Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. AABRAHAMIN ESIMERKKI
    Room. 4:1-12
    --
    4:1 Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
    4:2 Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
    4:3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
    4:4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
    4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
    ---
    Juutalaiset olivat hyvin tarkkoja siitä, että heillä vain oli yksinoikeus puhua Aabrahamista esi-isänään.
    Ylpeillen saattoivat valitun kansan jäsenet sanoa: ”Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä, emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia” (Joh. 8:33). Paavali kumoaa kuitenkin tällaiset väitteet Raamatun sanalla.
    Esimerkkinä hän käyttää Aabrahamia.

Jo Aabraham löysi armon Jumalan silmien edessä (1.Moos.18:3).
    Hän uskoi Jumalaa ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi” (3).
    Kirjanoppineet puhuivat Aabrahamista tekojen miehenä. Paavali myöntääkin tämän; sellaisena Aabrahamilla oli kerskaamista, ”mutta ei Jumalan edessä” (2).
    Aabrahamin vanhurskaus ei perustunut tekoihin, vaan uskoon (5).

Jotkut saattoivat väittää, että Aabrahamin esimerkki soveltuu ainostaan juutalaisiin (9). Paavali kumoaa tällaiset väitteet tapahtumien aikajärjestyksellä.
    Aabrahamin ympärileikkaus tapahtui vasta lupauksen saamisen jälkeen.
    Myöhemmin toimitettu ympärileikkaus (1. Moos. 17.luku) ei voi tehdä tyhjäksi aikaisemmin luettua uskonvanhurskautta (1. Moos. 15.luku).
  2. Jeesuksen ja juutalaisten välinen kiista jatkuu. Jeesusta vastaan heitetään herjaus:
    ” sinä olet samarialainen ja sinussa on riivaaja" (48).
    ”Samarialainen” oli siihen aikaan haukkumasana, jolla tarkoitettiin saastaista ja pahan hengen valtaamaa ihmistä.

Ihminen ei ole siitänsä muuttunut. Tälläkin palstalla kuulee usein samantapaista haukkumista ja herjaamista.

Jeesus ei asetu tuomariksi: ” "Minussa ei ole riivaajaa, vaan minä kunnioitan Isääni, ja te häpäisette minua. Mutta minä en etsi omaa kunniaani; yksi on, joka etsii ja tuomitsee (49,50).
    Tässäkin kohden voimme ottaa esimerkkiä Jeesuksesta ” joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee” (1Piet.2: 23).
    --
    Uskova ei ainoastaan vapaudu synnin orjuudesta (Joh. 8:32,34), vaan saavuttaa kuolemattomuuden. Jeesuksen vastustajat ymmärsivät taas hänen sanansa ” jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa",-väärin.
    He ajattelivat Jeesuksen puhuvan ajallisesta kuolemasta.

Jeesuksen puhe siitä, että ”ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut”, saa juutalaiset raivoihinsa (58,59).
    Jos he olisivat olleet todellisia Jumalan lapsia, olisivat he rakkaudella kohdelleet Jeesusta, jonka Jumala oli taivaasta lähettänyt heidän pelastajakseen.
    Nyt he päinvastoin yrittävät etsiä sopivaa tilaisuutta surmataksensa hänet.

Murhan aikeissa kulkeminen on taas yksi perkeleen lapsen tuntomerkeistä.
    Kun he eivät vastaanottaneet totuutta, jota Jeesus julisti, he mieluummin pysyivät valheessa, jonka isä on perkele (8:44,45).
    --
    Miten sinä toimit, kun koet tulleesi herjatuksi?
  3. Pyhä tarkoittaa Jumalalle erotettua.
    Sanaa "pyhä" käytetään Raamatussa sekä Jumalasta, että ihmisestä.

Jokainen seurakuntalainen onkin pyhä, koska Kristus Jeesus on heidät ostanut ja kastanut omikseen.
    --
    TUOMITSEMISESTA/Ohi aiheen

”Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja” (Room.2:1).

Innokas tuomioitten langettaminen johtuu siitä, että asia on tuomitsijalle itselleen tuttu. Sättiessään muita paine omassa elämässä helpottuu hetkeksi.
    Näinhän toimi fariseuskin; ”Enhän ole niin kuin tuo publikaani” (Lk.18:11).

Tuomitsemisen sijasta Paavali kehoittaa tarkkailemaan omaa elämää; Jumalan hyvyys vetää meitä parannukseen (Room.2:4).
    Jumala ei jaa ihmisille hyvyyttä sitä varten, että sen turvin voisimme vapaasti halveksia ja tuomita muita.
    Me emme ole tuomareita emmekä jakomiehiä.

Jumala ei katso henkilöön.
    Viimeisellä tuomiolla jokainen saa tekojensa mukaan, hyvää tehneet iankaikkisen elämän. Pahaa tehneitä kohtaa tuska ja ahdistus.
    --
    1.Piet. 1:16
    "Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

Meidän tulee luopua itsekkäistä mielihaluistamme.
    Meidän ei tule harjoittaa vilppiä eikä ulkokultaisuutta.
    Me emme saa kadehtia emmekä panetella ketään (1.Piet.2:1).
    Jo näistä sanoista huomaamme, että meillä on paljon poispantavaa.
    --
    1. Mä elän laupeudesta
    ja armonantimista.
    En ansainnut mä autuutta,
    se tuotiin taivahista.
    Tää lohdutus on ainoa;
    mä elän laupeudesta.

2. Sua, Jeesus, kiitän ainian,
    kun hädästä mun nostit,
    joit vihan kalkin katkeran
    ja verelläs mun ostit.
    On autuuteni sinussa;
    mä elän laupeudesta.

(Virsi 275:1,2)
  4. Yks-tämmönen: "Paavalikaan ei valitellut heikkouksiaan vaan kerskasi niistä. Miksi hän kerskasi, ei valittanut.
    Siksi, että Jumalan voima asettuisi häneen asumaan. Siksi, että muutkin näkisivät, että Jumala on hänen kanssansa".
    --
    Ihmisen on vaikea tunnustaa olevansa heikko ja vajavainen.

Paavali ei hävennyt tätä.
    1.Kor.2:1-5
    --
    2:1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.

2:2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.

2:3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin HEIKKOUDEN VALLASSA ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
    2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
    2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
    ---
    Paavali itse oli saanut kohdata Ristiinnaulitun ylösnousseena Herranaan, kuten Apt. 9:1-9 luimme (1. Kor. 15:8).
    Tästä Ristiinnaulitusta ja syntien sovituksesta hän myös saarnasi (j.2).

Sanoma oli yksinkertainen.
    Hänen sanomansa ei perustu ihmisen viisauteen eikä omiin kykyihimme. Korintissa ”henkien taistelu” oli niin kova, että Paavali joutui saarnaamaan ”heikkouden vallassa, pelossa ja suuressa vavistuksessa”.

Paavali ei häpeä tunnustaa tätä. Olihan hän tullut Korintton suurkaupunkiin, joka oli tunnettu materialismistaan ja siveettömyydestään.
    Moni korinttilainen otti vastaan evankeliumin ja Korinttiinkin syntyi Jumalan seurakunta. (Tarkemmin Apt. 18:1-17)

Paavalin saarnat olivat ”Hengen ja voiman” osoittamista (j. 4).

Tuon vapisevan miehen saarnat saivat aikaan sen, että monien sisäinen vastarinta murtui: syntejä tunnustettiin, paheista ja huonosta elämäntavoista luovuttiin, alettiin elämään uutta elämää, jossa Hengen lahjat toimivat (1. Kor. 1:4-7).
    Korintin seurakuntalaisista tuli rikkaita hengellisesti.
  5. Pietari oli johtava apostoli.
    Hän kierteli eri seurakunnissa ja nyt hän saapuu Lyddaan.

Siellä hän tapaa Aineas-nimisen miehen, joka oli kahdeksan vuotta maannut vuoteessaan halvaantuneena.
    Pietari parantaa hänet. Tai oikeammin; Jeesus Kristus parantaa hänet (34).

Toinen ihme tapahtuu Joppessa (nyk. Jaffa) . Paikallisen kristillisen seurakunnan yksi uskollisimmista opetuslapsista oli nainen nimeltään TABITA.
    Hän sairastui ja kuoli.
    Ennen kuin hänet ehdittiin haudata, saapui Pietari paikalle.

Hän kehoittaa muita poistumaan huoneesta ja rukoilee ja käskee kuolleen nousta ylös.
    Ihme tapahtuu ja Pietari kutsuu väen sisään. Tieto ihmeestä leviää koko Joppessa ja monet uskovat Herraan (42).

Molemmat tapaukset muistuttavat monin tavoin niitä tapauksia, kun Jeesus paransi halvatun Kapernaumissa (Mark. 2:1-12) ja herätti Jairuksen tyttären kuolleista (Luuk. 8:40-56).

Ihmeparantumisista kohistaan tänäänkin aika ajoin. Vähän kuitenkin löytyy niistä näyttöä. Jeesuksen aikaansaamille ihmeille ei pitäisi jäädä sijaa epäilyksille.
    Ne pitäisi oikeasti olla todistettavissa.

Luimme aikaisemmin, kuinka Pietarin vastustajatkin joutuivat toteamaan Pietarin tekemästä ihmeteosta (Apt. 3:1-11), ramman parantumisesta:
    "… heidän kauttansa on tapahtunut ilmeinen ihme, sen kaikki Jerusalemin asukkaat tietävät, emmekä me voi sitä kieltää" (Apt 4:16).
    Tänä päivänä lääkärintodistus tapahtuneesta ihmeestä olisi paikallaan.
    Kyllä Jumala parantaa tänäänkin, joko lääkäreiden kautta tai ilman.
    ---
    Nämä ihmeet osoittivat sen, että Kristus toimi apostoleitten kautta.
    Olihan Jeesus itse kehoittanut opetuslapsiaan:
    ”Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa” ( Matt. 10:8).
    --
    3. Hän, Herra, voimassansa
    rakentaa kirkkoaan
    Hengellään, sanallansa
    ja armolahjoillaan.
    Hän ihmeitänsä näyttää
    voi vielä kansassaan,
    sen toivon kerran täyttää,
    sen nostaa kunniaan.

(Virsi 176:3)