Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2048

Kommenttia

25507

  1. Palstan moderointi vaikuttaa reaktiiviselta ja hyvin satunnaiselta. Epäilen siis, että poistot tapahtuvat yksittöisten valitusten seurauksena ja kevyin perustein. Suurin osa poistettavaksi kuuluvista jää poistamatta. Täällä on muutama kirjoittaja, jotka suoltavat päivästä toiseen samaa vainoharhaista tai muuten päätöntä tekstiään. Miten on mahdollista esim. palstalla joku kehuu koko ajan itseään sotilaana, joka muka ymmäräisi jotain johtamisesta. Kyse on samasta kuin joku alkaisi kirjoittaa lentämistaidoistaan. Ettei käynyt kuinkaan vaikka on hypännyt 7. kerroksen asuinikkunastaan useita kertoja kadulle. Palstan "majuri" taas kopioi surutta jostain lukemiaan kirjoituksia ja kirjoittaa ne ominaan lähdettä mainitsematta. Lisäilee vain tekstin joukkoon omiaan, jotka tunnista olemattomasta suomenkielen taidosta.

    Minunkin kirjoituksiani on poistettu ilmeisesti pasltan aiheeseen liittymättöminä. Se on ok., jos ne eivät liity palstan aiheeseen. Siitä, mikä on Kepua ja sen politiikkaa koskevaa ei tosin ole olemassa mitään täsmennettyä kuvausta, koska ei sellaista kukaan pysty laatimaan. Poistot tältä osin perustuvat ylläpitäjän diktatuuriseen arvioon, mihin ei ole valitusoikeutta. Pidän noiden arvioiden perusteita kyseenalaisina, mutta ei se elämää suurempi asia ole, joten en ole asiaan reagoinut. Sellainen tuntu vaan on, että moni ihan asiallinen kirjoitus voi poistua, mutta sitten kaikenlainen sotku saa jäädä nähtäville pysyvästi.
  2. USA ei ole laittanut mitään stoppia. USA on harjoittanut öljyimperialismia Lähi-idässä paljon ennen NL/Venäjän tuloa alueelle. Yhdysvalloilla ja Iso-Britannialla oli öljy-yrityksiä Lähi-idässä eri puolilla. Näin oli mm. Iranissa, missä maan demokraattinen hallitus aikoi kansallistaa öljyä. Sitä USA ja kumppanit eivät hyäksyneet vaan kaatoivat Iranin laillisen hallituksen ja perustivat tilalle shaahin johtaman nukkehalliituksen. NL osallistui arabimaiden aseistamiseen ja kouluttamiseen vuodesta 1955 lähtien, mutta ei tuonut asevoimiaan alueelle kuin oikestaan vasta 2010-luvulla Syyriaan. Ainoa valtio, missä NL:lla oli aseellisia joukkoja oli sosialismiin kääntynyt Etelä-Jemen, joka ei ollut erityisen merkityksellinen valtio. Yhdysvallat on käyttänyt asevoimiaan alueella paljon aiemmin ja enemmän kuin Venäjä.

    Sinulla on yksisilmäinen käsitys näiden kahden suurvallan hyvyydestä ja pahuudesta. Kun asiaa tarkastelee neutraalisti, ymmärtää, että ne molemmat ovat enemmän tai vähemmän roistovaltioita, jotka molemmat harjoittavat imperialismia eli muiden valtioiden ja alueiden riistämistä omalla tavallaan. Ukrainassakin Trump on puhunut avun hintana Ukrainan luonnonvarojen siirtämisenä USAn haltuun. Sama tapahtui nyt Iranissa, mutta kärsittyään tappion Iranissa Trump lopetti nämä puheensa. Kolmas suurvalta eli Kiina tunkeutuu muihin maihin hienovaraisemmin. Se avustaa niitä eri tavoin ja pyrkii sillä tavoin saamaan ne riipuvaiseksi itsestään. Senkään aikeet eivät ole vilpittömiä.

    USA ei ole meidän pelastusrengas, enää. Trump muutti sen pelin. Bidenin USA oli vielä se pelastusrengas, mutta sitten Trump puhkaisi renkaan. Nyt ollaan tilanteessa, missä Trump uhkaa hyökätä EU-maahan, uhkailee eri EU-maita vuoronperään milloin mistäkin. Haukuista ovat saaneet osansa ainakin Ranska, Saksa, Espanja, Italia, Tanska ja EUn ulkopuolelta Iso-Britannia ja Norja sekä Ukraina. Ainoa valtio, mitä Trump tuki oli Orbanin johtama Unkari. Se kertoo paljon tilanteesta. Palaako USA pelastusrenkaaksemme Trumpin jälkeen, sitä emme tiedä. Toivottavasti palaa. Trump on hullu, joka saa aikaan pelkästään anarkiaa eri puolilla maailmaa sekä omassa maassaan.
  3. Maakuntasote ei ole vienyt maaseudun elinvoimaa. Sote ei elätä kansaa. Kansalaiset ja yhteiskunta elävät yritysten ja työnteon ansiosta. Jos halutaa mennä talous edellä, niin se tarkoittaa sitä, että ihmiset hakeutuvat aina sinne, missä on parhaiten toimeentuloa tarjolla.

    Suomessa tämä siirtymä on toiminut aivan liian heikosti poliittisen vastustuksen vuoksi. Maaseutu alkoi tyhjentyä teollistumisen edetessä. Teollisuus loi lisää työpaikkoja, maataloustyö vähentyi samasta syystä eli maataloudessa konevoima alkoi korvata ihmistyön. Kehiityksen jarruttaminen tapahtui aluepolitiikalla. Valtio pyrki ohjaamaan sitä, minne teollisuus sijoittui ja antoi kunnille kaikenlaista aluetukea, jotta ne voisivat houkutella ja pitää yrityksiä alueellaan. Tämä keinotekoinen tapa vastustaa markkinataloutta ei ole pitkässä juoksussa toiminut vaan lisännyt kustannuksia. Nyt ollaan sitten tilanteessa, missä maaseutukunnat ovat pullollaan rollaattorikansaa, joka elää muualla asuvien keräämillä tukirahoilla. Tätä varten on rakennettu täysin idioottimaisia valtiontukijärjestelmiä ja sen päälle tasausjärjestelmiä, missä hyvin hoidetut ja menstysvät kunnat jakavat sosialisointitoimin rahaa huonosti hoidetuille ja menestymättömille. Tämän katastrofipolitiikan nimi on kepulainen aluepolitiikka.

    Ilman tätä hölmöä "pidä koko maa asuttuna" -mallia Suomen talous olisi huomattavasti paremmassa kunnossa. Ihmiset olisivat muuttaneet työn perässä. Työ ja yritysten kysyntäpotentiaalin suuruus olisivat olleet se hunaja-ansa, joka olisi pitänyt Suomen talouden kunnossa.
  4. Jos ei Kepun puheenjohta ole se, joka pääasiallisimmin harjoittaa sitä Kepun politiikkaa, niin kuka sitten? Sinun perusteillasi kaiketi kaikki mahdolliset asiat rajautuvat pois Kepusta ja sen harjoittamasta politiikasta. Minä en ole maalainen enkä silti ymmärrä tätä näkemystäsi ja sen perustetta.

    Rajanveto siinä, mikä kuuluu tai ei kuulu palstan aihepiiriin, on minusta veteen piirretty viiva eli erityisen selväpiirteistä rajaa on vaikea tehdä. Itse näen kaikissa yhteiskunnallisissa aiheissa sellaista, joka kuuluu minkä tahansa puolueen politiikkaan tai ainakin pitäisi kuulua, jos puolue on vakavasti otettava toimija. Poliitikkojen pitää olla valmiita ottamaan kantaa hyvin moninaisiin ja usein jopa ennalta-arvaamattomiin asioihin. Esim. esiin on noussut esim. uusina asioina hybridi-sota, droonein käyttö sodassa, kansanedustajien osallistuminen työaikana tosi-tv-ohjelmiin yms. Puolueiden pitää ottaa kantaa tällaisiin asioihin, jolloin niistä tulee osa puolueen politiikka. Myös pidättäytyminen ottamasta kantaa tällaisiin asioihin, on valinta ja sellaisena osa puolueen poliittista kantaa.. Tämän vuoksi kannatan enemmän laveaa kuin suppeaa tulkintaa. Paljon suurempi ongelma keskustelun kannalta ovat palstan hörhöt, jotka toistavat samaa mantraansa johtamistamistaidoistaan tai muusta vastaavanlaisesta harhaisuudesta. Ne kuuluvat enemmän mielenterveyttä koskeville alustoille kuin poliittiseen keskusteluun.
  5. Katos vaan. Kepulaisten akateemisista piireistä löytyy samansuuntaista ajattelua kuin itseltäni. Ymmärrän toki sen, etten ole yksin mikään suuri fiksu tässä maailmassa. Mutta aina silloin tällöin löytyy näitä kaikkia ja kaikkea vastustavia ideologia räyhähenkiä. Niiden politiikka muistuttaa ääriuskovaisten vaihtoehdotonta uskonnollista ideologiiaa, mihin on mahdoton puuttua millään rationaalisilla perusteilla. Se on kuin tuulee puhuisi.

    Nykyisin maailmaa jyräävät tällaiset fanaattiset poliittiset suunnat niin idässä kuin suuren valtameren takaisessa lännessäkin. Se perustuu johdonmukaiselta osin näyttäviin ideologioihin, mutta tarkemmin katsottuna on usein täysin sekopäistä ja kaikenlaisia faktoja luovasti soveltavaa huuhaata.

    Yksi esimerkki tästä on putlerin huuhaa-historia-esseet, missä historiaa tulkitaan pelkästään kansallisia ja omia tavoitteita vasten. Sama kuin me täällä alkaisimme kehittämään perusteita Suur-Suomen luomisen oikeutukselle ja sen tavoitteen jumalalliselle johdatukselle. Yhdysvalloissa tässä kansallismielisessä ja äärikristillisessä ideologiassa on menty vielä monta askelta pidemmälle aivan huvittavuuksiin asti, vaikka emme voi vain kuitata asia hulluudella, koska takana on merkittäviä voimia. Yksi hurjimmista on anglo-israelilainen maailmankuva 10 kadonneesta heimosta, johon amerikkalaiset evankaalikristityt ovat perustaneet messiaanisuutensa. He uskovat olevan tällaisten heimojen jälkeläisiä ja siis todellisia juutalaisia. Nämä pitävät jopa Israelissa nykyisin asuvia juutalaisia vale-juutalaisina. Tähän perustuu osin. mm. amerikkalainen anti-semitionismi eli feikkijuutalaisuuteen. Amerikkassa osa kristityistä pitää siis itseään jumalan valittuna kansana. Venäjällä kristityilla on samantapaisia ajatuksia valittuna kansana olemisesta. En tiedä perustuuko sekin tähän kadonneisiin juutalaisheimojen mysteeriin. Vielä kerran suosittelen Atte Korholan kirjaa "Kristillinen äärioikeisto ja Trump". Se on monin paikoin uskomatonta ja hätkähdyttävää luettavaa, missä oli minullekin paljon uutta ja sellaista, mihin on vaikea nykyaikana uskoa, ellei kirjalla olisi vankat faktaperusteet.
  6. Jos ajattelemme rationaalisinta juhannuksen viettopäivää, se vaihtelee kolmen päivän sisällä, mutta olisi ollut tänä vuonna sunnuntaina 21.6. johon ajoittui kesäpäivän seisaus eli aurinko laski silloin myöhäisimpään mahdolliseen aikaan ja nousi sitten aikaisimpaan mahdolliseen aikaan. Kesäpäivän seisaus sattuu 20. - 22.6 väliseen aikaan eri vuosina. Sen perusteella oltiin lähellä. On totta, että useissa maissa juhannuspäivä on 24.6, mutta Suomessa ja Ruotsissa päivää vietetään aina sinä lauantaina, joka kulloinkin osuu lähimmäs tiettyä aikahaarukkaa.

    Juhannus on alunperin pakanallinen juhla ja jos asialle histoallista perustetta, niin pakanuuden aika on paljon enemmän suomalaisuutta kuin tuontitavarana tullut kristillisyys. 24.6 perustuu katolisen kirkon päätökseen, joka puolestaan lasketaan Jeesuksen syntymäpäivästä 6 kuukautta eteenpäin. Jeesus syntyi tarinan mukaan 25.12 ja Juhannus on 24.6, mutta yhden päivän ero johtuu silloisista ajanlaskusäänöistä. Juhannusta pidetään myös Johannes kastajan syntymäpäivänä.

    Suomalaisen luonnon kuvaamisesta voi olla samaakin mieltä. Kaikillahan meillä on kokemuksia siitä ja itsekin ihastelen luonnonmaisemia mielelläni. Tosin ihastelen niitä missä päin maailmaa tahansa, kun kohdalle sattuu. Nykyaikana on varmaan niin, että useilla ihmisillä on kokemuksia melkein pelkästään urbaanista kaupunkieleämästä. Itselle se ei riitä, vaikka ole syntyisin urbaanista yhteisöstä ja viettänyt suuren osan elämääni siinä. Urbaani elämä syntyi kaupallisen vaihdannan ja sittemmin teollistumisen myötä. Ihminen seuraa sitä, mistä saa parhaiten elantonsa. Tämähän näkyy Suomessakin. Maaseudulta pako on ollut viimeisen sadan vuoden aikana suurta ja kaupungistuminen vastaavasti vielä suurempaa. Suuri osa ihmisistä ei halua myöskään vaihtaa kaupunkiasumisen mukanaan tuomia mahdollisuuksia maaseudun yksinäisyyteen ja tyhjyyteen. Mutta maseudulla on tottakai paljon tarjottavaa luontoa arvostavalle ihmiselle. Sitä samaa on tarjottavana myös asumattomilla luonnon alueilla ja itse vietänkin paljon aikaani niillä eritoten Lapissa, missä on paljon tyhjyyden tilaa ja hiljaisuutta, jota ruuhka-Suomessa ei ole saati sitten muualla tiheään asutussa maailmassa. Suomessa on se etu, että löytyy tällaista kontrastien maailmaa.

    Avauksessa esitettyä uskonnollista sanomaa minun on vaikeampi ymmärtää tässä yhteydessä. Sehän on ulkoa päin tullut maahantunkeutuja, joka syrjäytti alkuperäisuskonnot. Kovasti suomalaisuutta puolustavat persut eivät ole tätä maahantunkijaa kuitenkaan erityisemmin vastustaneet, minkä tuntuu epäloogiselta heidän ajatusmaailmaansa vasten tarkasteltuna. Kristillisyys on voimakkaasti tuontitavaraa kuten moni muukin asia meillä. Olemme täällä ehkä herkkiä ottamaan vastaan kaiken uuden, mitä muualta maailmasta tännekin saakka virtaa. Matkustelun helpottumisen myötä olemme myös hakeneet paljon ulkomaisia vaikutteita. Tässä on paljon hyvää, kun olemme päässeet osaksi valitusajan tuomasta kehityksestä ja pienemmistä asioista vaikkapa ruokakulttuurimme monipuolistumisesta.

    Nykyajan tietopohjalla olisimme vastustaneet kristinuskon levittämistä tänne. Tilanne on nyt se, ettei mikään uusi uskonto kykene enää rantaumaan maahamme suurimittaisesti. Koko ajatus siitä on täysin älytön. Mutta keskiajan jälkeen olimme vielä tabula rasa, tyhjä taulu, joka suhtautuu kritiikittä uusiin virtauksiin, joita vallanpitäjät keksivät tuoda iloksemme tai riesaksemme. En tiedä sitten olisimmeko nykyajan tiedoilla edes pitäneet vanhoja alkuperäisuskontojamme, kun niistä kerran niin helposti irtaannuimme. Jos siis olisimme säilyttäneet alkupeäisuskontomme 1900-luvulle saakka, tuskin olisimme enää käntyneet sen paremmin kristillisyyteen kuin islamiin tai mihinkään muuhunkaan tuontiuskontoon. Paine joskus 1400- ja 1500-luvuilla oli erilainen ja suurelta osin pakotettua, joten ei siinä auttanut Lallin eikä muidenkaan vastustus, kun koko uskonto oli vallannut jo koko Euroopan. Miksi se valtasi niin laajasti ja helpostikin, on mysteeri, jonka historiaan pitäisi perehtyä tarkemmin. Mitkä olivat ne poliittiset voimat, jotka saivat tämän invaasion aikaan. Se lienee kaikkien aikojen merkittävin maahantunkeutuja Euroopassa ja Amerikassa.