Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Anonyymi-ap

Minulle kävi näin pari kk sitten.
Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne.
Asia jäi vaivaamaan. Riittääkö "anteeksi" -sana mitätöimään vuosikausien kärsimyksen? Sehän on vaan yksi sana.
Join pari olutta, ja otin yhteyttä. Sanoin, etten ikinä anna anteeksi, ja että olisin toivonut, ettei hän olisi ottanut yhteyttä.
Olo on nyt jotenkin ristiriitainen. Olen jotenkin ärsyyntynyt.

67

759

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Anteeksi voi aina antaa jos sitä pyydetään. On monia joista ei ole anteeksi edes pyytämään. He ei koskaan koe tehneensä mitään väärää vaan ainoastaan heistä on muita syyttämään. Anteeksi anto vapauttaa,ja vapauttaa juurikin sinut itsesi. Ystäviä ei tarvii enää olla et ole mitään velkaa hänelle,ainoastaan itsellesi. Anteeksi anto vapauttaa sinut itsesi kaikesta pahanolon taakasta mitä olet kaikki vuodet kantanut ja siten jäänyt mm. ilkeyden vangiksi. Sinun on aika päästää irti ja mennä eteenpäin🙏🤷‍♀️

• Anonyymi
        UUSI

Täällä ohjeet miten tulee toimia:

www.Jeesus-on-Herra.com

• Anonyymi
        UUSI

Anteeksianto ei mielestäni ole täysin itse päätettävissä. Usein mieltä kaihertaa katkeruus vaikka haluaisikin periaatteessa antaa anteeksi. Se ei siis ole mikään "klikkaus" - nyt annoin anteeksi.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Anteeksianto ei mielestäni ole täysin itse päätettävissä. Usein mieltä kaihertaa katkeruus vaikka haluaisikin periaatteessa antaa anteeksi. Se ei siis ole mikään "klikkaus" - nyt annoin anteeksi.

No, sitähän se anteeksiantaminen on, ettei ole enää katkera asiasta. Anteeksiantaessasi hyväksyt sen mitä on tapahtunut, etkä hae hyvitystä. Jos et koe antaneesi anteeksi, vaikka niin sanotkin, et ole silloin antanut anteeksi, ainoastaan valehdellut.

• Anonyymi

Minkälainen kiusaaja?

• Anonyymi

Hän oli siis ala-asteella paras kaverini. Ylä-asteella meni kiusaajien joukkoon, mutta ei ollut pahin kaikista. Kiusaaminen oli henkistä, haukkumista ja huutelua. Voi sanoa, että päivittäin. Niin julmaa, kuin olla voi. Vuosikymmenten jälkeenkin joudun pakottamaan itseni joka kerta ihmisten ilmoille. Kaunis ajatus, että pitäisi antaa anteeksi. Ei. En halua. Ikinä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Hän oli siis ala-asteella paras kaverini. Ylä-asteella meni kiusaajien joukkoon, mutta ei ollut pahin kaikista. Kiusaaminen oli henkistä, haukkumista ja huutelua. Voi sanoa, että päivittäin. Niin julmaa, kuin olla voi. Vuosikymmenten jälkeenkin joudun pakottamaan itseni joka kerta ihmisten ilmoille. Kaunis ajatus, että pitäisi antaa anteeksi. Ei. En halua. Ikinä.

Vihasta kärsii vaan se joka vihaa, ei kukaan muu.
        Se mitä lapsena tehdään ja huudellaan on lasten tyhmyyttä , aikuinen ihminen ymmärtää sen .

• Anonyymi

Mitään niin kaunista ei voi olla kuin sielu joka kykenee epäitsekkäästi pyytämään anteeksi/antamaan anteeksi. Kaikki me olemme erehtyväisiä ja täällä opiskelemassa. Vaikeampaa on anteeksi antaa sellaiselle,joka ei edes anteeksi pyydä. Mutta sekin on suotavaa. Voi joskus mielessään joutua tekeen sen montaakin kertaa, mutta se on henkistä rohkeutta nousta kaiken vihan/kaltoinkohtelun yläpuolelle. Siitä ei huonoa karmaa saa. 🤗🤷‍♀️

• Anonyymi

Voi antaa mielessään anteeksi vaikka jo kuolleelle ihmiselle. Kun kykenee näkemään hänen omat elämän luomat haasteet ja oppikoulut. Helppoa se ei ole mutta hyvinkin mahdollista. Aikamoinen taakka putoaa silloin omilta harteilta. Miksi kantaa muiden taakkoja?🤷‍♀️

• Anonyymi
        UUSI

Ihanteellisella tasolla voi mennä noin, mutta onko epäitsekästä pyytää kiusatulta anteeksi...kiusaajahan hakee siinä itselleen mielenrauhaa tekojensa jälkeen, loppujen lopuksi kyseessä on itsekäs teko jos tältä kantilta katsotaan.
        Silloin kiusatun mielenrauha on vasta kakkossijalla ja jos sitä on tarpeeksi vahingoitettu niin mitkään sanat eivät pyyhi itse muistoja pois ja kontakti nostaa pintaan jo unohdettuja asioita saaden kiusatun tuntemaan jälleen olonsa pahemmaksi kuten tässäkin on käynyt.

Loppujen lopuksi paras tapa antaa anteeksi on unohtaa

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ihanteellisella tasolla voi mennä noin, mutta onko epäitsekästä pyytää kiusatulta anteeksi...kiusaajahan hakee siinä itselleen mielenrauhaa tekojensa jälkeen, loppujen lopuksi kyseessä on itsekäs teko jos tältä kantilta katsotaan.
        Silloin kiusatun mielenrauha on vasta kakkossijalla ja jos sitä on tarpeeksi vahingoitettu niin mitkään sanat eivät pyyhi itse muistoja pois ja kontakti nostaa pintaan jo unohdettuja asioita saaden kiusatun tuntemaan jälleen olonsa pahemmaksi kuten tässäkin on käynyt.

Loppujen lopuksi paras tapa antaa anteeksi on unohtaa

Olen samaa mieltä. Sinä ymmärsit juuri sen, mitä tarkoitin! Kenties kiusaaja myös pelkäsi, että avaudun somessa asiasta, ja hänen imagonsa kärsisi. En ikinä tekisi mitään sellaista! Anonyymisti voin tästä vähän puhua, koska ei häntä tästä pysty tunnistamaan.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Sinä ymmärsit juuri sen, mitä tarkoitin! Kenties kiusaaja myös pelkäsi, että avaudun somessa asiasta, ja hänen imagonsa kärsisi. En ikinä tekisi mitään sellaista! Anonyymisti voin tästä vähän puhua, koska ei häntä tästä pysty tunnistamaan.

Ymmärränpä hyvinkin, kiusaajat eivät useimmiten edes tajua miten pahaa jälkeä tekevät. Kaikki saattaa ulkoisesti olla kunnossa mutta se kolhittu itsetunto on huono unohtamaan.

Kyllä niistä vanhoista jutuista kasvaa ulos kunhan ei jää niillä märehtimään ja katkeroita itseään. Eteenpäin ja kohti huomista 👍

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ymmärränpä hyvinkin, kiusaajat eivät useimmiten edes tajua miten pahaa jälkeä tekevät. Kaikki saattaa ulkoisesti olla kunnossa mutta se kolhittu itsetunto on huono unohtamaan.

Kyllä niistä vanhoista jutuista kasvaa ulos kunhan ei jää niillä märehtimään ja katkeroita itseään. Eteenpäin ja kohti huomista 👍

Kiitos. Hyvin sanottu. <3

• Anonyymi

Miksi sanoit, että olit jo unohtanut, kun et kerran ollut? Katkerakin vielä edelleen. Suosittelisin, että kävisit nyt perusteellisesti asian läpi mielessäsi ja antaisit anteeksi.

• Anonyymi

Olisiko tuo juuri ns. tyyppillistä suomalaisuutta, sanotaan kiusaajalle unohteensa, mutta jatketaan vihaa?

• Anonyymi

Teit väärin. Mielestäni olit kypsymätön ja kostonhimoinen. Se, joka ei anna anteeksi jää kiinni menneisyyteen. Osoitit olevasi lapsellinen ja itseasiassa en ihmettele että jouduit kiusatuksi aikanaan.

• Anonyymi

Aika rumasti sanottu. Kukaan ei ansaitse tulla kiusatuksi.🤷‍♀️

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jatkan. Et taida ymmärtää anteeksiantamisen merkitystä..🤷‍♀️

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ps. Käytätkö sitä lyömäaseena? Se on kaukana pyyteettömästä anteeksiantamisesta🤔🤷‍♀️

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ansaitse, mutta selittää asioita.

• Anonyymi
        UUSI

Ainoastaan kypsät ihmiset anatavat anteeksi, koska ymmöetövätbettä lapsena koetut ilkeydet on lasten tyhmyyttä . Aikuinen ihminen kykenee sen ymmärtämään . Ja miski oikeastaan vielä kirjoittelee nettiin asioistaan

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ainoastaan kypsät ihmiset anatavat anteeksi, koska ymmöetövätbettä lapsena koetut ilkeydet on lasten tyhmyyttä . Aikuinen ihminen kykenee sen ymmärtämään . Ja miski oikeastaan vielä kirjoittelee nettiin asioistaan

Ei nyt niin lapsista ollut kyse. 13-15 -vuotiaita. En nyt mitenkään erityisen kostonhimoinen ollut. Sanoin vaan, etten anna anteeksi. Tuskin se hänelle kovin merkityksellinen asia oli. Tuskin hän sitä edes kauan muistaa.

• Anonyymi
        UUSI

Viisikymppisenä tälläinen menee kuin vesi hanhen selästä. 13 -vuotiaana luuli, että maailma on vähän kauniimpi paikka.

• Anonyymi
        UUSI

Ei ikinä Anteeksi kiusaajalle.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Narsisti ansaitsee kaiken anteeksiannon!

• Anonyymi
      UUSI

Okei. Sun olisi pitänyt päästä purkamaan paremmin ja keskustelemaan homma syvemmin.

Eikö se keskustelu jatkunut vai suljitko yhteyden?

• Anonyymi
        UUSI

Jatkoa..

Katselin sellaisten kahden ihmisen välien muistojen purkamiseen tarkoitettua dokumenttisarjaa kuin Katse.

Toinen ohjelma oli joku ruotsalainen dokumenttisarja hetkestä, joka muutti ihmisen koko elämän.

Molemmat saattaisivat auttaa sinua jäsentelemään omia ajatuksia.

Molemmissa oli kyse siitä, ettei menneisyyteen voi enää vaikuttaa, mutta kahden toisilleen merkityksellisen tai elämänkohtaloon vaikuttaneet asiat puhuttiin selviksi.

Sellainen ei onnistu kovin helposti normaalielämässä. Yleisesti vaaditaan antamaan anteeksi ymmärtämättä mitä muistoja joudut kantamaan.

Tsemppiä. Oman vihan tunnustaminen on positiivista ja sallittua!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Jatkoa..

Katselin sellaisten kahden ihmisen välien muistojen purkamiseen tarkoitettua dokumenttisarjaa kuin Katse.

Toinen ohjelma oli joku ruotsalainen dokumenttisarja hetkestä, joka muutti ihmisen koko elämän.

Molemmat saattaisivat auttaa sinua jäsentelemään omia ajatuksia.

Molemmissa oli kyse siitä, ettei menneisyyteen voi enää vaikuttaa, mutta kahden toisilleen merkityksellisen tai elämänkohtaloon vaikuttaneet asiat puhuttiin selviksi.

Sellainen ei onnistu kovin helposti normaalielämässä. Yleisesti vaaditaan antamaan anteeksi ymmärtämättä mitä muistoja joudut kantamaan.

Tsemppiä. Oman vihan tunnustaminen on positiivista ja sallittua!

Kiitos tästä. Voi sanoa, että olen kaiken muun antanut kaikille anteeksi. Tätä en pysty sen perusteella, että hän sanoi vaan yhden sanan. Hän sohaisi niin kipeään paikkaan, ettei vaihdettu montaa viestiä. Nyt haluan vaan unohtaa.

• Anonyymi
      UUSI

Narsistille ei koskaan pidä antaa anteeksi, ei koskaan!

• Anonyymi
      UUSI

Et selvästikään ole päässyt tapahtumista yli ja ne edelleen jäytävät mieltäsi. Sinun olisi ihan ensimmäisenä tehtävä se työ itsesi kanssa, että käsittelet menneet ja jätät ne minne ne kuuluvat, menneisyyteen. Jos tämä tuntuu yksin hankalalta, voit aina kääntyä ammattilaisen puoleen, joka voi auttaa sinua eteenpäin asian käsittelyssä.

On ihan ymmärrettävää, että kiusaaminen jättää jäljet. Kiusaaminen on yksiselitteisesti aina väärin eikä mikään anteeksipyyntö muuta tekoja oikeutetuiksi. Itsesi takia sinun olisi kuitenkin käsiteltävä tapahtumat, päästettävä niistä irti ja annettava anteeksi. Vain siten voit jatkaa omaa elämääsi ilman, että annat menneisyyden määrittää nykyistä minääsi negatiivisella tavalla. Sillä kaunan kantaminen on ihmiselle hyvin raskas taakka ja se ei tuo elämääsi mitään hyvää.

On mielestäni hienoa, että kiusaajasi lähestyi sinua ja pyysi anteeksi. Asia on siis selvästi jäänyt vaivaamaan häntäkin ja hän tietää toimineensa väärin. Kuten sinäkin, myös hän on ollut tapahtumien aikaan hyvin nuori. Hänellä ei ole ollut keinoja toimia toisin, vaan hän on toiminut todennäköisesti ryhmäpaineen yllyttämänä. Se ei edelleenkään oikeuta mitään, mutta nuori ihminen on vielä raakile eikä nuorella ihmisellä ole aina kykyä toimia, kuten pitäisi. Sen takia aikuisilla on niin tärkeä rooli lasten ja nuorten ohjaamisessa, koska heillä itsellään ei sitä vielä ole.

Elät tätä päivää, et enää menneisyyttä. Olet kokenut jotain, mitä kenenkään ei pitäisi joutua kokemaan ja olen siitä pahoillani puolestasi. Yritä kuitenkin antaa menneiden olla ihan itsesi takia. Et ole ansainnut kiusatuksi tulemista, vaan syy oli kiusaajissa. Heillä oli ongelmia, jotka saivat heidät toimimaan kuten toimivat. Miksi siis antaisit heidän tekojensa jättää mieltäsi vielä kaikkien näiden vuosien jälkeen?

Päästä irti ja keskity nykyisyyteen. Vain siten voit löytää rauhan mieleesi.

Aletheias

• Anonyymi
        UUSI

Kauniisti kirjoitettu. Juurikin noin.🤷‍♀️

• Anonyymi
        UUSI

Kiitos. Todella hyvin sanottu. Olen itsekin miettinyt, että ryhmäpaine vaikutti paljon. En ylä-asteen loppuaikoina uskaltanut mennä kouluun ollenkaan. Todistus laski ysistä seiskaan. Koulun jälkeen lukittauduin 2 vuodeksi neljän seinän sisään. Löysin onneksi poikaystävän, ja hänen tuellaan pystyin opiskelemaan ensin kansanopistossa, ja sitten toiseen asteen koulutuksessa. Harmi, ettei kiusaamista ole saatu vieläkään kuriin. Se on jopa kauheampaa kuin ennen. Ei minua sentään fyysisesti pahoinpidelty.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos. Todella hyvin sanottu. Olen itsekin miettinyt, että ryhmäpaine vaikutti paljon. En ylä-asteen loppuaikoina uskaltanut mennä kouluun ollenkaan. Todistus laski ysistä seiskaan. Koulun jälkeen lukittauduin 2 vuodeksi neljän seinän sisään. Löysin onneksi poikaystävän, ja hänen tuellaan pystyin opiskelemaan ensin kansanopistossa, ja sitten toiseen asteen koulutuksessa. Harmi, ettei kiusaamista ole saatu vieläkään kuriin. Se on jopa kauheampaa kuin ennen. Ei minua sentään fyysisesti pahoinpidelty.

Kokemuksesi kuulostaa todella ikävältä. Olen niin pahoillani, että olet joutunut kokemaan tuollaista.

Kiusaamista esiintyy lasten ja nuorten keskuudessa valitettavan paljon, vaikka pitkän ajan tutkimuksissa kiusaamisen on todettukin vähenevän. Toki kiusaaninen on saanut viime vuosina uudenlaisia, jopa raaempia muotoja, mikä on tietysti huolestuttavaa. Lasten ja nuorten kypsymättömyys ja vielä kehittymässä olevat tunnetaidot luovat otollisen ympäristön sille, että kiusaamista pääsee syntymään. Tämän takia olisi todella tärkeää aikuisten opastuksella opettaa ihan pienestä pitäen lapsille tunnetaitoja, toisten huomioimista yms ja puuttua tilanteisiin matalalla kynnyksellä.

Minäkin olen aikoinaan kokenut kiusaamista, vaikka olenkin päässyt melko vähällä. Minun pahin kiusaajani oli "ystäväni", joka verhosi kiusaamisen vitseiksi. Hän heitti kaikenlaista loukkaavaa läppää eritoten ulkonäkööni liittyen. Teininä sitä on muutenkin epävarma, joten hänen sanansa pääsivät vaikuttamaan minuun. Joskus vuosia myöhemmin tämä ystävä pyysi minulta anteeksi ilkeyttään ja hän tunnusti olevansa minulle kateellinen. Se on ainoa kerta, kun hän on ottanut asian esiin, mutta tuon jälkeen ymmärsin, ettei vika ollut minussa vaan hänen kyvyttömyydessään käsitellä kateuden tunteitaan. En halunnut enää olla hänen ystävänsä, mutta annoin anteeksi.

Samalla tavalla vika on ollut sinun kiusaajissasi, ei sinussa. Onneksi pääsit elämässäsi eteenpäin ja toivottavasti pystyt jättämään nuo ikävät kokemukset taaksesi. Sinä et ole sitä, mitä kiusaajasi halusivat sinulle aikoinaan uskotella. Älä anna heidän sanoilleen mitään painoarvoa, sillä ne kuvastivat vain kiusaajien pahoinvointia aikoinaan, ei sinua.

Aletheias

• Anonyymi
      UUSI

Olisin varmaan valmis keskustelemaan asian juurta jaksain. Haluaisin vastauksia moiseen toimintaan, eli pelkkä anteeksipyyntö tuskin riittäisi, vaan se paska pitäisi purkaa ihmisen kanssa, joka on sen omalta osaltaan aiheuttanut.

Voisin harkita anteeksiantoa mutta vain oman mielenrauhani takia. Pitää muistaa, että kuvailemassasi tilanteessa toinen on kuitenkin kävellyt sinua puolitiehen vastaan.

• Anonyymi
        UUSI

Kai tästä on vähän paha mielikin, kun olen asiaa niin paljon miettinyt. Olisin voinut olla vähemmän ehdoton. Välillä tekisi mieli pyytää anteeksi. Poistin kuitenkin hänen numeronsa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kai tästä on vähän paha mielikin, kun olen asiaa niin paljon miettinyt. Olisin voinut olla vähemmän ehdoton. Välillä tekisi mieli pyytää anteeksi. Poistin kuitenkin hänen numeronsa.

Ei kai se sinun tehtävä ole pyytää anteeksi? Numeron varmaan saat, jos se ei ole salainen. Voithan tuota sanoa, että olet harkinnut asiaa uudelleen ja otat sen takia yhteyttä. Korostan, että vain, jos olet oikeasti valmis selvittämään asiat.

Ihminen on erehtyväinen, varsinkin, jos on yliajatteleva ja jokainen tekee virheitä, myös niiden ajatusten kanssa, varsinkin, jos ei saa oikeita vastauksia asioihin.

Itsellä olisi monta vastausta saatavana ja varmasti monta anteeksipyyntöä pyydettävänä ja saatavana. Olen tosin ennenkin pyytänyt anteeksi, mutta tuloksetta ja se on aika julmaa kyytiä, kun sitä jää sitten analysoimaan liiaksi.

• UUSI

Sinulla on oikeus tunteisiisi. Olisi jaloa sanoa että saat anteeksi. Anteeksi antamalla ei kuitenkaan helpota kuin anteeksi pyytäjän omatuntoa. Entinen kiusaaja ottaa itse vastuun tunteistaan ja tämän on kyettävä elämään tekojensa kanssa loppuelämänsä.

Jos saisin moisen soiton, sanoisin että en ikinä anna anteeksi sitä mitä teit minulle, mutta jatketaan kumpikin tyytyväisinä elämäämme tahoillamme. Olen jatkanut eteenpäin ja toivon että sinäkin jatkat. Mutta anteeksi en anna ikinä. Jos näet minut julkisella paikalla, kävele toiseen suuntaan etten lyö sinua turpaan.

Tuli ihan randomisti mieleen kohtaus elokuvasta Billy Madison :D
      https://www.youtube.com/watch?v=8GCu3mwzivE

• Anonyymi
        UUSI

:D No tässä on suoraa puhetta!!!

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

:D No tässä on suoraa puhetta!!!

Tykkään sanoa asiaan suoraan ilman turhia mutkia.

Vaatii aika paljon soittaa toiselle ja pyytää anteeksi tekemisiään, joten henkilö varmasti aidosti katuu. Ehkä tämän tietäminen auttaa aloittajaa saamaan edes jonkinlaisen mielenrauhan asian suhteen.

• Anonyymi
      UUSI

Tyrit tämänkin homman.

• UUSI

Mä yleensä kestänyt hyvin melkein mitä vaan ja kaikkien kanssa pyrkinyt tuleen toimeen. Sun tilanteessa on kuitenkin ns takin kääntäjä. Ei onneks tollasista kokemusta, mutta tiedän kyllä eräitä ja herättää suoraan sanoen raivoa. Etten tietäs oikein miten suhtautua. Ja sitten anteeks pyyntö, niin entäs sitten kun takki taas kääntyy?

• UUSI

Ja tietenkin sellasia tapauksia kouluajoilta, ettei aluks tultu toimeen. Mutta myöhemmin kyllä. Että yhdenkin kanssa päiväkodissa tapeltiin ja oltiin vihamiehiä, niin kaupallisissa aineissa kyllä pystyttiin jo ryhmätyöhön. Ei nyt hyviä kavereita sentäs. Mutta sitten jos kuvittelis huonompaan suuntaan, niin sitten herättää epäluottamusta.

• Anonyymi
        UUSI

Tuosta on 35 vuotta. En usko, että takki enää kääntyy. Ei ollut siis kyse pienestä nahistelusta, vaan todella rankasta kiusaamisesta.

• Anonyymi
      UUSI

Arvostaisin todella paljon jos saisin edes yhdeltä anteeksi pyynnön. Tiedän eten tule sitä ikinä saamaan. Se olisi jollain tavalla parantavaa minulle. 😔

• Anonyymi
        UUSI

He tekivät väärin, et sinä. Luojan edessä he kuitenkin joutuvat miettimään tekosiaan, jos siis kiusasivat. Anna sinä silti heille anteeksi, näin luovutat heidät kaikkivaltiaan Isän käsittelyyn. Usko pois, olosi vapautuu huomattavasti. Pääset kokemuksistasi eteen päin kuin uutena ihmisenä. Voi hyvin!

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

He tekivät väärin, et sinä. Luojan edessä he kuitenkin joutuvat miettimään tekosiaan, jos siis kiusasivat. Anna sinä silti heille anteeksi, näin luovutat heidät kaikkivaltiaan Isän käsittelyyn. Usko pois, olosi vapautuu huomattavasti. Pääset kokemuksistasi eteen päin kuin uutena ihmisenä. Voi hyvin!

Kyllä minä olen heille antanut anteeksi. Mut kyllä se että ihminen myöntää ja katuu tekojaa toisi myös uskoa ihmisiin. Minulle ihan se ja sama jotkut uskoon liittyvät jutut.Tässä maailmassa ei ole usko ketään ikinä auttanut.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minä olen heille antanut anteeksi. Mut kyllä se että ihminen myöntää ja katuu tekojaa toisi myös uskoa ihmisiin. Minulle ihan se ja sama jotkut uskoon liittyvät jutut.Tässä maailmassa ei ole usko ketään ikinä auttanut.

Jaha taas piti ylimielisen ateistin lausua tietävänsä asiat kaikkien muiden puolesta.
        Mikä sinä olet tällaisia letkauttamaan? - oletkohan itse jokin kiusaaja , kun halveksit toisten vakaumusta.

• Anonyymi
      UUSI

Hienoa, että kiusaaja ottaa yhteyttä. Se on ikäänkuin anteeksi pyyntö.

Mielestäni olisit voinut jättää ne kaljat juomatta. Kun tuollaisen reaktion aiheutti. Anteeksi anto on aina hyvä, mutta toki siihen saa käyttää niin paljon aikaa kuin tarvitsee.

Tuli vähän sellainen olo, että sinäkin ikäänkuin kiusasit entistä kiusaajaasi. Ensin sanoit hänelle, että ole jo unohtanut ja sitten pyörsit sanasi ja vieläpä mitätöit toisen yhteyden oton. Hänellä oli varmaan valtavan kova paikka ottaa yhteyttä, mutta sai rohkaistua mielensä. Hän katui vanhoja syntejään ja päätti pyytää anteeksi.

Ehkä kannattaisi nyt kuitenkin lähettää viesti takaisin, että vain kaljapäissäsi sanoit mitä sanoit, ja todellisuudessa kuitenkin arvostat, että hän otti yhteyttä. Usko pois, huomaat, että pian tämän jälkeen katkeruutesi alkaa häviämään.

Voimia ja voi hyvin!

• Anonyymi
        UUSI

Vielä vuosikymmeniä myöhemmin joudun ottamaan aina rauhoittavan lääkkeen, kun menen ihmisten ilmoille. Olen viettänyt suurimman osan elämästäni neljän seinän sisällä. En anna anteeksi. "Anteeksi" on vaan yksi sana. Yhden sanan sanominen pyyhkisi kaiken pois? Hän todennäköisesti miettii, että sanonko joskus jotain somessa. Hänelle olisi varmasti imagokatastrofi, jos sellaista tapahtuisi. Ei. En sano. En ole yhtään sen tyyppinen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Vielä vuosikymmeniä myöhemmin joudun ottamaan aina rauhoittavan lääkkeen, kun menen ihmisten ilmoille. Olen viettänyt suurimman osan elämästäni neljän seinän sisällä. En anna anteeksi. "Anteeksi" on vaan yksi sana. Yhden sanan sanominen pyyhkisi kaiken pois? Hän todennäköisesti miettii, että sanonko joskus jotain somessa. Hänelle olisi varmasti imagokatastrofi, jos sellaista tapahtuisi. Ei. En sano. En ole yhtään sen tyyppinen.

Anteeksi antaminen ei pyyhi tapahtunutta pois. Anteeksianto antaa asialle rauhan, jolloin se ei enää myrkytä kummankaan osapuolen mieltä vaan asiassa on mahdollista päästä eteenpäin. Anteeksianto vapauttaa tilaa sydämestä jollekin hyvälle.

Anteeksi ei tietenkään kannata antaa ennen kuin siihen on valmis ja varmasti on olemassa tilanteita, joissa anteeksi antaminen on vain liikaa. Silti oman mielenrauhan kannalta, olisi hyvä pyrkiä edes siihen että saa vihan ja kaunan omasta mielestä käsiteltyä niin, että kykenee elämään hyvää elämää.

Aletheias

• Anonyymi
      UUSI

Anteeksi antaminen on lähinnä palvelus itseään kohtaan ja antaa mahdollisuuden jättää tapahtunut taakse.

Oma ala-asteen aikainen kiusaajani tuli pyytämään anteeksi, kun olin seitsemännellä luokalla. Ei meistä koskaan kavereita tullut, mutta kyllä tuolla teolla minulle oli merkitystä, ja kaiketi myös hänelle. Hänestä huomasi, että hän oli tosissaan ja katui aikaisempia tekojaan. Jollain tavalla tuo johti ainakin minun kohdallani siihen, että kiusattuna olemisen kokemus jäi taka-alalle, eikä enää määritellyt sitä, kuka olen tai elämääni.

• Anonyymi
      UUSI

En vastaisi mitään.

• Anonyymi
      UUSI

Katkeruus ja kauna on kuin olisi vihainen siitä, että itse juo joka aamu myrkkyä. Anteeksi ei tarvitse antaa toiselle, mutta voi itse opetella unohtamaan. Paras kosto on menestyminen, elä omaa elämääsi ja anna kiusaajavässyköiden painia omissa anteeksipyynnöissään.

• Anonyymi
      UUSI

Sano just miltä sinusta tuntuu, ja sano miten se on pilannut koko elämäsi.
      Minä vaan vetelisin turpiin ja sanoisin että seuraavan kerran t a pa n.

• Anonyymi
      UUSI

Anteeksi ei tietenkään ole pakko antaa. Siinä on vain, että sinä itse kärsit siitä
      eniten, ei kukaan muu.

- Sheena

• Anonyymi
      UUSI

Herramme Ziizas ei anna ikinä Juutalaisille anteeksi sitä että nauliituttivat hänet ristille ja pilkkasivat kun hän kitui ristillä.

Israel saa niin ohjuksia vielä etteivät edes arvaa. 💩

• Anonyymi
        UUSI

Jopa oli omaperäinen evonkiljuma siinä

• Anonyymi
      UUSI

Anteeksi antamalla saa sen aiheuttaman pahan ja katkeruuden pois itsestään. Ettei enää kanna muiden aiheuttamia taakkoja. On vapaa menneistä. Anteeksi antaminen ei ole heidän tekojen hyväksymistä. Se on niistä opiksi ottamista ja eteenpäin menemistä. Muiden taakkojen harteillesi oikeutuksen hylkäämistä.🤷‍♀️

• Anonyymi
        UUSI

Ihanasti sanottu 💓

- Sheena

• Anonyymi
      UUSI

Kannattaa antaa anteeksi kiusaajalle. Silloin vapaudut asiasta. Anteeksiantamattomuus "syö" tässä tapauksessa kiusattua. Anteeksiantamattomuus ja katkeruus voi aiheuttaa syöpää ja muista terveydellisiä ongelmia..ajan kanssa.

• Anonyymi
      UUSI

Anteeksi amtaminrn ei ole heikkoutta. Se on kaiken pahuuden yki nousemista🤷‍♀️

• Anonyymi
      UUSI

Otin nyt yhteyttä tähän kiusaajaan. Annan hänelle mahdollisuuden puhua asiasta. Kerron myös, mitä tunteita kaikki tämä minussa aiheutti. Aion antaa anteeksi. Haluan muistella hänen kanssaan niitä ihania aikoja ala-asteella, kun oltiin ystäviä. Kiitos todella paljon kaikille, jotka osallistuivat keskusteluun. Minusta ei ole väärin tuntea myös todella negatiivisia tunteita. Viisaus on siinä, että mitä niille tekee.

• Anonyymi
        UUSI

Ihanasti sanottu. Kaikkea hyvää sinulle sillä ansaitset sen🤷‍♀️

• Anonyymi
      UUSI

minä ajattelin sanoa jostain niin James Biubd .hyryusra jyb cviu ikka rtrlukkejub gaysjiha seujjaukevua bausua

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4233
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      2935
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2838
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2623
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      333
      2580
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2575
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2159
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      1895
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1673
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1527
    Aihe