“He ovat heittäneet minun kansastani arpaa; ovat antaneet pojan porttoa vastaan sekä myyneet tytön viinistä, jonka ovat juoneet.” Jooel 3:3
he = kristillisiä yhteisöjä hallinnoivat ihmiset
poika = Jeesus Nasaretilainen, Kristus, Ihmisen Poika
portto = opillisesti ja organisatorisesti järjestäytyneet kristilliset seurakunnat
tyttö = ihmiset, jotka rakastavat poikaa, pojan morsian
viini = tieteen ihmiskuva ja maailmankuva
juoda = sisäistää ja omaksua käyttöön
= Kristilliset vastuunkantajat ovat hoitaneet Jumalan kansan asioita kuin arpapeliä. He ovat syrjäyttäneet seurakunnan pään, Jeesuksen Kristuksen ja nostaneet palvonnan kohteeksi opillisesti ja organisatorisesti järjestäytyneen seurakunnan. He ovat omaksuneet tieteen ihmiskuvan ja maailmankuvan toimintansa perustaksi ja ovat sen tähden sydämessään lakanneet välittämästä yksittäisistä seurakunnan jäsenistä.
Nykykristillisyyden julkinen profiili
11
425
Vastaukset
- a-b
asia on todeta ja ehkä arpapelin heittäjätkin sen tietävät, mutta miten asiaan saadaan parannusta? Voidaanko heille sanoa,että VÄLITÄ seurakuntalaisestasi ja ajattele heidän parastaan yhtä paljon kuin itsesi parasta.Mikä on kunkin seurakuntalaisen parasta....
Ajan aalto nyt vaan on pyyhkäisemässä tähän suuntaan.Antaako vaan pyyhkiä yli....ja katsotaan sitten miten meidän/heidän käy..
Toisesta välittämisen vastakohta on itsekkyys, joka pullistuttaa vastuunkantajia kuten minuakin nykypäivänä.
Pappisvalan tehneiden kurittamiset ja erottamiset kielivät siitä että erilaisuutta tai vajavaisuutta ei hyväksytä vaan kynsin hampain ja suuremman voimalla yritetään pitää ulkokuori kunnossa.
Melkein odottaisi jotain suurta keikausta.
Tule Herra Jeesus pelastamaan ja parantamaan.Kiitos vilpittömästä vastauksestasi ja huutamisesta Herran puoleen.
Asian toteaminen voi olla helppoa, mutta yhteisönä sen tunnustaminen ei ole helppoa. Yksilö ei voi ratkaista yhteisön ongelmia. Asioiden yksipuolinen älyllinen ymmärtäminen kuitenkin helposti johtaa juuri sellaisiin ponnisteluihin.
Mikäli olen oikein Raamattua ymmärtänyt, Jumalan ajat eivät ole meidän määrättävissämme eikä ajan aaltojen vastustaminen liene meidän tehtävämme. Kyllä suuri keikaus tulee, ole huoleti. Kyse on siitä, miten niiden, jotka näkevät, mihin asiat ovat johtamassa, tulisi toimia omalla pienellä paikallaan. (Niitä, jotka luulevat voivansa huolehtia asioista suuressa mittakaavassa, löytyy näiltäkin palstoilta vaikka kuinka)
Itse olen vastauksia etsinyt Raamatun sivuilta, mutta yhdessä vastauksien etsiminen ja siten yhteisten toimien löytäminen kiinnostaa minua enemmän kuin pelkkä asioiden tietäminen. Olisin kiinnostunut kuulemaan, miten sinun mielestäsi Herran Sana tällaisessa tilanteessa kehottaa toimimaan.- a-b
EJKR kirjoitti:
Kiitos vilpittömästä vastauksestasi ja huutamisesta Herran puoleen.
Asian toteaminen voi olla helppoa, mutta yhteisönä sen tunnustaminen ei ole helppoa. Yksilö ei voi ratkaista yhteisön ongelmia. Asioiden yksipuolinen älyllinen ymmärtäminen kuitenkin helposti johtaa juuri sellaisiin ponnisteluihin.
Mikäli olen oikein Raamattua ymmärtänyt, Jumalan ajat eivät ole meidän määrättävissämme eikä ajan aaltojen vastustaminen liene meidän tehtävämme. Kyllä suuri keikaus tulee, ole huoleti. Kyse on siitä, miten niiden, jotka näkevät, mihin asiat ovat johtamassa, tulisi toimia omalla pienellä paikallaan. (Niitä, jotka luulevat voivansa huolehtia asioista suuressa mittakaavassa, löytyy näiltäkin palstoilta vaikka kuinka)
Itse olen vastauksia etsinyt Raamatun sivuilta, mutta yhdessä vastauksien etsiminen ja siten yhteisten toimien löytäminen kiinnostaa minua enemmän kuin pelkkä asioiden tietäminen. Olisin kiinnostunut kuulemaan, miten sinun mielestäsi Herran Sana tällaisessa tilanteessa kehottaa toimimaan.Luen Raamattuani punaista lankaa pitkin.En etsi keinotekoisia yhtymäkohtia vanhasta testamentista nykyaikaan varsinkaan jos ne antavat vähäistäkin tukea nykyisen mainitsemasi julkisen kristillisen elämän profiilin tarkkailuun laillasi.
Minä haluan kuulua paljon parjattuun ev lut seurakuntaani.Siellä koen jakavani sitä yhteisöllistä rakkautta mitä ihminen kaipaa.
Vajavainen ,mutta rakastava,on parempi kuin täydellinen ja etäinen.
Riittääkö tämä vastaus. a-b kirjoitti:
Luen Raamattuani punaista lankaa pitkin.En etsi keinotekoisia yhtymäkohtia vanhasta testamentista nykyaikaan varsinkaan jos ne antavat vähäistäkin tukea nykyisen mainitsemasi julkisen kristillisen elämän profiilin tarkkailuun laillasi.
Minä haluan kuulua paljon parjattuun ev lut seurakuntaani.Siellä koen jakavani sitä yhteisöllistä rakkautta mitä ihminen kaipaa.
Vajavainen ,mutta rakastava,on parempi kuin täydellinen ja etäinen.
Riittääkö tämä vastaus.Vastaus on hyvin selventävä.
Kun kuitenkin täällä keskustelupalstalla käyt, arvelen, että erilaisien näkemyksien kanssa haluat olla tekemisistä. Niinpä kerron hiukan, millaisia ajatuksia minulle tästä herää.
Ensinnäkin voin kertoa, että VT:n yhtymäkohtien etsiminen ei ole pääharrastukseni, sillä viimeiset 20v olen pitänyt oman elämäni suunnan kannalta keskeisimpänä Herran sanana tätä:
"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." Joh 13:34-35
Olen asian eteen srk:ssa toiminut kärsivällisesti vuosien ajan muistuttaen, että kun lähetyskäskyn nojalla on jo niin monenlaista toimintaa, niin tämän käskyn nojalla olisi jo mielestäni aika ryhtyä yhdessä tietoisesti tukemaan toinen toistamme. Yhtäkään toimintamuotoa en tämän käskyn nojalla ole nähnyt. Näyttää siltä, että todellisuudessa kristityt ajattelevat, että he osaavat rakastaa ilman mitään erityistä harjoittelua tai yhteisöllistä tukea.
Olen eri mieltä. Se mitä srk:ssa kutsutaan rakkaudeksi on ihmisen luontaista, lihallista liittymistä, josta Jeesus sanoo:
“Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?” Matt 5:46-47
Kristityt takertuvat oman suuntauksensa pönkittämiseen ja kokevat muut uhkana. Tätä samaa “rakkautta” löytyy yhtä hyvin ompeluseurasta, urheiluseurasta ja jopa mafian sisäisistä vuorovaikutussuhteista. Tämä ei ole hengellistä vaan sielullista. Yhteisöllinen parannuksenteko olisi nyt paikallaan, jotta sielullisuutta ja sen syntielämää ei markkinoitaisi hengellisyytenä.
Ja kun Herraa katson, näen, että hän oli vapaa tästä ryhmäkuntaisuudesta ja että hän ei välttänyt vaikeidenkaan asioiden esiin ottamista. Koen hänen esikuvansa hyvin vapauttavana, kun hänen turvallisuutensa nojasi yksin Isään, eikä mihinkään inhimilliseen järjestelmään.- a-b
EJKR kirjoitti:
Vastaus on hyvin selventävä.
Kun kuitenkin täällä keskustelupalstalla käyt, arvelen, että erilaisien näkemyksien kanssa haluat olla tekemisistä. Niinpä kerron hiukan, millaisia ajatuksia minulle tästä herää.
Ensinnäkin voin kertoa, että VT:n yhtymäkohtien etsiminen ei ole pääharrastukseni, sillä viimeiset 20v olen pitänyt oman elämäni suunnan kannalta keskeisimpänä Herran sanana tätä:
"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." Joh 13:34-35
Olen asian eteen srk:ssa toiminut kärsivällisesti vuosien ajan muistuttaen, että kun lähetyskäskyn nojalla on jo niin monenlaista toimintaa, niin tämän käskyn nojalla olisi jo mielestäni aika ryhtyä yhdessä tietoisesti tukemaan toinen toistamme. Yhtäkään toimintamuotoa en tämän käskyn nojalla ole nähnyt. Näyttää siltä, että todellisuudessa kristityt ajattelevat, että he osaavat rakastaa ilman mitään erityistä harjoittelua tai yhteisöllistä tukea.
Olen eri mieltä. Se mitä srk:ssa kutsutaan rakkaudeksi on ihmisen luontaista, lihallista liittymistä, josta Jeesus sanoo:
“Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?” Matt 5:46-47
Kristityt takertuvat oman suuntauksensa pönkittämiseen ja kokevat muut uhkana. Tätä samaa “rakkautta” löytyy yhtä hyvin ompeluseurasta, urheiluseurasta ja jopa mafian sisäisistä vuorovaikutussuhteista. Tämä ei ole hengellistä vaan sielullista. Yhteisöllinen parannuksenteko olisi nyt paikallaan, jotta sielullisuutta ja sen syntielämää ei markkinoitaisi hengellisyytenä.
Ja kun Herraa katson, näen, että hän oli vapaa tästä ryhmäkuntaisuudesta ja että hän ei välttänyt vaikeidenkaan asioiden esiin ottamista. Koen hänen esikuvansa hyvin vapauttavana, kun hänen turvallisuutensa nojasi yksin Isään, eikä mihinkään inhimilliseen järjestelmään.Ei ihmisen tarvitse nojata mihinkään inhimilliseen järjestelmään, vaikka niiden leikkejä leikkiikin.Ne ovat erilaisten ihmisten rakentamia ja heidän näköisiään.
Minä olen mukana seurakunnan toiminnassa omalla pienellä osuudellani ja tunnen olevani täysin vapaa mainitsemastasi ryhmäkuntaisuudesta.Se ei ole aina helppoa kylläkään.
Haluan joka tilanteessa ajatella omilla aivoillani ja kysellä mielessäni mikä on Herran tahto kulloisessakin asiassa ja miten voisin olla palvelijana Jumalan valtakunnan työssä mukana paremmin.
Siinä työssä pitäisi kaikenlaisen mielistelyn ja eriarvoisuuden olla kaukana.Se työ vaatii rohkeutta sanoa kun on sanomisen paikka ja rohkeutta myös itse ottaa vastaan arvostelua, mutta so what, oppia ikä kaikki.
Kun tietää miten paljon on itse saanut ja saa joka päivä anteeksi kuka lyöntejään kuka laiminlyöntejään, niin se pitää pienellä paikalla mutta siltä paikalta näkee hyvin.
Aika usein tuntee olevansa yksin ajatuksinensa, mutta en syytä siitäkään yhteisöäni,ainakaan ääneen;) a-b kirjoitti:
Ei ihmisen tarvitse nojata mihinkään inhimilliseen järjestelmään, vaikka niiden leikkejä leikkiikin.Ne ovat erilaisten ihmisten rakentamia ja heidän näköisiään.
Minä olen mukana seurakunnan toiminnassa omalla pienellä osuudellani ja tunnen olevani täysin vapaa mainitsemastasi ryhmäkuntaisuudesta.Se ei ole aina helppoa kylläkään.
Haluan joka tilanteessa ajatella omilla aivoillani ja kysellä mielessäni mikä on Herran tahto kulloisessakin asiassa ja miten voisin olla palvelijana Jumalan valtakunnan työssä mukana paremmin.
Siinä työssä pitäisi kaikenlaisen mielistelyn ja eriarvoisuuden olla kaukana.Se työ vaatii rohkeutta sanoa kun on sanomisen paikka ja rohkeutta myös itse ottaa vastaan arvostelua, mutta so what, oppia ikä kaikki.
Kun tietää miten paljon on itse saanut ja saa joka päivä anteeksi kuka lyöntejään kuka laiminlyöntejään, niin se pitää pienellä paikalla mutta siltä paikalta näkee hyvin.
Aika usein tuntee olevansa yksin ajatuksinensa, mutta en syytä siitäkään yhteisöäni,ainakaan ääneen;)Kuvauksesi ei ole itselleni mitenkään vieras. Olen hyvin sopeutuvainen yksilö ja palvelemalla työssä ja lähipiirissä lähimmäisiä olen tullut tuntemaan, ettei omalla innolla voi rakentaa mitään todellista. Kantapään kautta saadun opin kautta tiedän ja tunnen, että lähimmäisen palveleminen on jokaisen kristityn ensisijainen tehtävä. Olen mahdollisimman epätodennäköinen ihminen ottamaan parannussaarnaajan roolia, mutta palvelu on minut muuttanut. Olen etsinyt kaikkia mahdollisia tapoja jatkaa palvelua mielekkäällä tavalla, mutta kaikki ne on yksi kerrallaan suljettu.
Jo monta vuotta sitten kirjoitin:
Kristillinen seurakunta, joka saarnaa syntien anteeksiantamusta Jeesuksen Kristuksen nimessä, mutta ei auta jäseniään elämään Jumalan lasten ilossa, vapaudessa, rauhassa ja keskinäisessä rakkaudessa, johtaa ihmisiä penseyteen ja luopumukseen.
Aluksi halusin uskoa, että voin leikkiä sellaisten järjestelmien leikkiä, jotka toimivat tällä tavoin. Vähitellen se kuitenkin kävi mahdottomaksi. Vaikeinta oli kertoa se lähimmille uskon ystäville, varsinkin, kun jotkut heistä toimivat järjestelmän palkkalistoilla. En ole muita vaatinut kantaani allekirjoittamaan eivätkä suhteet muihin ole näkemysteni takia katkenneet, mutta oma tieni on ollut yksinäisempää.
Lopulta olen alkanut käsittää, että kirvelevien asioiden esiin ottaminenkin voi olla rakkaudellista palvelua vaikka siihen tehtävään en ole pyrkinyt.
Jos sinun tilanteesi on toisenlainen, arvostan ja siunaan sinua ja tilannettasi sellaisenaan. Omien näkemystesi pohjalta vihjauksenomaisesti minulle suuntaamaasi ohjausta (esim “keinotekoisia yhtymäkohtia” “täydellinen ja etäinen”) sen sijaan en pidä asiallisena.- a-b
EJKR kirjoitti:
Kuvauksesi ei ole itselleni mitenkään vieras. Olen hyvin sopeutuvainen yksilö ja palvelemalla työssä ja lähipiirissä lähimmäisiä olen tullut tuntemaan, ettei omalla innolla voi rakentaa mitään todellista. Kantapään kautta saadun opin kautta tiedän ja tunnen, että lähimmäisen palveleminen on jokaisen kristityn ensisijainen tehtävä. Olen mahdollisimman epätodennäköinen ihminen ottamaan parannussaarnaajan roolia, mutta palvelu on minut muuttanut. Olen etsinyt kaikkia mahdollisia tapoja jatkaa palvelua mielekkäällä tavalla, mutta kaikki ne on yksi kerrallaan suljettu.
Jo monta vuotta sitten kirjoitin:
Kristillinen seurakunta, joka saarnaa syntien anteeksiantamusta Jeesuksen Kristuksen nimessä, mutta ei auta jäseniään elämään Jumalan lasten ilossa, vapaudessa, rauhassa ja keskinäisessä rakkaudessa, johtaa ihmisiä penseyteen ja luopumukseen.
Aluksi halusin uskoa, että voin leikkiä sellaisten järjestelmien leikkiä, jotka toimivat tällä tavoin. Vähitellen se kuitenkin kävi mahdottomaksi. Vaikeinta oli kertoa se lähimmille uskon ystäville, varsinkin, kun jotkut heistä toimivat järjestelmän palkkalistoilla. En ole muita vaatinut kantaani allekirjoittamaan eivätkä suhteet muihin ole näkemysteni takia katkenneet, mutta oma tieni on ollut yksinäisempää.
Lopulta olen alkanut käsittää, että kirvelevien asioiden esiin ottaminenkin voi olla rakkaudellista palvelua vaikka siihen tehtävään en ole pyrkinyt.
Jos sinun tilanteesi on toisenlainen, arvostan ja siunaan sinua ja tilannettasi sellaisenaan. Omien näkemystesi pohjalta vihjauksenomaisesti minulle suuntaamaasi ohjausta (esim “keinotekoisia yhtymäkohtia” “täydellinen ja etäinen”) sen sijaan en pidä asiallisena.viisasta jatkaa kaksinpuhelua näin julkisesti kun kuitenkin on kyse yksittäistapauksesta.
>>Olen mahdollisimman epätodennäköinen ihminen ottamaan parannussaarnaajan roolia,mutta palvelu on minut muuttanut>kaikkia mahdollisia tapoja jatkaa palvelua mielekkäällä tavalla,mutta kaikki ne on yksi kerrallaan suljettu a-b kirjoitti:
viisasta jatkaa kaksinpuhelua näin julkisesti kun kuitenkin on kyse yksittäistapauksesta.
>>Olen mahdollisimman epätodennäköinen ihminen ottamaan parannussaarnaajan roolia,mutta palvelu on minut muuttanut>kaikkia mahdollisia tapoja jatkaa palvelua mielekkäällä tavalla,mutta kaikki ne on yksi kerrallaan suljettuTässä muutama syy lopettamiseen.
1. Jooel 3:3 ei mielestäni ole keinotekoinen lähtökohta. Millähän perusteella jokin lähtökohta olisi "aitotekoinen"?
2. Tämän palstan sotkut ovat minusta kuva ihmisten elämästä, jossa ei ole lakaistu kaikkea saastaa maton alle, kuten monesti srk:ssa.
3. Sinusta tällaiset keskustelut kuuluvat piilotettaviin. Minä näen asian hieman toisin.
4. Avauksen pääaihe jäi jo sivuun.- a-b
EJKR kirjoitti:
Tässä muutama syy lopettamiseen.
1. Jooel 3:3 ei mielestäni ole keinotekoinen lähtökohta. Millähän perusteella jokin lähtökohta olisi "aitotekoinen"?
2. Tämän palstan sotkut ovat minusta kuva ihmisten elämästä, jossa ei ole lakaistu kaikkea saastaa maton alle, kuten monesti srk:ssa.
3. Sinusta tällaiset keskustelut kuuluvat piilotettaviin. Minä näen asian hieman toisin.
4. Avauksen pääaihe jäi jo sivuun.avauksestasi ei näytä kukaan olevan kiinnostunut.
En ole niin väittänyt että tällaiset keskustelut, jos tätä pätkää nyt keskusteluksi voi sanoa,kuuluvat piilotettaviin.
Vaikea näissä keskusteluissa on tulla ymmärretyksi.Taustatietoja pitäisi olla enemmän.
Siksi on minun turha tästä aiheesta jatkaa.
- a-b
3:3 on minun Raamatussani (1992), Joel 4:3:ssa näin:"Minun kansani ne arpoivat saaliikseen,nuorukaisen ne antoivat portolle palkaksi,myivät tytön viinistä , jonka joivat."
Ei paljoa arvostettu tyttöä eikä nuorukaista-poikaa.
Varmaan esiin tuoma huolesi on aiheellinen nykyään.Minä kutsuisin ilmiötä maallistumiseksi.
"HE" yrittävät eri kommervenkkejä, jotta saisivat kuulijoita ja väsyvät siihen ja uupuneena leipääntyvät ja kierre on valmis.
"Portto"=opillisesti ja organisatorisesti järjestäytynyt kristillinen seurakunta....
Mitä instansseita tämä tarkoittanee?Et reagoinut mitenkään kysymykseeni. Minulle tulee vähän sellainen vaikutelma, että sinulle riittää, että nimetään asia maallistumiseksi. Sen sijaan tartuit sanoihini “opillisesti ja organisatorisesti järjestäytynyt kristillinen seurakunta.” Kenties tuotan pettymyksen, mutta mielestäni tuo sanavalinta on aika täsmällinen. Tarkoitan sillä kaikkien kristillisten suuntausten julkista toimintaa ja päämääriä. Julkisuus, kyvykkyys ja näyttävyys yms on muotia joka suunnalla. Olen ymmärtänyt, että Jumalan kiinnostus olisi muualla:
"Te juuri olette ne, jotka teette itsenne vanhurskaiksi ihmisten edessä, mutta Jumala tuntee teidän sydämenne; sillä mikä ihmisten kesken on korkeata, se on Jumalan edessä kauhistus.” Luuk 16:15
"Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan.”
Matt 21:31
“vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.”
1 Kor 27-29
Kyllä tätä ruohonjuuritason elämää, josta ei voi tehdä numeroa, löytyy edelleen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.921193Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata331179Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2811031- 71952
- 18916
- 93906
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva13888- 48845
Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju16791Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f161778