Vapaa kuvaus

Kotisivut https://www.santavuori.com

Tietokirjailija, psykologi, filosofi. Fil.kand Helsingin Yliopisto

Helsingistä, ja Porissa, Reposaaressa puolet elämää

s. 1946

Aloituksia

78

Kommenttia

1741

1. Keskustelen tieteessä tieteellisesti, mutta aina leimataan tuollai. Ja tieteen käsitykseni ei ole naturalismi eikä postmodernismi eikä empirismi eikä skeptismi, vaan tietoteoreettinen realismi, filosofinen materialismi ym.

Tiede on rehellistä pyrkimystä totuuteen, teorioita, joita sitten testataan ja vaihdetaan. Vaihtaminen, paradigman muutos, kohtaa aina vastarintaa. Filosofiaa ja teologiaa ei arvosteta. Vain naturalistista filosofiaa.
  2. Tuossa tieto ja tiede vaan määritellään naturalistisesti, ja sanotaan sitten että tiede on sitä, eikä sellaista kuin minä väitän.

Minun väitteeni on se, että naturalismi on vain yksi koulukunta tieteessä, muitakin koulukuntia on.

Naturalismin kannalla oleva ei tietenkään hyväksy tätä, koska hänen mielestään tiede on naturalismi ja naturalismi on tiede. Eikä hänen tarvitse hyväksyä minun väitettä, koska hänellä on koko tiedeyhteisön arvovalta takanaan.

Minä voin vaan sanoa, että tiedeyhteisö on taas erehtynyt. Kuten silloin kun maapallo oli pannukakku. Nyt tiedeyhteisössä halveksitaan rationalismia, holismia ja dialektiikkaa ja kaikkea muuta filosofiaa kuin naturalistista filosofiaa, ja luullaan että tiede on todistanut ettei Jumalaa ole.

Valtavirtatiede on subjektiivista idealismia ja ateismia, eikä myönnä näitä, vaan ne ovat piilometafysiikkana kaiken takana.

Empirismi on subjektiivista idealismia, koska havainnot menevät järjen yli, ja naturalismi on ateismia, koska siinä on ateistinen metafysiikka.

Tiede on realistista tietoteorialtaan, eikä ole ateistista, vaan agnostista. Tämän sanominen käsitetään valehteluksi, julistamiseksi, epätieteelliseksi ym. ja selitetään kuinka empirismi ja naturalismi ovat realistisia ja agnostista ja tieteellisiä. Ja tieteellisiä ne ovatkin kyllä, mutta vain yksi

KOULUKUNTA

tieteessä.

Kun väitetään, että naturalismi on tiede, ollaan pseudotieteessä, dogmatismissa, tieteellisessä lahkossa, ei enää tieteessä sinänsä.

Tämä on tietysti vaikea huomata, kun on lahkossa sisällä, indoktrinoitunut siihen. Paradigman vaihtumiset ovat aina tuskallisia ja vaikeita tieteen professoreille, valtavirralle.
  3. Ihan sama ihminen minä olen enkä mihinkään poistunut missään vaiheessa. Välillä kirjoitan enemmän muualla.

Ihmeitä tapahtuu. Skeptikoille ei tapahdu, heille niitä ei voi todistaa, mutta heille ei voi todistaa edes ulkomaailman olemassaoloa, itsestään selvää asiaa, niin miten sitten mitään muutakaan.

Silti he uskovat esim että tiede on jo todistanut, että Jumalaa ei ole olemassa. Ja kvantteihin, oikein, ja alkupamaukseen, väärin, ja moneen muuhun tieteen ja tieteisuskon asiaan. Oikeasti Skepsismi pitää kohdistaa myös tieteen teorioihin ja tieteisuskoon, eikä vain Jumalaan uskomiseen. Tietysti. Skeptismi on yksi filosofian työmenetelmä.

Uskonasiat ovat erilaisia kuin tieteen asiat. Henkilökohtaisesti voi saada tiedon Jumalan olemassaolosta, mutta sitä ei voi toisille jakaa. Mutta voi jokaiselle näyttää kädestä pitäen, miten sen tiedon itse saa.