Vapaa kuvaus

Vuosi vaihtui eletään 2025, onnea meille kaikille, niin se vaan vuodet soljuu.
Vanhan kuvan löysin, jospa tästä vielä tunnistaa, he ketkä tuntevat.

Aloituksia

27

Kommenttia

349

1. Huomenta arkiaikaan, tiistaita elellään, meinaa nuo päivätkin sekoittua, pitää aina itselleen vakuutella missä päivässä kuljetaan.
    Minun pääsiäinen sujui suunnitellun aikataulun mukaan, päivä sitten matkan rasituksista lepäilyä, kyllä se väsymystä saa aikaan, kun päivärytmi muuttuu.
    Reilun viikon päästä on sitten Vappu ja sehän ilon juhlimista saa aikaan, tai ainakin aikaisemmin näin on ollut, nyt taitaa mennä päivänä muiden jatkona.
    Pitänee simaa tehdä ja munkkeja paistaa, näin saaden erilaisen juhlapäivän aikaan.
    Toukokuulle sitten vapunpäivän lisänä äitienpäivä ja helatorstai, kesäkuulle helluntai ja juhannus, näin sitten aletaankin joulun odotuksiin;)
    Paljon ehtii tapahtua kuitenkin ennen jouluun pääsyä, sinnehän on monen ihmisen ikä, näin ennen puhuttiin.

Jääköön kalenterin tutkiminen ja palataan tähän aikaan.
    Nyt aurinko paistaa, sateen jäljet kadonneet, mutta ihmeitä teki luonnolle, olen näkeväni pensaissa ja puissa vihertävää väriä ja nurmikot ainakin vihreänä ovat.
    Siitä se kesä ihan huomaamatta on käsillä, kukkatilaukseni sotkeutui ja nyt on puutarhalta mentävä kesäkukat hakemaan.
    Olen miettinyt, onko nykytyöntekijät huolimattomampia, kun aika usein kohtaa tätä pettymystä tilauksien suhteen, minäkin joudun soittelemaan useasti jonkun asian perään.
    Paketit lähetetään minne sattuu, vaikka tilauksessa selvä osoite, vastuu työn kunnolla tekemiseen on mielestäni herpaantunut.
    Onko ajan henki se, että ei niin väliä, miten menee. radio kertoo melkein joka aamu epäkohdista, mitä ilmenee.
    Vanhusten seksuaalista kohtelua on tullut kotihoidon piirissä esille, jopa on uutinen sekin.

Demeter hyvin olet jaksanut tarjoilut perheellesi laittaa ja pitkä rupeama jaloille touhuta tuo kaksitoistatuntinen, en moista jaksaisi.
    Sinulla on tuo kirjamaailma, mihin voit upota ja elää elämyksiä niiden kautta.
    Minun taitoni siinä suhteessa olematon ja siksi telkkarin suuri katsoja olen, eilenkin hypin kanavalta toiselle, kunnes löytyi pääsiäisen aikaan liittyvä Ville Riekkisen haastattelu ja sitä pysähdyin kuuntelemaan.
    Oli niin minun ajatteluun johtava keskustelu, oli raamatun tutkimuksesta ja muista uskon asioista koostuva keskustelu.
    Hän valotti raamatun sisältöä ja aikaa milloin sitä on kirjoitettu, toi minun ajatusten mukaisia mielipiteitä sisällöstä ja sen vertaamisesta nykypäivään.
    Pohjapiirustus tehtiin sen ajan kertomilla ja nyt tulkinta pitäisi osata tehdä tämän ajan mukaan
    Viisaita mielipiteitä paljon maailmaa kiertäneeltä Riekkiseltä, monista asioista olen hänen näkemyksien kannalla, vaikka en paljon asiaa ymmärräkään.
    Mitä tulee pitkään viestiisi, siitäpä minä pidänkin, itse samaan syyllistyn, en osaa lyhyesti mitään kertoa.

Elämisen ilo viesteistäsi Neeassa välittyy, sitä tarvitsemme, me maan mudassa väliin kyntäville.
    Aina on iloisuus ja viestien välittämä ilo tarpeen.

Tykkään myös Olli Haapakankaan selostuksista, ohjelmista, kuuntelen paljon kanavaa missä hän esiintyy, äänikin jo poikkeaa tavanomaisista, sekin hyvältä tuntuu, samaa tarjoilee Petri Julkunen, on jotenkin mukava kuulla poikkeavaa juontamista, mikä kotoiselta tuntuu.

Miksikäs ei Manninenkin mies olisi, hyvin varmaan miehen mitat täyttää.
    Nuo vanhat runon pätkät kouluajoilta usein mieleen välähtää, silloin ne oli osattava ulkoa.

Onpa mukava kuulla, että vaivasi on parantumassa liekko, niinkin on, että joskus särkynyt ei koskaan täysin kivuttomaksi tule, ainakin säiden vaihtelu kipua uusii.
    Onpa kiva, että olet mökille päässyt, siellä kissan kanssa kesää odottelette ja luonnosta nautitte.
    Hyvää jatkoa oleiluun.

Kaikkea kivaa toivotan myös teille kaikille kirjoittaja ystäville.
  2. Huomenta arkiaikaan, tiistaita elellään, meinaa nuo päivätkin sekoittua, pitää aina itselleen vakuutella missä päivässä kuljetaan.
    Minun pääsiäinen sujui suunnitellun aikataulun mukaan, päivä sitten matkan rasituksista lepäilyä, kyllä se väsymystä saa aikaan, kun päivärytmi muuttuu.
    Reilun viikon päästä on sitten Vappu ja sehän ilon juhlimista saa aikaan, tai ainakin aikaisemmin näin on ollut, nyt taitaa mennä päivänä muiden jatkona.
    Pitänee simaa tehdä ja munkkeja paistaa, näin saaden erilaisen juhlapäivän aikaan.
    Toukokuulle sitten vapunpäivän lisänä äitienpäivä ja helatorstai, kesäkuulle helluntai ja juhannus, näin sitten aletaankin joulun odotuksiin;)
    Paljon ehtii tapahtua kuitenkin ennen jouluun pääsyä, sinnehän on monen ihmisen ikä, näin ennen puhuttiin.

Nyt aurinko paistaa, sateen jäljet kadonneet, mutta ihmeitä teki luonnolle, olen näkeväni pensaissa ja puissa vihertävää väriä ja nurmikot ainakin vihreänä ovat.
    Siitä se kesä ihan huomaamatta on käsillä, kukkatilaukseni sotkeutui ja nyt on puutarhalta mentävä kesäkukat hakemaan.
    Olen miettinyt, onko nykytyöntekijät huolimattomampia, kun aika usein kohtaa tätä pettymystä tilauksien suhteen, minäkin joudun soittelemaan useasti jonkun asian perään.
    Paketit lähetetään minne sattuu, vaikka tilauksessa selvä osoite, vastuu työn kunnolla tekemiseen on mielestäni herpaantunut.
    Onko ajan henki se, että ei niin väliä, miten menee. radio kertoo melkein joka aamu epäkohdista, mitä ilmenee.
    Vanhusten seksuaalista kohtelua on tullut kotihoidon piirissä esille, jopa on uutinen sekin.

Demeter hyvin olet jaksanut tarjoilut perheellesi laittaa ja pitkä rupeama jaloille touhuta tuo kaksitoistatuntinen, en moista jaksaisi.
    Minun taitoni siinä suhteessa olematon ja siksi telkkarin suuri katsoja olen, eilenkin hypin kanavalta toiselle, kunnes löytyi pääsiäisen aikaan liittyvä Ville Riekkisen haastattelu ja sitä pysähdyin kuuntelemaan.
    Oli niin minun ajatteluun johtava keskustelu, oli raamatun tutkimuksesta ja muista uskon asioista koostuva keskustelu.
    Hän valotti raamatun sisältöä ja aikaa milloin sitä on kirjoitettu, toi minun ajatusten mukaisia mielipiteitä sisällöstä ja sen vertaamisesta nykypäivään.
    Pohjapiirustus tehtiin sen ajan kertomilla ja nyt tulkinta pitäisi osata tehdä tämän ajan mukaan
    Viisaita mielipiteitä paljon maailmaa kiertäneeltä Riekkiseltä, monista asioista olen hänen näkemyksien kannalla, vaikka en paljon asiaa ymmärräkään.
    Mitä tulee pitkään viestiisi, siitäpä minä pidänkin, itse samaan syyllistyn, en osaa lyhyesti mitään kertoa.

Elämisen ilo viesteistäsi Neeassa välittyy, sitä tarvitsemme, me maan mudassa väliin kyntäville.

Tykkään myös Olli Haapakankaan selostuksista, ohjelmista, kuuntelen paljon kanavaa missä hän esiintyy, äänikin jo poikkeaa tavanomaisista, sekin hyvältä tuntuu, samaa tarjoilee Petri Julkunen, on jotenkin mukava kuulla poikkeavaa juontamista, mikä kotoiselta tuntuu.

Nuo vanhat runon pätkät kouluajoilta usein mieleen välähtää, silloin ne oli osattava ulkoa.

Onpa mukava kuulla, että vaivasi on parantumassa liekko, niinkin on, että joskus särkynyt ei koskaan täysin kivuttomaksi tule, ainakin säiden vaihtelu kipua uusii.
    Onpa kiva, että olet mökille päässyt, siellä kissan kanssa kesää odottelette ja luonnosta nautitte.
    Hyvää jatkoa oleiluun.

3. Huomenta arkiaikaan, tiistaita elellään, meinaa nuo päivätkin sekoittua, pitää aina itselleen vakuutella missä päivässä kuljetaan.

Hyvää jatkoa oleiluun.

4. Toista pääsiäispäivää aloitellaan, ei sada ei paista, eilen koko matkamme ajan satoi.
    Kahdeksantuntia meni autossa istumiseen, perillä muutama tunti ja taas istuttiin, hyvin kuitenkin matka sujui, perillä hieman eksyimme, vaikka reitti oli karttaan merkitty.
    Niin kiemuraista tietä en muista nähneeni, mitä loppumatka ajettiin, meren ranta vastaa lopulta tuli.
    Vuokramökkialue, jossa upeita huvilataloja, tämäkin oli iso kaksikerroksinen hirsitalo, minkä vuokrasivat.
    Nuorten kotiin oli tavarat tuotu, mutta paikoilleen laitto tänä aamuna alkoi, siellä emme käyneet.
    Perhe yhdessä pääsiäisen ajan siellä talossa vietti, kun yhdessä muuten harvoin ovatkaan, hankalan matkan joutuvat aina tekemään, kun suomeen tulevat, kolme koiraa oman hankaluuden tuovat.
    Mukava oli kuulla kuulumiset ja nuorin vajaa vuoden vanha vauveli, hyvin otti meidätkin vastaan, ei vierastanut.
    Tumma nappisilmä ja musta tukka, varmaan monen tytön sydämen hurmaa, ainakin mummit olimme ihastuneita.
    Karitsanpaistia oli ruokana ja hyvin oli miniä mureaksi ja makoisaksi lihan saanut, kammoni lampaanlihaan ainakin tämän ruuan ansiosta katosi., voihan karitsanliha olla eroava lampaan lihasta.

Oli kiva, kun Eliaana viestin laitoit, luulin jo itsekseni nojatuolissa istuskella.
    Minä opetin pienestä pitäen kissani imurin hyväksymään, ainakin jossain määrin sain karvoja imuroitua, ei ne taineet niin ihastuneita olla, mutta kestivät kuin miehet ainakin, on tuokin sanonta.
    En minäkään koristeluja nykyään harrasta, mutta pajunkissat maljakossa on parvekkeella, toteutin japanilaisten kukka asetelmien tekoa ja hyvin sain kissat laakeaan maljaan aseteltua.
    Ihania luomuksia aina aikaansaavat, hyvin pienin konstein, katselen keloja missä näitä tekevät.
    Muutenkin japanilaiset taitajia ovat, kaksi pientä poikaa soittavat pianolla antaumuksella, niitäkin on kiva kuunnella ja ihastella
    Kyllä tietokoneeltakin oppia voi saada moneen asiaan.

Näin unta, mikä oli aika selkeä, omia häitäni järjestelin, kaiken hoidin itse, pukuni oli vanhaa roosaa, ystävä esitti kanteleen soittoa viihdyttämään vieraita, olin osin aikaisemmissa häissäni, osassa siten nykypäivään olevissa, sulhasta en oikein ymmärtänyt, mutta mieheni siellä pyöri, kai sulhanen oli, tuliko hakemaan minua taivaan hääjuhlaan.
    Miten muistankin noita uniani niin paljon, joskus aivan vaivaannuttavat.
    Tätä tämä nyt, muuta en voi.

Jospa kirjoittajat jo joutaisivat viestejä laittamaan, mukava olisi kuulla miten pyhät sujuivat, niitä odotellen hyvää tätä päivää.
  5. Hyvää pääsiäispäivää, aurinko tapailee nousevansa, sadetta on luvattu, mutta ehtiipä aurinkokin väliin näkymään.
    Kerroinkin jo, että tänään pikavisiitin teemme Loviisaan, tässä lähtöä laittaessani jonkun sanan ehdin laittaa.
    Mukava on nähdä sitäkin sukuhaaraa, jotka Ruotsissa asustavat, paitsi kaksi poikaa suomen puolella.
    Kutsu tuli myös Kuopioon, tyttärentytön nuorin poika valmistuu autoalalle, isänsä peruja se ammatti.
    Mukava, että nuorilla pyyhkii hyvin, ainakin tällä hetkellä, aina voi vastoinkäymisiäkin eteen tulla.
    Tänään olisi ollut nelivuotis synttäritkin, mutta nyt sivuutan ja menen viidenpolven, kohta vuoden vanhan pojan tapaamiseen.
    Juhlia tämä kevätpuoli on täynnä, sitten vähemmän syksypuolella.

Olipa kiva lukea noita muisteloitasi ano19,36, trullithan ne siellä pohjanmaalla kepposia tekivät ja eikös kokkotuletkin sinne suunnalle kuulu.
    Taisivat trullit olla vähän ilkeämpi sorttisia, kuin noidat.
    Täällä Savossa en muista tai en ole kuullut mitään vastaavaa, no oli kaiketi pitkäperjantai sellainen, että silloin ei kylään menty, eikä lapsetkaan saaneet suuremmin leikkejään toteuttaa, pitkäksi sen päivän muistan ja usein myös pilvisenä.
    Kahvipirtissä sitä vastoin noitia lenteli, kuka mitenkin pukeutuneena ja koneitakin oli kyytiä antamassa, sitten pääsiäispäivänä löysivät itsensä kuka mistäkin, pirtissäkin joku yöpyi ja jäikö joku jopa Kyöpelinvuorelle, hauskaa oli jo suunnittelujen aikaan.
    Pirtin kissat aina mukana.
    Oi niitä aikoja entisiä.
    Tuo veripalttu on jäänyt maistamatta, luulen, että tuttu se on täälläkin.

Jospa alkaisin lähtöä laittamaan, kohta kyyti tulee, tytär ja vävy minut noutavat.
    Hyvää jatkoa pääsiäisen aikaan, pistäytykää jos hommiltanne ennätätte.
  6. Lankalauantai vuorossa, vesisadetta päivä toi tullessaan, mutta siitäkin se ilo, että luonto herää, naapurin nurmikot jo vihertää.
    Suruliputus naapuritalon lippusalossa, joku on päättänyt maallisen matkansa, ja suru omaisten keskuudessa, tämä on asia jonka jokainen vuorollaan tavoittaa.
    Hyvää taivasmatkaa tuntemattomalle naapurille.

Noista digiasioista olen minäkin saanut osani ja hyvin sekoilin myös., sain pankkiin pääsyn nimikkeen kännykkään ja sisälle pääsen ja asioin, mutta kaksi tunnistussanaa nyt omistan ja jännään aina sattuuko oikea asioidessa.
    Pitänee joskus, kun saan nuoria luokseni pyytää apua, hyvä kuitenkin, että eurojani voin saada käyttöön.
    Euroille tulee taas käyttöä, talomme katto korjausvuorossa ja ei taida ihan pieni lasku siitäkään tulla, mutta maksamalla siitä selvitään.
    Muutama vuosi sitten tontti omaksi ostettiin, osuuteni 6000 euroa, jospa ei noin suureksi katto menisi.
    Yhtiövastike onkin pysynyt kohtuullisena jo vuosia, nyt sitten lainanosuus nostaa, jos ei kerralla jaksa maksaa.
    Maksettava aina on kaikenlaiset lisävelvoitteet, mutta koti on kuitenkin oltava, kohdallani se on hyvä asua.
    Olen kovasti onnellinen, että noita mukavia viestejä paljonkin mukaan tarttuu ja Demeter sinunkin kannustus aina hyvän mielen aikaan saa, kiitän siitä;)
    Eihän se kummia vaadi, myönteinen sana silloin tällöin, hyvä olo siitä syntyy, siksi aina kaipailee viestejäsi, jos ei pitkään aikaan ole näkynyt, sama monen toisenkin kirjoittajan kohdalla.
    Nyt olen brinkkalasta vähän huolissani, onko jotakin ikävää tapahtunut?
    Ymmärrän senkin, että halut kirjoittaa voi lopahtaa, kun näitä ketjuja lukee, monikin väsyy kirjoittamaan ja lukemaankin, toivon kuitenkin, ettei periksi anneta.

Eliaana aina niin tarmokkaana kertoilee toimiaan, olet
    kyllä melko tehokas pakkaus, haikeana muistelen, että niin minäkin ennen, tosin en puita kaatanut, mutta kiviä väänsin ja muuta vastaavaa.
    Pienen tonttimme sain kukkimaan ja vähän satoakin, mieheni useinkin enemmin uupui ja ei voinut sitä myöntää, harmistui sitkeydestäni.
    Minä aina innon voimalla olisin lopputuloksen halunnut nähdä, vaikka uupumus toki oli minullakin.
    Kissasi varmaan rakastaa sinua ja sinun kanssa elämistä, tuo kertomasi sen todistaa, ihana kumppani.
    Pian pääset ahventaan siivoukseen, kun katiskan järveen saat, Väinö pääsee herkuttelemaan tuoreella kalalla.

Huomenissa lähdemme ajelemaan Loviisaan, pistäydymme tyttärenpojanpojan ja vielä kerran pienen pojan uudessa asuinpaikassa.
    Työpaikka tällä perheen isälle avautui Kotkassa, mutta asunnon halusivat Loviisaan
    Tänään ei mitään kummempaa, katselen ikkunoista ihmisten liikkumista ympäristössä, koiria isäntineen ja kauppaan rientäviä mummoja rollaattorin kanssa. siis elämää mikä sykkii minun ulkopuolella, joutavalla jotain.
    En kyllä ikkunan ääreen linnottaudu, löytyy aina jotakin puuhaa kotonakin, muistui mieleen pyykin silitys, sen aion suorittaa.
    Toivotan munarikasta pääsiäisen aikaa teille kaikille, vieraitakin voi olla odotuksissa ,nauttikaa läheisten kanssa yhteisistä hetkistä.
  7. Pilviharsoista pitkäperjantaipäivää, harvoin se aurinko paistaakin pitkänäperjantaina.
    Kirkollisia pyhiä, huomenna lankalauantai ja sitten onkin pääsiäinen.
    Vappu seuraava maalitaulu ja siitä sitten helluntain jälkeen kesän koho kohtaan, melkein yhtä nopeaan tuo aika rientää mitä tässä selostankin, hiukan liioitellen kylläkin;)
    Luonto herää ja ihmisen mieli kirkastuu, lokit taivaalla liitelee ja etsii pesäpaikkoja talojen katoilta.
    Monen talon katolla leijaileekin pelokkeena petolintu, ei kovin haluttuja ole lokit naapuriksi.
    Eilen haravoivat pihamme ja nyt vaan tien puhdistus ja ikkunan pesuun voin ryhtyä, siitepölyn uhallakin.

Noin se käy monelle, kumppani taivaaseen siirtyy ja yksin saa maallista matkaa jatkaa, itku helpottaa miestäkin.

Tuo satumetsän ketju ei varmaan onnistu ainakaan minun laittamanani, on kaikki mielikuvitus hukassa, ehkä tämä ikä on sen kuolettanut, tai sitten tämä 80+ palsta, mikä on vaan melkein mielipahaa tuottavaa, onneksi on viestejä myönteisiäkin.
    Voisihan joku sellaisen ketjun laittaakin, jospa palautuisi se mielikuvista koostuva vireys ja voisi vähän hassutellakin.
    Harmillista todella, että leikinlasku ja juurikin mielikuvituksenlisä on häipynyt, nyt vaan jokainen panostaa siihen miten voisi parhaiten loukata ja pahaa mieltä tuottaa.
    Korjaan heti tuon "jokainen" sanan, ei todella taida olla kuin pieni porukka näitä ikävyyksiä haalimassa.

Jospa jossakin vaiheessa selkeys palaisi ja Leskel70 kirjoittelu paremmin onnistuisi ja kaikkien toisten joita kaltoin on kohdeltu.
    Ikävää palstankin osalta, täältä yksi ja toinenkin lähtevät muille saiteille.

Lämmintä on ollut, saapa nähdä joko kesä on tullut, jostakin luin, että kylmääkin vielä odotettavissa, mutta kyllä se kesä tulee jonkinlaisena ainakin, siihen uskoa riittää.

Tein eilen melkein "mitä" vaan aineksista kakun, omenalohkot pakkasesta käytin ja hyvin kohosi ja vuokasta irti lähti, en ole maistanut onko makua minkään vertaa.
    Mieleni ei makeaa tee, kuitenkin sitä "vierasvaraa" on tehtävä, rahkapiirakka hyvin myös onnistui ja voisilmäpullatkin, luulisin, en niitäkään maistamaan ehtinyt.
    Mistähän johtunee, että enemmän vaan suolaisen perään olen, ikäkö siihen vastaus.
    Jäätelöstä tykkään, ostinkin eilen tarjouksen Aino jäätelöä, sillä herkuttelen.

Voi jospa saisin järven rannalla aloitella kesän tuloa, kuten Eliaan ja moni saa tehdä, siellä sen kesän tulon vahvana aistii ja joka päivä odottaa jonkun sortin yllätys.
    No voin vain muistella aikaa, minkä vietin omalla mökillä, olisi nyt mahdollista olla lapsien mökillä, mutta maasto on se este, eli vaikea kulkuista, asfaltti on minulle sopivin astella.
    Onhan minulla tuo puisto talon takana, siellä voin kesän tuloa istuskellen seurata, joten pois turhat marinat, elämä nyt näin on elettävä.
    Oikein hyvää pääsiäisen alkua teille ystävät.
  8. Kaunista kiirastorstaiaamua, pääsiäinen nurkan takana.
    Eilen siivosin niin ankarasti, että en meinannut enää pystyssä pysyä, tytärkin kävi jelppimässä, onneksi oli sauna-ilta ja sain olemattomat lihakset vertymään.
    Ei se käy huonekalujen siirtely niin kuin muutama vuosi sitten, veronsa vaatii.
    Nyt on kaikki hyvin, ikkunanpesun unohdan vielä, katuja ei ole puhdistettu ja pihakin haravoimatta.
    Tänään leipomispäivä, rahkapiirakan teen ja voisilmäpullia, niillä meinaan selvitä pääsiäisen yli., lohen laitan uuniin, runsaasti sitruunaa mausteena, pippuria ja suolaa, kermaa kohtuudella.
    Viimeinen kurpitsapurkki yhtenä ruokana pakkasesta, salaattia lisukkeena, parsakaalin ja sellerin varsia, eiköhän se jo riitäkin.
    Oletteko koskaan maistaneet selleripaloja juuston kanssa, yllättävän kiva yhdistelmä.

No kesän tuloa olettae kertoilleet ja uusia kukkanimikkeitä paljon ilmaantunut;)
    Luonto on rikas ja kaikkea mahdollista sieltä löytyy, kun on aikaa ja kuntoa etsiä.
    Talviturkinkin on joku jo heittänyt, rohkea teko, minulta jäisi tekemättä.

Harmillista tuo äänestys unohdus, olisi saattanut olla joillekin tärkeä saada.

Tuo naava on Eliaanan sanonnan mukaan aivan totta, hyvinvoivan metsän merkkinä olen minäkin sen kuullut.
    Onko ne naavat jopa rauhoitettuja, siis ei saisi keräillä, tämmöinen arvelu minulta.
    Minusta naavainen metsä on kuin sadusta, voisi kuvitella kivien alle myös pikkupeikkoja;)

En taida päästä eroon noista kylmäntotuuden väittämistä millään.
    Kenellekään lukijalle ie liene epäselvää mihin jahtisi viittaa, yrität työllä ja vaivalla saada minusta pahista, en vain ymmärrä miksi?
    Noista kirjautumisista vielä, kun olen poistanut nimimerkkini, ei sitä takaisin saa vaikka kuinka haluaisi, ilmoitetaan vaan, että nimimerkki on käytössä, mutta itse en sitä voi käyttää ja uusi on tehtävä, näin olen kokenut.
    Mitä tulee noihin poistumisiin kirjoitit"14.04 klo20,07 näin, hän livahtaa salaa pois, näin tekevät henkilöt jotka tietävät tehneensä jotain väärää " jatkona 14.04 klo23,12 " Sella pitää taukoa, mutta ei hätää, hänen tilalleen tuli putipuhdas Hil-la".
    Mistä johtuu nämä väittämäsi ja minua hölmömpikin ymmärtää, että jahti on käynnissä.
    Mitä sinä siitä hyödyt, jos minut pois palstalta saat, sitä kysyn, ei ole pakko vastata, jos saisi tämän jankkaamisen tähän loppumaan.
    Minulle riittäisi, mielekkäämpää olisi sopuisia ja kannustavia viestejä saada ja uskon kaikille toisillekin tämän "jankkaamisen" riittävän.

Nyt leipomaan rahkapiirakkaa ja hyvän toivotuksiin tämänkin viestini lopetan.
  9. Huomenta, kauniiseen aamuun on saatu herätä täällä Savossakin, taivas aivan pilvetön.
    Juuso myös ilmoitti auringon paistamisesta, kyllä se aina vaan paisteensa antaa, vaikka joskus vaikeuksienkin jälkeen.
    Tänään luvataan jo melkoista lämpöä, houkuttelee vaatteiden vähentämiseen, vaikka aina se kevät sää voi harmiakin tuoda, niin kauan kun jäät on järvessä varoen on pukeutumista kevennettävä.
    Minun parveke kyllä lämmössä yltää jo hellelukemiin, ei kauan jaksa siellä kuumuudessa istuskella.

Eliaana ja Väinö kesän tulosta siellä luonnon keskellä nauttii, ihan meinaa kade tulla, mutta hillitsen itseni siltä taudilta ja mielikuvin nautin kanssanne.
    Joko olet saanut katiskat järveen, Väinö varmaan tuoreesta kalasta ihastuisi, minäkin kukkokaloja vaan odottelen, pilkkiminen epäonnistui tuojalta, lupaili katiskalla kalat saada.
    Osaisinko kukkoa enää edes tehdä, niin kauan on edellisen teosta.

Pääsiäispuuhat mielessä, rahka pullia tai piirakkaa aion tehdä, mämmiä jo ostin, maistoinkin, no ei herkkuani ole, mutta pääsiäisenä sitäkin on oltava.
    Lohen ostin ja sillä aion pääsiäisenä herkutella, karitsaa tai lammasta en missään muodossa ole oppinut syömään, joskus lapsena villalle maistui ja sen jälkeen ei haluakaan maistaa.
    Kaalikeitonkin sianlihasta teen.
    Kaupassa kauhistelin hintoja, ne vaan aina uusissa lukemissa joka kerta, koristeita katselin pääsiäisajan koristeeksi, maksoivat maltaita, kai se on itse koristeet tehtävä.
    Pajunkissat saa pääsiäistunnelmaa nostaa, ruohokin jäi laittamatta, en kyllä liioin enää tykkääkään mitään krääsä laittaa.
    Huonekalujen siirtoa olen jo toteuttanut, tyydyttääkö uusiminen on vielä harkinnassa, piristystä pitää saada silläkin tapaa. vuoden suurimpaan uskonnolliseen tapaan pitää jotenkin juhlavuutta tuoda.
    Valmistautumista ortodoksisen pääsiäiselämän tapaan on monella tavalla rikkaampaa.

En enää haluaisi käydä keskustelua kylmäntotuuden kanssa, mutta muutama päivä sitten mainitsit minun salaa menevän pois ketjusta ja sanoit jotakin pahaa tekoa piiloon meneväni, unohditko sanomisi, voit lukea ylempää.
    Olen varmaan vuosien aikana loukannutkin jotakin, mutta en ilkeän mielialan sanomana ja vähäiseksi sanomiset jääneet, ehkä vastauksina, kun mitta on täyttynyt, periaatteessa olen pyrkinyt rauhanomaiseen viestintään.
    Sitä toivon kaikkien kirjoittajien toteuttavan.
    Mukava nähdä niin mukavia viestejä joissa minua on tuettu, kiitos niistä.

Nyt siivouksen kimppuun, harmittelen vielä kukkatilaukseni ei ole tullut, onko tilaus sotkeutunut jonnekin, nyt on kukat käytävä paikallisilta puutarhoilta.
    Postin kanssa on myös ilmaantunut hankaluuksi, tilaukseni lähetettiin aivan väärään kohteeseen, piti uusi tilaus tehdä, pakettia ei voinut siirtää postin keinoin, kun palvelupisteitä nykyään postit paikkakunnilla on, valtuudet puuttuu.
    Uusavuttomuus myös näissä hommissa elää.

Pääsiäisen odotuksin, iloa päiväänne.
  10. Hyvät huomenet pilvipoutaisesta Savosta, yöllä on sadellut, ei paljon, mutta maa on kostea.
    Nyt olisi hyvä harjailla hiekat pois kaduilta ottaa, ei kasteluautoa tarvittaisi, säästöä sekin olisi, no ymmärrän, että joka kohtaan ei puhdistuskalusto yhtä aikaa pääse.
    Lunta ei enää näy missään, nyt kyllä katuja voisi jo puhtaaksi saada.

Eliaana taas päässyt Väinön kanssa maalle, voin kuvitella sen Väinön ilon kuin myös omasi, miten ihana onkaan kesän tuloa siellä odottaa ja tulevaan valmistautua.
    Niin osuvasti sanoit, hyvää tuo hyvää, paha pahaa, sen olemme saaneet kokea.

Tuo jengiytyminen on nyt sitten taas uusi ilmiö, mitään tämän tapaista ei ole tarkoitus tehdä, samalla viivalla olemme ,kirjoittajista ja heidän mietteistään täällä kirjoitellaan. aina ei vaan saa selkoa jokaisen viestistä, mikä on tarkoitus.
    Paloman ilmoitus minusta on pitkän ajojahdin seurausta kohdallaan, eihän kukaan jaksa aina olla kohteena.
    Hänen kirjoitukset ovat hänen antiaan ja ihan mukavia ja asiallisia on viestinsä, siis ei mitään harmillista minun kohdalleni.
    Hänen huomioiminen on vaan aiheuttanut niin paljon pahaa viestittelyä, että olen jättänyt pienelle huomiolle hänen osansa.
    Vakinaisiin toki kuuluu ja minulla ei mitään vastaan sanomista ole.
    Tellukka kirjoitellaan vaan ilman mitään etuliitettä, ei jengi, ei paremmin mämmiliitettäkään, vaikka hauskaa mämmistä puhuminen onkin.

Demeter, voi miten hyvää teki lukea sinun vaikeuksista noiden pankki, kuin muihinkin digihommiin.
    En toki iloitse hankaluuksistasi vaan siitä, että samoja vaikeuksia itsellänikin, kun ei osaa, niin ei osaa.
    Sotkin totaalisesti eilen pankkiin pääsyni, piti Helsinkiin soittaa ja apua pyytää.
    On tämä nykypäivä vaikeaa, kun ei omaa konttoria paikkakunnalla, puhelimen välityksellä on virhelyöntejä korjattava.
    Asioiden pitäisi selkeytyä, mutta kyllä meidän vanhenevien kohdalla vaikeaksi muuttuu, ellei aivan mahdottomaksi, kai ne sukan varteen on euronsakin piilotettava.
    Miksi tuo asioiden hoidon parantaminen on niin in nykyään, eikö jo opitut asiat voisi olla käytössä?
    Vaikeaksi menee ja taas huoli kasvaa, miten ne vanhukset selviääkään, jotka eivät vähääkään näistä hommista tiedä, ei osaa, eivätkä osaa edes apua pyytää?
    Onko kaikki nuoremmatkaan selvillä kaikesta uudistuvasta tämän päivän tahdin mukaan.
    Sanonta että vaikeudet on voitettavaksi tarkoitettu, eiköhän vaan yrittää pitää ja onneksi osaan ainakin apua kysyä ja aina sitä olen saanutkin, ehkä tänäänkin.

Nyt päivän puuhin, paketti automaatissa, sekin näitä uusia palveluita, joita osaan käyttää ja Presidentti kahvia ja voita samalla reissulla tarjouksesta haen, kahvia kannatta ottaa, pienikin alennus on plussaa, on se herkku nyt niin hinnakasta.

Toivorikasta päivää kaiken suhteen, kyllä näistä selvitään;)
  11. Huomenta ja hyvää vaalien jälkeistä aikaa,
    Iloa ja pettymystä varmasti tunteiden tasolla meillä kaikilla, vaikka emme päätöksiin pystykään liioin puuttumaan.
    Omat ehdokkaani meni läpi molemmissa vaaleissa, nyt sitten seurantaa pystyvätkö asioihin vaikuttamaan.

Kiva huomata Siili25 ja Tellukan ketjuumme mukaan tulleen, näin saamme vaihtelua ja elämänkirjon esiin tuloa lisää.
    En tuohon peukuttamiseen ole koskaan osallistunut, voisihan silläkin antaa kiitosta mukavasta viestistä, jospa muistaisin tökätä.
    Olen niin tyytyväinen Ramoonan ja demeterin pitkiin asiaa täynnä oleviin viesteihin, peukut ansaitsevat.
    Ramoonan viestien mukaan, nautin kevään tulosta ja kaikesta hänen ympärillä tapahtuvista asioista.
    Demeterin lukuharrastus avaa minullekin jotain entistä iloani siitä, miten kirjat mukaansa tempaavat.
    Olen harmissani, että en pysty enää samaan, onko tämä tekniikan maailma vienyt kykyni lukemisen suhteen.
    Odottelen jokaisen vakikirjoittajien viestejä ja huoli kasvaa miten asiat onkaan, kun pidempään poissa ovat.
    Anonyymien kirjoitukset ovat myös hyvin myönteisiä ja asiatietoa antavaa, näin mitään osaamattomalle mummolle.
    Jokainen on omalla osuudellaan rikastuttamassa ketjuamme, kiitän siitä.
    En kehua tarkoittanut, mutta jotenkin ilmi tuon, miten viestejänne arvostan ja lukijoidenkin joukko on mittava.
    Onhan tämä ketju kuin mummolan houkutteleva kodin tuntuinen , lämpöä heijastava ilmiö, näiden hyvien viestien ansiosta.

Mielipiteiden kirjo rikastuttaa (useimmiten) ja se sisällön mielekkääksi tekee.
    Eri ihmiset, eri mielipiteet siitä sopiva annos kaikkea päiviimme, jopa elämän sykkeeseen, näin ajattelen.
    Aina ei elämä hymyile, mutta pieni lohdun sana voi kantaa, kokemaan, että on ymmärtäviä ihmisiä tuntemattomissakin.
    Näin minä ainakin ketjumme koen, vinkkejä otan ja yritän samaan tunnelmaan päästä ja niitä eteenpäin yritän jatkaa.
    Pienet harmit ohi menee, sen lasken juurikin näiden myönteisten ja rohkaisevien viestien ansioksi.

Nyt pitää lukea taas viesti ja korjata, jos tuntuu vaikealta ymmärtää.
    Ehkä ymmärtämistä auttaa sekin,, että omana itsenäni kirjoitan ja luottoni on suuri, että minuakin ymmärretään;)

Oikein mukavaa päivää ja elellään toivorikkaasti ajatellen, että asiat sujuu.
  12. Lumisateiset huomenet ja lauantai, saunapäivä taas mukavalta kuulostaa.
    Eilen kälyni kanssa hissuttelimme kauppaan ja siellä tovin istuskelimme, joimme kahvitkin ja sitten kotiin, kun kotiin pääsin join kolme mukillista vettä, mistä moinen puutos tulikaan, olenko kuivumassa?
    Ajatukseni kulki taas näihin vanhusten kohtaloihin, kälyni lievästi muistisairas ja näkö kovin heikko.
    Huomasin nämä puutokset ostojen aikana, apua tarvitsi myös pankkiautomaatilla, harvoin yhdessä käymme missään, tytär yleensä asiat hoitaa, nyt kumminkin halusi kanssani lähteä.
    Mieleeni tuli ne lukuisat vanhat joilla ei apua läheisistä, miten tärkeää, että palveluja saa kohtuullisilla hinnoilla.
    Kälyllenikin tulee ruoka ja siivouspalvelut, lääkkeet ja hoitajan käynti pari kertaa päivässä, tyytyväinen oli näistä avuista.
    Palvelutalolla käynti vielä maksettaviin kuulu , vuokran lisäksi, mikä ei mielestäni halpa olekaan.
    Sanoi eläkkeen riittävän, mutta ei yllätysostoja pysty kustantamaan.
    Näissä riittää ihmettelemistä, kälynikään ei tietokonetta käytä, vaikka sellainen onkin, on taidot sen käyttöön hukkaan joutunut, siksikin tämä meikä mummon tuherrusta tällä koneella tärkeänä pidän.
    Kälyni on vuotta vanhempi minua.

Nuo kaiken maailman digipalvelut minullekin hebreaa, näitä tavanomaisia jotenkin pystyn toimittamaan, pankkiasiat, terveyspalvelut ja aikojen tilaukset, mutta kuinka kauan.
    Virheitä teen asioiden hoidossa ja aikaakin menee, uuden oppiminen on juurikin noiden demeterin mainitsemien kykyjen puutteista aika hidasta ja joskus mahdotonta.
    Siitä tuleekin mieleen, että kaikkea turhaa känää saadaan aikaan milloin mistäkin, eikö vaan voitaisi olla onnellisia siitä, että mahdollista on tämä kirjoittelu ja muu toiminta, aivoja näin voimme painostaa ymmärtämään ja oppimaan.
    En usko, että meistä kukaan mitään arvosanaa kaipaa, miten pärjää, mutta jos virheitäkin tulee ymmärretään ja unohdetaan.
    Se että suurennuslasin avulla jonkun virheen löytää ja siitä pääse iloitsemaan on aika lyhytnäköistä iloa.
    Suurin osa kirjoituksista on juuri sitä, virheitä etsitään ja niistä huomautellaan, kun vaihtoehtona olisi kannustaa toinen toistamme rohkeasti mielipiteiden ilmaisuun.
    Tämä onnistuisi, jos yli hyppäisimme kaikki virheet, mitkä ei selittelyjä kaipaa.
    Onneksi näitä myönteisyyksiäkin löytyy.

Minä sain nopsaan soiton sairaanhoitajalta, kun kokeissa kävin ja puhallukset tutkittavaksi toimitin, ilmoitti kaikki tulokset hyviltä näyttäneen ja sama lääkitys pelaa, vuoden perästä uusiin kokeisiin.
    Vuosi on pitkä aika tämän ikäiselle, mutta onnellinen olen tilanteesta, ei se mikään ilon aihe ole sairaalassa juosta.

Koetan lukea viestini ja suurimmat virheet korjata, mutta ymmärtäkää ja jatkakaa asioiden pohtimista, sehän tämän ketjun tarkoitus on.
    Lunta tulee sakeana, jospa se olisi sitä talven surmaa, kyllä se aurinkokin vielä paistaa.
  13. Huomenta, nyt vastaan aloitukseen ja unohdan kysymykset jos niitä ilmenee ketjussa.
    Maa on valkoinen, neljä astetta pakkasta ja lumiaurat pääsivät puuhastelemaan.

Kiitos ohjeista/toivomuksista, niitähän kaipaan., aina korjattavaa löytyy.
    Ihan mukavalla mielellä noita ehdotuksia kohdalleni luin ja yritän myös oikein ymmärtää.
    Kylmätotuus, Hilla ei kirjoita ilman allekirjoitusta, jos kirjautuminen unohtuu, loppuun tulee aina kuittaus.

Asiaan, miksi Nojatuoli on olemassa, luulisin siihen syitä löytyy, on mukava tutustua kirjoittajiin, joilla samanlainen ajatusmaailma, ainakin suurin piirtein, keskustelu jatkuu ja turhat selittelyt voi unohtaa.
    Tarkoitus, mikä antaa mahdollisuuden jatkuvuuteen, tutuiksi tulleet heidän viestinsä liittyy vastauksena omiin kysymyksiin/kertomiin ja aihe avartuu jokaisen kohdalla siihen vuorovaikutukseen mistä kirjoitukset koostuu.
    Esimerkkinä voisi mainita Eliaanan touhuilut Väinönsä kanssa maapaikallaan., aina jotakin kivaa esiin tulee.
    Samoin demeter omilla kertomillaan antaa halun vaikka jonkun kirjan lukemiseen, tai mkr kertoo vanhenevan ihmisen unohduksista , liekko omista liikkumisen vaikeuksista ym.
    Tämä ei onnistu hajanaisiin ketjuihin kirjoittamisiin, puuttuu läheisyyden tunne ja ymmärrys ymmärtää viestien sisältö.

Aloittajan osuus on tehty liian vastuulliseksi, koska aina perätään jotakin korjausta hänen taholleen, vaikka vapaus kaikilla on kirjoittaa omin miettein ja vastaamaan omaan kirjoitteluun.
    Ihmettelen suuresti miksi yksi ketju haittaa näin kovasti, että aina sitä kritisoidaan ja rekistöröityneet joutuvat vähän väliä hampaisiin.
    Palsta on tarkoitettu kirjoitusalustaksi, eikö Nojatuoli puolla paikkaansa keskustelun merkeissä, koskaan ei ole puututtu muiden ketjujen arvosteluun.
    Lukijoitakin on reilusti.
    Luulo ei ole tiedon väärti ja tätä luulottelua kaikkien kohdalle aika usein ilmenee, kun toivomus olisi, että vihjailematta ja selkeästi viesti esiin tulisi ilman mitään kommervenkkiä.
    Itse en jaksa aina pohtia, mitähän tuokin viesti tarkoittaa, ymmärrys ei kulje siihen suuntaan, etä kaikki olisi hallinnassa.
    Mielipide, minkä kaikki jopa minäkin ymmärtäisin, ei mitään kikkailua sanoilla, ei muillakaan taidoilla tarvitse tehdä.
    Ilkeitä osaamme kaikki olla, jos siihen pyrimme, mutta ajatus on sopuisasti, lupsakkaasti kirjoittelu, ilman sarvia ja hampaita.

Kiitos vaan kaikille huomioille mitä on ketjuun tullut, suurin osa kaiketi ihan rauhanomaisia ja mukavuutta etsiviä ja korjaan senkin, että jokainen voi iloita tai osaa ottaa surun kohdatessa, ei siihen mitään erikoisetua ole kellään.
    Omalla vastuullaan voi kirjoittaa mitä haluaa, lukija sitten tulkitsee viestit oman ajattelun mukaisesti, aina ei nämäkään kohtaa.
    Yritän lukea ajatuksella mitä tuli kirjoitettua, että aihetta virheajatteluun ei olisi.
    Kivaa viikonlopun alkua.