Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Kello+käy+taas+oikeata+aikaa!+Hurraa!Luulin+eilen+illalla+viime+työkseni+ennen+saunaan+menoa+kirjoittaneeni+tänne,+mutta+eipä+sitä+näy.+Vaikka+olin+kirjautunut+No,+ei+olisi+eka+kerta.Täällä+mökillä+mörköilemme.Paljon+emme+tällä+kertaa+ole+liikuskelleet+ulkosalla,+vaikka+on+ollut+ihan+kaunista+syksyä.+Eilen+kävimme+sentään+sen+verran+ihmisten+ilmoilla,+että+siippa+sai+ostettua+joitain+sähkötarvikkeita+ja+minä+purkillisen+maitoa.Täällä+on+tosiaan+ollut+kirpeä,+kaunis+syyssää.+Pientä+yöpakkastakin+niin,+että+aamuvarhaisella+on+pitänyt+olla+tosi+varovainen+huussipolulla.+Portaiden+kaidekin+on+ollut+kumpanakin+aamuna+niin+jäässä,+että+jos+olis+horjahtanut+ja+joutunut+kaiteesta+tukea+ottamaan,+niin+olisi+kyllä+ote+liukkaasti+lipsunut.Minulla+on+aika+vierähtänyt+täällä+ihan+kirjojen+parissa.+Westön+Tritonus+on+puolessa+välissä.+Ai,+että+tykkään+siitä.+Ja+tässä+kirjassa+hän+kirjoittaa+ihmisten+lisäksi+musiikista.+Minulle+lähes+unelmayhdistelmä.+Olisipa+itsellä+(ollut)+kirjoittamisen+taito!+Siis+oikean+kirjoittamisen.+Kadehdin+ihmisiä,+jotka+osaavat+jotain+oikein+kunnolla:+musisoida,+kirjoittaa,+tanssia,+maalata,+jne.+Se+kateiluni+on+kyllä+positiivista+sorttia.+Olisi+maailma+masentava,+jos+sellaisia+taitajia+ei+olisi,+tai+jos+he+pitäisivät+taidot+omassa+plakkarissaan,+eivätkä+jakaisi+niitä+tavallisen+tallaajan+iloksi+ja+mielen+ylennykseksi.Toinen+kirja,+mitä+olen+opiskellut+on+todennäköisyyslaskentaa.+Olen+suunnilleen+kauhuissani:+minähän+tykkään+siitä!+Joskus+aikoinaan+itse+opiskellessani+en+voinut+sietää+po.+ainetta.+Näinkö+vanhaksi+piti+elää,+että+huomaa+tykkäävänsä+siitäkin.+Koulumatikasta+aikoinaan+kyllä++tykkäsin,+mutta+yliopistossa,+kun+melkein+kokonainen+tunti+todisteltiin,+että+miinus+yksi+kertaa+a+on+miinus+a,+niin+into+sammui+jo+alkumetreillä.+Niiden+todistelujen+jatkoksi+tilastotiede+ja+sen+kainalossa+todennäköisyyslaskenta+ei+houkuttanut+pätkääkään.+Sen+verran+oli+pakko+pinnistää,+että+sain+kurssit+suoritettua,+mutta+muuten+jäi+niihin+aineisiin+kammo.+Ja+nyt+niistä+tykkään.+Olenkohan+terve:)Lueskelin+äsken+aamukahvia+särpiessäni+viikolla+julkaistua,+täkäläistä+ilmaisjakelulehteä.+Siinä+oli+juttu+koivikosta,+jossa+joku+roisto+oli+käynyt+repimässä+koivuista+tuohet.+Ei+voi+kuin+ihmetellä+moista+törkeilyä.+Miten+joku+voi+edes+keksiä+sellaisen+pahanteon+muodon.+Häneltä+itseltään+pitäisi+rangaistukseksi+viedä+päänahka.+Niin+saisi+muuten+tehdä+tuolle+Vastaamon+kiristäjä-hakkeroijallekin.+Kun+jossain+vaiheessa+selviää+"työn"+tekijä,+niin+rangaistukseksi+ehkä+saa+vain+pään+silitystä+ja+muutaman+päiväsakon;+on+ehkä+elänyt+kovan+elämän,+tjms.+Niinhän+meillä+monesti+rikollisia+kohdellaan.+Uhreista+viis.Kohta+pitäisi+ryhtyä+laittamaan+huusholli+kuntoon+kotiin+lähtöä+varten.+Jätin+eilen+tiskitkin+hoitamatta,+ja+nyt+ne+on+edessä.+Lapsenlapset+joskus+pieninä+ihmettelivät,+kun+ei+täällä+ole+tiskikonetta.+Minäkin+joskus:)).+No,+sitä+konetta+ei+tänne+tule.+Mutta+tällä+kerralla++sain+vihdoin+tänne+oman+telkkarinkin,+joten+ei+tarvitse+siipan+kanssa+arpoa,+kuka+mitäkin+katsoo.+Eilen+sitten+omassa+rauhassani+katselin+Elämäni+biisiä.+Se+on+aika+mukava+ohjelma,+ja+musankin+esittäjät+parhaasta+päästä.Hyvää+pyhäpäivää+kaikille!PS+Ei+näköjään+kirjautuminen+kestä+enää+yhden+kirjoituksenkaan+aikaa.+Nytkin+hävisi+kun+olin+lähettämässä+Pah.
  2. Heh,+meidän+porukassa+sanalla+portfolio+on+semmoinen+kaiku,+joka+aikanaan+lähes+itketti,+nyt+jo+naurattaa.+Muistelen,+että+kirjoitinkin+joskus+tuosta+portfoliosta,+josta+tuli+pojantyttären+luokan+matikan+opiskelun+lähes+salainen+oppimisarkku.+Se+portfolio+toteutui+siten,+että+opettaja+antoi+matikan+kirjasta+25s+uutta+teoria-asiaa,+joka+oppilaan+piti+omaan+tahtiinsa+opiskella+ja+laskea+laskuja.+Riippui+oppilaan+haluamasta+numerosta+kuinka+monta+laskua+per+kukin+aihe+piti+laskea.+Jos+halusi+kympin+piti+laskea+erikoistehtävätkin.+Parasta+"opetuksessa"oli+kuitenkin+se,+että+laskuja+ei+koskaan+tarkistettu+opettajan+johdolla+koulussa.+Jos+lapsen+kotona+oli+aikuisia,+jotka+pystyivät+ysin+matikassa+lastaan+neuvomaan,+niin+asia+oli+aika+ok.+Kaikilla+ei+niin+ollut.+Onneksi+lasten+vanhemmat+tekivät+valituksen+opettajasta,+joka+sitten+saikin+potkut.+Opettaa+kyllä+nykyään+eräässä+toisessa+kunnan+koulussa.+Ja+niin+kävin+kirjakaupassa.+Kirjastosta+kyselin+Westötä,+mutta+jono+on+hämäläiselle+liian+pitkä.+Nyt+ei+muutamaan+iltaan+tarvitse+sudokuja+pyöritellä.Ara+mainitsi+elämäkerrat.+Minäkin+niistä+tykkään+ja+just+ihan+samalla+periaatteella+kuin+Ara:+en+halua+lukea+sellaisia+elämäkertoja,+joihin+kirjoittaja+on+lisännyt+omiaan,+täydentänyt+aukkoja,+joihin+ei+faktaa+ole+löytänyt.+Minulla+on+semmoinen+aaninki,+että+noita+fiktiokohtia+kirjoittaessaan+kirjailija+saattaa+sortua+yleisön,+lukijoiden+kosiskeluun.+Sellainen+tunne+tuli,+kun+luin+jo+joitakin+vuosia+sitten+luin+Anna+Kortelaisen+Virginien!+No,+eipä+minulla+itselläni+tietenkään++parempaa+tietoa+ollut.+Toisaalta,+kuolleista+kirjoittaminen+kai+vaatiikin+fiktiota+kun+kaikkea+tietoa+ei+ole.+Mutta+siltikään+en+tykkää.
  3. Sateista+päivää!Nyt+tuntuu+jo+ihan+syksyltä,+vaikka+kovin+kylmäkään+vielä+ole.+Tänään+oli+taas+niinkin+lämmintä,+että+ei+tarvinnut+sukkia+pistää+jalkaan+ulos+mennessä.+No,+kohta+pistän+koiratossut+ensin+pesukoneeseen+ja+sitten+"naftaliiniin"+odottamaan+seuraavaa+kevättä.+Minun+mielestäni+tosi+hyvä+keksintö+ovat+jalkineet,+jotka+voi+pestä+koneessa.+Se+on+osa+omaa+ohjelmaani,+missä+pyrin+hankkimaan+vain+sellaisia+pitokamppeita,+jotka+voi+pestä+koneessa,+ja+vielä+niin+ettei+mitään+tarvitse+silittää.Suomen+kieli+muuttuu+kohinalla.+Enkä+lainkaan+usko,+että+se+kaikki+olisi+kielen+kehittymistä.+Nyt+olen+useamman+kerran,+pienen+ajan+sisällä,+viimeksi+eilen,+löytänyt+jostain+lukemastani+sanan+"lokaatio".+Joku+päivä+sitten+joku+tykkäsi+nähdä+työssään+erilaisia+lokaatioita,++siis+paikkoja,+kuten+Oulu,+jonka+po.+ihminen+jutussa+mainitsi.+Ja+voihan+lokaatio:(.+Eikö+oman+kielen+sana+kelpaa.+Urheilutoimittajathan+ovat+jo+pitkään+hehkuttaneet+mm.+"podiumilla"+seisovia+palkinnonsaajia.Tänään+pitäisi+vielä+lähteä+haravahommiin.+Kunhan+tuo+sade+nyt+lakkaisi+ensin.+Asoy:ssämme+on+lauantaina+talkoot,+mutta+emme+aio+osallistua,+vaan+teemme+etukäteen+omat+hommamme:+katon+rännien+puhdistus,+lehtien+haravointi+ja+niiden+kuskaus+biolavalle,+jonka+pitäisi+tänään+ilmestyä+pihalle.+Märkiä+lehtiä+on+kyllä+vähän+tylsää+keräillä,+mutta+toivotaan,+että+illemmalla+olisi+jo+vähän+kuivempaa.Ajattelin+vielä+tänään+käydä+kirjakaupassa+ostamassa+uusimman+Westön,+jotta+saan+sen+mukaan+huomenna+mökkireisulle.+Siellä+ei+oikein+minulle+ole+mitään+viisasta+tekemistä,+kun+viimeisimmät+pyykitkin+jo+siellä+viikkailin+ja+hoitelin+kaappeihin.+Jotain+niistä+jouduin+silittämäänkin:+tyyny-+ja+laudeliinat+sekä+astiapyyhkeet.+Lakanoita+en+(kotonakaan)+silittele,+vaan+rullaan+ne+kireiksi+pötkylöiksi.+Tyynyliinojen+sen+sijaan+pitää+olla+marmorisileitä;+rypistyyhän+naama+vain+lisää+jos+ryppyiselle+tyynylle+päänsä+kallistaa.Nyt+päiväkaffen+keittoon.+Johan+edellisestä+kofeiiniannoksesta+onkin+jo+monta+tuntia.
  4. Toivottavasti,+Cee+näit+hauskoja+uniakin.+Hauskuutta+ei+näinä+päivinä+taida+olla+kellään+liikaa.HS:n+Mielipide-osastolla+joku+kehotti+ihmisiä+nyt+elämään+kotielämää.+Se+vain+taitaa+olla+aika+monille,+nimenomaan+nuoremmille,+liian+iso+ponnistus.+Nykyäänhän+jo+imeväiset+opetetaan+siihen+hirmuiseen+menobuumiin,+joka+on+jokaisen+vähänkään+itseään+kunnioittavat+ihmisen+melkein+elämäntehtävä.+Monissa+perheissä+lapset+jopa+syövät+"lennossa",+eli+samalla+kun+ovat+autossa+menossa+jonnekin+tai+tulossa+jostain.+Syömiseen+menevä+aika+on+tuhlausta?+Luultavasti+rauhassa+ja+paikoillaan+kotona+olo+on+liian+iso+juttu+kaiken+aikaa+paikasta+toiseen+leuhtovien+ihmisten+elämässä.No,+hyvähän+minun+on+louskuttaa+leukaa,+kun+olen+itse+ihan+tyytyväinen+saadessani+olla+paikoillani.+Mökillekään+en+niin+hingu,+kun+kotona+voi+tehdä+samoja+asioita+kuin+siellä,+hieman+vain+mukavammin.+Etenkin+näin+kylmillä+ja+pimeillä+kodin+mukavuus+korostuu.+Toisaalta,+siippa+viihtyy+mökillä++-+hän+mielelläään+vaikka+asuisi+siellä+-+oli+vuodenaika+mikä+tahansa,+ja+minäkin+joudan+oikein++hyvin+siellä+välillä+käkkimään+hänen+seuranaan.+Lapsenlapsetkin+tykkäisivät+siellä+olla,+mutta+näinä+aikoina+on+nyt+parempi,+että+pysyttelevät+enempi+vain+kotipiireissään.+Tapaamme+heitä+kuitenkin+aika+usein+jossain+ulkosalla,+joten+olemme+siinä(kin)+mielessä+monia+muita+vanhoja+onnekkaampia.Lehdessä+oli+tänään+artikkeli,+joka+kertoi,+että+nyt+talouselämässä+joudutaan+ottamaan+takapakkia+aiemmista+ennusteista.+Ihmetyttikin+kesällä,+kun+kovalla+kiireellä+jo+julistettiin,+että+talous+ei+pudonnutkaan+niin+pahasti+kuin+keväällä+pelättiin.+Niin+puhuttiin+silti,+vaikka+kukaan+vielä+tiennyt,+mitä+korona+on+syksyllä.+Ei+tiennyt+varmasti,+mutta+yhtä+moni,+ellei+monempikin+tajusi,+että+ei+tauti+kesään+lopu.+No,+tuskin+talousmiehetkään+tietämättömyyttään+noita+kannustavia+arvioitaan+antoivat.+Kai+siinä+oli+kyseessä+myös+myönteisen+ilmapiirin+luominen.+Toisaalta+inhorealisti+ja+pessimisti+säästyvät+paremmin+iskuilta+kuin+unelmissaaan+kulkeva.Nyt+lämmin+takki+niskaan+ja+ulos+tuonne+ihanaan+syyspäivään.+Varmaan+pitää+laittaa+jo+sukatkin+jalkaan,+sen+verran+tuntuu+vilpoiselta.Hyvää+päivää!
  5. Eivät+nuo+Elisan+osakkeet+ole+enää+yli+kahteen+kymmeneen+vuoteen+liittyneet+puhelinliittymään.+Osakkeet+elävät+osakkeen+elämää+ja+Elisan+liittymät+omaansa.+Lankapuhelinliittymän+kk-maksut+loppuivat.+kun+lopetimme+sopimuksen,+muistaakseni+palvelun+nimi+oli+silloin+"kotipuhelin"+tjms.+Osakkeisiin+lopettaminen+ei+vaikuttanut+mitenkään.+Eikä+osinkotuloihin.Elisan+osakkeet,+joita+aikoinaan+HPY+pörssiin++menon+yhteydessä+jokainen+HPY:n+osuustodistuksen+silloin++omistanut+sai+150kpl+(per+osuustodistus)+ovat+nyt+vain+tavallisia+arvopapereita,+joita+omistaja+voi+ostaa+ja+myydä.++Itse+olemme+osan+lahjoittaneet+pojillemme+ja+osa+on+vielä+meillä+itsellämme,+ovat+tällä+hetkellä+jopa+aika+hyvässä+arvossakin.
  6. Kyllä+se+voi+tuosta++ihmisen+yläpäästäkin+lähteä+liikkeelle+aikamoinen+tragedia,+jos+rekkakuski+ei+pääse+syömään+pitkän+yöajon+aikana.+Alhaiset+sokerit+voivat+johtaa+vaikka+minkälaiseen+tapahtumaan+tien+päällä.+P...kallehan+pääsee+vaikka+pientareelle.Wa:sta+olette+kirjoittaneet.+Minä+en+jostain+syystä+oikein+tykkää+siitä.+Toisaalta+puhelimeni+sopimukseen+kuuluu+rajaton+määrä+puheluita+ja+SMS:iä,+ja+niitä+käytänkin+useimmiten.+En+osaa+oikein+luottaa+wa:n+toimintaan.+Puhelujen+katkeamisia+tapahtuu+ja+viestit+jäävät+joskus+jonnekin+matkalle.+Tiedä+sitten+johtuvatko+itse+wa:sta+vai+puhelimista/operaattoreista.+Meillä+on+taloyhtiössä+osakkaiden+wa-ryhmä+ja+aika+ajoin+tulee+siinäkin+esille,+että+kaikki+eivät+ole+kaikkia+viestejä+saaneet.+Mutta+toistaiseksi+mitään+korvaamatonta+ei+ole+menetetty.Meille+poikamme+soittelevat+lähes+päivittäin+ihan+vain+kysyäkseen,+mitä+kuuluu.+No,+tikusta+jotain+asiaa+keksivät,+mutta+luulen,+että+tarkistelevat+vain+kaiken+olevan+kunnossa,+ollaanhan+tässä+jo+vanhempia+kuin+koskaan+ennen😆.+Meillä+on+aina+ollut+hyvin+läheiset+suhteet+poikiimme.+En+itse+voisi+kuvitellakaan,+että+en+heistä+kuulisi+viikkoihin,+lapsenlapsistamme+puhumattakaan.+Tänään+menemme+tapaamaan+kummipoikaamme+ja+perhettään.+Ovat+tulleet+sisareni+mökille,+tuohon+puolen+tunnin+ajomatkan+päähän+viettämään+syyslomaansa+syystöiden+parissa+virkistyäkseen.+Käymme+pihassa+vaihtamassa+kuulumiset+käsiämme+kahvimukin+ympärillä+lämmitellen.+Sen+lähemmäksi+heitä+emme+mene.+Kumpikin+tekee+ammatistaan+johtuen+lähitöitä+ja+tapaavat+päivittäin+monia+ihmisiä,+joten+pysymme+"käsivarren+etäisyydellä".++Pitää+vain+ottaa+mukaan+pari+kunnon+röijyä,+ettei+vilu+iske+pihalla+istuskellessa.+Maskeja+ei+siinä+tilanteessa+luultavastikaan+tarvitse.+Sen+verran+tuuleekin,+että+vie+pöpöt+mukanaan.Kauppaan+mennessämme+kyllä+meinaamme+kyllä+naamioitua.+Eilen+tänne+mökille+tullessamme+kävimme+tuolla+kirkonkylän+kaupassa+eikä+siellä+montakaan+maskillista+näkynyt.+Olemme+tänä+korona-aikana+aina+käyneet+kotikaupassamme+ennen+tänne+lähtöä,+ettei+tarvitse+Uudenmaan+tauteja+käydä+täällä+levittelemässä,+mutta+tällä+kertaa+jäi+pari+ruoka-asiaa,+joten+oli+pieni+pakko.+Vai+tiedättekö+ketään,+joka+söisi+sipulittomia+ja+suolattomia++jauhelihapihvejä;))Mukavia+lauantaipuhteita+kaikille!PS.+Tänään+hävisi+kirjautuminen+jo+viestin+kirjoittamisen+aikana.+Tyhmää+joutua+sen+takia+kopipeistailemaan+ja+uudelleen+kirjautumaan.+Liikaa+askaretta+minulle:)
  7. On+kyllä+"hauska"+tuo+Alipapparainen.+Hokee+mm.+jatkuvasti+sanaa+suhteellisuus+(eri+muodoissaan)+mitä+ihmeellisimmissä+yhteyksissä.+Häneltä+itseltään+on+kyllä+suhteellisuus+kadonnut+tykkänään+solvatessaan+araa+ja+meitä+muitakin+siinä+ohessa.+Tuskin+itsekään+tajuaa+(enää)+suhteellisuudesta+mitään.+Mutta+onhan+se+ainakin+hieno+sana+toisteltavaksi.++Ties+vaikka+joku+voi+luulla,+että+se+on+itse+Albert+kuin+kirjoittaa+täällä;)Kyllä+minäkin+tarkkaan+aina+luen+kuolinilmoitukset+ja+muistokirjoitukset+-+päivän+tiraukset+saa+siinä+samalla,+kun+lukee+ilmoitusten+muistovärssyjä.+Joskus+jo+vainajan+syntymävuosi+saa+kyyneliin.+Alkavat+vain+vainajien+syntymävuodet+enenevässä+määrin+lähestyä+meidän,+suurien+ikäluokkien+vuosia.+Mutta+näinhän+sen+tietysti+kuuluu+mennäkin.Hautuumaalla+käyn+muutaman+kerran+vuodessa.+Sisareni+kanssa+käymme+merkkipäivinä+vanhempiemme+haudalla+yhdessä,+mutta+sisareni+käy+usein+vielä+niiden+välissäkin.+Hän+nimittääkin+itseään+hautuumaaekspertiksi.+Kalmistot+ovat++kyllä+kauniita+katsella+juuri+esim.+jouluna+ja+pyhäinpäivänä,+kun+kaikki+on+pimeässä+illassa+yhtä+kynttilämerta.Minä+en+kovasti+hautuumaita+rakasta.+Siippani+vielä+vähemmän.+Hänellä+on+monta+omaista+ja+sukulaista+Hietaniemessä,+mutta+ei+ole+kertaakaan+hautajaisten+jälkeen+siellä+käynyt.+Eikä+siellä+käy+kukaan+muukaan+jäljellä+olevasta+suvustaan.+He+ovat+kaikki+meistä+seuraavaa+sukupolvea,+ja+ovat+vielä+vähemmän+haudoista+kiinnostuneita+kuin+me.+Siippani+haluaa+omat+tuhkansa+ripoteltavaksi+mökkimaisemiin.+Emme+ole+vielä+selvittäneet,+pitääkö+jotain+lupia+siihen+saada.+Semmoinenkiin+asia+täytyy+selvittää+valmiiksi,+ettei+jää+omaisillle.Itse+usein+muistelen+vanhempiani+ihan+vain+kotoa+käsin.+Joku+asia+aina+muistuttaa+heistä,+siihen+en+tarvitse+kiveä.+Niin+tekee+siippakin,+ja+usein+yhdessäkin+muistelemme+hänen+perhettään.+Kaikki+muut+siitä+ovat+jo+"toisella+puolella"-++jäljellä+on+enää+vain+hän,+suvun+vanhin+molempien+vanhempiensa++puolelta.+Aika+hurjalta+tuntuu.+Minulla+sentään+on+molemmissa+suvuissa+vielä+monta+minua+vanhempaa.+Vaan+eihän+se+tietenkään+lähtöjärjestykseen+vaikuta.Pimeätä+on+täällä+mökillä,+ja+vielä+pimeämpää+olisi+ellei+olisi+sähköjä.+Muistan+hyvin+sen+ajan,+kun+sitä+ei+ollut+ja+Illalla+piti+lukea+fikkarin+valossa.+Kynttilän+valossa+en+koskaan+uskaltanut+lukea.+Ties+mitä+olisi+voinut+tapahtua,+jos+olisin+nukahtanut+kynttilää+sammuttamatta.Vaan+nytpä+menen+tuonne+punkkanurkkaan,+otan+ristikot+ja+sudokut+mukaan+ja+teen+niitä+kunnes+simahadan.+Viime+yö+meni+vaihteeksi+taas+läskiksi,+joten+elän+toivossa+että+tänä+yönä+unimatti+tulisi+käymään.Hyviä+unia+teillekin!
  8. Voi+hittonen.+Kirjoitin+äsken+kohtuullisen+mittaisen+viestin,+enkä+löydä+sitä+ainakaan+täältä.+Oiskohan+sanat+oppositio+ja+välikysymys+sekä+Rinteen+nimen+mainitseminen+toimineet+hävityskomiteana.+Olkoot.+En+jaksa+uusiksi+kirjoitella+muuta+kuin+sen,+että+opposition+virkahan+-+oli+sitten+mikä+puolue+tahansa+oppositiossa+-+on+räksyttäminen,+ja+harvoin+keksivät+mitään+parempaa+kuin+istuva+hallitus.+Ennen+vanhaan+sanottiin,+että+mittää+en+asiasta+tiiä,+mut+vastahan+mä+panen.+Ja+että+välikysymys+on+ihan+turhaa+energian+tuhlausta,++kun+on+enemmistöhallitus+vallassa.+En+omalta+aikuisajaltani+muista+välikysymyksen+enemmistöhallitusta+koskaan+kaataneen.+Voi+olla,+että+muistini+kuitenkin+pettää.Tänään+oli+vihdoin+oikeanlainen+syyspäivä:+vilpoinen,+kuulas+ja+kaunis.+Koiratkin+olivat+kuin+pikkulapsia+ja+kahlailivat+innoissaan+lehtikasoissa.+Tosin+kai+se+lapsellisuus+oli+siitä+kaukana;+kasoissahan+varmaan+muhii+mielenkiintoisia+hajuja.Mielenkiintoisaa+nähdä+(jos+ehtii),+miten+oppivelvollisuuden+pidentäminen+lähtee+vaikuttamaan+-+jos+nyt+sitten+menee+läpi+eduskunnassa.+Pakolla+varmaan+haluttomimmatkin+saadaan+puurtamaan+koulussa!!+Aluksi+siihen+menisi+rahaa+"vain"+vähän+kolmatta+kymmentä+miljoonaa.+Muutaman+vuoden+päästä+jo+sata+miljoonaa+enemmän.+Millähän+kaikki+tulevien+vuosien+muutkin+menot+katetaan,+kun+työssäkin+käy+aina+vain+harvempi.+No,+onneksi+on+setelipaino.Nyt+on+pakko+lähteä+vaihtamaan+piharuukkuihin+talven+kestävät+kasvit,+jotka+jo+viime+viikonloppuna+kävin+ostamassa,+mutta+jotka+edelleen+odottavat+ruukkuihin+laittoa.+Se+on+se+ryhtyminen...
  9. Kaksi+elämää!+Seitsemän+vielä+lisää,+niin+sitten+olisi+jo+kissa+kyseessä.+Minulle+ei+niin+kovasti+merkkaa,+kuka+ketjun+avaa.+Avaaja+olkoon+kuka+tahansa,+niin+ei+hän+omista+ketjua.,+eikä+sen+käyttöä+siis+määrää.+Vaan+onpas+eräs+Herra+Tuntematon+kelpuuttanut+tämän+kirjoitusalustakseen!!!+Houkutteluhommissa.No+joo.+Itse+aion+pysytellä+täällä.+En+näe+mitään+mieltä+hyppiä+eestaas.+Tämä+yksi+ketju+elämää+riittää.Hassuksi+mennyt+jo+ihmisten+sairaanhoito.+Koronan+takana+voidaan+näköjään+hyvin+piilotella.+Eräs+ystäväni+on+kärsinyt+pahoista+selkäkivuista+joitakin+päiviä.+Eilen+sitten+yritti+saada+julkiselta+puolelta+lääkäriä.+Ei+saanut+aikaa+vastaanotolle,+vaan+lääkäri+soitti+(hoitajan+tehtyä+esiselvityksen)+ao.+ihmiselle,+haastatteli+häntä,+ja+sanoi+sitten+kirjoittavansa+tulehduskipulääkereseptin+ja+lähetteen+fysikaaliseen.+Eli+fysioterapeutti+siis+alkaa+hoitaa+ihmisen+selkää+tietämättä,+mikä+tätä+vaivaa+-+ei+ole+diagnoosia.+Kuvantamista+ei+lääkäri+edes+maininnut+-+sehän+maksaa.+Jos+on+ammattinsa+osaava+terapeutti,+niin+ei+ala+hoitaa.+-+Odotan+mielenkiinnolla,+mitä+eduskunta+saa+uudessa+hallituksen+sotemallissa+aikaan,+saako+mitään.+Rahasta+vain+ei++puhu+kukaan.Tuon+edellisen+jälkeen+tunnen+olevani+etuoikeutettu,+kun+pääsin+soitostani+kahden+päivän+päästä+ihan+lääkärille,+joka+vielä+hoiti+minua,+eli+pisti+sen+piikin+kankkuuni.+Vaikutuskin+alkaa+jo+tuntua.+Tänä+aamuna+koipi+tuntui+oikein+hyvältä,+mutta+kun+tässä+päivän+mittaan+olen+ottanut+erinäisiä+askeleita,+niin+nyt+on+sen+verran+kipeä,+että+enempi+vain+oleilen.+Niin+se+meni+viime+vuonnakin.+Kipu+sitten+hävisi+jossain+vaiheessa+kokonaan.+Toivottavasti+nytkin+käy+niin.Ja+se+näkee+joka+elää,+miten/jos+mitenkään+korvataan+nuo+sähkönsiirron+vedätykset.+Puhuvat+palautuksien+hankaluudesta,+mutta+eikös+niitä+voisi+sisällyttää+tuleviin+laskuihin.