,+että+hää+kirjailisi+päiväsaikaan,+kun+näkökyky+on+parhaimmillaan+eivätkä+troppien+vaikutuksetkaan+ole+niin+voimakkaat+kuin+yöllä.+
Mutta+aika+totiseksi,+lähes+synkäksi+on+mennyt,+kun+tänne+vedetään+mukaan+jopa+Siitoin.+Minä+olen+luullut,+että+tämä+on+ajanvieteketju.+Joku+(taisi+olla+Rapunen)+sanoikin,+että+kaikenlainen+nälviminen+voisi+jäädä+taka-alalle,+tai+jotain+sinnepäin.+Olen+ihan+samaa+mielipuolta.
Kyllä+rapakontakaisten+tapahtumien+vaikutus+elää+varmaan+vielä+pitkään.+Trumppuhan+ei+helpolla+myönnä,+että+on+hävinnyt.+No,+kun+se+härdelli+joskus+rauhoittuu,+niin+jopa+alkaa+valmistuminen+seuraaviin+vaaleihin+-+neljä+vuotta+on+aika+lyhyt+aika.+Ja+pojastahan+polvi+paranee.+Jr.+on+jo+ilmaissut+halunsa+lähteä+seuraavaan+kisaan.+Nyt+jos+Trumppu+olisi+viisas,+niin+hän+huilaisi+välillä+-+hänkin+on+jo+vanha+mies+-+ja+säästäisi+voimansa+poikansa+opettamiseen+vielä+isäänsäkin++paremmaksi+valehtelijaksi.+Pressa-pojaltaan+voisi+sitten+saada+vaikka+valtakunnan+twiittaajan+viitan.+Tai+ehkä+twiittaus+on+silloin+jo+antiikkia,+mutta+joku+muu+systeemi+varmasti+on+tilalla.
Hyvää+lauantai-iltaa!
PS.+Hyvä+Biden!
07.11.2020 19:04
Nyt+täytyy+ihan+melkein+teknisistä+syistä+pistää+jotain+"paperille".+Ketjumme+on+valahtanut+jalkoihin,+ja+scrollaamista+pitää+harjoittaa,+että+saa+sen+nokkansa+eteen.+Ollaanko+me+uuvuttu+USA:n+pressanvaalihulabaloohon?
Sen+verran+em:sta,+että+ei+tuota+Trumppia+oikein+voi+pitää+täyspäisenä.+Ei+minulla+Bidenistakaan+juuri+mitään+käsitystä+ole+muuta+kuin+se,+mitä+nyt+eri+lähteistä+olen+lukenut+ja+kuunnellut,+mutta+hänestä+olen+saanut+sen+vaikutelman,+että+olisi+ainakin+päällisin+puolin+järjissään.+Mitä+sitten+on+mahdollisesti+piilossa,+se+jää+nähtäväksi.+Se+on+kyllä+kummallekin+yhteinen+miinus,+että+ovat+jo+iäkkäitä.+Eikö+muka+yli+330-miljoonaisesta+kansasta+löydy+tuoreempaa+vuosikertaa+pressankin+hommiin!
Torstai+on+toivoa+täynnä!
05.11.2020 11:11
Sinäkö+muka+tiedät+älykkyydestä+jotain,+et+ainakaan+ihmisyyteen+ja+ihmiseen+liittyvästä.+Ja+se+on+älykkyyden+lajista+tärkein.+Senkus+vaan+kopioit+toisten+tutkimuksia+ja+sepustuksia+ja+ratsastat+heidän+kustannuksellaan.+Tunneälystä+ei+tiedä+peen+vertaa.+Se+on+osaajien+laji.
03.11.2020 19:27
57 / 86