Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
amummu
amummu
amummu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
6
Kommenttia
1720
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Suku+on+pahin,+joten+yhteiset+ystävämme+ovat+tosiaan+ihan+muualta.+Meillä+kummallakaan+ei+enää+ole+sellaisia+sukulaisia+joita+tapaisimme+edes+kerran+vuodessa.+Sisareni+ja+miehensä+kanssa+aikoinaan+kyllä+tavattiin+useinkin,+mutta+mies+kuoli+joitakin+vuosia+sitten+(samana+päivänä+kuin+Dulkkis!!).+Sisartani+kyllä+tapaan+usein.+Siipan+sisarukset+ovat+jo+kuolleet.
Minulla+on+kyllä+lauma+sukulaisia+muualla+Suomessa,+mutta+tapaamisia+on+tosi+harvoin,+kerran,+pari+viidessä+vuodessa.+Siipalla+elossa+olevat+sukulaiset+ovat+yhden+käden+sormin+laskettavissa,+emmekä++heitäkään+tapaa.
Neljä+koulukaverimummoa+on+porukka,+joita+normaalisti+tapaan+useammankin+kerran+vuodessa,+mutta+nyt+on+sattuneesta+syystä+jäänyt+tapaamatta.+Jospa+ensi+kesänä;+niin+toivomme.+Oopperakaverini+on+entinen+työkaveri.+Normaalina+aikana+tapaammekin+usein,+mutta+nyt+kun+elävä+musiikki+on+lähes+kuollut,+niin+puhelinyhteys+ja+välillä+autokahvittelu+on+yhteydenpitokeinomme.
27.09.2020 19:20
Jostain+syystä+edellisessä+viestissä+kappaleet+vaihtaneet+paikkaa,+mutta+haitanneeko+tuo+mittää,+jos+on+muuten+kunnollinen.
Kiitos,+Cee.+Ihan+käsittämätöntä+on+todella+tuo+peli.+Noita+pelaajakasojahan+siinä+syntyy+alvariinsa,+enkä++ainakaan+minä+olen+vielä+keksinyt,+onko+alla+vai+päällä+oleva+porukka+voitolla.+Varmaan+jotain+selviäisi++haastattelemalla+pojanpoikaa,+mutta+ei+ole+tullut+sitä+kovin+monta+kertaa+tehtyä.+Täytyyhän+sentään+joku+asia+olla,+mistä+ei+kaikkea+tiedä;)).
26.09.2020 19:27
En+minäkään+näistä+digijutuista+paljon+ymmärrä.+Minulla+on+se+huono+puoli,+että+kun+en+tiedä,+niin+kokeilen+kaikkea.+Usein+sattuu,+että+kun+kokeilen+jotain+uutta+ja+outoa,+niin+se+onnistuu,+mutta+huomenna+en+enää+muista,+miten+sen+tein.+Missään+muussa+somejutussa+en+minäkään+ole+kuin+täällä.+Jaa,+olenhan+FB:ssa,+mutta+vain+lukijana+ja+kuvien+katselijana.+Kavereita+minulla+on+siellä+ihan+kahdeksan.+En+tunne+esim.+Twitteriä,+Tinderiä++tai+Tiktokia+(miten+lie+kirjoitetaankaan)+puhumattakaan+uudempia+nuorten+juttuja.
Ja+niin+tuli+taas+yksi+junioreiden+SM-kulta+perheeseen!+Pari+sellaista+on+tullut+aikanaan+fudiksessa+omien+poikiemme+tuomana.+Nyt+pojanpoika+pelaa+amerikkalaista+jalkapalloa+ja+kävi+tänään+pokkaamassa+jo+kolmannen+kultansa.
Meille+vanhoille+kyseinen+laji+on+lähes+rakettitiedettä.+Hyvä+kun+tajusimme,+että+peli+loppui.+Aiemmin+nimitimme+lajia+pölhöpalloksi,+kun+se+on+niin+pölhöä,+että+tiettyä+paikkaa+pelaavat+eivät+saa+edes+koskea+palloon,+saavat+vain+estää+vastapuolen+pelaajaa+melkein+millä+keinolla+vain,+paitsi+ei+vaatteista+repimällä.+Mutta+pojanpoika+tykkää+pelistä+ja+pärjää+hyvin,+päässyt+jo+valmentajan+luottopelaajaksi.+Emme+enää+puhu+-+ainakaan+ääneen+-++pölhöpallosta,+poikamme+vielä+vähemmän+hänen+poikansa+eivät+tykkää+nimityksestä.+
Leppoisaa+iltaa!
Nyt+kaupan+pitsaa+naamaan.+Nälkä+ja+vähän+vilukin+tuli,+kun+istuimme+melkein++neljä+tuntia+tuulisessa+katsomossa.+Jonkun+ajan+päästä+saunaan+ja+sitten+alkaa+varsinainen+lauantai-ilta.+Voi+olla,+että+sauna+ja+raitisilmamyrkytys+ajavat+punkkaan+jo+aikaisin.
26.09.2020 18:28
Ystävä-+ja+tuttavapiiriimme+kuuluu+-+sattumoisiin+-+enempi+just+oman+ikäisiämme+ihmisiä,+etupäässä+pariskuntia,+mutta++muutama+(nykyään+jo)+leskikin.+Olemme+tunteneet+heidät+jo+vuosikymmeniä+ja+nähneet+heissä+ja+heidän+elämässään+kaikenlaisia+muutoksia.
Erilaisissa+yhteyksissä+tuleekin+välillä+peilattua+omaa+elämäämme,+tapojamme+ja+tottumuksiamme+em.+ihmisten+vastaaviin.+Useimmat+pariskunnat+elävät+aikalailla+jonkinlaisessa+symbiosissa+toistensa+kanssa.+He+tekevät+lähes+kaiken+yhdessä,+lääkärillä+käyntejä+myöten.
Paljon+olemme+mekin+yhdessä,+ja+nimenomaan+olemme.+Kotonahan+vietämme+suurimman+osan+päivästä+sen+kummempia+tekemättä,+emme+leuhdo+ympäriinsä+koronaa+hakemassa,+joten+kahdenoloaikaa+on+vaikka+muille+jakaa.
Työelämävuosina,+työmme+luonteiden+vuoksi,+totuimme+elämään+niin+toisistamme+erillään,+että+näin+vanhemmiten+se+itsellisyys+on+vain+jatkunut,+ehkä+tapojemme+mukana+jopa+voimistunutkin.+Nousemme+aamulla+ja+syömme+aamupalamme+omaan+tahtiimme,+molemmilla+omat+tv-ohjelmat+omasta+töllöstä,+iltapalaa+syömme+miten+sattuu,jos+ollenkaan.+Ei+tulisi+mieleenkään,+että+siippa+tulisi+mukaani+lääkäriin+ja+sama+toisinpäin,+hammaslääkärissäkin+käymme+jopa+eri+kunnissa.+Mutta+yhteisen++lounaan+syömme+lähes+joka+päivä,+ja+usein+yhdessä+sitä+teemmekin.++Paitsi+kun+minulla+on+kalapäivä,+hoidamme+kumpikin+omat+sapuskamme+itse.+Kaupassakin+useimmiten+käymme+erikseen.+En+edes+silloin+lähde+mukaan+(neuvomaan;),+kun+siipalle+on+pakko+jotain+vaatetta+hankkia-+nykyään+tosi+harvoin.+Elämämme+sosiaalinen+puoli+sen+sijaan+hoituu+aina+yhdessä,+kettisten+työntelyä+myöten.
Mutta+kun+niin+monessa+olemme+"issessee",+ei+paljon+riitojakaan+tule.+Itsestäni+tiedän+esim.+että+jos+olisi+vain+yksi+telkkari,+niin+syyllistyisin+helposti+eripuran+synnyttämiseen.+Parempi+siis+antaa+siipan+surffailla+kakensa+kanssa+kaikessa+rauhassa.+Sehän+lähes+melkein+kuuluu+asiaan;)
Ja+nyt+matsiin.+Ties+vaikka+tulisi+toinen+SM-mitali+sukuun!
26.09.2020 12:54
Pitkä+on+jakso+-+koronan+alusta+saakka+-++jolla+joka+ainut+aamu+sanomalehti+ylös+noustessamme+on+makoillut+eteisen+lattialla.+Tänä+aamuna++ei.+Harmittaa.+Vaikka+netistäkin+sen+voi+lukea,+niin+ei+ollenkaan+ole+sama+juttu.+Lehden+puuttumisesta+voi+tietysti+ilmoittaa,+mutta+siitä+ei+ole+mitään+hyötyä,+Ennen+vanhaan+sen+sai+samana+päivänä+jälkijakelussa,+mutta+nykyään+vasta+seuraavana+päivänä,+jolloin+lehti+on+jo+vanha.
Edellisen+kerran,+joskus+viime+talvena+ilmoitin+yhdellä+kertaa+useamman+lehden+puuttumisesta+ja++jonotin+pitkään+asiakaspalvelun+numerossa.+Urputin+yli+viisikymmenvuotisen+tilausjakson+tuomalla+oikeudella+oikein+kunnolla+ja+uhkasin+jopa+tilauksen+lopettamisella+(tuskin+mitään+vaikutusta).+Sain+urputukseni+palkaksi+viikon+jatkoaikaa+laskutuskauteen.+Sen+jälkeen+ei+todellakaan+yhtenäkään+aamuna+ole+lehti+puuttunut,+kunnes+sitten+tänään+niin+tapahtui.
No,+eiköhän+tästä+tämäkin+päivä+vähitellen+lutviudu+ilman+lehteäkin,+kunhan+olen++järkytyksestä+toipunut;)).+HS+ja+aamukahvi+ovat+pistämätön+yhdistelmä,+josta+en+luovu+kuin+jonkun+pakon+sanelemana.
Ihana+on+taas+sää.+Se+sopii+mainiosti+meille.+Menemme+iltapäivällä+katsomaan+pojanpojan+matsia.+Sitä+pelataan+aina+ulkokentällä+ja+on+pojillekin+mukavampaa+pelata+poutasäässä.+Meille+katsojille+vielä+sitäkin+mukavampaa.
Mukavaa+syyspäivää+kaikille!
26.09.2020 10:19
Tuossa+elämyksestä+toiselle+kertomisessa+on+juuri+se+bonus,+että+jaettu+ilo+on+kaksinkertainen+ilo.+Keulimisen+vuoksi+toiselle+elämyksistään+kertominen+voi+vielä++nuoremmilta+ikäpolvilta+luontuakin,+mutta+tässä+iässä+semmoinen+on+turhanaikaista.
+Toisaalta+keulimistahan+on+koko+tuo+toinen+ketju,+eikä+sen+tuottaja+ihan+poikanen+enää+ole,++vaikka+sitä+vaikutelmaa+yrittääkin+ylläpitää,+kun+puhuu+mummoista+sellaisella,+alentuvalla"äänensävyllä",+että+joku+vieras+voisi+äkkiseltään+luulla+häntä+mummojen+pojanpojaksi.
25.09.2020 13:07
Onneksi+tulee+luettua+sanomalehtiä!+Jos+en,+niiin+olisin+taas+elänyt+väärää+päivää.+Aamulle+herätessäni+elin+lauantaita,+mutta+hetki+myähemmin+HS+palautti+minut+päiväjärjestykseen.+Eli+sain+taas+yhden+päivän+lisää+elämääni.+Turhaan+en+siis+maksa+kallista+tilausmaksua:)!
Eilinen+osoitteluni+naapurikejtuun+kyllä+johtui+lähes+keljuilevasta+mielihalustani+testata+totuutta,+minkä+kyllä+hyvin+tiedämme+ilman+ampiaispesän+sorkkimistakin.+Onhan+Elämä+ketju,+jota+tuo+tyyppi+kieltää+lukevansa.+Ja+todistus+valehtelustaan+saatiin+heti+paluupostissa.+
Oopperan+lisäksi+piti+eilen+vielä+mainostaa+KUPSia,+jota+kohtaa+edelleen+tunnen+jonkin+asteista+lukkarinrakkautta.+Tekipä+kunnon+tulosta!+Urheilu+ei+kuulu+suosikkeihini,+mutta+jos+jotain+siitä+otan+itselleni+niin+se+on+fudis.+Ja+juuri+KUPSin+suorittamana.
Suorastaan+kyllä+vähän+kauhistuttaa+tämä+koronan+leviämisvauhti.+Tällä+menolla+kohta+pitää+taas+turvautua+ruoan+kotiin+kantoon+naapurin+tai+jonkun+muun+toimesta.+Ja+juuri+äsken+radiossa+joku+noista+THL:n+viskaaleista+uskoi+rokotteen+tulevan+vasta+vuoden+päästä+jakeluun.+Toisaalta,+onhan+tässä+jo+yli+puoli+vuotta+kärvistelty,+joten+pari+saman+mittaista+jaksoa+tuskin+on+ylivoimainen+urakka.+Ainakaan+meille+vanhoille.+Nuoremmathan+eivät+paikoillaan+jaksa+pysyä.+Mites+se+on+Whoo,+jaksaako;)))?
Nyt+on+pakko+lähteä+imurin+kuritukseen.+Se+on+levännyt+kaapissa+jo+niin+pitkään,+että+varmasti+on+saanut+voimia+hoitaa+hetken+virkaansa.+Ettei+vallan+paikoilleen+ruostu.+Imurointi+on+yksi+eniten+inhoamistani+siivoustoimista.+Olisi+mukava+jos+voisi+pistää+roboimurin+hommiin,+mutta+tässä+huushollissa+se+ei+onnistuisi;+kone+huutaisi+vain+kaiken+aikaa+apua,+kun+jumittuisi+milloin+mihinkin+kapineeseen.+Ja+niitä+kapineita+on+meillä+paljon.
Mukavaa+viikonloppua!
25.09.2020 12:49
Hesarin+tarjoaman+oopperaillan+päätteeksi++tajuan+kuinka+kovasti+olen+kaivannut+elävän+musiikin+antamia+elämyksiä.+Vaikka+tänä+koronan+riivaamana+aikana+olen+ollut+suunnilleen+samoissa+oloissa+kuin+ilman+koronaakin,+niin+kuitenkin+olen+kaivannut+juuri+musiikkitapahtumiin+osallistumista.+Eilen+kuunnellessani+RSO:n+konserttia+jonkinlainen+kaihonkin+tunne+hiipi+mieleeni.
Huvittaa,+kun+jossain+vaiheessa+tuon+toisen+ketjun+ylläpitäjäystävämme+-+sen+yksi+ja+ainoa+keskustelija+-++epäili,+eikun+väitti,+minun+käyvän+oopperassa+vain+sen+takia,+että+voin+naapurin+rouville+kertoa+siellä+käyneeni.+Näin+siis+väittää+sellainen,+joka+saa+kicksejä+vain+omasta+erinomaisuudestaan+ja+muiden+(suomalaisten,+etenkin+meidän+elämäläisten)+ääliöiksi+nimittämisestä,+ja+jolle++kulttuurin+korkein+ilmentymä+on+meille+suomalaismölleille+tuntematon+heiva.+No,+kukin+taaplaa+tyylillään.
Kauniita+unia!
24.09.2020 22:18
Hassua,+mutta+siipalla+ja+minullakin+on+ollut+jo+useamman+päivän+ajan+niskakipuja.++Minulla+kipu+päivän+mittaan+leviää+päänsäryksi+ja+pilleriä+on+pakko+napata.+Olemmekin+siipan+kanssa+lasketelleet+hirtehishuumoria,+että+meillä+on+niskakorona.+Syitä+kivuille,+veikkaan,+ovat+pitkät+rupeamat+tietsikalla.+Siipalla+taloyhtiön+kokousdokumentteja+valmistellessa+ja+minä+tilastotieteen+lumoissa.+Ja+välillä+pitää+tietysti+muutamaan+Mahjongiinkin+langeta:)
Aika+outo+(minulle)+tuo+Rapusen+yhdistelmä,+matala+verenpaine+ja+korkea+syke.+Minulla+yleensä+on+myös+matala+verenpaine,+mutta+niin+on+sykekin.+Rytmihäröt+kiusaavat+yleensä+yöllä,+ja+niihin+tietysti+herään,+jos+on+niin+onnellinen+tilanne,+että+olen+nukahtanut.+Beetasalpaajaa+aamuin+illoin+olen+napsinut+jo+melkein+parin+kymmenen+vuoden+ajan.+En+tiedä+onko+auttanut,+kun+häröjä+on+kuitenkin+melkein+päivittäin.+Toisaalta+voihan+olla,+että+niitä+olisi+enemmän+ja+olisivat+hankalampia+jos+lääkettä+en+käyttäisi.
Tänään+kettislenkillä+nähtiin+melkoisen+hanhilauman+lähtö+lentoon+lähtö+läheiseltä+viljapellolta.+Lintuja+oli+varmaan+toista+sataa.+Kova+lätke+siivistä+ja++kuorokiljunta+saivat+kettikset+ihan+täpinöihin.+Ei+saatu+niitä+kotiin+kuin+hinaamalla.+Keväällä+näimme+samanlaisia+esityksiä,+mutta+koirat+eivät+tainneet+niitä+enää+muistaa,+ja+ottivat+lintulauman+ihan+uutena+ilmiönä.
24.09.2020 15:07
Tämän+päivän+sää+on+ulkoilijan+unelma.+Aivan+mahtava+keli.+Mutta+aina+pitää+löytää+jotain+valittamista+-+tietysti;)+Syksystä+tykkääjänä+minä+kyllä+tiputtaisin+lämpötilaa+niin,+että+se+syysilman+raikkaus+pääsisi+oikeuksiinsa.+Vaan+aina+ei+voi+voittaa,+Kyllä+tuossakin+lämpötilassa+oli+tosi+ihanaa+käppäillä.+Kettiksetkin+kulkivat+kuono+pystyssä+nenäänsä++tulevia+hajuja+nuuskien.+Näin+syksyllähän+hajut+voivat+olla+jostain+mädännäisestä+peräisin,+ja+mikäs+sen+innostavampaa+koiralle:)
En+minäkään+hoksannut+Ravun+kirjoitusta+ennen+kuin+vasta+tänään.+Kiva,+Rapunen+kun+palasit.+Toivottavasti+jatkat.+Turpiinsahan+täällä+kyllä+voi+saada,+mutta+"se+mikä+ei+tapa+vahvistaa";)).+Aralla+ja+minulla+siitä+on+kokemuksia+vaikka+muille+jakaa.+Vaikka+ehkä+syytäkin+olisi,+niin+en+vain+jaksa+vihoitella.+Sellainen+ei+kenenkään+mieltä+ylennä.+Sitäpaitsi++kirjoittelu+hakkaa+mennen+tullen+vihanpidon.+Ihan+mitä+tahansa+en+kuitenkaan+ota+vastaan+ilmaiseksi.
Aika+ankea+juttu+tuo+Lieksan+tilanne+koronan+ja+työpaikkojenkin+kannalta+.Tosiaan+suhteessa+väen+määrään+se+on+iso+asia,+ja+siitäkin+määrästä+kai+iäkkäät+muodostavat+melkoisen+osan,+joten+toivottavasti+tartuntoja+suitsitaan+niin+tehokkaasti+kuin+vain+mahdollista.
Ihan+liian+lempein+sanakääntein+tätä+tartuntojen+lisäystä+käsitelläänkin.+Joku+viskaali+sanoi,+että+nuorten+pitäisi+välttää+osallistumista+"väen+kokouksiin".+Tässä+vaiheessa+voisi+jo+antaa+määräyksiäkin.+Vaan+ei,+kun+perustuslaki+takaa+yksilön+vapauden+tulla+ja+mennä.+Minua+ainakin+suututtaa+ohjeiden+löperyys.
23.09.2020 14:32
Kotiin+takaisin+tulimme+mökiltä+joku+aika+sitten.+Nyt+on+myöhäisen+lounaan+jälkeen+hieman+unettava+olo.+Sitä+vielä+lisää+taas+vaihteeksi+valvottu+viime+yö;+ei+vain+huvittanut+nukkua;)).+Mutta+enää+tähän+aikaan+ei+passaa+päikkäreitä+ottaa.
Olisi+ollut+mukava+jäädä+möksälle+vielä+muutamaksi+päiväksi,+kun+kettiksilläkin+on+oma+väki+etätöissä+eikä+lenkitystarvetta+siten+ole,+mutta+siipalla+on+asoy:n+hommia.+Onneksi+yhtiökokous+on+ensi+viikolla+ja+hän+(minäkin+siinä+sivussa)+pääsee+irti+suoranaiseksi+pa...ksi+muuttuneesta+(kaksi+osakasta+muuttanut)+luottamustehtävästä+eroon.
Kuule+LiisaO,+minä+ainakin+tykkään+lukea+sinun+elämästäsi+siellä,+aika+kaukana+meistä.+Joka+päivä+ei+varmaan+siellä+tapahdu+mitään,+kuten+ei+täälläkään.+Silti+pienetkin+jutut+kiinnostavat,+koirat+ja+elämän+meno+yleensä.+Kirjallisuusjuttuja+on+myös+mukava+kuulla.+Niistä+ainakin+minä+olen+useimmiten+jonkun+uuden+opin+napannut.+Aina+en+osaa+kommentoida,+mutta+kun+kohdalleen+osuu,+niin+näppäimistö+heläjää.+
Minusta+oli+mukava+lukea+myös+Rapusen+kirjoituksia+jokapäiväisestä+elämästään.+Saisi+tulla+takaisin.+Arjen+pienistä+jutuistahan+niin+elämä+kuin+Elämäkin+koostuvat.+Ymmärrän+kyllä+varsin+hyvin,+että+jos+nälvitään,+niin+siitä+kyllä+saa++"luun+kurkkuun"+eikä+kirjoittelu+houkuta.++Mutta+silti:+näin+koronan+aikana+toisen+ihmisen+pienetkin+jutut++helposti+tuntuvat+merkittäviltä,+kun+enimmäksen+kotona+käkitään+viikosta+ja+nyt+jo+kuukaudestakin+toiseen.+Jo+se,+että+joku+EI+lähtenyt+kauppaan+koronaa+itselleen+"kerjäämään"+on+näinä+poikkeuksellisina+aikoina+lähes+tapahtuma.
Tikutonta+tiistain+loppua+ja+leppoisaa+iltaa!
22.09.2020 17:03
Me+jouduimme!!+tänään+ulos+syömään.+Olin+tehnyt+kotona+tänne+mukaan+otettavaksi+kinkkukiusauksen.+Eilen+sitä+jo+söimme+ja+siippa+tuli+kipeäksi.+Hänellä+on+laktoosi-intoleranssi,+ja+kiusauksessa+on+tietysti+kermaa.+Olin+vain+lorottanut+sen+vuokaan+paistoksen+sekaan,+enkä+purkin+kylkiä+enää+siinä+vaiheessa+tavannut,+koska+siippa+oli+itse+kerman+ostanut+ja+aina+tarkasti+katsoo+laktoosittomuuden.+Vaan+nyt+oli+ollut+huolimaton.
Niinpä+pääsin+tosiaan+"ulos"+lounaalle+runsaan+salaattipöydän+ääreen.+Ja+siit+miä+piän.+Itse+olen+laiska+pilkkomaan+monia+vihanneksia,+ja+kotona+syödessämme+rehua+kyllä+on,+mutta++ei+montaa+sorttia.+Tuollainen+ravintolan+-+nykyään+melko+runsaitakin+-+salaattipöytä+onkin+mannaa+ruumiilleni+ja+sielulleni.
Noista+vihreistä+vihanneksista+tuli+mieleen+meidän+vakio,+jo+40v+yhtäpitänyt+ystäväporukkamme.+Meitä+on+kuusi+henkeä:+yksi+ei+voi+syödä+vihreitä+vihanneksia+juuri+verenohennuslääkkeen+takia,+toinen+on+paprika-+ja+sipuliallergikko,+kolmas+kala-allergikko,+neljännellä+psyykkinen+valkosipuliallergia.+Porukassamme+meitä+siis+on+kaksi+(naista),+jotka+voimme+syödä+ihan+mitä+vain.+Ruoan+suunnittelussa+huomioin+tietysti+kaikkien+rajoitteet+johtuvat+ne+sitten+mistä+tahansa.+Mielelläni+sen+kuitenkin+teen,+koska+haluan,+että+kaikki+voivat+nauttia+yhteisestä+ateriasta.+Minulle+pieni+vaiva.
21.09.2020 19:30
Surkeimpaan+kumiperunajuttuun+olen+törmännyt+koulu-+ja+päiväkotiruoassa,+ja+varmaan+niitä+oli+tarjolla+muissakin+laitoksissa.+Siitä+on+kyllä+jo+aikaa,++enää+ei+semmoinen+vetelisi.+Silloin+kunnan+ruokapalveluun+tuotiin+Puolasta+valmiiksi+kuoritut+perunat,+jotka+tulivat+isoissa+muovipusseissa+-+ties+kuinka+kauan+noissa+pusseissa+olivat+olleetkaan+-+ja+jotka+sitten+koulujen+keittiöissä+keitettiin.+Perunat+olivat+juuri+noita+Ceen+kuvaamia++nahkapalloja,+ei+meinannut+haarukan+piikit+mennä+pinnasta++läpi.+Aivan+tolkutonta+touhua+tuommoisten+tuotteiden+hankinta.+Mutta+raha+ratkaisee.
Tänään+on+ollut+taas+tilastotieteen+päivä.+Tulimme+iltapäivällä+tänne+mökille.+Ihana+syyspäivä,+mutta+se+meni+siipalta+valaisimia+laittaessa+ja+minulta+tilastotiedettä+kerratessa.+Vielä+kun+pari+viikkoa+jaksaisin,+niin+sitten+ottaa+ohjat+oikea+opettaja.+Poikamme+päätti+ottaa+matikasta+satsin+yksityistunteja,+jotta+pääsee+nopeammin+kiinni+asioihin.+Hyvä+niin.
Kohta+ryhdyn+syynäämään+Beckiä,+ja+sen+jälkeen+unten+maille,+ellen+nukahda+jo+telkkarin+ääreen.+Saunan+jälkeinen+olotila+helposti+johtaa+siihen.
Kauniita+unia+kaikille.
20.09.2020 22:28
Nykyään+lanssikyydinkin+saaminen+on+"herrassaan".+Joku+viiko+sitten+ystäväni+kaatui+kotiportaissaan:+käsi+kahdesta+kohdasta+poikki,+pää+auki,+polvi+mustana.+Kun+hän+tuettuna+kykeni+seisomaan,+niin+lanssikuskit+käskivät+mennä+sairaalaan+omalla+autolla.+Vain+lähes+kuollutta+kuulemma+enää+kuljetetaan+piipautolla.+On+kuulemma+kallista.+Ja+onkin.+Kun+tuttu+joutui+taannoin+sairaalaan+keuhkoembolian+takia+-+silloin+on+aina+kiire+-+niin+ambulanssikyydistä+hän+maksoi+itse+vähän+yli+300€!+Sitä+en+tiedä,+oliko+se+koko+kyyti+vai+vain+omavastuuosa.
19.09.2020 15:13
Juuri+tuo+oli+se+tenorikolmikko.+Hienoja+laulajia+jokainen.+Itse+en+oikein+osaa+noista+kolmikkojutuista+niin+innostua.+Ovat+jokainen+erikseen+enemmän+kuin+yhdessä.+Kaupallisuus+on+niin+päälle+käyvää;+jokainen+tenori+vuorollaan+vetää+sen+(luonnottoman)+piiiiiiitkän+korkean+sävelen,+joka+kestää+ja+kestää+ja...+Ja+kansa+villiintyy.
Olihan+meilläkin+pari,+kolme+vuotta+sitten+(vai+onkohan+jo+enemmänkin)+kolmen+basson+konserttisarja,+misssä+Salminen,+Ryhänen+ja+Tilli+pistivät+parastaan.+Jossain+vaiheessa+Ryhänen+kiersi+kahdestaan+jonkun+nuoren+basson+kanssa.+Hänen+nimeään+en+muista.+Taisi+häipyä+hänkin+jonnekin+Euroopan+lavoille.+Sinnehän+he+häviävät+heti+kun+ovi+jossain+raottuu.+Täällä+kun+ei+juurikaan+töitä+ole.+Ja+nyt+taitaa+olla+työt+lopussa+niin+Euroopassakin+kuin+muuallakin+maailmassa.
Ihan+kuriositeettina:+Matti+Salminen+nuorena+miehenä+kiersi+tanssilavoja+taiteilijanimellä+Esa+Pasa.+Joskus+niitä+kipaleita+hän+on+esittänyt+malliksi+telkkarissakin.
19.09.2020 15:01
Kyllä+nuori+mies+voi+olla+äänialaltaan+baritoni.+Itse+tunnen+parikin.++Matala+baritoni+on+bassobaritoni.+Äänialoja+luokitellaan+äänen+taajuuden+mukaan,+mutta+moni+laulaja+pystyy+laulamaan+rajojen+yli,+mutta+silti+vallitseva+ääniala+pysyy.
Toisilla+tenoreilla+ääni+vanhemmiten+tosiaan+syvenee+ja+lopulta+päätyvät+esim.+oopperan+baritonirooleihin.+Juuri+esim.+Placido+Domingo+ja+kohtsillään+Kaufmann+siinä+joukossa.+Toiset+tenorit+taas+ovat+tenoreita+loppuun+saakka,+kuten+esim.+Pavarotti+ja+suomalainen+Seppo+Ruohonen.+Kumpikin+ovat+myös+esimerkkejä+tuhdista+tenorista.
Salminen+on+kyllä+basso,+ollut+sitä+koko+ikänsä.+Jaakko+Ryhänen+on+toinen+kansainvälisestikin+menestynyt+suomalainen+basso.++Kuuluisin+taisi+olla+Martti+Talvela.+Suomalaisia,+maailmalla++menestyneitä+tenoreita+taas+on+aika+vähän.+Peter+Lindroos+oli+jo+siinä+pitkällä,+mutta+kuolon+kolari+vei++hänet+ennenaikaisesti.
19.09.2020 13:28
Olen+ollut+joskus+hotellissa,+Wienissä,+missä+vessassa+ja+kylppärissä+oli+kristallikruunu.+Varsinaisen+huoneen+katossa+taas+suht+tavallinen+valaisin.+Siitä+kyllä+on+jo+pari+vuosikymmentä,+ja+nythän+ei+kai+kovinkaan+erikoista+ripustaa+vessan+kattoon+sellainen.+Tyyli+on+levinnyt+maailmalle.+Taitaa+jopa+olla+jonkin+asteista+muotia.
Joskus+olen+huvitellut+ajatuksella,+että+meidän+mökinkin+huusin+katossa+voisi+kristallikruunu+killua.+Tosin+siellä+ei+ole+sähköä+joten+pitäisi+valo+hoitaa+muin+konstein.+Eipä+siellä+varsin+valoa+tarvita,+kun+pimeällä+sitä+tulee+pihalampusta,+mutta+kristallit+eivät+oikein+kimaltele+vain+sen+varassa.
Huomenna+olemmekin+lähdössä+möksälle+lamppuhommiin.+Tai+en+minä+niitä+hommia+tee,+mutta+vahdin,+ettei+siippa+putoile+tikkailta.+Tai+jos+putoaakin,+niin+ainakin+voin+tarvittaessa+kuskata+häntä+lastoitettavaksi+sairaalalle.+Sellaista+voi+sattua+näillä+vuosilla.+Pari+mallia+tuttavapiirissä+ihan+lähiajoilta.
19.09.2020 12:43
Kyllä+minuakin+kauhistuttaa+noiden+koirien+mahdollinen+kohtalo.+Eihän+niistä+tosiaankaan+ole+seurakoiriksi+kerrostaloon.+Meidän+naapurissa,+kylläkin+rivarissa,+asuu+husky.+Nyt+vanhana+taitaa+jo+enimmän+ajan+nukkua,+mutta+kun+muuttivat+tänne+ja+koira+oli+nuori,+niin+kaiket+päivät+vain+luikkasi,+ikkunasta+ulos+katsellen,+käpälät+ikkunalaudalla.+Sääliksi+kävi+koiraparkaa.
Jotenkin+tuntuisi+enempi+armolliselta,+että+nuo+rekikoirat+pääsisivät+ennemmin+koirain+taivaaseen++kuin+tosiaankin+"eläinrakkaiden"+lemmikeiksi.+Mutta+onneton+ratkaisu+sekin+olisi.
19.09.2020 12:20
Juu,+kyllä+DEnkin+versio+po.++on+tuttu,+mutta+en+sitä+mitenkään+vartavasten+ole+kuunnellut.+Jos+on+tullut+toosasta,+niin+en+ole+pistänyt+sitä+kiinni.+Rokkimeiningistä+en+oikein+koskaan,+nuorenakaan,+ole+ollut+iki-innostunut,+enämpi+olen+nk.+balladityyppiä.+Mutta+hyvä++-+so.+vanhempi+sortti+-+jatsista+tempaa+kyllä+mukaansa;+sekin+kyllä+mieluummin+rauhallisempaa+sorttia,+kuten+esim.+tämä+loistava+DBQ:n+"Bach-versio".
https://www.youtube.com/watch?v=Z2GVzEOS4LU&list=RDZ2GVzEOS4LU&start_radio=1
19.09.2020 12:11
Mikäs+oli+eilen+illalla+nukkumaan+mennessä,+kun+sen+sai+tehdä+upea+musiikki+vielä+korvissa+soiden.+Je+edelleen+soi!+Wienin+kesäkonsertista+tulikin+tänä+vuonna+syksyn+aloittajaiskonsertti.+Mutta+se+ei+tahtia+haitannut.+Spartacuksen+Adagio+(jos+joku+muistaa,+niin+oli+aikoinaan+Merilinjan+tunnusmusiikki+telkassa)++oli++orkesteriosuuden+helmi,+mutta+hohtavimman+helmen+antoi+taas+maailmantenori+Jonas+Kaufmann.+Ei+voi+kuin+huokailla+hänen+ääntään+ja+tekniikkaansa.+Nuotiston+kolme+peetäkin+soivat+upeasti;+ei+volyymillä+vaan+äänen+hallinnalla+ja+tunteella.+Että+joku+voikin+osata!+Eikä+miehen+ulkonäössäkään+kovin+paljon+moittimista+ole;)
Mutta+Kaufmannissakin+on+tapahtunut+se,+mikä+niin+monille+tenorille+vanhemmiten+on+tyypillistä:++äänensä++alkaa+olla+jo+baritoniroolien+vaatimassa+värissä.+Ulkonäöltään+mies+muistuttaa+hätkähdyttävästi+Placido+Domingoa,+joka+myöskin+loppu-urallaan+lauloi+baritonin+osia+eri+oopperoissa.+-+Ja+Wien+on+aina+Wien+niin+laulussa+kuin+omassa+mielessänikin.+Ihana+kaupunki.
Mutta+nyt+kettiksiä+tuulettamaan.+Tulivat+juuri+hoitoon+koko+päiväksi.+Isäntänsä+menivät+pelaamaan+kavereidensa+kanssa+kauden+lopetuskierroksen+golfia.+Heillä+oli+meininki+sen+jälkeen+mennä+yhdessä+syömään,+mutta+ovat+nyt+miettineet+kannaattako+riskeerata.+Koronatartuntoja+on+tullut+paljon+juuri+ravintoloissa.
Leppoisaa+lauantaita!
19.09.2020 10:52
61 / 86