Onko ei-fyysinen maailma mahdollinen?

Anonyymi

Fyysinen maailma edellyttää aikaa, avaruutta ja lopuksi myös materiaa sen ominaisuuksineen: lämpö, säteily, valo, massa, tiheys,...

Jos nämä puuttuvat, niin silloin ei ole fyysistä maailmaa.

Jotkut ateistit uskovat tämän universumin syntyneen ei-fyysisestä maailmasta, joka on edeltänyt universumin avaruuden ja materian syntyä. Mitä sellainen ei-fyysinen maailma voisi olla? Ei ainakaan älykästä ja tietoista henkeä, koska se on mahdotonta positiivisen ateistin mielestä. Sen täytyisi siis olla jotakin älytöntä ja tiedotonta.

Tieteellinen materialismi, naturalismi ja positivismi ovat olleet perinteisesti ateistien maailmankuvan pohjalla. Jos joku uskoo ei-fyysisen maailman olemassaolon mahdollisuuteen, niin hän ei voi olla positiivinen ateisti. Tai voi, jos siirretään maalitolppia ja raja-aitoja, niin että fyysiseltä maailmalta ei edellytetä aikaa, avaruutta tai materiaa. Se olisi tuntematon fyysinen maailma, jonka fyysisiä ominaisuuksia ei vielä tunneta tai ei voida koskaan edes tutkia, koska ne ovat tämän aika-avaruuden "ulkopuolella".

Hah hah hah hah hah haa!

Ei saatana! :)

10

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On myös ateisteja, jotka uskovat tämän universumin aika-avaruuksineen olevan kaikki, mitä on olemassa. Sitä ei edeltänyt mikään oleva eikä mitään tapahtunut sitä ennen.

      Universumin aika-avaruus syntyi ilman mitään sitä edeltävää olevaisuutta tai tapahtumia ja ilman mitään syytä. Näin me ateistit™ olemme uskoneet ja yhä vielä uskomme.

      Tämä universumi on kaikki, mitä on olemassa, eikä sitä ennen ole tapahtunut mitään eikä mitään ole ollut olemassa.

      On järjetöntä kysyä "Mitä oli ennen universumin aika-avaruuden syntyä?" koska mitään ei ollut olemassa sitä ennen - ei edes aikaa - eikä mitään tapahtunut.

      Mitkään tapahtumat eivät siis johtaneet universumin aika-avaruuden syntyyn. Se syntyi ilman mitään sitä edeltävää tai siihen johtavaa! :)

      Hah hah hah hah haa! :)

      Ei saatana. :)

    • Anonyymi

      Ateisti Enqvistin tuumaus on kyllä materialismia. Mutta vaikka hän on tiedemies,
      ei ole kaikkea tietoa saavuttanut ja nimenomaan ei-fyysistä todellisuutta.
      Sitä taidetaan pitää peruslähtökohtana, että käsijarrua vedetään.
      https://www.areiopagi.fi/kari-enqvist/

    • Anonyymi

      Valo ei ole fyysisen maailman edellytys. Ei edes materia. Jos on olemassa aika ja avaruus, niin maailma on fyysinen.

      Olet pihalla kuin lumiukko.

      Opettelisit edes kosmologian alkeet, niin et nolaisi itseäsi noin pahasti.

      • Anonyymi

        Olet oikeassa. Tieteellisen tutkimuksen valossa universumista tuli näkyvä vasta tovi sen syntymän jälkeen.

        Näkyvä universumi tarkoittaa siis sitä, että valo oli erotettavissa pimeydestä. Pimeys on tässä tapauksessa hieman kyseenalainen termi, koska universumin tullessa näkyväksi, ei pimeyttä oikeastaan ollut. Kaikki oli valon loisteessa näkyvää. Siis mitä vittua?

        Miksi avaruudessa on pimeää sen sijaan, että se olisi kokonaan valaistu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Tieteellisen tutkimuksen valossa universumista tuli näkyvä vasta tovi sen syntymän jälkeen.

        Näkyvä universumi tarkoittaa siis sitä, että valo oli erotettavissa pimeydestä. Pimeys on tässä tapauksessa hieman kyseenalainen termi, koska universumin tullessa näkyväksi, ei pimeyttä oikeastaan ollut. Kaikki oli valon loisteessa näkyvää. Siis mitä vittua?

        Miksi avaruudessa on pimeää sen sijaan, että se olisi kokonaan valaistu?

        Sekoitat nyt termejä ja asioita keskenään.

        Universumista tuli (läpi)näkyvä sen sijaan, että valo olisi erottunut pimeydestä. Sitä ei tiedetä, milloin avaruuteen tuli pimeitä kohtia, jotka erottavat valon lähteet (tähdet ja galaksit) niiden välisestä "tyhjästä" avaruudesta.

        Nyt kun avaruus laajenee, niin tähtien ja galaksien välinen tyhjä alue kasvaa, minkä johdosta näemme tummia (mustia) alueita avaruudessa tähtien ja galaksien välissä. Tämä johtuu siis avaruuden suuresta tilavuudesta suhteessa sen sisältämään materiaaliin (tähdet ja galaksit). Voit verrata tätä huoneessa olevaan kynttilään. Koko huone on tyhjää valotonta tilaa, mutta vain kynttilä valaisee. Niinpä seinät näyttävät tummilta, mutta valon lähde kirkkaalta "pimeän" keskellä.

        Selkesikö? Vai oletko vielä pimeässä? ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Tieteellisen tutkimuksen valossa universumista tuli näkyvä vasta tovi sen syntymän jälkeen.

        Näkyvä universumi tarkoittaa siis sitä, että valo oli erotettavissa pimeydestä. Pimeys on tässä tapauksessa hieman kyseenalainen termi, koska universumin tullessa näkyväksi, ei pimeyttä oikeastaan ollut. Kaikki oli valon loisteessa näkyvää. Siis mitä vittua?

        Miksi avaruudessa on pimeää sen sijaan, että se olisi kokonaan valaistu?

        Olbersin paradoksi on ratkaistu jo aikoja sitten.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Olbersin_paradoksi

        Universumi laajenee ja sillä on alku. Tästä johtuen valoa tuottavien tähtien ja galaksien väliin on jäänyt suuri alue "tyhjää", joka ei valaise ja se "tyhjä" näkyy maasta käsin katsottuna pimeänä alueena taivaalla.

        Universumin avaruus ei siis ole ikuinen ja ääretön, joten sen laajentuessa myös "tyhjät alueet" kasvavat kokoa, ja ne näkyvät "pimeänä" maasta katsottuna.

        Universumin muotoa ei tiedetä, mutta olipa se sitten pallomainen tai jotakin muuta, niin se on niin laaja, että väliin mahtuu tilaa, jossa ei ole tähtiä tai galakseja maasta katsottuna. Tämä materiaalista vapaa alue näkyy pimeänä taivaana maasta katsottuna.

        On myös teoria, jonka mukaan avaruus olisi niin laaja ja täynnä tähtiä sekä galakseja, että osa kaukaisimpien tähtien ja galaksien valosta ei ole ehtinyt saavuttaa maata, mistä syystä taivas näyttää pimeältä "kankaalta", jota tähdet ja galaksit pilkuttavat valollaan.

        Olipa niin tai näin, niin tiedemiehet ovat selvittäneet sen, että Jumalaa tai jumalia ei ole olemassa, ja että luomista ei ole voinut tapahtua. Tähän tieteelliseen faktaan meidän on uskominen, ellei tiede sitten korjaa itseään ja sano ei-fyysisen maailman olevan mahdollista. Silloinkin on erotettava toisistaan älykäs ja tietoinen henkien maailma sekä älytön ja tiedoton olevaisuus, josta tämä näkyvä ja fyysinen maailma on syntynyt. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sekoitat nyt termejä ja asioita keskenään.

        Universumista tuli (läpi)näkyvä sen sijaan, että valo olisi erottunut pimeydestä. Sitä ei tiedetä, milloin avaruuteen tuli pimeitä kohtia, jotka erottavat valon lähteet (tähdet ja galaksit) niiden välisestä "tyhjästä" avaruudesta.

        Nyt kun avaruus laajenee, niin tähtien ja galaksien välinen tyhjä alue kasvaa, minkä johdosta näemme tummia (mustia) alueita avaruudessa tähtien ja galaksien välissä. Tämä johtuu siis avaruuden suuresta tilavuudesta suhteessa sen sisältämään materiaaliin (tähdet ja galaksit). Voit verrata tätä huoneessa olevaan kynttilään. Koko huone on tyhjää valotonta tilaa, mutta vain kynttilä valaisee. Niinpä seinät näyttävät tummilta, mutta valon lähde kirkkaalta "pimeän" keskellä.

        Selkesikö? Vai oletko vielä pimeässä? ;)

        Voitko kertoa, mitä valolle ja säteilylle tapahtui universumin ollessa nuori, ja niiden kohdatessa universumin rajat?


    • Anonyymi

      Olevaisuuden ensimmäinen tapahtuma oli aika-avaruuden synty noin 13,82 miljardia vuotta sitten. Tiedemiehet ovat selvittäneet tämän asian ja tietävät mistä puhuvat. Sinä sen sijaan et tiedä mistään mitään.

      Olet vain päätäsi aukova hihhuli kretupelle. Kyllä sinut tunnetaan ja tiedetään tällä palstalla. Et viittaa koskaan tieteellisiin julkaisuihin, koska tiede ei tue näkemyksiäsi. Olet pedantti pilkunviilaaja vailla auktoriteettia ja tietoa.

      Jos tiedemiehet olisivat edes vähässä samaa mieltä kuin sinä, niin he olisivat julkaisseet siitä artikkeleja ja aihe olisi tieteellisen keskustelun rajoissa, mutta koska argumenttisi ovat pelkästään uskonnollisia, eivät tiedemiehet ole edes tutkineet tätä aihetta.

      • Oh hoh, sehän karkasi käsistä. Tunnissa kuusi vastausta omaan aloitukseen ja osassa vastauksista vielä itsensä kanssa väittelyä 😂😂😂


    • Anonyymi

      onko GTA maailma oikeasti olemassa 🤣jos tietokone luo ehdot eli lait joiden mukaan virtuaalipelaajat pelaavat ?

      Hetken kuluttua tekoälyn luomia hahmoja pidetään todellisina henkilöinä ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe