Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. Sanot: "Voisin esimerkiksi vedota Jeesuksen/Jumalan nimeen että saan 50 kertaa peräkkäin klaava kun heitän kolikkoa. Onko tämä liikaa pyydetty?
    >>>>>>>>>>><
    Jumalalle on kyllä kaikki mahdollista, mutta suostuuko Jumala aina meidän pyyntöihimme?
    Uskoisitko silloin Jumalan olemassaoloon, jos pyyntöösi vastattaisiin?

Mieleeni tulee Raamatun kohta Joh. 4:48
    " Niin Jeesus sanoi hänelle: "Ellette näe merkkejä ja ihmeitä, te ette usko".

Toisaalta, eikö Jumala ole monin tavoin ilmaissut itsensä!
  2. JOHANNES KASTAJA JA MESSIAS
    Joh.3:22-36
    >>>>>>
    Jeesus lähtee Jerusalemista Juudean maaseudulle ja ryhtyy edelläkävijänsä Johannes Kastajan valmistavaan toimintaan, kastamiseen vedellä (22,23).
    Kastaminen Hengellä, joka oli oleva Jeesuksen varsinainen tehtävä (1:33), ei vielä voinut tapahtua (7:39, 20:22). Vedellä kastamista toimitti Jeesus opetuslastensa välityksellä (4:2).

Johanneksen ja Jeesuksen samankaltainen ja samanaikainen toiminta sai aikaan Johanneksen opetuslapsien ja juutalaisten välillä väittelyä siitä, kumpi oli oikea puhdistus; Johanneksen vai Jeesuksen toimittama kaste (25,26).
    Johanneksen opetuslapset valittavat kaikkien menevän Jeesuksen tykö. Johannes vastaa opetuslapsille, mikä on hänen tehtävänsä:
    3:27 "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.
    3:28 Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty.
    3:29 Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
    3:30 Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä”.

Jeesuksen asteettainen siirtyminen Johanneksen tilalle on sisältönä Johanneksen todistuksessa. Kyse ei siis ole mistään kilpailuasetelmasta.

Jeesuksen ylhäältä tuleminen korottaa hänet syntyperäänsä nähden kaikkia muita ihmisiä korkeammalle (31). Isän rakkaus maailmaa kohtaan toteutuu Pojan kautta. ”Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä” (36).
  3. 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
    >>>>>
    ...kertausta....

Johanneksen 3:ssa luvussa puhutaan siitä, kuinka Nikodeemus keskustelee Jeesuksen kanssa uudestisyntymisestä ja uskosta.
    Nikodeemus ei ymmärrä Jeesuksen puhetta ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä (Joh. 3:5-9) ja kysyy: ”Kuinka tämä voi tapahtua” (9).
    Jeesus vastaa: Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä” (10).

Miten Nikodeemuksen oli mahdollista tietää, mitä Jeesus tarkoitti vedestä ja Hengestä syntymisellä?
    --
    Nikodeemus oli fariseus. Fariseukset olivat puhtauskiivailijoita ja he olivat tarkoja lain noudattamisessa. Nikodeemukselle oli siis tuttuja Vanhan Testamentin puhtaussäädökset.

"Israelin opettajana" (Joh.3:10) Nikodeemuksen piti olla tietoinen siitä, mitä Jeesus hänelle opetti uudestisyntymisestä.
    "Vedestä ja Hengestä"-syntymisellä on vanhatestamentillinen lähtökohta.
    --
    Nikodeemukselle oli tuttua esim. pappisvihkimys, jota kuvataan 2 Ms. kirjan 29. luvussa.
    Vihkimiskaavaan kuului kaksi elementtiä: papin pesu vedellä ja voiteleminen öljyllä. Öljy on Raamatussa Pyhän Hengen vertauskuva.
    Näin ollen papin voitelu öljyllä antoi papin virkaan tarvittavan hengellisen varustuksen, joka oli Pyhä Henki.
    Näin heidät erotettiin ja vihittiin tehtäväänsä.

Pappien peseminen vedellä muistuttaa myös siitä mitä Uusi Testamentti puhuu kristillisestä kasteesta.
    Siihenkin liittyy vesi ja Pyhä Henki (Joh. 3:5).

Myös me olemme "...valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, Jumalan oma kansa, määrätty julistamaan hänen suuria tekojaan, joka meidät on pimeydestä kutsunut ihmeelliseen valoonsa ” (1 Piet. 2:9).
  4. Lopputulos: Joh.9:35-41
    --
    .
    9:35 Ja Jeesus sai kuulla heidän ajaneen hänet ulos; ja hänet tavatessaan hän sanoi hänelle: "Uskotko sinä Jumalan Poikaan?"
    9:36 Hän vastasi ja sanoi: "Herra, kuka hän on, että minä häneen uskoisin?"
    9:37 Jeesus sanoi hänelle: "Sinä olet hänet nähnyt, ja hän on se, joka sinun kanssasi puhuu".
    9:38 Niin hän sanoi: "Herra, minä uskon"; ja hän kumartaen rukoili häntä.
    9:39 Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi".
    9:40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: "Olemmeko mekin sokeat?"
    9:41 Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy".
    --
    Kun Jeesus paransi syntymästään sokean miehen (Joh.9:1-41)
    Jeesus ei jättänyt ihmettä erilliseksi tapahtumaksi, vaan aloittaa jatkokeskustelun hengellisestä sokeudesta ja näkökyvystä.
    Sokeana syntyneen parantamisella oli aivan vastakkainen vaikutus fariseuksiin kuin parannettuun.

Samalla kun Jeesus teki sokeana syntyneen ruumiillisesti ja hengellisesti näkeväksi, teki ihmetyö fariseukset, jotka sanoivat ”me tiedämme” (Joh.9:24,29) ja ”me näemme” (41), entistä enemmän sokeiksi.
    Ulkokultaisuudessaan fariseukset eivät nähneet omaa syntisyyttään. Heidän ei tarvinnut etsiä pelastusta synnistä, josta ei kukaan ole vapaa.