On vain Yksi Jumala.
Jumala lähetti ainoan Poikansa jotta yksikään joka Häneen uskoo ei hukkuisi, vaan pelastuisi.
Jeesus syntyi neitsyt Mariasta. Jeesus kuoli syntiemme tähden. Nousi kuolleista. Hän on uhrikaritsa.
...tähän kaikkeen uskon. Haluan elää elämäni Jumalalle ja toteuttaa Jeesuksen tietä elämässäni, tiedätte että se on todella vaikeaa, mutta yritän.
Viime aikoina vain on Raamattua lukiessani vaivannut tämä kysymys :
Mikä on Jeesuksen ja Jumalan suhde?
Jumalan tuuli, Ruahakadesh = Pyhä Henki on yksi osa Jumalan kolmesta persoonasta uskomme mukaan. ..Mutta silti harvoin kukaan rukoilee suoraan Pyhää Henkeä (itseasiassa olen aika varma että sellainen voi viedä aivan väärän hengen luokse - saatana kun tekeytyy helposti hengeksi joka kaataa ihmisiä ja saa heidät sätkimään, jota taas voisi luulla Pyhän Hengen toiminnaksi).
Rukoilen milloin Isää, milloin Jeesusta. Uskon että Jeesus ja Jumala on yhtä. Mutta miksi evankeliumeissa Jeesus niin monesti painottaa olevansa myös vähäisempi kuin Isä? Tämä koko Isä-Poika asetelma saa minut hämmennyksiin.
Rukoillessani saatan rukoilla Jeesusta, mutta voiko rukoilla Jumalaa rukoilemalla ainoastaan Jeesusta, sovittajaamme? Miksi Jeesus ei painottanut enemmän olevansa Jumala, jos kerran kristinuskon mukaan Jeesus ja Jumala ovat yhtä? Luojamme? Miksi Hän sanoi olevansa Vain Poika?
Mutta jos Isää ja Jeesusta pidämme saman arvoisena, voiko Isä hukkua jonnekin? Ehkä se, että Jeesus on meille tunnistettava parrakas mies tekee sen että Jeesus on helpommin lähestyttävissä?
Mutta esim. Vanhassa Testamentissa Messiasprofetiat vaihtelevat tavallisen miehen ja Jumalan välillä. Se joka tulee on Ihmeellinen Neuvonantaja, Rauhan ruhtinas, Pyhä Jumala. Ja toisaalta taas puhutaan vain miehestä joka kärsii ja kuolee.
Jos Jeesus on siis Poika, ja Jumala Isä, eikö Isän kuuluisi saada "enemmän" kunniaa?
Tämä kolminaisuusoppi ei mahdu kaaliini. Jeesus kun kerran vain Johanneksen evankeliumissa tuntuu todella Jumalalliselta. Ikään kuin itse Jumalamme olisi laskeutunut maailmaan. Mutta muissa evankeliumissa vain Suuren Jumalamme välikappaleelta.
...ei ihme että jehovan todistajat ovat menneet sekaisin ja väittävät että Jeesus olisi ns. "alhaisempi" jumalolento, enkeli = ei Itse Luoja..
Voisiko siis joku oppinut selventää tätä asiaa?
- Onko väärin jos ns. korottaa elämässään enemmän Jeesusta kuin Jumalaa, voiko Jumalamme katsoa sitä pahana - voiko Isä olla kateellinen Pojasta?
- kumpi on Herrani, Jumala vai Jeesus? Molemmat sanoisin, mutta miksi Herra katsoi hyväksi "jakaa itsensä osiin"?
ei ummarra.
Tämä koko juttu saa minut hämmennyksiin ja rukouksistakin tulee vain teennäistä ihmeelllistä kohdistelua. Vaihtelen rukouksessa vuoron perään Jeesuksesta Jumalaan, ikäänkuin varmistaen että molemmat saisivat osansa. Yläkerrassa varmasti hymähdellään :)
Täytyy rukoilla lisää, ja lukea Sanaa... mutta jos joku voisi myös ohjata oikeaan suuntaan. Minä kun olen aika huono rukoilemaan.
Kiitos...
Jeesus = Jumala vai Jumalan Poika
25
897
Vastaukset
- Isän_prinsessa
Paljon on kysymyksiä. Jumala vastatkoon sulle ihan kaikkiin kysymyksiin viisautensa mukaan. Mä vastaan hitusen tässä:
On ihana kuulla, että olet valinnut Kristustien, olet valinnut hyvän osan!!!
Itse en rukoile Pyhää Henkeä. Pyhä Henki kirkastaa Kristusta. Rukoilen Jeesusta tai Isä-Jumalaa. Huomaan rukoilevani Jeesusta, kun on vaikeaa ja kun tarvitsen Jeesuksen nimen kautta voittoa pahasta ja Jumalaa, kun tahdon muille ihmisille suojelusta, kuten Israelin sotilaille, joista osa on ihania työkavereitamme.
Näin minä teen, mutta en sano, että näin kaikkien tulee tehdä. Olen itsekin aika tuore uskis.
Hyvää loppukesää kaikille ja rukoilkaa Israelin puolesta!!!- vastaa Ihmisen Poika
Kiellät Jumalan rikkomalla älä tapa käskyä vastaan!
- Isän_prinsessa
vastaa Ihmisen Poika kirjoitti:
Eihän?
- nyt ottaa
Isän_prinsessa kirjoitti:
Eihän?
tappajien puolustaminen ei ole suotavaa. se on myös miekkaan tarttumista. mieti itse lisää mitä kaikkea se onkaan.
- Isän_prinsessa
nyt ottaa kirjoitti:
tappajien puolustaminen ei ole suotavaa. se on myös miekkaan tarttumista. mieti itse lisää mitä kaikkea se onkaan.
Ai viesti oli mulle.
Viittaat varmaankin siihen, kun jälleen kehoitin rukoilemaan Israelin puolesta.
Mielestäni on oikein joka aika siunata Israelia.
En kehoittanut rukoilemaan, että Israe saisi tapettua mahdollisimman monta ihmistä.
Kyllä Israelissa siunattavaa löytyy:esim.
-lapset, jotka ovat pommisuojissa - yks toinen
vastaa Ihmisen Poika kirjoitti:
Maailmassa, joka on syntiinlangennut on Jumalan säätämyksestä "esivalta" mikä huolehtii ihmisten turvallisuudesta (myös Suomessa) niin maan sisäisesti ja ulkoiseta puolustuksesta. (Room.13:1-7)
Esivalta EI ole "Jumalan palvelija" evankeliumin kannalta, vaan lain noudattamisen kannalta, että järjestys säilyisi:"kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee." (Room.13:4)
Emme voi tuomita yhtäkään valtiota, joka puolustaa asevoimin maansa turvallisuutta hyökkääjää vastaan, ja kukaan ei voi toinen valtio ei voi pakottaa siihen, että (esim. Israel-Hizbolla tapaus) yksi puoleisesti laskemaan aseet ja hyökkääjä voisi jatkaa tappamista.
Meidän on helppo Suomesta lausua arvosteluja, mutta jos asuisit Israelissa, minkä olemassa olo kansana loppuu yhdessä päivässä, jos he eivät puolusta maataan aseilla.
Toisaalta Suomikin on puolustautunut hyökkääjä vastaan asein, ja meillä on puolustusvoimat ja poliisi kantaa asetta. Emme voi pitää sitä kansallisesti vääränä, koska muuten rikolliset ottavat vallan aseiden voimalla ja ajaudumme sisällissotaan. "Esivalta tulee Jumalalta... sillä se ei turhaan miekkaa kanna" "(Room.13:1-7)
Kuinka ikävää sota onkaan, mutta ihminen ei pysty tässä pahassa maailmassa parempaan. Jeesus ennusti, että se on yksi merkki lopunajasta. - valittu kansa
Palestiinalainen kirjoitti:
http://www.funpic.hu/en.picview.php?id=11894&c=21&s=dd&p=151
he ovat aikanaan kääntäneet kasvonsa Jumalan tahdolle ja Raamattu kertoo miten kiroukset seuraavat heitä kunnes Jumala itse estää vihollisten toimet.
Tämän aamun Aamulehti kertoo juuri siitä,miksei Israel saisi puolustaa omaa olemassaoloaan,(kun terroristit islamilaisuuden nimissä) ovat alkaneet hyökätä julmasti Israelia vastaan.
Israel ilmoittaa ja varoittaa iskuistaan aina etukäteen kun taas vastustajat pamauttavat keskelle ihmismassaa.
Israelin puolesta rukoilemaan jotta löytäisivät Jeesuksen Kristuksen!
- kolminaisuus
Jes 9:5
"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä JUMALA, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas."
Jh 1:1
"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala."- elikkä valehtelet
Et ole ilmeisesti milloinkaan lukenut raamattua!
- taappo
kirjoitit: "Tämä kolminaisuusoppi ei mahdu kaaliini. Jeesus kun kerran vain Johanneksen evankeliumissa tuntuu todella Jumalalliselta. Ikään kuin itse Jumalamme olisi laskeutunut maailmaan. Mutta muissa evankeliumissa vain Suuren Jumalamme välikappaleelta."
Älä välitä, ei se mahdu minunkaan kaaliini.
Kolminaisuusoppi on kirkon tekemä oppi (ihmisoppi), jota Raamatusta ei löydy. Teologit perustelevat, että se on tehty areiolaisuutta vastaan, mutta tosiasiassa sen opin kanssa on menty paljon pidemmälle: on tehty oppi, jolla kerätään rahaa kirkolle, alistetaan ihmisiä kirkon talutusnuoraan jne.
Raamattu kehottaa rukoilemaan Isää Jeesuksen nimessä, jolloin Pyhä Henki, joka asuu jokaisessa uskovaisessa avaa ymmärrystämme, johdattaa meitä, tukee meitä jne.
Tämä tieto riittää minulle. En tarvitse mitään Jumalan kuvaa, koska sellaisen muodostaminen on syntiä.
Toivottavasti tämä vastaus helpotti hiukan oloasi. Siunausta! - kasi
Voit ajatella esimerkiksi näin:
Kun katsot Jeesukseen näet Jumalan suuruuden hänen lävitseen. Jeesus on meidän välimiehemme ja Herramme Jumalan tahto on Jeesuksen tahto, täten he ovat yksi. - deeku
Shalom. Mietiskelit paljon asioita, joiden kanssa olen itsekin joutunut kamppailemaan.
Toivon, että voin opastaa sinua hieman Herran parhaan tahdon mukaan...
Kirjoitit mm.
>>Rukoilen milloin Isää, milloin Jeesusta. Uskon että Jeesus ja Jumala on yhtä. Mutta miksi evankeliumeissa Jeesus niin monesti painottaa olevansa myös vähäisempi kuin Isä? Tämä koko Isä-Poika asetelma saa minut hämmennyksiin.
>Rukoillessani saatan rukoilla Jeesusta, mutta voiko rukoilla Jumalaa rukoilemalla ainoastaan Jeesusta, sovittajaamme? Miksi Jeesus ei painottanut enemmän olevansa Jumala, jos kerran kristinuskon mukaan Jeesus ja Jumala ovat yhtä? Luojamme? Miksi Hän sanoi olevansa Vain Poika?
>>
Paremminkin voisit sanoa, että Jeesus ja Isä ja Pyhä Henki ovat yhtä. Lue deut 6:4stä israelin uskontunnustus. "Shmaa ysrael, YHVH Eloheinu, YHWH echad", eli "Kuule Israel, Herra meidän Jumalamme, Herra on yksi"
Sana "echad" on hepreaa, ja vastaa suomen sanaa yksi, mutta voi kuvata myös "yhdistettyä kokonaisuutta" Sanaa käytetään esim silloin, kun raamatussa kerrotaan miehen ja vaimon tulevan yhdeksi lihaksi. Ja ovathan mies ja vaimo kaiketi ihmisiä kumpainenkin? Niin ovat myös Isä ja Poika kumpikin tosi Jumala, sama Jumala.
Jeesus otti orhan muodon tullessaan tänne maan päälle, ja täälläollessaan Hän oli myös hetken jopa "enkeleitä alhaisempi". 100% ja 100%, ihminen ja tosi Jumala.
>>Mutta jos Isää ja Jeesusta pidämme saman arvoisena, voiko Isä hukkua jonnekin? Ehkä se, että Jeesus on meille tunnistettava parrakas mies tekee sen että Jeesus on helpommin lähestyttävissä?
>Mutta esim. Vanhassa Testamentissa Messiasprofetiat vaihtelevat tavallisen miehen ja Jumalan välillä. Se joka tulee on Ihmeellinen Neuvonantaja, Rauhan ruhtinas, Pyhä Jumala. Ja toisaalta taas puhutaan vain miehestä joka kärsii ja kuolee.>Jos Jeesus on siis Poika, ja Jumala Isä, eikö Isän kuuluisi saada "enemmän" kunniaa?
>Tämä kolminaisuusoppi ei mahdu kaaliini. Jeesus kun kerran vain Johanneksen evankeliumissa tuntuu todella Jumalalliselta. Ikään kuin itse Jumalamme olisi laskeutunut maailmaan. Mutta muissa evankeliumissa vain Suuren Jumalamme välikappaleelta.
- kumpi on Herrani, Jumala vai Jeesus? Molemmat sanoisin, mutta miksi Herra katsoi hyväksi "jakaa itsensä osiin"?- Valen
Ensinnäkin kolminaisuudesta: Jumala on yksi Olento ja tässä Olennossa on kolme Persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Yksi aika osuva vertaus kolminaisuudesta olisi aurinko. Aurinko on massaltaan suuri, se lämmittää ja siitä lähtee kirkas valo. Eli Massa, Lämpö ja Valo olisivat nämä kolme eri asiaa, silti kyseessä on yksi aurinko. :)
Sitten tuo kohta, johon Jehovan todistajat aina viittaavat kun he kieltävät Jeesuksen jumaluuden eli kun Jeesus sanoo että Isä on suurempi kuin Hän. Ajattelen tästä näin, että ensinnäkin Isä ja Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä ja erillisiä Persoonia ja täysin samanarvoisia. Mutta näillä Persoonilla on erilaiset ROOLIT. Jeesuksen Rooli on olla Lunastaja ja Välimies ihmisten ja Isän välillä. Jeesuksen rooli on myös lopulta, kun kaikki on alistettu Jeesuksen jalkojen alle, alistaa itsensä Isän alaisuuteen.
Näin kyseessä ei ole varsinaisesti eriarvoisuus, vaan eri roolit.
Sellaista!
Siunausta!
Valen - deeku
Valen kirjoitti:
Ensinnäkin kolminaisuudesta: Jumala on yksi Olento ja tässä Olennossa on kolme Persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Yksi aika osuva vertaus kolminaisuudesta olisi aurinko. Aurinko on massaltaan suuri, se lämmittää ja siitä lähtee kirkas valo. Eli Massa, Lämpö ja Valo olisivat nämä kolme eri asiaa, silti kyseessä on yksi aurinko. :)
Sitten tuo kohta, johon Jehovan todistajat aina viittaavat kun he kieltävät Jeesuksen jumaluuden eli kun Jeesus sanoo että Isä on suurempi kuin Hän. Ajattelen tästä näin, että ensinnäkin Isä ja Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä ja erillisiä Persoonia ja täysin samanarvoisia. Mutta näillä Persoonilla on erilaiset ROOLIT. Jeesuksen Rooli on olla Lunastaja ja Välimies ihmisten ja Isän välillä. Jeesuksen rooli on myös lopulta, kun kaikki on alistettu Jeesuksen jalkojen alle, alistaa itsensä Isän alaisuuteen.
Näin kyseessä ei ole varsinaisesti eriarvoisuus, vaan eri roolit.
Sellaista!
Siunausta!
ValenOsuva vertaus, olen samaa mieltä!
Kiitos Herralle, että Hän on kirkastanut asian sinulle näin =)
Toivottavasti ketjun aloittaja saa tästä vahvistusta uskolleen.
Siunausta sinullekin, Jeesuksen nimessä! - Valen
deeku kirjoitti:
Osuva vertaus, olen samaa mieltä!
Kiitos Herralle, että Hän on kirkastanut asian sinulle näin =)
Toivottavasti ketjun aloittaja saa tästä vahvistusta uskolleen.
Siunausta sinullekin, Jeesuksen nimessä!Rehellisyyden nimessä pitää sanoa, että olen tuon aurinko vertauksen jostain seurakunnan tilaisuudesta tai kirjasta lukenut. Samoin tuo kolminaisuuden persoonien rooli-ajattelun olen oppinut tuosta John White The Forgotten Trinity -kirjasta. Mutta itselleni näin ajateltuna kaikki kuulostaa loogiselta ja järkevältä. Raamattukaan ei ole tällaista vastaan! :)
Sit vielä sellainen mielenkiintoinen juttu. Raamattu antaa ymmärtää, että ihminen on henki, sielu ja ruumis. Silti olen yksi ihminen ja silti kolme. Eli ihminen on myös kolminaisuus. Mikäpä sen loogisempaa että Luojamme on kolminaisuus myös, sillä loihan Hän ihmisen omaksi kuvakseen. :)
Siunausta jälleen!
Valen
- logos-kristologos
Se oppi, että Isä ja Poika ovat olemuksellisesti yhtä ja samaa jumaluutta, on uskollinen Raamatun kokonaisilmoitukselle. Raamattu kertoo, että Isä on Jumala ja ainoa ja yksi Jumala. Mutta Jumalalla on Poika. Ei Jeesus ole vain jokin "Jumalan poika muiden enkeleiden kanssa". Jeesus on monogenes, ainutsyntyinen ja ainutlaatuinen. Hänen olemisensa on niin sidoksissa Isäänsä, että Poika on Isän ikuinen Sana. Ei Poikaa ole luotu. Poika on itse Jumalan luomakunnan alku, "kaikki on tehty hänen kauttaan, ilman häntä ei tehty mitään". Luomisen totuus on tämä:
Jes 44:24 "Näin sanoo Herra(Jehova), sinun lunastajasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta: Minä olen Herra(Jehova), joka teen kaiken, joka yksinäni jännitin taivaan, joka levitin maan-kuka oli minun kanssani?"KR 33
Kuka oli hänen kanssaan? Ei kukaan. Jehova yksin on luonut taivaan ja maan. Jehova on kateellinen Jumala, eikä siedä, että kukaan pitää jotakin toista Jumalanaan. Jehovan nimi on Kateellinen (Ex 34:14 KJV). Hän ei anna kunniaansa toiselle, ei ylistystänsä epäjumalille (Jes 42:8).
Jes 43:10 "Te olette minun todistajani, sanoo Herra(Jehova), minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule.
On mahdotonta, että Poika olisi Isästä erillään oleva luotu Jumala.
Jumalan salaisuus käy ilmi psalmissa 33:
33:6 " Herran(Jehovan) sanalla ovat taivaat tehdyt, ja kaikki niiden joukot hänen suunsa hengellä. Herra=Isä, sana=Poika, henki=Henki.
Jeesus Kristus on Herra=Jumala. Ainoana Poikana hän on Isän ainoa perillinen ja on kaiken Herra. Isän ja Pojan välillä on täydellinen rakkaus: Poika on aina Isänsä helmassa. Inhottavinta Arianistisessä harhaopetuksessa on se, että Poika erotetaan Isän viereltä joksikin enkeliolennoksi, jolla olisi mahdollisuus sellaiseen kohtaloon kuin oli kerubi Luciferilla. Aivan kuin Jeesuskin voisi mahdollisesti langeta pois Poikuudestaan. Mutta ei, Jeesus on vanhurskas ja pelastava Jumala, Jumala Isästänsä syntymisen perusteella ja yhtä Isän kanssa Sanana, joka on luonut kaikki luodut, myös Miikaelin.
Jes 45:21 "Ilmoittakaa ja esiin tuokaa-neuvotelkoot keskenänsä-kuka on tämän julistanut hamasta muinaisuudesta, aikoja sitten ilmoittanut? Enkö minä, Herra(Jehova)! Paitsi minua ei ole yhtään jumalaa; ei ole vanhurskasta ja auttavaa jumalaa muuta kuin minä."
Vanhan Liiton hebrealaiset kirjoitukset ovat selviä ilmoittaessaan, ettei ole muuta Jumalaa kuin se yksi ainoa.
1. Kor 8 luku kertoo, ettei meillä ole MUUTA ERILLAISTA Jumalaa kuin yksi, jae 4. Sana "muuta" on kreikaksi heteros=muu erillainen. Minä uskon Jumalan kolmeen persoonaan ja kiivailen Jumalan ykseyden puolesta!!! Jehovan todistajat kiivailevat Jumalan ykseyden puolesta, mutta silti sanovat, että on 2 Jumalaa, Suurin ja se vähän alempi Jeesus-jumala.
Mutta Raamattu sanoo, että Jumala on yksi(Deut 6:4 yksi, hebr. ECHAD= yksi, YHDISTETTY; Strongin sanakirja)
1. Kor 8:6 "niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, JOSTA KAIKKI ON ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka KAUTTA KAIKKI ON, niin myös me hänen kauttansa"
Niin, kaikki on Isästä tehty mutta Pojan kautta. Jos Pojan kautta ei ole kaikki tehty, niin ei myöskään Isästä ole kaikkea. Isä on meille ainoa Jumalamme ja Poika meille ainoa Herramme. Näin Paavali erottaa persoonat toisistaan. Nimi "Herra" ei ole eriarvoinen nimen "Jumala" kanssa (1 Kor 8:5, Joh 20:28, Ilm 4:11). Kristuksesta käytetään jopa nimeä Herra lainaten VT:a, jossa on Herrana Jehova (mm. Room 10).
Jumala lähetti ainoan Poikansa pelastamaan maailman; joka uskoo ja turvaa Poikaan pelastuu (Room 10). Jeesusta Kristusta saa rukoilla ja huutaa avuksi. Näin on, sillä Jeesus on Herra. Tullessaan ihmiseksi Jeesus alensi ja tyhjensi itsensä Jumalan vertaisuudestaan, hän tuli 100% ihmiseksi, jonka Jumala Isä on kuten muidenkin ihmisten (Filippil 2). Jeesus heikkoudessaan turvasi Isäänsä. Tullessaan ihmisen kaltaiseksi hän teki itsensä "maineettomaksi (KJV filippi 2:7)", hän "tyhjensi" itsensä Jumalan asemastaan ja kirkkaudestaan ja tuli enkeleitäkin alemmaksi (Heb 2). Kyllä täten Jeesus voi ihmisyytensä puolesta sanoa "Isä on minua suurempi (Joh 14)". Täytyy muistaa, että evankeliumeissa Jeesus Poika on alennetussa tilassa. Jeesus sanoi opetuslapsilleen ennen kun hän kutsui Isää suuremmakseen, että "jos te rakastaisitte minua niin te iloitsisitte siitä että minä menen Isän luokse". Näin siksi on syytä iloita, sillä Isän luokse jälleen korotettuna hänelle on annettu takaisin se "Jumalan muoto", josta hän luopui inkarnaatiossaan.
Raamatussa sanotaan Isän olevan Jumala hyvin usein, ja Jeesuksen sanotaan olevan Herra. Myös Jeesuksen sanotaan olevan Jumala monessa kohtaa, Isänkin sanotaan olevan Herra monessa kohtaan. Ei siinä ole mitään ongelmaa, jos Isää kutsutaan Jumalaksi enemmän kuin Jeesusta. Kutsutaan Jeesustakin Herraksi enemmän kuin Isää. Mutta Jumala on yksi, Isä ja Poika ovat yksi. Isä on Pojassa ja Poika on Isässä. Pyhä Henki on Isän ja Pojan Henki (Room 8). Isä on meidän pelastajamme, sillä hän lähetti maailmaan meidän pelastajamme. Jeesus Messias on tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muuten kuin Pojan kautta. Kirottu se, joka estää ihmisiä turvaamasta Jumalan Poikaan. amen - sovinto
Jumalan rauhaa sinulle!
Aluksi sellaista että... Haluat toteuttaa Jeesuksen tietä elämässäsi, sanot. Ja koet sen olevan vaikeaa.
Ajattelen, että se on meille läpikotaisin synnin turmelemille ihmisille mahdotonta. Hän, Jeesus, kulki yksin sen tien, jonka Isä oli tarkoittanut hänelle. Me emme voi sitä tietä kulkea, so. täyttää itsessämme Jumalan vanhurskasta tahtoa piirunkaan vertaa. Me voimme kyllä lihassamme sitä yrittää, mutta se ei johda mihinkään, se on vain raskasta, niin raskasta, eikä hyödytä mitään.
Mutta Jeesus on täyttänyt lain aivan täydellisesti, ja siksi meillä on Hänessä LEPO.
Lepo omista töistä, lepo yrittämisestä kelvata Jumalalle jotenkin itse. Ja sitä on Jeesuksen seuraaminen, lepäämistä Hänessä. Mutta lihalle, vanhalle ihmiselle ei Jeesus tarjoa lepoa. Se joutaa kuolemaan jo täällä ajassa, koska siitä ei ole mitään hyötyä. Joo, näitä ajatuksia tähän alkuun...
Olen itsekin ihmetellyt muutaman vuoden uskossa- oloaikani Isää ja Poikaa, ja heidän suhdettaan.
Ja just samoin, vieläkin toisinaan ihmettelen, kelle oikein rukoukseni "osoitan". Mua lohduttaa Jeesuksen sanat, että: "Isä ja minä olemme yhtä".
Perille menee!
Ei Isä ole kateellinen Pojalleen. Mä ajattelen, että se on inhimillinen, siis lihasta noussut ajatus. Kateus on niin tyypillistä meille ihmisille. Isähän nimenomaan haluaa kirkastaa Poikaansa meille syntisille ihmisille ainoana pelastuksen mahdollisuutena. Ja Poika kirkastaa Isää, hänen rakkauttaan itsessään. (Ks. Joh. 17. luvun alku) Isä sanoo meille:" Tämä on minun rakas poikani, johon olen mielistynyt, kuulkaa häntä!"
Itselleni on jotenkin auennut Isän ja Pojan suhde sillä tavalla, että Henki yhdistää Isän ja Pojan täydellisesti. Poika siis tahtoo samaa kuin Isä, ja Isä samaa kuin Poika. (eli ihmisen pelastumista!) Me uskovat saatamme puhua hengen yhteydestä toistemme kanssa. Se yhteys meillä on ainoastaan Jeesuksessa.Sitä yhteyttä Saatana haluaa turmella ja turmelee vaikka kuinka. Ja oma lihamme. Mutta Isän ja Pojan välinen yhteys on täydellinen. Ja syntisen ihmisen yhteys Isään Jeesuksen kautta = Jumalan lapseus.
Siis Jeesuksessa Kristuksessa me olemme Isän lapsia, siis perillisiä aivan kuten Jeesuskin on.
Ajattele, kaikki taivaalliset aarteet ovat jo täällä meidän, kun uskomme Jeesukseen. Huikaisevaa! Ennen kaikkea meidät on kätketty Kristuksen kanssa Isän sydämeen.
Aivan viime aikoina olen alkanut ihmetellä Isän ja Pojan välistä rakkautta. Ja sillä samalla rakkaudella, millä Poikaansa rakastaa, rakastaa hän meitäkin, todistaa Johanneksen evankeliumi.
Ihmeellistä!
Jumala johdattakoon meitä eteen päin sillä Tiellä, joka on Jeesus Kristus. Hän opettaa, lohduttaa, riisuu, pukee kuin hellä äiti lastansa. Hän tekee kaiken itse, me emme mitään. ( muutakuin pullikoimme vastaan... )
Eikä Hän koskaan hylkää meitä, vaikka miten lihassamme vastaan panisimme!!!- pitää rukoilla
Se on Jumalan valittu kansa,josta kaikki on lähtöisin.Raamattu ei kehota rukoilemaan vain ystävien puolesta vaan rakastamaan myös vihamiehiä.Mitä järkeä kaikessa muuten olisi,jos rakastaisimme vain niitä,jotka meitä rakastavat.Pitää siunata niitä,jotka meitä kiroavat.Siunausta.Synnitön,joka ei ole yhtäkään käskyä Koskaan vähimmässäkään määrin rikkonut,heittäköön ensimmäisen kiven.
Kaikki olemme samalla viivalla.Jumala näkeetotuuden.
- Valen
Jos osaat englantia, niin suosittelen lukemaan tällaisen kirjan:
John White: The Forgotten Trinity
Sen voi tilata esim. bookplus.fi:stä.
http://www.monergismbooks.com/forgottentrinity7259.html
siunausta!
Valen- Valen
Se löytyykin suomalaisesta kirjakaupasta:
www.suomalainen.com
Valen
- alkup. kirjoittaja
Kiitoksia kovasti kaikille vastaajille!
Rauha teille! - Pähkylä
Niin: Raamatussa sanotaan että Isä on Jumala,
Poika on Jumala ja että Pyhä Henki on Jumala.
Sitten siellä sanotaan, että on olemassa
vain yksi Jumala, ei kolmea Jumalaa.
- ei se ole mikään ihme, että tuo kaikki
menee viheltäen ihmisjärjen yli.
Mutta siinä on se, mitä Raamattu kertoo.
Emme taida osata selittää ja pienellä järjellämme
ymmärtää omaa Luojaamme. Hän ei ole kuten me,
eikä kuten mikään mitä olemme kohdanneet.
Siksi meidän sanavarastossamme ei edes ole
tarkkoja sanoja kuvaamaan sitä todellisuutta,
jonka Raamattu maalaa eteemme.
Poika ei ole Isän osa, vaan oma persoonansa.
Samoin Pyhä Henki: siksi he voivat esim. puhua
keskenään (jo alussa "luokaamme ihminen...")
Raamattu ei kerro, että kukaan heistä olisi
kenenkään osa - joten ei sanota niin.
Mutta He ovat "yhtä".
esim. Raamattu kertoo, että Poika on "Jumalan
sädehtivä kirkkaus" (Hepr. 1:3), ja on vaikea
ajatella, että Jumala olisi joskus voinut olla
ilman kirkkauttaan. Vähän niin kuin aurinko ei
ole aurinko ilman aurinkoon liittyviä
ominaisuuksiaan.
Isä, Poika ja Pyhä Henki jakavat yhden ja
saman nimen, ja siihen nimeen Jeesus käski
kastaa: "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
(Matt.28:19). - Ja tuo alkukielinen sana "nimeen"
on todellakin yksikkö, ei monikko "nimiin", joka
olisi ollut kieliopin mukaista.
Raamatussa on lukuisia kohtia, jotka puhuvat
Jeesuksen olevan Jumala. Laitan niistä muutamia
siinä järjestyksessä, kun sattuvat tulemaan mieleen. Muutamat näistä on jo aikaisemmissa
vastauksissa mainittuja.
Aloitetaan siitä mitä Taivaallinen Isämme sanoo:
Isä itse sanoo Poikaansa Jumalaksi (Hebr. 1:8):
Jumala sanoo: "mutta Pojasta: 'Jumala, sinun
valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti,
ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka."
(Joh. 1:18) Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt.
Ainoa Poika, JOKA ITSE ON JUMALA ja joka aina on
Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.
(Kol.2:9) "Hänessä (=Jeesuksessa) on jumaluus
ruumiillistunut koko täyteydessään"
(2.Kor. 5:19) Sillä JUMALA OLI KRISTUKSESSA
ja sovitti maailman itsensä kanssa...
Joh 20:27-29 kertoo, miten Tuomas löytää Herransa
ja Jumalansa. Jeesus sanoi Tuomaalle:
"Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni,
ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni,
äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."
Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani
ja minun Jumalani!"
[Ohimennen sanoen: Jehovan todistajat selittävät
Tuomaan lausuman yllättävässä tilanteessa
päässeeksi lipsahdukseksi. Mutta mitä Jeesus oli
mieltä tästä? - Hän olisi varmasti korjannut jos
Tuomas olisi sanonut tässä väärin - erehtynyt
siitä kuka on ainoa, jota ihminen saa sanoa
Jumalakseen! Tai nuhdellut löysästä kielestä
Jumalasta puhuttaessa (jos Tuomaan lausahdus
olisi tyyliä "Herranen aika sentään").
Mutta ei, Jeesus ei korjaa Tuomaan sanomisia,
päinvastoin. Nuhtelun sijasta Jeesus toteaa
Tuomaan uskoneen: "Sentähden, että minut näit,
sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja
kuitenkin uskovat!"
-----------
Jumala sanoo, ettei Hän jaa kunniaansa muille:
(Jes. 42:8) "Minä olen Herra, Jahve on minun
nimeni. Kunniani kirkkautta minä en kenellekään
luovuta, en minulle kuuluvaa ylistystä
jumalankuville."
Miten voi olla mahdollista, että kuitenkin
Poikaa tulee kunnioittaa samalla tavalla kuin
kunnioitetaan Isää:
..."jotta kaikki kunnioittaisivat Poikaa niin
kuin he kunnioittavat Isää. Se, joka ei kunnioita
Poikaa, ei kunnioita myöskään Isää, joka on hänet
lähettänyt." (Joh.5:23)
Poikaa ei siis kunnioiteta enempää eikä vähempää
kuin Isää, vaan: *niin kuin* Isää. - Hän ei ole
jonkinlainen "pikku-Jumala", kuten jotkut opettavat,
sillä Raamatun mukaan on vain yksi Jumala,
ja kaikki muut jumalaksi sanotut ovat epäjumalia.
Muu menee tosiaan polyteismin puolelle.
----------
Johanneksen evankeliumin ensimmäinen luku
kertoo siitä miten Sana, joka "oli Jumala",
ja "jo alussa Jumalan luona", tuli lihaksi
ja asui meidän keskellämme (=Jeesus)
(Joh.1:1, 14). Hän luopui vapaaehtoisesti
kirkkaudestaan ja tuli tänne alas keskellemme,
todelliseksi ihmiseksi. Kannattaa lukea
Johanneksen evankeliumin ensimmäinen luku
kokonaan, niin asiayhteys säilyy.
Syntyessään tänne maan päälle veljeksemme,
Poika "tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon".
Tästä kertoo Fil 2:5-8: "Olkoon teillä se mieli,
joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, joka ei,
vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut
saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan
tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli
ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin
olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan
asti, hamaan ristin kuolemaan asti."
Jeesus siis tyhjensi ja nöyryytti itsensä,
luopui asemastaan ja kirkkaudestaan, ja tuli
elämään ihmisenä samojen kiusausten ja
rajoitteiden alaisuuteen kuin muutkin ihmiset.
Jeesus oli kuitenkin koko ajan sekä Ihmisen Poika
että Jumalan Poika, ihminen ja Jumala, mutta hän
kieltäytyi käyttämästä jumalallista valtaa omaksi
hyväkseen, koska muuten ihmiskunta olisi jäänyt
sovittamatta.
Hänen täytyi olla todellinen ihminen voidakseen
edustaa meitä ihmisiä - voidakseen ottaa meidän
syntimme omaksi syykseen ja kärsiä niiden
rangaistuksen.
Mutta Hän ei voinut olla vain ihminen, sillä
Raamattu todistaa, että kaikki ihmiset ovat
syntisiä. Jos Hän olisi ollut vain ihminen,
hän olisi voinut kärsiä vain omien syntiensä
rangaistuksen. Hänen täytyi olla puhdas,
synnitön, ja sellainen on vain Jumala itse.
------------
Jeesusta kutsutaan Raamatussa myös Immanueliksi,
mikä on suomennettuna "Jumala meidän kanssamme"
(Matt 1:23).
----------
Jeesus oli koko ajan sekä "Ihmisen Poika",
kuten hän usein nimitti itseään, että
Jumalan Poika. Ihminen ja Jumala.
Miksi sitten Jeesus rukoili Jumalaa täällä
alhaalla ollessaan. Tai miksi hän ei tiennyt
kaikkea tulevaa? Jne... jne...
Vastaus liittyy juuri Jeesuksen tehtävään Ihmisen
Poikana. Jeesus "ei -- katsonut saaliiksensa olla
Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä -- ja
hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin
ihminen." Jeesus valitsi ihmisenä olon. Hän
kieltäytyi usein käyttämästä jumalallista
valtaansa, koska hän halusi täyttää hänelle
annetun tehtävän, jonka hän vain ihmisenä,
toisena Aadamina, voisi suorittaa. Hän olisi
voinut käyttää jumalallista voimaansa Saatanan
häntä kiusatessaan tai ristillä roikkuessaan,
mutta valitsi toisin. Samoin hän tässä
valitsemassaan alennustilassa rukoili Isäänsä.
Poika oli Isälleen alamainen, jättäen meille
esimerkin. Pojan tulee kunnioittaa isää.
Ihmisen lapsi on ihminen,
ja Jumalan Poika on Jumala.
Samoin kuin vaimo ei ole vähempää ihminen,
tai eri arvoinen kuin mies, vaikka hän
on miehelleen alamainen,
ei Poika ole vähempää Jumala kuin Isä,
vaikka hän on Isälleen alamainen.
Järjestykseen liittyvät asiat eivät ole
olemukseen liittyviä asioita.
----------
Vanhassa Testamentissa profeetta Jesaja ennustaa
tulevalla Messiaalla olevan sama nimi kuin
ainoalla oikealla Jumalalla:
"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille
annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen
nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala,
Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas." (Jes. 9:5)
-----------
(Joh. 14:8-11)
Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä,
niin me tyydymme". Jeesus sanoi hänelle:
"Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän
kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus!
Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän;
kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa?
Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni:
Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan.
Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa.
Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden."
-----------
(1.Joh.5:20) "Mutta me tiedämme, että Jumalan
Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen,
tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä
Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa
Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja
iankaikkinen elämä."
------------
Kuka on Raamatun mukaan ensimmäinen ja viimeinen?
Vanhassa testamentissa Jumala puhuu: "Näin sanoo
Herra (JHVH), Israelin kuningas, ja sen lunastaja,
Herra (JHVH) Sebaot:
Minä olen ensimmäinen,
ja minä olen viimeinen,
ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa." (Jes.44:6)
Kuitenkin Uudessa testamentissa Ilmestyskirjassa
Jeesus sanoo: "Älä pelkää!
Minä olen ensimmäinen
ja viimeinen,
ja minä elän; ja minä olin kuollut,
ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti,
ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet."
(Ilm. 1:17-18)
Sitä voi sitten miettiä, miten voiko olla
kaksi "ensimmäistä ja viimeistä"?
Ellei sitten ole niin, kuten Jeesus sanoo:
he ovat todella yhtä - ei vain yksimieliset tms.
kuten jotkut haluavat vesittää tuon.
------------
Kun sanomme, että Jumala on kolme persoonaa,
se on meidän ihmisten heikko tapa kuvata Jumalan
ykseyttä, joka sisältää enemmän kuin yhden.
Raamatun alkukielten kielioppi kuvaa tätä myös.
esim. Heprean sana Elohim on monikko sanasta El,
Jumala. Heprean kielessä on kaksi yhtä kuvaavaa
sanaa: yached tarkoittaa matemaattista,
absoluuttista, jakamatonta lukua yksi, kun taas
echad tarkoittaa kollektiivista ykseyttä, kuten
esim. yksi viinirypäleterttu (koostuu useasta
viinirypäleestä).
Tämä kollektiivinen ykseys on Israelilaisten
vanhassa uskontunnustuksessa: (5.Moos.6:4):
- Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme
[elohim], Herra on yksi. [echad, kollektiivinen
ykseys]
----------
Jo Vanhan testamentin alkulehdillä käy ilmi
Jumala, joka keskustelee ihmisen luomisesta:
(1.Moos.1:26): - Ja Jumala (Elohim) sanoi:
Tehkäämme [MONIKKO] ihminen kuvaksemme [MONIKKO],
kaltaiseksemme; [MONIKKO] ja vallitkoot he meren
kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko
maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."
Yksikkö ja monikko vuorottelevat myös esim. (Jes.6:8):
- Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: Kenenkä
minä [YKSIKKÖ] lähetän? Kuka menee meidän
puolestamme? [MONIKKO] Minä [Jesaja]sanoin:
"Katso, tässä minä olen, lähetä minut."
--------
Johannes viittaa evankeliumissaan (luvussa 12
jakeissa 38-41) Vanhaan testamenttiin Jesajan
kirjan jakeisiin. Johannes kertoo, että profeetta
Jesaja tarkoitti Jeesusta seuraavilla sanoillaan,
kun hän näki Jeesuksen kirkkauden: "-- Hän on
sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän
sydämensä, jotta he eivät silmillään näkisi
eivätkä sydämellään ymmärtäisi, jotta he eivät
kääntyisi enkä minä parantaisi heitä. Näin Jesaja
sanoi, koska oli nähnyt Kristuksen kirkkauden;
juuri Kristusta hän sanoillaan tarkoitti."
Mihin kohtaan Jesajan kirjaa tässä siis
viitataan? Mitä Jesaja näki, kun hän näki
Jeesuksen? Jes.6:1-3 kertoo näin: "Kuningas
Ussian kuolinvuotena minä näin Herran (JHVH)
istuvan korkealla ja ylhäisellä istuimella, ja
hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin.
Serafit seisoivat hänen ympärillään; kullakin oli
kuusi siipeä: kahdella he peittivät kasvonsa,
kahdella he peittivät jalkansa, ja kahdella he
lensivät. Ja he huusivat toinen toisillensa ja
sanoivat: 'Pyhä, pyhä, pyhä Herra Sebaot;
kaikki maa on täynnä hänen kunniaansa."
Jakeessa yhdeksän tulee tuo kohta, jossa tuo
sama "Pyhä, pyhä, pyhä" sanoo: "Kuulemalla
kuulkaa älkääkä käsittäkö. Katsomalla katsokaa
älkääkä ymmärtäkö." - siis samaa kuin Joh.12:40
---------
Miten Jumala määritellään Raamatussa?
Kuka on Jumala?
Tärkein ja ensimmäinen Jumalan määritelmä on:
Hän on se, joka on luonut taivaat ja maan.
"Alussa Jumala loi taivaat ja maan" Moos.1:1
On olemassa vain yksi Jumala: Hän, joka on luonut.
(Jes. 45:18; Apt. 17:24; Jes. 44:24)
Epäjumalia kuvataan Vanhassa testamentissa usein
niinä, jotka "eivät ole luoneet mitään".
Kaikki mitä on olemassa kuuluu jompaan kumpaan
kategoriaan: "luotuihin" tai "Luojaan".
Raamattu sanoo, että Jumala loi maailman Sanansa,
eli Jeesuksen, kautta: (Ps. 33:6; Joh. 1:3;
Hepr. 1:2; Kol. 1:16).
esim. Joh.1:3 sanatarkasti: "Kaikki ovat hänen
(=Jeesuksen) kauttaan tehdyt, ja ilman häntä ei
ole mitään tehty, joka tehty on."
- Jos *mitään* ei ole luotu ilman Jumalan Sanaa,
Jeesusta, silloin Jeesus ei voi itse kuulua
kategoriaan "luomakunta", vaan "Luoja" = Jumala.
"hänessä (=Jeesuksessa) luotiin kaikki,
mikä taivaissa ja mikä maan päällä on,
näkyväiset ja näkymättömät,
olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia,
hallituksia tai valtoja,
kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen,
ja hän on ennen kaikkia,
ja hänessä pysyy kaikki voimassa." (Kol.1:16)
Raamattu sanoo, että tämä maailmamme on
Jeesuksen oma maailma:
"Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa
eivät ottaneet häntä vastaan." (Joh.1:11)
Toisaalta Raamattu sanoo, että Jumala loi yksin
maan ja taivaan: "Yksin on hän levittänyt yllemme
taivaan, hän kulkee meren hyökyjen yli." (Job.9:8)
Kuitenkin Jumala loi maailman Jeesuksen kautta.
Jeesus on Jumalan "luova Sana".
- - - - - -
Ketä ainoaa Raamatun mukaan ihminen saa rukoilla
ja kumartaa?
(Matt. 28:9) Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan
ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä,
syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä.
Jeesusta ihminen saa kumartaa ja rukoilla.
Mutta Raamattu varoittaa jyrkästi kumartamasta
muita kuin Jumalaa. Esim. Ilmestyskirjassa
(Ilm.22:9) Johannes aikoo erehdyksessa kumartaa
enkeliä, mutta saa enkeliltä heti
varoituksen: "Älä tee niin! Minä olen vain
Jumalan palvelija, niin kuin sinä ja profeetat,
sinun veljesi, ja kaikki ne, jotka ottavat
varteen tämän kirjan sanat. Jumalaa sinun tulee kumartaa!"
(Joh.14:14) Jeesus sanoo: "Mitä te minun
nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen."
---------
Yksi näistä kohdista on Sakaria 12:10,
jossa Jumala puhuu näin:
"Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja
Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen.
He katsovat minuun (!), jonka he ovat lävistäneet (!).
Ja he valittavat häntä (!), niinkuin valitetaan
ainokaista, murehtivat häntä katkerasti,
niinkuin murehditaan katkerasti esikoista."
Siis kehen lävistettyyn ihmiset katsovat?
- johonkuhun, joka on vuodattanut Jerusalemin
asukasten päälle armon ja rukouksen hengen.
Ensin Jumala puhuu, että ihmiset katsovat "minuun",
jonka he ovat lävistäneet,
sitten tuosta samasta lävistetystä vaihtuu
puhuttelumuodoksi "hän", jota valitetaan kuin ainokaista.
Johannes kertoo evankeliumissaan (19:37),
että tuo kohta kertoo Jeesuksesta:
"Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät
hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan,
vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen
kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.
Ja joka sen näki, on sen todistanut, ja hänen
todistuksensa on tosi, ja hän tietää totta
puhuvansa, että tekin uskoisitte. Sillä tämä
tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen:
"Älköön häneltä luuta rikottako".
Ja vielä sanoo toinen kirjoitus: "He luovat
katseensa häneen, jonka he ovat lävistäneet".
Ilmestyskirja (Ilm. 1:7) puhuu tuon lävistetyn paluusta:
"Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät
saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet
lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat
vaikeroitsevat hänen tullessansa.
Totisesti, amen."
--------
Kristityt ymmärtävät, että Jeesus on Jumala,
Isä on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala.
Kuitenkaan ei ole olemassa kolmea Jumalaa,
vaan Jumala on yksi.
Pidämme kiinni sekä persoonien erillisyydestä,
että Jumalan ykseydestä.
Tämä on Raamatun ilmoitus, ja sitä me kumarramme,
vaikka se ei järjelle avaudu. "Alussa" ei ollut
muuta kuin Jumala: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Edes sitä ei ihminen voi ymmärtää. Millaista oli
ennen kuin oli mitään luotua :) Ihminen kun ei
tajua edes sitä, miten luodaan yksi vaivainen
solu tyhjästä :) Miten ihminen voisi sitten
ymmärtää pienellä järjellään Jumalan, oman
Luojansa olemuksen jotenkin tyhjentävästi.
Täällä ajassa maan päällä me "katselemme vielä
kuin kuvastimesta, kuin arvoitusta, mutta silloin
näemme kasvoista kasvoihin. Nyt tietoni on vielä
vajavaista, mutta kerran se on täydellistä,
niin kuin Jumala minut täydellisesti tuntee"
(1.Kor.13:12) - miksikö?
Apostolien teot:
17:28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.'
Jumala on kaikki ja kaikkialla.
Jumala ei ole osa mistään ja kaikki muut ovat osaa Jumalasta.
Kaikki mitä on, on saanut alkunsa Jumalan voimasta.
Jumaluus on siis kaikki mitä on olemassa.
Jeesus on osa Jumalasta ja siten vähemmän kuin Jumalan koko täyteys.
Jeesus on meidän Jumalamme, sillä Hänen hallintansa alaisia me kaikki olemme .
Jeesus ansaitsi Jumalan edessä tuon vallan olla meidän Jumalamme tehdessään sovitustyönsä meidän edestämme.
Isällä tuollainen valta on ollut aina.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823323
- 932983
- 532252
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201695- 201674
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..111620Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein221458Olisitpa rakkaimpani
Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras61458Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131391Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin381364