Vapaa kuvaus

kuulun tähän suureen, kovaa vauhtia ikääntyvään ryhmään. Olen sentään jo isomummo. Hiipuu päivänvalo, yli harjanteen. Sammuu taivaan palo veteen siniseen. Valo tarttuu käteen, puutkin purppuroi. Päivän viime säteen kuka saada voi ?? Maa,taivas vaikka järkkyisi, ei järky ystävyys. Se kestää, kun on hellesää, tai kun on synkkä syys. Mahtuu hetkeen tähän, aika ,ikuisuus. Sanoja on vähän, kutsuu salaisuus. Päättyy pääskyn retki, lepää lämmin maa. Nyt on vielä hetki, aikaa rakastaa. Maailman kaikkiin kyliin, joku jää asumaan. Jossakin otetaan syliin, jossakin odotetaan. Yksi vain kylistä muista,kodiksi avautuu. Maailman kaikista puista, yksi on pihapuu. Samat on taivaalla tähdet, sama on allamme maa. Täältä jos kauaksi lähdet, veljesi voit tavoittaa. Kotimme on siellä missä, ovi on raollaan. Saapua saat väsyksissä, sisälle kutsutaan A-M Kaskinen v. 2000 Suosikkibändit/artistit: Jari Sillanpää, Katri Helena, sekä yleensä vanha tanssimusiikki Suosikkileffat: Monia. Yksi mieleen jäänyt: Käsi joka kehtoa heiluttaa, satuttaa aina naisihmistä. Lempikirjat: Kaikki vanhat historialliset 1500- 1800 luvun rakkaus ja sukuromaanit. Vapaa-aikanani: Veneilen, mökillä kasvattelen kukkia ja puutarhakasveja, salaatteja ja perunaa tietenkin. Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kahvipirttiä suosin- saahan siellä sentään pullakahvit.......... Katson tv:stä mieluiten: hyviä sarjoja, kaikki ajankohtaiset asiaohjelmat Kotieläimet: Mökillä jokakesäiset siiliperhe ja oravaperhe. Ruokin niitä vuodesta toiseen. Ja ne pupuperheet. En pidä: On monia asioita mm. epärehellisyys, kierous, toisen aliarvioiminen. Parhaat matkakohteet: kesällä kotimaa ja Saimaa. talvella Kanarian saaret- - Ruoka & juoma: kalaruuat, ja tavallinen arkiruoka. Vesi, maito, joskus viini. Koulutus: --- Ammatti: Eläkeläinen Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi Messenger: [email protected]

Aloituksia

9

Kommenttia

2691

  1. Kaunista lankalauantaita kaikille !
    Kyllä nyt tulin ihan onnelliseksi; ai miksikö ? En olekkaan ainoa himojeni orja, siksi.
    Tuo mämmi ! olen jo yhden roveen popsinut. Eikä siinä kaikki. Kyytipoikana pitää olla vaniljakastiketta. Juu tiedän, tiedän- toiset eivät voi sietää sitä., Mutta minun maku vaatii sen yhdistelmän. Makeaa on ja epäterveellistä- mutta minusta ah, niin hyvää ! Kuten aiemin sanoin, onhan pääsiäinen kerran vuodessa joten menkööt....Köyhän ilo on halpaa ja pienestä kiinni. Parilla eurolla saa ison mämmiroveen...............
    Näppärää on siirtyä ladulle kun kulkee tuossa vieressä 4 km. latu.
    Siinä on hyvä mämmejä sulatella tai kulutella. Saunassa paahdella loppuja...
    Ruokahalu on vimmattu,kun paljon ulkona liikkuu.............

    Olen katsellut vaatteita "iltamenoon".
    Semmoiset vanhat äiteevainaan "pässinpökkimät" koko villahousut, paksu korkeakauluksinen villapaita. Alle tietenkin koko puuvillainen asu.
    Päällimäiseksi ruudullinen pitkä leveä hame. Musta paksu pusero, musta huivi leuan alle, villasukat- punaraidalliset- tietenkin jalkaan ja pieksut nyöreillä kiinni,
    Kissat ja pannut tulee kai pirtin puolesta.
    Minä vaan seisoskelen mökin katolla odottelemassa ohi kiitäviä torboluutia.
    Jos huomaatte tämmöisen hökötyksen, se olen sitten minä. Otanko mämmiä evääksi ???
    Jos on hyvin kylmä kuutamoyö, voi harteille heittää perinnöksi saadun vanhan ison mustan berberin. Siinähän helmat kivasti heiluisi kuutamossa
    luudanvarrella............
    Pitää olla hyvin tanakasti pukeutunut ettei käy kuin JJoutava 5.
    Pikaista paranemista toivotellaan- kyllähän me hoidellaan siellä Kyöpelissä
    Pienemmät sairaudet- kun ei nyt ihan leikkuusalia tarvitse.

    Kohta pitääkin lähteä jäälle - aurinkoa ottamaan. Voikaa hyvin ja hyviä tulevia pyhiä.
  2. Käyhän pirtissä ainakin 3 miestä. Kaikki Mukavia vanhan ajan jämeriä ja osaavia herroja. Omine muistoineen ja kokemuksineen.
    Kuten muistot meilläkin mummoilla.
    Olin pienenä hyvin hiljainen arka ja kiltti tyttö. Kai sitä tukkapöllöä tuli silti veljien kanssa tapellessa milloin mistäkin.
    Muistan tapauksen, kun perheellä oli muutto Vaasan läheltä Mustasaaresta keskisuomeen. Huoneessa oli mattokasa, jonka päällä piti istua, muuttolaatikoiden keskellä. Äitini laittoi nuorimman veljeni syliini sanoen pidä tätä....veli on noin ½ vuotta.
    Yhtäkkiä hän oikaisi itsensä parkaisen kamalasti.. ja hups, oli lentänyt lattialle...koko paketti.
    Senhän tietää mikä mekastus siitä tuli ja aiheestakin kyllä.
    En osannut varautua semoiseen, pieni kun olin itsekin.
    Onneksi ei käynyt mitenkään pahemmin.

    Toinen tapaus: oli ekakertaa kaunis uusi sininen kolttu päälläni.
    Olihan sunnuntai. Naapuri talossa oli ikäisiäni koulu/leikki kavereita
    Ekaluokkalaisia silloin. Menimme riiheen hyppimään heinäkasoihin ja kiipeilemään pitkin seiniä. sitä ennen olimme ajaneet ulkona aitauksessa olevat isot siat läkähdyksiin-- oli vaan niiiin kivaaa...
    Kivat loppui kun talon isäntä ( leikkikaverin isä ) tuli komentamaan
    Ja käski vierairen kersojen mennä kotiinsa- Omatkin sai sapiskaa....
    Silloin vasta huomasin että uuden mekon helmassa oli iso palkeenkieli. Vaatteet rypyssä hiukset sekaisin ja heiniä sielläsuntäällä. Arvelin että selkäsauna tässä odottaa. Mutta kai äitini arveli että rangaistus oli olla heti paikatun mekon kanssa.
    Ei tosin tienyt, mitä kaikkea oli tehty.....

    Pääsiäinen lähestyy. Tänään todella ihana päivä. Huomasiko kukaan että sukset ovat hävinneet pirtin seinustalta. Vein ne mökille, tänään olikin ihan nautinnollista hiihdellä hiljakseen jäällä. Oli hyvät ladut.
    Ja aurinko paistoi ja yöllä upea kuutamo. Maalla se korostuu hyvin.
    Kuuhullu en ole. Minuun se ei vaikuta mitenkään, paisi on hienoa katsella tai liikkua ulkona pimeällä.
    Lutuisata ehtoota kaikille !
  3. taas on lipsahtanut iltaan tämäkin päivä- varkain.
    Mut ei se mitään. Perjantaiset vieraat kehuivat miten hyvä helmikuu oli.
    Mitä te teitte, kysyivät. hiihdeltiinkö ? Vastaus oli Ei.
    Kumpikin meistä mietti hiki päässä mitä teimme viimekuussa. Missä se meni. Vaikka miten pinnisteltiin, mitää merkittävää ei tullut mieleen, enempi se että jokos se oli ja meni.
    Joten ; kokonainen kuukausi voi hävitä- kamalaa- kohta vuodetkin häviää muistista. Kun kaikki menee tavanomaista rataa ei jää mieleen mitään erikoista. (Tämä viimeinen lause on itsepuolustusta )))).

    Kuulin vihjailua, että Pääsiäisenä pitänee majoittautua mökille.
    Hiihdellä voi jäällä ja saunaa lämmitellä. Loimulohta takassa tehdä niinkuin yleensä teemme.
    Sitten ei auta muu kuin tähyillä taivaan tähtiä. Jos satuu lentämään ohi jokin epämääräinen "mummo-luuta-kissa-pannu" yhdistelmä, yritän syöksyä luudan varrelle mukaan. Ellei se mene valon nopeudella- tai voihan sitä vähän helmoja levitellä mökin kohdalla. Sehän jarruttaa vauhtia kummasti.
    Tai jos havaitsen sen Lokarin mikähän separaattori se nyt olikaan, vai aparaattori, joka lentää kyöpelinvuorelle. Siihenkin voin syöksyä jos onnistun. Kai siinäkin oli jokin perämoottori tai siipiä. jotain mihin tarttua kiinni. Mikä vaan kulkuneuvo, vaikka hevonen minulle käy.
    Ai jaa,, harvemminhan ne hevoset sentään lentää. Toisaalta näin netti ja sätti aikaa kaikki on mahdollista. Ellei, niin tehdään mahdoliseksi.

    Vieras oli minullekin tuo riisi-rusina juttu. Ei karjalaisessa kodissani ollut tuttu tarjottava. Varmaan hyvää kun pääsisi maistamaan.

    Tänään oli ulkona kevään suurimmat vesilammikot. Se kertookin säätiedot. Tuultakaan ei suuremmalti.
    Noin tosiaan saa koivunoksiin äkkiä silmut kun pistää ne vesiastiaan nauttimaan saunan jälkilöylyistä yön yli. Alkaa tapahtua.

    Hämärtyvää palmusunnuntain iltaa.
    Rauhallista sellaista.
  4. Ihmeitä saa aikaiseksi tämä pirtti. Piti nimittäin lähteä ovenpieleen seisomaan ja mittauttamaan itsensä, paljonko on pituutta hävinnyt.
    Tulos oli 7mm = 7 millimetriä nuoruuden ajoista. Siis nysä olen ollut jo silloin. Ei ihme jos nuoriväki ajaa ohi, ihan jokainen. Ylöspäin saa heitä tähyillä- pisimpiä lähes puolenmetrin korkeuteen.
    Joten ohi ovat menneet ajat sitten . Niin tytöt kuin varsinkin pojat.

    Itsellekin on "ylennys" tulossa. Olen vaarassa päästä isomummiksi kesällä. Toivottavasti tuo vaara toteutuu. Olin onnessani rutistella tuon tulevan isän henkihieveriin, niin ihanalta tuo kuulosti.
    Ymmärrän hyvin texsanellin onnen, ja toivottelen oikein paljon
    onnea isomummille. Hänelle ja kaikille isomummeille. Olen jo ilmottautunut vapaaehtoiseksi hoitajaksi,
    joskus (jos huolitaan ).
    Ihastelijaporukkaan kuuluu 2 mummoa 2 isomummoa ja yksi isoisomummo. Joka asuu yksin puulämitteisessä mökissään .
    Lisäksi sedät, tädit, veljet, siskot; vauvan tukijoukkoja löytyy.....
    Poloisia ja hylättyjä ne lapset/nuoret joilla ei ole tavallaan ketään läheistä ymmärtävää ihmistä, johon turvautua,ovat ikäänkuin tuuliajolla.
    Näin päättyy tämäkin tasa-arvon päivä.
    Skillanin terveiset viety perille- vaati vähän selitystä ensin.
    Kiittää minun käskettiin: kiitos.

    Tämä päivä meni kylätellessä. Katsoimme kuvia Tansaniasta, jossa ystäväni tytär tekee hyväntekeväisyystyötä.
    Terveiset olivat: olkaa ikionnellisia siellä kotimaassa. Niin suuri ero,
    köyhää ja alkeellista kaikessa, kuten olemme tv:stä kaikki nähneet.
    Jos nyt voi yleensä verrata keskenään ?
    Mehän olemme onnellisia omasta kotimaastamme, ja pirtistä
    tietenkin.
    Keksin juuri että iltapäiväkahvit napin alta on nyt paikallaan.
    Jonkun tuomaa kierrepullaa, siitäpä tuhdin viipaleen lohkaisen kahvin seuraksi. Kiitos ja moi !
  5. Aurinkoista aamua !
    Uusi viikko alullaan. Mahtaa olla keväämmällä tulvat kun nyt kovia pakkasia pitelee. Sitten taas tiet ja pellot ovat melkein veneellä kuljettavassa kunossa. Mutta toivotaan kuitenkin että iisisti lumet lähtisi.

    Itsekin aina ihmettelee, missä tuo aika menee. 50 v tulee meilläkin tänävuonna tuota virallista tutustumis aikaa.
    Vävy täyttää 50 ja omat lapset tulee perästä kovaa vauhtia. Meneeköhän ne meistä ohi ??
    Olen jo monesti kehunut että tyttären syntymäpäivän kunniaksi liputetaan 19 .3
    No ehkä sillä on tärkeämpikin merkitys kuten Minna Canthin ja tasa-arvon päivä ! Siis huomenna.
    Niin pitäähän sitä suunitelmia tehdä eteenpäin, ilmanmuuta.
    Toisetkin järjestää niitä meidän puolesta. Kaikenlaista, lakkiaista ,ristiäistä, synttäriä, eikun mukaan vaan kun kutsu käy !

    Nyt pitää valmistautua tämän päivän menoihin- harrastuksiin.
    kaikille hyvää aurinkoista päivää. Kevät tulee keikkuen-kohta ainakin.
  6. Aurinkoa,aurinkoa,aurinkoa. Nyt sitä saa kun kauan odoteltiin pimeän pauloissa.
    Kiva kuulla Anu 1:stä. Semoistahan se elämä on-viskelee välillä suuntaan johon ei itse tahtoisi. Ihan meiltä kysymättä.
    On monesti tullut mieleen, mitä elämääsi nykyisin kuuluu.
    Liity vaan piirtelemään pirtin vieraskirjaan juttuja- samoin kuin Hiljainen Rouva. Kahvitkin täältä saa, ja aina on hyvää syötävää kahvin seuraksi. Ellei satu olemaan jutteluseuraa paikkalla.

    Monesti menee suunitelmat uusiksi. Meilläkin piti olla kahdet synttärit, viikonloppuna, meno Mikkeliin, siellä varattu teatteri lauantai-illaksi.
    Kai epähuomiossa "lipun varaaja" lunasti liput jo viikkoja ennen vaikka varaus olisi riittänyt. No, 4 niistä käyttivät itse, loput meni harakoille.
    Kun tämä lähtökaveri herkesi sairaaksi. Ei sitä 39 asteen kuumeessa petiltä paljon nousta.
    Tätä paljon liikkeellä olevaa voimakasta flunssaa.
    Tästähän paranee kun jaksaa odotella. Ei niin vakavaa, mutta ikävää sairastaa ja vielä "väärään aikaan".
    Millainenhan se infulenssa olisi, kun tavan flunssakin on noin voimakas ?
    Olen yrittänyt nauttia auringosta kahden edestä.
    Nootti, (ystävällinen ) tuli että tännekö omaishoitaja Taas aikoo jättää potilaan yksikseen virumaan.
    Seuraava potilas olen varmaan itse.

    Tuttuja juttuja nuo verenpaineen heilahtelut täälläkin. Tuo alaspäin kurkottelu on aina varottava. Hyvin kuulostellen noustava ylös
    Tressi ja mielen järkytys viskelee paineita yleensä ylöspäin.
    Kuka reakoi mitenkin- jotkut vatsallaan.

    Eilen katsoin ps:sän. näyttivät ihmisiä jotka ripustautuivat roikkumaan ihoon laitettavien koukkujen varassa. Hartioissa eräällä ja joku jaloissa olevien koukkujen varassa pää alaspäin.
    Veri vaan selästäkin turskahteli- ihan pahaa teki jo katsominenkin.
    Tuli mieleen että mitä tuommoisten ihmisten korvien välissä liikkuu.
    Nauttivatkohan he itsensä kiduttamisesta, kokeilevatko rajojaan vai mitä ?
    Tuli vaan mieleen äitini sanonta: hulluja ei tarvitse kylvää ei kyntää, niitä kasvaa muutenkin !

    Nyt ylös ulos ja lenkille. Tehkää samoin.
  7. Niin myös ! mukavaa alkavaa päivää kaikille.
    Onhan se harmittavaa kun myyvät ennen kaikkea venäläisille maat ja mannut. Haastattelivat joskus jotain "maansa myyjää" : sille myydään kuka maksaa eniten. Ja venäläiset maksaa !
    Ovat ulottaneet lonkeronsa jo Savonlinnan ja Punkaharjun kauniisiin rantamaisemiin. Josta kokonaisia lomakyliä on venäläisten omistuksessa.
    Itärajan kiinteistöistä puhumattakaan. Kadulla pitää kuulostella kuuluuko suomalaista puhetta,,, eilen ainakin venäläis- seurueita liikuskeli suuret määrät. Kova äänistä omistajan elkein käyttäytymistä
    kadulla. Siinä minä suomalainen eläkeläismummu hiiviskelin hiljaa perässä vaiti osoitettani kohti mihin olin menossa.
    Mutta sehän lie tärkeintä että joku rikastuu, mutta miten käy lopulla meidän oman suomineidon ?

    Texsanell1 on tainnut ottaa varaslähdön kevät siivousten kanssa.
    Pakkaset paukkuu ja lunta tulee- talvikuukausihan tämä vielä on.
    Ja kuuluukin olla.
    Ehkä huhtikuun lopulla (säät ratkaisee), otan vasta ikkunanpesut sun muut esille. Sitten kun villavaatteet voi kuivata ulkona raikkaassa tuulessa ja tuoksussa.
    Sitäpaitsi, päälläni pidän sellaiset vielä- minä viluinen ihminen.
    Monesti sataa vapunakin vielä lunta,jos nyt kinokseksi saakka.
    silloin on jo takatalvi.
    Joskus huhtikuun lopulla muistan olleen 24-25 lämmintä parin viikon verran. Olin silloin työ elämässä, vietin lomaa (talvilomaa), siksi jäi mieleen. Siitä on hirmuisen kauan aikaa.....
    Sään haltia on aina arvoitus.

    Nyt alan arpomaan mitä tänään teen, kun eilen olin tosi ahkera.
    Pesin pyykkiä, kävin jumppasalilla, ja vielä illalla leivoin pullaa ja mummon marjapiirakkaa.
    Joululta jäänyttä luumuhilloa, ja rahkaa laitoin piirakan päälle.
    Toin toisen pirttiin maisteltavaksi kahvin kanssa.
    Meillä se menee nopsaan ääntä kohden..
    Tullessa unohtui Huomenta, nyt sanon ja samalla heippa.
    Mielyttävää päivää kaikille.
  8. Sunnuntai-illan terveiset.
    Näin sai päätöksen kahden päivän retki, äsken jäin bussista kotipihalle, melkein. Perjantaina olikin hieman kiire,etten kyydistä myöhästy....

    Sota asiat olleet esillä. Isänikin taisteli ns."eturintamassa". Nyt kun asioista on alettu puhua voisi kaikkea kysellä. Mutta haudasta ei voi vastata.Hänen eläessään asioista vaiettiin.

    Silloin kun omat lapset olivat pieniä, ei päivähoito järjestelmiä ollut olemassakaan. Ei liioin pitkiä äitiyslomia.
    Kun esikoiseni syntyi vähän myöhässä, jäi vain muutama viikko äitiyslomaa. Ellen olisi saanut palkatonta virkavapaata 2 kuukautta.
    Siinä oli tuo lapsen hoito vapaa, sen pituinen. Piti vaan aina jotenkin keinotella hoitaja lapsille. Pakko mennä töihin mieli syödä leipää.
    Yhteiskunta ei tukenut mitenkään, niinkuin nyt.
    Se on kuten Late sanoi; Sodan jälkeisen sukupolven oli vaan omillaan sinniteltävä ja selvittävä päivästä toiseen. Apua ei ollut eikä tullut.
    Joskus hymyilyttää nuo valitukset kun tulee verranneeksi omaan nuoruuden aikaan. NYt rahaa ja tukea tulee ja monenmoista.
    Hyvähän se on jos kohdistuu oikeudenmukaisesti. Tyytymätömiä silti aina on.

    Kyllä suomalainen nainen -ainakin meidän ikäluokkaa- on ahkera,
    tunnollinen työmyyrä. Moni asia on äiti-ihmisen harteilla ollut ja on edelleen.
    Vielä omat lapset kuuluvat tuohon työmyyrä lajiin, se mikä saavutetaan on omalla työllä hankittua.
    Vaikkei ollut mahdollisuutta heitä päätöimisesti lapsena hoitaa, on heistä kuitenkin tullut ihan kunnon kansalaisia.
    Siksikin on tahtonut antaa kaiken aikansa ja ajatuksensa tälle seuraavalle polvelle- mutta sekin ikäluokka karkaa käsistä, kun kasvavat aikuisiksi.

    Mikähän ihmeen kiire on saada kaikki köyhät maat eu: h
    Sitten suomi rahoittaa niiden taloutta, kun väärennetyin paperein vielä liittyvät toisten elätettäväksi.
    Ja suomipoika maksaa ( siis me veronmaksajat).
    Olisi rahanreikää kotimaassakin....
    Mutta nyt on sunnuntai ja pulinat pois.
    Kaikesta huolimatta toivottelen rauhaisaa yö unta kaikille.
  9. Noin tulee kuljettua täälläkin,ikäänkuin huppu silmillä. En huomaa enkä ajattele mitään plussia tai miinuksia. Sitten kun niistä puhutaan alan katsoa....Enkä ole koskaan kokeillut laittaa niitä, niillä ei juurikaan ole merkitystä puoleen eikä toiseen.
    Eikä niistä kannattaisi välittää kenenkään.

    kauppareissulla huomasin miten pastellivärisiä kevät vaatteita on kaupat pullollaan. Kauniita ja vaaleita. Tuskin ainakaan ikämiesten asusteisiin käyvät- nuoret miehet pitävät jopa vaaleanpunaista, minttua, ja vaikka mitä.
    Meilläkin puoliskoni osti ulkoiluasun. Musta. Vähän kauniin sinista hupun ja kauluksen tuntumassa. Siitä pastellivärit on kaukana.
    SEhän se on ostettava, missä viihtyy ja mikä hyvältä tuntuu.
    Ja on kukkarolle sopiva- sekin vielä.

    Ennen hevosen liha oli hyvää, kallista ja arvostettua. Kai vieläkin on .
    Tuo salailu ja salakuljetus eri maihin on laittanut likaisen leiman hepan kylkeen.

    Eduskunnassa taas pöly lentää kun Himanen ja J. Käteinen yrittää todistella tekosiaan oikeiksi.
    Kyllä isänmaan asioihin paneudutaan sitten huolella......
    Juu, eihän tämä ollutkaan politiikkaosasto, joten eipä muuta.

    Huomasin että jalkoja ei "suoni" ollenkaan , kun remppaan niitä kuntosalilla . Ilmeisesti veri kiertää kohisten, jolloin ei noita lihasgramppeja pääse tulemaan. jalat ovat lämpimätkin.
    Kuka vain muuten kykenee niin voi suositella, jokainen omien voimiensa mukaan. Jokaiselle löytyy sopivia laitteita.
    Onhan se samalla mielen virkistystäkin. Siellä kun käy ne samat tutuiksi tulleet ihmiset. Voi yhdessä tehdä vaikka maailmaa paremmaksi.

    Nyt jutut poikki, halki ja pinoon. Se on heippa!
  10. Nyt on niin sakea lumipyry, siitä syystä ihmiset eivät ole nähneet pirttiin tulla. Siitä se johtuu.
    Itse puskin tuon pyryn läpi, kopistelin kuistille kengistä hyvin tarttuvaiset lumet. Jätin kengätkin vielä eteiseen ettei tule vettä pirtin kauniille lattialle !

    En ole lukenut tuota kyseistä kirjaa.Noin yleisesti tuli mieleen puheet eettisistä arvoista, kehityksen päämäärästa ja arvokkaasta elämästä. Vähän kaikesta. Että puheita piisaa.
    tarvitsee vain lukea päivän lehtiä- hyvin kaukana on monen elämä arvokkuudesta tai edes hyvästä kohtelusta.
    Pahiten sattuu tuo lasten kohtelu, hakkaamiset ja kidutukset.
    Ja se psyykkinen rääkkääminen.....

    No nyt lopetan,,. mutta tuomoista tuli mieleen, kirja on tosin lukematon joten siitä ei ole mielipidettä.

    Taas on pari päivää karannut käsistä. Onko kukaan nähnyt niitä ?
    Ainut mitä muistan että jotenkin olivat hyvin täysiä päiviä.

    Onkohan sitä tullut vanhuuden höppänäksi. Vai onko sitäkin liikkeellä ? Päivät päästään on pakertavinaan jotain. Mitään ei kuitenkaan näy..... eikä edes kunolla muista että miten se eilinen meni- vai menikö se jo.
    Sukset näkyy seisovan pirtin seinustalla, edelleen. Siinäpähän jatkavat olemistaan, vielä jossain välissä sieppaan ne ja sitten mennään. Pitää vaan odotella leppoisampia tuulia, aurinkoa ja kevättä.
    Pirtin paakkelsikahvit otan ,,,hui olipa kuumaa. No, laitetaan kahvi tassille ja sokuri hampaiden väliin, ja eikun ryystämään sitä, ihan kuin ne keskusneidit aikoinaan juorutessaan kylän asioita.
    Ei vaan näy ketään täällä, että voisi jonkun sanan vaihtaa. Pirtissähän ei juoruta- mutta tietoja voisi aina tasata.
    Hu,huu, tuleeko ketään.. ei näy.
    Heippa sitten.
  11. Huomenta.
    Maaliskuu on vielä niin aluillaan, että sanonnat voi hyvinkin pitää paikkansa.Tuo että maaliskuu maata näyttää.
    Eletäänpä toivossa, tiedä vielä mitä tapahtuu.

    Kyllä se kevät sen verran tarttuu, että monet siemenet ovat jo ostetut.
    Kun kaupassa sattuu kohdalle , siitä vaan ostoskoriin.
    Marja-liisa tietenkin päihittää kaikki istutuksillaan. Meikäläisellä on hyvä kun pussipaketit edes kotona jo odottaa lumien lähtöä.

    Monen on vielä "kotkotukset"ennen kesää. Paras hiihtokausi vasta edessä. Ja sukset vielä varastossa liikuttamatta.
    Jospa toisinkin ne pirtin seinustalle , tulisi paremmin lähdettyä
    laduille. Saa niitä lainatakin jos kuka tahtoo.
    Eikä maksa mitään jos sattuu vaikka pyllymäkeä niillä laskemaan ja
    suksi säleiksi menemään, pääsisipä niistäkin eroon.
    Ihan hyvät ne on hiihtääkin, ei sen puoleen. Ovat vaan ikääntyneet kuten käyttäjänsäkin. Ja sehän ei ole mikään vika.

    Pääsiäinen lähenee vauhdilla. Kivasti on samassa viikonlopussa kellon siirto- toinen pääsiäispäivä- aprillipäivä.
    Siinäpä muistamista. No meikäläistä jymäytetään
    joka aprillipäivä muutenkin. Yksi muistaminen vähemmän.

    Nyt reaaliaikaan ! Osa harrastuksista toimii hiihtolomasta huolimatta.
    Joten kohta menoksi. Hyviä hiihto ja ulkoiluhetkiä kaikille.
    heippa.
  12. Emännät olleet liikkeellä, jo melkein kukon laulun aikaan .Kun munkit koristaa pöytää jo päivän valjetessa. Nam, nam, hyviähän ne !
    Kiitos kukonlaulun aikaan nousijalle.
    Omakin tekosysteemi on tuo: sokeria en laita, vasta kun/jos pakasteesta otan ja lämmitän, vasta sitten. Sitäpaitsi ne ovat parhaita ilman sokeria. Meillä taas toinen osakas tahtoo sokeroida.
    Vieraille toki pussissa humpsuttelen sokerin kanssa.
    Siinähän se pahin macian nälkä lähtee........

    Eilinen Kalevalan päivä lipsahti ohi sen suuremmitta kunnianosoituksitta. Liput toki liehuivat saloissaan suomalaisuuden kunniaksi.
    Ilta meni vieraita kahvitellessa. Tavallaan tulikin huomioitua suomalaisuuden päivä, kun tarkemin asiaa ajattelen

    Onhan ne pienet lapset niin ihania ja aitoja puheissaan.Toisaalta

    Hämmästyin kun näin ohjelman alle kouluikäisistä lapsista.
    Siitä mikä pusutteluvillitys heidän keskuudessaan oli että piti jo aikausten puuttua siihen rajoittavasti.
    Lapsethan näkee kuulee ja toimii sen mukaan matkivasti.
    Mutta mukavia asiaan sopivia lausahduksia heiltä kuulee.

    Tänään päivä on mitä ihanin.Aurinkoa, yöllä satanut lumi kauniisti kimaltelee oksilla. Sen verran pakasti, ettei tuuli ole pudotellut lumia pahemin. Voi vaan todeta että kyllä suomen talvimaisema on kaunis.
    Tämmöisenä päivänä. Voi se rumakin joskus olla. Pimeänä, harmaana , räntäpäivänä.
    Mutta nyt mennään kevättä kohti. Munkki poskessa enteilee jo vapun tuntumaa, sieltä sekin tulee aikanaan.
    Kevättä kaikille. Heippa.