Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

2583

1. "Nykyään ihmiset ovat allergisia mitä kummallisimmille asioille, ruoka-aineille kuitenkin kai kaikkein useimmin"

Herkkyyksistä puheenollen, niitähän on muitakin kuin ruoka-aineallergioita. Kuten se josta itse kärsin, eli aistiyliherkkyys. Luullakseni esim monilla migreenikoilla on tämäntapaisia ongelmia. Eli tarkoittaa sitä, että kaikki aistit toimivat muuten normaalisti, mutta eräänlainen "tottumis" mekanismi puuttuu. Normaali ihminen sopeutuu nopeasti vähän häiritseviinkiin ääniin, hajuihin tai valoihin. Hetken päästä niitä tuskin huomaa. Aistiyliherkkä ei totu, päinvastoin häiriintyy yhä enemmän ärsykkeen jatkuessa. Ja myös se mikä on häiritsevää ääntä tai muuta, on monilla aistiyliherkällä jotenkin vääristynyt. Jos joku vaikka syö liian "äänekkäästi", se saa meikän hulluuden partaalle. Toki oma järki sanoo tällaisessa tilanteessa että ongelma on oman pääni sisäinen, ei siis siinä että joku söisi jotenkin "väärin". Mutta yhtäkaikki, kokemus on todellinen.

Aikaa myöten sitten esim migreenikko oppii nopeasti kavahtamaan mitä tahansa vähänkin kirkkaampaa valoa, koska tietää sen mahdollisesti johtavan migreenikohtaukseen. Täähän häiritsee meikällä myös pimeällä autoilua. Turhan paljon on niitä joilla on väärin säädetyt lähivalot tai eivät osaa käyttää pitkiä oikealla tavalla..tukka pois ja linnaan semmoiset.
  2. Papeerinen sanomalehti on hyvä tietolähde silloin kun haluaa vanhoja uutisia muistella, tuoreet on pakko lukea verkosta. Luuri on oiva väline siihen, näytöllä on portaaton zoomaus, samoin oman käsivarren avulla voi zoomata luurin (portaattomasti) joko lähemmäs tai kauemmas näkökentästä... Lisäksi ei tarvita erillistä sähkövaloa, tulee halvaksi. Jopa näköislehden lukeminen onnistuu luurilla. Siihen tarkoitukseen voin kyllä käyttää myös joko tablettia tai tietsikkaa.

Jimmyn kanerva -gatesta sen verran, että olipa sitten huono pelisilmä myyjällä jos ei voinut myydä kolmea viiden hinnalla. Tuskin myyjiä on voitu noin hölmösti ohjeistaa?

Ja että suklaapatukoitakin.. mie söin viimeksi kesällä palasen suklaata. Nyttemin olen vähentänyt.. ei sitä diabeetikon passaa ihan mahottomia syöpötellä. Ja onnittelen itseäni, kesän jälkeen olen jo 10 kiloa ohuempi!