Oman tulkintani mukaan on olemassa kolmenlaista ateismia. Esittämäni luokittelu perustuu ateismin syntymekanismiin, ei siihen onko kyseessä positiivinen/negatiivinen tai heikko/vahva ateismi. Saatan olla väärä ja mielellään muutan näkemyksiäni perusteltujen argumenttien jälkeen. Tässä esimerkissä jumaluskon syntymekanismia voidaan verrata aivopesuun tai virukseen.
Seuraavassa luokittelu:
A. Synnynnäinen ateismi. Henkilö ei ole koskaan joutunutkaan jumaluskoisen aivopesun kohteeksi. Tämä on erittäin harvinaista ja sitä on hankala testata käytännössä kun se tarkoittaa, että vastasyntynyt pitäisi erottaa omista vanhemmistaan, lähipiiristä ja kulttuurista. Vaikka vanhemmat olisivat jumalattomia, aivopesua tulee lähipiiristä ja kulttuurista. Tieteelliset tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että tämä on luontainen olotila koska ei ole olemassa jumalaistia, Sensus divinitatista.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sensus_divinitatis
B. Teismistä irti päässyt henkilö. Henkilö on altistunut teistiselle aivopesulle, mutta opetukseen, omaan järkeen ja maailmasta tekemiensä havaintojen ja johtopäätösten perusteella on tullut siihen tulokseen, ettei ole syytä uskoa jumaliin. Tämä taitaa olla yleisin ateismin syntymekanismi. Se edellyttää rationaalista, analyyttistä, kriittistä ja itsenäistä ajattelua. Usein tähän yhdistyy myös rakkaus opiskelua ja tiedettä kohtaan seka kohtuullinen älykkyys.
C. Henkilö on joutunut teistisen aivopesun kohteeksi, mutta se ei ole tarttunut. Teistinen aivopesu alkaa vaikuttaa suunnilleen samaan aikaan kuin länsimainen lapsi menee päiväkotiin, peruskouluun, oppii lukemaan ja altistuu rationaaliselle tiedolle. Saattaa olla, ettei teistinen aivopesu ehdi koskaan edes tarttua. Itse arvioisin kuuluvani luokkaan C ja osin D. Lopetin uskomisen joulupukkiin ja mörköihin suunnilleen samaan aikaan kun teistinen aivopesu alkoi. Jutut vaikuttivat jo pikkulapsesta niin pöljiltä, etten koskaan edes uskonut niihin.
Rituaalit alkavat vielä aikaisemmin kuin kognitiivinen aivopesu. Usein teismi tarttuukin ihan pikkulapsiin rituaalien kautta. Itse olin niin itsenäisesti ajatteleva, ehkä jopa lievästi autistinenkin, etten mennyt pää märkänä näihin rituaaleihin ja osa tuntui jopa myötähäpeää ja oudoksumista herättäviltä, esimerkiksi liikuttumiset "Pyhän Hengen" vaikutuksesta tai liikuttuminen anteeksipyytelystä (seurapenkissä huitaistaan lapa pystyyn, seurapuhuja antaa anteeksi mitkä tahansa rikokset ja tirautetaan pari kyyneltä).
Mitä mieltä, mihin luokaan sinä kuulut?
Kolmenlaista ateismia
42
89
Vastaukset
- Anonyymi
>>Usein teismi tarttuukin ihan pikkulapsiin rituaalien kautta.
Rituaalit ovat myös niitä, jotka jäävät viimeisenä kiinni. Varsinkin yleiseen elämään liittyvät rituaalit kuten syntyminen, nimi, aikuisuuteen astuminen, parisuhde, lapset, kuolema, vuodenkierto, maatalous ja siihen liittyvät tapahtumat kuten sadonkorjuu. Vaikka olen ateisti, noudatan näitä rituaaleja, mutta ne ovatkin universaaleja eikä yksin kristillisyyteen eikä edes aabrahamilaisiin uskoihin kuuluvia.- Anonyymi
Juutalaiset kadonneet lampaat onkin vuohia kun eivät ymmärrä muuttaa Palestiinaan.
- Anonyymi
Kuulun selvästi luokkaan B. Kristillisyyteen lapsena kasvatettu ja nuoruudessa koettu hengellinen herätys johtivat pietistiseen uskonkäsitykseen. Epäilys uskonoppia kohtaan alkoi kasvaa hitaasti ja pitkän prosessin jälkeen huomasin, etten kyennyt uskomaan Jumalaan, vaikka olisin halunnut. Populaarin tieteen harrastamisen sekä opiskelun kehittämä rationaalinen ajattelu ei vaan enää mahtunut samaan raamiin jumal`uskon kanssa.
Uskoon tulo tapahtui hetkessä, mutta ulos kasvaminen vei useita vuoisia.- Anonyymi
Bingo!
Just näin se menee. Mä jouduin rippipapin hengellisen väkivallan uhriksi 15v. Meni toiset 15v. että pystyin irroittautumaan lopullisesti, eli eroamaan kirkosta.
- Anonyymi
No niin juutalainen Israel ottaa vastaan eksyneet lampaat maksaa vuoden tukirahaa kun muuttaa sinne asumaan vuokrat puolet halvempia mm.golanilla Eilatissa kuin missään. Haifassa myös.Antaa mennä ennenkuin kuolet etkä pääse enää sinne.
Minä olen ollut ateisti syntymästä saakka. En ole koskaan antanut teistisen aivopesun vaikuttaa itseeni eikä siihen ole ollut edes vaaraa, koska vanhempani ja kaikki sisarukseni ovat niin ikään olleet ateisteja. Isovanhempieni joukossa on ollut maallistunutta teismiä, mutta se ei estänyt vanhempiani järkevään ajatteluun ja ateistisen maailmankuvan omaksumiseen. Sen kuvan he opettivat lapsilleen.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että jos nyt syntyisi lapsi ja hänet eristettäisiin kokonaan uskonnollisesta maailmasta, niin hänestä todennäköisesti tulisi ateisti, koska hän ei tiedä mitään uskonnoista ja niiden sisältämistä jumaluuksista. Hän ei myöskään ymmärtäisi sitä, miksi maailma ja sen elävät olennot ylipäätään ovat olemassa, ellei sitä hänelle opetettaisi ja kerrottaisi joko satuja tai tieteellisen tutkimuksen tuloksia.
On silti ihmeteltävä sitä, miksi muinaiset ihmiset keksivät jumalat ja Jumalan. Syynä tähän lienee se, että he eivät ymmärtäneet syy- ja seuraussuhdetta, eivätkä luonnon lakeja ja fysiikkaa kaiken takana. Niinpä luonnonilmiöt koettiin jumalten teoiksi tms. Nyt kun tiedetään kaiken tapahtuvan satunnaisesti ja fysiikan lakien mukaan, niin ei ole enää tarvetta täyttää tiedon aukkoja tuntemattomilla jumalilla siten kuin esivanhempamme tekivät.
Oletko muuten perillä teistien väitteistä, joiden mukaan uskonnollisuus olisi synnynnäistä? Olen itse joskus jotakin sellaista lukenut, mutta en nyt muista, mistä. Faktahan on se, että ns. alkuperäiskansat eivät välttämättä usko teistisiin jumaluuksiin, mutta ovat animismin kannalla. Animismi on todennäköisesti teistiä edeltänyt uskomusmaailma. On huomattava se, että animismissa ei ole uskontojen moraalikäsityksiä. Ryöstely, raiskaukset, seksiorjuus ja miespuolten tappaminen olivat yleistä metsästäjä-keräilijöiden yhteisöissä, minkä 1900-luvun löydöt todistavat.Huvittavaa on Raamatun väite siitä, että Jumala tahtoo pelastaa jokaisen ihmisen (evankeliumin tai häneen uskomisen kautta).
Jos lapsi syntyy ja elää täysin tietämättömänä Jumalasta tai evankeliumista, niin miten hän voisi pelastua, jos ei kuule mitään näistä?
Ja jos pelastuisi hyvän elämän kautta, niin sehän olisi vastoin Paavalin teologiaa: olisi ihmisiä, joiden ei tarvitse uskoa sovitukseen Kristuksen uhrin kautta, ja he pelastuisivat hyvien tekojen sekä pahan karttamisen ansiosta?"On silti ihmeteltävä sitä, miksi muinaiset ihmiset keksivät jumalat ja Jumalan. Syynä tähän lienee se, että he eivät ymmärtäneet syy- ja seuraussuhdetta, eivätkä luonnon lakeja ja fysiikkaa kaiken takana."
Animismia on kaikissa metsästäjäkeräilijöissä. Animismi on yksinkertaisesti sitä, että entiteetti ajatellaan eläväksi ja siihen elävän olennon ominaisuuksia. Tyypillisesti elämänvoima ymmärrettiin itsestään liikkuville entiteeteille ja ominaisuudet olivat antropomorfisia. Esimerkiksi aurinko, kuu ja tähdet liikkuvat itsestään, joten niitä pidettiin elävinä. Luulen, että sielun kohdistaminen sydämeen johtuu siitä, että se liikkuu ihmisen tahdosta riippumatta (taistelussa tai uhrimeinoissa on revitty ihminen auki niin, että sydän sykkii (liikkuu) ennen kuolemaa ja kaikki näkevät sen).
Teismi johtunee siitä, että maanviljelys mahdollisti yli 150 ihmisen laumojen pakkautumisen samalle alueelle tiiviisti. 150 ihmistä on lauman maksimikoko, jonka sosiaaliset suhteet meidän aivomme hallitsevat. Noihin suhteisiin kuului myös yhteison omat henget, jotka olivat kuin ihmisiä, mutta toisessa maailmassa. Kun noita 150 ihmisen laumoja ja heidän henkiä oli useampia samalla alueella, piti laumojen välisiä sosiaalisia verkostoja yksinkertaistaa, jotta kaikki hallitsisivat ne. Syntyi yksinkertaistettuja, riittävän helposti muistettavia ja yhteisiä tarinoita, joista syntyi yhteiset, jumalat ja myytit eli jumaltarut. Maanviljelyksen synty ja jumalien synty siis liittyvät toisiinsa.
Lopuksi korjaus avaukseen. Pidän itseäni luokkaan C ja B kuuluvana."On huomattava se, että animismissa ei ole uskontojen moraalikäsityksiä. Ryöstely, raiskaukset, seksiorjuus ja miespuolten tappaminen olivat yleistä metsästäjä-keräilijöiden yhteisöissä, minkä 1900-luvun löydöt todistavat."
Moraalilla on biologinen perusta. Kehittyneimmät eläimet tunnistavat kokeissa reiluuden, osaavat antaa anteeksi ja tuntevat empatiaa. Ihmiskunnan moraali ei suinkaan ole tullut teistisistä uskonnoista vaan se on biologisen ja kulttuurisen kehityksen tulosta. On hullua väittää, että ihmiskunta olisi ollut satoja tuhansia vuosia yhteistyökyvyttömiä raakalaisia ja sitten 2000 vuotta sitten syntynyt puusepän poika muutti kaiken ja antoi ihmiskunnalle moraalin. Tästä todisteena on esimerkiksi se, että sodankäynti oli tuntematon käsite vielä kivikaudella. Se on syntynyt vasta kivikauden lopulla, samaan aikaan kun ihminen on pysähtynyt paikalleen viljelemään maata ja uskomaan jumaliin.- Anonyymi
Aliyah_Bet kirjoitti:
"On huomattava se, että animismissa ei ole uskontojen moraalikäsityksiä. Ryöstely, raiskaukset, seksiorjuus ja miespuolten tappaminen olivat yleistä metsästäjä-keräilijöiden yhteisöissä, minkä 1900-luvun löydöt todistavat."
Moraalilla on biologinen perusta. Kehittyneimmät eläimet tunnistavat kokeissa reiluuden, osaavat antaa anteeksi ja tuntevat empatiaa. Ihmiskunnan moraali ei suinkaan ole tullut teistisistä uskonnoista vaan se on biologisen ja kulttuurisen kehityksen tulosta. On hullua väittää, että ihmiskunta olisi ollut satoja tuhansia vuosia yhteistyökyvyttömiä raakalaisia ja sitten 2000 vuotta sitten syntynyt puusepän poika muutti kaiken ja antoi ihmiskunnalle moraalin. Tästä todisteena on esimerkiksi se, että sodankäynti oli tuntematon käsite vielä kivikaudella. Se on syntynyt vasta kivikauden lopulla, samaan aikaan kun ihminen on pysähtynyt paikalleen viljelemään maata ja uskomaan jumaliin.hah hah hah hah
Eläinten maailmassa vahvin voittaa
Alfauros saa naida ja muut eivät
Hah hah hah haa! - Anonyymi
Aliyah_Bet kirjoitti:
"On silti ihmeteltävä sitä, miksi muinaiset ihmiset keksivät jumalat ja Jumalan. Syynä tähän lienee se, että he eivät ymmärtäneet syy- ja seuraussuhdetta, eivätkä luonnon lakeja ja fysiikkaa kaiken takana."
Animismia on kaikissa metsästäjäkeräilijöissä. Animismi on yksinkertaisesti sitä, että entiteetti ajatellaan eläväksi ja siihen elävän olennon ominaisuuksia. Tyypillisesti elämänvoima ymmärrettiin itsestään liikkuville entiteeteille ja ominaisuudet olivat antropomorfisia. Esimerkiksi aurinko, kuu ja tähdet liikkuvat itsestään, joten niitä pidettiin elävinä. Luulen, että sielun kohdistaminen sydämeen johtuu siitä, että se liikkuu ihmisen tahdosta riippumatta (taistelussa tai uhrimeinoissa on revitty ihminen auki niin, että sydän sykkii (liikkuu) ennen kuolemaa ja kaikki näkevät sen).
Teismi johtunee siitä, että maanviljelys mahdollisti yli 150 ihmisen laumojen pakkautumisen samalle alueelle tiiviisti. 150 ihmistä on lauman maksimikoko, jonka sosiaaliset suhteet meidän aivomme hallitsevat. Noihin suhteisiin kuului myös yhteison omat henget, jotka olivat kuin ihmisiä, mutta toisessa maailmassa. Kun noita 150 ihmisen laumoja ja heidän henkiä oli useampia samalla alueella, piti laumojen välisiä sosiaalisia verkostoja yksinkertaistaa, jotta kaikki hallitsisivat ne. Syntyi yksinkertaistettuja, riittävän helposti muistettavia ja yhteisiä tarinoita, joista syntyi yhteiset, jumalat ja myytit eli jumaltarut. Maanviljelyksen synty ja jumalien synty siis liittyvät toisiinsa.
Lopuksi korjaus avaukseen. Pidän itseäni luokkaan C ja B kuuluvana.Sielun kohdistaminen sydämeen, ei ole ollenkaan kaukaa haettua, kun karvasmakureseporeitakin löytyy sydämestä.
https://medicalxpress.com/news/2015-05-bitter-receptors-human-hearts.html von-Hofmeister kirjoitti:
Huvittavaa on Raamatun väite siitä, että Jumala tahtoo pelastaa jokaisen ihmisen (evankeliumin tai häneen uskomisen kautta).
Jos lapsi syntyy ja elää täysin tietämättömänä Jumalasta tai evankeliumista, niin miten hän voisi pelastua, jos ei kuule mitään näistä?
Ja jos pelastuisi hyvän elämän kautta, niin sehän olisi vastoin Paavalin teologiaa: olisi ihmisiä, joiden ei tarvitse uskoa sovitukseen Kristuksen uhrin kautta, ja he pelastuisivat hyvien tekojen sekä pahan karttamisen ansiosta?Ramen. Olen samaa mieltä kanssasi. :)
von-Hofmeister kirjoitti:
Ramen. Olen samaa mieltä kanssasi. :)
Sulla tais jäädä taas ruksi pois kohdasta 'Käytä nimimerkkiä Anonyymi'.
Anonyymi kirjoitti:
hah hah hah hah
Eläinten maailmassa vahvin voittaa
Alfauros saa naida ja muut eivät
Hah hah hah haa!"Eläinten maailmassa vahvin voittaa
Alfauros saa naida ja muut eivät"
Entäs esimerkiksi mehiläiset?- Anonyymi
Aliyah_Bet kirjoitti:
Sulla tais jäädä taas ruksi pois kohdasta 'Käytä nimimerkkiä Anonyymi'.
Kuinka niin? :)
- Anonyymi
Aliyah_Bet kirjoitti:
"Eläinten maailmassa vahvin voittaa
Alfauros saa naida ja muut eivät"
Entäs esimerkiksi mehiläiset?Puhutaanko nisäkkäistä?
:) - Anonyymi
Aliyah_Bet kirjoitti:
"Eläinten maailmassa vahvin voittaa
Alfauros saa naida ja muut eivät"
Entäs esimerkiksi mehiläiset?Lohienkin joukossa on tappelua ja tappamista?
Anonyymi kirjoitti:
Puhutaanko nisäkkäistä?
:)"Puhutaanko nisäkkäistä?"
Väitteesi oli kaksiosainen: 1. Vahvin voittaa ja 2. Alfauros saa lisääntyä.
Käsitellään ensin tuo 1. väite. Evoluutio ei ole vahvimman selviytymistä vaan sopivimman selviytymistä. Juuri tämän virhekäsityksen mukaan kreationistit ihmettelevät, että jos evoluutio on totta niin miksi ihmisellä ei ole isommat kulmahampaat kuin paviaanilla...ja sitten lisää virhepäätelmiä siitä, että luomakunta olisi joku villipetojen lauma, johon puusepän poika toi järjestyksen.
Tosiaan jo nuo mehiläiset osoittavat sen, että väitteesi oli väärä. Vahvin ei aina voita vaan sopivin. Mehiläisten vahvuus on yhdyskunta, parvi ja siinä ei ratkaise koko, vahvuus tai pistimen pituus vaan yhteistyökyky. Sama pätee ihmisiin, joilla tärkein ominaisuus ei ole koko, voima, kulmahampaiden pituus, röyhkeys, varastaminen, pettäminen, tappaminen vaan yhteistyökyky. Evoluutio on jalostanut meistä maapallon yhteistyökykyisimmän eläimen. Biologinen evoluutio kantoi noin 150 yksilön laumoihin saakka, sen jälkeen kulttuurievoluutio jatkoi ja toivottavasti päättyy siihen, että olemme lopulta globaali lauma ilman sotia ja toisten kanssa ristiriidassa olevia ideologioita ja uskontoja mutta samaan aikaan paikalliset yhteisöt säilyttäen.Aliyah_Bet kirjoitti:
"Puhutaanko nisäkkäistä?"
Väitteesi oli kaksiosainen: 1. Vahvin voittaa ja 2. Alfauros saa lisääntyä.
Käsitellään ensin tuo 1. väite. Evoluutio ei ole vahvimman selviytymistä vaan sopivimman selviytymistä. Juuri tämän virhekäsityksen mukaan kreationistit ihmettelevät, että jos evoluutio on totta niin miksi ihmisellä ei ole isommat kulmahampaat kuin paviaanilla...ja sitten lisää virhepäätelmiä siitä, että luomakunta olisi joku villipetojen lauma, johon puusepän poika toi järjestyksen.
Tosiaan jo nuo mehiläiset osoittavat sen, että väitteesi oli väärä. Vahvin ei aina voita vaan sopivin. Mehiläisten vahvuus on yhdyskunta, parvi ja siinä ei ratkaise koko, vahvuus tai pistimen pituus vaan yhteistyökyky. Sama pätee ihmisiin, joilla tärkein ominaisuus ei ole koko, voima, kulmahampaiden pituus, röyhkeys, varastaminen, pettäminen, tappaminen vaan yhteistyökyky. Evoluutio on jalostanut meistä maapallon yhteistyökykyisimmän eläimen. Biologinen evoluutio kantoi noin 150 yksilön laumoihin saakka, sen jälkeen kulttuurievoluutio jatkoi ja toivottavasti päättyy siihen, että olemme lopulta globaali lauma ilman sotia ja toisten kanssa ristiriidassa olevia ideologioita ja uskontoja mutta samaan aikaan paikalliset yhteisöt säilyttäen.Ok. Kelpoisin voittaa. Sopiiko? :=)
Super-Hessu kirjoitti:
Ok. Kelpoisin voittaa. Sopiiko? :=)
Totta kai. Nyt päästäänkin siihen, että kelpoisin määritelläänkin sosiaalisuuden kautta ja siihen liittyy esimerkiksi oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden tunnistaminen, vastavuoroinen altruismi ja anteeksianto. Voin tarvittaessa kaivaa tieteelliset paperit siitä, että nämä kaikki ominaisuudet löytyvät eläinmaailmasta. Sitten tullaan siihen, ettei moraaliin tarvita jumalia vaan sillä on biologinen perusta. Muun muassa Raamatusta löytyvä kultainen on vuosimiljoonien saatossa evoluution muovaama vastavuoroinen altruismi, jonka sitten eri kulttuurit ovat kirjoittaneet moraalikoodiksi.
In evolution, "reciprocal altruism" is seen as a distinctive advance in the capacity of human groups to survive and reproduce, as their exceptional brains demanded exceptionally long childhoods and ongoing provision and protection even beyond that of the immediate family.
https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Rule#Science_and_economicsAliyah_Bet kirjoitti:
Totta kai. Nyt päästäänkin siihen, että kelpoisin määritelläänkin sosiaalisuuden kautta ja siihen liittyy esimerkiksi oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden tunnistaminen, vastavuoroinen altruismi ja anteeksianto. Voin tarvittaessa kaivaa tieteelliset paperit siitä, että nämä kaikki ominaisuudet löytyvät eläinmaailmasta. Sitten tullaan siihen, ettei moraaliin tarvita jumalia vaan sillä on biologinen perusta. Muun muassa Raamatusta löytyvä kultainen on vuosimiljoonien saatossa evoluution muovaama vastavuoroinen altruismi, jonka sitten eri kulttuurit ovat kirjoittaneet moraalikoodiksi.
In evolution, "reciprocal altruism" is seen as a distinctive advance in the capacity of human groups to survive and reproduce, as their exceptional brains demanded exceptionally long childhoods and ongoing provision and protection even beyond that of the immediate family.
https://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Rule#Science_and_economicsAiheeseen liittyy vahvasti Matt Ridleyn teos "Jalouden alkuperä." Ridley käsittelee aihetta laajasti lähtien peliteoriasta ja edeten geeneihin, yhteiskuntahyönteisiin, antropologiaan, psykologiaan ja jopa taloustieteisiin.
Eläinyhteisöissä esiintyvälle altruismille löytyy looginen selitys, vaikka ensin uhrautumisen ajatus tuntuukin oudolta. Mitä kehittyneempi ja sosialisempi laji on, sitä vahvemmin lajin käytöstä ohjaa "moraalikoodi". Tämän syntymiselle Ridley löytää perusteet. Sosialisten eläimien omaavaa moraalia tuskin kukaan nykyään kiistääkään. Moraali on omaksuttua, ei ylhäältä annettua.
Kirja ei kovin kevyttä luettavaa, mistä kertoo sekin, että se tuntui jopa tuoreelta, vaikka olin lukenut sen vajaa 20 vuotta sitten jo kertaalleen.
Kirjoitin tarkoituksella rekatulla nikilläni, jota käytän nykyään hyvin harvoin.agnoskepo kirjoitti:
Aiheeseen liittyy vahvasti Matt Ridleyn teos "Jalouden alkuperä." Ridley käsittelee aihetta laajasti lähtien peliteoriasta ja edeten geeneihin, yhteiskuntahyönteisiin, antropologiaan, psykologiaan ja jopa taloustieteisiin.
Eläinyhteisöissä esiintyvälle altruismille löytyy looginen selitys, vaikka ensin uhrautumisen ajatus tuntuukin oudolta. Mitä kehittyneempi ja sosialisempi laji on, sitä vahvemmin lajin käytöstä ohjaa "moraalikoodi". Tämän syntymiselle Ridley löytää perusteet. Sosialisten eläimien omaavaa moraalia tuskin kukaan nykyään kiistääkään. Moraali on omaksuttua, ei ylhäältä annettua.
Kirja ei kovin kevyttä luettavaa, mistä kertoo sekin, että se tuntui jopa tuoreelta, vaikka olin lukenut sen vajaa 20 vuotta sitten jo kertaalleen.
Kirjoitin tarkoituksella rekatulla nikilläni, jota käytän nykyään hyvin harvoin.Kiitokset vinkistä ja kirja menee hankintaan.
- Anonyymi
Aliyah_Bet kirjoitti:
"On huomattava se, että animismissa ei ole uskontojen moraalikäsityksiä. Ryöstely, raiskaukset, seksiorjuus ja miespuolten tappaminen olivat yleistä metsästäjä-keräilijöiden yhteisöissä, minkä 1900-luvun löydöt todistavat."
Moraalilla on biologinen perusta. Kehittyneimmät eläimet tunnistavat kokeissa reiluuden, osaavat antaa anteeksi ja tuntevat empatiaa. Ihmiskunnan moraali ei suinkaan ole tullut teistisistä uskonnoista vaan se on biologisen ja kulttuurisen kehityksen tulosta. On hullua väittää, että ihmiskunta olisi ollut satoja tuhansia vuosia yhteistyökyvyttömiä raakalaisia ja sitten 2000 vuotta sitten syntynyt puusepän poika muutti kaiken ja antoi ihmiskunnalle moraalin. Tästä todisteena on esimerkiksi se, että sodankäynti oli tuntematon käsite vielä kivikaudella. Se on syntynyt vasta kivikauden lopulla, samaan aikaan kun ihminen on pysähtynyt paikalleen viljelemään maata ja uskomaan jumaliin.Höpsistä. Tietenkin ihmiset olivat yhteistyökykyisiä ja rauhaa rakastavia oman yhteisönsä jäseniä kohtaan, mutta "vihollista" kohtaan he olivat raakalaisia aivan niin kuin ihmisapinat ovat murhaavia ja ryösteleviä vihollislaumaa kohtaan.
Et polo tunne ihmisen evoluutiohistoriaa ja uskot satuja faktojen sijaan. Hah! :) - Anonyymi
Aliyah_Bet kirjoitti:
"Puhutaanko nisäkkäistä?"
Väitteesi oli kaksiosainen: 1. Vahvin voittaa ja 2. Alfauros saa lisääntyä.
Käsitellään ensin tuo 1. väite. Evoluutio ei ole vahvimman selviytymistä vaan sopivimman selviytymistä. Juuri tämän virhekäsityksen mukaan kreationistit ihmettelevät, että jos evoluutio on totta niin miksi ihmisellä ei ole isommat kulmahampaat kuin paviaanilla...ja sitten lisää virhepäätelmiä siitä, että luomakunta olisi joku villipetojen lauma, johon puusepän poika toi järjestyksen.
Tosiaan jo nuo mehiläiset osoittavat sen, että väitteesi oli väärä. Vahvin ei aina voita vaan sopivin. Mehiläisten vahvuus on yhdyskunta, parvi ja siinä ei ratkaise koko, vahvuus tai pistimen pituus vaan yhteistyökyky. Sama pätee ihmisiin, joilla tärkein ominaisuus ei ole koko, voima, kulmahampaiden pituus, röyhkeys, varastaminen, pettäminen, tappaminen vaan yhteistyökyky. Evoluutio on jalostanut meistä maapallon yhteistyökykyisimmän eläimen. Biologinen evoluutio kantoi noin 150 yksilön laumoihin saakka, sen jälkeen kulttuurievoluutio jatkoi ja toivottavasti päättyy siihen, että olemme lopulta globaali lauma ilman sotia ja toisten kanssa ristiriidassa olevia ideologioita ja uskontoja mutta samaan aikaan paikalliset yhteisöt säilyttäen.Kelpoisuus ratkaisee: en ole tätä faktaa vastaan koskaan väittänyt.
Mehiläiset eivät sovi esimerkiksi nisäkkäiden elämästä ja evoluutiosta.
Ihmisapinoiden parissa - esimerkiksi simpanssit - vain alfauros saa omistaa naaraita, mutta naaraat nussivat ketä tahansa, joka sattuu paikalle kiima-aikana.
Ihmisapinoiden laumat sotivat muita laumoja vastaan ja puolustavat reviiriään tai laajentavat sitä. Tappaminen ja ryöstö ovat perinnöllistä. Niin myös ihmisillä, tollo!
Kiellät ihmisen evoluutiohistorian, koska uskot satuja, jotka olet itse kehittänyt virheellisen tieteellisen tutkimuksen tulkinnalla. Ei saatana! :)
Hah ! :) - Anonyymi
agnoskepo kirjoitti:
Aiheeseen liittyy vahvasti Matt Ridleyn teos "Jalouden alkuperä." Ridley käsittelee aihetta laajasti lähtien peliteoriasta ja edeten geeneihin, yhteiskuntahyönteisiin, antropologiaan, psykologiaan ja jopa taloustieteisiin.
Eläinyhteisöissä esiintyvälle altruismille löytyy looginen selitys, vaikka ensin uhrautumisen ajatus tuntuukin oudolta. Mitä kehittyneempi ja sosialisempi laji on, sitä vahvemmin lajin käytöstä ohjaa "moraalikoodi". Tämän syntymiselle Ridley löytää perusteet. Sosialisten eläimien omaavaa moraalia tuskin kukaan nykyään kiistääkään. Moraali on omaksuttua, ei ylhäältä annettua.
Kirja ei kovin kevyttä luettavaa, mistä kertoo sekin, että se tuntui jopa tuoreelta, vaikka olin lukenut sen vajaa 20 vuotta sitten jo kertaalleen.
Kirjoitin tarkoituksella rekatulla nikilläni, jota käytän nykyään hyvin harvoin.Otit sitten jo hautaamasi nikin uudelleen käyttöön. A way o go Moses! :)
Anonyymi kirjoitti:
Höpsistä. Tietenkin ihmiset olivat yhteistyökykyisiä ja rauhaa rakastavia oman yhteisönsä jäseniä kohtaan, mutta "vihollista" kohtaan he olivat raakalaisia aivan niin kuin ihmisapinat ovat murhaavia ja ryösteleviä vihollislaumaa kohtaan.
Et polo tunne ihmisen evoluutiohistoriaa ja uskot satuja faktojen sijaan. Hah! :)>>mutta "vihollista" kohtaan he olivat raakalaisia aivan niin kuin ihmisapinat ovat murhaavia ja ryösteleviä vihollislaumaa kohtaan.
Mutta mikä oli kannustin murhata naapurilaumoja kun niillä ei ollut omaisuutta, mutta yhtä tappavan vaaralliset aseet kuin itsellä ja ympärillä oli riittävästi tilaa molemmille laumoille? On esitetty teoria, että metsästyksessä käytetyt heittokeihäät ja väijytystaktiikat oli yksi syy sille, että ihminen levittäytyi yli koko maapallon. Ei metsästäjäkeräilijän kannata jäädä taistelemaan jostain arvottomasta maapläntistä kun maata on kaikille yllin kyllin.
Hyvä esimerkki tästä on Pohjois-Amerikan kolonisaatio. Meille on tuttuja tarina barbaareista villeistä, mutta taitaa olla niin, että nuo villit oppivat barbaarisuuden eurooppalaisilta. AMerikan alkuperäisväestö otti ihan ensimmäisenä tulijat vastaan rauhanomaisesti ja jopa pelastivat heidät nälkäkuolemalta. Tulokkaat ostivat maata ja alkuperäisväestö myi heille sen arvottomasta rihkamasta koska pitivät ostajia hulluina - kukapa voisi omistaa maan?Aliyah_Bet kirjoitti:
>>mutta "vihollista" kohtaan he olivat raakalaisia aivan niin kuin ihmisapinat ovat murhaavia ja ryösteleviä vihollislaumaa kohtaan.
Mutta mikä oli kannustin murhata naapurilaumoja kun niillä ei ollut omaisuutta, mutta yhtä tappavan vaaralliset aseet kuin itsellä ja ympärillä oli riittävästi tilaa molemmille laumoille? On esitetty teoria, että metsästyksessä käytetyt heittokeihäät ja väijytystaktiikat oli yksi syy sille, että ihminen levittäytyi yli koko maapallon. Ei metsästäjäkeräilijän kannata jäädä taistelemaan jostain arvottomasta maapläntistä kun maata on kaikille yllin kyllin.
Hyvä esimerkki tästä on Pohjois-Amerikan kolonisaatio. Meille on tuttuja tarina barbaareista villeistä, mutta taitaa olla niin, että nuo villit oppivat barbaarisuuden eurooppalaisilta. AMerikan alkuperäisväestö otti ihan ensimmäisenä tulijat vastaan rauhanomaisesti ja jopa pelastivat heidät nälkäkuolemalta. Tulokkaat ostivat maata ja alkuperäisväestö myi heille sen arvottomasta rihkamasta koska pitivät ostajia hulluina - kukapa voisi omistaa maan?<<Mutta mikä oli kannustin murhata naapurilaumoja kun niillä ei ollut omaisuutta, mutta yhtä tappavan vaaralliset aseet kuin itsellä ja ympärillä oli riittävästi tilaa molemmille laumoille?>>
Miksi apinalaumat taistelevat edelleen keskenään, jos tilaa on riittävästi kaikille?
Yanomamo heimon miehillä oli tapana tehdä ryöstöretkiä naapurikyliin ja tappaa miespuolet. Naispuolet he raiskasivat ja ottivat seksiorjiksi. Aseet ja ruoan he varastivat, mitä vain käsiinsä saivat.
Näin myös muiden metsästäjä-keräilijöiden yhteisöissä, joita löydettiin 1900-luvulla.
Etkö tunne historiaa? Miksi kiellät ihmisen evoluutiohistorian? :)Aliyah_Bet kirjoitti:
>>mutta "vihollista" kohtaan he olivat raakalaisia aivan niin kuin ihmisapinat ovat murhaavia ja ryösteleviä vihollislaumaa kohtaan.
Mutta mikä oli kannustin murhata naapurilaumoja kun niillä ei ollut omaisuutta, mutta yhtä tappavan vaaralliset aseet kuin itsellä ja ympärillä oli riittävästi tilaa molemmille laumoille? On esitetty teoria, että metsästyksessä käytetyt heittokeihäät ja väijytystaktiikat oli yksi syy sille, että ihminen levittäytyi yli koko maapallon. Ei metsästäjäkeräilijän kannata jäädä taistelemaan jostain arvottomasta maapläntistä kun maata on kaikille yllin kyllin.
Hyvä esimerkki tästä on Pohjois-Amerikan kolonisaatio. Meille on tuttuja tarina barbaareista villeistä, mutta taitaa olla niin, että nuo villit oppivat barbaarisuuden eurooppalaisilta. AMerikan alkuperäisväestö otti ihan ensimmäisenä tulijat vastaan rauhanomaisesti ja jopa pelastivat heidät nälkäkuolemalta. Tulokkaat ostivat maata ja alkuperäisväestö myi heille sen arvottomasta rihkamasta koska pitivät ostajia hulluina - kukapa voisi omistaa maan?Yanomamo heimossa ei tiedetty homoseksuaalisuudesta ja prostituutiosta mitään ennen kuin paikalle tuli homo ateisti antropologi. Hän käytti hyväkseen poikia ja maksoi seksistä heidän kanssaan. Näin homo prostituutio tuli heimon keskuuteen. :)
Hah hah ! :)Super-Hessu kirjoitti:
<<Mutta mikä oli kannustin murhata naapurilaumoja kun niillä ei ollut omaisuutta, mutta yhtä tappavan vaaralliset aseet kuin itsellä ja ympärillä oli riittävästi tilaa molemmille laumoille?>>
Miksi apinalaumat taistelevat edelleen keskenään, jos tilaa on riittävästi kaikille?
Yanomamo heimon miehillä oli tapana tehdä ryöstöretkiä naapurikyliin ja tappaa miespuolet. Naispuolet he raiskasivat ja ottivat seksiorjiksi. Aseet ja ruoan he varastivat, mitä vain käsiinsä saivat.
Näin myös muiden metsästäjä-keräilijöiden yhteisöissä, joita löydettiin 1900-luvulla.
Etkö tunne historiaa? Miksi kiellät ihmisen evoluutiohistorian? :)>>Miksi apinalaumat taistelevat edelleen keskenään, jos tilaa on riittävästi kaikille?
Poikkeus vahvistaa säännön.
>>Yanomamo heimon miehillä oli tapana tehdä ryöstöretkiä naapurikyliin ja tappaa miespuolet. Naispuolet he raiskasivat ja ottivat seksiorjiksi. Aseet ja ruoan he varastivat, mitä vain käsiinsä saivat.
Tästä on ihan tieteellinen paperi, joka kyseenalaistaa sen, että kyse olisi metsästäjäkeräilijöiden kulttuurista. He olivat olleet kosketuksessa ulkopuolisiin (länsimaisiin imperialistisiin) kulttuureihin vuosisatoja. Taisteluita ei ennustanut naiset vaan terästyökalut ja omaisuus. Omaisuus oli siis riittävä kannustin tappamiseen ei edes naiset. Taistelu ei parantanut lisääntymismenestystä vaan todennäköisimmin vain heikensi sitä.
History, explanation, and war among the Yanomami: A response to Chagnons Noble Savages
This article has argued against drawing that conclusion from the Yanomami.
They do not represent humankind in a state of nature, but were mightily ‘touched’
by the imperial world for centuries. The society Chagnon studied was drastically
restructured by western contact, both within and between local groups. Fighting
over women or for revenge does not predict the patterning of warfare – antagonism
over steel tools and other western goods does. There is no evidence that participat-
ing in killings leads to any increase in reproductive success and, much more likely,
reduces it.
https://www.researchgate.net/publication/285635568_History_explanation_and_war_among_the_Yanomami_A_response_to_Chagnons_Noble_Savages
- Anonyymi
Kuka pelastaisi järkeisopeilta ja omilta uskonnoilta sitten.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008956475.html - Anonyymi
On vain yhdenlaista ateismia:
Tapa ja hävitä kristityt!
Kaikki muu ateismin nimeä kantava on feikkiä: ei todellista ateismia. - Anonyymi
Olen syntymästäni asti joutunut teistisen aivopesun kohteeksi. Vanhempani olivat lestadiolaisia hihhuleja. He veivät minut seurakuntaan niin kauan kuin muistan ja aivopesivät minua. Tästä huolimatta en ole koskaan uskonut Jumalaan tai Jeesukseen. Olen ollut ateisti syntymästäni asti. Miten selität tämän?
- Anonyymi
Luitko aloittajan tekstin?
Soiler alert!
Olet C
Ehkä olet niin vahva persoona, ettei sinuun tartu tollaiset jutut.
- Anonyymi
Käsitykseni mukaan on vain yhdenlaista ateismia. Se on teistisen ympäristön sosiaalisesta paineesta vapautuneiden henkilöiden kokema ahdistusneuroosi tai ahdistushäiriön aiheuttama ajattelun vääristymä.
Kuten avaajan käsitys B, mutta siten muunneltuna, että sairastunut henkilö tarvitsee 'ateismia' selvitäkseen teismistä irtaantuakseen militanttia ajattelua, jonka avulla ylläpitää omaa henkistä tasapainoaan ja elämänhallintaansa.
Käsitykseni mukaan koko ateismin käsitettä ei olisi koskaan keksitty, ellei olisi teistisiä sosiaalisia tapoja ja ajatusrakennelmia niiden tukena. Teismi sairastuttaa ihmisiä ja teimistä irtaantuminenkin sairastuttaa osaa niistä, jotak siitä irtaantuvat ja tämän sairauden nimi on 'ateismi'.Olen määritellyt pitkään itseni agnostikoksi, koska kysymys jumalasta on itselleni nykyään jo täysin merkityksetön. Olen tietenkin myös ateisti ja selvästi ryhmään B kuuluva ateisti, mutta minulle ateismi ei ole aktiivista eikä elämässä merkityksellistä. Se on ehkä syynä siihenkin, että olen skeptikko enkä vapaa-ajattelija.
- Anonyymi
agnoskepo kirjoitti:
Olen määritellyt pitkään itseni agnostikoksi, koska kysymys jumalasta on itselleni nykyään jo täysin merkityksetön. Olen tietenkin myös ateisti ja selvästi ryhmään B kuuluva ateisti, mutta minulle ateismi ei ole aktiivista eikä elämässä merkityksellistä. Se on ehkä syynä siihenkin, että olen skeptikko enkä vapaa-ajattelija.
Olet ateismin vihollinen, koska et tunnista kristinuskon vaaraa ja vahinkoa yhteiskunnalle. Voimme olla vapaita ja onnellisia vasta sitten, kun kristinusko ja kristityt ovat hävitetyt. Tätä sinä poloinen raukka et ymmärrä suvaitsevaisuudessasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet ateismin vihollinen, koska et tunnista kristinuskon vaaraa ja vahinkoa yhteiskunnalle. Voimme olla vapaita ja onnellisia vasta sitten, kun kristinusko ja kristityt ovat hävitetyt. Tätä sinä poloinen raukka et ymmärrä suvaitsevaisuudessasi.
Monenlainen typeryys tuottaa vahinkoa yhteiskunnalle. Pitäisikö myös tyhmät ihmiset eliminoida?
- Anonyymi
agnoskepo kirjoitti:
Olen määritellyt pitkään itseni agnostikoksi, koska kysymys jumalasta on itselleni nykyään jo täysin merkityksetön. Olen tietenkin myös ateisti ja selvästi ryhmään B kuuluva ateisti, mutta minulle ateismi ei ole aktiivista eikä elämässä merkityksellistä. Se on ehkä syynä siihenkin, että olen skeptikko enkä vapaa-ajattelija.
Alapa nyt väitellä itsesi kanssa, Moses. On hauskaa seurata alter egojesi välistä taistelua. Vittuilkaa toisillenne! :)
- Anonyymi
agnoskepo kirjoitti:
Olen määritellyt pitkään itseni agnostikoksi, koska kysymys jumalasta on itselleni nykyään jo täysin merkityksetön. Olen tietenkin myös ateisti ja selvästi ryhmään B kuuluva ateisti, mutta minulle ateismi ei ole aktiivista eikä elämässä merkityksellistä. Se on ehkä syynä siihenkin, että olen skeptikko enkä vapaa-ajattelija.
"Olen tietenkin myös ateisti"
Agnostikon ei tarvitse olla ateistisesti sairastunut. Käsitteellisesti se ei ole mahdollistakaan, koska järkevää on määritellä ateisti - agnostikko - teisti niin, ettei mikään niistä ole päällekkäisiä määritelmiä.
Kun jumaluudet ovat henkilölle merkityksettömiä, olisi parasta puhua nonteismistä. Nonteistille uskonnollisilla käsityksillä ei ole relevanttia sisältöä, eikä hän piittaa niistä millään tasolla: teistien jutut ovat "yks hailee".
Ja vielä kommentti suvaitsevaisuudesta. Agnostikko ei sinänsä ole yhtään sen suvaitsevaisempi uskotoja kohtaan kuin ateistikaan. Agnostikko voi olla mielipiteissään jyrkkä eikä esim. hyväksy millään tavalla teistien tai ateistienkaan höpinöitä. Tietenkin voi olla suvaitsevia agnostikkojakin ;) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Olen tietenkin myös ateisti"
Agnostikon ei tarvitse olla ateistisesti sairastunut. Käsitteellisesti se ei ole mahdollistakaan, koska järkevää on määritellä ateisti - agnostikko - teisti niin, ettei mikään niistä ole päällekkäisiä määritelmiä.
Kun jumaluudet ovat henkilölle merkityksettömiä, olisi parasta puhua nonteismistä. Nonteistille uskonnollisilla käsityksillä ei ole relevanttia sisältöä, eikä hän piittaa niistä millään tasolla: teistien jutut ovat "yks hailee".
Ja vielä kommentti suvaitsevaisuudesta. Agnostikko ei sinänsä ole yhtään sen suvaitsevaisempi uskotoja kohtaan kuin ateistikaan. Agnostikko voi olla mielipiteissään jyrkkä eikä esim. hyväksy millään tavalla teistien tai ateistienkaan höpinöitä. Tietenkin voi olla suvaitsevia agnostikkojakin ;)Ateismi-agnostismi-keskustelu on melko turhanpäiväistä, koska olematonta on turha kieltää ja minkä tahansa asian kohdalla, meillä on liian vähän tietoa, joka johtaa agnostismiin kaikkea kohtaan.
Mielestäni paras määrittely uskonnottomasta henkilöstä on uskonnoton, joka tarkoittaa ettei ole sitoutunut yhteenkään uskontoon, ei psyykkisesti eikä fyysisesti.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 186369
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04681- 593487
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2282927Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon342652Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452456Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme242238Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731767- 381657
- 1951526