Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Kukin meistä voi oman asemansa mukaan seurata Jeesusta mm olemalla alamainen kaikelle inhimilliselle järjestykselle, esivallalle, esimiehille, vanhemmille, aviomiehelle. Kilpailemalla toinen toisemme kunnioittamisessa. Alentamalla itsensä ja olemalla toisten orja. Tyytymällä alhaisiin oloihin.

Kaikki tämä on elämää, josta ei voi tehdä numeroa eikä repiä mainetta tai kunniaa. Jos niistä tekee numeron, niistä ottaa palkan jo maan päällä. Silloin niistä ei kerry aarteita taivaassa nautittavaksi.
  2. Kuvauksesi ei ole itselleni mitenkään vieras. Olen hyvin sopeutuvainen yksilö ja palvelemalla työssä ja lähipiirissä lähimmäisiä olen tullut tuntemaan, ettei omalla innolla voi rakentaa mitään todellista. Kantapään kautta saadun opin kautta tiedän ja tunnen, että lähimmäisen palveleminen on jokaisen kristityn ensisijainen tehtävä. Olen mahdollisimman epätodennäköinen ihminen ottamaan parannussaarnaajan roolia, mutta palvelu on minut muuttanut. Olen etsinyt kaikkia mahdollisia tapoja jatkaa palvelua mielekkäällä tavalla, mutta kaikki ne on yksi kerrallaan suljettu.

Jo monta vuotta sitten kirjoitin:
    Kristillinen seurakunta, joka saarnaa syntien anteeksiantamusta Jeesuksen Kristuksen nimessä, mutta ei auta jäseniään elämään Jumalan lasten ilossa, vapaudessa, rauhassa ja keskinäisessä rakkaudessa, johtaa ihmisiä penseyteen ja luopumukseen.

Aluksi halusin uskoa, että voin leikkiä sellaisten järjestelmien leikkiä, jotka toimivat tällä tavoin. Vähitellen se kuitenkin kävi mahdottomaksi. Vaikeinta oli kertoa se lähimmille uskon ystäville, varsinkin, kun jotkut heistä toimivat järjestelmän palkkalistoilla. En ole muita vaatinut kantaani allekirjoittamaan eivätkä suhteet muihin ole näkemysteni takia katkenneet, mutta oma tieni on ollut yksinäisempää.

Lopulta olen alkanut käsittää, että kirvelevien asioiden esiin ottaminenkin voi olla rakkaudellista palvelua vaikka siihen tehtävään en ole pyrkinyt.

Jos sinun tilanteesi on toisenlainen, arvostan ja siunaan sinua ja tilannettasi sellaisenaan. Omien näkemystesi pohjalta vihjauksenomaisesti minulle suuntaamaasi ohjausta (esim “keinotekoisia yhtymäkohtia” “täydellinen ja etäinen”) sen sijaan en pidä asiallisena.
  3. Vastaus on hyvin selventävä.

Kun kuitenkin täällä keskustelupalstalla käyt, arvelen, että erilaisien näkemyksien kanssa haluat olla tekemisistä. Niinpä kerron hiukan, millaisia ajatuksia minulle tästä herää.

Ensinnäkin voin kertoa, että VT:n yhtymäkohtien etsiminen ei ole pääharrastukseni, sillä viimeiset 20v olen pitänyt oman elämäni suunnan kannalta keskeisimpänä Herran sanana tätä:

"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." Joh 13:34-35

Olen asian eteen srk:ssa toiminut kärsivällisesti vuosien ajan muistuttaen, että kun lähetyskäskyn nojalla on jo niin monenlaista toimintaa, niin tämän käskyn nojalla olisi jo mielestäni aika ryhtyä yhdessä tietoisesti tukemaan toinen toistamme. Yhtäkään toimintamuotoa en tämän käskyn nojalla ole nähnyt. Näyttää siltä, että todellisuudessa kristityt ajattelevat, että he osaavat rakastaa ilman mitään erityistä harjoittelua tai yhteisöllistä tukea.

Olen eri mieltä. Se mitä srk:ssa kutsutaan rakkaudeksi on ihmisen luontaista, lihallista liittymistä, josta Jeesus sanoo:

“Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?” Matt 5:46-47

Kristityt takertuvat oman suuntauksensa pönkittämiseen ja kokevat muut uhkana. Tätä samaa “rakkautta” löytyy yhtä hyvin ompeluseurasta, urheiluseurasta ja jopa mafian sisäisistä vuorovaikutussuhteista. Tämä ei ole hengellistä vaan sielullista. Yhteisöllinen parannuksenteko olisi nyt paikallaan, jotta sielullisuutta ja sen syntielämää ei markkinoitaisi hengellisyytenä.

Ja kun Herraa katson, näen, että hän oli vapaa tästä ryhmäkuntaisuudesta ja että hän ei välttänyt vaikeidenkaan asioiden esiin ottamista. Koen hänen esikuvansa hyvin vapauttavana, kun hänen turvallisuutensa nojasi yksin Isään, eikä mihinkään inhimilliseen järjestelmään.
  4. päästäisiin asiaan.

Tämähän on yleistä kristinuskosta palsta ja kristinusko perustuu historiallisiin tapahtumiin, joita on tallennettu Raamattu nimiseen kirjaan. Näin ollen pidän loogisena ja perusteltuna, että kyseisen aiheen pulmien käsittelyssä otetaan kantaa myös Raamatun sisältöön. Toki keskustella voi sitenkin, että ottaa kantaa vain siihen mitä muut ovat siitä sanoneet ja mitä muut ovat sen nojalla tehneet. Tällainen keskustelu ei kuitenkaan pureudu asian ytimeen.

Kysyin sinulta Jeesuksen toimintaan ja opetukseen liittyvän kysymyksen, mutta et vastannut. Mielestäni tämä kysymys pysyy hyvin asiassa.

Et pidä omaa näkemystäsi sanomisen arvoisena. Miksi jokin muu, itsesi ulkopuolinen kannanotto olisi sen arvokkaampi ja totuudellisempi? Mikä sinun mielestäsi perustelee kannanoton totuudelliseksi?

Pääsen työni takia vastaamaan vasta huomeniltana. Hyvää yötä.