Vapaa kuvaus

Kotisivut http://www.santavuori.com

Tietokirjailija, psykologi, filosofi. Fil.kand Helsingin Yliopisto

Helsingistä, ja Porissa, Reposaaressa puolet elämää


Kumma kun eivät saa tätä profiilia toimimaan. Edelleen en saa toimimaan poista kaikki, näytä kaikki. Ym vikoja.

s. 1946

Aloituksia

281

Kommenttia

5194

  1. Tavoitteet Israelilla ovat.
    - Hengissä säilyminen, maanpuolustus kaikkia hyökkäyksiä, eksistentiaalista uhkaa vastaan.
    - Taistelu islamismia vastaan, Irania. Ei ydinaseita Iranille. Ei ballistisia ohjuksia niitä kuljettamaan. Ei tukea prokseilleen, Hamas, Hizbollah, huthit ym.
    - Vallanvaihto Iranissa. Sorron loppuminen.
    - Merenkulku vapaaksi.

    Näiden pitäisi olla kaikkien vapaiden ja demokraattisten ja muidenkin maiden tavoitteita. Ja EUn.

    Israel on saanut rinnalleen vain Trumpin, jota kaikki vastustavat muista syistä, kuten Netanjahuakin, Israelin johtajaa. Näiden kahden persoonan takia tilanne on varsin monimutkainen, muuten olisi selkeä.
  2. avun saamiseksi.

    Ja nyt olet täysin riippuvainen Kiinasta – myös ensimmäistä kertaa Venäjän historiassa.

    Uskoit, ettei ukrainalaisilla olisi voimaa puolustautua. Silti kansalaisemme auttavat kumppaneitamme Lähi-idässä ja Persianlahden alueella rakentamaan omaa puolustustaan.

    Toivoit sisäisiä levottomuuksia Ukrainassa. Sen sijaan omat sotilasjoukkosi kapinoivat sinua vastaan. 23. kesäkuuta on tuon tapahtuman toinen vuosipäivä, eikä hiljaisuus pyyhi sitä tosiasiaa historiasta.

    Ja nyt omat virkamiehesi, liikemiehesi ja propagandistisi katsovat sinua ilmeisen väsyneinä. Maailma näkee sen.

    Maailma ei ole kyllästynyt Ukrainaan, kuten niin kauan olet toivonut. Mutta väsymys Venäjää kohtaan kasvaa – jopa niiden keskuudessa, jotka auttavat sinua kiertämään pakotteita ja pitämään talouttasi pystyssä laajemmassa maailmassa.

    Et voi olla huomaamatta sitä. 26 vuoden jälkeen vallassa ikä alkaa vaatia veronsa. Ja ajan myötä sinuun kohdistuva väsymys vain kasvaa.

    Olemme nähneet tiedusteluraportteja, jotka osoittavat, että harkitset nyt sodan jatkamista vuosina 2027 ja 2028. Tiedämme myös, että toivot ballististen ohjusten saavuttavan sinulle sen, missä kaikki muu on epäonnistunut. Haluat vetää Valko-Venäjän vielä syvemmälle tähän sotaan, ja meidän on nyt pakko valmistautua myös siihen. Näemme, että yrität järjestää jotain Transnistrian ympärillä. Propagandistisi uhkaavat tavalla tai toisella jokaista Venäjän naapurimaata. Haluatko todella käydä läpi kaiken tämän?

    Valinta on nyt sinun.

    Sota riittää.

    Ukraina ehdottaa tämän sodan lopettamista.

    Se on tehtävä rehellisesti, arvokkaasti ja sellaisilla takuilla, ettei sotaa sytytä uudelleen.

    Näemme, että Yhdysvallat keskittyy nyt täysin Iranin kysymykseen ja olisi väärin vain odottaa, kunnes Euroopan sota palaa Yhdysvaltojen huomion keskipisteeseen.

    Ukraina ehdottaa tämän sodan lopettamista suorassa vuorovaikutuksessa meidän välillämme – ja sinun.

    Ehdotan tapaamista.

    Kaikki kuulivat edustajiesi hymyilevän ja sanovan, että voisin tulla Moskovaan. Mutta näiden 26 vuoden jälkeen ukrainalaisella johtajalla ei ole mitään tekemistä pääkaupungissasi – aivan kuten venäläisellä johtajalla ei ole mitään tekemistä Kiovassa.

    On maita, jotka ovat perinteisesti isännöineet johtajia, jotka haluavat ratkaista sodan ja rauhan kysymyksiä. Sveitsi, Turkki, arabimaat – monet pystyvät ja ovat valmiita isännöimään tällaista tapaamista.

    Johtajat ratkaisevat keskeiset kysymykset. Niin on aina ollut, ja niin tulee aina olemaan.

    Ehdotan selkeän päivämäärän asettamista tällaiselle tapaamiselle.

    Olemme kuulleet, että sinulle luvattiin Alaskassa tiettyjen Ukrainaa ja Eurooppaa koskevien kysymysten ratkaisemista. Mutta olet itse nähnyt, ettei ukrainalaisista ja eurooppalaisista kysymyksistä päätetä Anchoragessa.

    Muut osallistujat voisivat liittyä välillemme perustettavaan kahdenväliseen kanavaan sopimuksen mukaan.

    Koska sota käydään Euroopassa ja koska Ukraina tarvitsee turvallisuustakuita, ja kun sinäkin etsit turvallisuustakuita itsellesi, olisi loogista ottaa mukaan ne, jotka voivat aidosti toimia takaajina.

    Uskomme, että Euroopan tulisi olla osa tätä prosessia – niiden, joilla todella on kyky vaikuttaa tilanteeseen.

    Uskomme myös, että Yhdysvaltojen on oltava osa tätä prosessia. Se voisi auttaa muotoilemaan uutta turvallisuusarkkitehtuuria meidän alueellamme.

    Olemme jo tehneet monia sopimuksia Venäjän kanssa, mukaan lukien Minskin sopimukset, jotka lopulta epäonnistuivat. Siksi meidän on ensin löydettävä suorat vastaukset jäljellä oleviin kysymyksiin keskenämme, eikä piiloutua vaikeilta ongelmilta kaavojen, teknisten työryhmien tai loputtoman ajan hukkaamisen taakse sukkuladiplomatialla.

    Sotasi on pysyvästi erottanut Ukrainan ja Venäjän.

    Rintamalinja on nyt linja, josta diplomatian on alettava.

    Ukraina on valmis täydelliseen tulitaukoon neuvottelujen ajan. Tämä on vakiokäytäntö ja Iranin tapahtumat vain vahvistavat tuota näkemystä. Yritys rintaman hiljentämiseksi on paras tapa aloittaa keskustelu. Uskomme, että se ei olisi pelkkä yritys, vaan todellinen tulitauko – jos sitä haluatte.

    Tiedät, että Yhdysvalloilla on kyky valvoa tulitaukoa rintamalinjalla, jossa vihollisuudet loppuvat.

    Ukraina on valmis kaikkien sotavankien vaihtoon, ja se voisi tulla hyvä alku sodan lopettamiselle.

    Sodan aikana siepattujen siviilien ja lasten palauttamiseksi on ryhdyttävä vakaviin toimiin.

    Meidän on määritettävä, millainen tulevaisuus odottaa niitä ukrainalaisten ja venäläisten sukupolvia, jotka tulevat meidän jälkeemme.

    Jos et henkilökohtaisesti tule siihen johtopäätökseen, että on aika lopettaa tämä sota, Ukraina jatkaa taistelua olemassaolonsa puolesta. Meillä on tukijoita.

    Mutta myös sinun on taisteltava paljon kovemmin oman olemassaolosi puolesta – ei Venäjän, vaan omasi. Eikä tämä ole uhkaus minulta tai Ukrainalta. Kuten hyvin tiedät, Venäjän historian tosiasia on, että kun Venäjä väsyy, muutos
  3. Järkeen vetoamalla ei kumoudu sen enempää ateismi kuin teismikään. Kaikki voidaan selittää kummallakin tavalla.

    Uskominen perustuu hengellisiin kokemuksiin.

    Uskontoihin tutustuminen onnistuu netistä. Jokainen uskonto kertoo asiansa. Ja kutakin erimieliset haukkuvat raivoisasti. Se onkin usein varsin aiheellista, mutta usein taas pelkkää panettelua. Pitää ottaa selvää asioista, eikä uskoa propagandaan. Perkele temmeltää näillä kentillä, ja johtaa useimpia uskontoja ja ateisteja. Toisaalta jokaisessa uskonnossa on myös hyviä, hartaita uskovia, jotka ovat harhassa vain kirkkonsa väärien oppien ja väärien traditioiden takia. Eivät tiedä mistä totuus olisi löydettävissä. Ateistit ovat lähempänä totuutta kuin muotouskovaiset.

    Uskonnollinen totuus on Raamatussa ja Mormonin Kirjassa ja rukousvastauksissa.
  4. Yhtä järkevä kuin muutkin ja ateismi. Kaikkia niitä voi perustella järkevästi. Yleensä toisia uskoja haukkuvat eivät ole niihin kunnolla perehtyneet ja uskovat itse moniin järjettömiin asioihin, ja Raamattuun pohjaava tulkitsevat sitä väärin.

    Esim universumia ei ole luotu, Raamatussa puhutaan luomakunnan luomisesta, Jumalahan oli jo olemassa. Jumala ja universumi ovat ikuisia. Jumala on luonut maapallon asiat järjestämällä olemassa olevia elementtejä, ja kertoo mitä tapahtui muinaisten ihmisten kielellä näiden käsityskyvyn mukaan, ja maapallon pinnalta katsoen. Kertoo omat tekonsa, ja lisäksi on evoluutiota, jonka lait Jumala on säätänyt ja hän puuttuu evoluutioon koko ajan tarkoitustensa aikaansaamiseksi, ihmisen ikuisen elämän toteuttamiseksi.

    Mormoniteologia tietää kaikesta paremmin ja oikeammin kuin muut. Kannattaa perehtyä, eikä uskoa panetteluihin ja tietämättömiin väitteisiin.

    Ero muihin on jatkuvaan ilmoitukseen uskominen, Jumalahan elää ja koko ajan viime kädessä johtaa kaikkea salattuna Jumalana. On kaikkivaltias, hyvä ja kaikkitietävä, sellaisella tavalla, etteivät nämä ole ristiriidassa. Ristiriitojen etsiminen niiden välillä on yksi sofismin muoto kans. Vaikka suuri teodikea ongelma onkin ikuinen kysymys. Tällä se ratkeaa, ja sillä, että maapallo on nyt koetuspaikka, eikä Paratiisi. Aadamin ja Eevan elämä ja lankeemus kuvaa teologisesti mistä on kysymys, vaikkemme saa konkreettisesti vielä tietää, mitä kaikkea siellä tapahtui ja missä ja milloin ja miten.