Vapaa kuvaus

Nikkini ouro, 'kulta', on portugalia.

Olen eläkkeellä oleva luonnontieteelliseen maailmakuvaan perehtynyt seurakuntapappi, kuivilla jo pitkään ollut, mutta edelleen alkoholisti, ja kärsin tähän sairauteen kuuluvasta sietämättömästä ahdistuneisuudesta.

Koska luonnontieteellisen katsannon osana matematiikka on minulle erityisen rakas, olen nikkinä käyttänyt myös persialaisen matemaatikon nimeä al-Khwarismi, samoin algebra-sanan alkujaan arabialaista muotoa al-jabr (الجبر , transletteroidaan myös al-ğabr). Lukiessani arabialais-persialaisen matematiikan historiaa saan suorastaan ponnistella, etten vaivu transsiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi

Eri aikoina olen käyttänyt eri nikkejä, joita en useita muistakaan. Mieleen tulevat Avicenna, Ali Abu Ibn Sina, Latviešu stāsts (=Latvialainen kertomus), Firdawsi, Dogmatikos, Kynä.M, kynä.mi, ånyo, ja cobre, mutta on ollut muitakin joita en muista. Nikkejä en ole käyttänyt päällekkäin, vain yhtä kerrallaan. Lisäksi minulla on ollut pari erittäin hyvää ystävää, Kyöpeli ja Tri'is eli Triceratops, joiden kanssa käytämme samaa tietokonetta erittäin hyvässä sovussa. 🌹👀

Aloituksia

61

Kommenttia

930

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Kovaa juomista, 17 pulloa olutta päivässä vuoden jokaisena päivänä, kesti kuutisen vuotta ja vähemmän kovaa mutta kuitenkin enintä, mitä maksa pystyi siinä vaiheessa polttamaan, toinen mokoma.

    Aluksi alkoholistin maksa pystyy polttamaan saman kuin normaali-ihmisenkin 7 g/h, mutta kouliintuneen alkoholistin maksa tuplamäärän 15 g/h. Kuiville päästessäni nautin siis tämän maksimin. Minulla oli vakavia neurologisia häiriöitä, erityisesti sekavuutta ja kouristuksia. Arvelin niiden olevan fataaleja, joten uskoin kuiville päästessäni aivojen tuhoutuneen pahasti.

    Näin ei kuitenkaan ollut, vaan aloitin uudelleen kesken jääneet opintoni 11 vuoden takaa. Suoritin ensimmäisen maisterintutkinnon jo seuraavana vuonna, toisen pari vuotta myöhemmin, sitten sivulaudaturin molempiin ja sivuaineita kymmenkunta eli noin kolmannen tutkinnon verran.

    Kun sain vielä kaikissa erinomaiset tiedot, aloin uskoa, että vakavaa aivovauriota ei ollut tullut. Nyt tilanne on aivan toinen. Ensin suuri osa aivoistani tuhoutui aivoverenvuodossa. Siksi en pysty enää kirjoittamaan entisellä paremmalla kädelläni, oikealla, ollenkaan, ja vasemmallakin vain yhdellä sormella.

    Näköhäiriöitä (migreenin aura ilman kipua) saan jo useita kertoja päivässä. Muisti on mennyt heikoksi ja olen jatkuvasti lopen väsynyt. Suurimman osan vuorokaudesta nukun. Olen jatkuvasti käynyt yhä kärsimättömämmäksi. Saatan olla ns. loppusuoralla, mutta varmahan ei voi olla. 🌹👀
  2. 20-luvulla oli jo muutamia uusia juutalaisia muualta saapunut maahan. He olivat synnyttäneet alkavan vihan juutalaisia kohtaan. Eräillä - mutta harvoilla - palestiinalaisilla viha oli niin suuri, etteivät osanneet tehdä eroa Palestiinan entisten juutalaisten, joilla oli kiistaton asumisoikeus, ja tulokasjuutalaisten välillä.

    Muutamat palestiinalaiset, kuten mainittu Amin al-Husseini, jopa liittoutuivat natsien kanssa. Se ei ole millään tavalla puolustettavissa, kuten nykyinenkään Hamasin harjoittama terrori. Haganah syntyi vasta 1920, jolloin UUSIEN juutalaisten maahanmuutto oli kestänyt jo kauan.

    Historiantietoni perustuvat tältä osin israelilaiseen ja Israelissa julkaistuun paksuun kirjaan, jonka nimeä en enää valitettavasti muista, mutta jo aikoinani totesin, että se oli tiukasti virallisen propagandan mukainen.

    Kirjoitit: "Mistähän tuo 'ouron' antisemitismi johtuu? Onko hän natsi?"

    Käytät väitteessäsi ja vihjauskysymyksessäsi kahta häpeämätöntä ja tunnettua korttia, 1) antisemitismikorttia ja 2) natsikorttia. En kannata mitään poliittista enkä aatteellista suuntaa, enkä ole edes äänestänyt moneen vuosikymmeneen.

    Vain kaikkien tinkimätöntä tasa-arvoa - naisten ja miesten ja eri kansojen - kannatan, ja sitä vielä erittäin lämpimästi. Suuresti iloitsen, että se onkin menestynyt tavalla, jota ennen ei voinut edes kuvitella vinoutuneessa maailmassa.

    Sinun pitäisi miettiä, miksi koko maailmaa edustavassa YK:ssa Israelin harjoittama sorto tuomitaan yleiskokouksessa aina. Vain turvallisuusneuvostossa voi pärjätä USA:n käyttämän veto-äänen turvin. 🌹👀
  3. Nykyjuutalaiset kutsuvat itseään juutalaisiksi tai israelilaisiksi. Kun heidän valtiotansa perustettiin, ehdolla nimeksi oli sekä Israel että Juda muinaisen pohjois- ja etelävaltakunnan mukaan.

    Kun olin nuori, nykyisen Israelin alue oli vain osa Palestiinaa. Israelin valtiota ei ollut, eikä nimeä käytetty edes epävirallisesti, mutta uskonnollisissa piireissä tiedettiin sellaisen muinoin olleen, Samaria eli Israel eli pohjoisvaltakunta. Veikkaan, että lapsuuteni ajan Palestiinan perinteisetkin juutalaiset, sikäli kuin vielä joitakin on elossa, haluavat itseään kutsuttavan israelilaisiksi.

    Kun ostin Raamattuni (painovuosi 1958), sen välissä tuli saksankielinen kartta, jossa ei vieläkään käytetty - jo uudestaan olemassa olevaa - nimeä Israel, vaan: DAS MODERNE PALAESTINA, Nykyinen Palestiina.

    Matkojakin tekivät pastori Ilmo Launis ja taiteilija Osmo Visuri 'Jeesuksen jalanjäljissä' ja niitä sanottiin tehtävän 'Pyhään maahan' tai 'Palestiinaan'. 🌹👀