Vapaa kuvaus

Aloituksia

8

Kommenttia

260

1. Unikeonpäivä tänään. Naantalissa tapahtuu, Unikeko molskautettiin laiturin reunalta mereen. Tällä kertaa en ollut mukana. Jäi väliin., Nukkusin tavallista pitempään peiton alla. Klo 8 olisi pitänyt olla paikan päällä vanhankaupungin rannassa.
    Arvaukseni unikeoksi meni taaskin pieleen. /Jimmy
    https://yle.fi/a/74-20042589
  2. onhan kesäkuu alkanut kylmissä merkeissä ja sääennusteiden mukaan sama meno jatkuu ainakin viikon päivät. Tänään mittari näytti vajaat 12 astetta enimmillänsä. Sitä se ilmaston lämpeneminen teettää. Kesän alku muuttui kylmäksi. Kilpisjärven Saanalla kylmin yö miesmuistiin -7,7 astetta.
    Perunamaalla perunat saa olla harson alla turvassa ja tomaatin taimet kanssa kylmältä suojassa, Omenapuut kukkivat paremmin kuin koskaan ennen. Kun on koleata niin kukinta vaan jatkuu. Millainen onkaan omenasato syksyllä -
    Olen seuraillut TV1 puolella esitettävää "Unelmakoti Sisiliassa" ohjelmasarjaa. Siinä ruotsalainen perhe kunnostaa isoa vanhaa kivitaloa omaksi unelmapaikaksensa.
    Jos luvalla saa sanoa niin varsin epäkäytännöllinen pariskunta on kyseessä. Rouva
    on tuskin koskaan käsiänsä liannut työn kanssa. Taiteellinen luonne jonka elää ja hyppii fantasioidensa satumaassa. Puuhastelevat sandaalit jalassa jotain. Sitten väsähtävät. Onneksi on arkkitehteja ja rakennusfirmoja jotka korjaavat talon
    pikkuhiljaa parempaan kuntoon ja ilmiasuun. Raha auttaa. Tosin sisialaiset rakennusmiehetkin ovat varsin " gruppo di costruttori di armeggi" tasoa.
    Sandaalit ja sortsit työasuina. Jatkan toki sarjan seuraamista. On kiva katsella lähes päämäärätöntä touhuamista joka poikkeaa omasta suoraviivaisesta työnteon ja ajattelun mallista totaalisesti.
    Eilen parturoin ajankulukseni naapurin vanhan pariskunnan villiintyneen pihanurmikon ja vuohenputkipellon siistiksi. Keräilin oksia jne talteen. Tunti meni työssä aikaa kun runttasin menemään ilman taukoja. Lakin lippa kastui hiestä.
    /Jimmy Rose
  3. Tina Turner esiintyi energisesti ja itsevarmasti. Lavashow kaiken perustana. Laulajana ei ihan huipputasoa mutta itse luotu brändiarvo kova. 80 luvun discomekastusaika osui ihan nappiin hänen uransa kannaltansa.
    Yksi asia noissa jättilavaesiintymisissä hyvä muistaa. Laulu tuli oikeasti tekniikan avulla ääniraidalta ja laulaja kuten Tinakin useimmiten lipsynckkasi tai playbackillä muokattiin ääntä.
    Yli 70 vuotiaana kun esiintyi ja eihän sellaisissa jumppaliikeissä ikäihminen pysty kuin puhisemaan. /Jimmy

Simply the best- ihan hyvältä kuulostaa
    https://www.youtube.com/watch?v=38MOkLHM9xI
  4. aika myöhään perunat siellä päin maahan laitetaan. Itse vapun aikaan jo potut istutin. Ensin lapiolla käänsin pellon. Sitten kuokalla vedin vaot maahan. Vakoihin siemenperunat ja kyyttipojaksi ripaus perunalannoitetta. Lannoituksen tarkoitus on estää rupeentuminen ja mustien kohtien syntyminen ja talvisäilytyksen parantaminen. Muutoinhan peruna kasvaa omia aikojansa maasta saatavien kivennäisaineiden ja ilmasta yhteyttämisen avulla saatavan energian yms. avulla. Ja tietty vettä hyvä sataa kanssa sopivassa määrin.
    Pottua on sellaiset 15x 7 metrin verran kahdella palstalla, Potun istutus on itse käsipelillä hoidettuna raskasta mutta silti suht kivaa hommaa. Ammatti perunankasvattajat tekevät kaiken koneilla. Silloin ei tuke hiki työstä kun koneet hoitaa homman-.
    Ensi viikolla aherran taas. 4 kuutiota savimaata pitäisi kaivaa pois lapiopelillä. Tyhjä lava tuodaan tienreunaan. Savet kärrään kottikärryllä lavalle, Edestakaista matkaa 60 metriä kottikärryä työntäen. Savi on raskaampaa kaivaa kuin löysä irtohiekka tai multa.
    Yhdessä päivässä voisin kaivuut hoitaa ja kärräykset tehdä. Luulen että varaan aikaa kaksi päivää siihen hommaan. Jää pelivaraa , Koskaan ei tiedä tuleeko joku odottamaton ex tempore juttu joka pilaa aikataulun. Kivet, juuret, renkaan puhkeaminen. Homma täytyy itse tehdä. Vapailla markkinoilla ei ole sitkeitä lapiomiehiä juurikaan olemassa. Puutarha firman ihmisiltä siihen työhön menisi viikkotolkulla aikaa. Konekaivajia löytyy sen sijaan kyllä runsaasti. Raskaampi ruumiillinen työ on sellaista herkkua jota harva mielellänsä syö. Rautaa voidaan salilla nostaa ja pullistella trikoissa mutta raaka vääntö lapion kanssa vaatii ihmiseltä luonnetta ja sitkeyttä. Ja iloista mieltä. /Jimmy