Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. Laurentius:
    "Vielä on epäselvää, miten kaste liittyy Pyhän Hengen saamiseen... Löytyyhän Raamatusta paikkoja, joissa sanotaan, että saamme Hengen kasteessa. Asia ei olekaan niin yksinkertainen kuin olin olettanut. Ehkä sinä voit valaista asiaa"?
    ---
    Huomaan, että tarkoin, berealaisten tavoin (Apt. 17:10,11) haluat tutkia, mitä kirjoitettu on.

--"Minä (Johannes Kastaja) kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi,jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella" (Matt. 3:11).

---"Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä." (Mark. 1:8)

----"...niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella" (Luuk. 3:16).
    ---
    Johanneksen kasteeseen ei liittynyt Pyhän Hengen saaminen.
    Efesossa vaikutti Apollos, joka opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta jostain syystä tunsi vain Johanneksen kasteen (Apt. 18:24-28).
    Paavali tulee Efesoon ja "korjaa" tilanteen (Apt. 19:1-7).

Usko, kaste ja Pyhän Hengen saaminen liittyvät samaan kokonaisuuteen (Apt. 2:38).
    ---
    Mitä ajattelet ;
    "Jos joku ei synny VEDESTÄ ja HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan" (Joh. 3:5).
    Mitä tarkoittaa "vedestä ja Hengestä"-syntyminen?
  2. Laurentius, esität hyviä kysymyksiä!

Hebr. 6:1-2 puhuu opinalkeista, joihin kuuluu mm. mainitsemasi asiat; oppi kasteista (monikkomuoto viittaa juutalaisiin pesoihin Johanneksen kasteen ja kristillisen kasteen lisäksi) ja kättenpäällepanemisesta.
    Kyse on siis tärkeistä opinkohdista, jotka muodostavat kristillisen uskon perustan.
    Nämä opinalkeet ovat vasta maitoruokaa (Hebr. 5:12), jonka jokaisen kristityn tulisi hallita voidakseen nauttia vahvempaa ruokaa (Hebr. 5:14).
    ---
    HENKIKASTE

Paavalin laittaessa kasteen yhteydessä kätensä Efeson opetuslasten päälle he saivat Pyhän Hengen (Apt. 19:1-7).
    Jo neljännen kerran Apt. teoissa mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän päälle;
    ensin alkuseurakunnan (Apt. 2:1-13), sitten samarialaisten (Apt. 8:14-17) ja pakanain (Apt. 10:44-48)) ja viimeiseksi Johanneksen opetuslasten päälle.

Näin toteutuivat Jeesuksen sanat apostoleilleen:
    "...,kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa, että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Apt. 1:8).

Kaikissa tapauksissa on kyse siitä, että Jumala tekee tiettäväksi, ketkä hänen kirkkoonsa kuuluvat.
    Viimeisessä tapauksessa (Johanneksen opetuslapset)pääpaino on siinä, että myös heidät on kastettava.
    Pidettiin itsestään selvänä, että kristillisen kasteen saanut oli saanut myös Hengen lahjana (Apt. 2:38).

Yksityisen ihmisen henkilökohtaisesta (ns.)henkikasteesta Uudessa Testamentissä ei puhuta.
    Vai oletko löytänyt siitä esimerkkejä Raamatustasi?
  3. yks toinen:"EI KASTEESSA SAADA PYHÄÄ HENKEÄ..."
    ---
    Mitä kasteessa sitten mielestäsi saadaan?
    (Toisin sanoen;Liittyykö sinun kasteeseesi miten Pyhä Henki?)

(Perustelut Raamatun sanalla!)