Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. "Se+on+kukku+kuule+de,+ei+tuu+mittää+uso+se..."+lauloi+Anita+aikoinaan.+Eikä+luultavasti+tarkoittanut+sillä+kukkoa,+paremminkin+juuri+tuota+hevonsellaista.+Kauan+sitten+Kuopiossa+asuessamme+naapurin+täti+teki+patakukkoa.+Mekin+saimme+sitä+maistella+ja+se+oli+herkullista!++Joskus+kauan+sitten,+melkein+ilmailun+esihistoriallisena+aikana,+Helsinkin-Vantaan+lentokentällä+(silloinhan+se+oli+Seutulan+lentokenttä)+töitä+tehdessäni+tuotatimme+joskus+porukalla+yövuoroon+yöpalaksi+iltakuopiolaisella+kukkoa.+Se+sujui+niin,+että+joku+soitti+Partaseen,+josta+sitten+kukko/kukot+kuskattiin+kentälle,+Hesaan+lähtevään+koneeseen,+jota+joku+meistä+yövuorolaisista+oli+vastassa.+-+silloin+sai+kentällä,+koneiden+seassa+juoksennella+melkein+kuka+vain.+Kukko+käytännössä+tuli+siis+pöytäämme+suoraan+uunista.+Muistelen,+että+hinta+tuosta+herkusta+ja+sen+ovelta+ovelle+kuskaamisesta+oli+vain+joitakin+markkoja+per+nuppi.+Enää+voi+tuollaisesta+vain+uneksia.+Oi,+niitä+aikoja.
  2. Kaunista+päivää!+Ja+värikästä.+Täällä+ainakin+värejä+on+vielä+vaikka+muille+jakaa.+Tosin+osa+naapuriyhtiön+koivuista+alkaa+olla+puolialastomia;++pudonnut+toinen+puoli+lehdistä+on+meidän+pihalla.+Omassa+pihasireenissämme+ei+kuitenkaan+ole+vielä+kuin+muutama+keltainen+lehti.+Odottavat+vissiin+pakkasia.Jaahas.+Minun+pitää+varmaan+täällä+lisätä+juttuja+(koiran)kusetuksesta,+että+tasapaino+säilyisi;)).+Harmi+vain,+että+nyt+viikonloppuna+ei+ole+kuin+yksi+lenkki+ja+sekin+siipan+suorittamana+-+oma+kinttuni+vielä+melko+kipeä+-+ja++sekin+vain+yhden,+naapurin+koiran+kanssa,+jota+pidämme+silmällä+tänä+iltana,+kun+omistajansa+ovat+illan+poikessa.+Hauska+otus+sekin,+on+vielä+aika+pentu.HS:n+juttu+Hesan+koronan+kynsissä+muuttuneesta+ilmeestä+on+kyllä+aika+pysäyttävä,+etenkin+sitä+ovat+kuvat.+Huhtikuinen+metrolaituri+on+lähes+pelottavan+autio.+Mutta+melkein+pelottavampia++minulle+ovat+nuo+ryysiskuvat.+En+tykkäisi+itse+olla+siellä+seassa.+Onneksi+ei+ole+tarvinnutkaan.Hesassa+käyn+normaalinakin+aikana+korkeintaan+jonkun+kerran+vuodessa.+Nyt+koronan+piinatessa+olen+käynyt+kerran,+enkä+silloinkaan+missään+kaupoissa+tai+ravintoloissa,+vaan+tapasin+ystävättäreni++ihan+vain+hänen+kodissaan.+Ensi+viikolla+pitäisi+kyllä+sinne+mennä+lekuria+moikkaamaan,+ja+menen+autolla+(tietysti!),+niin+ei+tarvitse+julkisissa+hikoilla+naamarin+kanssa.+Vastaanotolla+kyllä+ollaan+naamarit+vastakkain.Vaan+nyt+on+lähdettävä+käymään+kaupassa,+vaikka+eilen+luulin+kaiken+tarvittavan+jo+ostaneeni.+Mutta+jos+ei+mukana+ole+listaa,+niin+aina+jotain+jää+ostamatta.+Laadukasta+lauantaita!
  3. Minullekin+joskus+aikoinaan+tuli+useinkin+viestejä,+että+pääsy+S24:ään+on+suljettu.+Kun+pyysin+selitystä,+niin+minun+koneeni+ip:stä+muka+tuli+törkyviestejä+ja+on+siksi+ip+blokattu.+Selitys+oli,+että+vaihtuvat+ip-osoitteet+aiheuttavat+po.+palautteita.+Sen+jälkeen+tein+Elisan+ohjeiden+mukaan+koneessani+jotain,+millä+ip-osoite+tuli+pysyväksi.+Sittemmin+ei+noita+blokkaamisia+ole+tullut.+Em.+toimenpiteestä+ei+muista+enää+merkkiäkään,+joten+jos+nyt+pitäisi+se+tehdä,+niin+ei+onnistuisi+ilman+uusia+ohjeita.Olen+taas+pitkin+aamupäivää+käynyt+läpi+matikkaa+poikani+kanssa,+Hän+käy+nyt+niillä+yksityistunneilla,+joilla+matikan+kertaus+aloitettin+lukion+matikasta.+Mutta+kun+pojalla+on+hakusessa+yläasteenkin+matikasta+osia,+niin+piti+taas+tarttua+opettajan+hommiin,+että++hän+saa+harjoitustehtävät+tehtyä.+Saas+nähdä,+koska+tulee+vastaan+ala-asteen+matikka;)+Mutta+huomaan+oman+innostukseni+matikkaan+olevan+näämmä+edelleen+aika+suuri.+Tykkään+ongelmista,+jotka+saa+ratkaistua.+Elämässähän+ei+välttämättä+aina+ole+niin.Ja+pojanpojan+koronatestin+tuloskin+tuli:+ei+koronaa.+Melkoinen+helpotus+koko+perhekunnassani.+No,+varmaan+näitä+hälyytyksiä+vielä+tulee,+kun+tauti+vain+leviää.+Toisaalta,+kun+tuijottaa+noita+tartuntalukuja,+niin+esim.+nyt+on+jotain+38+tartuntaa+100000+asukasta+kohti,+eli+prosenttiluku+on+aika+pieni,+mutta+sepä+ei+meinaa+mitään,+jos+sellaiseen+porukkaan+joutuu/menee,+missä+tartunnan+saaneita+on.Nyt+tulee+lounaan+tuoksu+nokkaan.+Siippa+lämmitti+eilen+jäänee+sapuskat.++Siis+nyssyämään+ja+sen+jälkeen,+jos+energia+riittää+kiskomaan+imuria.Mukavaa+alkanutta+viikonloppua!
  4. Kyllä+minä+jo+aamupäivällä+täällä+kävin+kirjoittamassa,+mutta+se+vietiin.+Kaiketi+siksi,+että+siinä+oli+vain+allekirjoitus.+Ja+se+taas+siksi,+että+en+päässyt+kirjautumaan.+Reilu+tunti+sitten+yritin+taas+kirjautumista,+mutta+ei+onnistunut.+Aattelin+jo,+että+pitköön+tunkkinsa.+Nyt+sitten+kun+tätä+aloin+naputella,+niin+nimmarini+ilmaantui+itsekseen.+Yleensähän+se+häviää,+kun+on+pidemmän+aikaan+poikessa.+-+Ja+juu,+en,+en+ole+aloittanut+anonyyminä+enkä+nimmarillakaan+mitään+ketjua.MInä+tein+tänään+lounaaksi+lihamurekkeen,+missä+sisällä++juustoa+ja+sieniä.+Murekkeen+kaverina+samassa+uunin+lämmössä+paistuivat+lohkoperunat.+Ei+tarvinnut+kovin+pitkään+seisoskella+hellan+vieressätuolla+kipeällä+kintulla.+Lääkäri+käski+sitä+kyllä+lepuuttaa,+mutta+pitkä+istuminen+käy+selän+päälle+ja+kokopäiväinen+makoilukin+ilman+kunnon+syytä+on+aika+turhauttavaa,+eli+välillä+on+pakko+nousta+liikkeelle.+Ja+kun+on+koko+päivän+ollut+tekemättä+mitään,+niin+sen+jälkeen+on+mukava+taas+levätä.+Vielä+on+kyllä+päivää+jäljellä++olla+tekemättä+mitään.Äsken+siipan+kanssa+nauroimme+silmät+vesissä:+tämmöiseksi+on+vanhan+elonpäivät+menneet,+että+päivän+tärkein+homma+on+raportoida+pojalle+koirain+lenkkitapahtumat,+ovatko+köntsänneet+vai+eivät.+Se+nimittäin+on+pojalle+ja+miniälle+tärkeä+tieto,+pitääkö+työstä+tultua+rynnätä+vauhdilla+koirain+kanssa+ulos,+vai+voivatko+ennen+sitä+hetken+huoahtaa+kaffekupin+ääressä:)))Siipalle+tulikin+päiviinsä+hienoinen+tyhjiö,+kun+ei+enää+tarvitse+asoy:n+asioita+hoitaa.+Niitä+olikin+ihan+tuhottomasti+ennen+viime+viikon+yhtiökokousta.+Nyt+hän+alkoi+tänään+piirrellä+"klubiaskin+kanteen"+puuvajaa.+Sellaiselle+olisi+mökillä+kova+tarvis,+mutta+homma+on+vain+jäänyt,+kun+hätä+ei+ole+ollut+niin+kovin+suuri.+Eikä+se+vieläkään+sitä+ole,+mutta+muita+isompia+hommia+ei+nyt+ole+tiedossa,+ellei+nyt+sitten+talvella+lumet+rumauta+kattoja+tai+myrsky+kaada+puita+rakennusten+päälle.Meillä+nyt+jännitetään+pojapojan+koronatestiä.+Kävi+eilen+kun+tuli+flunssan+oireita.+Jos+on+koronaa,+niin+sitten+se+on+meissäkin.+Siippa+oli+toissapäivänä+opettamassa+hänelle+matikkaa.+Vähän+kyllä+pelottaa.+Mutta+näillä+on+mentävä.
  5. Johonkin+robon+digitaskuun+taas+napattiin+pitkä+kirjoitukseni,+vaikka+olin+kirjautuneenakin.+Ehkä+roboa+ärsytti+siteeraukseni+Hutisalon+puheista+hänen+puolustellessaan+autotonta+Hesaa.+Tottahan+tietysti+on,+että+lompakko+kulkee+hyvin+mukana+pyöräillessäkin,+ja+silloin+voi+hymyillen+poikkeilla+kivijalkakaupoissa+shoppailemassa.+Voihan...,+etten+sanoisi.Vastailin+poistetussa+kirjoituksessani+Edsonille,+enkä+nyt+jaksa+niitä+kaikkia+toistella.+Ainakin+sama,+mikä+Ceenkin+viestissä+tuolla+ylempänä,+oli+minullakin+yhtenä+hallitusta+kritisoivana+argumenttina,+eli+tuo+julmetun+iso+(lähes+puolet+kansanedustajien+lukumäärästä)+avustajien+ja+avustajien+avustajien+määrä.+Se+kai+sitten+korvaa+vasta+alkuvaiheessa+olevan+poliitikon+vajavuuksia.+Niitähän+ei+poista+se,+että+on+valtaan+ihastunut+kolmikymppinen+joka+on+opiskellut+ja+sen+jälkeen+toiminut+vain+kaikenlaisissa+yhdistyksissä+ja+yhteisöissä.+No,+avustajat+sitten+avustavat;+hyvä+kikka+saada+puoluetukeen+korotusta.+Ei+riittänyt+viime+vuoden+viisi+miljoonaa,+vaan+tälle+vuodelle+piti+pistää+siihen+melkein+kolmannes+lisää.+No,+rahaahan+meillä+on+ja+pankista+saa+lisää.Kirjoitin+myös+siitä,+että+ei+ole+olemassa+mitään+sääntöä,+mistä+täällä+saa+kirjoittaa.+Voi+kaikessa+rauhassa+kertoa+tyttärestä,+koirasta,+bussipysäkistä,+puolukkasoseesta,+politiikasta,+jopa+miniästäkin.+Jos+ei+jaksa+jokapäiväisiä+tekemisiämme+lukea,+niin+sitten+vain+muualle.+Onhan+täällä+ketjua+melkein+joka+lähtöön.+Ja+onhan+porina-ketjukin+olemassa.Sitäpaitsi+täällä+keskustelu+esim.+juuri+politiikasta+ei+ole+keskustelua.+Siinähän++on+usein+sana+sanaa,+mielipide+mielipidettä+ja+perustelu+perustelua+vastaan,+ja+niin+täällä+kuin+monesti+muuallakin+pitää+aina+olla+yksi,+jonka+sana+(po.+sanojan+omasta+mielestä)+painaa+eniten.+Ei+sellaiseeen+"keskusteluun"+ole+mitään+mieltä+osallistua.
  6. Kaunista+päivää+kaikille!Mukava+olla+taas+kotona.+Mökkireisu+on+minulle+minkä+tahansa+reissun+kaltainen+siinä,+että+parasta+matkasta+on+kotiin+tulo.+Onhan+mökkeily+hyvillä+keleillä+ihan+mukavaa+vaihtelua,+mutta+nyt+alkaa+jo+vuoden+kierto+olla+siinä+vaiheessa,+että+pimeyttä+piisaa.+Toki+valoja+siellä+on+paljon,+ja+siippa+niitä+taannoin+rakensi+vielä+lisääkin,+niin+sisälle+kuin+ulos,+mutta+silti+pimeys+on+ylinnä,+kun+ilta+ja+yö+saapuvat.+Kovin+pitkää++matkaa+ei+rapulta+tarvitse+kävellä,+kun+jo+pihavalot+jäävät+taakse.+No,+enpä+minä+siellä+pimeällä+juuri+ulkoile.+Onneksi+on+sisäsauna,+ettei+saunapolullakaan+tarvitse+kompuroida.+Hyyskäretkillekin+valoa+piisaa.Kirjoittamisesta+täällä+olen+sitä+mieltä,+että+eikös+lähes+kaikki+ole+sallittu.+Lähes+tässä+yhteydessä+(minulle)+tarkoittaa+sitä,+että+jonkinlainen+kontrolli+käytetystä+kielestä+ja+ilmaisuista+pitäisi+olla+kirjoittajalla,+mutta+ainahan+niin+ei+ole+ja++ylläpidon+pitäisikin+niin+ollen+hoitaa+törkykirjoitusten+poisto.+No,+kokemuksesta+tiedämme,+että+niin+ei+aina+ole.+Mutta+ymmärtääkseni+jokaisen+valittavissa+ovat+aiheet,+mistä+milloinkin+haluaa+kirjoittaa,+etenkin+juuri+täällä+"Ajanvietteessä".+Eihän+kaikkea+ole+pakko+lukea,+eikä+kommentointipakkoakaan+käsittääkseni+ole.+Riimiketjukin+on+ihan+hyvä+foorumi.+Joten+antakaa+palaa+te,+jotka+siihen+kykenette.+Minä+en,+mutta+tykkään+niitäkin+lueskella.Kyllä+vähän+(lisääkin)+on+alkanut+kauhistuttaa+tuo+koronan+raju+uusi+leviäminen.+Luin+juuri,+että+suhteellisesti+eniten+tartunnat+ovat+kasvaneet+60-69v+ikäisissä.+Heillä+kaiketi+enemmän+lähipiirissään+eri+paikoissa+leuhottavia+nuorempia+ihmisiä,+joilla+vielä+ehkä+hoidettavan+ikäisiä+lapsenlapsiakin.+Ja+onhan+iso+osa+tuosta+ikäryhmästä+vielä+työelämässäkin.+Eli+tartuntalähteitä+saattaa+po.+ikäisillä+olla+monia.+Pitää+tässä+vain+itse+olla+tarkkana,+vielä+enemmän+kuin+keväällä.Kohta+kettislenkille.+Sikäli+kuin+kovin+monta+askelta+pystyn+ottamaan,+Vuosi+sitten+iskenyt+bursiitti+on+uusinut+ja+kävely+alkaa+olla+aika+tuskaisaa.+Varmaan+täytyy+taas+soitella+tohtoorille,+joka+voisi+tuikata+kortisonit+kankkuuni.+Viime+syksynä+se+tehosi,+ja+teho+kestikin+ihn+viime+viikkoihin+saakka.+Tänään+oli+HS:ssa+juuri+juttu+kahdesta,+ihmiseen+vaikuttavasti+vuodenajasta.+Verenpainekin+nousee,+kun+talvi+tulee.+En+ole+huomannut+itsessäni,+mutta+en+ole+mittaillut+paineitakaan.
  7. Täällä+meillä+päin+on+luonnossa+jo+melkoinen+väri-iloittelu,+vaikka+ei+kylmiä+öitäkään+ole+vielä+ollut.+Lehtiäkin+on+jo+piha+täynnä++-+naapuriyhtiön+koivuista:(.+Täytyy+niitä+aluksi+yrittää+hävittää+ruohonleikkurilla,+ja+sitten+loput+jossain+vaiheessa+tyynenä+päivänä+haravoida+ja+kuskata+yhtiön+syystalkoisiin+tilattavalle+biolavalle.+Eilen+oli+meillä+vihdoin+sääntömääräinen+yhtiökokous,+joka+nyt+sitten+koronan+takia+siirtyi+näin+pitkälle.+Kokouksessa+meni+koko+ilta+ja+kotona+olimme+vasta+vähän+ennen+kymmentä.+Onneksi+siippa+pääsi+vihdoin+hallitushommista+eroon+ja+nyt+voidaan+vain+jäädä+odottelemaan,+mitä+uusi+hallitus+keksii.+Rahanmenoa+varmasti,+se+jo+tiedetään.+Vanhassa+yhtiössä+on+aina+korjattavaa+ja+joissakin+asunnoissa+joudutaan+tekemään+aika+isojakin+korjauksia.+Ja+sehän+maksaa.Olen+monta+kertaa+miettinyt,+miten+nämä+ihmiset+saavat+rahansa+riittämään+suunniteltuihin+korjauksiin.+Ei+todellakaan+ole+pienistä+rahoista+kyse.+Osakkaistamme+melkein+puolet+on+jo+pitkään+eläkkeellä+olleita.+Jos+esim.+pariskunnasta+toinen+joutuisi+vaikka+hoitolaitokseen,+minkä+maksuihin+sitten+menee+lähes+koko+eläke,+niin+miten+se+kotiin+jäävä+kykenee+yhtiövelkojaan+maksamaan,+jos+on+vain+eläketuloja+eikä+muuta+omaisuutta+kuin+asuntonsa.+Jo+työssä+käyvälle+pariskunnallekin+tulossa+olevat+yhtiövelat+ovat+raskaita+maksella.No,+aika+näyttää,+miten+tässä+kukin+osakas+selviää.+Itse+olemme+alkaneet+jo+tuumata+myymistä,+vaikka+vielä+viisi+vuotta+sitten+päätimme,+että+tästä+meidät+sitten+viedään+jalat+edellä,+kun+se+aika+tulee.+Silloisen+remontinkin+teimme+niin,+että+esim.+pyörätuolilla+pääsee+kämpässämme+sujuvasti+liikkumaan.+-+Toisaalta+turhaa+näitä+miettiä,+kun+kuitenkin+itse+uskon,+että+asiat+menevät+niin+kuin+on+tarkoitus.Mutta+kettiksiä+kävimme+äsken+taas+työntelemässä.+Niiden+kanssa+kyllä+unohtaa+kaiken+ikävän.+Ovat+varsinaisia+ilopillereitä.Kepeätä+keskiviikkopäivää!