Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

1237

  1. Olisi+aivan+kauhistus+verottajalle,+jos+diesel+todettaisiin+kaikin+puolin+vähäpäästöiseksi+uusien+tekniikoiden+ansiosta.+Millä+sitten+perustella+trafimaksujakaan?Toisaalta+eihän+sitä+juurikaan+mitään+perustella.+Osa+on+jopa+ikuisen+hämärän+peitossa+eli+ns.+sisäpiiritietoa.+Minulle+ei+vieläkään+ole+mitenkään+valjennut+se,+mitä+tekemistä+Saksan+maakaasun+tarpeella+on+Suomessa+sähkön+energiahintaan.+Nyt+jokainen+huutaa+ydinenergiaa,+ydinsähköä,+joka+sitten+ratkaisisi+sen+tarpeen+ja+hinnanko(?)+ihmisille.+Ei,+vaan+terästuotannon+kauheiden+päästöjen+pienentämisen+ja+muiden+piipputeollisuuksien+elinvoimaisuuden.+Kolikolla+on+tietysti+se+toinenkin+puolensa.+Jos+ihmisille+jaetaan+edullista+energiaa,+niin+ulkohuussejakin+saatetaan+pitää+talvella++25+ja+kylpypaljun+vettäkin++37,+jotta+ihmisen+sisäinen+lämpömekanismi+ei+järky.
  2. Nyt+voi+tuntua+itsekehulta,+mutta+olen+itse+joskus+hauskuuttaja,+enemmän+kuin+möläyttäjä.+Mutta+lipsahduksiakin+sattuu+kusipäiden+joukossa+ja+salamana+saatan+menettää+hillintääni,+kun+koen+"mäntin"+siis+olevan+todella+"mänttI".+Silloin+liikutaan+minulle+vaarallisilla+vesillä,+armeijoissa+ja+ihmisoikeuksissa,+myös+ilmasto+ja+lajikadossa.+Miksei+myös+suomalaisuuden+yli-ihannoinnissa.+Olen+opettamassa+itseäni+yhä+vaan+enemmän+sellaiseksi,+jos+joudun+mäntin+kanssa+vastakkain.+Keksin+koskettavia+ja+loukkaaviakin+piikkejä+ja+vain+hymähtelen+toisen+jutuille.+Se+mänttiä+kismittää,+varsin+se,+etten+suutu+vaan+pelkästään+heitän+herjaa.+Varmaan+täälläkin+on+luonteeni+näkynyt,+vaikka+täällä+ei+ole+ollenkaan+sellaisia+"mänttejä"+mitä+olen+mm.+kunnassani+tavannutNaapurin+ukko+ei+enää+sano+sanaakaan+mistään+armeijan+kasvattavista+voimista,+sillä+tein+selväksi+sen,+ettei+1968++yliluutnantti+saanut+kasvattavaa+otetta+minusta.+Kerroin+siis+tarinaa+ja+lisäsin,+että+kun+siirryin+käymään+sotaa+kirjurina,+niin+naapurin+ukon+kaltaiset+(kansa)+ne+hyppäsivät+vaan+lätäkköön+mahalleen+jotoksillaan,+jos+iso+herra+käski.+Siis+hei+rauhan+aikana,+on+ne+pöljii.+Käytin+sanaa+kansa,+mikä+siis+on+pöljä+ja+marssii+tahdissakin+ja+siitä+olikin+helppo+pistää+pari+piikkiä+persujen+"kansan"+suuntaan.+Saihan+naapurin+ukko+taas+annoksensa.+Mutta+mutta,+muissa+asioissa+tuun+naapurin+ukon+kanssa+hyvin+toimeen+eli+en+ole+helppo+tapaus,+mutta+koen+niin,+että+joissain+asioissa+en+voi+peruuttaa
  3. Pojatkin+onneksi+ovat+erilaisia+mökäämisen+suhteenJuniorimme+oli+mökäilijä,+piti+saada+mopoon+nopeutta+ja+ääntä.+Sama+juttu+kuin+autoon+piti+saada+kaiuttimet+ja+soittopelit.+Olin+voimaton+pakoputkivirittelyjen+suhteen+tai+lepsu+paremminkin.+Jälkikäteen+voisin+aatella,+jos+olisi+ollut+rahaa,+niin+olisin+järkännyt+20+neliöisen+tallin+ja+joitain+laitteita,+niin+poika+olisi+saanut+purkaa+ja+rakentaa,+sillä+joillakin+on+vain+tavallaan+verissä+se+halu.+Maalla+tuo+"halu"+vaan+näyttää+kuuluvan+ihan+geenistöön.+Ja+valtavat+massat+muualtakin+kohta+taas+hurjastelemaan+Nesterallin+vaikutuksesta+pikkuteillemme.+Vanhemmat+poikani+eivät+koskaan+kaivanneet+mitään+moottoripeliäkään.+Vanhin+ei+ostaisi+mistään+hinnasta+omaa+autoa,+vaan+jos+tarvis,+niin+vuokraa+tai+anoppi+sitten+lainaa.
  4. "Parempaa+päivää+teille+muille""siirretäänkö+hänet+vain+palliatiiviseen+hoitoon."Näihin+en+pysty+muuta+kirjoittamaan+kuin+voimia+päivillenne+ja+positiivista+asennetta+jos+mahdollista+ja+että+"jospa+kuitenkin"+amummun+mies+saa+(?).+.+.+ja+ceen+tilanne+ratkeaa+oikeilla+lääkkeillä+ja+niin+ed.+Eilen+kertoi+poikani+vaimo,+että+äitinsä+(82v)+ei+polvi+kanna+oikeastaan+yhtään+(ilmeisesti+nivelrikkoa)+ja+ei+voida+jättää+omaan+kotiinsa,+ei+kirkolla+olevaan+yksiöön+eikä+siis+omakotitaloon,+missä+on+vielä+enemmän+vaaroja+kaatumisten+kanssa,+vaikka+muuten+pelaa+pää.+Menevät+tänään+lääkäriin+ja+pojan+vaimo+epäili,+että+jos+polvinivelen+kulumaa,+niin+sitä+ei+enää+hoidettaisi+leikkauksella+vaan+hänen+äitinsä+lopulta+istuu+pyörätuoliin+ja+sen+kautta+vanhainkotiin.+Ja+tietysti,+ainoa+paikka,+missä+hän+tuntee+elävänsä,+on+se+omakotitalo,+missä+kukkia+ja+puutarhaa+ja+muuta+sellaista+on+tottunut+vuosikymmenet+seuraamaan+ja+siellä+elämään.+Kirjoitin+tämän+siksi,+että+ensimmäinen+ajatukseni+oli,+että+ilman+muuta+polveen+uusi+nivel.+Tämähän+ei+tietysti+mene+niin+kuin+minä+ajattelen,+sillä+vanhemmalle+ihmiselle+varmaan+uuden+nivelen+laitto+ei+ole+pikkujuttu,+sillä+henkilön+polvi+saattaa+olla+jo+niin+heikossa+kunnossa,+ettei+se+kait+kunnolla+edes+ole+mahdollista+eli+en+tiedä.+Onneksi+saamme+puhelun,+kunhan+ovat+lääkärissä+käyneet.+Muistan+oman+kommenttini,+kun+olin+äitini+kuolinvuoteella+ja+vaimoni+sanoi+"kylmästi"+että+hän+kuolee+nyt.+Samaa+mieltähän+tietysti+oli+sairaanhoitajakin,+mutta+oma+reaktioni+oli,+että+miksi+ette+tee+mitään.+Kesti+hetken+siis+minulta+hyväksyä+tilanne