Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Olet osoittautunut miellyttäväksi keskustelukumppaniksi, mutta nyt vaikutat aika turhautuneelta. En odota enää lisää kannanottoja, sillä tuntuu, että niitä sinulta on ehkä liikaakin vaadittu. Kenties olet ollut hengellisen painostuksen kohteena aiemmin? Sellaista en ainakaan halua jatkaa.

Itselleni usko ei merkitse niinkään kannanottoja ja tietämistä. Ennemminkin se avasi silmäni näkemään, miten paljon arvokkaita ja kiinnostavia, elämän mielekkyyttä etsiviä ihmisiä ympärillä on. Siksi keskustelu kanssasi on lämmittänyt minua. Yhteinen löytöretki innostaa ja toisten rohkaiseminen etsinnässä on minulle tärkeää. Nyt vain ihmettelen, miten jatkaisin, kun vastauksesi tuntuvat minusta jotenkin niin etäisiltä ja ylimalkaisilta.
  2. amen
  3. Tieteellinen maailmankuva ja Raamatun maailmankuva eivät ole yhteismitallisia. Tällä en tarkoita, että järjen käyttö olisi lopetettava, päinvastoin. Ennemminkin on syytä kysyä, ovatko omat mittapuusi, jotka olet omaksunut ympäröivästä tieteellisen ajattelun kyllästämästä maailmasta, niin luotettavia ja lopullisia, että voit sen valossa tehdä päteviä arvioita Raamatusta (esim “tavallinen sairaus” ei käsitteenä ole ollenkaan ongelmaton). En siis sano, ettetkö voisi arvioida Raamattua miten ehdottomasti tahansa. Ennen kannan lukkoonlyömistä kuitenkin on hyvä panna merkille, että Raamattu ei väitäkään olevansa ihmisen viisaudella selitettävissä (esim. 1 Kor 1:17-2:16) vaan tähtää Jumalan Hengen ja voiman ilmitulemiseen itse kunkin elämässä.

Jos siis kokosydämisesti haluat vakuuttua, että Jumala toimii sanansa kautta, voit pyytää Häntä osoittamaan tavalla tai toisella henkilökohtaisesti omassa elämässäsi, että yliluonnollinen hengellinen maailma on olemassa ja että hän on sinun elämästäsi kiinnostunut. Evankeliumien lukemisen jatkaminen on myös suositeltavaa.

"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. Silloin te huudatte minua avuksenne, tulette ja rukoilette minua, ja minä kuulen teitä. Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne. Ja niin minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra, ja minä käännän teidän kohtalonne" Jer 29:11-14
  4. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
    Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
    Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanasssa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Gal 5:1,4 ja 13-14

Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä. 1 Joh 2:27

"Kaikki on luvallista", mutta ei kaikki ole hyödyksi; "kaikki on luvallista", mutta ei kaikki rakenna. Älköön kukaan katsoko omaa parastaan, vaan toisen parasta. 1 Kor 10:23-24
  5. Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Matt 10:39

"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni. Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni. Sillä jos joku teistä tahtoo rakentaa tornin, eikö hän ensin istu laskemaan kustannuksia, nähdäkseen, onko hänellä varoja rakentaa se valmiiksi, etteivät, kun hän on pannut perustuksen, mutta ei kykene saamaan rakennusta valmiiksi, kaikki, jotka sen näkevät, rupeaisi pilkkaamaan häntä sanoen: 'Tuo mies ryhtyi rakentamaan, mutta ei kyennyt saamaan valmiiksi'? Tahi jos joku kuningas tahtoo lähteä sotimaan toista kuningasta vastaan, eikö hän ensin istu ja pidä neuvoa, kykeneekö hän kymmenellä tuhannella kohtaamaan sitä, joka tulee häntä vastaan kahdellakymmenellä tuhannella? Ja ellei kykene, niin hän, toisen vielä ollessa kaukana, lähettää hänen luoksensa lähettiläät hieromaan rauhaa. Niin ei myös teistä yksikään, joka ei luovu kaikesta, mitä hänellä on, voi olla minun opetuslapseni. Suola on hyvä; mutta jos suolakin käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Ei se kelpaa maahan eikä lantaan; se heitetään pois. Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon!" Luuk 14:26-35

jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa. Matt 10:32-33