Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä. Yksi vastaus ja hinta-arvio noin 500€. Pienehkölle perämoottorille sama huoltohinta hinta kuin uudehkoille autoille?
Huoltoon kuuluu tulpat 3 kpl, moottoriöljy + suodatin, peräöljyt ja tiivisteet. Vesipumpun siipipyörän vaihto.
Kävin ko. tarvikkeet Motonetistä (alkuperäislaatu) ja ne maksoivat 80€. Minulla amatöörillä meni työtä räpeltäessä pikkasen yli tunti.
Tämä nyt ei varmaan vaan Savonlinnan asia, että huolto maksaa "mansikoita", mutta minusta on kyllä huolloilla nykyään hintaa.
Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
49
1017
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tuskin kerkesit tuossa ajassa vaihtaa myös vesipumpun siipipyörän.
- Anonyymi00002
Taisi mennä tavaroiden hakuun se tunti, räpellys kestänyt nyt jo kolmatta päivää. Sitten muista käydä viemässä jäteöljyt asianmukaisesti kiertoon eikä sinne metsän perälle mökille. Ainahn näitä "itse kun tein niin säästin" tyyppejä löytyy. En tiedä miten pieni se perämoottori on mutta omaan 20hp perämoottoriin ei saanut motonetista 80e osia...
- Anonyymi00003
Jäteöljyille löytyy ihan siihen tarkoitukseen valmistettu astia, joka täyttyessään viedään asianmukaisesti kierrätykseen. Huoli pois.
- Anonyymi00004
Ja sinä saat toki viedä perämoottorisi 500€ huoltoon. Ei tästä kannata loukkaantua, jos se minusta on vaan todella kallista.
- Anonyymi00005
Itse olen huoltanut perämoottorit itse toistakymmentä vuotta kun aktiivisesti uistelua harrastan. Kyllä ois tullu mittava lasku jos olis kaikki huollot teettäny liikkeessä.
- Anonyymi00006
Tähän voisin todeta saman monesta autonhuollosta eli itse tekemällä säästää pitkän rahan, mutta eipä kaikilla ole mahdollisuutta tehdä niitä eli ne tekee ketkä osaa ja pystyy säästäen paljon.
- Anonyymi00024
kuinka paljon olette säästäneet tekemällä itse auton huollot ja missä se säästö näkyy?
- Anonyymi00043UUSI
Anonyymi00024 kirjoitti:
kuinka paljon olette säästäneet tekemällä itse auton huollot ja missä se säästö näkyy?
Säästö näkyy seuraavan omistajan kukkarossa.
- Anonyymi00007
Olen kans huomannut, että Suomessa työn hinta on ylittänyt monien sietokynnyksen. Jos työn hinta ei alene, työttömyys lisääntyy, pimeän työn määrä lisääntyy, ja ulkomailla teetetään työvpoimavaltaista työtä yhä enemmän.
Nyt monet teettävät työnsä Virossa, ja monet erilaiset pavelut hoidetaan siellä. Joskus vielä avautuu itärajakin, ja olen varma, että monet homnat siirtyvät sinne. Jo ennen sotaa siellä teetettiin vaativia maalaus, ja korihommia autoihin. Siellä on säilynyt vielä kädentaidot, jotka monesta maasta ovat hävinneet.- Anonyymi00008
Työnhinta on kallis joo, mutta jotenkin tuntuu, että näissä tapauksissa (autot, perämoottorit jne.) kun huollot on pakko tehdä ja harva itse osaa tai on paikkaa missä tehdä, niin näistä sitten raapaistaan "kunnon kate", kun ihmisten on ne vaan pakko teettää.
On jännä esim. uusissa autoissa huollot. Merkkikorjaamo laskuttaa uudehkon auton huollosta (ei varaosien vaihtoa) noin 600€ ja mm. Motonet teki saman huollon 400€ ja takuu säilyy.
- Anonyymi00009
Kokeilkaa yrittämistä suomessa niin tajuatte miksi työnteko on niin kallista, työntekijöille luotu ylelliset oltavat työnantajan piikkiin. Perinteiset maanantai flunssat ja naisilla pääkipuja ja menkka vaivoja ja kuka sen lystin maksaa, no työnantaja. Potkuja et voi antaa kestosaikuttajille tai joudut itse maksumieheksi. Sitten jos haluat itsellesi palkan työstä niin kaikki hel***** naukujat vinkuu että naapurin pena olisi tehnyt halvemmalla ja miksi on niin kallista kun temusta olisi saanuy osat halvemmalla. Siksi suosin aina paikallista asiassa kun asiassa niin saadaan palvelut pysymään. Minusta 500e on pikku raha siihem nähen että vien ja haen perämoottorin huollosta jos tekisin sen itse, ensin kävisim hakemassa osat motonetista n.3h kaikkine matkoineen ja osien sopivuuden etsimiseen, sitten n.2-3h niiden vaihtamiseen, oikeaoppiseen hävittämiseen ja siihen vielä n.100e niihin varaosiin niin minun kannattaa mielluummin olla töissä tuo aika ja tienata enemmän.
- Anonyymi00010
Se, että kävin Motonetissä viikonloppuna yhden tunnin ostoksilla ja noin 2 tuntia laittelin konetta. Viikonlopun ajalle nyt ei kannata palkkaa laskea normaalin ihmisen, niin huolto maksoi minulle noin 100€ ja 3 tuntia aikaa. Säästin 400€. Nämä on ihan miten kukin laskee ja siitä ei kannata alkaa väittelemään. Olisin sen ajan voinut sohvallakin katsoa tv:tä.
Pointti ei ollut siinä, että pitää itse tehdä ja säästää. Jos tuo laskutushinta olisi pyörinyt 200-300€, niin liikkeessä olisin ehdottomasti teettänyt. Sen verran on kokemusta yksinkertaisista huoltohommista, että heti aloin miettimään tuon 500€ hinnan kuultuani, että aika suolainen. Sitten pikkasen aikaa googletin varaosien hintoja ja totesin, että kannattaa viikonlopusta muutama tuntia uhrata.
- Anonyymi00011
savonlinnassa on huolto hinnat 50% kalliimmat kuin muualla kiitos orpo tästäkin
- Anonyymi00012
Orpo nosti pelkästään savonlinnan hintoja, onse semmoinen seppä. Jos huoltohinnat pyörii 200-300e niin ei niitä kannata tehdä, jos osat maksaa yritykselle vaikka 100e, asentaja tekee työtä 3h(asentajan palkka 20e/h siihen työnantajan pakolliset maksut x1.8 tuo 20e/h), siihen pajalla kuluvat työkalut,sähköt, sen kassalla istuvat henkilön tuntipalkka sisältyy myös tuohon niin tullaan siihen tulokseen että 200e huoltohinta menee jo reippaasti miinukselle, 300e menee jo +-0 ja yrityksen pitää myös tehdä voittoa jolla sitten investoidaan ja maksetaa työntekijöiden maanantai flunssat. En sano etteikö niitä saa tehdä itse, monella tuntuu vaan olevan kipukynnys maksaa ammattimiehelle sen palkka ja kate takuusta ja palvelusta. Kiinnostaisi tietää mitä töitä teette kun olette pihalla kun lumiukot yrityksen kulurakenteesta, oletteko kenties nettosaajia?
- Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
Orpo nosti pelkästään savonlinnan hintoja, onse semmoinen seppä. Jos huoltohinnat pyörii 200-300e niin ei niitä kannata tehdä, jos osat maksaa yritykselle vaikka 100e, asentaja tekee työtä 3h(asentajan palkka 20e/h siihen työnantajan pakolliset maksut x1.8 tuo 20e/h), siihen pajalla kuluvat työkalut,sähköt, sen kassalla istuvat henkilön tuntipalkka sisältyy myös tuohon niin tullaan siihen tulokseen että 200e huoltohinta menee jo reippaasti miinukselle, 300e menee jo -0 ja yrityksen pitää myös tehdä voittoa jolla sitten investoidaan ja maksetaa työntekijöiden maanantai flunssat. En sano etteikö niitä saa tehdä itse, monella tuntuu vaan olevan kipukynnys maksaa ammattimiehelle sen palkka ja kate takuusta ja palvelusta. Kiinnostaisi tietää mitä töitä teette kun olette pihalla kun lumiukot yrityksen kulurakenteesta, oletteko kenties nettosaajia?
Suomessa liian suuret sivukulut palkoissa ja suuret alvit. Tekee kaikesta kallista ja monessa asiassa itse tekemällä säästää niin paljon, että se houkuttaa. Yrittäjien kannalta hyvä, että iso osa nykyihmisistä kädettömiä. Toki iso osa myös pa, joten eivät teetäkään mitään..
- Anonyymi00015
Mitenköhän Savonlinnan huoltohinnat ja Orpo mahtavat liittyä toisiinsa?
- Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
netissä aina sanotaan että orpo (usein myös purra mainitaan) on kaikkeen syyllinen niin miksi se ei voisi olla syyllinen savonlinnan kalliisiin perä moottori huolto hintoihin
- Anonyymi00021
Anonyymi00016 kirjoitti:
netissä aina sanotaan että orpo (usein myös purra mainitaan) on kaikkeen syyllinen niin miksi se ei voisi olla syyllinen savonlinnan kalliisiin perä moottori huolto hintoihin
On ne vaan kamalia.
- Anonyymi00038UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
Orpo nosti pelkästään savonlinnan hintoja, onse semmoinen seppä. Jos huoltohinnat pyörii 200-300e niin ei niitä kannata tehdä, jos osat maksaa yritykselle vaikka 100e, asentaja tekee työtä 3h(asentajan palkka 20e/h siihen työnantajan pakolliset maksut x1.8 tuo 20e/h), siihen pajalla kuluvat työkalut,sähköt, sen kassalla istuvat henkilön tuntipalkka sisältyy myös tuohon niin tullaan siihen tulokseen että 200e huoltohinta menee jo reippaasti miinukselle, 300e menee jo -0 ja yrityksen pitää myös tehdä voittoa jolla sitten investoidaan ja maksetaa työntekijöiden maanantai flunssat. En sano etteikö niitä saa tehdä itse, monella tuntuu vaan olevan kipukynnys maksaa ammattimiehelle sen palkka ja kate takuusta ja palvelusta. Kiinnostaisi tietää mitä töitä teette kun olette pihalla kun lumiukot yrityksen kulurakenteesta, oletteko kenties nettosaajia?
Kyllähän yrittäjä voi paasata vaikka mistä kulurakenteesta mutta yksi asia on varmaa. Tuollaisia hintoja ei maksa yksikään asiakas, oli yrittäjän kulurakenne mikä tahansa. Ei asiakasta kiinnosta kulurakenne vaan euromäärä joka jäi hänelle itselleen lompakkoon verojen jälkeen.
- Anonyymi00044UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Niin ja hauska nähdä laskeeko hinnat kun tulee Tuppuraisen hallitus.
- Anonyymi00013
No ei ne osat saa maksaa yritykselle 100€, jos ne liikkeessä kuluttajalle ilman alennuksia maksaa 100€ tai jos yritys maksaa tavarasta tuon, niin ei ihmekään kun kokonaishinnat pilvissä.
- Anonyymi00022
Esim motonetissa autokorjaamon alennukset -5%, mieluummin antaa asiakkaan hakea itse osat niin saa myös takuut hoitaa jos sama osa hajoaa. Ja alkuperäis laatunen ei ole alkuperäinen vaan mahdollisimman lähellä sitä... ja mitä olen huollossa käyttänyt uutta autoani että takuu säilyy niin hinta ei ole ikinä tasaraha, että sinäänsä kuulostaa keksityltä tarinalta tämä aloitus...
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Esim motonetissa autokorjaamon alennukset -5%, mieluummin antaa asiakkaan hakea itse osat niin saa myös takuut hoitaa jos sama osa hajoaa. Ja alkuperäis laatunen ei ole alkuperäinen vaan mahdollisimman lähellä sitä... ja mitä olen huollossa käyttänyt uutta autoani että takuu säilyy niin hinta ei ole ikinä tasaraha, että sinäänsä kuulostaa keksityltä tarinalta tämä aloitus...
Ne on noin hintoja. Mitå ihmeen merkitystä jollain ykkös-euroilla tai senteillä on tässä? Niin minäkin huollatan uutta autoa tai en vielä ole tätä viimeisintä tarvinnut edes huollattaa..
- Anonyymi00017
jos ostaa uuden jamahan ja haluaa säilyttää viiden vuoden takuun niin merkki huolto on ainoa vaihto ehto takuun säilymiselle kuudentena vuonna voi huoltaa itse tai kysyä naapurin kakelta
- Anonyymi00018
veinas unohtua jos merkki liike haluaa takuu töistä 75€/h niin asiakkaalta pitää ottaa keski määrin 15-20% enemmän koska maahan tuoja ei maksa täyttä asiakas hintaa tämä sama asia on myös autojen merkki korjaamoissa.
- Anonyymi00019
Kyllä, maksat 2500€ huolloista, että takuu säilyy. Sillä saa jo uuden pienen koneen, saati korjaa valtavasti isompiakin koneita. Mutta kun se takuu..
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Kyllä, maksat 2500€ huolloista, että takuu säilyy. Sillä saa jo uuden pienen koneen, saati korjaa valtavasti isompiakin koneita. Mutta kun se takuu..
mihin moottorin maksaa huolto 2500€
- Anonyymi00028
Anonyymi00020 kirjoitti:
Mikämikämaan purjelaivan keskimoottori, nää höpöttelee täällä kyllä ihan satuja...
- Anonyymi00029
Anonyymi00020 kirjoitti:
Tarkoittanee sitä, että jos uusi moottori pitää huollattaa merkkihuollossa ensimmäiset 5 vuotta takuu takia, niin sinä aikana menee huoltoihin vähintään tuo 2500€, jos siis huollot ovat tuon 500€ / kpl
- Anonyymi00039UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Hondan 300 heppaisiin maksaa. Kerran veneilykaudessa täytyy tehdä. Muuten ei takuu kata.
- Anonyymi00025
Maksoin kerran moottoripyörän huollosta, rankaiden vaihdosta, talvisäilytyksestä, ja huollon yhteydessä huomatuista "vioista" lähes viisituhatta euroa. Pyörää syksyllä huoltoon, ja säilytykseen ajaessa en huomannut mitään vikaan viittaavaa, vaan mp pelasi hienosti. "Hyvät" asentajat huomasivat piilevätkin viat, ja näin huolto, korjaus, ja talvisäilytys tulivat maksamaan noin kolmenkertaisesti pyörän hinnan. Työnhinta oli järkyttävä, ja sanoin että en ota epäkuntoista pyörää vastaan, vaikka sanoivat hommien teettävän paljon töitä, ja maksu määräytyy sen mukaan, vaikka varaosat olivatkin osin halpoja.
Monet käyttävätkin Virossa ajopeliä huollossa, ja korjauksissa, koska siellä työnosuus on huomattavasti halvempi, ja eräässä moottorilehdessä olleen vertailun mukaan siellä tehtiin myös nopeammin sama homma.- Anonyymi00026
Moottorin "sielustahan" saattaa paljastua paljonkin korjattavaa, kun sen avaa, ja vain ammattilainen sen huomaa. Esim pitkä talviseisotus saattaa aiheuttaa vanhaan peliin öljyvuotoja, laakereiden pettämisiä..ym ja kun korkeimmat tuntiveloitukset pyörivät n. 200 eurosta hieman alle sataseen, niin nopeasti hinta nousee, jo pelkästä purusta, ja kasauksesta.
- Anonyymi00027
Meinaatko että tulee halvemmaksi ajaa viroon, laiva matka edes takas ja siihen vielä päivä kaupungilla ihmettelyä? Taidat olla itse virolainen millä hommat vähissä kun ei ole katalysaattori varkaudet lyöneet leiville. Tai sitten olet kenties niitä punaisenlapun metsästäjiä kaupasta mitkä ajaa vaikka 4x päivässä varkauteen halvan kahvin perässä koska autolla ajaminen ja aika ei maksa mitään.
- Anonyymi00031
Anonyymi00027 kirjoitti:
Meinaatko että tulee halvemmaksi ajaa viroon, laiva matka edes takas ja siihen vielä päivä kaupungilla ihmettelyä? Taidat olla itse virolainen millä hommat vähissä kun ei ole katalysaattori varkaudet lyöneet leiville. Tai sitten olet kenties niitä punaisenlapun metsästäjiä kaupasta mitkä ajaa vaikka 4x päivässä varkauteen halvan kahvin perässä koska autolla ajaminen ja aika ei maksa mitään.
Huvi ja hyöty. Kun kerran Viroon menee, niin jokainen ostaa tupakkakartongit, alkoholit, käy parturissa, hierojalla, kynsihoidossa kylpylässä.....ja samalla voi huollattaa kulkupelinsä. Sinne ollaan taas isommalla porukalla lähdössä, isolla autolla, ja eiköhän Latviankin puolella käydä. Kallistunut ruokapuoli, kaupoissa, ja kahvikupponen maksaa enemmän kuin meillä, mutta kyllä siinä vielä voitolle jää, ja täytyyhän huvistakin hieman maksaa.
- Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
Huvi ja hyöty. Kun kerran Viroon menee, niin jokainen ostaa tupakkakartongit, alkoholit, käy parturissa, hierojalla, kynsihoidossa kylpylässä.....ja samalla voi huollattaa kulkupelinsä. Sinne ollaan taas isommalla porukalla lähdössä, isolla autolla, ja eiköhän Latviankin puolella käydä. Kallistunut ruokapuoli, kaupoissa, ja kahvikupponen maksaa enemmän kuin meillä, mutta kyllä siinä vielä voitolle jää, ja täytyyhän huvistakin hieman maksaa.
Itse vietän lomat lomina enkä todellakaan lähde koko perheen ja sukulaisten kanssa kuskaamaan perämoottoria öljyn vaihtoon viroon, kristus mitä porukkaa😂 tämmöisten takia paikalliset kaupat ei kannata ja nuokin vähäiset verorahat viedään ulkomaille. Taidat sittenkin olla niitä kelan rahoilla eleliöitä mitkä pössyttelee kessua ja lipittävät kaljaa päivät pitkät, samalla kirotaan suomen hintoja ja terveyspalveluita eikä tehdä asialle mitään, perus kaljankittaajasairaalassa ravaava yhteiskunnan oikeen tukipilari.
- Anonyymi00049UUSI
Anonyymi00026 kirjoitti:
Moottorin "sielustahan" saattaa paljastua paljonkin korjattavaa, kun sen avaa, ja vain ammattilainen sen huomaa. Esim pitkä talviseisotus saattaa aiheuttaa vanhaan peliin öljyvuotoja, laakereiden pettämisiä..ym ja kun korkeimmat tuntiveloitukset pyörivät n. 200 eurosta hieman alle sataseen, niin nopeasti hinta nousee, jo pelkästä purusta, ja kasauksesta.
Joskus jopa perushuoltokin voipi muuttua täysremontiksikin,korjaamon rahan tarpeen mukaan.
- Anonyymi00030
Kyllä kaikki hinnat ovat räjähtäneet käsiin ja palkat eivät meinaa kestää perässä. On selvää, että kun säästö on noinkin suuri, niin kynnelle kykenevät koettavat tehdä asioita itse. Satojen eurojen säästö on jo merkittävä. Sillä hankkii kesän bensat pienempiin koneisiin.
- Anonyymi00033
Pakko kommentoida yrittäjänä, että harva pienyritys on pystynyt laittamaan asiakashintaan niitä korotuksia mitä yrittäjälle on viime aikoina tullut eli juurikin tämän takia ettei asiakkaat katoa.
Se taas tarkoittaa, että itselle jää entistä vähemmän ja kohta alkaa olla monet yrittäjät pienempituloisia kuin työttömät työnhakijat.
Itselle jää kuukaudessa n. 1000€ ja siihen saa tehdä todella paljon töitä eikä vapaa-aikaa jää.
Toivottavaa olisikin, että käyttää paikallisia palveluita, että raha jää edes paikkakunnalle sillä jokainen euro muualle vietynä kuihduttaa Savonlinnan seutua lisää.
Ja joo, en ole perämoottorienräpeltäjä. - Anonyymi00035UUSI
Anonyymi00033 kirjoitti:
Pakko kommentoida yrittäjänä, että harva pienyritys on pystynyt laittamaan asiakashintaan niitä korotuksia mitä yrittäjälle on viime aikoina tullut eli juurikin tämän takia ettei asiakkaat katoa.
Se taas tarkoittaa, että itselle jää entistä vähemmän ja kohta alkaa olla monet yrittäjät pienempituloisia kuin työttömät työnhakijat.
Itselle jää kuukaudessa n. 1000€ ja siihen saa tehdä todella paljon töitä eikä vapaa-aikaa jää.
Toivottavaa olisikin, että käyttää paikallisia palveluita, että raha jää edes paikkakunnalle sillä jokainen euro muualle vietynä kuihduttaa Savonlinnan seutua lisää.
Ja joo, en ole perämoottorienräpeltäjä.Ymmärrän tämän. Meillä on tässä maassa liikaa veroja jne. jolloin tuotteiden/palveluiden loppuhinnat kohoavat suuriksi. Tähän kun lisätään, että on paljon työttömyyttä ja isolla osalla työssä käyvistäkin oma jakkara ei ole kaikista tukevimmissa kantimissa, niin sitä alkaa väkisinkin katsomaan, mihin rahansa laittaa tai mitä mistäkin on valmis maksamaan. Myös tämä omatoiminen asioiden tekeminen yleistyy. Negatiivinen talouskierre on valmis.
Onneksi viime aikoina on alkanut taloudesta kuulumaan positiivisia uutisia. - Anonyymi00036UUSI
Anonyymi00033 kirjoitti:
Ja joo, en ole perämoottorienräpeltäjä.Ymmärrän yrittäjiä. Työntekijöillä on paljon paremmat etuisuudet, ja hyvin monesti vielä parempi palkkakin, kuin pienyrittäjällä, joka sentään kantaa taloudellisen vastuun, ja joutuu miettimään asiakassuhteitaan.
Itse kuulun SAK:n alaiseen järjestöön, ja olen vuosikymmenien aikana huomannut, että aina ei käsitetä, että asiakkaat loppupeleissä maksavat duunarinkin palkan. Työn sivukulut olisi ehdottomasti saatava alemmas, niin sillä olisi vaikutusta työllisyyteen, ja se jopa saattaisi lopulta tuoda veroeurojakin enemmän, kun veronkierto ja pimeät hommat vähenee.
- Anonyymi00034
Voi herraisä tätä kansaa ja sen tarinoita... pitää kaiketi lähteä Viroon vaihattamaan tulppa jamahaan.
Ja samalla leikkauttaa kynsi isostavarpaasta ! - Anonyymi00037UUSI
Se on niin vaikeaa se perämotorin huolto kun kampiakseli on pystyssä ja muovikoppa hankala avata !
Onko hyvä - Anonyymi00040UUSI
Tyä miäs ansaitsee palkkansa, kalliissa valtiossa.😂
- Anonyymi00041UUSI
Kannattaa huoltaa itse, niin ei tarvitse hinnoista valittaa.
- Anonyymi00042UUSI
Lienee öljyjen eko/kierrätysmaksut noin puolet tuosta liikkeen veloituksesta. EU <3
- Anonyymi00045UUSI
Huollatin 2,5hv Jammun jo syksyllä valmiiksi pikkupajalla, joka haki osat Motonetistä. Keväällä läksin järvelle ja kone kehräsi hienosti. Jossain vaiheessa huomasin, että merkkivettä tulee huonosti, jos ollenkaan. Tässä kohdassa kone ei enää käynyt niin hyvin.
Tutkittiin sitten missä vika? Syksyllä laitetun siipipyörän siivet olivat kadonneet.- Anonyymi00047UUSI
Noh, halvalla sain👌
- Anonyymi00046UUSI
70 luvun perämoottorit olivat aika surkeita. Itellä oli 50 Johnsson. Jo käyntiin lähteminenenkin oli työlästä vaikka just oli haettu huollosta.
- Anonyymi00048UUSI
Niin,mutta onneksi sait varaosia ja sait korjattua itse.-Nykyään kun palvelukin on jo mitä sattuu ja varaosatkin ovat jo kiven alla.-Kerran minäkin.No pyysin hoitoa terveyskuksessa,niin minulle sanottiin että: Emme me mitään ihmeitten tekijöitä olla.-Kai te nyt jotakin voitte tehdä?-No,voi lääkäri sinua vähän katsoa.-No,Vaiva on edelleenkin sama ja pysyy ja vaiva vain pahenee monen kopeloin ja lääkityksen seurannan takia, viiden vuoden katsomisen jälkeenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt273966Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.442029Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö421293- 771155
Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi361107Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.251096Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä491017Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin161915Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os173861- 56833