Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

4

  1. Ramen.+Olen+samaa+mieltä+kanssasi.+:)
  2. Minä+olen+ollut+ateisti+syntymästä+saakka.+En+ole+koskaan+antanut+teistisen+aivopesun+vaikuttaa+itseeni+eikä+siihen+ole+ollut+edes+vaaraa,+koska+vanhempani+ja+kaikki+sisarukseni+ovat+niin+ikään+olleet+ateisteja.+Isovanhempieni+joukossa+on+ollut+maallistunutta+teismiä,+mutta+se+ei+estänyt+vanhempiani+järkevään+ajatteluun+ja+ateistisen+maailmankuvan+omaksumiseen.+Sen+kuvan+he+opettivat+lapsilleen.+Olen+samaa+mieltä+kanssasi+siitä,+että+jos+nyt+syntyisi+lapsi+ja+hänet+eristettäisiin+kokonaan+uskonnollisesta+maailmasta,+niin+hänestä+todennäköisesti+tulisi+ateisti,+koska+hän+ei+tiedä+mitään+uskonnoista+ja+niiden+sisältämistä+jumaluuksista.+Hän+ei+myöskään+ymmärtäisi+sitä,+miksi+maailma+ja+sen+elävät+olennot+ylipäätään+ovat+olemassa,+ellei+sitä+hänelle+opetettaisi+ja+kerrottaisi+joko+satuja+tai+tieteellisen+tutkimuksen+tuloksia.+On+silti+ihmeteltävä+sitä,+miksi+muinaiset+ihmiset+keksivät+jumalat+ja+Jumalan.+Syynä+tähän+lienee+se,+että+he+eivät+ymmärtäneet+syy-+ja+seuraussuhdetta,+eivätkä+luonnon+lakeja+ja+fysiikkaa+kaiken+takana.+Niinpä+luonnonilmiöt+koettiin+jumalten+teoiksi+tms.+Nyt+kun+tiedetään+kaiken+tapahtuvan+satunnaisesti+ja+fysiikan+lakien+mukaan,+niin+ei+ole+enää+tarvetta+täyttää+tiedon+aukkoja+tuntemattomilla+jumalilla+siten+kuin+esivanhempamme+tekivät.+Oletko+muuten+perillä+teistien+väitteistä,+joiden+mukaan+uskonnollisuus+olisi+synnynnäistä?+Olen+itse+joskus+jotakin+sellaista+lukenut,+mutta+en+nyt+muista,+mistä.+Faktahan+on+se,+että+ns.+alkuperäiskansat+eivät+välttämättä+usko+teistisiin+jumaluuksiin,+mutta+ovat+animismin+kannalla.+Animismi+on+todennäköisesti+teistiä+edeltänyt+uskomusmaailma.+On+huomattava+se,+että+animismissa+ei+ole+uskontojen+moraalikäsityksiä.+Ryöstely,+raiskaukset,+seksiorjuus+ja+miespuolten+tappaminen+olivat+yleistä+metsästäjä-keräilijöiden+yhteisöissä,+minkä+1900-luvun+löydöt+todistavat.