Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. tähän antamaasi linkkiin: http://www.samharris.org/appearances/ideacity-06242005. wmv    
    koska arvelin siten pääseväni pienellä vaivalla jyvälle tarjoamiesi lähteiden luonteesta :)

Havaitsin, että kyse on kritiikistä, jonka lähtökohtana oli huoli vääryyksistä, joita USA:ssa ja muuallakin maailmassa kristillisten piirien toiminta tuottaa. Uskonnollisen yksisilmäisyyden sijalle puhuja tarjosi järjen käyttöä.

Asia on minulle tuttua. Koska se julkisuuden kristillisyys, jonka kanssa olen joutunut tekemisiin, ei toimintatavoiltaan enää juuri miltään osin vastaa Jeesuksen opetuksia, olen joutunut tekemän siihen pesäeron, kuten aiemmin jo kerroin.

Mielestäni monien kristittyjen tapa tulkita Raamattua on ylimielistä ja välinpitämätöntä. Se, että he soveltavat Raamattua omien himojensa mukaan, ei kuitenkaan mielestäni oikeuta tuomitsemaan Raamattua kirjana.

Paradoksaalisesti kyllä, nykykristillisyyden surkean tilan kuvaus löytyy Raamatusta. Ne, jotka haluavat omalla uskonnollisuudellaan hallinnoida maailmaa ikäänkuin heillä olisi siihen Jumalan valtuutus, eivät kuitenkaan tätä kuvausta halua soveltaa itseensä.

Minä en halua ryhtyä aktiivisesti vastustamaan vääryyksiä harjoittavia ihmisiä, sillä vääryyden vastustaminen ei ole vapautta. Sitäpaitsi niin kristillisyyden kuin politiikankin historia on pääasiassa vääryyden vastustamista. Ja kun ihmiset yhteenliittyneinä alkavat vastustaa jotain vääryyttä, niin tuota pikaa heidän oma liikkeensä alkaa harjoittaa vääryyttä, sitä mukaa kun liikkeen jäsenet lopettavat itsekriittisen ajattelun. Ihmiselle liittyminen toisiin on nimittäin yleensä tärkeämpää kuin totuudessa pysyminen.
  2. Haluaisin tarkentaa tätä Juudakseen suhtautumista. Jos Juudasta halveksitaan ihmisyksilönä, kyse on useimmiten itsenä korottamisesta ja peiliin katsomiseen on tarvetta. Jos sen sijaan inhotaan ja kavahdetaan hänen tekojaan, toimitaan oikein.

Jälkimmäinen vaihtoehto sivuutetaan valitettavan usein. Monet luottavat nykyään ylimielisesti omaan ymmärrykseensä niin paljon, ja ovat ymmärtävinään kaikkea pahuutta niin pitkälle, että erilaisissa koukuissa olevat ihmiset eivät saa tukea noustakseen. Tätä näkee hengellisten, sosiaalisten, teveydenhoidollisten ja psykologisten yhteiskunnallisten palvelujen sekä yleisen mielipiteen tasolla erittäin usein. Tällainen ylhäältäpäin "ymmärtäminen" on itseasiassa piittaamattomuutta. Se esiintyy ymmärtäväisyyden ja suvaitsevaisuuden nimellä ja perustuu siihen, että nojaudutaan pinnalliseen tieteelliseen ihmisnäkemykseen, jossa toisesta välittäminen on kaukana. Välittämisenhän odotetaan nyky-yhteiskunnassa tapahtuvan laitosten ja organisaatioiden toimesta. Valitettavasti ne eivät voi rakastaa eli kavahtaa terveellä tavalla myös tunteiden tasolla koukussa olevan ihmisen syntitottumuksia.

Paavalin esikuva sitoutumisesta ihmisten rinnalla kulkemiseen kuulostaa tältä:

“Antakaa meille tilaa sydämessänne. Emme ole tehneet kenellekään vääryyttä, emme ole olleet kenellekään turmioksi, emme kenellekään vahinkoa tuottaneet. En sano tätä tuomitakseni teitä, sillä olenhan jo sanonut, että te olette meidän sydämessämme, yhdessä kuollaksemme ja yhdessä elääksemme.” 2 Kor 7:2-3

“jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.” 1 Kor 8:13

Juudas taas kirjoittaa:

“toisia taas armahtakaa pelolla, inhoten lihan tahraamaa ihokastakin.” Juud 1:23

Nämä kertovat jostain muusta kuin älyllisen viileästä onnettoman ihmisen ymmärtämisestä.
  3. Vilpitön ja puhutteleva puheenvuoro. Itse olen ajatellut joskus hyvin samantapaisesti.

Kristillinen lähimmäisenrakkaus siinä muodossa kuin se näkyy Jeesuksen elämässä (ei siis minkään oppijärjestelmän, organisation tai yhteisön muodossa) vapautti minut. Kun tunnustin, että haluan ottaa sen oman elämäni johtotähdeksi, en lakina vaan lupauksena, Jumala antoi minulle vapauden ja rauhan sekä voiman kulkea eteenpäin etsijän tietäni.

Vaikka kaikissa uskonnoissa luvataan vapautta ja pelastusta, niin yleensä siihen vaaditaan suorituksia, joihin pystyy vain aikuinen ja täysjärkinen. Jeesukseen sen sijaan voi turvata niin lapsi kuin vajaakykyinenkin. Siinä mielessä koen Jeesuksen tarjouksen tasapuolisimpana ja nimenomaan tämä seikka on saanut minut sydämessäni vakuuttumaan, että itse Jumala on tarjouksen takana.
  4. Jos tutkimme tarinan logiikkaa, joudumme silloin ottamaan huomioon, että tarinan laatijaksi esittäytyvä Jumala sanoo Jesaja nimisen miehen kautta näin:

"Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on. Jumalaton hyljätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja palatkoon Herran tykö, niin hän armahtaa häntä, ja meidän Jumalamme tykö, sillä hänellä on paljon anteeksiantamusta. Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne. Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän, niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin." Jes 55:6-11

Ja vastaavasti UT:ssa Jeesus nimisen miehen kautta:

"Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani." Joh 7:17

Silloin on epäloogista päätellä, että voisimme panna koetukselle tarinaan sisältyvän Raamatun Jumalan logiikan pelkästään omalla älyllisellä ponnistelullamme. Nähdäkseni noiden sanojen viesti on, että Hänen meille muutoin tavoittamaton logiikkansa avautuu meille, jos haluamme ryhtyä noudattamaan noita kehoituksia ja panna siten itsemme kokonaan peliin.

Ja mitä arvoista puhumiseen tulee, ei kukaan meistä keskustele ilman taustalla vaikuttavia arvoja. Kukaan ei ole pelkkää puhdasta ihmisjärjen logiikkaa. Omalta kohdaltani tunnustan mielihyvin, että turvaan Raamatun kuvaamaan Jeesukseen koko elämässäni. Oma tai muiden ihmisten teologia (=ihmislogiikalla rakennettu Jumalakuva ja pelastussuunnitelma) on minulle yllä mainitsemastani syystä aina toissijainen, mutta jos minut hyväksytään keskusteluun ilman, että minun pitäisi ihmislogiikan takia panna Raamatun Jumalan logiikkaa kohtaan tuntema arvostukseni pois, voinen sellaista jatkaa.