Vapaa kuvaus

Vuosi vaihtui eletään 2026, onnea meille kaikille, niin se vaan vuodet soljuu.
Kukkakuva antanee odotuksen ilmettä, kevättä kohti mennään, päivät valoistuvat ja emme huomaakaan, kun kukkasia katsellaan luonnossakin.
Onnea alkaneelle vuodelle, rauhaa ja rakkautta kaikille !

Aloituksia

43

Kommenttia

610

1. Huomenta ja reipasta pakkassäätä, 25 mittarissa.
    Onneksi voin siirtää apteekkiasiointia muutaman päivän, en juurikaan pakkasta pelkää, mutta henkeen meinaa liikkuminen kylmässä säässä ottaa.
    Monenlaista harmia pakkanen aikaan saa, joutuvat räjäyttelemään jokia , että ei vesi rakennuksiin ja muihin kuulumattomille alueille pääse.

Nykyään meinaa tyhjää aivot tuottaa, ei enää edes niitä arkisia kerrottavia tahdo löytyä, tyhmäksi menee elämä.
    Ruoka olisi asia, mistä ehkä jotain voisi mainita, mutta siitä on palautetta niin paljon tullut, että hieman jarruja sen suhteen yritän pitää.
    Kerron kuitenkin, että mieleni tekee perunalaatikkoa, sitä aion tänään tehdä.
    Kerroslihaa ei kaupastani löytynyt, piti muuta tilalle ottaa, lihatiskit oli muutenkin aika tyhjiä.
    Onko ostovimma joulun aikaan yltynyt, vai lieneekö syynä se, että kauppias vaihtui ja hän ei osaa menekkiä laskea.
    Kun uunia lämmitän laitan myös kaalilaatikon ja makaronilaatikon, ilman lihaa.
    Juureksia siivutan myös laakeaan astiaan, hieman öljyä ja suolaa ja annan uunin tehdä tehtävänsä, herkullista syötävää nekin.
    Kokeilen tuota makaronilaatikkoa, kun löysin pitkiä makaroneja, niitä minun lapsuuden aikojen, äiti sai aina niin makoisan tuotteen niistä.
    Ulkolaisia olivat, mutta kokeilen saanko sen lapsuudenajan laatikon aikaiseksi, munamaitoa, sokeria ja suolaa siinä tarvikkeet.
    Hyvä lisuke onnistuessaan lihaisen kastikkeen kanssa.

Minulle tulee mieleen myös sisareni, joka oli kova lukemaan, tykkäsi lausua runoja ja muutenkin oli kultturelli, minuun verraten.
    Työnsäkin teki kirjastossa, eläkkeelle asti ja sitten eläkkeelle päästyään muutti heti pilven reunalle.
    Minä sitä Martan osaa toteutin, arkinen ja tekevämpi päivän puuhissa, siskoni taas Marian suuntaan elämäänsä eli, mutta ihana sisko oli ja hyvät oli välimme.
    Demeter en laiskaksi sinua sanoisi, laajennat vaan tietojasi paljon lukien ja liikunnaksi riittää hyvin lumityöt, reipas olet.

Tuo itsekuri minulla meinaa sen liikunnan suhteen kadota, muuten melko periaatteellinen olen, sanoisin itsepäinenkin.
    Muistan kun silloin Kahvipirtin aikoihin kerroit lumitöistäsi Mdk, miten et ovea saanut auki, kun ulos meinasit lähetä, lunta oli niin paljon.
    Lunta emme ole lisää saaneet, taisi tuolla etelässä paremminkin sataa, mikä tietysti kiva heidän oloonsa, voivat talviliikuntaa toteuttaa, aina ei se onnistu.

Muistui mieleeni hassu juttu, kun poikani luki Tommi Kankaanpää pianonsoittaja, katsoi eka kirjaimen ja kai pianonsoitto oli mielessään, piti lukea painonnostaja.
    Soittaminen oli hänelle mieleistä niihin aikoihin.

Tässäpä tuli taas pituutta viestiin, tuskin mitään mieltä innostavaa, mutta aikani kului ja päivän aloitus tehty.
    Huomasin aloittajankin huomiota saaneen, hyvissä mielin kaiketi, näin uskon.
  2. Huomenta juhla-ajan jälkeen, jouluvalot on kadonneet katuni varrelta melkein joka talosta.
    Hyvältä tuntuu päästä normaalin rytmiin, kyllä se arjen elämä juhlimisen voittaa.
    Tuntui kuin olisi ollut vaikeampaa pysyä päivien juoksussa, ehkä se oli vaikeampaa, kun keskelle viikkoa pyhät sattui.
    Voi olla sekin, että ikä on osasyyllinen,, rytmi katoaa ja joutuu kysymään mikä päivä nyt onkaan.
    Hyvin kuitenkin meni, en pyrkinyt saunaankaan vääränä päivänä, mietintää sekin aikaan sai.

Kamalia on nuo maailmalta tulevat viestit, milloin mihinkin aiotaan hyökätä ja hyökätäänkin, Grönlanti ja Tanskakin uhkien piirissä
    Yksi mies mesoo kuin maailman omistaja ja kuitenkin hänenkin elämä piankin loppuu, ikää on jo paljon.
    Toinen sitten hyökkäyksiä tekee milloin minnekin yllättäen ja saa tuhoa aikaan ja ihmiset ovat kauhuissaan, mitä seuraavaksi, valtioiden päämiehet vaan käsiään nyrkkiin laittavat ja uhoavat omiaan.
    Pelossa maapallo elää, viisaita on kaiketi paljon, mutta toimia pitäisi aikaan saada.
    Kotimaassa ne viisaat mediassa puhuvat ja toteavat, että huonosti menee, mutta ei mitään pientä ajatustakaan, että asiat kuntoon saataisiin.
    Pääministeri vaan jankkaa, että toivoa on, miten se näkyy ?
    Kansasta suuri osa kärsii ja leipäjonot kasvaa.
    Kuulin radiosta sitäkin, miten terveyspalvelussa olevat enenemissä määrin saavat ilkeyksiä ja uhkauksia kuulla, ei siis vaan keskustelupalstoilla , ymmärtämättömyys kasva.
    Ei viitsitä etsiä oikeita syypäitä, vaan palveluja suorittavat niskaansa saa pahanolon purkaukset.
    Toisen kunnioitus on kadonnut.

Tuo kuusen hävittäminenkin ongelmia aiheuttaa, näin radiossa kerrotaan, taitoa on polttamisen kanssa, mitä polttaa ja miten sekin voi saada nokipalon aikaiseksi, ymmärsin, että kuusta ei, eikä muitakaan roskia saisi tulisijassa polttaa, vaan hävitys olisi tehtävä toisin, viedä vaikka kuusi järveen kalojen piilopaikaksi, voikohan nuotiossa polttaa, vai tuleeko siitäkin harmia?
    Näin kaikki säännöt uusiksi.
    Eliaanan tapa on varmaan oikea, viedä maatumaan metsään.
    Unilääkkeitä en missään muodossa ole koskaan syönyt, valvon jos uni ei tule pätkiksi on uni mennytkin nykyisin, aiemmin nukuin hyvin.
    Rentoutuminen, huolien pois pyyhkiminen on hyvä keino unen saamiseen, ei vaan ihan niitä helpompia nekään, mitenkä ne huolet saisi unohtumaan, päin vastoin yöllä ne juuri mieleen tulee, jopa suurennellen.
    Joskus ennen aikaan sanottiin, että hyvä omatunto on paras pään alunen.

Ramoona maalasi nuo kukkaiset aiheet silmiimme ja näin kevään odotus vauhtia toivottavasti saa, meillä kevätkin pidemmäksi venyy kuin siellä kukkien maailmoissa.
    Noita arvokkaita astiastoja ei minulla paljon ole, mutta tykkään kyllä niistä mitä omistan.
    Olen antanut pois jo paljon, tyttärentytär sai jouluastiaston ja kertoi sen aarre olevankin.
    Tahkolle joskus menivät joulua viettämään, sinnekin astiat mukaan, koriin vaan ja auton kyytiin, miehensä kertoi, että aikamoinen aarre ne on koko perheelle.

Joulua minäkin pois laitan, kyntteliköt ja muut valot niille kuuluville laatikoihin laitan ja ylähyllylle nostelen, ehkä joku ne ensi joulunakin esiin ottaa.
    Tuntuu todella ilmavalta ja arkiselta, sitä minä nykyisin kaipaan.

Oli mukava lukea Mdk ja Demeterin mietteitä ja toiveiden asetteluista.
    Mielikuvitus on rikkaus, jota olisi syytä kohtuudella voimissa pitää ja tuo oman itsensä kanssa seurustelu on myös taito, mikä olisi hyvä pitää yllä ja kehitellä.
    Ikävä vain on se asia, kun ei "riitakaveria" ole, on vastaväitteetkin itse keksittävä ja sitten tuomaroida olenko oikeassa vai väärässä.
    Kyllähän siinä monta kertaa yllättyy, kun tuomioita itselleen lukee, sillä sille puolelle vaaka usein kallistuu, mutta kehitystä kai sekin.

Meillä ei tuo postilaatikoiden särkeminen ole mahdollista, mutta kyllä niitä täälläkin ilmaan lentää, todiste siitä, että nuorilla tekemisen puute tai paha olo muuten, huomiota hakevat.
    Ajan ilmiö joka puolella.

Nyt olisi kone kiinni laitettava ja tälle päivälle suunnitellut hommat toteutettava, kauppaankin voisi mennä, kun ja jos ei lumisade ala.
    Kärrin vetäminen ei oikein houkuta, jos lunta tulee, hyvää ja innostunutta arjen alkamista kaikille, jaksetaan olla virkeitä ja aikaa seuraavia.
  3. Pakkasaamuun sain herätä, 25 astetta mittarissa, siinäpä onkin totuttelemista, kun pitkään melkein nollan kieppeillä oli, mutta nyt talvi lienee tullut ja tähänkin totutaan.
    Huomenna sitten viimeinen jouluaikaan kuuluva pyhä, Loppiainen, monella joulu siihen lopahtaa, myös minulla.
    Ennen sanottiin että Nuutti joulun vie, siis 13 päivä, tuskin se tapa enää elää.
    Kyllä se arkeen siirtyminen jo maistuukin, vaikka pitkä on tammikuu monellekin.
    Kun päästään helmikuulle, päivä on pidentynyt ja kevät alkaa toimillaan jo tuntumaan, näin se aika pian kirjoittaen rientää;)

Omassa elämässä ei mitään uutta ole tiedossa, hengittelen tavalliseen tapaan, syön ja nukun, siis elän.
    Turhaltahan tämä tuntuu, jotain olisi keksittävä, että ei ihan tyhjän panttina joutuisi olemaan.
    Siirtelin siivouksen yhteydessä huonekaluja, sain uutta ilmettä ja omasta mielestäni koti on minun makuinen, en muuta sen suhteen halua.
    Kukatkin voivat hyvin, niitäkään en lisää halua, kummasti täyttävät nekin ja väljyyttä kaipaan.

Tuosta kahden hengen taloudesta mainitsin ja en epäile etteikö kulutus ole enemmän, mutta jotain kuitenkin voi hyödyntää, ruokaakin harvoin yhden osalle osaa tehdä, saisi kaksikin masunsa täyteen.,
    Kodin vakuutus, lämpö, lehtitilaukset ja mahdolliset talon remontit jaetaan, joten nämä kaikki on yksin tehtävä.
    Hieman pelkään tulevaa kattoremonttia, miten senkin jaksaa kustantaa, mutta turha on tulevaa miettiä aina olen selvinnyt.
    Yhtiövastikkeeseen voi tietysti laittaa, mutta velkana siinäkin on, haluaisin velaton olla.
    Pieniä on murheeni isojen rinnalla, mutta huoli kuitenkin yksin eläen.

Vierailut on yleensä mieleisiä, mutta hyvältä tuntuu päästä oman elämän herraksi, eli hyvä kun jokainen kotiinsa palaa, niin itsekäs ajatus minullakin on.
    Kun on yksin oppinut elämään, pienikin poikkeus sotkee rutiinit.
    Yksin olen elänyt jo 25 vuotta ja siihen olotilaan niin pinttynyt, että ei muuksi halua muuttaa, yhdessä elimme 46 vuotta ja silloin se tuntui hyvältä.
    Nyt sitten väliin yksinäisyyttä valitan, mutta aina pitää virikkeitä etsiä ja elämä itselleen hyväksi yrittää saada, onnistunkin useimmiten.
    Rutiinit oikeiksi ja päivät mielekkääksi saada, sitä pyrin aikaan saada, välillä itsesääli kohtaa, mutta yleensä en anna sen vaikuttaa, tämä kirjoittelu yksi hyvä tapa täyttää päiväänsä.
    On mukava lukea teidän viestejänne ja saan niistä intoa tätäkin hommaa tehdä ja aivot virkistyy;)D

Nyt alkaa jouluruuat olla syöty ja siinäkin arki astuu kuvioihin,. huomisen jälkeen poistan kyntteliköt ja muut jouluvalot ja arki alkaa siltäkin osin.
    Seuraava jonkun rekvisiitan kotiin laitto menee pääsiäisen aikaan ja silloin jo kevät koputtelee kummasti, huhtikuun alkua silloin elämme.
    Näillä miettein, tätä pakkaspäivää aloittelen, mitkä mietteet teillä toisilla onkaan ?
  4. Aamupäivää eka sunnuntaihin tänä vuotena.
    Katselen kalenteria koneeni vieressä ja jotenkin toivoton olo tulee, kun ajatukset vie seuraavaan jouluun, mitä silloin on ja olenko vielä mukana?
    Eipä moisia ajatuksia päähänsä kannattaisi edes ajatusten voimalla mieleen tulla, elettävä on päivät mitkä on elämääni tarkoitettu.
    Aika kulkee ja mielialat vaihtelee, toivottavasti pitenevien päivien myötä mieli valoisaksi muuttuu.
    Mitään syytä ei mieleeni tule, mistä tätä matalaa ajattelua etsisi, on kai perisynti suomalaisille,
    Päivä on valjennut 18 asteen pakkasen kanssa ja taivas harmaa, luntakin on luvattu lisää.

Demeter suri paria lisäkiloa, samoin on käynyt täälläkin, mutta uskon vakaasti, kun normi elämä taas palautuu, ne kilotkin katoaa.
    Juhlimiset ja niihin varustautumiset loppuu ja arki ei kattauksia vaadi, jos ei itseään aio ilahduttaa.
    Arki kaikessa totuudellisuudellaan ohjelmaan tulee ja tasapaino painonkin tasoittaa.
    Aika viileässä aiot nukkua, minulla se vakio 22 mittarissa, vetoa tunnen, kun ilmanvaihto kaikki auki ikkunoiden päällä, pitäisi kai niistä osa sulkea.
    On asioita aika paljon mitä pitäisi tehdä, jostakin syystä ne tahtovat jäädä, se kiipeily kun ei niin suotavaa ja en muista nuorempia niitä sulkemaan pyytää.

Nuo teennäiset ihmiset ovat minullekin vastenmielisiä, itse melko suora olen, liikaakin, kaikki ei ymmärrä ja selittelemään joudun kantaani.
    Teeskentelevä ihminen ei ole luotettava, jos nykyään kukaan muukaan, ihmiset on muuttuneet mielestäni.
    Ennen ei valiteltu joka asiasta, tehtiin töitä asioiden kuntoon saamiseksi, nyt jäädän odottamaan, että joku toinen asiat mallilleen korjaa.
    No tottahan on sekin, että mahdollisuudet asioiden suhteen on heikentyneet ja elämä muodostuu vaikeaksi monelle.
    Epäkohtia löytyy ja lisää niitä tehdään, tuntuu varmaan joskus, että mitta täyttyy.

Tuo kastijako on mielestäni höllentynyt, nyt erot eivät niin näkyviä kuin ennen ja tehtaalle ansioitaan hankkimaan mennyt oli melkein orja lievennetyssä muodossa.
    Palkkaa sai sen minkä tirehtööri hyväksi näki, nyt liitot näistä neuvottelee ja kumpikin pitää omiensa puolta.
    Onan selvää, että rikas on aina rikas ja pystyy sanelemaan muiden elämää, mutta tasoitusta on tullut, ei ehkä tarpeeksi, mutta joskus varmaan rahan kerääminenkään ei elämän päätarkoitus ole.
    Opitaan antamaan arvoa jokaiselle , luonnolle ja ihmisille ja elämä kaikille siedettäväksi tehdään, haaveitako vain?

Noista tuloista eilen höpisin, puhun aina puhtaana käteen tulevasta, en jaksa miettiä sen kummemmin, kuukauden tuloni kuitenkin sen summan nousi, mitä kerroin puhtaana käteen,
    Tarkastelin kyllä verolaskelmaa, mutta siihen unohtui, käteen saanti vain on laskuissani.

Nyt sitten lepopäivä kaikilta osin, istun telkkarin ääreen sen suurempia miettimättä, mitä te toiset touhuilettekaan.
  5. Huomenta ja hyvää saunapäivää, onko kaikilla, minulla kumminkin.
    Siivoilen joulua pois, en enää jaksa katsella, lyhyeksi jää jouluni, tavallaan Loppiaisen jälkeen olen korjaillut talteen.
    Selkeyttä kaipaan sisustuksessakin, on niin mukavan oloista, kun ei joka paikassa tavaraa.

Kirjoitetaan nyt tämä ketju hieman pidemmäksi ja sitten uutta, kohta se hetki koittaa.

En kuunnellut puhetta, en Areenastakaan ole vielä lukenut, onhan nuo tiukennukset huomattu jo muutaman vuoden kuluessa, indeksikorotus lisäsi minun eläkettä 24,30 euroa, mites se nousikaan 5000:nen eläkkeessä ?
    No kyllähän se jonkunlainen seinä vastaan tulee, ikuisesti ei voi pienituloisten pussilla käydä.
    Miten paljon onkaan hinnat nousseet?
    Yleinen paheksuminen on noilla silmien venyttelyillä, sitä ei voi kieltää, miten vielä voikaan kostautua, esimerkiksi matkailun suhteen., toivotaan parasta, pelätään pahista.

Trapin perheen katsoin minäkin, monta kertaa jo olenkin nähnyt, mutta musiikki kiehtova ja olihan pientä jännitystäkin, elettiinhän elokuvassa Hitlerin aikaa.
    Jostakin näin loppuhuipentuman Wienin konsertista ja siellä kapellimestari viiletti käytävillä johtaen taputuksia.
    Tuo solmion vinossa olo on saanut aivan liikaa huomiota ja ehkä puhekin on jossain huomioitu ei niin hyvin.
    Tuohon kolmeen kohtaan olisi voitu lisätä työttömyys, vai liittyikö se siihen kasvun saantiin, ilman työn tekemistä ei mikään onnistu, ei kansan hyvin vointi, kuin kaupankäyntikään.
    Työn saaminen on edellytys jokaisen kohdalla, ja nyt aivan liian suuri on työttömyys, ostovoima on minimissään, leipäjonot kasvaa.
    Toivotaan, että asiat korjaantuu ja johtajat vastuunsa tuntevat.

Nämä näitä arjen huolia, joista kaikista on harmia elämisen tasoon tai sanoisiko hengissä pysymisiin, liian tiukalle monellakin menee, asiat pitäisi voida korjata, miten, siitä päättäjät ovat avainasemassa lakeja laatiessaan.
    Kansa on päättäjät valinneet, nyt olisi syytä seurata miten äänen saanut toimii.

Kysymyksiä toinen toisen perään, mutta eipä vastausta taida saada ja mihinkäs mummon ääni kantaakaan, sen verran kuitenkin, että valinta on oikeus tehdä äänestyksen aikaan.
    Unohdetaan politiikka, vaikka se onkin joka päivä tietoon iskevä, kirjoitellaan vaan näistä arjen huolista ja pienistäkin iloista, nyt imuroimaan ja paikat arkisen elämän näköiseksi,
  6. Onnekasta eka tämän vuoden arkipäivää, tästä se alkaa.
    Mitään lupauksia en ole tehnyt, mieltäni olen jo pidemmän ajan yrittänyt ymmärtäväiseksi kaikkia kohtaan kasvattaa, sitä yritän edelleen.

Kiitos Ande2, olen liikuttunut ja kiitollinen, että tulit kertomaan isäsi pois menosta, hän tuli meille kaikille niin aidon ja ymmärtävän ihmisen malliksi ja odotin aina hänen asiallisia ja totuudellisia viestejään.
    Hänellä oli ymmärrystä kaikkia kohtaan ja minulle hän oli melkein oppi-isä, hän puhui asioista aidosti, hänen viesteistään näki totuuden ja rehellisyyden omasta elämästään.
    Suruunne osaa otan ja hänen muisto mielessäni säilyy, uskonkin, että hän seuraa elämäämme sieltä jostain ja muistona elää taiteilijana joita lahjoja hänellä myös oli.
    Vuoro tulee jokaiselle ja ikävän ja surun jokainen omaisilleen jättää, näin myös teidän elämäänne, mutta lohtuna olkoon, että muistot elää., myös minun mielessä ja monen toisenkin kirjoittajaystävän.
    Näin syvästi voi ikävä myös tuntemattomia kohtaan kokea, jollakin tapaa läheisiksi tulemme ja kaipaamme toisiamme.
    Kiitos vielä kauniista viestistäsi, jospa joskus viestin laittaisit, isäsi perinnöksi asia koe, sama henki viestistäsi heijastuu.

Minulta jäi tuo Wienin konsertti katsomatta, kun vieraita oli, löytyneekö Areenasta, se oli meillä perinne, mieheni kanssa istuimme aina kuin konserttiin ja sen jälkeen mäkihypyt tuli katsottua.
    Minä myös keräsin tyttären ja poikani lapsille kuvista albumin, hymysuin katselivat lapsuuttaan.
    Presidentin puhekin jäi kuuntelematta, mutta sen näen kyllä Areenastakin, pitänee sieltä katsella ja kuunnella.

Siitäpä saitkin muisteltavaa pitkäksi aikaa, kun perheesi luonasi niin kauan viihtyi,
    varmaan nautitte yhdessä olosta ja muistojakin läpi käyden.
    Voimia antaa, kun saa mieleistään seuraa ja sitähän lapset on.
    Hyvää ja iloa tuottavaa vuotta sinullekin Neeassa.

Terveyttä sinullekin Mdk, sitähän me vanhat toivomme, ei paljon muuta toivottavaa olekaan omaan elämään, kaikkea on koettu, selvitty ikävistäkin, nyt seesteisyyttä toivomme.
    Maailmaan rauha on jokaisen (melkein)vanhan ihmisen toive, koettu on sodat ja niitä ei kukaan varmaan toivo.
    Taitaa vaan olla niin, että vallan ja rahan mahti vaatii joka sukupolvien koettavaksi sodatkin.
    Sinulla kauppa todella lähellä, vaikka kaukana ei minullakaan, mutta silti aina vaikealta lähteminen tuntuu, vaikka liikkuminen olisikin suotavaa edes nämä kauppamatkat.

Kälyni ja kummi-tyttöni ruokailivat kanssani ja oli muka yhdessä nautiskella, surullista kuitenkin huomata kälyni kunnon huononeminen, mutta kaikkeen on totuttava.
    Ilo kuitenkin tyttären jaksaminen äitinsä suhteen, koko ajan huomioi ja apuna oli, olisipa kaikilla tuon kaltainen enkeli apuna, kun omat voimat hiipuvat.
    Näin ei ikävä kyllä ole ja se saa miettimään tulevaa aikaa monenkin kohdalla.

Nyt sitten arjen askareihin ja elämä jatkuu tavanomaisena, uskoen, että elämä kantaa.
  7. Hyvää tätä alkanutta vuotta 2026, toivotaan, että vuosi toisi rauhan maailmaan ja kaikille kohtuullinen elämä järjestyisi.
    Terveyttä myös mahdollisimman kokonaisvaltaisesti, tietenkin vanheneva väestö heikoimmin tämän tavoittaa, mutta mahdollisimman pienin vaivoin vuosi eteenpäin taas mentäisiin.
    Toivon , että jokaisella heräisi halu huomata ympäristö, eläimet ja tietysti toinen toisemme.
    Näin vanhaksi selvinneenä voi unohtaa jo suurimmat harmit ja pyrkiä elämään niillä voimin ja eväin minkä kunto kestää.
    Olen myös huomannut omassa elämässäni sen, että turha kiihkeys asioiden yhteyteen hoituu pienemmällä ja hymyllä vastaväitteet unohtuvat.

Kovin pieneksi on nämä kirjautuneet nimimerkit käyneet, mutta mukava on lukea heidän viestinsä, tietäen, että kirjoittajan mieli sovinnollisena mukana kulkee.
    Ikävöin ynnämuun, rauhaisaa viestittelyä, Hurskaista lintujen ja pihan hoidossa kerrontaa ja Brinkkala joka hävisi aivan yllättäin, mikä hänen kohtansa onkaan.
    Makriinakin on taivasmaisemissa, seurailee meidän ponnisteluja. Nojatuolin tiimellyksessä, Kristiin23, joskus myös mukaan tulee.
    Tepa, mira, keitä muita ei mieleen tule mutta kaikkia haluan kiittää menneestä ja jaksetaan eteenpäin yhdessä muistellen ja kertoilen oman elämän kulkemisesta.
    Kaikille asiallisille anonyymeille kiitokset viesteistänne, vahinko, että ei oikein tutuiksi pystytä tulemaan.
    Kiva kun Ruotsin puoleltakin jaksatte nojatuolissa pistäytyä.

Komea oli ilotulitus, mielestäni ei tarpeellinen, mutta tapahtuma puoltaa paikkaansa väen paljoudesta huomaten.
    Katsoin Paljasjalka Kreivittären Areenasta ja sen loputtua nukkumaan, huonoa oli uni paukuttelua kuunnellen, mutta on päivä aikaa vaikka torkutella.
    Kuvan olin jo nähnyt aiemmin, mutta muistoja verestin.

Tänään kutsuin kälyni ja kummityttöni ruokailemaan, raakapakastetut piirakkani levisivät kuin Jokisen eväät, tein virheen ottaen sulamaan ne ja totta kai kosteus sulamisen yhteydessä tapasi ja piirakat ei kestäneet koossa.
    Sain kuitenkin muutaman ehjän paistettua ja riittää vierailleni, itse sitten syön ne ei niin piirakan näköiset, vahingosta oppii.
    Aiemmin en piirakoita ole pakastanut raakana, vasta paistamisen jälkeen.
    Aina uutta oppii, näinkin osaavaksi itseään luulevakin.

Nyt vielä suuret kiitokset menneestä vuodesta ja toivon uuden vuoden tuovan hyvillä mielin esiintyvää kirjoittelua.
  8. Oikein hyvää tämän vuoden viimeistä päivää teille kaikille, jotka ketjussa piipahdatte.
    Nyt on talven tuntua, lunta sen verran, että hiihtämään pääse ja pakkanen kirii, kohta jäät kantavat, 11 astetta mittarissa.
    Toivon kyllä, että jäälle ei vielä mentäisi, vältyttäisiin ikäviltä tapahtumilta.
    Tapahtumia ei kovin paljon kodaltani muisteloihin jää tältä vuodelta, aika hiljaista on niiden osalta ollut.
    Terveys on ollut kohtalaisen hyvä, silmälääkärissä kerran ja rokotukset muulta osin on vaatinut hoitotoimia.
    Samaa toivoisin tulevalta, uudelta vuodelta, ennustaja en ole, joten kaiken vastaanotan mikä on niin laskettu, muutahan en voi.

Maailman tilanne on tapahtumia ja muutoksia sisältänyt ja ei siltä näytä, että mikään muuttuisi, ainakaan parempaa hyvin vähän tiedossa.
    Suomen talous on huonossa tilassa ja ei lupauksia paremmasta, vielä vaan säästöjä on keksittävä, mistähän ?
    Viisautta ei vaan löydy asioiden kohdilleen saamisessa ja aina maksamaan joutuvat he, joilla jo vaikeaa on.
    Surullista on kuunnella ja lukea mediasta lapsiperheiden vaikeuksista ja vanhusten huonosta kohtelusta, työttömyys yksi syy näihinkin asioihin.
    Lapset joutuvat kärsimään ja täysin syyttömiä ovat, vanhukset jotka hyvinvointi valtiota ovat rakentaneet, ei suinkaan hoitoa tarvitessaan, ansaitse huonoa kohtelua.
    Toivoa ei kuitenkaan saa jättää, pitää uskoa paremman ajan koittavan ja siihen ponnistella.
    Minun kykyni ja voimani ei paljoon yllä, mutta toivon asioiden kaikkien epäkohtien kohdalla paranevan.
    Toivon inhimillisyyden ja toisten hädän tunnistamisen kasvavan, yhteen hiileen puhaltaminen hyvää lisäisi.

Jokohan arki alkaisi ja kirjoittajat viestejään esiin toisivat, melkein yksin tässä mielipiteitäni yritän ilmoille tuoda, kiva oli kuulla, että myös sinne meren rannalle on tavi tullut ja vaikka hiihtäminen saisi voimia lisäävän.

Kiitän kauniisti kaikkia loppuvan vuoden ketjuun kirjoittaneita ja jatketaan samoissa merkein.
    Rauhaisaa vuoden loppua ja huomenna sitten aloitamme puhtaalta pöydältä ja toivorikkaana huolista huolimatta kirjoittamaan vuosilukua 2026.
  9. Huomenta aikaiseen aamuun, uni katosi viiden aikoihin ja en jaksanut houkutella takaisin, siksipä tässä jo kirjoittelen.
    Kahvi juotu ja liikennettä katselin, mikä oli todella hiljaista oli, pari pyöräilijää, muutama auto, kuudelle kai työpaikalleen kiirehtivät.
    Lunta satelee hissukseen ja sen verran on kertynyt, että aura-autoja kohta tarvitaan.
    Ihan mukava on heräävän kaupungin liikkeitä seurata, arvailla kaikenlaista.

Olen pyydellyt nuorisoa katselemaan johtoja kaupasta, josko löytyisi sellainen vempele, millä voisi katsella digi laitteella (tai mikä se oli millä katseltiin kasetteja) vanhoja elokuvia, lupailleet ovat ja todenneet, että se kyllä onnistuu, ei vaan ole johtoa ilmaantunut.
    Nyt vävyni osti jonkun laitteen, mutta vielä sopivaa johtoa vailla on yrittäminen, se hoituu jossain vaiheessa.
    Saa nähdä pimeneekö koko televisio näillä hommilla, kaupassa oli kyllä vakuuteltu, että onnistuu.
    Haluaisin katsella vanhoja elokuvia, kuten Tuulen viemää ja muita joita on tullut hankittu, sellaisia joita ei telkkarista näy.
    Vävyni on kiltti ja yrittää toteuttaa haaveeni, saa nähdä pystyykö?
    Nykyinen anti telkkarista pääosin jotain väkivaltaa sisältää ja niitä ei jaksa katsoa.
    On muutamia videoitakin mökki ajoilta, niitäkin olisi kiva katsoa, joku yhteinen joulu, liekö ne nauhat enää katsottavissa?
    Katselin eilen Monte Kriston kreiviä, olen sen jo nähnyt, mutta mukaansa tempaisi.

Kyllä tuo myönteinen katsonta elämän suhteen olisi aina hyvä, yritystä nähdä kaikesta jotain hyvää ja näin elämä olisi elämisen arvoista.
    Usein käy niin, että myönteisten asioiden näkymä kapenee ja siitä alkaa elämän into ja kaikki taito katoamaan.
    Kinkun tähteitä ei ole, mutta perinne vaatii hernekeiton ja letut Loppiaisena, näin aion tämänkin perinteen toteuttaa.
    Aiemmin, kun oli iso kinkku jouluksi, siitä jäi luita ja lihaa sen verran, että makua sai hernekeittoon ja maistuihan se kaiken runsauden jälkeen.
    Siitäkin yhteinen perinne tuli, nyt sitten yksin tätä herkkua nautin.

Noita kukkakoreja harvemmin näkee, nyt ruukut suojaruukkuihin laitetaan, kauniita nekin.
    Sain joulukuun alussa orkidean, valkoisen, vielä täydessä kukassa, saapa nähdä saanko kukinnan vielä onnistumaan tämän kukan kuoltua, huono olen orkideoita kasvattamaan.
    Punainen joulutähti vielä loistossaan, ei ole lehtiä tiputtanut ja samoin hyvin voi amarylliskin, punavalkoinen se minullakin on.
    Viime vuotiset amarylliksen mukulat eivät kukkavanaa tuottaneet, vaikka lehtiä tekevätkin, en siis siinäkään hommassa onnistunut, mukulat oli parvekkeella koko kesän.
    Taitoja vaatii kukatkin hoitajaltaan.

Paljon joulukoristeita laitoin minäkin takaisin muuton yhteydessä kirpparille ja tänä jouluna karsin taas, ihan kylmästi roskiin osan laitoin kelertyneen kirjan lehdistä tekemäni enkelit roskiin, rikki oli osa mennyt vähän vaikea säilytellä.
    Enää ei halua kotia pukea paljolti joulunkaan aikaan, avaruutta ja helppohoitoisuus on parasta, valoja laitoin melkoisesti, ne saavat Loppiaiseen asti valaista.

Yksi joulu alkaa olla muistoihin liitettävä ja uutta vuotta odotellen nämä viimeiset päivät elämme, hyvää vointia ja jaksamista.
  10. Huomenta vuoden viimeisen viikon maanantaiaamun, sitten kirjoitamme jo loppuviikolla uuden vuosiluvun.
    Paljon on tapahtunut asioita mjtkä muuttavat elämäämme, pussin nyöriä on kiristetty ja lisää on luvassa.
    Ikäviä yllätyksiä, esimerkiksi asuntotuen kohdalle on tullut, liikaa maksettu ja joululahjaksi on saatu yli kuusisataa euroa maksaa takaisin, tuntuva isku pienen eläkkeen kanssa eläjille.
    Onneksi olen elänyt ilman minkäänlaisia tukija, mutta pahalta tuntuu kuunnella heitä jotka niitä tarvitsee.

Ano 00098, mistäpä löydän sopivaa kerrontaa, kuin omasta elämästäni, siitä kertoillen en usko kenenkään loukkauksia joutuvan lukemaan.
    Itsekseen ei keskustelua synny ja siksi odotankin viestejä teiltä toisilta, josta saisi jutun juurta ja jopa ilon aiheita,
    Ehkä et tykännyt kertomastani ja näin sait tilaisuuden purkaa mielipahaasi.
    En voi muuta sanoa, jätä viestini lukematta, kun nimimerkistäni sen tunnistat.
    Ei kai liene tarkoituskaan viihdyttää jokaista, sen verran vaan aiheita esiin nostaa, että innostuisi toisetkin viestittelemään.
    Näin pyhien aikaan ei ymmärrettävästi jouda kirjoittamaan, kun vieraiden kanssa seurustellaan.

Mukavaa, kun vierailusta saat iloa korpikirjailija ja parantuminen ottaa vauhtia,
    Vuosi kohta vaihtuu, sitten Loppiainen ja sen jälkeen onkin pitkä matka seuraaviin juhlapyhiin, ehkä arjen kerrontaa löytyy useammin.
    Toivoa on ja pitääkin olla, että jaksamme päivästä toiseen.
    Jätänpä lyhyeksi päiväkirjani ja lisää toiste, mukavaa päivää kaikille.
  11. Hyvää sunnuntaiaamua, pitkään meni tämäkin aamu, sängyssä loikoillen.
    Hieman ajatuksia sotkee nämä pyhät keskellä viikkoa, väliin pitää oikein pohtia, mikäs päivä se taas olikaan.

Eilen naapurit tulivat kylään ja päivä sujui hyvin, sain vähän tietoa talon asioista, kattoremontti ei lähiaikoina toteudu, ja huoltofirmaakin vaihdamme.
    Myös puheenjohtaja, toinen vieraani harmitteli, koska tämä nykyinen "talkkari" on hyvin hoitanut työnsä, nyt kumminkin jotain harmeja on ilmaantunut.
    Kolmisen tuntia vierähti, politiikkaakin sivusimme, samoin mielipitein, ihana parislunta, jaksavat vanhaakin viihdyttää.

Kiitokset, harvoin palstalla käyneelle onnitteluista ja toivomuksen esitän, käy useammin.
    Kyllähän se 90:nen lähestyy, juhlinko sitä , jää nähtäväksi, elämän halu on kyllä voimakas, mutta kauankos se vaati muuttuakseen.

Uhmaikä varmaan kaksosilla, mutta myös vahvatahtoisia ovat, samoin vanhempi sisko, mutta hän on ottanut ison siskon elkeet, valvoo ja hoitaa.
    Kyllä tässäkin perheessä on avulias isä, ruokaa tekee ja tyttöjään hoitaa, pakkohan se onkin, ei kaksi kättä riitä kolmea lasta yhtä aikaa hoivata.
    Onkin mukava seurata tätä nykyistä perhe elämää, isät osallistuvat muutenkin kuin vaan rahaa hankkien, näin ei ollut minun kohdalla, isä ei osallistunut, ei tosin kerennytkään, kun töiden jälkeen kohta harrastukseensa lähti.
    Lapset kai oli kiltimpiä siihen aikaan, en kokenut raskaaksi hommaani.

Facessa luin miten kissat hyppäsivät yhdessä (kaksin) juuri kuusen ,saaden ne sen kaatumaan, sitten pakoon pötkien.
    Tämä kissa pari Suihkasten nimeä kantavat, toinen on eversti, mikä hiiret kurissa pitää ja ohjaa toista kissaa, upseeri sekin.
    Rötöshiiret kiinni saadaan ja tuomiot luetaan., hyvällä mielikuvituksella kissoista kertoo isäntänsä, hauska seurattava.
    Katson paljonkin kissojenelämää, miten kissakin osaa kiintyä ja tunnistaa isäntäväkensä.

Tuuli ulvoi yöllä ja luntakin vähän satoi, voi puhua valkoisesta joulunajasta kumminkin.
    Nyt sitten voimia kerätään uuden vuoden vastaanottoon, minulle ei suurtakaan muutosta tämäkään asia saa aikaan, katselen toisten aikaan saannoksia ja syön ja nukun, kaikkea sitä on lupa tehdä.
    Näin elämä jatkuu meillä joilla vielä on jotain tekemättä ja muistot on luvallisia, niitä muistellen, menneitä juhlimisista ja muusta vastaavasta, onhan sitä kertynyt muisteltavaa.
    Tässä tämän aamun turinat, tulkaa kertomaan omianne, rauhallista päivää.
  12. Huomenta väliin arkiseen päivään, mutta odotuksissa on uuden vuoden tapahtumat ja ihmeet.
    Ilotulituksen katson ikkunasta, siihen ne minun juhlimiset jääkin.
    Olen jo kyllästynyt joulukoristeluun jopa valoihin, tavallista eloa kaipaan.

Eilen piipahti pojannuorintytär neljä ja kaksivuotiaan kanssa luonani ja sain makua tämän hetken kasvatuksesta.
    Minulta olisi jo kärsivällisyys loppunut, kysyin etkö voisi vähän nipistää niskakarvoista, ei voinut, sanan voimaan uskovat,
    Niinhän se tietysti onkin, mutta ei pieni nipistys hallaa aiheuttaisi.
    Vanhempi tyttö jo puhetta kuunteli, mutta kaksi vuotias kaikkensa yritti, että pieleen menisi.
    On hyvä, että vanhemmat ymmärtävät ja kestokyky on rajaton neuvoa ja ohjata, ihailla pitää heidän taitojaan.
    Tytär nauraen kertoili heidän aamutoimia, tunti menee ennen kuin autoon päästään ja päiväkotiin joudutaan.
    Kaksosilla vahva oma tahto, saavat aikaan paljon ihanaa, mutta myös koettelevat vanhempia, onneksi on koulutuksen näiden omatahtoisten äitinsä saanut.
    Muisteli omaa lapsuuttaan ja tunnusti äidin peruja olevan nuo tytärten luonne.
    Tuli mieleen miten minä olenkaan selvinnyt lasteni kanssa heidän pienenä ollen, en muista mitään vastaavaa, oliko lapset silloin kiltimpiä?
    Piiskannut en kumpaakaan, sanaa uskottiin, taisin jotain pelottelua apuna käyttää, nyt ei sitäkään saa tehdä.
    Maailma muuttuu näiltäkin osin, hyväksi, mene ja tiedä.
    Mistä se väkivalta kuitenkin kasvaa yhteiskunnassa, jos sitä ei lapsena ole käytetty, ei missään muodossa.
    Ihania kuitenkin ovat, kun vaan terveys säilyisi ja kasvu aina viisauttakin mukana tuo.

Tinan sulattaminen on jo vuosia sitten loppunut, vuosi vaihtuu nykyisin aivan tavallisin oloin, joskus sitä juhlittiinkin.
    On se kumma, että nuo juhlimiset on ihan sulavasti jääneet, ei mielipahaa, ei ikävää moiseen.
    Kiitos korpikirjailija muistamisesta ja vielä kiitos kaikille toisillekin, nyt sitten pohdintaa ja arvailua siitä, että vieläkö elämää riittää kesään asti, hyvällä alulla on tämäkin vuosi, minkä vaihdoin.

Olen kertonutkin, että meillekin on jännitystä yhden suvun jäsenen ilmaantuminen maailmaan, näinä päivinä pitäisi uusi ihminen maailmaan tulla, minun yhdeksästoista jälkeläinen, kunpa toisi iloa ja onnea perheelleen.
    Nyt pientä pölyjen keräämistä, astioiden paikoilleen laittamista, taas vuoden ehkä paikoillaan saavat olla.
    Olen jakanut astioitani niin rajusti, että ei meinannut uuniin pantavia astioita enää löytyä.
    Kaikesta kuitenkin selvisin ja nyt sitä uuden vuoden alkua odottelemaan.
    En tänä vuonna enää kaupassakaan tarvitse käydä, ruokaa joka päivälle riittää, säilytys onnistunut.
    Hyvää tätä lauantaipäivää teille ystävät ketjussa.
  13. Kirkas päivä alkamassa, kahvia juoden pohjantähteä ihastelin, ajatus tuli ,kuka omaisistani seurasi aamupalan nauttimistani?
    Haudoilla käydessä tuli pitempi kävely, lenkistä kävi, kun haudat ympäri hautausmaata. mieheni, isäni, ja äitini saman kiven alla, siellä odottaa paikka minullekin.
    No vuoro tulee, kun aika täyttyy.

Eilinen joulupäivä mennä hujahti, laittelin ruuat pakkaseen ja sieltä sitten tarpeen mukaan niitä otan, ruokavieraita ei tiedossa, joten loppiaiseen pääsen ilman suurempia täydennyksiä.
    Aino jäätelörasiat ovat oivia pakkaseen laittamisessa ja kestävät astianpesukoneenkin pesun, voi pinota päällekkäin, tilaa riittää paremmin.
    Paistettuani en pakkaseen laittanut, nyt voi hyvin pakastaa.
    Parvekkeen lämpötilaa joku epäili, pitää olla jo kovempi pakkanen, ennen kuin lasitetulle parvekkeelle tulee jäätymispiste.

Tänään voin saada kylään kolme pientä tyttöä, nelivuotis ja kaksivuotiaat, jos ovat tervehtyneet.
    Poikani nuorimman tytön perhe, heitä on vähän koitelleet vaivat, äidin nilkka oli kuusi kuukautta kipsissä, nyt sitten tytöt sairastuivat, tahtoo olla, että kun yksi sairastuu, kohta kaikki taudin läpi käyvät.
    Olenkin sitten kaikki, paitsi yhtä jälkeläisporukka en tänä jouluna tapaa, Ruotsin puolelta tullut tyttärenpojan perhe viettävät joululomansa Loviisassa, odottaen perheenlisäystä, tyttärenpojanpojan perheeseen.
    Yhdeksästoista on vuorossa oleva, kohta syntyvä vauva, suoraan minun jälkeläisiäni, komea katras;)D
    Tulipa sukuselvitystä taas kertaalleen.

Lueskelin ketjua tarkemmin ja huomasin Tellukan ihmetelleen ikääni, niin se vaan on ja onnellinen olen, että tässä kunnossa olen ja vielä näpyttelen ajatuksiani esiin.
    Syy miksi sitkeästi kirjoittelen ja toivon ketjun olemassa olon jatkuvan, on juurikin ikäni ja tästä saan ajatuksen virkeänä pitämiseen.
    Aina ei selkeää ole ilmaisuni, mutta hyvin olette ymmärtäneet.

Nyt Tapanin ajelut ainakin reellä jää ajamatta, mutta onhan autoja nykyään millä tätäkin perinnettä voi toteuttaa.
    Tuuli on tyyntynyt, yhdeksän astetta mittarissa, oiva ulkoilusää, kun vaan saisi lähdettyä, ehkä istahdan katselemaan telkkaria ja odottelemaan tulevatko vieraani.
    Oikein hyvää Tapania kaikille teille kirjoittajaystävät.
  14. Tervehdys Savosta ja lumisateesta, näin saatiin valkoinen joulu viime hetkellä.
    Kiitoksia kaikille muistaneille ja Hyvän Joulun toivotus tavoittakoon jokaisen kirjoittajan, rauhaa ja rakkautta mieliin.
    Eilen aamulla, kun kirjoituksen aloitin, oli osuvasti 88 kirjoittajaa ketjuun kirjoittanut juuri sinä hetkenä, kun koneen avasin,, jotenkin tuntui kuin tämäkin asia muistutti vuoteni täyttyneen.
    En itseäni oikein usko näin vanhaksi, mutta olkoon, ei tämäkään pahalta tunnu.

Eilen piipahti poikani, miniä ja pojan vanhempi tytär tyttärineen, pieni poika oli kipeä, häntä en tavannut, isä oli jäänyt hoitamaan.
    Tapanina tulee nuorempi tytär tyttöineen, jos tauti on jättänyt, ihana olisi heitäkin nähdä.
    Tyttären poika perheineen viettävät joulun Loviisan tienoilla, heille on odotuksissa uusi tulokas perheeseen, siksi eivät tännepäin tule.
    Näin on kaikki jollakin tapaa tavattu, kaikki minua muistaneet ja elämä hyvissä kantimissa jokaisella, se aina mielen kiitoksella täyttää.

Tänään sitten haudoilla käynti, muistamme läheisiä rakkaitamme ja sen jälkeen rauhoitumme joulun ajan tunnelmiin.
    Joulurauhan julistus kuunnellaan ja sitten kolmistaan istumme jouluruuan ääreen, yritämme unohtaa arkisen touhun ja kiitollisin mielin nautimme pöydän
    antimista.
    .Kohdallani joulu sujuu hyvin, näin toivoisi kaikilla olevan.
    Illalla on talon joulusauna, voi olla, että yksin siitä nautin, mutta hyvä loppu kaikelle touhuille ja silloin viimeistään koen elämän täydellisyyden kohdallani, löylyä heitellen herkistyn nöyriin kiitoksiin.

Kiitokselle ja hvvälle mielelle pitäisi aina tilaa olla ja nyt kiitoksen lähetän jokaiselle kirjoittajalle ketjussa mukana olleille, niin myönteisin ajatuksin kuin myös teille joilla ei hyvä mieli ole, jospa se näin jouluna mielen täyttää.
    Ne Ramoonan toivottamat kirkkaimmat tähdet kaikille vilkutelkoot ja rauhan mieleen tuottakoon.
  15. Hyvää huomenta tännekin, hoohetki jo oven takana, alkaa puuhat olla loppusuoralla.
    Olen lueskellut ketjua ja ihmetys on suuri, mistä riittää tämä jatkuva vikojen ja erheiden etsiminen.
    Kertoilin eilen kahvihetkessämme, mitä kaikkea 80+ palstalta löytyykään, tyttärentytön tyttö ihmetteli, että nuoretkin oppia käyvät täältä etsimässä, muuten sanoi ihan asiallista nuortenkin joukosta löytyvän.
    Saahan sitä ihmetellä, muuta ei voikaan.

Joulu on perinnejuhla ja ne samat "sörsselit " tätä juhlimista ilmentää, mutta missään ei kielletä muunkin laista elämää ja juhlaa viettämään.
    Miten monella suulla onkaan sanottu, että jokaisen joulu on sellainen minkä pystyy ja haluaa tehdä.
    Tuokin, että osattomiksi olisi jääty ei pidä paikkaansa, uskon, että monella elämä on suht kohtaisesti sujunut.
    Katkeruuttakin ilmenee, mutta mistä johtunee ja tänne sitten mieliala puretaan.

Eliaana sanoit aivan oikein, leipäjonoihin menevät ne joilla todellinen tilanne sen vaatii, olen kyllä kuullut myös hyvin pärjäävienkin siellä jonottavan, ehkä ei omatunto ole kohdillaan.
    Meissä eläkeläisissäkin on kaikenlaisia, keskustelimme eilen siitäkin, miten monen vanhat hyväkuntoiset eläkkeellä olevat käyttävät hyväkseen ikäänsä, vaikka vaan kassajonossa, omalla toiminnallaan monet herättävät pahaa henkeä tämän ikäisille.
    Todella huonokuntoiset ovat avun tarpeessa, mutta ei tulisi mieleenkään käyttää ikääni omaksi edukseni.
    Kassajonossakin lastaan hihnalta tavarat takaisin kärriin ja menen pakkaamaan sivummalle, tietäen, että en nopea ole liikkeissäni.

Pojan kumpikin tytär soitti ja kertoivat lapsien olevan kipeinä, toinen oli saanut antibioottikuurin ja toivoi sen purevan, että voisivat tänään piipahtaa, toinen oli kolmen alle neljän vuotiaan kanssa ajamassa Kuopioon lääkäriin, täältä ei aikaa saanut.
    Poika ja miniä kipeänä, ei joulu heidänkään kohdalla hyvissä merkein mene.

Kummi tyttöni pistäytyi illalla ja kertoili pakanneensa äitinsä tavaroita Valamon matkaa varten, surulista oli kertomansa kälyni voinnista, kovaa vauhtia tauti etenee.
    Oli tyttäreltäni saanut joulukortin ja kysellyt ketä nämä ovat, johon tytär oli selvittänyt, että kummi tyttösi on ja veljesi lapsi, ei tullut muistikuva mieleen.
    Väsynyt oli tytär ja odotti tietoa hoitopaikasta, saapa nähdä miten kauan menee aikaa ja miten kauan tytär jaksaa.
    Näin näitä huolia kerääntyy läheisillekin, saatikka sitten koko maailman tuskaa.

Toivon Eliaana, että jalkasi ei pahemmin loukkaantunut, näitä nyrjähtelyjä on naapuristossakin tapahtunut useita ja pitkäaikaisia hoidettavia ovat, pojan tytärkin puoli vuotta jalka kipsissä.

Mennäänpä nyt jokainen oman mielen sopukoihin ja mietitään mitä iloa voisi levittää toisillekin luettavaksi, unohdetaan nuo tyhjät tokaisut, millä ei mitään hyvää mieltä edes itse saa.
    Kiitosten paikka on aina ja nyt varsinkin joulumieleen tarttuvana hyvin tervetulleita.

Jaksamista ja kohta nautittavaa joulun tunnelmaa nauttimaan.