Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Seb_on
profiilit
Seb_on
Seb_on
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
5
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minä höyrystän kananmunat, yleensä kenno kerrallaan.
Muutaman kuukauden aikana siinäkin särkyy n. 3-4 kahdestakymmenestä neljästä.
Onko syynä sama kuin että kananmunia ei kaupat kovin paljoa saa ?.
Joku outo puutos (kalsium) tai tauti ?.
13.08.2023 19:56
Suomen laki kieltää SANTELIPUUN jauheen myynnin elitarvikkeesi.
Sallittu ihonhoitotuotteena.
Ostin kerran samankaltaista mutta se oli purua, eikä jauhetta, eikä maistunut miltä piti.
08.05.2023 10:23
Minä olen tehnyt myös muikusta kuten silakastakin osittain ns. kilohailimausteen mukaista maustekalaa.
Juuri nyt on 10 litran annos maustekalaa silaksta työn alla.
Syksyllä muikusta juuri ennen kutua, ja silakasta keväällä ennenkuin kutu on alkanut.
Ainoa ero on ollut että olen käyttänyt Tammisaaren apteekin myymää kilohailimaustetta. Ja nyt on kokeilussa Maustekaupan kilohailmauste, joka on kopioitu suoraan Tammisaaren apteekin mausteista (en mausteiden määäristä tiedä), ja apteeekilta sai aina ison pussin laakerinlehtiä mukaan.
Ihan alkuun parikymmentä vuotta sitten tein samaista maustekalaa Mäkelä Silli ja Silakka kirjan ohjeen mukaan. Eli Anjovissilakka.
Se oli vielä silloin kun santelipuu jauhetta sai ostaa elintarvikkeena.
Suolamäärissä on eroja kuten sokerissakin.
Anjovissilakka ohjeen mukaan 2 kg silakoita menee 1,5 dl merisuolaa, ja sama määrä tomusokeria.
Ja sitten Tammisaaren apteekin ohjeen mukaan käytetään 1 silakkakiloa kohden 10 g kilohailimaustetta.
Ja silakat (muikutkin) liotan kirjan ohjeen mukaan etikkaliemessä jossa on etikkaa 2,5 dl ja vettä 6 dl. Ja liotusaika on 12 h.
08.05.2023 10:20
Tuollainen+on+aika+helppo+tehdä+jos+on+olosuhteet.+
Itse+olen+ajatellut+että+laittaisin+5+cm+halkaisijaltaan+pyöreään+puuhun+toiseen+päähän+3-4+kappaletta+noin+kolme+milliä+paksuja+lastantapaisia+~10+cm+pitkiä+säleitä.
Hakkurin+varsi+tammea,+ja+luumupuuta+lastoiksi.
16.08.2022 12:32
Tämä+kauppojen+mainostama+kylmäketju+jossa+kala+heidän+mukaansa+kestää+hyvänä+ja+tuoreena+kaksikin+viikkoa.
Mutta+totuus+on+toinen.
Tuore+kala+on+kimmoisaa+ja+KIINTEÄÄ,+toisin+kuin+ne+kirjolohi+fileet+joita+näkee+näkee+kalatiskeillä.+Fileen+sellissä+on+kaikissa+5-10+repeämää+poikittaislihakerrosten+välissä.+
Onko+tämä+siis+kiinteää.+
Ei,+se+ei+ole+laadultaan+superia,+eikä+edes+regular,+vaan+se+kelpaa+nimellä+prosessi+teollisuuden+käyttöön.
Nämä+siis+näkyy+ostajan+silmiin+kun+fileitä+on+kaupan.+Aivan+varmasti+kaikki+myytävä+kala+on+samanarvoista,+tietysti+riippuen+myös+koska+se+on+kauppaan+tullut.+Saahan+sieltä+toki+tuorettakin.+Silakka+sitten+haisee+ja+on+pehmeää+vanhana.+
Valmiiksi+leikatuissa+ja+muoviin+pakatuissa+tuotteissa+voi+tilanne+olla+parempi.+mutta+ei+minulla+ola+varaa+maksaa+20+euroa+kirjolohi+fileestä.
03.09.2021 08:12
1 / 1