Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1538

1. Kyllä+Saksassa+oli+monia+ihmisiä,+jotka+olivat+vastaan+Hitlerin+hirmutekoja.+Useimmat+joutuivat+keskitysleireihin+vastustaessaan+Hitleriä.+He+olivat+uskossa+Jeesukseen.+He+toimivat+raamatun+mukaan.+Monet+heistä+joutuivat+maksamaan+sen+hengellään.+Tietysti+muotojumaliset,+jotka+kuuluivat+nimellisesti+kirkkoon,+heille+oli+sama,+mitä+tapahtui,+kun+vain+saivat+rahaa.+Samanlaisia+valtioita+on+edelleen+esim.+Pohjois+Korea+ja+Kiina.+Siellä+ei+toteudu+ihmisoikeudet.Onko+laittomuutta+se,+ettei+ole+samaa+mieltä+muitten+ihmisten+kanssa.+Eikö+meillä+Suomessa+ole+oikeus+ajatella+vapaasti+?+Se,+mitä+me+emme+saa+tehdä,+että+aiheutamme+toisille+vahinkoa.+Pitäisikö+meidän+olla+kaikkien+samaa+mieltä+kuin+sinä+?
  2. Jos+uskoton+vaimo+kivitettäisiin,+niin+Suomessa+monia+vaimoja+olisi+kivitetty.+Se+kuului+Vanhan+Testamentin+aikaan,+ei+nykyaikaan,+ainakaan+länsimaissa.+En+tiedä,+miten+on+maissa,+missä+totellaan+koraania.Suomessakin+on+laissa+kieltoja.+Se+ehkäisee+sen,+ettei+suurin+osa+suomalaisista+tee+sitä,+mikä+on+lailla+kielletty.++Minun+esi-isäni+ja+-ätini+tappoivat+yhdessä+miehen.+Heidät+teloitettiin+vuonna+1817+Mäntsälässä.+Se+oli+rangaistus+siihen+aikaan+väärästä+teosta.Minä+tiedän,+että+maa+kiertää+aurinkoa.+Ei+raamattu+sellaista+ole+kertonut.+Mutta+entisaikojen+ihmiset+luulivat+niin,+kun+he+katsoivat+taivaalle,+niin+heistä+näytti+siltä,+että+aurinko+kiertäisi+maata.+Miten+sinun+mielestäsi+pitäisi+sanoa+oikein+"aurinko+nousee"+tai+"aurinko+laskee"+?+Koska+aurinkohan+ei+nouse+eikä+laske.+Pitäisikö+sanoa,+että+aurinko+tulee+näkyviin+horisontin+takaa+?+En+nyt+keksinyt+parempaa+ilmausta.+Joten+me+suomalaisetkin+sanomme+väärin,+kun+sanomme,+että+aurinko+nousee.Jäniseläinten+ja+muutamien+jyrsijälajien+ravinnonkäytössä+on+erikoisuus:+ne+syövät+säännöllisesti+osan+ulosteestaan.+Ehkä+sen+takia+se+on+laitettu+märehtijöihin.+Siihen+aikaan,+kun+tämä+ohje+annettiin,+ei+ihmisille+merkinnyt+eläintiede+samaa+kuin+meille.Minä+uskon,+että+Joona+oli+kolme+päivää+kalan+vatsassa.+Mutta+ei+sinun+tarvitse+uskoa+sitä.+Saat+ihan+rauhassa+olla+uskomatta.+En+yritä+edes+pakottaa+sinua+uskomaan.+Samoin+on+aasin+kanssa.+Ihan+rauhassa+saat+olla+uskomatta.Ei+suvaitsevaisuus+ole+sitä,+että+minä+pakotan+sinut+uskomaan+kaikkea+sitä,+mihin+minä+uskon+ja+päinvastoin.+Minunkaan+ei+tarvitse+uskoa+kaikkea,+mihin+sinä+uskot.
  3. Nyt+kyllä+olet+väärässä.+Kyllä+käskyt+ovat+voimassa+edelleen+meillä.+Minulle+ainakin+merkitsee+Jumalan+sana+enemmän+kuin+hurmos.+Jumalan+sana+on+elämäksi,+sitä+kun+lukee,+sieltä+ihminen+ammentaa+voimaa+omaan+elämäänsä.Mistä+sinä+olet+saanut+nuo+mielipiteesi+?+Minä+en+tunnista+niitä+omaan+seurakuntaani+kuuluvaksi.+Tiedänhän+minä+sen,+että+usein+ihmisen+sielullisuus+voi+ottaa+vallan+ja+siinä+me+voimme+mennä+harhaan.