Vapaa kuvaus

Aloituksia

8

Kommenttia

260

1. todellakin kourat voivat jumittua kun kannattelee raskasta kuormaa. Nuorempana tehtiin
    pihanperällä autoremppaa. Itse kannatelin auton moottoria kun veljeni pulttaili auton alla alla kytkinlaatikkoa moottoriin. Jouduin ponnistelemaan aika pitkään ja lujasti. Moottori painaa enkä tietenkään hallunut pudottaa teräsmöykkyä toisen päälle. Homma tuli tehdyksi.
    Siinä kävi niin että kourani olivat lukittuneet moottoriin kiinni. Kesti kauan että saatiin sormeni taivuteltua irti kun olivat kouristuneet lukkoasentoon. //Jimmy
  2. eilen vaihdatutin volvooni kesäpyörät alle. En enää itse pyöriä autooni laita. Ahtaassa tallissa voi tulla vahinkoja jos putoaa tunkin päältä. Talvirenkaita auton takahudlarista nostaessani olin hiukan liian rempseä otteissani. Yhdellä kädellä vempautin renkaan ulos. Nyt on ranne kipeänä. Ei heti tuntunut missän mutta aamulla herätessäni ihmettelin että mikäs nyt on kun käsi ei kestä tarttua mihinkään raskaanpaan. Nyt on kättä säästeltävä. Kokeilin haravoida kevyesti. Sekin otti ranteeseen. Muutaman päivä pakkotauko punttien nostossa ja leuanvedossa. /Jimmy
  3. ei verottaja halua tiliotteita. Hyvä että muistat hankintahinnat ja ostopäivät ulkoa. Se riittää. Toinen menetelmä on käyttää hankintameno-olettamaa. Minä myin viime vuonna pois findan puhelinosakkeet. En tarkkaa ostovuotta edes tiennyt. Arvo-osuustilillä roikkuivat pelkkinä numeroina ilman ostovuotta. Verottaja lähetti minulle kyselyn että ilmoita ostovuosi ja hankintahinta tai käytä hankintameno-olettamaa. Minulla ei niistä findan osakkeista mitään alkuperäisdokumentia ollut. En tiennyt ostovuotta enkä hankintahintaa. Järkeiltiin kuitenkin varainhoitajani kanssa että on ne ainakin 10 vuotta olleet omistuksessani. Alle 10 vuotta omistetuilla osakkeilla hankintameno-olettama on 20 % myyntihinnasta. Yli 10 vuotta omistetuilla osakkeilla 40 % on hankintameno-olettama. 40% tarkoittaa vähemmän veroja. Tietysti käytin 40% olettamaa jonka ilmoitin verottajalle ja ilman edes ostovuotta. Kesti jonkin aikaa ja sain verottajalta veromaksu-laskun ilmoittamani 40% hankintameno-olettamani mukaan. Maksoin verot pois. Homma oli siinä. Turha sinun Cee on kysellä pankilta ikivanhoja ostohintatietoja. Laitat vain siihen verottajan kyselyyn ne hankintahinnat jotka muistat ulkoa. Otat kopsun siitä täyttämästäsi lomakkeesta itsellesi ja sitten toimitat verottajalle korjatun lomakkeen. Postitse tai sähköisesti. Jos tappiota on tullut niin et tietenkään käytä hankintameno-olettamaa. Ethän halua maksaa turhia veroja /Jimmy R.

https://www.veronmaksajat.fi/neuvot/henkiloverotus/sijoittaminen/myyntivoitot-ja-tappiot/2023/myyntivoitto-/#3dafb7bc