Vapaa kuvaus

Nikkini ouro, 'kulta', on portugalia.

Olen eläkkeellä oleva luonnontieteelliseen maailmakuvaan perehtynyt seurakuntapappi, kuivilla jo pitkään ollut, mutta edelleen alkoholisti, ja kärsin tähän sairauteen kuuluvasta sietämättömästä ahdistuneisuudesta.

Koska luonnontieteellisen katsannon osana matematiikka on minulle erityisen rakas, olen nikkinä käyttänyt myös persialaisen matemaatikon nimeä al-Khwarismi, samoin algebra-sanan alkujaan arabialaista muotoa al-jabr (الجبر , transletteroidaan myös al-ğabr). Lukiessani arabialais-persialaisen matematiikan historiaa saan suorastaan ponnistella, etten vaivu transsiin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi

Eri aikoina olen käyttänyt eri nikkejä, joita en useita muistakaan. Mieleen tulevat Avicenna, Ali Abu Ibn Sina, Latviešu stāsts (=Latvialainen kertomus), Firdawsi, Dogmatikos, Kynä.M, kynä.mi, ånyo, ja cobre, mutta on ollut muitakin joita en muista. Nikkejä en ole käyttänyt päällekkäin, vain yhtä kerrallaan. Lisäksi minulla on ollut pari erittäin hyvää ystävää, Kyöpeli ja Tri'is eli Triceratops, joiden kanssa käytämme samaa tietokonetta erittäin hyvässä sovussa. 🌹👀

Aloituksia

61

Kommenttia

930

  1. Olipa perisynti sitten kuvakieltä tai sanatarkka ilmaisu ...

    ... se kertoo karmeasta todellisuudesta. KAIKISSA ihmisissä on pahuutta, enemmän tai vähemmän. 🌹👀
    Luterilaisuus
    140
    633
  2. Häväisyä lain varjolla

    Ruotsinvallan aikana eräs pappi oli saanut kuolemantuomion. Hänet teloitettiin julkisesti peijaisiin kokoontuneen yleisö
    Luterilaisuus
    6
    149
  3. Tekosyyn nojalla

    Olen montakin kertaa törmännyt ihmiseen, joka kertoo joutuneensa syrjityksi kansallisen alkuperänsä, uskontonsa, uskonno
    Luterilaisuus
    0
    62
  4. Kolminaisuusopin filosofinen muotoilu

    Tuolla jossakin joku kysyi jotakin kolminaisuusopista, mutta en sitä enää löydä, joten minun täytyy vastata aloituksella
    Luterilaisuus
    150
    879
  5. Kiduttajia on kaikkialla

    On silkka erehdys kuvitella, että olisi joku ryhmä, johon ei kuuluisi myös niitä, jotka nauttivat kiduttamisesta. Mutta
    Luterilaisuus
    0
    71
  6. 11. momentti

    Vielä kouluaikanani noudatettiin keisarin antamaa Koulujärjestystä, jonka 35 §:n kymmenen ensimmäistä momenttia piti oll
    Luterilaisuus
    1
    123
  7. Juutalainen kulttuuri on tuhoutunut ...

    ... sen mukana, kun maahan tunkeutuneet juutalaiset ensin loivat terrorismin ja lopulta muodostivat terroriin turvautuva
    Luterilaisuus
    20
    206
  8. Kirkosta erotaan viipeellä.

    Räjähdysmäisesti kasvava ero kirkosta ei johdu kirkon nykyopetuksesta, vaan entisestä. On myöhäistä kääntää jäsenmäärä n
    Luterilaisuus
    4
    122
  9. Herätys- ja lakihenkisyys erottamaton parivaljakko

    Kun vanha erittäin lakihenkinen herätysliike, körttiläisyys, muuttui 'liberalisoituneeksi' perinneliikkeeksi, se menetti
    Luterilaisuus
    51
    284
  10. Kahden pelastustien mutkat

    Kristillisten sionistien mukaan on kaksi pelastustietä, jotka johtavat perille Uuteen Jerusalemiin eli taivaaseen, 1) kr
    Luterilaisuus
    49
    322
  11. Uusi liitto tuli vanha tilalle, ei rinnalle.

    Poikkeuksetta kaikki kirkot opettavat, että Israel hylkäsi liiton Jumalan kanssa ja menetti Jumalan lupaukset. Jumala lo
    Luterilaisuus
    392
    1516
  12. Pelastus tulee kaikille, poikkeuksetta kaikille.

    Vaikka tuomiosunnuntai perinnesyistä vielä onkin almanakassa, ja kummittelee joidenkin mielessä, emme enää usko helvetti
    Luterilaisuus
    25
    265
  13. Kirkon hirmuvalta on rapistunut, tilalle ystävällisyys.

    Minulla on tallessa vuodelta 1952 professori V. T. Aaltosen kirja Miksi en ole kristitty. Edellinen painos ilmestyi jo n
    Luterilaisuus
    1
    96
  14. Luterilainen pappiskoulutus

    Kun aloitin 60-luvun puolivälissä teologiset opintoni - tosin silloin voimistuvan alkoholismini takia toistaiseksi keske
    Luterilaisuus
    7
    187
  15. Katsomuksen sisältö ei ole luterilaisuudessa autuuden ehto.

    Luterilaisuudelle on täysin vieras herätyskristillisyyden mukana tullut oppi, että tietyn maailmankatsomuksen omaksumine
    Luterilaisuus
    1
    113
  16. Kristillisen sionismin KAKSI pelastustietä

    Kristillinen sionismi on siinä mielessä kristillinen, että se katsoo, ettei ole muuta pelastusta, kuin Jeesuksen antama
    Luterilaisuus
    123
    676
  17. Eräs salaliittoteoria...

    ...kertoo että, Israelin tarkoitus varjelemalla tarkoin ydinsalaisuuksiaan olisikin pyrkiä liioittelemaan. Israelilla ei
    Salaliittoteoria
    2
    138
  18. Muistomerkkitekele

    Kun Tasavallan presidentti Martti Ahtisaari paljasti presidentti Risto Rytin tekelemäisen ja häväisevän muistomerkin v.
    Maailman menoa
    1
    109
  19. Laskelma alkoholihaitoista, pari miljardia vuodessa

    TAAS oli uutinen, kuinka tutkija oli tehnyt laskelman alkoholihaitoista. Sen mukaan yhteiskunnalle aiheutuu 1,4 miljard
    Luterilaisuus
    128
    741
  20. Palvelunestobyrokratia

    Digitaalinen palvelunestobyrokratia lienee saavuttanut huippunsa, kun on siirrytty totaaliseen puhelinnumeroiden pimittä
    Maailman menoa
    1
    70