Totuutta etsimässä

psyke

Kerronpa ensin hieman itsestäni. Olen 22-vuotias ylioppilas eräästä pienestä kaupungista Oulun lähettyviltä. Olen kasvanut mitä erikoisemmissa olosuhteissa. Perheessäni on ollut alkoholismia sekä helluntalaisuutta ja lestadiolaisuutta. Melkoinen sekametelisoppa siis.

Minäkin olen ollut lestadiolainen. Täytyy myöntää että se, että pystyi uskomaan johonkin toi suurta turvallisuuden tunnetta. Silti tuntui koko ajan siltä että jokin tässä on pielessä. Kun katsoin monien lestadiolaisperheiden lapsia huomasin että he olivat erittäin ilkeitä ja suvaitsemattomia. Kaikkea muuta kuin sitä mitä kristinusko edusti (ja edustaa yhä) minulle. Myös ristiriidat mitä Raamatusta löytyy saivat minut miettimään asioita uudemman kerran.

Pahimmat ristiriidat liittyvät kristinuskon ytimeen, eli Jeesuksen kärsimykseen ja syntien lunastamiseen. Ensinnäkään en käsitä lainkaan miksi uskovaiset pitävät Jeesusta Jumalana. Omien tutkimuksieni mukaan mikään Raamatussa ei viittaa siihen että Jeesus ja Jumala olisivat sama. Jeesus puhuu Isästä ihan omassa persoonassaan, eikä hän ikinä väitä olevansa Jumala. Ristillä hän myös huutaa: Jumalani Jumalani, miksi minut hylkäsit?
Jos hän olisi ollut itse Jumala, miksi ihmeessä hän olisi sanonut jotain tällaista? Miksi hän olisi Raamatussa koko ajan puhunut Isän tahdosta eikä omastaan?

Toinen, kaikista suurin ongelma liittyy Juudaksen rooliin jumalallisen suunnitelman toteutumisessa. Jumala loi Juudaksen. Jumala valitsi Juudaksen pettämään Jeesuksen jotta Hänen pelastussuunnitelmansa toteutuisi. Juudas sai tästä palkkioksi iänkaikkisen kadotuksen. Hän siis oli Jumalan sätkynukke joka ei voinut vaikuttaa kohtaloonsa millään tavalla? Eikö tämä olisi suuri oikeusmurha, ja jos Jumala toimii näin eikö hän ole joko a.)epäoikeudenmukainen rakkaudessaan b.) mielipuoli? Miten selitätte tämän ristiriidan?

Olen tutkinut viime aikoina useita uskontoja sekä myös näitä kuolemanrajakokemuksia. Olen vakuuttunut siitä että on olemassa kuolemanjälkeinen elämä. Olen myös LÄHES vakuuttunut siitä että on olemassa kaikkivaltias Jumala. Olen myös sitä mieltä että UT:ssa on paljon viisautta. Vuorisaarnassa Jeesus kertoo meille miten meidän tulisi elää. Itse näen asian siten että rakkauden kaksoiskäsky on suurin Jeesuksen opetuksista. Siihen kiteytyy koko jumaluuden olemus. Ongelma on siinä, että tämä totuus tiedetään kaikissa uskonnoissa ympäri maailmaa, myös niissä jotka ovat olleet olemassa yhtä pitkään kuin kristinusko. Olen tavannut useita buddhalaisia ja todennut että kaikilla uskonnoilla on sama yhteinen päämäärä. Me kaikki kamppailemme kärsimyksen poistamiseksi ja paremman maailman rakentamiseksi. Esimerkiksi Dalai Lama on kertonu vierailleensa useissa kristillisissä luostareissa rukoilemassa kristittyjen munkkien kanssa. Tämä osoittaa TODELLISTA nöyryyttä jumalallisen voiman edessä, sellaista mihin kristikunnassa harvemmin törmää.

Voidaan tietenkin sanoa että kristinusko on maailman suurin uskonto ja siten sen täytyy olla totta. Kristinusko on suurin usko koska sitä on levitetty väkivallalla, ei rakkaudella. Jeesus sanoo: "se joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu". Väitän että ilman miekkakäännytyksiä kristinusko ei missään tapauksessa olisi maailman suurin uskonto.
On myös oleellista tutustua psykologiseen käsitteeseen nimeltä ehdollistuminen. Olen ihan varma että on olemassa tieteellistä näyttöä sille että ihmiset valitsevat elämänkatsomuksensa ympäröivän kulttuurin mukaan. On myös ihmisiä jotka eivät koskaan kuule Jeesuksesta, esimerkkinä vaikkapa luonnonkansat. Olen lukenut kuitenkin mm. shamaaneista jotka parantavat ihmisiä ainoana motiivinaan rakkaus. Olen jutellut tästä joidenkin kristittyjen kanssa ja monet heistä väittävät että he käyttävät mustaa magiaa, saatanallista voimaa parantamiseen. Tämä on todella ristiriitaista. Olen itse rukouksissani saanut huomata että jos rukouksen motiivina on todellinen rakkaus mitä tuntee täydestä sydämestään toteutuu rukous aina. Tämä on oman kokemukseni mukaan faktaa.

Minä rukoilen johdatusta. Rukoilen usein. Rukouksissani en ikinä pyydä mitään maallista hyvää. Rukoilen nöyryyttä, viisautta ja sitä että rakkaus sydämmessäni kasvaisi joka päivä. Olen myös tehnyt Hänen kanssaan sopimuksen siitä että kuoleman hetkellä jättäydyn hänen täydellisen oikeudenmukaisuutensa ja armonsa varaan. Silti mitä enemmän tutkin, sitä enemmän olen vakuuttunut siitä että kaikkivaltias Jumala on niin suuri rakkaudessaan että tämä rakkaus murtaa kaikkien uskontojen rajat. Minä en usko helvettiin lainkaan. Itse asiassa pidän sitä loogisena mahdottomuutena. Raamatun mukaan Jumala rakastaa ihmisiä niin paljon että lähetti ainoan poikansa kuolemaan ihmisten puolesta. Jumala loi meistä itsenäisesti ajattelivia olentoja sen tähden että etsisimme itse elävän totuuden. Mitään muuta selitystä en löydä järjen olemassaololle.

Yksi ongelma on myös kärsimys. Sanotaan että Jumala käyttää kärsimystä kasvattaakseen ihmistä. Silti on ihmisiä jotka musertuvat kärsimyksen alla. He tekevät itsemurhia, joutuvat psykooseihin ym. Minusta on erikoista että Jumala sallii tällaista tapahtuvan. Jotkut syntyvät alkoholisti -perheisiin, jotkut saavat tuntea Jumalan rakkauden syntyessään uskovaiseen perheeseen. Kuitenkin sanotaan että Jumala on ehdottoman oikeudenmukainen? Minusta Karman laki on huomattavasti loogisempi selitys kärsimykselle jo pelkästään tuon oikeudenmukaisuusperiaatteen valossa. Jos teemme tässä elämässä, tässä maailamssa jotain väärin, eikö olisi oikeudenmukaista että kärsimme teoistamme myös tässä maailmassa?

Voi toki olla että olen eksynyt. Raamatussa varoitetaan vääristä profeetoista ja siitä miten he eksyttävät jopa valitutkin. Tiedän etten ole niin hyvä että ansaitsisin Jumalalta yhtään mitään. Viimeisellä tuomiolla minulla on kuitenkin viimeinen puolustuspuheenvuoro. Olen etsinyt totuutta koko sydämmestäni ja sieluni ja ruumini voimistani. Etsin Jumalaa kuin hukkuva joka yrittää kaikin mahdollisin keinoin päästä pinnalle. Jos olen eksynyt, voin puolustautua sillä että ainakin yritin kaikkeni ja laitoin itseni täysillä peliin. Edes Jumala ei voi vaatia minulta enempää. Ehkä minua ei sitten ole valittu Hänen tykönsä. Jos näin on, minun on vain tyydyttävä kohtalooni.

9

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trubaduuri

Olet ymmärtänyt aivan oikein. Viimeisellä tuomiolla me kaikki vastaamme jokaisesta sanastamme ja myös
      teoistamme saman kaavan mukaan, eli oikeuden vaaka
      , tuo erehtymätön "laite", ratkaisee itsekunkin kohdalta tulevaisuuden, siis paikan paratiisissa tai paikan "ei missään".
      Ja silloin on vain yksi, joka meitäkin puolustaa, hän on ihmisen Poika, Kristus joka raaasti tapettiin viattomana noin kaksituhatta vuotta sitten.

• psyke

Minä uskon että jokainen joka elää rakkauden kaksoiskäskyn mukaan pelastuu. On ihmisiä jotka ymmärtävät tämän asian eri näkökulmista mutta tuo totuuden kynttilä on kaikilla uskonnoilla sama, me vaan katsomme sitä jokainen omasta suunnastamme. Minusta tuntuu vaan että tämä on ristiriidassa kristinuskon pelastusnäkemyksen kanssa kun en usko helvettiin tai siihen että Jumala hylkäisi ketään ihmistä koskaan...

• psyke

Uskon kyllä että Jeesussa vaikutti Jumalan henki. Minulle Jeesus oli ns. Suurmestari, viisain ihminen joka on ikinä elänyt ja myöskin ainoa joka oli saavuttanut täydellisen yhteyden Jumalaan. Muitankin viisaita on toki elänyt, esim. Buddha, mutta minulle Jeesus on suurin näistä aikojen saatossa eläneistä opettajista. En silti usko että hän oli ainoa laatuaan.

• Vilpitön ja puhutteleva puheenvuoro. Itse olen ajatellut joskus hyvin samantapaisesti.

Kristillinen lähimmäisenrakkaus siinä muodossa kuin se näkyy Jeesuksen elämässä (ei siis minkään oppijärjestelmän, organisation tai yhteisön muodossa) vapautti minut. Kun tunnustin, että haluan ottaa sen oman elämäni johtotähdeksi, en lakina vaan lupauksena, Jumala antoi minulle vapauden ja rauhan sekä voiman kulkea eteenpäin etsijän tietäni.

Vaikka kaikissa uskonnoissa luvataan vapautta ja pelastusta, niin yleensä siihen vaaditaan suorituksia, joihin pystyy vain aikuinen ja täysjärkinen. Jeesukseen sen sijaan voi turvata niin lapsi kuin vajaakykyinenkin. Siinä mielessä koen Jeesuksen tarjouksen tasapuolisimpana ja nimenomaan tämä seikka on saanut minut sydämessäni vakuuttumaan, että itse Jumala on tarjouksen takana.

• psyke

Kuten itsekin edellä mainitsin, on Jeesus myös minulle se suurin mestari. Tuo oli kyllä ihan hyvä huomio että häneen voivat turvata myös lapset ja vajaakykyisetkin.

Silti en usko helvettiin enkä tule ikinä uskomaankaan. Rakastava Jumala ei hylkää ketään. Tuomio IKUISESTA kärsimyksestä on kerta kaikkiaan liian ankara ja kova. Varsinkin kun totuudenetsijöitä riittää ja vain harvat löytävät sen Jeesuksesta. Vertaan Jumalan rakkautta äidin rakkauteen. Lapset tekevät virheitä ja rikkovat äidin tahtoa vastaan. Äiti toki rankaisee lastaan mutta vain KASVATTAAKSEEN häntä, ei koston takia. Minä uskon että Jumala toimii ihan samalla tavoin.
        Jokainen ihminen oppii kyllä. Kristinuskon helvetti vaikuttaa minusta enemmän kostolta kuin kasvattavalta rangaistukselta. Eihän hyvä äitikään jätä lastaan heitteille vaikka tämä tekisi miten paljon väärää.

• psyke kirjoitti:

Kuten itsekin edellä mainitsin, on Jeesus myös minulle se suurin mestari. Tuo oli kyllä ihan hyvä huomio että häneen voivat turvata myös lapset ja vajaakykyisetkin.

Silti en usko helvettiin enkä tule ikinä uskomaankaan. Rakastava Jumala ei hylkää ketään. Tuomio IKUISESTA kärsimyksestä on kerta kaikkiaan liian ankara ja kova. Varsinkin kun totuudenetsijöitä riittää ja vain harvat löytävät sen Jeesuksesta. Vertaan Jumalan rakkautta äidin rakkauteen. Lapset tekevät virheitä ja rikkovat äidin tahtoa vastaan. Äiti toki rankaisee lastaan mutta vain KASVATTAAKSEEN häntä, ei koston takia. Minä uskon että Jumala toimii ihan samalla tavoin.
        Jokainen ihminen oppii kyllä. Kristinuskon helvetti vaikuttaa minusta enemmän kostolta kuin kasvattavalta rangaistukselta. Eihän hyvä äitikään jätä lastaan heitteille vaikka tämä tekisi miten paljon väärää.

>>Rakastava Jumala ei hylkää ketään.

• psyke
        EJKR kirjoitti:

>>Rakastava Jumala ei hylkää ketään.

Kyllä kai voin sanoa että olen jo valmiiksi kääntynyt Hänen puoleensa. Minulla on itse asiassa Jeesuksen kuva sänkyni yläpuolella muistuttamassa minua joka päivä siitä miten minun tulisi elää.

Tutkin yhä kaikkia uskontoja, ja olen edelleen sitä mieltä mitä tuossa aiemmin sanoinkin. Minuun Jeesuksen opetukset silti vetoavat eniten, joten se lienee minun tieni. En silti väitä että esimerkiksi buddhalaiset olisivat väärässä. Ehkä Jeesus on minun tieni ja ymmärrän totuuden hänen kauttaan, kun taas joku toinen ymmärtää sen buddhan opetusten kautta. Oletko muuten koskaan kuullut Santo Daimesta? Se on kristillinen yhteisö joka sai alkunsa Brasiliasta, kun eräs katolinen lähetyssaarnaaja joi erästä "taikajuomaa" nimeltä ayahuasca ja näki näyn "metsän hengestä", eli neitsyt Mariasta. Kristinuskoakin on monenlaista ja uskon siihen että etsivä todellakin löytää. Etsintä kuitenki jatkuu...

• psyke kirjoitti:

Kyllä kai voin sanoa että olen jo valmiiksi kääntynyt Hänen puoleensa. Minulla on itse asiassa Jeesuksen kuva sänkyni yläpuolella muistuttamassa minua joka päivä siitä miten minun tulisi elää.

Tutkin yhä kaikkia uskontoja, ja olen edelleen sitä mieltä mitä tuossa aiemmin sanoinkin. Minuun Jeesuksen opetukset silti vetoavat eniten, joten se lienee minun tieni. En silti väitä että esimerkiksi buddhalaiset olisivat väärässä. Ehkä Jeesus on minun tieni ja ymmärrän totuuden hänen kauttaan, kun taas joku toinen ymmärtää sen buddhan opetusten kautta. Oletko muuten koskaan kuullut Santo Daimesta? Se on kristillinen yhteisö joka sai alkunsa Brasiliasta, kun eräs katolinen lähetyssaarnaaja joi erästä "taikajuomaa" nimeltä ayahuasca ja näki näyn "metsän hengestä", eli neitsyt Mariasta. Kristinuskoakin on monenlaista ja uskon siihen että etsivä todellakin löytää. Etsintä kuitenki jatkuu...

Kristillisyyden moninaisuus onkin tänä aikana suurin eksyttäjä. Itse olen todennut, että voin säilyttää rauhan Jumalan kanssa vain siten, että vältän tavoittelemasta korkeita hengellisesti:

"Herra, minun sydämeni ei ole ylpeä, eivät minun silmäni ole korskeat, enkä minä tavoittele asioita, jotka ovat minulle ylen suuret ja käsittämättömät. Totisesti, minä olen sieluni viihdyttänyt ja tyynnyttänyt: niinkuin vieroitettu lapsi äidin helmassa, niinkuin vieroitettu lapsi, niin on sieluni minussa. Pane toivosi Herraan Israel, nyt ja iankaikkisesti" Ps 131

Tarjollahan on mitä sävähdyttävämpää ja loogisesti puhuttelevampaa uskonsuuntausta vaikka millä mitalla. Itse näen Jumalan tahdon kuitenkin tapahtuvan ihmisten elämässä useimmiten siellä, missä siitä ei tehdä numeroa eikä todisteluvälinettä.

Hyvää matkaa Hyvän Paimenen seurassa.

• valkeni minulle, kun sain tilaisuuden tutustua tähän kirkkoon:
      http://www.mormon.org/welcome/0,6929,403-19,00.html
      Olen ollut jäsen yli 46 vuotta enkä ole pettynyt millään tavalla. Olet täysin oikeassa, että kolminaisuusoppi on väärin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      82
      3243
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2935
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      53
      2202
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1645
    5. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1514
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      8
      1477
    7. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      18
      1385
    8. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1351
    9. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      35
      1315
    10. Olisitpa rakkaimpani

Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras
      Tunteet
      6
      1228
    Aihe