Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Olet pyytänyt Jumalalta anteeksi ja kerrot katuvasi tekoasi. Näin toimimalla osoitat, että uskot Jumalan tarjoamaan syntien sovitukseen Jeesuksessa Kristuksessa. Niinpä sinun syntisi on jo nyt Jumalan edessä anteeksiannettu.

Vapaaksi tuon tekosi varjosta voit kuitenkin päästä vasta, kun käsittelet asian jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Ihmisiin kohdistunut rikkomus edellyttää asian käsittelyä toisten ihmisten kanssa (ei välttämättä niiden, joita tuo rikkomus koskee).

Sinun on vain löydettävä joku, joka on itse saanut paljon anteeksi Jumalalta. Sellainen ihminen ymmärtää sinua ja voi välittää Jumalan vapauttavan anteeksiantamuksen sinulle.

Älä anna pelkosi ihmisten reaktioita kohtaan voittaa sinua. Rukoile Jumalalta, niin varmasti löydät ihmisen, joka ymmärtää sinua. Muistatko, että Jeesus sanoi ihmisille tämän tästä: "Älä pelkää"?

"jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien." 1 Joh 2:1-2
  2. Noinhan se on; toiset uskovat yrittävät kaikin keinoin määritellä miten kunkin pitäisi kantaa Jeesuksen iestä. Näiden odotusten koukusta on aika vaikea irrottautua, kun kuitenkin kaipaamme toisten hyväksyntää.

Avaukseni on oikeastaan tarkoitettu juuri niille, jotka haluaisivat oikeasti kantaa Jeesuksen iestä/seurata häntä. Että olisi edes joku, joka sanoo, ettei kaavamaisten odotusten täyttäminen ole Jeesuksen seuraamista, ja että Jeesuksen seuraaminen itse asiassa edellyttää näiden kaavamaisten käyttäytymisnormien vihaamista.

Yhdessä muiden vapautta kaipaavien rinnalla haluaisin julistaa väärien odotusten koukussa oleville:

“Teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.” 1 Joh 2:27

“Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on. Ja jokainen, joka panee häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niinkuin hän on puhdas.” 1 Joh 3:2-3

“Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.” Gal 5:1 jne

Parannuskehotukseni ei siis tule tuosta “toisesta suusta”, sillä minua ei lämmitä mikään enempää kuin ihminen, joka näen kulkevan niin suuressa luottamuksessa Herraan, että hän uskaltaa kulkea rakkauden tähden näiden kaavamaisten odotusten vastavirtaan tuomitsematta kuitenkaan toisia.
  3. hyvää jatkoa!
  4. Et ymmärrä mitä tarkoitan, koska tarkastelet asiaa evankelisissä piireissä yleisesti vallitsevan ajattelutavan mukaan. Siinä keskeinen epäjumala ja omavanhurskauden lähde on juuri evankeliointi ja lähetys. Niiden kanssa askarointi sivuuttaa omien havaintojeni mukaan mennen tullen lähimmäisenrakkauden harjoittamisen. Evankelisissä piireissä evankeliumin levittäminen mielletään lähes poikkeuksetta rakastamiseksi. Tämä on vastoin Raamattua. UT:n kirjeissä ei missään suoranaisesti kehoteta evankelioimaan!!! Sen sijaan siellä rakastamisen nimissä kehotetaan erittäin usein mm tällaisia asioita:

14. Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.
    15. Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset.
    16. Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.
    17. Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
    18. Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset, niinkuin sopii Herrassa.
    19. Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä olko heitä kohtaan katkerat.
    20. Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset kaikessa, sillä se on otollista Herrassa.
    21. Isät, älkää kiihoittako lapsianne, etteivät he kävisi aroiksi.
    22. Palvelijat, olkaa maallisille isännillenne kaikessa kuuliaiset, ei silmänpalvelijoina, ihmisille mieliksi, vaan sydämen yksinkertaisuudessa peljäten Herraa.
    23. Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne, niinkuin Herralle eikä ihmisille,
    24.tietäen, että te saatte Herralta palkaksi perinnön; te palvelette Herraa Kristusta. Kol 3:14-24

Herran palveleminen ja rakastaminen on ensisijaisesti aivan muuta kuin evankeliointia.
  5. Kerran olin eräällä paikkakunnalla tutustumassa Hengen uudistus kirkossa liikkeen järjestämiin tapahtumiin. Tauolla kuljeskelin kaupungin kadulla koska halusin olla itsekseni. Kulkiessani havaitsin etäämpänä evankelioivan joukon, joka lauloi kitaran säestämänä ylistyslauluja. Koska halusin olla itsekseni, yritin kiertää joukon kaukaa, mutta en onnistunut, sillä yksi nainen lähti perääni ja alkoi tentata: Oletko uskossa? V: Herran armosta olen. K: Missä srk:ssa olet? V: Minulla on pieni uskovien piiri, joiden kanssa pidän yhteyttä. K: Lähtisitkö meidän kokoukseen? V: Kiitos en, koska osallistun em tapahtumiin. K: Mitä pidät niistä? V: Monenlaisia ajatuksia, joista en halua nyt keskustella. Se, että kerrot täällä evankeliumia, on ihan ok. Kaikesta näkyy, että rakastat Jeesusta, mutta jatkaisin mielelläni nyt matkaani.

Nainen kuitenkin jatkoi kyselemistä, kunnes hiukan tuohduin ja sanoin; Miksi et kuuntele mitä sanon? Kerroin, etten ole kiinnostunut keskustelemaan tai lähteämään kokoukseenne, etkö ymmärrä puhetta? Silloin hän intoutui kysymään: Onko sinulla jotain pulmia, kun tuohdut? V: Totta tosiaan on. Pulmani on nainen, joka yrittää väkisin evankelioida minua eikä kuuntele mitä puhun. Siinä vaiheessa nainen vaikeni ja kalpeni ja alkoi itkeä tuhertaa. No enhän minä häntä voinut siihen jättää, vaan keskustelin sitten varmaan 1/2t hänen omista asioistaan, jotka nousivat pintaan, kun hän havaitsi, että oli toiminut tökerösti. Erosimme ystävällisessä, toisiamme kunnioittavassa ja siunaavassa ilmapiirissä.